'Eens zullen volken als nederige pelgrims optrekkei God op het Web Geloof Samenleving DINSDAG 18 APRIL 2000 VANDAAG 18 Vandaag 80 jaar geleden, op 14 april 1920 schrok Amerika toen in St. George's Episcopal Church in New York een vooraanstaand chi rurg, dr. James Markoe, tijdens een kerkdienst werd doodgeschoten. De dader was 'een krankzinnige die uit z'n gesticht was ontvlucht'. Het bericht haalde niet al leen de kranten omdat het uitzonderlijk was, maar omdat niet lang daarvoor ook al iemand in soortgelijke omstan digheden was vermoord in de kerk. Op 18 april 1618 overleed de heilige Maria Acarie, of Maria van de Incarnatie. Zij introduceerde, samen met haar geestelijk leidsman Petrus de Bérulle, de ongeschoeide karmelietessen van St. Theresia van Avila in Frankrijk. Zwitserse joden blij met excuses bern De Zwitserse Bond van Israëlitische Gemeenten is blij met een verklaring van de Rooms-Katholieke Kerk over haar na latigheid jegens joodse vluchtelingen tijdens de Tweede We reldoorlog. De Zwitserse bisschoppen gaan volgens de joodse leider Bloch verder in hun zelfkritiek dan de paus in zijn recente mea culpa. De Zwitserse bisschoppenconferentie acht de RK- Kerk medeschuldig aan het terugsturen van 30.000 joodse vluchtelingen aan de Zwitserse grens. De RK-Kerk heeft zich te vaak passief, op zichzelf gericht en vreesachtig opgesteld, aldus de verklaring. De bisschoppen vragen God om vergeving voor de nalatigheid van de kerk en haar gelovigen. Politie in actie tegen 'duivelse kaart' larissa De politiebond van Larissa, de op twee na grootste stad van Griekenland, is in actie gekomen tegen de uitgifte van een nieuwe identiteitskaart. De reden is dat de streepjescode van de kaart de cijfercombinatie 666 kan bevatten, het symbool van de duivel. De agenten zijn zo verontrust dat ze een brief naar de minister van Binnenlandse Zaken hebben geschreven, waarin ze vragen of het inderdaad mogelijk is dat de kaart plaats biedt aan 'het getal van de antichrist'. „Als dat zo is moet de minister zijn verantwoordelijkheid nemen en handelen volgens zijn reli gieuze geweten", schrijft de politiebond. Taizé-jongeren naar Barcelona taizé De jaarlijkse jongerenbijeenkomst van de oecumenische gemeenschap Taizé vindt eind dit jaar in Spanje plaats. Van 28 december 2000 tot 1 januari 2001 zullen duizenden jongeren uit heel Europa in Barcelona samenkomen om te bidden, te medi teren, te zingen en elkaar te ontmoeten. Het is de derde keer dat Barcelona als gastheer optreedt voor het evenement. Vorig jaar woonden ruim 70.000 jongeren de bijeenkomst in Warschau in Polen bij. Preken bij het Gouden Paviljoen Kyoto De Kinkaku, het Gouden Paviljoen van Kyoto, weerspie gelt in het water tijdens een 'lichtrepetitie'. Het paviljoen, ooit gebouwd bij de villa van de 14-de eeuwse shogun Ashikaga Yos- himitsu, vormt de komende weken het décor voor de preken van zen-boeddhistische monniken op het nabijgelegen tempel complex. Tot 30 april wordt er elke avond gepreekt voor een ge zelschap van honderd bezoekers, die zich daarvoor hebben in geschreven. foto ap BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Amersfoort (SoW 'de Hoeksteen' en 'de Open Hof') voor wijk 'de Hoeksteen', J. Wol- tinge te Zeist; te Groot-Ammers, M. Goudriaan te Lunteren; te Noordhorn en Saaksum, G. van Goch te Ochten. Aangenomen: naar Rotterdam- IJsselmonde, J. Slager, kandi daat uit Utrecht. