PC Op zoek naar meer gebmiksgemak Een oer-Nederlands kaartspel uu Illustraties bewerken wemmen met de zeekat Multi Media fERDAG 22 APRIL 2000 R bijna elk huishouden staat tegenwoordig een personal computer, aar wat doen we er mee en wat kunnen we er mee? In de rubriek PC Wijzer elke week een onderwerp voor de thuiscomputeraar. Vragen en suggesties kunt u sturen naar: internetredactie@damiate.hdc.nl /ooi ze al niet meegeleverd zijn ran een nieuwe computer krijg Tien lerlei foto- en teken-pro- nma's wel gratis bij een we printer, digitale camera :anner. Maar wat kan je er- 3 belangrijkste onderscheid omputergrafici maken is in een vector- en een bit- j-afbeelding. Meestal zijn iprogramma's goed in het te en foto-programma's in weede. Wie het ver wil ippen in beeldbewerking e computer heeft dus bei- odig; liefst twee program die ook nog een beetje len samenwerken. Wat is irschil tussen een bitmap en vector? digitale foto's zijn bitmaps, bitmap is een mozaïek van i, zwarte of gekleurde dpuntjes, pixels. Hoe meer ist ii Is nodig zijn om een af ding te beschrijven, hoe noo itailleerder die is. Een foto een te lage resolutie (met luid einig beeldpuntjes) ziet er t op kerig uit. Dat betekent dat deze e afbeeldingen die toch Iden rp moeten zijn veel pixels us veel geheugen vergen, foto die ook op A4-for- nog geen blokjes mag vei inen neemt tientallen me tes in beslag. De grootte lenl een bitmap wordt vaak ge- ?wii :n in aantal pixels in de t dit ie keer het aantal in de ider dte. Een computerscherm een bitmap) meet bijvoor- ,g5 800 x 600 pixels, of 1024 x Ie hoort ook vaak spreken DPI, dots per inch. Dat is lantal puntjes op één lijn :a. 2,5 centimeter. Een foto afdrukt met een kwaliteit 1200 DPI is haarscherp. ;je af met een kwaliteit van ;n) fits 50 DPI dan worden de 'urde blokjes duidelijk baar. Hoe lager het aantal ...l jes per inch, hoe lager de eft iteit. xb2 lector-illustratie ziet een g m dding niet als een verza- lise ig puntjes, maar als een 'wiskundige figuren: cir- eens in een boek meegezwommen met zeekatten, rondge- en bij het wrak van de Roompot, ontdekt hoe de anemoon I z'n kostje komt? Je kunt er natuurlijk over fantaseren, maar I verder kom je niet. Maar het wordt allemaal levensecht met :d-rom 'De interactieve duikgids' van Kosmos-Z&K Uitge- >s Je ziet de zeekatten zwemmen en bij dat wrak kun je rond- en: videobeelden scheppen een levendige illusie. :r dan 250 soorten dieren en wieren in de Nederlandse kust- eren worden er volgens de uitgever op de cd-rom beschre- En dat klopt ook wel. Maar de suggestie dat ze ook allemaal rideo werden vastgelegd, klopt niet. Gewoon een kwestie tellen. j{ programmastructuur is eenvoudig en de zoekfuncties zijn a idig, stelt de uitgever. Niettemin voert een surftochtje over d rom tot onverwachte uitkomsten. Soms zijn daar prettige j assingen bij. interactieve duikgids' suggereert dat alleen sportduikers er lj2 aan zouden hebben, maar de naarp is misleidend. Bijeen- racht door de wetenschappers van het Expertisecentrum rTaxonomische Identificaties (ETI) van de Universiteit van jsterdam, is de informatie ook voor anderszins in het onder erleven geïnteresseerden van belang. Niet-duikers moeten sowieso met de illusie doen. De prijs van dit interactieve is 79,90 gulden SAMENSTELLING FRANK BUURMAN EN JAN VAN DER NAT kels, lijnen, krommen, kleur vlakken. Dit soort afbeeldingen wordt gebruikt voor tekeningen die er strak en schematisch uit moeten zien. De zogenaamde infographics in deze krant zijn meestal gemaakt als vector-tekeningen: grafieken, kaartjes, het weerbericht. Een van de voordelen van een vec tor-tekening is het