Tegen pepperspray doe je niets' Cultuur Kunst Museumweekeinde is achterhaald concept Sex Pistols in film The Cure zet de klok braaf terug Schoonheid en ontzag in uitvoeringen Matthaus Passion Soms lijkt moderne kunst wel een behangsel-industrie' 1)1 KI* R (dag 21 april 2000 °i liljoen voor Mulisch verfilming iffERDAMHet Nederlandse Fonds voor de Film steekt een pasta iiljoen gulden in de verfilming van het boek 'De Ontdekking de Hemel' van Harry Mulisch. De film wordt Engelstalig en tet 'Discovery of Heaven'. De film wordt geregisseerd door Je- «n Kr&bbé en geproduceerd door Ate de Jong. Het scenario is ui Edwin de Vries. Bijna dezelfde ploeg mensen was verant- oordelijk voor de succesvolle film 'Left Luggage'. 'Discovery of Fl* eaven' kost 20 miljoen gulden en moet in 2001 klaar zijn. 'I op it [unstverbranding in P.C. Hooftstraat haa Ë1 iKTERDAm Medewerkers van Galerie Donkersloot in de Am- 9i erdamse P.C. Hooftstraat hebben gisteravond enkele tiental- n doeken op straat verbrand uit protest tegen de vernietiging ui 400 doeken met de afbeelding van The Rolling Stones. De ones-doeken moesten in aanwezigheid van een notaris wor- 0 ;n vernietigd op last van Musidor, dat de rechten van de groep rtegenwoordigt. Musidor eiste van Galerie Donkersloot per P,n§ <artaal een verklaring van een registeraccountant over hoe- el doeken van de Stones verkocht zijn. De galerie weigerde larop in te gaan vanwege de hoge kosten. Daarmee verviel ook door deStones verleende licentie om portretten van de musi- te gebruiken. foto paul van weel acky naar filmfestival Cannes isterdamDe Nederlandse speelfilm 'Jacky', debuut van de gisseurs Fow Pyng Hu en Brat Ljatifi, doet volgende maand dens het 53ste filmfestival in Cannes mee in de strijd om de ii imera D'Or. 'Jacky' gaat over een Chinese jongen in Neder- ïd die op verzoek van zijn moeder volgens traditie trouwt met n vrouw uit China. De film is vanaf 11 mei in de Nederlandse iscopen te zien. ahuldigingskledij Akihito in het Loo iCASAKi De kleding waarin de Japanse keizer Akihito en keize- iMichiko werden ingehuldigd, wordt deze zomer in Neder- nd tentoongesteld. De kostuums maken deel uit van een ex- z_° j)sitie van Japanse hofkledij, die vanaf eind juni in museum ileis het Loo in Apeldoorn is te zien. De inhuldigingskleren g nooit eerder tentoongesteld. cteurs en musici eisen geld van bond iWUK Een grote groep acteurs en musici eist het geld op dat Kunstenbond FNV (tegenwoordig K3EM) en de Nederlandse l! lonkunstenaars Bond (NTB) in de jaren tachtig zouden heb- n ontvangen aan rechten op hun producten. De artiesten zijn 'n' renigd in de nieuwe stichting IRDA, opgericht door musica rdien Stenberg en acteur Huub Stapel. Volgens IRDA hebben bonden aanzienlijke bedragen geïnd aan 'naburige rechten' n de NOS, de Belgische Kabel en de platenbranche. Om hoe- el geld het precies gaat, zegt de organisatie niet. De wet op de iburige Rechten werd in 1993 van kracht. Maar volgens de IR- kregen de bonden al eerder geld en is dat nooit verdeeld. De nden bevestigen dat zij voordat de wet in werking trad, geld bben ontvangen. Naar aanleiding van de claim doen zij een derzoek, meldt een woordvoerder van FNV K3ËM. Conservator Jacobi aangeslagen door roof VOC-goudstaaf uit Penningkabinet LEIDEN CAROLINE VAN OVERBEEKE Het Koninklijk Penningkabinet aan het Rapenburg in Leiden houdt zijn deuren voorlopig