Leiden wil doorgaan Cultuur Kunst Oops... een nieuwe cd Beetje te Nederlands om direct kritiek te leveren' Waggelkont met oranje snavel was mens steeds weer te snel af 'Een mooi evenwicht tussen gezelligheid en serieus oefenen' PAG 18 APRIL 2000 juden Ezelsoor voor Erwin Mortier gDAM De Vlaamse schrijver Erwin Mortier heeft het Gou- Ezelsoor 2000 gewonnen voor zijn boek Marcel'. De prijs dt jaarlijks toegekend voor het best verkochte literaire de- it. Volgens de jury gebruikt Mortier 'een poëtische, subtiele en een prachtige melodie'. Mortier (1965) kreeg de prijs, oorkonde en 10.000 gulden, vanmiddag tijdens Accolade 0 in de Beurs van Berlage in Amsterdam uitgereikt. 'Marcel' lover een jongetje dat steeds meer te weten komt over een van een aan het Duitse oostfront omgekomen soldaat. De behoort tot de verzameling portretten van overleden fami- J Jen van zijn grootouders. ^zlabel Via Records failliet jk_; Via Records, een van de belangrijkste platenlabels voor rlandse jazz, is niet meer. Directeur Ben Gieskes heeft het iement voor zijn bedrijf aangevraagd. Het afbrokkelen van ■markt in het algemeen en concurrentie van internet nt Gieskes als belangrijkste oorzaken. De markt voor jazz is itzettend klein - zo'n 1,5 tot 2 procent van de totale mu- markt - en de concurrentie van buitenlandse muziek is n ut. Onder anderen Piet Noorlander, Ernst Reiziger, Han Ben- ken Michiel Borstlap behoorden tot de Via-stal. hrijver Floris B. Bakels overleden Schrijver Floris B. Bakels is afgelopen zaterdag op 84- ;e leeftijd in zijn woonplaats Bussum overleden. Bakels eef onder meer 'Verbeelding als wapen', 'Nacht und Nebel', .zicht', 'Opmars naar de galg' en 'Wachten op de morgen'. lder' els was in de Tweede Wereldoorlog drie jaar gevangene van 8" lestapo en de SS. Kort na de oorlog stemde hij nog vol over- aa ing in met de executie van de grote nazi-criminelen. Op la- ;t P leeftijd wijzigde hij van inzicht. In 1989 toonde hij zich m P'eitbezorger van de campagne van Amnesty Internatio- -bbt ,egen de doodstraf. Behalve zijn werkzaamheden als schrij- 8en en vertaler was Bakels directeur van het Elsevier-concern. min ger Moore gaat weer spioneren >ENVijftien jaar na zijn laatste film als geheim agent 007, Roger Moore weer een Britse spion spelen. De 72-jarige se acteur is een van de hoofdrolspelers in 'The Enemy', een Ier over biologische oorlogsvoering. Moore verscheen twee J/, terug voor het laatst op het witte doek, in een gastrolletje in r ilm van de Spice Girls. In 'The Enemy' speelt Moore naast t Perry uit Beverly Hills 90210 en Patsy Kensit, de vrouw van is-voorman Liam est presenteert Nacht van Oranje pe„ erdam Albert West is de presentator van De Nacht van an|j ije op vrijdag 28 april in Ahoy' in Rotterdam. Aan 'Neder- lak 's gr00tste meezingfeest' wordt meegewerkt door Guus uwis, Sugar Lee Hooper, City to City, Normaal, De Bos- k w hters, Lee Towers, 2Fout, Corry Konings, Vader Abraham, Jeurzakkers, De Havenzangers, Tol Hansse, Arne Jansen, sRoelvink, Arie Ribbens, Walter Kroes, Van Hoevelaak, Harren, De Jongens van Dijk en Jantje Smit. Crisisberaad bij Nationale Ballet amsterdam gpd Na afloop van de tournee van Het Nationale Ballet (HNB) door Brazilië roept de directie eind deze maand een crisisver gadering voor alle leden van het gezelschap bijeen. Aanleiding is een uitgelekt rapport van de ondernemingsraad (OR) uit fe bruari waarin op 27 punten kri tiek wordt uitgeoefend op de leiding. Met name artistiek directeur Wayne Eagling krijgt daarin de wind van voren. „Zijn functio neren vertoont geen enkele ver betering in vergelijking met zes jaar geleden", constateerde de OR naar aanleiding van een peiling onder de dansers. Toen werd Eagling onder meer een gebrekkige artistieke visie en