De broekzak als hoogstpersoonlijk archief 'Provincie doet meer dan muskusratten vangen' Cultuur Kunst Schilder Peter Klashorst nog steeds niet voorgeleid Cercamon slaagt met lof Japanse dansers van Mars Japans dierenrijk in Naturalis OENSDAG 26 APRIL 2000 De Nederlandse schilder Peter Klashorst Sie sinds zaterdag vast zit in Senegal, is nog niet voorgeleid voor de procureur- generaal. Dat hebben het mi nisterie van Buitenlandse Za ken en de Amsterdamse Gallery Donkersloot waar Klashorst vaak exposeert gezegd. Het is de bedoeling dat de kunstenaar vandaag wordt voorgeleid, al dus Buitenlandse Zaken. De procureur-generaal kan bepa len of Klashorst (op borgtocht) vrijkomt of in het gevang moet blijven. Klashorst werd gearres teerd in Dakar, omdat hij naak te modellen gebruikte voor zijn schilderijen. De schilder wordt ervan verdacht de 'seksuele moraal' in het land te hebben overtreden en kunstwerken te hebben gemaakt die hij naar het buitenland bracht. De politie hield de Nederlan der aan, nadat op zijn logeer adres afbeeldingen van naakte wouwen waren gevonden. Klashorst gebruikte de afbeel dingen om er schilderijen van te maken. In het streng islamiti sche Senegal is het verboden naakte vrouwen als model te gebruiken. Klashorst schilderde al lange tijd in Senegal. Colle ga's van Klashorst houden woensdagavond in Gallery Donkersloot een kunstveiling met eigen werk. Met de op brengst ervan hopen ze een deel van de borgsom te bekosti gen. muziek recensie doorlopende flauwe wendingen die het gregoriaans eigen zijn. Zonder dirigent (althans niet zichtbaar opgesteld) zingt de groep zeer op elkaar inge speeld, één van zin. De kwali teit van de stemmen is helaas niet echt om over naar huis te schrijven. Vooral het homogeen zingen, het maken van één mooie warme toon, is redelijk ver te zoeken. Hoe zachter ge zongen wordt, hoe mooier het resultaat. Maai' van Geert Grote, én van Cercamon, mag je ook wel eens lekker uithalen. Dan wordt alles beduidend minder prettig voor het oor. Toch valt er genoeg te genie ten, blijft de spanning aanwe zig. Het repertoire is goed geko zen. Variatie in een-, twee- en driestemmigheid, steeds wisse lende bezettingen, en er is niet te veel op elkaar gepropt. Mooie rustpunten, of dolle in termezzo's van de organist Bert Matter. Matter haakt steeds in op het laatst vocaal gebodene en gaat daar op de meest grap pige manier mee aan de haal. Een volière exotische vogeltjes, gevolgd door een geestige me neer Schormans. Die uitloopt óp allerlei stemmetjes en legen- stemmetjes uit een speeldoosje. Zijn registratie is fantastisch. En bij het laatste gezang 'Lauda relauda', wanneer Cer camon van het podium weg loopt, neemt Matter de melodie op. Blaast hem op tot een le vensgrote ballon, stikvol span ning en kleur. Laat hem bijna knallen in gierende dissonan ten, la Ravels Bolero. Maar Matter laat hem weer keurig leeglopen. Het laatste zuchtje vangt Cercamon weer op met een gemurmeld Lauda. Cerca mon en Matter slagen 'Met Lof lidy van der spek Concert: 'Muziek uit de moderne devo tie', door Vocaal Ensemble Cercamon, o.l.v Lida Dekkers, m.m.v Bert Matter, órgelimprovisatie. Gehoord 25/4, Pieters kerk, Leiden. Cercamon (hij die de wereld rondreist) zingt middeleeuwse muziek. Een tiental vrouwen, die bepaald niet op leeftijd ge selecteerd zijn, maakt furore in 1998 wanneer de KRO een do cumentaire uitzendt over leven en werken van Hildegard van Bingen. Cercamon draagt voor een belangrijk deel bij aan de muzikale illustratie. Dit j^ar is Cercamon op tour nee met een nieuw programma rond de muziek van de 'Moder ne Devotie'. Een beweging die rond het midden van de 14de eeuw gesticht wordt door Geert Groote en zijn aanhangers in Deventer. De muziek die zij zingen wordt gekenmerkt door drie factoren: de gregoriaanse traditie, nieuwe ontwikkelingen in de meerstemmige muziek en de