Dagje hoppen langs Leidse musea Jan Keizer is weer helemaal terug met BZN Cultuur Kunst Springpopfestival komt niet helemaal tot leven De verloren liefdes en sterke zelfspot van Onno Innemee Wispelwey verbluffend Anouk absolute top Pritzkerprijs Koolhaas )ieptepunt in evangelie naar intens bewogen hoogtepunt gezongen \tJDAG 17 APRIL 2000 muziek* recensie hans keijzers Springpop: Fresh Frozen, Saens Verzet, Smogus, Mashed Potatoes, The Cry Ugly, The Living Leftovers, Griffin. Gezien 15/4, Antonius Zalencentrum, Leiden. „We zijn net in Amerika ge weest en het surfen lukte niet zo best", Peter van der Meer van Mashed Potatoes introdu ceert het lekkere surfnummer- tje 'Malibu'. De Noordwijker- houters houden zich zaterdag met hun powerpop moeiteloos staande op het Springpopfesti- val. Druk bezocht kan je het festival niet noemen, maar voor Mashed Potatoes zijn aardig wat mensen voor het podium Het is het betere hangfestival, waar je een lekker biertje doet aan de zijkant van de zaal of lekker leunt tegen de bar in het aanliggende zaaltje. Beetje een landerige stemming dus en daar hebben The Cry Ugly en vooral The Living Leftovers last van. In '96 deed The Cry Ugly nog een greep naar een plaatsje op het Werfpoppodium en als je die band vergelijkt met nu is er een duidelijke opgaande lijn te bespeuren. De kabbelende lijnen van weleer hebben plaatsgemaakt voor frisse, toe gankelijke, melodieuze Britpop. De vraag is hoe je je onder scheidt in het vroeger zo drukke segment, waar de loop nu een beetje uit is. Meestal met goede liedjes, en met 'I already know' ondersteund door zwierige key boardpartijen heeft de band er één. 'At the station' heeft wel weer al te opzichtige Beatles- verwijzingen. „Steek je vinger eens op Monica, dit nummer is speciaal voor jou geschreven", roept de bassist in pak. Het meisje durft haar hand niet om hoog te steken, maar is zicht baar geraakt. De Living Leftovers kijken te gen een hele lege voorzaal aan en het knappe is dat ze na een minuut of twintig toch goed de stemming er in krijgen. Nou is het verdraaid moeilijk om bij deze grauwe sixties-garage- -punk, ondersteund door een authentiek Vox-orgeltje, met zwiepend onderstel, stil te blij ven staan. Drummer Nico van Malssem rommelt op zijn tijd wel wat op de vierkante meter, opzienbarend genoeg stoort het eigenlijk nauwelijks. Zanger Pief Fraanje gooit zijn blikkerig klinkende stem, maar ook zijn flitsende overstuurde mond harmonica partijen de zaal in. 'In for a game' spettert en het Who's covertje 'Hand around' is een zeer prettig tussendoor tje. Springpop komt zaterdag niet helemaal tot leven en dat is jammer want de bands waren van voldoende niveau. Een kleurplaat als catalogus en een helm van papier Het museumweekeinde heeft zaterdag en zondag on danks het mooie weer zo'n 17.000 bezoekers naar de Leidse musea getrokken. Dat is minder dan vorig jaar (20.000). Grote belangstelling was er dit jaar voor de ten toonstelling 'Asterix en Europa' in het Rijksmuseum van Oudheden. „Marije, nu mag hij." Maar Ma- rije denkt er niet aan het jonge tje achter haar de ruimte te ge ven. Daarvoor is het allemaal veel te leuk. Op de dwarsdoor snede van een kunststof Griek se zuil is voor de Asterix-ten- toonstelling in het oudheden- museum een moderne variant van het spel 'Electro' gemaakt. Zoek de twee plaatjes die iets met elkaar gemeen hebben: de drukbehangen dame uit de As- terixstrip en de foto van de op gegraven sieraden en, voila, het knippert weer vreselijk verleide lijk. Het zal nog wel even duren voor Marije het jongetje achter haar aan de beurt laat om zijn eerste schreden op het pad van de vergelijkende archeologie te zetten. Meestal niet langer dan een