tuur Kunst
)e totstandkoming van 'De Blauwe Lotus'
Uniek overzicht dankzij bruikleen
Boomfunk
op feestje
Parkpop
peldoorn in ban van de dood
>CHONE
>CHIJN
i8f„;
Hotpants in een
wolk van sigarenrook
V
DEN HAAG ANP
Het Haagse popfestival
Parkpop viert op zondag 18
juni haar 20e verjaardag met
onder andere de Finse
Boomfunk Mc's, bekend van
de nummer 1 -hit 'Freesty-
ler'. De Engelse Folkband
The Levellers, en de Ameri
kaanse Bloodhound Gang
zijn andere opvallende na
men. De festivalorganisatie
verwacht tussen de 200.000
en 250.000 bezoekers in het
Zuiderpark.
Het Nederlandse gehalte
van parkpop 2000 bestaat
uit rockband Kane uit Den
Haag en de Zeeuwse pop
groep Blof. De Amerikaanse
rocker Rich Wyman en de
uit Frankrijk afkomstige
groep P18 (crossover van
Cubaanse en Franse dans
muziek) completeren voor
lopig de lijst optredende ar
tiesten. In totaal verzorgen
net als vorig jaar twaalf
bands optredens, verdeeld
over twee podia. De overige
namen worden binnen twee
weken bekendgemaakt.
Het gratis popfestival
wordt dit jaar op 18 juni ge
houden in verband met het
Europees Kampioenschap
voetbal. Normaal gesproken
staat Parkpop gepland voor
de laatste zondag van juni.
De organisatie van het
evenement laat een mobiel
reuzenrad met een diameter
van 50 meter naar het Zui
derpark komen om het pu
bliek een aardig uitzicht te
bieden op het festivalterrein
en de wijde omgeving.
lAG 15 APRIL 2000
ie-expositie in Haarlem vertelt verhaal van een stripalbum
ORNANP
istorisch Museum Apeldoorn organiseert
ienwerking met NUVA uitvaartzorg en
eringen een tentoonstelling onder de titel
met de dood'. Van 13 mei tot en met 3
ïiber is in het museum te zien welke tra-
:r rond de dood en de uitvaart in het ver
waren en welke gebruiken er op dit mo-
ontstaan. Voorwerpen, prenten, foto's,
nenten en kleding vertellen over hoe ver-
nde mensen rouwen en hoe het mysterie
dood een plek in het leven krijgt,
zondag 2 juli worden in de prentenkabi-
van het museum ook twee foto-exposi-
opend. Van Karla de Boer zijn kleurenfo-
zien die zij op Apeldoornse begraafplaat -
aakte. De zwart-wit foto's van Jacintha
s tonen de Milanese begraafplaats Cimi-
fonumentale. Vrijdag 4 augustus is de
binnenstad van Apeldoorn het toneel van een
grootse historische rouwstoet. Uit alle delen
van het land komen in stijl opgetuigde staatsie
koetsen, volgkoetsen, een bloemenkoets, en
een zeldzame vrachtkoets, een 'fourgeon funè-
bre', met het uitvaartpersoneel in historisch
kostuum naar Apeldoorn. Als tegenhanger van
de koetsen voor de rijken, met fraai houtsnij
werk en bekleding, zijn er een boerenuitvaart
en een armenbegrafenis met draagbaar, alsme
de een uit 1922 daterende T-Ford lijkauto met
houten opbouw. Naar aanleiding van de ten
toonstelling verschijnen twee boekjes onder de
titel 'Uut de sloffen', ofwel er op uit, met fiets
routes op de Veluwe en in de Achterhoek die
langs bezienswaardige begraafplaatsen voeren.
In het Van Reekum Museum in Apeldoorn is
van 13 mei t/m 20 augustus 2000 een tentoon
stelling te zien over de dood in Afrika, met graf
beelden uit K
'Glorie van de gouden eeuw' in 200-jarig Rijksmuseum
•prong in de tijd. Plaats:
Tijd: Zondag 23 april,
>r middernacht...
hes' vallen over elkaar
lar buiten als het portier
voorwitte limo wordt
daan. Hoge hakken,
Is, echt bont, dikke gou-
lingen, piepende mo-
in een aroma van par-
sigarenrook vermengd
te weeddampen. Gegil,
getrek, geflits. Een stoet
itig man dringt door de
n een vloeiende bewe-
Casa binnen. Midden in
'olg de Amerikaanse
SisQo en Donell Jones.