zeer persoonlijk gekleurde teksten, kenmerkend voor deze beweging. Deze club was zeer sober ingesteld, teruggekeerd naar de leefwijze van de eerste christengemeenten. Bijna dit hele concert straalt soberheid uit. Om de een of an dere reden van de vrouwen zelf, van de hele enscenering en niet het minst van de muziek. De gezangen worden a cappella gezongen, hebben een onregel matig ritme, verschillende vor men, en onderdelen van de ge zongen mis. Cercamon zingt buitenge woon gedisciplineerd. De vrou wen moeten keihard gestu deerd hebben op de teksten en nog hafder op de eindeloos Directeur van Kunstgebouw over Zuidhollands kunstproject Na steden als Leiden, Gouda en Dordrecht is in het jaar 2000 de eer te beurt aan de gehele pro vincie. Zuid-Holland profileert zich als cultuur centrum. 'De Kunst van Scheppend Water' gaat vandaag van start met onder andere theater, een architecten-prijsvraag, en literaire fietstochten. Dat alles gecoördineerd door de provinciale in stelling Kunstgebouw. Volgens directeur Marco Bentz van den Berg in de breedte wellicht niet zo bekend, maar wel uiterst actief. ,,De provincie Zuid-Holland doet meer dan alleen maar mus kusratten vangen." Een vroege brainstormsessie had bijna thema's opgeleverd als 'Het golvende veen' of 'Onvoltooi de toekomst'. ,,Maar behalve de dijk voor de A4 in Midden Delfland bleek dat alles in deze pro vincie al zo'n beetje afgerond is. We hebben hier niet zoals in België stukken snelweg die plompverloren in het landschap staan en ner gens heenleiden" aldus de directeur van Kunst gebouw. Dus werd 'water' het thema. Want water verbindt ons. „Deze provincie zou niet bestaan zonder het water als tegenstander en bondge noot. We hebben hier serieuze rivieren, en ook nog het diepste punt van Nederland. We zijn doordrongen van de aanwezigheid van water." De Kunst van Scheppend Water wordt het meest verspreide culturele project dat Kunstge bouw, sinds '95 actief, organiseert. Bij 'De Kunst van Scheppend Water' werken lokale en regiona le instellingen als VW's en waterschappen mee met Kunstgebouw. De projecten laveren, zoals Bentz van den Berg het uitdrukt, tussen 'toeris tisch recreatief en cultuur-educatief. Want er mag ook nog wat geleerd worden. Tijdens de Zuid-Hollandse Waterdagen in juli organiseren diverse waterschappen rondleidin gen. In Alphen aan den Rijn is er een poëziepro- ject waarbij kinderen van asielzoekers hun ge dichten op de onderkant van hefbruggen mogen schrijven. En langs de Hollandsche IJssel komt in juli de literaire fietsroute 'Verhalen Betrapt'. Op de architectuurwedstrijd op internet, 'Am fibisch Wonen', een andere poot waar 'De Kunst van Scheppend Water' op stoelt, kwamen 323 in zendingen binnen. Professionals en amateurar chitecten ontwikkelden ideeën voor een beter sa mengaan van wonen en water op een aantal aan gewezen locaties in de provincie. Zelfs uit de Oe kraïne, Japan, Mexico en de Verenigde Staten kwamen de inzendingen binnen. En dat alles georganiseerd door een instelling die een van de uitvoerders is van het provinciale kunst- en cultuurbeleid, waar 70 mensen werken, maar wier naam nou niet direct lichtje doet op gaan. „Als het alleen om cursussen en bijscho ling gaat, weten gemeentebesturen soms niet eens dat we in hun gemeentes actief zijn. Maar aan de activiteiten die Kunstgebouw organiseert hoeft ook geen wethouder te pas te komen. We werken in directe samenwerking met de scho len", verduidelijkt Bentz van den Berg. „Daar is ook een groot deel van onze reguliere activiteiten op gericht. Je kunt dan denken aan bijscholing in de creatieve vakken voor docenten. Als een leerkracht zangles moet geven op school, komen wij in beeld en verzorgen wij de lessen. Voor bemiddeling tussen basisscholen en profes sionele kunsten hebben we contracten met 26 scholen in de provincie waaronder ook