Portretten van hartverscheurend leed Nieuw Sinfonietta vurig en expressief In de schilderijen van Konings is het windstil 'Je krijgt er gewoon lef van' Cultuur Kunst Paleis Ceausescu decor voor SF-film >c Ui )AG 11 APRIL 2000 Het derde concert van Nieuw Sinfonietta Amsterdam staat in het teken van de treurmuziek. Niet dat alle componisten zelf hun werken zo bestempelden. Haydn zou ooit gezegd hebben dat op zijn begrafenis het ada gio uit zijn 44ste symfonie in e moest worden gespeeld. En dat is reden om dit stuk 'Trauersin- fonie' te noemen. Zo bestaat een muziekstuk soms al lang op het moment dat het een naam opgedrukt krijgt. Niettemin is Haydn niet echt vrolijk gestemd als hij de alge hele leiding krijgt over het mu zikale reilen en zeilen op het vorstelijk slot Esterhazy in Sopron (Hongarije). Zonder vrouw en kinderen, zonder fa miliaire omgang met zijn or kestmusici, gooide hij zich als een gekooide tijger op zijn werk. Zijn mineur composities uit die tijd zijn vol kracht en passie. En ook deze keer toont Nieuw Sinfonietta zich weer als een vurig, expressief strijkorkest onder de extatische leiding van Grard Korsten. Een bevlogen harlekijn die elke cartoonist binnen de kortst mogelijke tijd tot tekenen aanspoort. Zijn in- terpretatiedrang is absurd, maar Sinfonietta weet er su bliem mee om te gaan. In het allegro con brio vaart in ge zwind tempo een transparante geest vol zeggingskracht. In het adagio dat stap voor stap ver glijdt met korte verstarde inter rupties, is het inderdaad niet moeilijk een droefgeestige be grafenisstoet te horen. De sfeer in K.A. Hartmann's Concerto Funbre (1939) is van een indrukwekkende openheid: 'Ik wilde alles wat ik dacht en voelde opschrijven, en dat leid de tot vorm en melodie'. On heilspellende stilte wordt in muziek voelbaar gemaakt. Lan ge flinterdunne melodiedraden worden getrokken, vage harmo- niën vragen om oplossing, maar vinden deze niet. In het allegro speelt het orkest opzwe pend, strijkt in woeste helleve gen de dood tegemoet. Feno menaal doorwrocht en fijnzin nig baant Rainer Kussmaul zich op de millimeter nauwkeurig een weg door het intens mee spelende strijkorkest. Met allerlei vreemdsoortige uitdrukkingsmogelijkheden is Penderecki inclusief Sinfonietta in staat een fascinerende sfeer op te roepen in 'Emanationen' (uitstralingen). Er wordt gestre ken met het hout inplaats van de snaren van de strijkstok, met de stok geslagen, gegleden, ge aaid. Een deel van de instru menten is een halve toon lager gestemd waardoor een schu rende, trieste interval ontstaat. Flarden van melodiën worden afgewisseld met nevelige ak koordwolken. Sinfonietta speelt met macht. Zoals bij Stravinski te verwachten is, heb je maar weinig verbeelding nodig om de poëzie, muziek en dans in ijle uitwaaierende gewaden te zien zweven, gewichtsloos, ma gisch en melancholisch. Sinfo nietta laat ons in Apollon Mu- sagte een totaal andere, maar fascinerende Stravinski horen dan de componist van de exta tisch felle 'Sacre du printemps'. Peter Martens: zachtaardig fotograaf van een gruwelijke wereld Het bombastische paleis van de in december 1989 afgezette en geëxecuteerde Roemeense dic tator Nicolae Ceausescu wordt het decor van een sciencefictionfilm. De hoofdrol in het in 2070 spelende verhaal wordt vertolkt door Leonardo di Caprio. De opnamen in het centrum van de Roemeense hoofdstad Boekarest vinden komen de zomer plaats. 