Cultuurmix is het nieuwe toverwoord in trends 'Ik zei net tegen m'n vrouw: hij brandt lekker' 0 Gematigd stokef is gevaarlijk Trends Berenbeurs Nijntje-veif Sa 'E DINSDAG 18 APRIL 2000 Cultuurmix wordt het tover woord in de komende jaren. Ook in de mode en het interi eur. Het hoofddoekje is ko mende zomer dé hit voor ie dereen en in een beetje trendy interieur hangt een Turkse lamp aan het plafond. De tr endsetters van de toekomst zoeken hun heil in 'vreemde' culturen. 'Die oude Turkse Mercedes is hartstikke trendy!' Het blanke Nederlandse meisje met rastakapsel heeft haar in trede in de reclame gemaakt. Bij H&M is het hoofddoekje dé grote hit voor komende zomer en een beetje (mode)merk huurt tegenwoordig jongeren met een buitenlands uiterlijk in om zijn nieuwe collectie te pre senteren. Thee drinken doen we uit een Marokkaans glas en aan het plafond hangt, heel trendy, een originele Turkse lamp. Cultuurmix lijkt het toverwoord te worden in dit eerste decenni um van de nieuwe eeuw. We combineren erop los, laten ons beïnvloeden door alle mogelijke culturen om ons heen en creë ren zo onze eigen identiteit. Het is natuurlijk niet zo vreemd dat de komst van andere cultu ren invloed heeft op de maat schappij. De grote smeltkroes die ons land in de afgelopen decennia is geworden laat zijn sporen na op vele terreinen. Was het eerst voornamelijk op culinair vlak, inmiddels vinden we ook tal van invloeden terug in de mode en het interieur. En als we de trendwatchers mogen geloven staan we nog maar aan het begin van een hele grote cultuurmix. Het is niet eens zo vreemd om te denken dat de tr endsetters van de toekomst de jongeren zijn wiens (over) grootouders niet van de Neder landse klei komen. Trendsettende jongeren heb ben hun roots liggen in landen als Suriname, Turkije, Marokko en de Antillen. Landen met ei gen gewoonten en typische kenmerken. Met eigen kleedge drag en eigen interieur. In de grote steden loopt het percen tage allochtone inwoners (jon geren) flink op. Het zal niet lang meer duren alvorens maar liefst de helft van de bevolking van Rotterdam en Amsterdam zijn roots elders heeft liggen. Op culinair gebied zijn we in middels al heel wat gewend. We eten net zo makkelijk een falafel op straat als dat we Turks brood op de markt kopen. En ook het lamsvlees (van de au tochtone slager) wordt steeds populairder. Zoals de invloed van onze al lochtone medeburgers zijn in trede in de keuken heeft ge daan, zo is die invloed ook langzaam de mode ingeslopen en sinds kort ook het interieur. Hoofddoekjes zijn deze zomer dé hit voor iedereen. En in een beetje trendy interieur past mi nimaal een Marokkaans theeg- Bij H&M is het hoofddoekje dé grote hit voor komende zomer. foto r( las of een Turkse lamp. Ook henna-tattoo's zijn razend po pulair. Je pikt uit wat je om je heen ziet, je aanspreekt en zo creëer je je eigen identiteit. Turkse meisjes bijvoorbeeld met hoofddoek, maar wel in spijker broek en leren jas. Of een Ne derlands meisje met rastakapsel dat zich kleedt in een kleurige sari en sportschoenen draagt. In de toekomst zullen we steeds meer elementen uit eikaars cul turen overnemen. Uiteindelijk zal niet eens meer helemaal te achterhalen zijn waar bepaalde trends vandaan komen. Allochtone en autochtone jon geren zullen eikaars stijlen en gewoonten mengen tot een nieuwe mix of stroming", zegt Karlijn Renzenbrink van het blad Strictly, dat veel onderzoek doet onder de eigen lezers in de categorie 18 tot 23 jaar. „Omdat iedereen gaat mixen, zal in de toekomst niet eens meer te her leiden zijn waar bepaalde in vloeden vandaan komen. Er is nu al sprake van een taaimix. Nederlandse jongeren gebrui ken woorden uit de rapscene. Iedereen weet dat doekoe geld betekent. Voor hoofddoekjes geldt hetzelfde verhaal. Afkom stig van allochtone meisjes die ze dragen vanuit hun geloofs overtuiging. Al of niet in combi natie met westerse kleding. Je ziet nu dat Nederlandse