formaat. Een grote cirkel kan (als geome trisch figuur) met een paar sim pele getallen worden beschre ven. Middelpunt, straal, mis schien de dikte van de omtrek lijn, de kleur: dat is het wel zo'n beetje. Niet meer dan een paar Kilobytes. Moet je diezelfde cir kel beeldpuntje voor beeld puntje beschrijven, zoals een bitmap-bestand dat doet, dan kost dat veel meer geheugen en schijfruimte. Een ander voor deel: je kan een vectorbestand in afmeting opblazen zonder dat de figuur er blokkeriger op wordt. Zonder kwaliteitsverlies dus. De losse elementen in een vector-illustratie blijven boven dien als losse onderdelen te be werken: je kan eindeloos blijven duwen en trekken aan een vec tortekening. Daar staat tegen over dat foto's vrijwel niet als vector te beschrijven zijn. Fo to's zijn niet opgebouwd uit wiskundige figuren maar uit subtiele kleurovergangen. Programma's die met bitmaps kunnen werken hebben meest al namen als Paint, PaintShop, Photopaint of Paintbrush. Het enige echte professionele foto- -bewerkingsprogramma blijft PhotoShop: dit pakket is enorm veelzijdig maar niet goedkoop. is echter recentelijk ook een wat goedkopere 'light-versie' op de markt gebracht. Bekende vectorprogramma's zijn Free hand, llustrator en CorelDraw. Door een bitmap- en een vec torprogramma slim samen te laten werken kan je foto's, tekst en lijntekeningen in elkaar schuiven. Alles is dan mogelijk. SILVAN SCHOONHOVEN De computer ziet er in de toekomst heel anders uit U P PAUL HOUKES De apparatuur rondom ons kén erg veel, maar kunnen mensen er mee over weg? Het gebruik van computers is nog veel te ingewikkeld. In laboratoria zoeken ingeni eurs naar betere manieren van contact tus sen mens en machine. Het is mooi dat er tegenwoordig allerlei ap paraten zijn die nuttige dingen voor ons kunnen doen, maar de bediening van die dingen laat nogal eens te wensen over. Heel veel mensen vinden personal compu ters, videorecorders, digitale klokthermo- staten en tal van andere apparaten thuis lastig te bedienen. Het aansluiten van een pc is met gekleurde stekkertjes en vooraf geïnstalleerde software wel wat gemakkelij ker geworden, maar wie nog nooit een computer van dichtbij heeft gezien en nog nimmer een muis in handen heeft gehad, die wacht toch nog een behoorlijke klus voordat de eerste brief is afgedrukt of de eerste website gevonden. Bijna alle grote bedrijven die zich met de ontwikkeling van zulke apparaten bezig houden, doen onderzoek naar manieren om het gebruik gemakkelijker te maken. In het Congresgebouw in Den Haag werd aan dat thema onlangs een internationale con ferentie gewijd: 'Human Factors in Compu ting Systems'. Op dit jaarlijkse evenement komen ontwerpers en onderzoekers bij el kaar om te praten over gebruiksgemak en nieuwe manieren om de zogenoemde ge bruikersinterface - de manier van commu niceren tussen mens en machine - te ma ken. Eén van de bedrijven die veel investeert in onderzoek op dit terrein is het computer bedrijf IBM. In laboratoria op verschillende plaatsen ter wereld worden nieuwe manie ren bestudeerd om wat in het jargon 'ease •of use' wordt genoemd te verbeteren. Be langrijk daarbij is om de toekomstige ge bruikers van een product in een zo vroeg mogelijk stadium, nog in de ontwerpfase, bij de ontwikkeling te betrekken. Tony Temple, vice-president van IBM en voortrekker op het gebied van gebruiksge mak, voorspelt dat in de toekomst hele nieuwe wegen worden ingeslagen. „De tra ditionele manier om een computer te be dienen voldoet niet meer, vooral omdat dat apparaat er straks heel anders zal uitzien. De functies van een desktop-pc of note book wordt steeds meer