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Gouda, G. Clements uit Eist. Bedankt: voor Leiderdorp, M. Ka rens te Werkendam. GUIDO DE BRUIN Zeven trappisten in het Alge rijnse Tibhirine zijn voor de Vlaamse benedictijner monnik Benoït Standaert 'lichtbakens in het nog nachtelijke avontuur' van de interreligieuze dialoog. Ze wisselden met hun islamiti sche broeders geen denkbeel den en dogma's uit, maar deel den slechts de stilte. De in 1996 door islamitische extremisten vermoorde monni ken zaten geregeld met een groep moslims bij elkaar. Ze staken een kaars aan en waren vervolgens lange tijd stil. Zulke ontmoetingen kunnen volgens Standaert harten en gedachten veranderen. „Niemand domi neert de ander. Niemand pro beert de ander in te palmen." Standaert (54), op uitnodi ging van het rooms-katholieke studentenpastoraat in Rotter dam voor een lezing, verdiept zich al dertig jaar in vooral het jodendom, de islam en het boeddhisme. Tijdens urenlange zitmediaties in zenkloosters in Japan leerde de monnik van de Sint-Andriesabdij in Brugge en kele jaren geleden meer over de stilte dan hij ooit in zijn eigen traditie had opgestoken. „De momenten waarop we samen stil konden zijn, waren de schoonste." Standaert noemt de dialoog tussen de godsdiensten niets minder dan „een van de groot- De benedictijner monnik Benoït Standaert gelooft heilig in de dialoog tussen de godsdiensten. „De westerse jeugd weet nu zeven keer meer van het boeddhisme dan dertig jaar geleden. foto anp ste uitdagingen in de mensen geschiedenis". Ze moet volgens hem echter niet blijven steken in 'gescheiden monologen', of stranden op wederzijdse ver kettering. Hij denkt dat de tijd rijp is voor echte ontmoeting. „De westerse jeugd weet nu ze ven keer meer van bijvoorbeeld het boeddhisme dan de jonge ren van dertig jaar geleden." Standaert weet dat een dog matische opstelling elke dia loog binnen de kortste keren om zeep helpt. Een christen die in een gesprek met moslims slechts verkondigt dat Jezus te gelijkertijd God en mens is, zal niet tot een ontmoeting komen. Boeddhisten zitten niet te wachten op christelijke leerstel lingen over een bovennatuurlij ke God. In een boek dat later dit jaar uitkomt, schetst Standaert zijn model van dialoog. Christenen kunnen volgens hem alleen tot een werkelijke ontmoeting met belijders van andere godsdien sten komen als ze uitgaan van wat hij de 'Jezus-ruimte' noemt. Die wordt niet bepaald door dogma's over bijvoorbeeld Jezus' goddelijke natuur, maar door de doorleefde ervaring van Zijn boodschap. Vrijheid, ver trouwen, verzoening en vrede zijn voor Standaert de woorden die die ruimte omschrijven. De basis ervan is een creatieve om gang met de bijbelse verhalen over Jezus. Zo'n houding stelt christenen in staat om andere godsdien sten te eerbiedigen en hun mo gelijke invloed op het eigen ge dachtegoed toe te laten. „Zon der ons eigen verhaal te verra den en zonder het verhaal van anderen te reduceren tot ons model", aldus de monnik. „Dialoog veronderstelt een be kering waarbij je aanneemt dat de ander in zijn zelfverstaan te eerbiedigen is en er niet bij voorbaat vanuit gaat dat hij er naast zit." Zo kan een christen zich bij voorbeeld openstellen voor wat moslims over Jezus te zeggen hebben. „Wij christenen heb ben niet het monopolie op de Jezustraditie." Een feest als Kerstmis leent zich dan voor diepgaande gesprekken tussen christenen en moslims over de betekenis van Jezus. Zelf leest Standaert tijdens de islamiti sche vastenmaand ramadan net als veel moslims dagelijks in de IJK koran. In de Rooms-Kath Kerk, die zich sinds zestig naar andere sten heeft geopend, maai lijkertijd stevig vasthout de eigen geloofsleer, zal q dereen blij zijn met Stan J visie op dialoog. 