meisjes die combinatie overnemen. Ge woon omdat 't leuk staat. Het zelfde geldt voor henna-versie ringen." Ook de Rotterdamse trend-ana liste Justien Marseille meent dat we steeds meer zullen gaan mixen. „Niet per se de cultuur, maar eerder de stijlelementen", zegt ze. „Zeker omdat meelo pen met de meute steeds meer wordt gezien als iets dat niet goed is. Daarom moet je verder reiken om die stijlelementen te zoeken. Als je de straat op wilt als trendy meisje, kun je niet volstaan met alleen H&M. Dan zul je verder moeten zoeken. Je moet laten zien datje een eigen idee hebt. Dan ga je zoeken bij een Turkse winkel en kijk je om je heen wat meisjes uit andere culturen dragen en doen." „Ook in andere dingen zie je dat we naar elkaar kijken", ver volgt Marseille. „Creoolse vrou wen zijn veel trotser op hun li chaam, ook al zit er een spekje, aan. Veel jonge Creoolse meis jes die wat forser van postuur zijn zien er eigenlijk helemaal niet zo slecht uit. Dat verandert de houding van Nederlandse meisjes, die constateren dat een spekje niet iets is om je voor te schamen. Je hoeft je lichaam niet te verbergen onder wijde kleding." Karin van Paassen, die haar ei gen bemiddelings- en advies bureau runt en actief is op vele terreinen in de stad Rotterdam: „Mensen pikken elementen uit andere culturen die ze interes sant vinden. Allochtonen ne men dingen uit de westerse cul tuur over en andersom. En on getwijfeld zal die invloed groei en." Van Paassen noemt onder meer de haardracht: dreads en re laxen (stijl maken). En li chaamsversieringen als pier cings en henna. „Concreet zal alle invloed vooral terug te vin den zijn in accessoires, de klei ne dingen", zegt ze. „De mix die jezelf samenstelt is een code die je afgeeft aan de buitenwe reld. Door bepaalde keuzes te maken laat je zien waar je voor staat. Met die keuzes kun je overigens wel spelen. De ene dag gebruik je bijvoorbeeld veel elementen uit de skatewereld, terwijl je er de volgende dag als een kakker kunt bijlopen. Op die manier speel je met de ver schillende stijlen en maak je een eigen identiteit. Een voor beeld is een islamitisch meisje in westerse kleding én hoofd doekje, dat zegt 'ik ben een mo derne vrouw, maar heb wel be paalde tradities, normen en waarden die ik zeker durf te ui ten." Je eigen weg gaan wordt vol gens Justien Marseille sowieso dé grote trend. Niet hip zijn, daar gaat het om. Gewoon lek ker je eigen weg zoeken. „Je hebt grote kans dat deze trend duidelijk gepresenteerd zal gaan worden als trend. Non mode als trend." Marseille: „Voorbeeld. Laatst stond hier een hele oude Mer cedes voor de deur van twee Turkse jongens. Zo'n auto waar wij nu helemaal van uit ons dak gaan. Voor die jongens is die zelfde auto echter gewoon oud en tweedehands. Wat zie je nu gebeuren? Trendy Rotterdam mers nemen zo'n oude auto over van Turken omdat-ie weer helemaal in is." „Ander voorbeeld. In traditio nele Turkse koffiehuizen in de stad vind je nogal eens oude meubels. Bedrijfjes als Beljon, gespecialiseerd in tweedehands design, kopen die meubels op en verkopen ze weer aan hun trendy klanten. Allochtonen zelf zullen zich juist gaan afke ren van allerlei traditionele ken merken in hun huis. Geen op zichtige lampen en klokken meer, maar Hema-glaswerk op tafel. Alleen zal die Hema tegen die tijd alleen nog maar Turkse glazen verkopen omdat Neder landers dat helemaal trendy vinden." Karlijn Renzenbrink van Strictly stelt dat vooral allochtonen die het niet zo breed hebben meer traditioneel blijven wat betreft de inrichting van hun huizen. „Natuurlijk werkt het ook an dersom", gaat Renzenbrink ver der. „Nederlanders staan te genwoordig meer open voor in vloeden van andere culturen. Ook in hun interieur. Dit komt doordat ze meer zijn gaan rei zen naar allerlei exotische be stemmingen. Daarnaast gaan Nederlanders ook steeds meer de schoonheid van andere cul turen zien. Dit komt ook door de vele woontijdschriften en