overgenomen door kleine apparaatjes die niet meer op een computer lijken. Daar moet je dus nieuwe gebruikersinterfaces voor ontwik kelen. En die moeten ook beter aansluiten op wat mensen van nature gewend zijn om te doen". John Karat, stafmedewerker van IBM's Watson Research Center, vindt dat er al erg veel geleerd is van de manier waarop men sen met technische apparaten willen wer ken. De spraaktechnologie neemt een steeds belangrijker plek in, maar de ont wikkeling daarvan is nog lang niet afge rond. „En je kunt ook niet élke interactie met een computer via spraak laten verlo pen. Daar is dat gewoon niet geschikt voor". IBM is vooral op zoek naar nieuwe manie ren waarop de computer - of een willekeu rig apparaat waar de traditionele compu terfuncties in zijn ondergebracht - kan rea geren op zijn gebruiker. Zo'n apparaat zal veel meer zélf ontdekken waar de gebruiker behoefte aan heeft. In de laboratoria wordt onder meer geëxperimenteerd met een computermuis die de gemoedstoestand van de gebruiker registreert. Dat gebeurt door het nieten van de hartslag, transpira tie, temperatuur en andere factoren. Een systeem dat 'merkt' dat de gebruiker tij dens het werken geïrriteerd raakt, kan daar op inspelen door bijvoorbeeld wat meer hulp of uitleg te geven over de functie die op dat moment wordt gebruikt. Draagbaar Veel onderzoek is gericht op de manier waarop straks allerlei nieuwe, mobiele ap paraten moeten worden bediend. Dat kan een slimme organiser zijn, maar ook de draagbare pc, waaraan IBM al geruime tijd werkt. Dit complete Pentium-systeem is zo compact, dat het met een clip aan de broekriem kan hangen. De interactie met de gebruiker gebeurt via een piepklein, doorzichtig schermpje dat voor één oog hangt, met gesproken commando's en via een klein kastje met knopjes en draaiwiel- tjes, dat in de hand wordt gehouden. Tony Temple: „Dit is nog maar een proto type van waar het straks heengaat. Het schermpje, dat nu aan een koptelefoon is bevestigd, kan in de toekomst ingebouwd worden in de rand van een gewone bril". De dagen van de desktop-pc zijn geteld, voorspelt Temple. „Je krijgt straks allerlei apparaten zonder scherm of toetsenbord. Daarbij gelden alle oude manieren van werken niet meer. Het is voor ons een uit daging om uit te zoeken hoe je dat soort dingen zo makkelijk mogelijk kunt bedie nen". 3D Huis Totaal Huis en tuin lijken met de dag belangrijker te worden, zelfs voor mensen die niet zoveel tijd hebben. TLC Domus springt er gretig op in met 3D Huis Totaal de Luxe, waarmee de gebruiker met behulp van zijn pc een binnehuisarchitect wordt. Een droomhuis ontwerpen, de badkamer veranderen, babykamer inrichten, meu bels verplaatsen, een vloer leggen, virtueel is alle moge lijk. Zelfs aan de buitenkant van het huis kan iets gedaan worden. Het programma be gint met het maken van een plattegrond, waarna de ver schillende vertrekken netjes kunnen worden ingevuld. Aan de hand van echte foto's kan de zaak worden gedeco reerd. Het afstemmen van kleuren is eenvoudig. Als het werk is voltooid kan de de ontwerper met de muis door zijn virtuele droomhuis gaan wandelen. Zelfs aan lichtin val is gedacht. Ook rekent de computer de kosten uit. Min. systeemeisen: Pentium 100,16 Mb Ram, Windows 95/98. Prijs: 99 gulden. PrintMaster Photo Pro Fotoprogramma's zijn er volop maar dat heeft TLC Domus er niet van weerhou den om zijn PrintMaster Photo Pro op de markt te brengen. Een digitale doka voor beeldbewerking en fo tocreaties, aldus wordt het programma omschreven. Met het pakket is inderdaad veel mogelijk. De nieuwste retoucheertecnieken zijn in gebouwd, en er kan zo onge veer