Lisse, Noordwijk, Wassenaar, Warmond, Rijnswoude, Jacobswoude en Alkemade. In heel Zuid -Hol land zijn dat er zo'n 700." Daarnaast heeft de instelling een uitleencen trum voor muziekinstrumenten en een afdeling voor professionele kunst en voor amateurkunste naars. Vaak groepen die anders niet in de be kendheid komen. „De Zuid-Hollandse schrijvers dag is daar een goed voorbeeld van. Amateur schrijvers vormen een typisch niet goed georga niseerd clubje die niet zo snel naar buiten tre den. Wij bieden ze een podium." Maar het moet wel gaan om kunst 'in een toe pasbare situatie, met voldoende draagvlak en op bovenlokaal niveau', benadrukt de directeur. „Het sterke punt van een instelling als Kunstge bouw is dat we als een spin in een web zitten en een uitgebreid netwerk hebben. We doen al jaren projecten als de Kunstestafette en Cultuurstad. We proberen ook originele ideeën aan te reiken en werken niet alleen in opdracht van anderen. Pens bijvoorbeeld, het stuk waarmee 'De Kunst' opent, is geen traditionele voorstelling op een voor de hand liggende locatie. Als je aan een ge meente zou vragen 'wat willen jullie?' Dan zullen ze niet zo gauw op de proppen komen met zo'n stuk in een vervallen bollenschuur. Maar je denkt mee en organiseert in samenwerking met zowel de gemeente als de makers van het stuk iets moois en origineels dat er anders misschien nooit was gekomen. Dat vind ik belangrijk." Pens, een toneelstuk van Judith de Rijke en ge speeld door Jaqcues Commandeur en Annelies de Bie, gaat vanavond om 20.30 uur in première. Het stuk handelt over de lotgevallen van een fa milie die ooit in het bezit was van een bloeiend bollenbedrijf dat in verval is geraakt. Pens wordt tot en met 27 mei gespeeld in een bollenschuur aan deTeylingerlaan 70 in Sassenheim. Intieme culturele manifestatie in Deventer a meest bizarre vondst was een ge- navelstreng. Ze troffen hem in de broekzak van een man. Hij eg hem altijd bij zich. Zijn eigen elstreng, met het klemmetje er nog „Wat kunnen kleine dingen veel :ellen over een mensenleven", on- vonden Alied van der Meer en inie Kleine gedurende de afgelo- zes maanden. Al die tijd vroegen e pas en te onpas óf voorbijgangers inhoud van hun broekzakken wil tonen. Het resultaat van hun om- grijke onderzoek is op 21 mei te in Deventer, waar het duo zijn be lingen presenteert in. de vorm van videofilm, een foto-expositie, een itervoorstelling, en een boekje, ui- ard op broekzakformaat, an der Meer en Kleine zijn beiden docent aan het Centrum voor Kunste ducatie in Deventer. De eerste geeft les in schrijven, „de tweede is dramado cente. Ze werden de laatste maanden gedreven door een extreme nieuwsgie righeid naar wat misschien wel het meest intieme plekje van de westerse mens kan worden genoemd. Dat kleine territorium, vol persoon lijke eigendommen, vertelt soms veel over iemands leven. Zo droeg een meisje van tien zeker veertig pasfoto's op zak, van vriendinnen, klasgenoten en familieleden. En een paar kapotte vioolsnaren waren goed voor een in dringend gesprek met een dakloze. „We hebben ons erover verbaasd hoe makkelijk mensen de inhoud van hun zakken tonen en hoe snel ze met hun verhalen komen", zeggen Van der Meer en Kleine. Een dergelijke openhartigheid had den ze niet verwacht. Zelfs hun 'slachtoffers' verwonderden zich over het gemak waarmee ze hun broekzak ken binnenstebuiten keerden. „Als we vroegen of ze iemand kenden die iets bijzonders bij zich draagt, dan kregen we vaak als reactie: nee, want ik zou zelf nooit op het idee komen naar zo iets intiems te vragen." Op straat laten ze zien hoe simpel het is. Ze houden een vrouw staande, die na een korte uitleg over het doel van hun onderzoek, prompt een sleu telhanger tevoorschijn haalt. Ze heeft hem van haar man, die enkele jaren geleden onderweg naar Oostenrijk aan de gevolgen van een beroerte is overle den. Op deze