onvoldoende respect voor zijn dansers verweten. Bovendien zou hij te veel drinken op de werkvloer. „Wij betreuren het zeer dat het OR-rapport in de openbaar heid is gekomen. Het grootste deel van het gezelschap is nu op tournee en de rest van de dansers heeft vakantie. Er is op dit moment dan ook geen gele genheid voor overleg. Maar we gaan zeker om de tafel zitten zodra iedereen weer terug is", aldus hoofd marketing Ben van Heesbeen. Hij benadrukt dat directie en OR inmiddels volle dige overeenstemming over een actieplan voor verbetering van de arbeidsvoorwaarden en sfeer hebben bereikt. De kritiek van de OR betrof onder meer de noodzaak van een zorgvuldiger omgang met geblesseerde dansers, een bete re introductie van nieuwe leden van het gezelschap, het aan trekken van gastdocenten met kennis die beter aansluit bij het repertoire en een betere plan ning van de repetities. Eagling, oud-sterdanser van het Royal Ballet in Londen, werd in 1990 artistiek directeur van HNB als opvolger van Rudi van Dantzig. keulen De 18-Jarige Britney Spears had gisteren in Keulen een ontmoeting met de verzamelde pers. De succesvolle Amerikaanse popster presenteerde in de Duitse stad haar nieuwe album met de titel 'Oops!... I did it again'. Met haar vorige (debuut)album bereikte Spears een recordverkoop. foto ap Museumweekeinde ter discussie De toekomst van het Museumweekeinde staat ter dis cussie. Nederlandse musea gaan volgende maand rond de tafel om te praten over het voortbestaan van het feno meen. Ondanks de hoge bezoekersaantallen, 900.000 in het afgelopen weekeinde, loopt het enthousiasme voor het weekeinde terug. Sommige musea zijn al afgehaakt, andere zijn alleen nog bereid korting te verlenen, terwijl gratis toegang het uitgangspunt was. De woordvoerder van Leiden Museumstad P. Beuk laat weten dat in de Leidse museumwereld vooralsnog weinig voorstanders van afschaffing zijn. leiden pablo cabenda Directeur R. Magendans, van het Rijksmuseum van Oudhe den, zegt zich wel te willen be raden als blijkt dat steeds meer musea niet aan het weekeinde willen meedoen. „Maar ik vind afschaffen veel te kort door de bocht. Je moet dan kijken op welke manier het weekeinde in de toekomst beter kan worden opgezet." Directeur W. Van der Weiden van het Nationaal Natuurhisto risch Museum Naturalis meldt dat hij zich in de op handen zijnde discussie ten gunste van het evenement zal spreken. „Ik heb het afgelopen weekeinde ontzettend veel bezoekers ge zien die anders nooit in het museum komen. Als het even kan, wil ik dat behouden. Ik blijf voorstander van een week einde waarin in elk geval Natu ralis gratis te bezoeken is." Onmiddellijke opheffing van het Museumweekeinde gaat ook de organisatoren te ver. Maar dat de huidige vorm niet optimaal is, wordt door de or ganiserende Stichting Museum Jaarkaart (SMJ) niet ontkend. „We gaan de komende tijd wel een discussie aan", zegt woor- voerster C. Keijzer. We willen alle meningen eens horen. Waar het bijvoorbeeld nog aan schort, is het percentage bezoe kers dat daadwerkelijk terug komt na het museumweekein de. Dat percentage is nu te laag. Als de meerderheid van de mu sea zegt dat ze het niet langer zien zitten, dan luisteren we daarnaar. Andersom ook." Oorspronkelijk was het de bedoeling dat alle musea in Ne derland de deuren gratis zou den openen, maar inmiddels doen nog maar 550 van de 1200 musea mee. Zo'n 70 procent is echt gratis, de anderen geven korting. Grote trekkers zoals het Van Gogh Museum en het Rijksmuseum in Amsterdam doen niet mee. Deze musea vinden dat de huidige bezoe kers - veel buitenlandse toeris ten - niet onder de doelgroep van het museumweekeinde val- len. Het weekeinde is vooral be doeld om Nederlanders wat va ker over de drempel te krijgen. oo deelde reacties op uitverkiezing Rushdie als schrijver Boekenweekgeschenk lesley grieten gpd 0cs lc van voorpagina bes! i Korteweg, directeur van het Let- ndi'g Museum in Den Haag, zegt dal it te zijn door de keuze voor Sal- so' Rushdie als schrijver van het Boe- vo' Eekgeschenk 2001. „Maar litera is een internationale aangelegen- P dus ik vind het geen probleem. Het schien juist wel een goed idee, het d{ lar een buitenlandse schrijver en idere jaar een Nederlandse." 