gesloten na de roof, woensdag op klaarlichte dag, van een bijzondere VOC-goudstaaf. De tentoonstelling over de gulden in dezelfde ruimte is zeker tot volgende week niet te bezichtigen. Mede werkers van het Koninklijk Penningkabi net en het Rijksmuseum van Oudheden waarin het Penningkabinet is onderge bracht, zijn zwaar aangeslagen. „De lol is er wel een beetje af. We moeten boven dien onze expositieruimte herinrichten. Er is nu een lege plek op de plaats waar eerst de vitrinekast met de goudstaaf stond. Het is doodzonde dat je zoiets moois kwijt raakt", aldus conservator Hans Jacobi. „Achteraf weet je precies wat je op dat moment had moeten doen", zegt de con servator over de beveiliging van de goud staaf uit de 18de eeuw die sinds 22 maart in een vitrine in het museum lag. „Maar daar heb je niks aan. Ik vind dat we ons zelf geen verwijten hoeven te maken. We hebben alles gedaan wat in onze mogelijk heden lag, niemand is tekort geschoten. Absoluut veilig is een hele dikke kluis waarvan je het sleuteltje weggooit. Maar wij zijn een museum en willen onze cul tuurschatten laten zien. In dat geval heb je nooit absolute zekerheid over veiligheid." Jacobi maakt zich zorgen over de toe komst van de VOC-staaf die omgerekend in goudgewicht (bijna vijf kilo) 75.000 gul den waard is. „Als enig overgebleven goudbaar uit de tijd van de Verenigde Oostindische Compagnie, afkomstig van het schip de 'Leimuiden', is hij uniek maar ook heel kwetsbaar. We zijn bang dat de staaf wordt omgesmolten en als goud wordt verkocht. Dat zou vreselijk zijn. Het is in Scandinavië ook gebeurd met be roemde gouden hoorns uit de Bronstijd, dus we houden ons hart vast. De staar is een cultuurvoorwerp met een grote histo rische waarde. Je kunt je niet voorstellen dat iemand hem wil hebben alleen voor het goud." Over de maatregelen - camera's, ge pantserd glas, extra bewaking - die het museum nad getroffen om diefstal te voorkomen, wil Jacobi niets kwijt. ,,U mag erop vertrouwen dat wij alles hebben ge daan wat in dit geval noodzakelijk was. Helaas is gebleken dat dat onvoldoende was." Wel ging het alarm af en waren vier suppoosten van het Rijksmuseum van Oudheden snel ter plaatse, zegt hij. „Maar tegen pepperspray doe je helemaal niks. Op zo'n moment zie je niets meer. Geluk kig houden de collega's geen blijvend oog letsel over aan de spray. Ze zijn nog steeds erg aangedaan en maken zichzelf volko men onterecht verwijten dat ze de man niet hebben kunnen inrekenen. Maar als je pijn in je ogen hebt, houdt alles op." Volgens een politieverklaring droeg de dader om zichzelf onherkenbaar te maken een donkere pruik en snor. „De man is ge zien door medewerkers van ons museum, maar of dat voldoende is weet ik niet. Het ligt nu in handen van de politie. We moe ten het verder afwachten." Tijdens het Museumweekeinde, afgelopen zaterdag en zondag, brachten 900.000 mensen gratis (of voor een lager bedrag dan gewoonlijk) een bezoek aan een museum. In de Leidse mu- passeer- gumenten... Musea zullen de komende jaren steeds harder moeten knokken om de gunst van de consument. De concur rentie met andere instellingen in vrijetijds- LOS ANGELES Johnny Rotten, voormalig lid van de jaren zeventig punkband Sex Pistols, poseert in Los Angeles voor een portretfoto. Rotten, wiens echte naam John Lydon is, werkt samen met de an dere nog in leven zijnde Pistols mee aan een docu