Jalkön van de 'the new
Hennium dome' In Casa
se schamper over de
Jidse R&B bakermat
am en de hoofdstad
lam. De gastheren van
ited Music Entertain-
chen hard mee. Ja, de
inen zijn blij dat ze in
djn uitgenodigd om
ker te 'chillen' tijdens
de Mega R&B Nights in
Het is immers 'the pla-
voor elke zichzelf res
ide R&B of Hiphop act.
lam, Rotterdam... het
etekenende stipjes op
kaart, als we de e-mail-
Younighted Music En-
ient moeten geloven.
We R&B hotspot van
nd is Leiden. Het is ei-
|ewoon zielig dat colle-
r ster Puff Daddy een
ken terug, om zijn ima-
krikken, nog een blik-
aek bracht aan Amster-
«1 fans waren daar ook
AMSTERDAM
FRANtJOISE LEDEBOER
Op de jubileumexpositie 'De
Glorie van de Gouden Eeuw' in
het Rijksmuseum hangt een
schilderij van Johannes Ver
meer uit de 'Gemaldegalerie' in
Berlijn dat geen deel uitmaakte
van de grote tentoonstelling die
het Mauritshuis in 1996 aan
zijn werk wijdde. 'Het glas wijn'
van Vermeer, ter gelegenheid
van 'De Glorie' gerestaureerd, is
één van de tientallen buiten
landse bruiklenen die van deze
expositie ter viering van het
200-jarig bestaan van het muse
um een uitzonderlijk overzicht
maken.
Als 'Nationale Schatkamer'
beschikt het Rijksmuseum zelf
over een collectie hoogtepun
ten uit de Hollandse Gouden
Eeuw die sinds jaar en dag
drommen toeristen naar de
Stadhouderskade in Amster
dam trekt. Voor de samenstel
ling van het min of meer chro
nologisch gepresenteerde over
zicht van in totaal zo'n drie
honderd schilderijen, tekenin
gen, prenten, beeldhouwwer
ken, ceramiek, glaswerk, zilver
en meubels werd dan ook niet
voor niets de helft geput uit de
prachtige voorraad die het mu
seum al in huis had.
Rembrandts 'Nachtwacht',
Hendrick Avercamps 'Winter
landschap met ijsvermaak',
Vermeers 'Melkmeisje', de zil
veren kan en schaal in kwabor
nament van Johannes Lutma
en vele andere 'oude bekenden'
zijn echter zo verspreid en in
mooie combinaties opgehan
gen of neergezet dat ze zelfs
voor de ervaren museumbezoe
ker figureren als de vertrouwde
gezichten op een feestje waar
hij op het eerste gezicht nie
mand kent.
In het kabinet met het thema
'Het Delftse licht' hangt de Ver
meer uit Berlijn, maar konden
zijn 'Melkmeisje' en 'Het Straat
je' uit de eigen collectie natuur
lijk niet ontbreken. Maar als
verrassing hangt daar ook het
veel minder bekende tweeluik
van Gabriël Metsu dat werd uit
geleend door de National Galle
ry of Ireland in Dublin. Op het
linkerschilderij schrijft een ele
gant geklede heer een brief aan
de al even rijk uitgedoste dame
die op het rechterwerk haar
verstelwerk laat liggen om te le
zen wat hij haar heeft geschre
ven. Het dienstmeisje in de ka
mer van de vrouw slaat het gor
dijn weg voor een schilderij
waarop Metsu een zeegezicht
schilderde. De kunstenaar wil
de daarmee duidelijk maken
begin' over de periode 1600-
1625 wordt ook getoond hoe de
Utrechtse Caravaggisten onder
invloed van de Italiaanse ver
nieuwer Caravaggio in de Hol
landse schilderkunst een nieuw
realistisch idioom introduceer
den. Idealiseerde Wtewael Se-
bastiaan in 1600 nog als een
halfgod, in 1625 verbeeldde
Hendrick ter Brugghen dezelfde
martelaar als een geknakte ge
wonde, bij wie een vrouw in
een dramatische verlichte scè
ne zorgzaam de pijlen verwij
derd.
In het kabinet 'Imposante
historiën' komt de periode
1650-1670 aan de beurt. De 'ru
we' manier van schilderen van
Rembrandt raakte uit de mode
en in de plaats kwam het classi
cisme met zijn 'heldere, koele
kleuren en gladde, vloeiende
schildersstijl'. Een typerend
voorbeeld is het grootste schil
derij (373 x 243 cm) op deze ex
positie, een allegorische ver
beelding van de geboorte van
Frederik Hendrik uit de Oranje
zaal van Paleis Huis ten Bosch.