'Reactii angst en afweer' zullen, volgens de benedictijner nik onontkoombare voa van het gesprek met godsdiensten niet, van de zijn. De monnik is diep om indruk van de 'baanbrel reis van paus Johannes I èj', II door het Heilige Land.' zijn bezoek aan de plaatsen van moslims, joi christenen in Jeruzalen volgens Standaert een s |p0 lisch gebaar zonder w jra „Sinds het Tweede Vat hei Concilie is er in de verhi tot jodendom en islam meer gebeurd dat zo'r heeft." Maar ook de pan hierin vooruit op een de zijn troepen, weet de moi Standaert is ervan ovi «0 dat de interreligieuze om nieuwe wegen vrai je voor nieuwe profc staat, heeft het geen zin jut antwoorden te herhalen' hij van zijn leermeesters »V£ beeckx geleerd. En hij het bijbelse visioen vas ogen: „Eens zullen alle als nederige pelgrims sd aan schouder optrekkei vrede voor ogen." Tl( is in de postmoderne maatschappij een toonbeeld van hoe het niet moet. De gemid delde Nederlander vindt het prima dat je ge looft; maar reken niet op sympathie als je denkt de waarheid in pacht te hebben en zé ker niet als je anderen lastigvalt door hen van je gelijk te overtuigen. En anderen over tuigen, dat is wat Jehovah's Getuigen stelsel matig doen. Van deur tot deur zelfs. Van le den wordt verwacht tientallen uren per maand te besteden aan deze vorm van mis sie. Wat geloven de Getuigen eigenlijk? Zelden krijgen deze mensen de kans hun verhaal af te maken aan de deur. Op hun officiële web site www.watchtower.org kan je rustig, zon der hete adem in je nek, lezen waarin de leer van deze gelovigen afwijkt van die van ande re christenen. De beweging werd geboren aan het einde van de 19-de eeuw, toen de verwachtingen voor het einde der tijden hoog gespannen waren. Het was een ontvlambare periode waarin (vooral in de VS) veel nieuwe christe lijke stromingen het licht zagen, zoals ook de mormonen en de zevende-dag- adventis ten. Al in de jaren '30 gingen de Getuigen langs de deuren, gewapend met draagbare platenspelertjes om preken te laten schallen. De leer van de Jehovah's week op een aantal punten af van wat de goegemeente van Amerikaanse protestanten geloofde. Aller eerst wijzen ze de drie-eenheid af als een dwaling. Jezus is een zoon van de Vader, on dergeschikt aan Hem: het eerste schepsel van God, maar volledig mens. Op de website van de Getuigen is te lezen hoe de leer van de triniteit via een achterdeurtje de officiële kerkelijke leer binnensloop, door gekonkel op bisschoppenconventies in de eerste eeu wen van het christendom. Weg ermee, dus. Dat geldt ook voor de hel. Een liefdevolle God kan nooit op het idee zijn gekomen een plaats van eeuwige foltering neer te zetten. 'God' is een van de meest voorkomende woorden op het internet. Het zoekprogramma Altavista geeft zes en een half miljoen verwijzingen naar pagina's waar je je licht kan opsteken over rehgienze zaken. Zowel kerke lijke organisaties als obscure religieuze groeperingen hebben pagina's waar ze zich presenteren. Oeze afleve ring: de officiële site van de lehovah's Getuigen. http://www.watchtower.org WYTCHTOWER Official V/eb Site ofTehovah's Witnesses Wie er een potje van maakt op aarde ver dwijnt gewoon in het niets, menen de Getui gen. Wie wél zijn best heeft gedaan verdwijnt na zijn dood óók met ziel en al in het niets, maar wordt weer opgewekt als het koninkrijk van God aanbreekt. Daarbij gaat het overi gens niet om een hemels koninkrijk, maar een theocratisch bewind op aarde. Aan het hoofd ervan staat Christus, geholpen door een parlement van 144.000 zielen dat zich wél in de hemel bevindt. Die 144.000 zetels worden bezet door de allervroomsten onder de aardbewoners. De kunst voor een Jeho vah's Getuige is om daar straks bij te horen. silvan schoonhoven Bepaalde Schrift-interpretaties hebben 1 verhouding tussen de Getuigen en hun geving altijd op spanning gehouden. Zo geren Jehovah's een eed te zweren of een tionale vlag te groeten. Ook het Aderen kerstmis, pasen en verjaardagen moet schouwd worden als heidens en dient achterwege te blijven. Veel buitenstaanders struikelen over de ging van de Getuigen om zich van a maatschappelijk geaccepteerde zaken dig te houden. Veel onbegrip hebben ze: al op de hals gehaald met al die eigenzim heid. Op internet behoren ze dan ook groepen waartegen veel anti-sites besta Zoals