mentaire over de legendarische band. De docu- mantaire krijgt als titel 'The Filth and The Fury'. foto ap zijn. Failliet kunnen de musea er niet aan gaan en het opkrikken van de be zoekcijfers is mooi meegeno men. Maar of het doel, Neder landers wat vaker over de drem pel van het museum te helpen, wordt bereikt is uitermate tivij- felach tig. Museumvoorlichters verkla ren na het weekeinde steevast dat er veel bezoekers zijn gezien die anders nooit in het museum komen, maar uit onderzoek blijkt dat het percentage bezoe kers dat na het Museumweek einde terugkomt laag is. Voor de grote musea in Amsterdam geldt bovendien dat veel bezoekers buitenlandse toeristen zijn die helemaal niet onder de doel groep vallen. Wellicht gaat dit laatste ook op voor een deel van de bezoekers aan Leidse musea. Het kan dus geen kwaad, na twintig jaar, het voortbestaan van het Museum weekeinde eens aan een nadere analyse te on derwerpen. Een feit is dat de be langstelling van musea en pu bliek aan slijtage onderhevig is. Ondanks de hoge bezoekersaan tallen in het afgelopen weekein de, neemt de publieke belang stelling van jaar tot jaar af. En ook een aantal musea is de afge lopen jaren afgehaakt. Oor spronkelijk was de bedoeling dat alle musea in Nederland de deuren gratis zouden openen, maar inmiddels doen nog maar 550 van de 1200 musea mee. Zo'n 70 procent is echt gratis, de anderen geven korting. Eind jaren zeventig deed het argument om mensen, tenmin ste een keer per jaar, gratis met kunst in aanraking te laten ko men het ongetwijfeld goed. Maar: andere tijden, andere ar JAN RIJSDAM Op één ter rein hoeven de musea echter niet bang te zijn voor concur rentie. Er zal namelijk geen (commerciële) instelling op het idee komen zijn marktaandeel in de wereld van het vermaak te verdedigen, of te vergroten, door de deuren gratis open te zetten. Dat is typisch iets voor de gesub sidieerde culturele sector die nog uit gaat van een twintig jaar te rug ontwikkeld en inmiddels achterhaald concept. Een stelsel van kortingen voor CJP-leden, 65+, vrienden verenigingen, kinderclubs en dergelijke) is op z'n plaats. Maar gratis naar het museum heeft zo z'n keerzijde. Mensen hebben over het algemeen weinig res pect voor wat gratis is. Dat het helpt bij het ontwikkelen van culturele belangstelling is in de afgelopen twintig jaar aller minst aangetoond. En het aan bod van de vermaakcentra, niet in de laatste plaats de museum wereld zelf, is zo groot geworden dat het na een (gratis) bezoekje voor 900.000 dagjesmensen juist voor de hand ligt het betrejfende museum lange tijd links te laten liggen. Directeur W. van der Weiden van Naturalis zei het maandag in deze krant zelf „Ik heb het afgelopen weekeinde ontzettend veel bezoekers gezien die anders nooit in het museum komen. Allicht, zou ik zeggen... De kans is groot dat hij ze ook ko mend jaar niet terug ziet. Met het Museumweekeinde hebben de musea een norm gezet die het vinden van nieuw publiek niet zozeer stimuleert maar eerder in de weg zit. MUZIEK RECENSIE LOUIS DU MOULIN t The Cure in kader van 'Dream Gezien: 19/4, Ahoy', Rotterdam. verhaal is over- en overbe- i, maar vooruit, laat oom ert het nog maar een keer ijn eigen onnavolgbare ma- vertellen. Vooral dat moe de bijna 11.000 fans van Cure die na het horen van jongste album 'Bloodfio- s' toch een kaartje voor y' kochten hebben gedacht, muzikaal opzicht