woonprogramma's. En je hebt nu ook al winkels als World of Wonders in Amsterdam. Die in teresse zie je dus ook in de win kels, tijdschriften en op tv. Daardoor zullen de Nederlan ders 't ook eens in eigen huis uitproberen." Jelka Wittebol, eigenaar van Co- lorique, interieurwinkel en (stoffen)groothandel in Amster dam: „Je merkt dat mensen steeds meer open staan voor andere dingen. We reizen meer, ontdekken andere culturen. Niet alleen in het buitenland, maar ook op de hoek van de straat in je eigen woonplaats. Er zijn allerlei toko's, op de markt kun je exotische kruiden kopen. Ook een blad als Allerhande van Albert Heijn geeft recepten voor gerechten uit andere cul turen. Door dat alles staan we meer open voor invloeden van elders. Ook in het eigen interi eur." Wittebol verkoopt kleurrijke stoffen en accessoires. De stof fen uit met name India laat ze verwerken tot onder meer gor dijnen, spreien, kussens, klam- boe's, kleden en hanglampen. Justien Marseille: „Bepaalde trends wijzen op maatschappe lijk veranderingen. Het gedrag van de voorlopers is een sig naal. Dat zegt iets over wat er aan het veranderen is. De eerste mensen die de Marokkaanse theeglazen in huis hadden toonden daarmee aan dat er een verandering op komst was. In die zin dat er meer invloed van allochtone mensen te be merken is in het gewone dage lijks leven. Degenen die als eer sten met die theeglaasjes kwa men aanzetten moesten ze ko pen in allochtone winkeltjes. Autochtonen gingen allochtone 'Blokkertjes' binnen en hebben daarmee een maatschappelijke trend gezet naar meer culturele openheid." „Het heeft er ook mee te maken waar je woont. Op de Nieuwe Binnenweg bijvoorbeeld zit je midden tussen de allochtone winkeltjes. De autochtone be woners in deze buurt, waaron der veel studenten en kunste naars, vinden het heel gewoon om een Marokkaans 'Blokker- tje' binnen te lopen. Of hun vlees bij een allochtone slager te kopen." Een steekproef onder een klei ne honderd autochtone en al lochtone jongeren (zowel wer kend als studerend) tussen de 20 en 27 jaar in Rotterdam leert, dat ook zij van mening zijn dat de invloed onderling alleen maar zal toenemen, wat ze ove rigens een heel goede ontwik keling vinden. Vooralsnog uit die invloed zich voornamelijk in haardracht, henna en hoofd doekjes. Opvallend feitje is, dat alle ondervraagden allereerst letten öp kwaliteit als het om kleding gaat. Dan komt comfort en pas daarna de prijs. Alle ondervraagde jongeren zeggen accessoires in huis te hebben die oorspronkelijk uit een andere cultuur komen. Vooral kleine frutsels, die wel in Nederland zijn gekocht. Daar naast zijn ze allemaal de me ning toegedaan dat de verschil len die er nu nog zijn in het in terieur in de toekomst minder worden. En zo denken ook de trendwatchers. JOYCE VAN DER BURG» EN EVELIEN BAKS Marokkaanse glazen zijn helemaal in. De brandweer in actie met de ramoneur bij een schoorsteenbrand. Ze zaten net tien minuten gezellig bij de open haard de krant te lezen. „Ik zei nog tegen m'n vrouw: 'hij brandt lekker', toen de achterbuurman aan belde. 'Weet je wel dat je schoorsteen in de brand staat', zei hij. De rook was bij hem naar binnengekomen, zijn rookmelder was afgegaan." P. Polkamp uit Apeldoorn kwam meteen in actie. Hij gooide de bran dende blokken in een emmer ('geluk kig had ik een ijzeren staan'), deed de klep van de schoorsteen dicht en haalde uit de garage wat zand om over de vuurplaats te strooien. Een andere buurman had inmiddels de brandweer gebeld. Die opende de schoorsteenklep waarna het vuur weer oplaaide. Met een ramoneur, een lange ijzeren ketting met daaraan weer kleine kettinkjes, veegden de brandweerlieden de schoorsteen schoon. Hoe de brand is ontstaan blijft een raadsel. Polkamp heeft een onder- houdsabonnement bij een erkend bedrijf en is een ervaren stoker. Elke dag steekt hij de haard aan met droog eiken- of beukenhout. De ka chel is ook na de brand nog goedge keurd. Nederland