bij veel nieuwe religieuze bewegiti] (zoals scientology) staat er tegenover de ciële homepage een menigte van waarsc wende niet-officiële homepages. Mee staan die onder beheer van rancune ex-leden. Niet alleen met sektebestrijders, ook doktoren liggen de Jehovah's Getuigen res matig overhoop. Nog zo'n eigenaardig!! waar de Getuigen regelmatig de publid mee halen: hun weigering bloedtransfu te ondergaan. Op hun website leggen ze waarom. God vertelde Noach dat elk als vlees mocht dienen, maar dat hij mi oppassen voor het bloed, want het lever, in het bloed (Lev. 17:10). Chirurgen heb! zonder het gereedschap van de bloedtn fusie het gevoel met één hand achter gebonden te werken. Sommigen weigf daarom Getuigen te opereren. Anderen kennen en respecteren dit voorschrift. Op de website wordt de bezoeker beste met allerlei griezelverhalen over transfii' die overigens alleen de medische bezwj in ervan onderstrepen. Blijkbaar hebben dit genwoordig meer overtuigingskracht bijbelse. WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met woensdag. Noorwegen: Aan de kusten wisselvallig met wol ken en regen, in de bergen sneeuw. Landinwaarts droger en vooral woensdag wat zon. Maxima in het laagland van enkele graden boven nul in het noorden tot ruim 10 gra den in het zuiden. Zweden: Wolkenvelden en af en toe wat re gen, in het uiterste noorden ook sneeuw. Woensdag beter, behalve in het zuiden. Middagtemperatuur van 5 graden in het noorden tot bijna 15 graden in het zuiden. Finland: Af en toe zon en op de meeste plaat sen droog. Maxima van 5 graden in het noorden tot 14 graden in het zuiden. Denemarken: Dinsdag op de meeste plaatsen droog en geregeld zon. Woensdag bewolkt en fikse buien, mogelijk met onweer. Maxima ongeveer 14 graden, Engeland, Schotland, Wales, Ierland: Enkele buien, maar ook wat zon. Middagtemperatuur rond 11 gra den, woensdag enkele graden hoger. België en Luxemburg: Geregeld zon, maar ook kans op een enkele bui. Maxima ongeveer 16 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: In het westen wolkenvelden en een enkele bui. Naar het oosten toe meest droog en geregeld zon. Maxi ma ongeveer 17 graden, aan zee iets frisser. Zuid-Frankrijk: In het westen wolken en een enkele bui. Naar het oosten toe droog en perioden met zon. Maxima tussen 15 en 20 graden. Spanje: In de noordelijke helft wat zon, maar ook buiig. In het zuiden droger en langs de Costa's in het oosten en zuiden veel zon. Maxima ongeveer 18 graden, aan de Costa's rond 22 graden, woensdag nog wat warmer. Portugal: Wisselvallig weer met wat zon, enke le buien en aan zee flink wat wind. In de Algarve meest droog en flink wat zon. Maxima van 16 graden in het noorden tot 22 in het zuiden. Mallorca, Ibiza, Menorca: Zonnige perioden en waarschijnlijk overal droog. Af en toe een vlagerige westenwind. Middagtemperatuur ongeveer 19 graden, vanaf woens dag hoger. Marokko: Westkust: rustig en droog weer mek flink wat zon. Maxima aan de stran den van 18 graden in het noorden tot 26 in het zuiden. Tunesië: Droog en flink wat zon, maar aan de noordkust ook een stevige westen wind. Woensdag daar misschien een buitje. Maxima van 20 graden aan de noordkust tot 25 in het zuiden. Madeira: Geregeld zon en droog. Maxima rond 19 graden. Canarische Eilanden: Veel zon, aan de noordkant van de eilanden ook wolkenvelden. Droog. Woensdag tijdelijk meer wind. Maxi ma tussen 20 en 24 graden, vanaf woensdag wat hoger. Duitsland: Eerst zonnige perioden. Dinsdag la ter op de dag en woensdag vanuit het zuiden.enkele stevige buien met kans op onweer. Middagtempera tuur rond 15 graden, maar in het oosten en noordoosten vaak boven de 20. Oostenrijk: In het westen bewolkt en nu en dan regen of onweer. Elders perioden met zon en vrijwel droog. Maxima van 16 graden in het westen tot 24 in het noordoosten. Dinsdag