SoW-kerken zien geen heil in boetedoening jegens jode
Bisschop Eijk heft Diocesaan Pastoraal Centrum (L
Geloof Samenleving
'Sommigen gaan van verlichting naast hun schoenen lopet"
P
ZORGELOZE VAKANTIE?
VRIJDAG 28 APRIL 2000
979
VANDAAG
nn Vandaag 262 jaar geleden, op 28 april 1738,
4LO vaardigde paus Clemens XII de eerste bul uit
tegen de vrijmetselaars. Latere pausen vaar
digden bij elkaar nog zes bullen tegen hen uit.
De vrijmetselarij bestaat desondanks nog steeds. De orde
ontstond in Londen in 1717 en is vandaag de dag over de
hele wereld verspreid. Sommige auteurs zoeken de wortels
van de vrijmetselarij ver terug, bijvoorbeeld bij bouw
meesters uit de Egyptische oudheid. Maar daarover is
niets met zekerheid te zeggen. De kern van hun levensbe
schouwing is 'wereld en leven te zien als een te voltooien
bouwwerk'. In zogeheten werkplaatsen of loges proberen
de vrijmetselaar aan zichzelf te werken, aan 'hun ruwe
steen, teneinde deze geschikt te maken om te worden in
gepast in het bouwwerk, dat dan gezien kan worden als
een tempel van levende bouwstenen, waarin een ieder de
eigen plaats dient in te nemen' (citaat uit het ma^onnieke
wetboek Constituties van James Anderson, London 1723).
Op 28 april 1841 stierf de heilige missionaris Petrus Cha
nel. Hij werd gedood door een inheems opperhoofd op de
Fiji-eilanden omdat hij diens zoon tot het christendom
had bekeerd.
Zegel Ohio in strijd met grondwet
i
Columbus Het tekst op het zegel van de staat Ohio - hier te zien
op het plein voor het gouvernementsgebouw - is in strijd met
de Amerikaanse grondwet. De tekst luidt: With God, all things
are possible (met Gods hulp is alles mogelijk). In een land waar
staat en kerk gescheiden zijn past zo'n tekst niet, oordeelde een
federale rechtbank deze week. foto ap
Priester Zimbabwe met dood bedreigd
harare De tweede man van de Anglicaanse Kerk in Zimbabwe
is met de dood bedreigd, nadat hij een debat over de politieke
crisis in het land had georganiseerd. De priester, Tim Neill, zei
dat hij zijn strijd voor democratische vernieuwing in het land
zal voortzetten. In de dreigbrief staat dat Neill, als hij kritiek
blijft leveren op regering en president, „beter zijn bijbel kan
weggooien en twee geweren kan nemen om zich te bescher
men. Als u zich niet bekeert, vraagt u daarmee een paspoort
voor de hel."
Aanhanger Falun Gong krijgt asiel
newark De Amerikaanse immigratiedienst INS heeft politiek
asiel verleend aan een Chinees, die zei dat hij in eigen land ver
volgd werd omdat hij aanhanger is van de meditatiebeweging
Falun Gong. Het is de eerste keer dat de INS bepaalt dat een
Chinees staatsburger om die reden in de VS mag blijven. De 77-
jarige M. Zeng zei tijdens een hoorzitting van de INS, dat hij
vreesde de gevangenis in te moeten als hij terug zou keren naar
China. Zeng kwam vorig jaar naar Amerika om zijn dochter te
bezoeken en bleef nadat hij had gehoord, dat in China harder
werd opgetreden tegen leden van Falun Gong. Zeng zat begin
jaren zeventig AL twee jaar in de cel als politiek gevangene. An
drew Bayne, de advocaat van Zeng, sprak van een 'mijlpaal'. Hij
zei dat de INS duidelijk heeft gemaakt dat de Verenigde Staten
niet onverschillig blijven „terwijl onschuldigen in het buiten
land worden onderdrukt."
BEROEPINGSWERK
Aangenomen: naar Gendt (partti
me). J.R.J van Gelderop. kandi
daat uit Nijmegen; naar Kerkdriel
(parttime), mw. 0 A van Eek te
Rilland-Bath.
Beroepbaar: G A. Trouwborst,
Croesestraat 88 bis A. 3522 AH
Utrecht, tel. 030-2880338of
030-2711758.