1 lianotten van het Literair Produk- ds ds, dat veel doet voor de promotie kan lederlandse auteurs over de gren- °rai eeft haar bedenkingen. „De Stich- d 01 :pnb is wel om propaganda te 8en voor het Nederlandse boek. En Rushdie zal ongetwijfeld een mooi ver haal afleveren over de 'multiculturali- teit', maar dat zal niet gaan over Kader Abdollah, Abdelkader Benali en Hafid Bouazza. En dat zijn toevallig wel Ne derlandse allochtone auteurs, voor wie in het buitenland veel belangstelling be staat." Kader Abdollah, succesvol Iraans/Ne- derlands auteurs: „Ik hoor het nieuws net van u. Vindt u het goed als ik niet reageer? Ik wacht af wat Rushdie schrijft. En dan zal ik mijn mening geven. Ik vind het ook een beetje te Nederlands om di rect al met kritiek klaar te staan." „Wat nu, Nederlandse boek?", zegt Henk Kraima, directeur van de stichting Collectieve Propaganda voor het Neder landse Boek, die het contract met Rush die sloot. „Is het eigen volk eerst, of ei gen taal eerst? Hugo Claus heeft ook een Boekenweekgeschenk geschreven. Claus is een buiteifiander. Ja, maar hij schrijft in onze taal, zegt men dan. En Hafid Bouazza dan, de Marokkaanse schrijver? Die schrijft in het Nederlands, maar heeft niet eens een Nederlands pas poort, geloof ik. De CPNB is er ook voor het in het Nederlands vertaalde buiten landse boek." M. Baalbergen van boekhandel Van der Meer uit Noordwijk is teleurgesteld. „Ik vind het jammer dat ze niet wat be ter gezocht hebben naar een Nederland se schrijver die binnen dit thema past.' Volgens Baalbergen kan het Boeken jveekgeschenk ook worden geschreven door een schrijver die nog niet zo be kend is. „Bekendheid zegt niets over de kwaliteit van de schrijver. Het Boeken weekgeschenk kan juist helpen om een schrijver te bekender te maken. Kijk naar Arnon Grimberg of Tessa de Loo." Toch ziet ze ook positieve kanten. „Het is goed voor de PR van de Boekenweek. Ik kan me alle ingezonden brieven over dit onderwerp nu al voorstellen." Schrijfster Pauline Slot uit Oegstgeest heeft geen enkel bezwaar. „Ik vind het eigenlijk wel leuk. Het is weer eens iets anders. Ik ben benieuwd naar wat hij er van maakt. Ik kan me niet voorstellen dat Salman Rushdie het gaat schrijven omdat er niemand in Nederland is die het kan. Het past in de lijn van de orga nisatie om spraakmakende Boeken weekgeschenken te laten schrijven." 'Overal is Duckstad' in Rotterdamse Kunsthal Viswijvenkoor Leiden brengt cd uit Leiden en de regio bestaat grote belangstelling lor de amateuristische kunstbeoefening. 'Heilig uur' volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, schilderen, igraferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: het Viswijvenkoor Leiden. ndaag is mijn liefste van '.e teruggekomen Hij rust bed en slaapt als een 'Maar waar ligt mijn lief- ]zoet van te dromen roomt van de zeeen ligt armen De zee is te I Ik kan hem niet winnen \hem beminnen..." maandagavond. Het Vis- ^—.ïkoor Leiden repeteert in inedenzaal van sociëteit cht. 