Koningin Beatrix gaf het in
bruikleen omdat de Oranjezaal
op het ogenblik wordt gerestau
reerd. Herstelwerkzaamheden
aan het praalgraf van Willem de
Zwijger in Delft maakten het
bovendien mogelijk dat tijdens
'De Glorie' de bronzen vrou
wenbeelden 'Vrijheid en Recht
vaardigheid' van Hendrick de
Keyser te zien zijn.
In de eregalerij met zicht op
Rembrandts 'Nachtwacht' staat
een enorme staande kroon (350
cm hoog) opgesteld die in dit
kunsthistorische overzicht een
buitenbeentje is maar wel sym
bool staat voor de wereldlijke
glorie die de Republiek der Ze
ven Verenigde Nederlanden in
de zeventiende eeuw uitstraal
de. De enorme rijkdommen die
de Hollanders met de handel
vergaarden schiepen het kli
maat waarin ook de kunstpro
ductie tot grote bloei kwam.
Met als extra attractie ook nog
eens 100 tekeningen en prenten
uit de eigen en buitenlandse
collecties toont 'De Glorie van
de Gouden Eeuw' daar na zo
veel eeuwen maar een fractie
van. Maar de expositie is vooral
dankzij de buitenlandse top
stukken een overzicht gewor
den dat het superlatief van de
titel geheel waarmaakt.
'De Glorie van de Gouden
Eeuw' in het Rijksmuseum
(Stadhouderskade 42, Ingang
Oost, Amsterdam) duurt tot en
met 17 september en het on
derdeel tekeningen/prenten
tot en met 16 juU (dagelijks
van 10.00 tot 17.00 uur).
iet begin van 'De Blauwe Lotus' krijgt stripheld
ter verstrooiing een optreden door een fakir aan-
|en. De bebaarde broodmagere tovenaar danst op
loorsteekt zich met messen en balanceert vervaar
de scherpe punten van een spijkerbed. Even later
hij zich op een sofa om de reizende reporter de
st te voorspellen. Met een auw-schreeuw springt
schrikt omlioog. De man blijkt uiterst gevoelig. Hij
ISC precies op het randje van een kussen gezeten.
pische Kuifje-scène. Vol
fraai getekend en met
w'i< unerkende humor van
duaj jr Hergé. 'De Blauwe Lo-
:en van de meest bijzon-
uifje-albums. In dit ver-
Priui anteert Hergé voor het
zijn heldere tekenstijl
ee hij later zo beroemd is
en. Voorts gebruikt hij
cumentatie om het ver
vertellen, hetgeen zich
prachtig getekende de-
tien genoeg voor het
Halsmuseum om een
expositie in te richten
Ie totstandkoming van
uwe Lotus'. De tentoon-
'Kuifje in het Verre Oos-
ergé tekent 'De Blauwe
is tot en met 12 juni te
^Hde Vleeshal aan de Grote
Haarlem.
j zo langzamerhand tra
nspor het Frans Halsmuse-
tijdens de Haarlemse
gen in een expositie een
enaar centraal te zetten,
jaar de keus viel op Her-
et zo gek. „Hergé is im-
ïidsvo e vader van alle Europe-
itekenaars," legt educa-
"keiï dewerker Bob de Vries
de Fondation Hergé, de
;stichting van de erven
kwam met een aantrek-
yiJZO anbod: Het Frans Hals-
e e,se n kon gebruik maken
iagen
van de originele tekeningen van
'De Blauwe Lotus'. Het weerge
ven van het wordingsproces
van een album leek De Vries
aanzienlijk interessanter dan al
weer een overzicht van het le
ven van de Belgische tekenaar.
De Vries heeft samen met
Kuifje-kenner Ernst Pommerel
gekozen voor een sobere expo
sitie 'zonder toeters en bellen'.
De kern wordt gevormd door
ruim veertig originele zwart-wit
bladen van het klassieke album,
zoals dat in de jaren '30 is ge
publiceerd in het Belgische
jeugdtijdschrift Le Petit Vingtiè-
me. Verder zijn er bronnen die
Hergé voor zijn verhaal heeft
gebruikt, zoals zijn relatie met
de in Brussel studerende Chi
nees Tchang en is er historisch
materiaal over de Japanse inter
ventie in Mantsjoerije in
1931/1932, ofwel de tijd waarin
het verhaal zich afspeelt.
De expositie herbergt twee
bijzonder kleurrijke elementen.
Door een enorme, vuurrode
Chinese draak respectvol te be
naderen en dankzij een Chinese
envelop met geluksgeld is het
De Vries gelukt het gigantische
monster de Vleeshal binnen te
loodsen. Daarnaast heeft hij
een prachtige illustratie uit De
Blauwe Lotus opgeblazen tot
het formaat vier bij vijf meter.