manier kregen ze de afgelo pen maanden een veelheid aan voor werpen te zien: boodschappenbriefjes, hondenbrokken, deodorant, neuss- spray, maandverband, kastanjes, ont smettingsmiddel, ringen, een katapult, een veteranenpas, snoepjes en een parkeerbon. En als ze waren uitge praat over persoonlijke eigendommen in de broekzak, dan vroegen Van der Meer en Kleine brutaalweg of ze in de tas mochten kijken of in de portemon nee, waaruit vervolgens nog meer dierbare spullen, herinneringen en an dere overblijfselen uit het verleden te voorschijn kwamen. De archeologie van de broekzak. De broekzak als hoogstpersoonlijk archief. Van der Meer en Kleine waren vooral uit op geheimen, gedachten, verhalen. Met steeds als centrale vraag: wat is de emotionele waarde van dingen? De stichting Vrienden van het Centrum voor Kunsteducatie vond het project zo belangwekkend dat ze er tiendui zend gulden subsidie voor beschik baar stelde. Mits het uiteraard iets zou opleveren dat onder de noemer 'kunst' kan worden gerangschikt. „Ja, wat is kunst?", reageren Kleine en Van der Meer. „Je gaat uit van iets heel gewoons. Door de manier waarop je dat vastlegt, kan er kunst ontstaan." Het broekzakproject leidt op 21 mei tot een grote culturele manifestatie in Deventer. Een boek met interviews, fo to's en teksten van kinderen en vol wassenen vormt straks met een foto expositie en een videofilm het tastbare resultaat van het project. Daarnaast worden voorbereidingen getroffen voor een optreden van een broekzak- kenkoor. Kleine en Van der Meer ge ven nog een semi-wetenschappelijke lezing over de inhoud van broekzak ken. Ook komt er een toneelvoorstel ling, onder regie van Esther Snelders. Discussiëren over Stationsplein iiden Het Stationsplein: wie heeft er niet een mening over? )e nieuwe hoogbouw rondom het station staat vanavond cen- iraal in een discussie van het Rijnlands Architectuur Platform lie om 20.00 uur in sociëteit de Burcht (Burgsteeg 14 in Lei- ien) begint. Irjen Hoogeveen, de architect van de bejubelde en verguisde iociale Verzekeringsbank, geeft een presentatie, evenals Rem- o Slavenburg, de stedenbouwkundige van het Stationsplein >n Mik Becka en Martin van Wilsum, de ontwerpers van de ■ïieuwe appartementen die rondom het station moeten verrij- len. Iedereen, politici, welstandscommissie én belangstellen den, mag meepraten, zijn mening geven of gewoon zijn hart lichten. Fotowedstrijd 'Leiden, zoals het is' Ieipen 'Leiden, zoals het is'. Dat is het thema van de jaarlijkse fotowedstrijd van de stichting Leiden Promotie. De jury be oordeeld dan ook alleen foto's die in Leiden zijn gemaakt. De winnaar die 'Leiden in al haar glorie' op de gevoelige plaat leeft vastgelegd, krijgt naast de wisselbokaal een geldprijs van 1500 gulden. De twaalf winnende foto's zijn eind september te lewonderen op een speciale jaarkalender van Stichting Leiden 'romotie. Een selectie van veertig foto's wordt geëxposeerd op :en nog niet bekende locatie. Fotografen kunnen van 1 tot en net 25 augustus vijf foto's inleveren bij Leiden Promotie op de (orevaarstraat 2a. Voor meer informatie en inschrijfformulie- en, tel. 071-5665607. vlisdaadthcater in Berlijn erlijnBerlijn heeft er een theater bij waarin uitsluitend mis- laadstukken worden gespeeld. De directie verwacht vooral lefhebbers die genoeg hebben van de overdreven harde actie ip televisie. Het Berliner Kriminaltheater bij de Kurfürsten- lamm is het tweede misdaadtheater in de Bondsrepubliek, let zijn ruim 360 zitplaatsen is het het grootste, n München worden sinds 1983 in het veel kleinere Bluten- iiirgtheater misdaadstukken opgevoerd. Daar is gemiddeld 80 irocent van de plaatsen bezet. De Berlijnse leiding wijst op de 'i nafgebroken belangstelling voor 'The Mousetrap' van Agatha Ihristie, een misdaadstuk dat al tientallen jaren met groot ucces in Londen wordt opgevoerd. „Bij ons kan de toeschou- 1 .'er als rechercheur, detective of deelgenoot van het misdrijf en misdaadstuk van zeer dichtbij meebeleven", aldus de the- terdirecteuren. De directie wil ook misdaadromans voor het Dneel laten bewerken. Verder worden rechercheurs uit televi- ieseries voor gastoptredens uitgenodigd. 