'Librium', zoals de film gaat he ten, wordt geproduceerd door het Roemeense Castel Film en de Amerikaanse studio Miramax. Het paleis van de voormalige dictator - met z'n 500.000 vierkante meter het grootste gebouw ter wereld na het Amerikaanse ministerie van Defen sie, het Pentagon - is tegenwoordig in gebruik als zetel van de Kamer van Afgevaardigden. Het pa leis telt vijf bovengrondse en vier ondergrondse verdiepingen. De kelder is bestand tegen een aanval met kernwapens. RECENSIE BEELDENDE KUNST SANDRA SPIJKERMAN Expositie: Recent werk van Francis Ko nings. Te zien: t/m 21 april, ma t/m za 10 -22 uur, zo 14 - 17 uur, LAKGalerie, Cle- veringaplaats 1, Leiden. Prijzen; f 1100,- tot f2750,-. De schilderijen die Francis Ko nings in de LAKGalerie expo seert, laten schijnbaar gewone interieurs en stads- of dorpsge zichten zien, aangenaam om naar te kijken. De kleuren, soms zacht, soms fel, maken een prettige indruk en de voor stellingen zijn goed herkenbaar. Ze zijn wel sterk vereenvou digd. Details als gordijnen voor de ramen, deurldinken, straat verlichting, auto's en etalages zijn afwezig. Meest opvallend is dat er nergens een mens te be speuren valt. Op het moment dat je dat beseft, blijkt er nog meer "niet te kloppen. Bijvoor beeld dat de lamp boven de ta fel niet aan een draad hangt. Daar begint het spel van de ver vreemding. Francis Konings schildert niet zo maar interieurs en stads beelden. Ze bouwt ze op uit grote geometrische vormen en laat zich aan het perspectief weinig gelegen liggen. Dat het ene huis op ooghoogte recht van voren te zien is, wil nog niet zeggen dat alle andere hui zen ook vanuit diezelfde hoek zijn weergegeven. De kunste naar wisselt binnen een' voor stelling met gemak van stand punt. En dus kijk je bijvoor beeld van bovenaf op het dak van de kerk naast dat huis. Ook in haar interieurs maakt ze van dit principe gebruik. In 'Interieur 1999' lijkt de koffie pot wel van de tafel te glippen, terwijl je nauwelijks op het aan recht rechts van die tafel kunt kijken. Een ander middel waar van Konings zich bedient, is een egale belichting. Nergens zie je zonnestralen of lamplicht de schilderijen binnenstromen. Alles lijkt even sterk belicht. Totdat een voertuig of een ge bouw ineens door een onbe kende oorzaak een schaduw blijken te hebben. En dat terwijl er in de rest van de omgeving geen schaduw te bekennen is. Ook hierdoor tonen de interi eurs en stadsgezichten leeg en vreemd. De manier waarop Konings de verf op het doek heeft aan gebracht, onderstreept die leeg te en vervreemding. Ondanks het feit dat de verf nergens in dikke klodders op het doek zit, vraagt het hier en daar wel extra aandacht. Dat komt waar schijnlijk doordat je, ook van een redelijke afstand, de pen seelstreken verschillende rich tingen ziet uitgaan. Dat geeft een bepaalde onrust aan het op het eerste gezicht rustige doek, wat nog wordt versterkt door dat sommige stukken van de schilderijen gewoon onbeschil derd zijn gelaten. Je kijkt direct tegen het doek met grondlaag aan. Reizen en steden vormen voor Francis Konings een be langrijke bron van inspiratie. Het passeren van de tijd, de ge schiedenis van een stad en de architectuur dat zijn onderwer pen die telkens terugkeren in haar schilderijen. Ondanks de vervreemding zijn ze niet sur realistisch te noemen. Eerder lijkt het te gaan om een bepaal de ordening van kleur en vorm. Daarmee schept zij een speci fieke sfeer. In de schilderijen van Konings is het windstil. Het gaat echter niet om een stilte voor de storm. Dat maakt ze ongrijpbaar. iog Brood winnaar Sonneveldprijs idam Het duo Droog Brood heeft gisteravond tijdens het toep >rdamse Kleinkunst Festival de Wim Sonneveldprijs ge en. Het duo bestaande uit Bas Hoeflaak en Peter van de eindigde in het Nieuwe de la Mar Theater voor Gabriëla jsen en het duo De Doos (Barbara Tiggelaar en Dorine t on ma) die de tweede plaats delen. De Wim Sonneveldprijs :selals aanmoedigingsprijs voor aanstormend kleinkunstta- )e uitreiking van de prijs vormt het slotstuk van het Klein- Festival. De finalisten zijn van 30 mei tot en m§t 3 juni zien in Theater Bellevue in Amsterdam. ijk breich naar Brabants Orkest II wjven De 31-jarige Alexander Liebreich wordt met ingang li ïgustus 2001 tweede dirigent van Het Brabants Orkest. hef-dirigent Mare Soustrot gaat hij zich bemoeien met het ek-inhoudelijke beleid van het orkest. Liebreich studeerde meer directie aan het Mozarteum in