'De Zeemansbruid' dit nummer, een oud zee slied, maar met aangepas- Het koor bestaat uit itig vrouwen, die sinds de hting in 1996 een reper- hebben opgebouwd van liederen die allemaal iets iken hebben met de zee. san de teksten zijn door Vegt omgewerkt: het Vis- nkoor wil vooral het leven Ie zeemansvrouw die ver- ïnd aan wal blijft, bezin- Inmiddels heeft het koor kr] d gemaakt. begon met een geintje op hippertjesdagen in War- J", vertelt bestuurslid Ja- ivan der Hulst. „Daar zong het Leidse mannenkoor Rumor di Mare zeemansliede ren. Een paar vrouwen begon mee te zingen en zo ontstond het idee ook zo'n koor te vor men, maar dan met alleen vrouwen. Het was een gat in de markt. Op de eerste repetitie kwamen dertig vrouwen, op de tweede waren het er tachtig. We hebben een wachtlijst inge steld, want na ieder optreden melden zich weer vrouwen aan." Als dirigente werd de Amster damse Anja Nieuwkoop aange trokken. „Ik ben vanzelf in het genre gerold. Ik werd gevraagd voor het trio Triton en daar leerde ik het repertoire kennen: zeemansliederen, smartlap pen, shanty's." „Eén van de andere leden van Triton is weg van de zee. Ze heeft boeken met zeemanslie deren en daar heb ik er een aantal uit gehaald die geschikt zijn voor een vrouwenkoor en die bovendien niet al heel vaak zijn gezongen. De leden heb ben zelf ook nummers inge bracht. We hebben hier een Het Viswijvenkoor in actie. „Het was een gat in de markt. Op de eerste repetitie kwamen dertig vrouwen, op de tweede waren het er tachtig." foto taco van der eb ontzettend leuke sfeer. Het voelt voor mij als een warm bad waar ik in zak als ik met dit koor werk. We hebben een mooi evenwicht tussen gezel ligheid en serieus oefenen." Het Viswijvenkoor vormt regel matig de sfeerverhogende fac tor bij nautische evenementen. „De Visserijdagen in Katwijk, de Vlootdagen in Gouda en een keer met de bus naar Vlis- singen. Dat zijn gezellige dag jes", zegt Van der Hulst. „In Gouda kregen we een schip- persmaaltijd: bonen met spek en brood, en schippersbitter. Dat gaat er wel in als je de hele dag buiten hebt staan zingen. Jaarlijks treden we op de Hiswa op. van tien tot zes. Na zo'n dag ben je wel kapot, terwijl de repetities juist ontspannend zijn. Daar kun je met je ogen dicht zitten. Je wordt er vrolijk van. Er zitten natuurlijk wel droevige liederen tussen, maar daar gaan we dan weer met een lach overheen. Soms zijn het ondeugende liedjes. Je kunt een beetje flirten met Het pu bliek. Maar wel netjes, hoor." „We heten wel viswijven, maar we blijven dames", zegt één van de leden. De deelnemers zijn vrouwen die graag zingen, maar niet houden van een al te ernstige sfeer zoals in een kerk koor. „Je moet geen prachtige operastem hebben", legt Van der Hulst uit. Er wordt wel seri eus geoefend, maar er moet ook gelachen kunnen worden. De vrouwen lopen warm voor het repertoire. Zodra een lied is ingezet, deinen ze automatisch mee. Ook op de cd klinkt de vrolijke stemming door. „Na het laatste nummer, hoor je de dames lachen. Dat tekent de sfeer. De soliste vergiste zich in de tekst. Een foutje, daar moet om gelachen kunnen worden." De cd en dan zijn ze niet meer te houden' van het Vis wijvenkoor Leiden is voor 29 gulden (incl. verzendkosten) te koop bij Van der Hulst, tele foon: 071-3011378. maarten baanders rotterdam annemiek veelenturf Een weeë, gele snavel. Eenden poten, uiteen, gestoken in kou sen en schuiten van pumps. En twee geloken, helblauwe ogen in een scheefhangend hoofd, die de kijker met een mengeling van uitdaging en afwering con fronteren. Zo had Egon Schiele, de Oostenrijker die aan het be gin van de twintigste eeuw be roemd werd met erotische kunst, het bedoeld. Het schilderij is één van de vele voorbeelden die de Rotter damse Kunsthal toont om te bewijzen dat niet de mens maar de eend een cruciale rol heeft gespeeld in de loop van de ge schiedenis. Het waren de voor ouders van Donald Duck, Ka- trien, Oom Dagobert en de neefjes Kwik, Kwek en Kwak die het oude Egypte bestuurden, de 'nieuwe eend' ontdekten