CHRISTELIJK GEREFORMEERDE
KERKEN
Bedankt: voor Baarn, A. Wage
naar te Aalten; voor Rozenburg,
H. de Bruijne te 's-Gravenhage-
West.
GEREFORMEERDE GEMEENTEN
Beroepen: te Leiderdorp, J.S. var
der Net te Apeldoorn.
Bedankt: voor Randburg (Zuid-
Afrika), F. Mulder te Scherpen-
utrecht anp
De Samen-op-Wegkerken zien geen heil in een
eenmalige schuldbelijdenis tegenover het joodse
volk. De Hervormde, Gereformeerde en Lutherse
Kerken blijven ondanks verzoeken om zo'n spe
ciale boeteviering bij hun beleid om te werken
aan een 'radicale omkeer' in hun relatie met het
jodendom.
Vorig jaar hielden christelijke organisaties op
de drempel van het nieuwe millennium enkele
boetevieringen, waarin schuld werd beleden voor
eeuwen van christelijke jodenhaat. De SoW-ker
ken waren daar niet bij betrokken omdat ze zo'n
gebaar te eenmalig vinden. „Iets wat zo diep ge
worteld is in onze geschiedenis vraagt om meer
dan een eenmalig belijden of akte van schuld",
aldus een gisteren gepubliceerde verklaring.
De kerken doen wel een beroep op hun predi
kanten om dit jaar op de jaarlijkse Israëlzondag
extra aandacht te besteden aan de begrippen
schuldbesef en inkeer. De Israëlzondag valt dit
jaar op 1 oktober.
Om de verhouding met het jodendom te ver
beteren, gaan de SoW-kerken uit van het bijbelse
begrip 'tesjoeva' (omkeer). „Tesjoeva bestaat al
lereerst uit het inzicht dat men verkeerd deed,
ten tweede uit de bereidheid te corrigeren en
tenslotte uit de concrete daden die men stelt te
genover wat gebeurd is, waaruit blijkt dat men
ervoor waakt dat het niet opnieuw gebeurt" zo
citeert de verklaring rabbijn Y. Ashkenasy.
De drie kerken werken sinds het einde van de
Tweede Wereldoorlog aan een andere relatie met
het joodse volk, benadrukt de verklaring. „Joden-
zending werd ingeruild voor dialoog met verte
genwoordigers van het jodendom, en christenen
gingen zich bezinnen op de joodse wortels van
hun geloof."
ar<
De kerken voelen zich aangesproken dotiNG
recente onderzoeken naar de tegoeden varthte
logsslachtoffers. „Christenen hebben veelafl. F
gekeken wanneer Joden uit hun midden win V
weggevoerd. En toen een klein deel terugl. O)
uit de hel, hebben veel christenen opnieu^prc
andere kant opgekeken." I en
De houding van de kerken komt aan de ojnhi
het onderzoek dat de Stichting Onderzoek 1
keer en Opvang in opdracht van het kabinqéoi
richt naar de ervaringen van oorlogsslacht'
na terugkeer in Nederland. De SoW-kerkeriRwc
ven de resultaten uiterst serieus te nemen. Taai
idei
was
„Wie wil er niet volmaakt gelukkig zijn?" Spiritueel leraar
Andrew Cohen uit de Verenigde Staten valt met de deur
in huis. Hij weet namelijk precies hoe we het ultieme
geluk kunnen bereiken. De meer dan honderd bezoekers
bij zijn lezing in een sjiek hotel in Huizen hebben vijftig
gulden per persoon over voor deze wetenschap.
Vervolgens stelt Cohen de rethorische vragen: wat is
verlichting? En wat is ego? Het antwoord moet 'totale
bevrijding van de slavernij van onwetendheid, bijgeloof
en egoïsme' brengen.
huizen onno van 't klooster
Voordat je kunt begrijpen waar
Cohen het over heeft, moet je
wel al een moment van vol
maakt geluk achter de rug heb
ben. Althans, dat maakt het vol
gens hem een stuk eenvoudi
ger. „Volmaakt geluk ervaar je
namelijk als je - al is het maar
een paar seconden - je ego op
zij zet", zegt Cohen. Heb je ooit
zo'n verlicht moment meege
maakt dan weet en voel je
waarnaar je streeft. Je voelt je
één met alles in de kosmos. Je
maakt geen onderscheid meer
tussen mijn en dijn, jij en ik.