Salzburg. Al sinds itaat hij voor orkesten, waaronder het Radio Symfonie Or- n het BBC Symphony Orchestra. tsland zet roofkunst op Internet fr j n De Duitse overheid heeft gisteren een nieuwe internet- 0 ipresenteerd met kunstwerken die mogelijk door de nazi's den zijn geroofd. De site moet ervoor zorgen dat de werken uiteindelijk bij de rechtmatige' eigenaars of erfge- n terechtkomen. Nu bevinden zich in de Lost Art Internet i, te vinden onder www.lostart, de 2.200 werken die jsteren in het Centrale Verzamelpunt in München, waar dlieerden na de Tweede Wereldoorlog kunstwerken op- in die vermoedelijk door demazi's waren geroofd. De site voort uit een in 1998 gehouden conferentie waarop 44 y n besloten museum- en privécollecties te doorzoeken op 1 lijk geroofde kunst. De musea hebben daar tot dusver wei- last mee gemaakt. Het is de bedoeling dat informatie van ïsea ook op de site wordt geplaatst. Ook Rusland heeft lereid getoond door de nazi's van joden gestolen kunst- in terug te geven aan eigenaren of erfgenamen maar heeft r zelfs nog geen lijst vrijgegeven van de vele kunstschatten ,e it Rode Leger als oorlogsbuit meevoerde naar de toenmali- vjet-Unie. hu Op de Foto Biënnale Rot terdam wordt de Rotter damse fotograaf Peter Martens (1937-1992) ge- eerd met twee exposities. Martens was de pionier in het onverbloemd fotogra feren van het leed van de wereld. Niet het soort leed dat tijdelijk te lijf werd ge gaan met een vliegtuig- vloot van artsen en hulp goederen, maar het soort dat alleen kon worden be streden door iets funda menteel te veranderen aan de wereld. ROTTERDAM MARC FLOOR De Rotterdamse fotograaf Peter Martens had er bijna een sata nisch genoegen in verwende materialisten zijn gruwelijke fo to's voor te leggen. Hij werd na geroepen als hij zijn atelier aan de Hildegardissestraat in Rot terdam verliet: 'Picasso' omdat die eveneens van die lelijke beelden zou maken. Of 'lijken pikker' omdat hij het leed van anderen zou exploiteren. Maar het werk van Martens kon er niet verder vanaf liggen: zijn fo to's waren zo afstotend dat zelfs sensatieblad Panorama het niet altijd aandurfde ze te publice ren. Peter Martens (1937-1992) reisde de wereld af op zoek naar leed. Calcutta, New York, Bangkok, Bogota, Beiroet, Bel fast: de fotograaf verbleef er maanden om er rolletjes vol te schieten van de minderbedeel den. Een bedelaar in Calcutta met een misvormd been, door de wormen zo dik dat het een olifantenpoot lijkt. Het zwaar gehavende gezicht van een man in Bogota, aangevreten door de lepra. Portretten van mensen geteisterd door honger, ziekte of handicap. Portretten van het leed. De foto's van Martens zijn van het soort dat nu steevast de eerste prijzen wegsleept in de World Press Photo-competitie. Zijn platen van de Derde We reld met uitgemergelde kinder Beeld uit de leprozenkolonie 'Agua de Dios' (Water van God) in het Colombiaanse Bogota. foto peter martens/Nederlands fotoarchief tjes zoals bijvoorbeeld te zien in het fotoboek 'Cruel Compas sion' zijn zelfs allang clichés ge worden. We zijn gewend de we reld in al zijn hardheid waar te nemen: door een overdaad aan beelden zijn we er in zekere mate ongevoelig voor gewor den. Maar Martens was een pio nier. Zijn vaak hartverscheu rende foto's vertelden een ver haal dat in de jaren '70 en '80 nog niet was verteld. „Kwali teitskranten als de NRC en de Volkskrant wilden zijn foto's niet hebben", zegt Joop de Jong, fotokenner en mede-sa- mensteller van de Martens-ex- positie in de Kunsthal. „Die werkten nog vanuit de naoor logse traditie waarbij een foto graaf eerst zijn hoed afnam al vorens de minister op de gevoe lige plaat te zetten." Het weekblad Panorama was de enige afnemer van het werk van Martens. Hij verwierf er zelfs van 1974 tot en met 1984 een rubriek mee onder de naam 'Mensen van Martens'. Wekelijks een dubbele pagina, met zijn foto onder begeleiden de tekst van zijn vaste reismaat- je