telt 750.000 open haarden en allesbranders. Die zorgen jaarlijks voor zo'n 1800 schoorsteenbranden. Dat is iets minder dan in vooraf gaande jaren en veel minder dan vroeger. In de jaren dertig, de tijd van de kolenbranders, waren schoorsteenbranden een alledaagse gebeurtenis. Alleen Amsterdam al telde zo'n 1500 schoorsteenbranden per maand! Een schoorsteenbrand moet niet worden onderschat. Zeker als de brand onopgemerkt blijft is het ge vaar groot. Het giftige koolmonoxide kan het huis binnendringen en de kans is aanwezig dat door de hitte ook andere delen van het huis vlam vatten. Vaak krijgen vogels de schuld van schoorsteenbranden. Zij zouden met hun nesten voor verstoppingen zorgen. Inderdaad kunnen vooral kraaien fantastische bouwsels sa menstellen. Een ervaren schoor steenveger wist te vertellen dat hij wel eens niet alleen dikke takken uit een schoorsteen heeft verwijderd, maar bijvoorbeeld ook nylonkousen en zelfs een colablikje. Toch zijn het vooral mensen die schoorsteenbranden veroorzaken. Allesbranders zijn daarbij de groot ste boosdoeners, omdat eigenaren die term wat al te letterlijk opvatten. REDACTIE: MARGOT KLOMPMAKER 023j Op tweede paasdag wordt in Rotterdam de grootste beren- beurs van Nederland gehou den. Teddyberen zelf maken is een gewilde hobby en vele deel nemende berenmaaksters staan op internationale beurzen in Engeland, Amerika en zelfs in Japan. Talloze musea in de we reld, die zich specialiseren in teddyberen, herbergen vele Hollandse 'kunstenaarsberen'. Beren maken is een ambachte lijke kunst geworden. Ans Jan sen uit Haarlem is de ontdek king van dit jaar. Veel van haar teddybeertjes zijn al verhuisd, ook naar het buitenland. De teddybeer heeft zijn naam te danken aan president Roose velt. Het verhaal in het kort: de president ging een keer op jacht m, ,e, Beer Dylan uit de collectie van Helga Torfs. foto pr en weigerde tijdens eenj, partij een beer neer te sc| die, mager en uitgeput, bonden zat aan een booi verhaal haalde de krantei |e verbeeld in een cartoon, het voorval een overweld belangstelling. Het stimii de geboorte van de beer, maakt door Rose Michto j" Brooklyn. Zij zette de bes a etalage van haar winkel, Prompt werd de beer veri en bleek behoefte aan Rose vroeg toestemmin president om de beer ziji te mogen geven. Dat moi dus werden de beren ver digd onder de naam 'Ter Bears', wat later 'Teddy- werd. Naast de handgemaakte! jj] uit Nederland, België, Ei land, Amerika en Duitsla op de berenbeurs ook be de merken zoals Steiff,1 hought en Hermann a; Ook is er volop materiaal zelf beren, zoals mohair, nen, bladen, boeken, en; een taxateur, die oude be hun waarde sqhat, en rendokter. (De Grote Berenbeurs wi gehouden op maandag2 2e Paasdag) in 'De Doe aan het Schouwburgplei Rotterdam. De openings zijn van 11.00-17.00 uur, treekaartjes kosten fl plussers betalen fl 5,-, ku tot 12 jaar fl 2,-. Voor me formatie: tel. 0578-620511 0578-621477, internet: w .niesjewolters.nl) Precies 45 jaar geleden schreef Dick Bruna het eerste boekje over Nijntje. Sindsdien hebben miljoenen Nijntje-boekjes hun weg over de hele wereld gevon den. De eenvoud van de verha len en de tekeningen met hun heldere kleuren spreekt kinde ren bijzonder aan. Als gevolg van dit succes is een breed sca la' aan nijntje-producten ont wikkeld. Nieuw is de Nijntje- verf. Vanzelfsprekend voldoet de verf aan de normen in de Wa renwet Besluit Speelgoed. De Nijntje-verf is watergedragen (acryl), bevat weinig oplosmid del en is daardoor minder mi lieubelastend. Andere prettige eigenschappen: snel drogend, geurarm en niet vergelend. De verf is geschikt voor diverse toepassingen in de baby-, peu ter- of kinderkamer. Een rood met geel stoeltje, een groen ta feltje met bruine knop, een wit met blauw bedje enzovoorts. De Nijntje zijdeglans lakverf is verkrijgbaar in de zes ori T kleuren geel, rood, groei blauw, bmin en grijs, ba vuld met zwart en wit. lijn wordt