Het cruciale moment is echter
niet het gelukzalige gevoel zelf,
maar de confrontatie met het
ego achteraf. Dat komt name
lijk terug. Het voelt zich be
dreigd en vecht voor z'n be
staan. Pas dan zie je voor het
eerst je eigen ego." Hij drukt
een boek tegen z'n neus: „Zo
dichtbij is het."
Andrew Cohen zegt zelf veel
momenten van verlichting te
hebben gekend in zijn leven.
Hij is nu 44. Na een moeilijke
jeugd in Italië en de VS, kreeg
hij op z'n zestiende zijn eerste
'verlichtingservaring'. Een stem
zei hem: „wanneer je je leven
aan mij geeft, aan mij alleen,
dan hoefje nooit meer bang te
zijn." Daarmee begon een vijf
tien jaar lange spirituele zoek
tocht die eindigde in wat hij
'zelfrealisatie' noemt. „Een paar
dagen nadat ik mijn laatste spi
rituele leraar had verlaten, werd
ik wakker en hoorde mijzelf
zeggen: „mijn leven is het uwe,
doe met mij u wat wilt."
Cohen werd één van de jongste
spirituele leraren aan het 'new
age firmament'. Achter hem
staan inmiddels een paarhon-
derd volgelingen en een tame
lijk professionele organisatie
(FACE) die z'n PR verzorgt en
bijeenkomsten organiseert. Ze
geven een magazine uit met in
terviews van en door Cohen. En
natuurlijk is er een website: an-
drewcohen.org. Een van de
FACE medewerksters vertelt dat
Andrew jaarlijks minstens twee
keer naar Nederland komt. Hij
geeft workshops en lezingen.
Bekend is dat hij van zijn leer
lingen soms waagt zich kaal te
scheren. Een middel in de strijd
tegen het ego.
In de loop van zijn lezing valt
het woord ego erg vaak. Hij
praat erover alsof het de duivel
is. Ter verduidelijking onder
scheidt hij 'zijn ego' van het ego
waar een psychiater over praat.
„Die heeft het over een ego als
een zelforganiserend principe,
dat alle aspecten van een per
soon verbindt. Is er iets mis
mee, dan functioneert die per
soon niet goed. He's crazy",
zegt Cohen en er volgt een
weemd lachje: kort en schel; hi,
hè, hè. In één seconde verstrakt
zijn gezicht weer.
De hele avond laat hij om de
zoveel minuten dat lachje ho
ren. Het is niemand in de zaal
duidelijk waarom hij lacht.
Soms zegt hij iets als: 'er gebeu
ren rampen, aardbevingen,
wervelstormen, vulkaanuitbar
stingen', en dan komt plots het
lachje weer: hi, hè, hè. Bij een
kwinkslag waar de zaal wel om
moet lachen, blijft zijn blik seri
eus. Dat is eigenlijk het enige
wat opvalt aan Cohen. Voor de
rest ziet hij er doorsnee uit.
Geen lange witte jurk os kettin
gen. Gewoon een zwart, groen
en grijs pak.
In de zaal zitten behalve
nieuwsgierigen en leerlingen
van Cohen (te herkennen aan
een gelukzalige glimlach om de
mond en het begripvol knikken
als hun meester ergens de na
druk op legt) ook veel Neder
landse trainers, mensen die zelf
workshops en lezingen geven.
Er worden driftig notities ge-
jnaakt. Cohen is interessant,
want zijn ster stijgt en hij mag
zich inmiddels tot één van de
meer ervaren en bekende spiri
tuele leraren rekenen.
Maar na enkele minuten alle
schrijvers te hebben aangezien
vraagt hij of iedereen met het
maken van notities wil stoppen.
„Mijn woorden kunnen in ge
schreven vorm zeer krachtig
zijn. Ik weet niet of iedereen
daar goed mee om kan gaan",
luidt zijn verklaring.
Die krachtige werking blijkt
mee te vallen. Cohens bood
schap is al vele malen door vele
leraren verteld. Kort door de
bocht luidt hij: laat het ego los
en bereik zodoende de verlich
ting. Het is een oud boeddhis
tisch adagium. Cohen voegt er
de laatste jaren aan toe, dat we
niet per se onze ziel en zalig
heid moeten ophangen aan die
verlichting. Dat is weliswaar en
mooie ervaring, maar garan
deert niet dat je daarna egoloos
door het leven zal gaan. Sterker:
sommige mensen gaan na zo'n
ervaring trots naast hun schoe
nen lopen. Hun ego groeit er
juist door, vertelt Cohen.