paar minuten. Want de twee zalen gewijd aan het op- dondertje uit Gallië staan bol van de vragen, weetjes, op drachten en allerlei andere za ken die de nieuwsgierigheid van het kind prikkelen. Het loopt als een trein. Om twaalf uur gisteren ston den voor de nog dichte deuren van het Rijksmuseum van Oud heden al zo'n vijftig kinderen door hun ouders getrakteerd op een dagje museumhoppen. Zo lang de deuren nog dicht zijn wordt de collectie Pokémon kaarten aan een zoveelste in spectie onderworpen. Maar eenmaal binnen wint de kleine Galliër het makkelijk van Japan se cartoonfiguurtjes. Daarbij scheelt het natuurlijk wel dat het oudhedenmuseum, net als bijna alle musea in Ne derland in het Museumweek einde, gratis (of voor bijna niks) toegankelijk is. Trends zetten zich bij dit twintigste museum- weekeinde onverminderd voort. Wie verzekerd wil zijn van een goede klandizie richt zich op de jonge, speelse on derzoekende geest. In het Penningkabinet enter taint kapitein Van Kinsbergen in achttiende eeuws kostuum een gehoor dat zich aan zijn kleurplaat vastklampt als een museumbezoeker aan zijn cata logus. Het gaat over de reis die zijn schip de Leimuiden fataal werd. Daar kwamen de golven (plantenspuit) en de wind (ven tilator) en het schip leed schip breuk voor de kust van een Afri kaans eiland. De enig overge bleven goudbaar kan worden gevonden met behulp van een schatkaart een potlood en een klein beetje doorzettingsvermo gen. In een vitrine, fraai uitgelicht, op een fris bedje van blauw flu weel ligt de enige overgebleven VOC-baar. Hoe leg je een kind uit wat 4,9 kilo aan goud is? Een willekeurige moeder: „Dan moet je denken aan zo'n vijf pakken melk." Kinderen zijn ook in Museum Boerhaave de grootste cultuur consumenten. Als ze bij de voorstelling van Dr. Magneto zitten kun je de stemmen van de ander bezoekers horen gal men als in een zwembad. Bij Volkenkunde wordt het verhaal van 'Kantjil het slimme dwerg hertje en de tijger' verteld. En het museum heeft een Origami- aanschuifworkshop. Hoe vouw je van een vel krantenpapier je eigen samoeraihelm? Echt druk is het niet. Het lijkt erop alsof Asterix in Oudheden het stokje van Kuifje in Volkenkunde heeft overgenomen. In de Hortus is het rustig. En dat hoort. Eerst langs de nog gesloten wintertuin, een glazen villa voor tropische reuzen, dan langs een troosteloos voorge borchte van modder en water, waar de voortuin wordt herin gericht, totdat je uieindelijk in het paradijs van de tropische kassen en de Japanse tuin be landt. Eindbestemming: een stil plekje in de zon. Maar de jonge geest laat zich zomaar niet beteugelen en als Drukte in het Rijksmuseum tijdens de eerste dagen van de tentoonstel ling 'De Glorie van de Gouden Eeuw' waarvoor de bezoekers in het Museumweekeinde extra moesten betalen. foto anp er weer een hokje of gaatje is ontdekt dat verder onderzoek behoeft, wordt de ouder als bal last meegesleurd op de volgen de ontdekkingsreis. „Mam, dat hebben we nog niet gezien." Dat wordt vanaf het bankje ge pareerd met de wijze woorden. „Nou dat zien we later dan wel weer." Landelijk trok het museum weekend zaterdag en zondag 900.000 bezoekers. Dat is net zo veel als vorig jaar. Er deden ruim 550 musea mee aan de 20ste editie van de museumda- gen. Doorgaans heeft het muse umweekend nogal te lijden van fraai lenteweer. „Mensen kie zen dan toch sneller voor een terrasje", verklaart C. Keijzer van de organisatie. Volgens haar kozen veel mensen de af gelopen dagen voor de combi natie museum en fiets- of wan deltocht. 