geen Wou iws onder de zon dus bij de raal ree van de Britse neo-vete- ranen in het Rotterdamse sportpaleis, maar toch evenmin een feest der herkenning. Zanger Robert Smith en Cie. putten voornamelijk uit voor noemde langspeler, de zeven tiende sinds 1979, waarop The Cure de slome somberheid weer eens kamerbreed heeft uitgesmeerd. Heftig was dan ook de publieke reactie toen de aaneenschakeling van trage, in trospectieve songs na anderhalf uur zowaar nog even werd on derbroken door een pittige ver rassing in de vorm van de twee de grote singlesucces 'In Bet- ween Days' (uit 1985). Alsof er een collectieve stroomstoot werd uitgedeeld, zo schudde ie dereen plotseling op. Voor slechts een keer, want kopman Smith (41) bleef liever in de geest van 'Bloodflowers' han gen ofwel in dezelfde slepende, klagerige sfeer als elf jaar gele den op album nummer tien 'Disintegration'. Mag voor hem ook qua uiter lijk de tijd bijna hebben stilge staan (iets dikker, maar nog al tijd gelippenstift, met zwarte ooglijntjes plus vogelnestkap sel), als hij goed om zich heen had gekeken, dan zou hij toch een flinke verandering bij zijn trouwe aanhang hebben waar genomen: het gros heeft inmid dels zijn 'vleermuizen-look' af gezworen. Zo er - naast de andere bezet ting - iets bij The Cure is veran derd, dan is het de podiumdis cipline. Waar met name Smith zelf vroeger nog wel eens het ongeleide projectiel wilde uit hangen, gaat hij thans als een zeer subtiele voordrachtskuns tenaar te werk. En met hem z'n huidige secondanten, voor wie louter een dienende taak is weggelegd. Tot aan het einde van deze 'Dream Tour', want daarna kan Smith eindelijk solo gaan omdat dan alle contractu ele verplichtingen er voor The Cure te langen leste opzitten. Of dat ook het einde van de band betekent, laat hij nog even in het midden. Duidelijk is wel dat het de hoogste tijd is voor een nieuw kunstje, al dan niet onder de vertrouwde naam. Bachjaar klinkt door in koorprogramma 's MUZIEK» RECENSIE mputer geeft Leidse kunstenaar Koos van de Water vrijheid tel.! NBERNAPETTE VAN DER GOES wolk die bestaat uit haar- en en spaghetti, een klas vrouwenbeeld dat probeert te staan, twee heren met Iselachtige maskers voor gezichten. Niks is te gek r beeldend kunstenaar Koos de Water. Bij Sidac Studio gen zijn recente werken, let zijn geen schilderijen r geschilderde oppervlak- zegt hij. „De verfhuid inte- eert mij niet. Ik construeer den die iets veroorzaken, st moet wat met je doen." rom heeft hij een hekel aan racte kunst. „De moderne it is een beetje kinds ge- 1-41 den. Het is allemaal veel te lakkelijk en decoratief, is lijkt het wel een behang- ïdustrie. Een beeld moet ïtig zijn. Bijvoorbeeld zoals at ziet in oudere kunst. Ik 'ponder de techniek van de uit de renaissance, kunnen wij niet meer, maar kkig kunnen we wel andere Vi»d s twee jaar werkt Van de er met de computer. Hij it plaatjes uit boeken, kran en tijdschriften, manipu- ze en combineert de af- derlijke afbeeldingen tot nieuws. De uitdraai daar- beschildert hij met transpa- lagen acrylverf. Op die ir maakt hij vloeiende ver- ;en tussen de verschil- beeldelementen en igt hij accenten aan. KG] Van de Water confronteert vormen de portret van een Romeinse dame Van de Water: „De computer geeft mij een soort vrijheid waar ik heel blij mee ben. Ik heb daardoor de hele kunstge schiedenis tot mijn beschikking en kan alle