„Belangrijker", zegt hij in het
wagenuurtje na zijn lezing, „is
een zuivere intentie te hebben
in het leven. Een schoon gewe
ten. Je moet dingen doen van
uit een gezuiverde motivatie.
Vanzelf gaat dat niet. Het waagt
een permanente ontwikkeling
van je bewustzijn. Eerlijk zijn
tegenover jezelf, is daarbij we
zenlijk. Alleen met zuivere in
tenties creëer je de juiste condi
ties om zo met een moment
van verlichting om te gaan dat
je er ook waarlijk een gelukkig
mens van wordt. Maar nog
maals, dat gebeurt pas als je je
zelfzuchtigheid, je ego los laat.
Het doel daarbij is niet verlich
ting. Want dat komt of komt
niet. Het doel is geen schaduw
te hebben."
Waarom de mens begiftigd is
UI
met een ego dat al zijn gel
de weg staat, maakt Cohei
duidelijk. „Daar is eigenlijl
geen antwoord op. Missel
heeft het iets te maken m<
feit dat we in onze evolutil
re ontwikkeling die kracht
het ego nodig hadden om\l
overleven. Een andere ge(\F
is dat er eigenlijk geen ego
staat."
Hier leunt hij op de boedtKG
sche leerstelling: alles is ej
lusie. Veel mensen in de zjiige
krabben nu vertwijfeld acl n
het oor. Na een hele avono m
hebben geageerd tegen he Wc
derfelijke ego, zegt hij nu ng
dat het niet bestaat. Hij pin E
seert. Misschien wil hij heracl
uitleggen,-maar is het te ldoo
de avond. Volgende waagle
het leven één grote les is \llen
iedereen", roept een damling
tijdje zegt hij niets. „VoorWas
mensen in het Westen helrg
de neiging het leven zo teze
In derde wereldlanden kijJchi
men er wellicht anders tej wc
aan." Langzaam voegt hij oo
toe: „Dus ik geloof niet dajn e
leven een les is." Er valt et de
een gespannen stilte. "Aclnor
weet het niet," klinkt het t
slotte.
e volgende wagensteller c
Cohen ook na deze woorc
nog steeds bovennatuurli I
wijsheid toe, want hij wil Lnt.
hem weten of er leven is i
dood. Cohen: „Ook dat w
niet zeker. Maar ik denk h
wel. Waarschijnlijk moetc
net zo vaak terugkomen c
de tot we verlicht zijn.
hè.
derland. Hij geeft de eersl
twee dagen lezingen in d(/(,tVJ
stelkerk in Amsterdam. !4
leidt hij een dagretraite ir
goge Uilenberg. Informat
verkrijgbaar bij het Impejt'set
Enlightenment Fellowshi
020-4221516.
O
groningen anp
Bisschop Eijk van Groningen heft het
Diocesaan Pastoraal Centrum (DPC)
van het bisdom op. De reorganisatie
moet een einde maken aan de 'pijnlij
ke problemen' die zich de afgelopen
jaren in het centrum hebben voorge
daan, aldus vicaris L. van Ulden, voor
zitter van het DPC.
Volgens hem was er sprake van een
ruzie tussen bepaalde personen die sa
menhing met het slechte functioneren
van de DPC-structuur. Twee externe
deskundigen hebben in 1997 en 1999
onderzoek gedaan naar de problemen.
Op basis van de resultaten heeft de
bisdomstaf besloten het DPC komend
najaar om te vormen tot een afdeling
pastorale dienstverlening.
Daarmee verliest het pastoraal cen
trum zijn onafhankelijkheid, aldus Van
Ulden. De werkgroepen van het DPC
worden opgedeeld in secties, die als
onderdeel van het bisdom ten dienste
zullen sta^n van de parochies. Een van
de DPC-medewerksters mag niet op
de nieuwe afdeling terugkeren. De an
dere werknemers en de locatie van het
DPC in Assen blijver gehandhaafd,
benadrukte de vicaris.