Renate Dorrestein. Andere waardering kwam in 1977 met twee prijzen voor fotoseries uit Amerika over neonazi's en over een ziekenhuis voor Vietnam- veteranen. Het waren dan wel prijzen van World Press Photo, maar tot groot ongenoegen van Martens in de categorie 'Mis cellaneous' ('Allerlei'): zelfs de belangrijkste persfoto-organisa tie van de wereld wist niet wat het met de foto's van Martens aanmoest. Al had hij net maanden vol vreselijk leed gezien, Martens kwam altijd opgewekt thuis. De kop leerbruin van de zon, het haar in warrige krulbos, zijn bodywarmer klingelend van fo torolletjes. Een vrolijke man, waar je altijd mee kon lachen, en die nooit chagrijnig was of gedeprimeerd. Dat is het beeld dat zijn dochters voor de geest staat. Anna Martens: „Mis schien kwam het door een ge voel dat hij iets aan de ellende deed." Slechts één keer ging het mis. Martens kwam terug van een reis uit het Afrikaanse Opper- volta. Daar zag hij tussen de hongerbaby's plots de gezich ten van zijn dochtertjes. In pa niek nam hij het vliegtuig terug naar Nederland. „M'n moeder heeft hem toen opgehaald", vertelt Anna. „Hij was echt he lemaal de kluts kwijt, totaal van slag." Maar hoe zo'n zachtaardige man verder altijd koelbloedig zulke harde foto's kon maken is waarschijnlijk de vraag die Pe ter Martens tijdens zijn leven het meeste is gesteld. Hij kon er zelfs een behoorlijk enthousias me voor opbrengen als hij weer een reis in het verschiet had naar een buitenlandse sloppen wijk of achterstandsbuurt. Mar tens voelde zich zeker aange trokken tot de jongensachtige romantiek die bij zijn vak hoor de. Daar deed hij ook niet moeilijk over. Maar was hij op zoek naar roem geweest, dan had hij beter de brandhaarden in de wereld gefotografeerd. Mariens legde zich juist toe op het alledaagse leed. Leed dat niet tijdelijk te lijf werd gegaan met een vliegtuigvloot van art sen en hulpgoederen, maar dat alleen kon worden bestreden door iets fundamenteel te ver anderen aan de wereld. Zijn rechtvaardiging van zijn werk: misschien ben ik het morgen die in die rolstoel zit. Waarom hij wel en ik niet? Wel was Mariens een sociaal realist. Die man in Calcutta met het olifantenbeen, 'dat been was wel zijn leven', wist hij. Want daarmee wekte hij medelijden en medelijden bracht geld in het laatje. Martens was ook door schade en schande wijs geworden. Eveneens in Calcut ta zag hij eên moeder met een stervend kind, van nog geen half jaar oud. Mariens wilde met het kind naar het zieken huis en de behandeling betalen. Omstanders verhinderden hem dat echter: met een gezonde baby zou de vrouw haar inko men verliezen. Overzichtstentoonstelling 'Pe ter Martens te zien in De Kunsthal, t/m 2 juli 2000, en in galerie Duo/Duo (Mathe- nesserlaan 304 Rotterdam). Duo/Duo heeft bij de tentoon stelling een fotoboek uitgege ven, met door Lotje en Anna Martens geselecteerde foto's. Het boek is voor 75,- te krijgen bij Duo/Duo en De Kunstbal. Zingen en swingen op blote voeten aan de Haagweg iiden en de regio bestaat grote belangstelling bf de amateuristische kunstbeoefening. 'Heilig volgt stad- en regiogenoten die musiceren, ;n, dansen, toneelspelen, schilderen, fotografe- >f op andere wijze actief zijn. Vandaag: Pape en zijn partner Beate Weuthen van Tam Tam d'Afrique aux ailleurs'. :e liefde. Of nog beter: re hartstocht. Want de 1*"^ ïgen van Pape Seye laten est0 ïelemaal gaan tijdens de r J, anse danslessen in de ;rnj, aan de Haagweg. Op de ,ende ritmes van de per- misten gooien ze hun he- jjjiaam los. t}|] Senegalese danser en ograaf leert hen zowel de de ingewikkelde be- igen die je kunt maken op rakke geluid van de trom- rs. Twee muzikanten be ien de lessen op dinsdag- eerst anderhalf uur op en dan op de sabar; trommels voor twee ver- ?nde stijlen. Sommige 'en zijn eraan verslaafd en hele avond door. Sas- eeft tien jaar Afrikaanse rvaring, Marloes slechts in toch staan ze, allebei ;et, in