De Vries: „Een beetje Chinese
cultuur mag er wel bij zijn."
niet. Puffy had natuurlijk naar
Leiden moeten komen. Zijn
concert in Rotterdam trok ook
al weinig belangstellenden. Ik
geef op een briefje dat de
Groenoordhallen te klein zou
den zijn geweest.
Wie we volgende week zeker in
Leiden kunnen verwachten we
ten de organisatoren van de
Mega R&B Night in In Casa nog
niet. Wel strooien ze in het
persbericht driftig met namen.
En volgens een woordvoerder,
waarom zouden we hem niet
geloven, is het enige dat er met
SisQo en Donell Jones verkeerd
kan gaan dat de chauffeur de
verkeerde kant opgaat. Maar
dan komen ze misschien wel in
Alphen aan den Rijn. Alweer
een 'vette, nieuwe hotspot' van
de R&B, volgens, inderdaad,
Younighted Music Entertain
ment. In Alphen organiseert het
bedrijf op dezelfde dag name
lijk het Mega Multi Scholen-
feest.
Mochten geen van de R&B-ar-
tiesten onze kant opkomen dan
heeft Younighted Music Enter
tainment, als ze al niet genoeg
geld verdient aan de kaartver
koop, vast wel wat overgehou
den aan de telefoontjes van be
langstellenden die, zoals wij
graag willen weten, volgende
week nu echt in de Leidse spot
lights zullen staan. Informatie
en entreekaartjes zijn voorals
nog namelijk alleen verkrijg
baar via een kostbaar 0900
nummer.
Het wachten is op de persbe
richten van kunstenaars uit de
regio die melden dat de konin
gin op 29 april deze kant uit
komt om hun tentoonstelling te
openen.
Puff Daddy: had
natuurlijk naar
Leiden moeten komen, foto reuters
Een schilderij van Judith Leyster afkomstig van het Stockholm National Museum, te zien op de tentoonstel
ling 'De Glorie van de Gouden Eeuw'. foto gpd
dat de man de vrouw een lief
desbrief schreef en de beschou
wer waarschuwen: liefde is ver
anderlijk als de zee!
Bij de keuze van de bruikle
nen is ernaar gestreefd het
beeld dat de collecties van het
Rijksmuseum van de zeventien-
de-eeuwse kunst presenteren
aan te vullen en waar nodig te
versterken. Dat is bijvoorbeeld
prachtig gelukt in de zaal die als
thema 'Meesters van het land
schap' draagt. Halverwege de
zeventiende eeuw raakte het
monochrome palet uit de mode
en gingen landschapsschilders
zich toeleggen 'op sterkere con
trasten tussen licht en donker,
levendiger kleuren en steviger
vormen', wordt uitgelegd in het
gratis tekstboekje waarin elk
werk helder en kort wordt be
schreven. Deze ontwikkeling
wordt getoond met Aelbert
Cuyps 'Rivierlandschap met
ruiters' en Philip Konincks "Ver
gezicht met hutten aan een
weg' uit de eigen collectie. Ook
'De molen bij Wijk bij Duurste
de' van Jacob van Ruisdael is
afkomstig uit eigen bezit. Voor
een adembenemende kijkerva
ring zorgen in deze zaal vooral
de drie Ruisdaels die van elders
zijn gekomen: 'Bleekvelden bij
Haarlem', 'De Joodse begraaf
plaats' en 'Kasteel Bentheim'.
De duizenden kunstenaars
die in de Republiek der Zeven
Verenigde Nederlanden voor
een miljoenenproductie aan
schilderijen zorgden, werkten
lang niet allemaal in de stijl die
in het collectieve geheugen is
opgeslagen als typerend voor
de Hollandse Gouden Eeuw. Zo
werden veel kunstenaars in het
begin van de zeventiende eeuw
neg béinloed door de van oor
sprong Italiaanse internationale
stroming die bekend staat als
het maniërisme, een stijl die
zich kenmerkt 'door veelal
naakte figuren in ongewone,
gedraaide houdingen die bij
belse en mythologische voor
stellingen uitbeelden'.
Om die invloed te illustreren
is 'Sint Sebastiaan' van Joachim
Wtewael uit de collectie van
The Nelson-Atkins Museum of
Art uit Kansas City naar Am
sterdam gehaald. De kunste
naar gaf de christelijke marte
laar weer vlak voor het moment
dat zijn gespierde lichaam door
pijlen zou worden doorboord.
In het kabinet 'Een veelzijdig