Tijdens de moeilijkheden hebben
veel medewerkers afscheid genomen
van het DPC. De bisscnop hoopt hun
vacatures, die nog oper. staan, binnen
kort op te vullen, aldus Van Ulden. De
sluiting van het DPC in Groningen
staat volgens hem los van de reorgani
saties in de bisdommen Roermond,
Den Bosch en Haarlem, waar de DPC's
inmiddels ook zijn verdwenen.
De oud-directeur van het DPC in
Den Bosch, J. Versantvoort, zei vorig
jaar dat de opheffing van de pastorale
centra het einde van de vernieuwings
beweging in de Rooms-Katholieke
Kerk in Nederland inluidt. Het lijkt er
volgens hem op dat de bisschoppen
stevig in eigen hand willen houc
De problemen in het Diocesau.
toraal Centrum in Groningen sp-Jj
al toen Eijk in juli vorig jaar wi
noemd tot opvolger van de in 412
dat jaar overleden bisschop
Het kleinste bisdom van NedND'
dat de provincies Groningen, Fr
en Drenthe en de Noordooson<J
omvat, telt ongeveer 125.000 >or 1
katholieken. G.
'arrr
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht HWS
Geldig tot en met zaterdag.
Noorwegen:
Langs de westkust meest bewolkt en af
eo toe regen. Landinwaarts droger en af
en toe zon. Maxima in het noorden een
graad of 6, bij Oslo ruim 20 graden.
Perioden met zon en meest droog. Vrij
dag in het midden van het land wolken
en regenachtig. Maxima van 5 graden in
het noorden tot ongeveer 21 graden ten
zuiden van de grote meren.
Finland:
Wolkenvelden en vooral zaterdag af en
toe regen. In het zuiden en uiterste
noorden meer zon en veelal droog. Maxi
ma van 5 graden in het noorden tot 18
graden in het zuiden.
Denemarken:
Vrijdag nog kans op een bui. Zaterdag
droog en geregeld zon Maxima ongeveer
21 graden, bij wind van zee een stuk
Engeland, Schotland, Wales, Ierland-
Af en toe zon en op veel plaatsen droog.
Zaterdag m Engeland en Wales wolken
en regen. Middagtemperatuur van onge
veer 11 graden in het noorden tof 17
graden in de omgeving van Londen.
België en Luxemburg;
Vrijdag nog kans op een bui. maar
steeds droger en zonniger Zaterdag zo
mers met zon en maxima van bijna 25
Noord- en Midden-Frankrijk:
Onbestendig met enkele buien, soms
met onweer. Ook wel zon tussendoor
Maxima van 13 graden in Bretagne tot
23 in het oosten.
Zuid-Frankrijk:
Vooral vrijdag erg buiig met talrijke re
gen- of onweersbuien. Zaterdag iets dro
ger en ook nu en dan wat zon. Maxima
ongeveer 17 graden.
Spanje:
Wisselvallig met van tijd tot tijd buien,
soms met onweer. Zaterdag iets beter
met aan de Costa's zonnige perioden en1
meest droog. Maxima ongeveer 15 gra
den, in het zuiden rond 20 graden.
Portugal:
Wisselend bewolkt en enkele buien.
Vrijdag eerst nog redelijk droog en wat
zon. Maxima rond 16 graden.
Mallorca, Ibiza, Menorca:
Af en toe zon en enkele buien, mogelijk
met onweer. Middagtemperatuur onge
veer 18 graden.
Marokko:
Westkust wisselend bewolkt en'een en
kele bui. Maxima rond 18 graden, zater
dag enkele graden hoger
Tunesië:
Geregeld zon en vooral in het noorden
kans op een regen- of onweersbui. Maxi
ma van 22 graden aan de noordkust tot
ruim 30 graden in het zuiden.
Madeira:
Perioden met zon en kans op een bui.
Maxima rond 19graden
Canarische Eilanden:
Zonnig, aan de noordkant van de eilan
den ook wolken en vooral zaterdag kans
op een bui. Maxima tussen 18 en 22
graden.
Duitsland:
Veel zon, maar in het zuidwesten en
westen ook kans op een regen- of on
weersbui. Warm met een middagtempe
ratuur van 23 tot 28 graden.
Oostenrijk:
Zonnig, maar in het westen meer bewol
king en kans op regen of onweer. Maxi
ma rond 26 graden, in het westen min
der warm.
Zwitserland:
Wolkenvelden en enkele enkele regen-
of onweersbuien. Ook wat zon tussen
door. Maxima aan de noordkant van het
Alpenmassief rond 26 graden, in het
zuiden en westen minder warm.