kanten op. Zo vrij ben ik nog nooit geweest. Soms duurt het maanden voordat ik met elkaar, bijvoorbeeld de weelderige haarkrullen in het gebeeldhouw- met de hoekige structuur van een stenen labyrint. foto pr de gescande beelden gebruik, van een Romeinse dame met de Na verloop van tijd groeien ze hoekige structuur van een ste- aan elkaar. Elk werk is een afge- nen labyrint. Ook ben ik veel sloten project. Ik verbeeld geen met ruimtelijkheid bezig. Ik verhaaltjes, maar confronteer vind dat het mooiste wat er is. vormen met elkaar. Bijvoor- Dat je door middel van licht en beeld de weelderige haarkrullen donker de suggestie van ruimte in het gebeeldhouwde portret en afstand kunt overbrengen. Mijn werk is een kijkspel. Ik vind het jammer dat mensen die ernaar kijken het vaak met een beginnen te verklaren. Bij beeldende kunst schieten woorden te kort." Toch gaat Van de Water bij het construeren van zijn beel den vooral verstandelijk te werk: „De maker moet de baas zijn. Ik sta wantrouwig tegen over kunst die vooral gevoels matig tot stand komt en vervol gens door de toeschouwer moet worden afgemaakt. Als ie mand je een boek wil vérkopen dat nog niet af is dan accepteer je dat ook niet. Steeds ben ik op zoek naar een combinatie van vormen die zoveel mogelijk te weeg brengt. Mijn kunst bestaat voor negentig procent uit denk werk, de overige tien procent is toeval. Wanneer ik een werk heb uitgeprint dan weet ik hoe de compositie zal worden. Op de laatste fase van het schep pingsproces, het schilderen, heb ik minder invloed. Ik weet niet wat de verf gaat doen." Hij wijst naar een groot por tret. Het is samengesteld uit on derdelen van verschillende beeldhouwwerken. Ogen, haar, wangen en lippen zijn in felle kleuren beschilderd. In plaats van het portret op te vrolijken heeft het een droevige uitdruk king gekregen. De tentoonstelling van Koos van de Water is t/m 30 april te zien. Vrijdag t/m zondag 13.00-17.00 uur. Zater dag 29 april gesloten. Sidac Studio, Hogewoerd 77, Leiden. LI DY VAN DER SPEK Concerten: Matthaus Passion van J.S- .Bach door het Leids Kamerkoor met het Rotterdams Barokensemble en een pro jectorkest en het Maasstedelijk Jongens koor o.l.v. Ton Beckers. Gehoord: 16/4, Pieterskerk, Leiden. Chr. Oratorium Koor Hallelujah met het Ned. Radio Orkest en Rotterdams Jongenskoor o.l.v. Sytse Stel. Gehoord: 18/4, Dorpskerk, Katwijk C.O.V. Hosanna met het Randstedelijk Begeleidingsorkest en Collegium Voci Al phen o.l.v. Gilles Michels Gehoord: 20/4, Adventskerk, Alphen aan den Rijn. Nog nooit zijn zoveel passionen van de tweehonderdvijftig jaar geleden overleden Johann Se bastian Bach ten uitvoer ge bracht als in dit gedenkjaar. Er zijn dan ook steeds meer pro fessionele dirigenten die het beste uit hun (amateur)koren willen halen en koorleden die zo goed mogelijk willen zingen. Het niveau van de koren in Leiden en de regio is de laatste jaren hoog te noemen. In Lei den, Katwijk en Alphen zongen afgelopen zondag-, dinsdag- en gisteravond drie amateurkoren met (semi-) professionele or kesten en solisten de Matthaus Passion.' Elke uitvoering had zijn indrukwekkend mooie en ook zijn zwakke momenten, maar schoonheid en ontzag voerden bij alle drie de boven toon. Zo was het Leids Kamerkoor met het Rotterdams Barok En semble (koor I en II) in het eer ste deel wat minder op dreef dan in het deel na de pauze. Dat lag voornamelijk