tij dens de Renaissance, de loop graven bevolkten in de Eerste Wereldoorlog en uit de band sprongen tijdens de seksuele revolutie. Zo'n beetje alle clichés uit de historie, maar dan zoals die vol gens de Duck-geschiedenis écht waren, passeren de revue in deze tentoonstelling. Ook de invloed van de eend op de kunst komt ruimschoots aan bod. Daarmee zorgt 'Overal is Duckstad', waarmee de Kunst hal de komende maanden de grote expo-ruimte vult, voor de definitieve rehabilitatie van de eend. Levensgrote vitrines zou je ze kunnen noemen. De veertien paviljoens, waar de bezoekers van 'Overal is Duckstad' kun nen binnenlopen, liggen be zaaid met bewijzen van de roemruchte geschiedenis van de eend. Want de duck was de homo sapiens telkenmale te snel af, zo leert de tentoonstel- ling. Wie bij het eerste paviljoen een zaklantaarn ter hand neemt, kan het tafereel zelf uit lichten. Het is niet de oermens die daar het vuur ontdekt, geze ten in de grotten van Lascaux, maar een wezen met een wag gelkont en een oranje snavel. En even verderop blijkt dat een eeuwenoude mummie, die on langs dankzij het broeikaseffect van dikke ijslagen is ontdaan, duidelijke eendenvormen heeft. De schatkamers uit de oud heid tonen het terracotta een- denleger uit China, de gouden buste van de Egyptische konin gin Duckfretete en de houten eend .van Troje. Hoe God de duck maakte, zien we in het pa viljoen dat de Renaissance ver beeldt. In de Sixtijnse Kapel laat Michelangelo de hand van de schepper en de vlerk van de eend elkaar net niet raken. De gouden buste van de Egyptische koningin Duckfretete. foto wfa Hoewel 'Overal is Duckstad' is bedoeld als rehabilitatie, gaat de tentoonstelling niet om de zwarte bladzijden uit het verle den van de eend heen. Sterker nog, de bezoeker wordt her en der uitgenodigd daar nog een schepje bovenop te doen. Zo is het in de opstelling van de mid deleeuwen mogelijk met een druk op de knop een eend, die weerloos op een pijnbank ligt, te folteren. Het zijn de bizarre combinaties, tot op de millime ter consequent doorgedacht, die 'Overal is Duckstad' haar dubbele bodem geeft. De 'vette knipoog naar de ge schiedenis' pakt voor jong en oud op verschillende manieren uit. „Neem dat zelfportret van Rembrandt, geeft Wim Pijbes, adjunct-directeur van de Kunsthal en projectleider van de eenden-expo, een voor beeld. „Mijn zoontje van acht ziet eerst de duck-figuur en daarna de baret. Ik herken de Rembrandt, maar zie dan die snavel. We moeten beiden la chen omdat er iets niet klopt. Maar de reden voor die lol is, hoewel we toch naar hetzelfde ding staan te kijken, verschil lend. Het gasmasker - symbool van de Eerste Wereldoorlog - heeft in 'Overal is Duckstad' een uit sparing voor een eendenbek. Ook leren we dat eenden in vroeger tijden dachten dat de aarde een ei-vorm had. Hoewel de schepping van Walt Disney overduidelijk in spiratiebron is geweest voor 'Overal is Duckstad' vermijden de samenstellers zorgvuldig el ke verwijzing naar Donald, Da gobert, de neefjes en Katrien. Dat is nodig, want Walt Disney heeft in vroeger tijden alle rech ten op deze figuren vastgelegd. Een tentoonstelling maken over de échte inwoners van Duck stad zou handen vol geld kos ten. Geestelijk vader van 'Overal is Duckstad' is de Duitse cultuur filosoof prof.dr. Eckart Bauer, die vanaf de jaren zestig een verwoed verzamelaar is van al les wat met Donald Duck te maken heeft. Deze hoogleraar, volgens Pijbes 'een degelijke professor met een prettige af wijking', ziet Donald Duck als intrigerend symbool van de Amerikaanse massacommuni catie. Bauer verzamelde meer dan 4500 Donald Duck-produc- ten. 'Overal is Duckstad' is tot en met 27 augustus te zien in de Kunsthal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19