'Stone' Mick Jagger maakt filmkomedie van eigen leven Rocklegende Mick Jagger gaat een film opnemen over zijn eigen leven. De Rolling Sto- nes-zanger heeft zelf het script geschreven. Hij vond zijn le vensgeschiedenis blijkbaar zo grappig dat hij er een komedie van gemaakt heeft. Jagger wil Trainspotting-acteur Ewan McGregor vragen voor de hoofdrol. Komend najaar be ginnen de opnames van de film over „de risico's en val kuilen van een leven aan de top van de rock-'n-rollwe- reld." concert recensie paulien koopmans Concert: 'The best days of my life' door BZN. Gehoord: 14/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. Fotograferen is toegestaan. Eén fan van BZN laat zich dat geen twee keer zeggen en schiet tij dens het concert 'The best days of my life' met gemak een rolle tje vol. Voor het foto-album. De. fan neemt een strategische po sitie in, zodat hij er aan het slot van het concert in slaagt tussen zijn idolen op het podium te belanden. BZN zorgde voor een avond vol variatie. Nummers van hun nieuwste cd ('Lay your hands upon my shoulders', 'Heat me up') werden afgewisseld met veel oude bekende liedjes ('Mon amour' en 'Nathalie'), er was een Abba- en een Elvis- -medley en twee Franstalige nummers van de recente so- lo-cd van Jan Keizer (L'aven- ture). Het duurde even, maar na de pauze komt het publiek een beetje los. Dat gebeurt vooral na de hilarische act van Jan Kei zer waarin hij, in een wit wes ternjurkje, een imitatie geeft van 'het zusje van Elvis Presley'. Daarna zit de stemming er goed in en gaan er steeds meer voet jes van de vloer. Het is overduidelijk: Jan Kei zer is weer helemaal terug. Niet lang geleden onderging hij een geslaagde hartoperatie, inmid dels springt hij weer als een jonge hond over het podium. Dat is maar goed ook, want na drie decennia popmuziek is BZN nog steeds succesvol. Hun concerttours zijn altijd tol de laatste plaats uitverkocht. Dok de Stadsgehoorzaal in Leiden zat vrijdagavond zo goed als vol. Hoewel het concert geen ech te uitschieters kende, was hel van een constant hoog niveau. De muzikale uitvoering was pri ma in orde. Vooral bij een nummer als 'Musica' van de cd 'L'aventure' valt weer eens op hoe goed de stemgeluiden van Jan Keizer en Carola harmonie- ren. Leuk is ook de manier waarop zij inspelen op het pu bliek. Ze delen knipogen uit, schudden handen en zwaaien naar hun fans. En het publiek toont zijn waardering door af en aan te draven met rozen en cadeautjes. Voor Jan en Carola, de overige bandleden komen er een beetje bekaaid vanaf. wijnand zeilstra latei eiimg; 'Kip zonder kop', soloprogramma van en door On- lfociemee Regie: Hans Riemens Gezien- 15/4, LAKtheater, Leiden. man gaat wekelijks naar de kapper, wordt hij aangenaam met shampoo ver- ild. Maar na verloop van tijd zegt de lieftalli- pster: 'Onno, wanneer koop je nou eens zelf ondeuse?' Die Onno is Onno Innemee die Kip zonder kop' zijn eerste solovoorstelling presenteert. De anekdote is de grap van een lo ser, en dat personage kennen we van Innemee. Ook als solist speelt hij die rol kennelijk graag. Hij doet dat goed. Hij kent zijn eigen sterke punt dat hij hier in dit programma rijkelijk uitbuit. 'Kip zonder kop' zit vol verloren liefdes. En als er al van een relatie sprake is, dan laat de ge speelde scène weinig ruimte voor illusies over ge luk. Het is een vorm van zelfspot die Innemee slim weet te doseren. Soms zijn er andere scènes, zoals bijvoorbeeld de infomatica-les van een stotterende docent. In dat geval komt er welis waar geen mislukte liefde aan bod, maar centraal staat toch een figuur die je om zijn onbeholpen heid min of meer uitlacht. Zijn triestheid zou een hoogtepunt moeten be reiken, als hij aan de zaal vraagt, of er iemand voor vijfentwintig gulden bereid is om met hem iets te gaan drinken. Er roept echter direct ie mand 'ja', wat eigenlijk niet de bedoeling