aan het projectorkest. Nu is het met (kopieën van) authentieke in strumenten altijd een waagstuk om in een grote ruimte met schommelende temperatuur te spelen. Zeker voor jonge con servatoriumstudenten met wei nig ervaring. Bij de houtblazers vielen veel snelle nootjes weg, werd er nog al eens onzuiver geïntoneerd. Zeggingskracht en diepgang waren (nog) niet sterk aanwezig, overigens ook niet bij de solostrijkers na de pauze. Niettemin overtuigde het orkest in de grote partijen in de loop van het passieverhaal steeds meer. Onder inspirerende lei ding van Ton Beckers werd er steeds mooier gezongen. Beck ers heeft veel aan vernieuwen de, echt verrassende interpreta tie gedaan. De evangelist Paul van den Bemt zong huivering wekkend mooi. De doodse stilte in de volle Pieterskerk sprak boekdelen. Zelden heeft de heen en weer schietende wer king van dubbelkoor en orkest mij zo getroffen. Beckers deed daar wonderen mee. Van de so listen die allen integer en over tuigend zongen, was de alto Pe ter de Groot het aangrijpendst. In Katwijk was de aanpak met het Nederlands Radio Orkest en een vrouwelijke alt minder ver nieuwend. Niettemin gaf Halle lujah onder leiding van Sytse Stel een Matthaus die diep res pect afdwong. Het koor zong mooier dan ooit, homogeen, krachtig en toch transparant. Elk koraal had zijn eigen zeg gingskracht. Het orkest speelde ondersteunend, bepaald goed, maar ook hier kon het koor niet rekenen op een dosis extra in spiratie. Het klonk allemaal wat geroutineerd. De evangelist die het lijdensverhaal bijna letter lijk draagt, zong onbeschrijfelijk mooi. Elke nuance in het ver haal, ook het meest gewone de tail kreeg zijn eigen kleur, zon der overdreven pathos. Ludwig van Gijsegem maakte van het lijdensverhaal een door en door menselijk drama, dat stap voor stap meegeleefd moest worden. Joke de Vin gaf een verfijnde, ingetogen versie van een van de moeilijkst interpreteerbare alta ria's. Hans de Vries vond een prachtige expressieve klank kleur in de laatste twee basa- ria's. De COV 'Hosanna' zong gis teravond onder leiding van Gil les Michels zijn Matthaus Pas sie in een bomvolle Alphense Adventskerk. Hadden de twee andere koren gekozen voor jon genskoren in het openings- en slotkoor van het eerste deel, Hosanna had het (oudere) meisjeskoor 'Collegium Voci' uitgenodigd. Het contrast met de helle kleine jongensstem men is verrassend. Hosanna heeft een enorm monumentale, homogene klank. In sommige koren is dat prachtig mooi. Maar op den duur zou subtiele re nuancering toch meer tot de verbeelding spreken. De kora len werden overigens wel in steeds verschillende, heel bij zondere sferen gezongen. Mar griet van Reisen maakte evenals in de Johannes Passion in de Pieterskerk diepe indruk met haar warme gevoileerde alt stem. Ook Lisette Emmink bracht de aria 'Aus Liebe' vol mededogen en bezinning. Jam mer dat de grondbegeleiding van het orkest te hard was in haar lange tere lijnen. Het Randstedelijk speelde voortref felijk. Aan Arjan Kik heeft het Randstedelijk een uitstekende tweede concertmeester. Een avond met HERMAN BRUSSELMANS Interview, Performance officiële Presentatie van zijn nieuwste roman "Vergeef mij de Liefde" dinsdag 25 april 20.00 uur toegang 5,- (reserveren noodzakelijk) ...uw complete boekhandel Breestraat 161, Leiden Tel. 071-5120885

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21