dezelfde les omdat jeschikt is voor zowel be- UN| •ken ginners als gevorderden. Ze kunnen er alles in kwijt. Mar loes: „Alles zwiept mee, de bil len, de borsten, de buik. Maar dat maakt niets uit. Je krijgt er gewoon lef van. En de livemu ziek trekt je omhoog." Saskia: „Je kunt er veel van jezelf in leggen. Na een drukke dag rea geer ik me hier lekker af." Ze werken hard aan hun techniek en zingen er ook nog bij. Het plezier staat voorop. Docent Pape Seye en zijn partner Beate Weuthen verzor gen naast danslessen ook aller lei andere activiteiten. Weuthen vertelt: „Ons bureau heet 'Tam Tam d'Afrique aux ailleurs' en bestaat drie maan den. We organiseren lessen en workshops in Afrikaanse dans en percussie (zowel in Leiden en omstreken als in Senegal), optredens en feesten." Hun Soirées Africaines elke derde vrijdag van de maand in mu- Pape Seye en zijn leerlingen gooien op de dwingende ritmes het lichaam los. ziekhuis Q-bus worden nu al druk bezocht. Ze vervolgt: „Soms treden leerlingen daar op maar de hoofdact wordt al tijd door Afrikaanse professio nals verzorgd. Ik merk dat steeds meer mensen geïnteres seerd raken in de Afrikaanse cultuur." „In Afrika zijn meer volkeren dan landen die allemaal een ei gen taal spreken en een eigen dansvorm kennen. En waar ge danst wordt, wordt gezongen. Vaak gaan die liedjes over da gelijkse dingen: werken op het land of vissen maar ook over klein menselijk verdriet." Hol landers kunnen het zeker le ren: „Er zijn ook Afrikanen die niet kunnen dansen. Dat onder hen net zo goed horken rond lopen, wordt vaak vergeten. Muziek en dans maken in Afri ka wel een groter deel uit van het gewone leven. Op je blote voeten, met niets, kun je zin gen, swingen en dansen." De Leidse lessen hebben een 'inloopkarakter'. Je betaalt per vijf lessen en beslist zelf hoe je deze, binnen een periode van zes weken, opmaakt. Maar Marloes en Saskia kunnen foto mark lamers nauwelijks een week zonder. Ze zijn het erover eens: het is gewoon een passie. 'Tam Tam d'Afrique aux ail leurs' organiseert: Workshop Afrikaanse Dans op 15 april. Locatie: Gymnastieklokaal van de Wethouder Huijbregt- seschool, Burmanlaan 71, Wassenaar. Aanvang: 14.00 uur. Soirée Africaine op 21 april. Locatie: Q-bus, Uiter stegracht 142, Leiden. Aan vang: 22.00 uur. Info: 071-5143434. SABINE VAN DEN BERG ead O'Connor gaat weer zingen j. De controversiële Jangeres Sinead Jnor maakt op 23 april I ,blin haar comeback, it optreden een succes it zij volgens insiders "«^1 lernee maken door Brittannië en Ierland. ngeres, die afgelopen )t priester in de uiterst rvatieve Latijns-Tri- M inse Kerk is gewijd, zal I is haar optreden in in in gesprek gaan met I ntator John Kelly. haar priesterwijding is I il geweest rond O'Con- domenteel neemt zij ieuw album op, geti- :aith and courage'. foto epa awe cd The Who alleen via internet irk» De nieuwste cd van de legendarische Engelse band fio is niet in de winkel te koop maar alleen via internet jgbaar. Dit deelde de groep tijdens een persconferentie 1 New York. Zanger Roger Daltrey en gitarist Pete Towns- beiden 54 jaar, hebben voor hun laatste album 'The blues bush' opnieuw enkele oude hits live opgenomen tijdens )urnee vorig jaar december. -•> ïis Noordeinde krijgt beeldentuin ag» De paleistuin van paleis Noordeinde in Den Haag opgeknapt en in het voor- en najaar ingezet als expositie- van beelden. Dat is de gemeente Den Haag overeengeko- net de stichting Den Haag Sculptuur, die ook de jaarlijkse ententoonstelling op het Lange Voorhout organiseert. Be- rs van het park achter het paleis klagen al een tijdje dat ininklijke groengebied functioneert als een veredeld hon- irk. De beelden en de herinrichting van paden en verlich- ïoeten de tuin meer allure geven. Op die manier zouden ers en vandalen ook worden ontmoedigd het park te be- n. De opknapbeurt komt voor rekening van de gemeente.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19