gecompleteen een grondverf. Een bliki cc kost 24,95 gulden. Da ook een vel zelfklevende tje-decoraties. Geverfd hout, afgetrapte schoenen en zelfs een waterbed zijn al eens aangetroffen. Bij een schoorsteenbrand is het al tijd verstandig de brandweer te bel len. Die kan dan met de ramoneur de brandende aanslag uit de schoor steen vegen. Vooral het opvangen van het roet onderaan de schoor steen is niet bijster populair onder brandweerlieden. „Het is vies werk, maar je weet in ieder geval zeker dat je onder de douche moet", zegt G.P. Koppers, directeur van het Natio naal Brandweerdocumentatiecen trum in Amsterdam. De ramoneur, de lange ijzeren ket ting met zijtakken, hoort nog steeds tot de standaarduitrusting van een brandweerwagen. Met smaak vertelt Koppers van die keer dat een Neder landse brandweerwagen geëxpor teerd werd naar een tropisch land, waar ze van schoorstenen nooit hebben gehoord. „Jarenlang hebben ze daar met de ramoneur in de wagen rondgereden. Ze dachten dat die in Nederland ge bruikt werd voor het uitdelen van lijfstraffen aan mensen die fikkie hadden gestookt." BEREND VAN DESANDE* In het voorjaar neemt de kans op schoorsteenbranden toe. De oorzaak is het gematigd stoken van de kachel. Volgens de brandweer kan het lager draaien van de kachelknop zelfs tot levensgevaarlijke situ aties leiden. Bij brand kunnen koolmonoxidedampen jzich door scheuren in de schoor steen'in de woning versprei den. De brandweerspecialist: „Door niet volop te stoken wordt de capaciteit van een kachel niet volledig benut en zet zich aan de binnenkant van de schoorsteen een soort teer, creosoot, af. Dat vat vlam, waardoor de schoor steen in brand vliegt." Behalve de brand zelf levert het vuur ook een gevaarlijk bijproduct op. Door de ontwikkeling van grote warmte in de nauwe schoorsteen ontstaan de scheuren die de koolmonoxi de vrij spel geven in de wo ning. Nederland telt ongeveer 1800 schoorsteenbranden per jaar, waarbij het zwaartepunt ligt in de provincies Gelderland en Overijssel. Gelderland is kop loper met 19 branden per 100.000 inwoners. Overijssel volgt met 17. Het landelijk ge middelde is 12. Zuid-Holland bi] gz aj' telt slechts 6 schoorsteei branden per 100.000 inv ners. Een andere, veel voorko de, maar minder seizoe^ bonden oorzaak van steenbrand is het gebru de verkeerde brandstof open haard of allesbr. De brandweerman: „Eif komen alleen berk, eikf vruchtboomhout in aan jjl king. Vurenhout, waar) )eg hars in zit, zorgt voorve )e zetting aan de binnenfc de schoorsteen wat tot! kan leiden. Een goede v branding is herkenbaai een mooie blauwe vlam brandweer adviseert de schoorsteen twee keer: te (laten) vegen als deze hele jaar door voor de h verwarming in huis woi REN bruikt. Nederlandse schoorster^ q, zijn volgens een wooré e|c der van TNO vaak viezei ,etj in andere landen. Datki door het zuinige stookj) Het is aan te bevelen on ne^ een goed geventileerde het vuur lange tijd hoog stoken. Daardoor ontsli v minder rookaanslag in( orc schoorsteen. la Jop BEREND VANDESANDE U E Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord. 1Kalmte - vis - winterjas; 2. wapen - reptiel - karaktertrek; 3. makker - soort viool - judomat; 4. deel v.e. kachel - toonladder - verhoudingsmaatstaf; 5. bakmiddel - drukte - te vorderen; 6. soort hond - serie - vogel; 7. voorteken - maalwerktuig - tweearmige disselboom; 8. tropische boom - breedvoerig - kan voor waswater; 9. pluim - wal - lofwaardig; 10. weg met bomen - een klap geven - neusklank. Oplossing van maandag: Horizontaal: 1Rog; 5. rug; 7. kakelen; 8. reu; 9. die; 11. witje; 14. si; 16. de; 17. ore; 18. kor; 19. in; 20. ar; 22. terra; 25. ode; 27. dop; 29. enteren; 30. alt; 31mee. Verticaal: 2. Oke; 3. gauw; 4. rest; 5. rede; 6. uni; 8. ros; 10. ene; 12. Irene; 13. joker; 15. ion; 16. dra; 19. Ido; 21. rijp; 22. tent; 23. roef; 24. adem; 26. del; 28. One. HEINZ ake

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20