'Eene slegts weinig beduidende verzameling van vogelen, is alles wat wij tot heden uit Japan van den Heer Siebold on tvangen hebben. Men zegt eg- ter dat gemelde Heer aanzienelijke verzamelingen in dat zoo weinig bezogt gedeelte der wereld heeft bijeengebracht. De eerste zending die de Duitse arts Philipp Frans von Siebold (namens Nederland afgevaardigd op minihandelspostje Deshima) in 1827 naar Leiden stuurde, kon de toenmalige directeur van het toenmalige Rijksmu seum van Natuurlijke Histo rie, het huidige Naturalis, niet bekoren. Coenraad Jacob Temminck, een groot vogel kenner, was met Von Siebold overeengekomen dat hij het door de arts in Japan verza melde zoölogische (dieren) materiaal zou beschrijven in een Fauna Japonica. Von Sie bold zond daartoe scheepsla dingen materiaal naar het Leidse museum. De arts had de bewegingsvrijheid om in en nabij Nagasaki dieren te verzamelen. Ook tijdens de hofreis naar de shogun (mili taire opperbevelhebber) in Edo, het huidige Tokyo, was hij volop in de gelegenheid om zijn collectie uit te brei den. Zoogdieren, amfibieën, reptielen, vogels en schaaldieren kreeg hij aange boden door assistenten en toegesneld volk langs de weg. Een derde scheepslading kwam in 1829 in Leiden aan en betrof 89 kisten met onder meer levende honden, een aap, een wasbeertje tanuki en een paartje reuzensalamanders. Veel beesten hadden de lange zeereis niet overleefd: van het koppeltje salamanders had de een de ander op gepeuzeld. Na vier ladingen omvatte de collectie zo'n 200 zoogdieren, 99 vogels, 750 vissen, 170 reptielen en meer dan 5000 ongewervelende die ren. Toen Heinrich Bürger in 1830 de post van Von Siebold overnam, raakte Temminck enthou siast. Hij meldde in zijn jaarverslag: 'de ontvangst eener voortreffelijke hoeveelheid naturalien van den heer Burger uit Japan, voornamelijk visschen, welke alzoo de vroeger, door den Hr. Siebold bij- Amsterdam Het lijkt alsof de butohdansers van Sankai Juku net uit hun vliegende schotel zijn gestapt. Met hun witgeschilderde licha men, kaalgeschoren schedels en buitenaardse silhouetten geven ze 'Eene weinig beduidende verzameling vogelen eengebragte, op eene aangename wijze complete ren en in allen opzigte voor de kennis der weinig onderzochte zeeen van dat land van het grootste belang zijn.' Van de Fauna Japonica verschenen in de jaren 1833 en 1850 vijf delen (over zoogdieren, vogels, schaaldieren, vissen, reptielen en amfibieën) van de hand van Temminck en zijn collega's. Von Siebold leverde het materiaal en was niet meer dan redacteur van de Fauna, maar het tekent de Duitser dat hij Temminck, de feitelijke auteur, zijn 'mede-auteur' noemt. Naturalis herbergt af- beeldingen uit de Fauna en een nog onvoltooid manuscript over zeesterren en zeeëgels. In het enorme depot dat oprijst achter het Leidse^sta tion staat ook een bont gezelschap Japanse grie zels en schatjes, in zijn geheel of in stukken, op gezet of op sterk water. caroline van overbeeke hun eigen visie op moderne dans. De dansers van Sankai Juku zijn op 6 en 7 mei te zien tijdens de produktie 'Hibiki' in het Muziektheater in Amsterdam. foto anp/ birgit/comm Bonsai, aikido, origami. In het kader van vier eeuwen betrekkingen is 2000 uitgeroepen tot Ja pan-jaar. Een uitgelezen moment om een aantal typische Japanse cultuuruitingen eens kort on der de loep te nemen. In aflevering 4: griezels en schatjes in Naturalis. De Japanse ibis, verzameld door Von Sie bold, beschre ven in de Fau na Japonica. foto pr

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21