is. Dap per probeert hij hierop improviserend in te gaan, wat niet echt overtuigend lukt. Hier wreekt zich zijn nog beperkte ervaring als solist. Toen Innemee nog deel uitmaakte van het duo Basterd, speelde hij al vaak de underdog. Maar ja, iedereen moet tegenwoordig zo nodig op de solotoer. Nu zien we een variant op die rol. Al leen is een solist kwetsbaarder. Hij loopt met dit programma het risico dat de verschillende num mers steeds meer van hetzelfde dreigen te wor den. In 'Kip zonder kop' is hij daaraan nog ont komen. Het geheel zit onderhoudend in elkaar. Gewoon luchtig vertier met een heel licht tra gisch ondertoontje vol zelfspot. Zou Innemee echter op deze weg voortgaan, dan komt het punt van verzadiging al vrij snel in zicht. li dy van der spek Cellosuites van J.S.Bach door Vispelwey. Gehoord: 16/4, Stads gehoorzaal, Leiden. 7 rli - bevi Vat( left slechts Pieter Wispel- bloemrijke toelichting bij :d te lezen om precies te wat hij de luisteraar wil meebeleven. Dat is heel en het lukt hem al met verve. Niet voor niets ft hij 'Ga nu maar vlug te- aar de muziek, die Godzij- minder hoogdravend is Ie woorden tot welke ze verleiden kan'. Want een dat de cellosuites van Wispelwey's spel, zijn len en zelfs zijn ademha- lezielen. Zo krijg je elk ste detail van Bachs mees- irk multi-zintuigelijk aan- ct. inlijk is het beneden Wis- ïy's waardigheid om maar 'an de zes suites te spelen. zich niet verleiden om te doen aan marathons 'ij zes verschillende cellis- Ik een suite voor hun reke- nemen. Zoals onlangs ge le in de Kleine Zaal van Concertgebouw. All over forld speelt Wispelwey alle 'ites op zijn twee authen- instrumenten. In een heel 'visie, waarin Bach voorop Maar direct daar achter- och wel Pieter Wispelwey! Dat Wispelwey de drie Suites I, III en VI niettemin in een op treden wil spelen, heeft te m^- ken met hun onderlinge ver wantschap. De zesde lijkt een uitvergroting van de eerste. En de derde in C heeft diezelfde 'openheid, rijkdom en groot- moed' om zijn eigen woorden maar weer te gebruiken. Wis pelwey betast de snaren niet, glijdt niet zoekende van de een naar de.andere noot, nee de vingers van zijn linker hand fungeren als exact wegwijze ha mertjes die de snaar op de hon- derste millimeter nauwkeurig raken. Zijn zekerheid is verbluf fend. En intrigerend daarbij is z'n onmetelijke inlevingsver mogen in elke frase van de steeds terugkerende (gestileer de) dansen. Hoofd- en bijzin nen, accenten, komma's en punten worden uiterst beel dend hoorbaar, vervolgens voelbaar gemaakt. Elke prelude geeft hij genuanceerde spirit en spanning, waardoor de aan dacht bij de luisteraar geen mo ment gaat dwarrelen. De zesde suite heeft Bach ge schreven voor een 5-snarige cello, de violoncello piccolo. In deze suite verlokt Wispelwey zijn instrument tot bruisend symfonisth spel dat op- en uit stijgt boven dit 'recentelijk' ge babbel. Zijn spel zweeft tussen exactheid en extase in een ver leidelijk wankel evenwicht. Rotterdam De Haagse zangeres Anouk is met vier TMF-awards de grote winnaar geworden van het jaarlijkse prijzenfeest van de mu ziekzender TMF. Voor de kijkers van deze muziekzender is zij niet al leen de beste zangeres van het afgelopen jaar, maar had ze ook de beste live act, de beste single ('R U Kiddin me) en de beste videoclip (The Dark). De uitverkiezing is gebaseerd op twee stemrondes. Daar aan deden ruim 100.000 TMF-kijkers mee. Die bleven ook diep onder de indruk van Marco Borsato. Sinds vijfjaar geleden TMF met het prijzenfestival is begonnen vinden ze hem 's lands beste zanger. Daarnaast beloonde het TMF-publiek ook nog zijn album 'Luid en Duidelijk' met een award. Andere Nederlandse bands en artiesten die in de