alles met foto's worden gedaan. Omzetten naar wenskaarten, posters, kalen ders, collages en nog veel meer. Met het digitale foto album kan het werk over zichtelijk worden bewaard. Presentaties maken is een fluitje van een cent. Het pro gramma werkt het best in combinatie met scanner en digitale camera. Min. systeemeisen: Pentium 133,16 Mb Ram, Windows 95/98. Prijs: 89 gulden. Kindersoftware De nieuwe website Maki.nl richt zich speciaal op kinder software. Deze nieuwe dienst is bedoeld voor ou ders met kinderen in de leef tijd van 2 tot 12 jaar en voor leerkrachten op de basis school. De maker, Maki Me dia, stelt onafhankelijke, be trouwbare informatie te ge ven. Hoofdredactrice is An- nemarie Walker die al vijf jaar kindersoftware recen seert voor CompuKids en OudersOnline. Op de websi te zijn recensies van softwa- retitels en websites voor kin deren te vinden. Verder nieuws, interviews en prakti sche tips. Ook veel achter grondinformatie over recen te ontwikkelingen zoals de beveiliging van internet te gen kindonvriendelijke web sites. En een complete data base met veel oudere artike len. www.maki.nl Parlo Italiano? Habla Espanol? 'Hallo, talenknobbel. Where are we now all the way busy with?' U kent'm vast wel, die radio- commercial. Geen Nederlander wil in het buitenland voor schut staan en het liefst vloeiend in het Italiaans, Spaans of Oez- beeks een hapje eten of een kop koffie bestellen. Traditioneel willen wij graag de taal spreken van het land waar we zijn en vermoedelijk is er dan ook geen tweede plek ter wereld waar ta lencursussen zó populair zijn. Software-ontwikkelaars spelen en in ruime mate op Bij Davilex verscheen onlangs de reeks Taalcursus in het Spaans, Engels, Frans en Itali aans. Met deze serie bewijst het bedrijf uit Houten dat het bestu deren van een taal absoluut geen kwestie hoeft te zijn van saaie boeken. Gebaseerd op de befaamde Wat Hoe-boekjes, word je op een prettige manier wegwijs gemaakt in de gekozen taal. Een goede basis voor een vakantie. Veel video- en geluids fragmenten, leuke spelletjes en rie Talk to Me, of zoals ons Ita liaanse testexemplaar heet 'Par lo Italiano'. Dit programma zet hoog in op spraakherkennings technologie en wie ooit een he kel had om een taal onder de knie te krijgen, komt zonder twijfel op die mening terug. De interactieve werkwijze maakt Domus zich op de jeugd. Dat gebeurt met Engels voor Kids 1 en 2 voor de groep van respec tievelijk 7-9 jaar en 10-12 jaar. een studie gewoon vreselijk leuk Als geen ander begrijpt men bij en door de spraakherkenning TLC Domus dat je vooral de wordt de perfectie van de uit spraak maximaal benaderd. Vooral in een Latijnse taal als het Italiaans is het aanbrengen van de juiste klemtonen van het grootste belang en dat kost met dit programma geen moeite. Fouten in de uitspraak worden onmiddellijk herkend door het Spoken Error Tracking System jongste kinderen moet laten spelen en dat kan dan ook met dit programma. Zinnetjes kun nen worden ingevuld op leuke achtergronden en bijna alles werkt met plaatjes, omdat luis teren en spreken nu eenmaal de belangrijkste onderdelen van een taal zijn. Uiteraard zijn onderdelen als video en spelle- FRANK BUURMAN Klaverjassen is waarschijnlijk een typisch Nederlands kaart spel. Vandaar dat je het nooit als computerspel aantreft bij de vele kaartspelletjes die er voor de pc bestaan. Bij Pride Interac tive uit Ede vonden ze het hoog tijd om daar iets aan te doen en dat resulteerde in Klaverjassen de Luxe, van de hand van ASF Software. Het is nu mogelijk om in je eentje te klaverjassen (en overigens ook te pesten en te van de computerspelers