Polen:
Zonnig en warm zomerweer met maxima
van ongeveer 25 graden.
Tsjechië en Slowakije:
Tamelijk zonnig en warm zomerweer
met maxima van ongeveer 25 graden
Hongarije:
Vrij zonnig en warm zomerweer met
maxima van ongeveer 25 graden.
Italië:
Af en toe zon en enkele regen- en on
weersbuien Maxima dalend tot onge
veer 20 graden.
Corsica en Sardinië:
Af en toe zon en vooral vrijdag een re
gen- of onweersbui. Maxima rond 20
Griekenland en Kreta:
Zonnige perioden, maar vrijdag in het
noordoosten en zaterdag in het noord
westen ook kans op een regen- of on
weersbui. Middagtemperatuur oplopend
naar 20 tot 25 graden.
Turkije en Cyprus:
Zonnige perioden maar vooral vrijdag
ook kans op een regen- of onweersbui.
Maxima ongeveer 22 graden.
ZATERDAG 29 APRIL 20(10
Zon- en maanstanden
Zon op 06.14 Zon onder 21.00
Maan op 04.49 Maan onder 15 04
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 00.36 13.14 00 09 12.47
Laag 07.44 20.45 07.25 20.26
Deelen
Eelde
Eindhoven
Den Helder
Rotterdam
Vlissingen
Maastricht
Aberdeen
Barcelona
Boedapest
Bordeaux
Klagenfurt
Kopenhagen
LasPatmas
Luxemburg
Madrid
Malaga
Mallorca
L O F
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
jerii
teer
O >en
bewolkt
onweer
-m-
warmtefront
regen
sneeuw
-T-
koufront
opklaringen
hagel
L
lagedruk
--
mist
windrichting
H
hogedruk
zonnig
19
temperatuur
-1000-
luchtdruk in
hecto pascal
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,
2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
Abonnementen 071-5128 030
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T. van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
REDACTIE
A. Maandag, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J Rijsdam, chef redactie kunst
W Spierdijk, chef sportredactie
E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden
R.I.M. van der Veer, chef redactie
Duin- en Bollenstreek
W F. Wegman, chef redactie Leiden
TELEFAX ZO.
Advertenties: 071- 5323 508 Jemi
Familieberichten: 023- 5317 33b ee
023- 5320 216
Redactie: 071- 5321 921 !u 8'
Hoofdredactie: 071- 5315 921 pet
ADVERTENTIES vel
Maandag t/m vrijdag van 8.30 totbrcrli
071-5356 230 P
RUBRIEKSADVERTENTIE^
Maandag t/m vrijdag van 8.30 totP 'a'
071- 5143 545 feriT
ABONNEMENTEN jcie
bij vooruitbetaling: j
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro) era<
per half jaar (acceptgiro) )rne
per jaar (acceptgiro) |-ra«
Abonnees die ons een machtiging verj zjc|
het automatisch afschrijven van het L
abonnements- geld, ontvangen 1.- r
betaling. D P<
VERZENDING PER POST gee
Voor abonnementen die per post (binppe
worden verzonden geldt een toeslag Fy
aan portokosten per verschijndag.
«8 i
LEIDSCH DAGBLAD OP CASSETl pai
Voor mensen die moeilijk lezen, slqJt
hebben of blind zijn (of een andertp7:
leeshandicap hebben), is een same?
van het regionale nieuws uit het Levas)
Dagblad op geluidscassette beschiinmi
informatie 0486-486486 i
(Centrum voor Gesproken Lectuur,]
aulïf!
ni<m
Bangkok 2
Buenos Aires 2
Casablanca f
Los Angeles I
20 12 0.0 NewOrlea
24 13 0.0 New York
21 10 0.0 Tel Aviv
34 26 00 Tokyo
20 18 5.0 Toronto
19 8 00 Vancouver
ZIEKENHUIZ i kar
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag.
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd^™
feestdagen)
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. rv7i
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst.
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.
Regel nü de unieke Internationale Reis- en
Kredietbrief PLUS. Als uw auto afhaakt, rijdt
gewoon verder in een vervangende auto.
Uw garantie voor een zorgeloze vakantie.
Kom langs, bel gratis 0800 - 0503
of kijk op www.anwb.nl ANWB