prijzen vielen, zijn onder andere: Volumia! (beste popgroep), Vengaboys (beste dance act), Romeo (beste R&B act) en Def Rhymz (beste rap act). Van de buitenlandse popartiesten bestempelde het TMF-publiek Britney Spears als beste zangeres en kreeg Ronan Kea ting de award voor beste mannelijke artiest. Ook zijn single 'When you say nothing at all' viel in de prijzen. muziek» recensie ïffect pj angeles De Nederlandse architect Rem Koolhaas krijgt dit jaar 'ritzker Architectuurprijs. Het is voor het eerst dat een Nederlan- deze prestigieuze onderscheiding krijgt. Koolhaas krijgt de prijs rzijn futuristische en onconventionele ontwerpen, aldus de jury. voorzitter van de jury, J. Carter Brown, noemde de 56-jarige ilhaas „de leider van een spectaculair oneerbiedige generatie van lerlandse architecten." Een van Koolhaas' bekendste gebouwen hoo': e Kunsthal in Rotterdam. Ook bouwde hij het Educatorium, een tifunctioneel gebouw van de Universiteit van Utrecht. Buiten erland werkte hij aan projecten in onder meer de Verenigde Sta- [evoe frankrijk, Portugal, Zuid-Korea en Duitsland. Aan de prijs is een 5 van 100.000 dollar (bijna 230.000 gulden) verbonden. foto ap pleit setz'. En 'Weg, weg mit dem, kreuzige ihn' gaf de beangsti gende overtuiging van deelne men aan dit vonnis. Tijdens het laatste koraal lijkt 'geloven' on vermijdelijk. Zo onherroepelijk en evocatief gezongen! Van het orkest overtuigde de ze maal op bijzondere indrin gende wijze de eerste cellist Fred Pot die elke gemoedstoe stand op een treffende manier schilderde. Van de concert meester ging weinig opzienba rends uit. Dynamisch in een donker gloeiend coloriet speel den de twee hobo's met fagot in de eerste altaria. De evangelist James Doing zingt opmerkelijk soepel zonder enige moeite of ongemak. Zeer aangenaam om naar te luistere^ maar juist door dat gemak grijpt het je weinig aan. Bas Ramselaars stem is wel haast te donker en te laag voor de Christuspartij: niettemin zong hij zeer gewetensvol en integer. De emotionele tenora ria's zijn op het lijf van, of liever gezegd voor de dramatische pe netrante stem van Bernard Loo- nen geschreven. De sopraan Christine Wolff zong evenals Bruce-Payne voor 't eerst met Bachkoor Holland. Met haai- wat scherpe vibratieloze stem wist zij weinig extra diepgang in de tekst te leggen. Vooral in de rol van Pilatus overtuigt de ba riton Matrijs van de Woerd door zijn beeldende kracht. lidy van der spek Johannes Passion door Bachkoor en het Concertgebouw Kameror- i Daniel Reuss, m m.v Christine sopraan, Sally Bruce-Payne, alt, Ja- toing. tenor (evangelist), Bernard 'rdai tenor' Mattijs van de Woerd, ba- Bas Ramselaar, bas-bariton (Chris- j ij), Aart Bergwerff, orgel. Gehoor: 15/4, Pieterskerk, Leiden. It Sally Bruce-Payne, om- door Bachkoor Holland et Concertgebouw Kamer- maakte van het absolute epunt in het evangelie Johannes een intens be- n hoogtepunt. De aria i aatste woorden van de rige Jezus 'Es ist voll- it' zong zij zo superieur, zo iorp oelend zonder enige over- ordti ng, dat de stilte die Daniel teen eerbiedig inlaste natuur- onvermijdelijk erbij le. Hier 'zongen' twee Bruce-Payne met An- Pols (viola da gamba) de 'oorbij. Deze schoonheid iet hoogste niveau werd of meer omlijst door twee ting erend gezongen koralen ruir teines Herzens Grunde' en Ie Ni If Christe, Gottes Sohn'. Reuss voor de pauze nog duii lukte wat betreft transpa- iooi sen homogeniteit, hoezeer lirectie daartoe aanleiding lerei bereikte hij na de pauze lervvel. Als een pte zee woedde de turba t lijdbkoor) 'Wir haben ein Ge- In het Rijksmuseum van Oudheden mochten kinderen potten beschilderen. foto henk bouwman

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 27