laat wel eens te wensen over (zo gebruikt toepen), met een computermaat de computer soms een aas om en twee computertegenstan ders. Zelfs seinen, verzaken en vals spelen zijn mogelijk, zolang de oppositie het maar niet merkt. Klaverjassen op de pc zal nooit het kaarten met echte mensen kunnen vervangen, maar er kan in ieder geval goed mee geoe fend worden. De intelligentie (SETS) en er wordt ook op de in- tjes niet vergeten. Kinderen die tonatie gelet. Via een enorme hoeveelheid oefeningen krijg je een taal goed onder de knie. En serieus met dit programma aan de slag gaan, hebben in korte tijd een aardige basis van het op een serieuze manier. Met een Engels te pakken. internetaansluiting wordt het al lemaal nog leuker, want her haaldelijk wordt verwezen naar taalkundige bronnen op het net. De reeks Talk to Me heeft twee niveaus: een voor beginners en ook nog eens tal van toeristische een voor gevorderden en in de tips maken deze serie tot een nuttige aanschaf. En dat voor Davilex - Praktische Talencur sus. Min. systeemeisen: Penti um, Windows 95/98, 16 Mb Ram. Prijs: 19,95 gulden. Denda - Talk to Me. Min. sys teemeisen: Pentium, 16 Mb Ram, Windows 95/98, geluids- slechts twee tientjes. Op een heel ander niveau staan de uitgaven van Denda in de se- doos zit een headset. Naast Itali- kaart en speakers noodzakelijk, aans zijn er ook uitgaven Engels, Prijs: 69,95 gulden. Duits, Frans en Spaans. Omdat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen, richt TLC TLC Domus - Engels voor Kids. Min. systeemeisen: Pentium II 233 Mhz, 32 Mb Ram, Windows 95/98. Prijs: 49,95 gulden. Utrecht/Rotterdams een slag te spekken, terwijl die aas ook een slag kan winnen), maar op zo'n moment kan je je maat natuurlijk ongestraft de huid volschelden. Klaverjassen kent veel soorten spelregels, zoals Rotterdams, Amsterdams en Utrechts, en die zijn allemaal instelbaar. De kaarten zien er mooi uit en er kan zelfs worden gekozen voor verschillende driedimensionele omgevingen voor de partijtjes. Menselijke spelers kunnen ook tegen elkaar spelen in een net werk, maar dan kun je beter het echte spel kaarten gebruiken dat als bonus in de doos zit. Interes santer is spelen op internet: zo zou je een potje kunnen spelen met je gezellige neven in bij voorbeeld Canada. De computer houdt natuurlijk keurig de stand bij (inclusief roem) en wie daar geen vertrouwen in heeft kan al tijd nog zijn eigen klaverjasblok uitprinten. Pride zorgt ook voor een specia le website, www.klaverjassen.nl, waar nieu we typisch Hollandse kaartspe len kunnen worden opgehaald. Min. systeemeisen: Pentium 133, 32 Mb Ram, Windows 95/98. Prijs: 49,95 gulden. Beschikbaar gesteld door Mind Multimedia, Ede. u tiotli aord and) iteir woordraadsel ^de Z^NTAAL: 1 OP ^eze P'aats: 4 nauw; 8. rivier in Oostenrijk; rondissement; 11. nachtspiegel; 12. Russisch voor vrede; 14. persoonlijk vnw "hl jbelse plaats; 17. schoorsteenzwart; 18. menigte; 20. voorzetsel; 21. rund, mpe oorse godheid; 23. komisch; 24. bontsoort; 26. bijbelse stad; 28. Noach pans bordspel; 31mannelijk dier; 33. honingdrank; 34. ooit; 35. kalium loleilCAAL: 1. Modieus gekleed; 2. dochter van Cadmus; 3. voegwoord; 'arsmast; 6. behoeftig; 7. voor; 9. kind (Eng.); 12. veranderen; 13. kleine :hans; 15. fiche; 16. muziekterm; 17; bedorven; 19. Russische straaljager; lard; 26. stonde; 27. hertachtig dier; 29. haarverzorgingsmiddel; 30. uitroep van Pos ,32. Frans lidwoord; 33. familielid ssing van vrijdag: u ^el ontaai: 1. Papbrood; 5. stappers; 6. dolk; 8. even; 10. onwel; 12. alles. CfS MW MAhJPJt OOK AVO é£JAT

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 33