in het westen lagere temperaturen. Zwitserland: Overwegend bewolkt en vooral aan de zuidkant van het Alpenmassief regen en onweer. Woensdag wat minder nat. Maxima rond 13 gra den. Polen: Flink wat zon en met wat geluk over al droog. Maxima tussen 20 en 24 graden. Tsjechië en Slowakije: Droog en flink wat zon. Misschien in het westen van Tsjechi wat meer be wolking en een enkele regen- of on weersbui. Middagtemperatuur onge veer 23 graden, in West-Tsjechie iets minder warm. Hongarije: Droog weer met veel zon en maxima van ongeveer 25 graden. Italië: Aanhoudend wisselvallig met vooral in het noorden stevige buien met on weer. Dinsdag ook in het zuiden een paar stevige plensbuien. Woensdag overal wat minder nat. Maxima dan rond 20 graden, dinsdag overal la ger. Corsica en Sardinië: Dinsdagochtend nog een bui. Daar na vrijwel overal droog en geregeld zon. Maxima rond 16 graden, aan de oostkant van de eilanden lokaal 20 graden. Griekenland en Kreta: Af en toe zon en enkele regen- of on weersbuien. Vooral dinsdag een paar stevige plensbuien. Maxima tussen 19 en 25 graden. Malta: Perioden met zon en kans op een enkele bui. Maxima oplopend tot ongeveer 22 graden. Turkije en Cyprus: Zonnigë perioden en dinsdag al gro1 tere kans op een bui. Woensdag op veel plaatsen een stevige regen- of onweersbui. Maxima tussen 21 en 25 graden, maar woensdag in het zuidwesten frisser. WOENSDAG 19 APRIL 2000 Zon- en maanstanden Zon op 06.34 Zon onder 20.43 Maan op 21.32 Maan onder07.22 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 05,06 17.08 04.39 16.41 Laag 02.32 12.54 02.13 12.35 Weerrapporten 180408 u licht bew. licht bew. licht bew. licht bew. Den Helder Rotterdam Twente LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) Frankfurt Genève Helsinki Istanbul Klagenfurt Kopenhagen Las Palmas Lissabon licht bew. licht bew. licht bew. r. 1 19 6 6,0 8 7 75.0 Parijs 12 6 6.8 Praag 12 5 0.3 Rome 15 8 0.0 Split 22 11 0.0 Stockholm 21 5 0.0 Warschau 20 10 0.3 Zurich bewolkt onweer W warmtefront regen sneeuw V koufront opklaringen hagel lagedruk mist windrichting hogedruk zonnig 19 temperatuur luchtdruk in •—1000 hect0 pasca) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zatèrdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) REDACTIE A. Maandag, chef eindredactie algemeen T Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chefredactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden ider TELEFAX Advertenties: 071- 5323 5 Familieberichten: 023- 5317 3) 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071- 5315921 ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 071- 5356 230 RUBRIEKSADVERTENTIE: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tol 071- 5143 545 ABONNEMENTEN bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging ven van het automatisch afschrijven v; abonnements- geld, ontvangen 1,-1 betaling. VERZENDING PER POST Voor abonnementen die per post (bin nt. worden verzonden geldt ei aan portokosten per verschijndag. LEIDSCH DAGBLAD OP CASSE Voor mensen die moeilijk hebben of blind zijn (of een andert leeshandicap hebben), i< het regionale nieuws uit het Le Dagblad op geluidscassette beschitfeze informatie 0486-486486 >erl (Centrum voor Gesproken Lectuur,I ik b del ■tol der ooi, Buenos Aires Casablanca licht bew. Johannesburg half bew. Los Angeles New Orleans licht bew. New York TelAviv zwaar bev Tokyo licht bew Toronto motregen Tunis licht bew Vancouver licht bew. 20 J4 20 12 21 14 16 13 30 17 10 6 K N H U I Z ongevallendienst Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonderd feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. inlichtingen bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. 0R dir JE A id I Pvc lielc iET 'ie nhij

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14