'Wat zijn er veel jongens!' Willeke zwiert over het podium Cultuur Kunst Rachel Ann Morgan steelt de show in Grenzenloosfestival Het is mooi om iemand te zien vallen'' MAANDAG 10 APRIL 2000 Musical over Dolf van der Linden wi aardingen Over het leven van de vorig jaar overleden oprich ter en internationaal gewaardeerde dirigent van het Metropole Orkest, Dolf van der Linden, wordt een musical gemaakt. Musi cus/componist Dick Borst en tekstschrijver Chris Bezooijen hebben hiervoor toestemming en medewerking gekr egen van de familie. Sinds 1936 werkte Van der Linden bij de Nederland se Radio Unie als pianist en arrangeur. Na de bevrijding for meerde hij in korte tijd het 44 man en één harpiste tellende Me tropole Orkest voor de omroep van Herrijzend Nederland. Alle omroepverenigingen maakten gebruik van het orkest, dat weke lijks vier of vijf keer live optrad. Van der Linden begeleidde van af het begin van het Eurovisie Songfestival vele deelnemers, waaronder de eerste Nederlandse winnares Teddy Scholten. Verder was hij onder meer gastdirigent in Wenen, Londen en de Verenigde Staten. De musical krijgt de titel 'Parklane Serenade', naar de openingstune van het Metropole Orkest. Actrice Claire Trevor overleden mfwport beach De Amerikaanse actrice Claire Trevor, die een Oscar kreeg voor haar rol in 'Key Largo', is zaterdag overleden. Ze was 90 of 91 jaar. Trevor speelde in meer dan 60 films. In 'Key Largo' (1948) speelde ze een drankzuchtige, afgeleefde zangeres van smartlappen. Voor haar rol in twee andere films, 'Dead End' uit 1937 en 'The High and the Mighty' uit 1954, kreeg ze een Oscarnominatie. Ook was ze te zien in de klassie ker 'Stagecoach' uit 1939, met John Wayne. Haar laatste grote rol speelde ze in 1982 in 'Kiss Me Goodbye', waarin ze de poker- spelende moeder van Sally Field speelde. Israëlisch orkest speelt Wagner ifruzalem Het Israëlische symfonieorkest Rishon Letzion is van plan later dit jaar een orkeststuk van Richard Wagner uit te voe ren. Het orkest zou daarmee een eind maken aan de informele boycot van Wagner, de favoriete componist van Adolf Hitler, die in Israel altijd heeft bestaan. Werk van Wagner werd gespeeld tijdens nazi-bijeenkomsten en in nazi-concentratiekampen. Overlevenden van de holocaust hebben geprotesteerd tegen de voorgenomen uitvoering. De muziek van Wagner roept volgens hen nog altijd associaties op met de vervolging door de nazi's. Het Rishon Letzion is van plan om op 27 oktober de Siegfriedi- dyll uit te voeren, in 1869 door Wagner gecomponeerd ter gele genheid van de geboorte van zijn zoon Siegfried. Attenborough wil Sissi-film maken berlun De Britse filmregisseur Sir Richard Attenborough wil het leven van de Oostenrijkse keizerin Sissi gaan verfilmen. Geldschieters uit Duitsland en Nederland zouden al hun steun hebben toegezegd, zo maakte hij in Berlijn bekend bij de verto ning van zijn laatste film 'Grey Owl'. Attenborough is onder meer bekend van zijn films 'Ghandi' en 'Cry Freedom'. Prijs voor beeldhouwer Mark Manders amsterdam De beeldhouwer Mark Manders heeft van de Zwit serse stichting Vordemberge-Gildewart een studietoelage van 40.000 gulden gekregen. Dat heeft prof.dr. A. von Graevenitz gisteren namens een internationale jury bekendgemaakt. De stichting is vernoemd naar de naar Nederland geëmigreerde Duitse kunstenaar Friedrich Vordemberge-Gildewart (1899- 1962), die deel uitmaakte van de groep De Stijl in Amsterdam. De stichting kende aanmoedigingsprijzen toe aan de beeldend kunstenaars Erzsebèt Baerveldt (20.000 gulden) en Barbara Vis ser (10.000 gulden). De jury heeft zich laten adviseren door Ne derlandse museumdirecteuren, curatoren en kunstcritici. Doe Maar komt met ouder publiek eindelijk aan spelen toe Hij was haast vergeten hoe het voelt om verliefd te zijn. Verliefd op een podi um, op een microfoon, op zijn stuwende basspel, op zijn eigen repertoire en op zijn publiek. Henny Vrien- ten (51) moest zaterdag nacht eerst twee liedjes spelen voor hij kon zeggen hoe het was om weer met Doe Maar op te treden, en toen kwam hij nog niet verder dan: „Het is een on beschrijfelijk genoegen." enschede theo hakkert Het was zaterdag exact midder nacht, het tijdstip waarop de 99ste dag van de nieuwe eeuw overging in de honderdste, toen Doe Maar de tijd zestien jaar te rugzette. Alsof ze nooit weg wa ren geweest. Toepasselijk be gon de groep dan ook met 'Doe maar net alsof je gek bent'. Maar natuurlijk was er wel wat veranderd. Knellende pak ken en wijkende haargrenzen bij de musici en in het publiek vooral veel jonge mannen. Hoe anders dan vroeger, toen de groep letterlijk bezweek onder de eigen populariteit en flauw vallende meisjes per dozijn door de EHBO moesten worden afgevoerd. ,,Wat zijn er veel jongens!", stelde Ernst Jansz (51) verbaasd, lachend en met enige spijt vast. Hij wist ook hoe het kwam. Door Internet. Kaartjes konden alleen via de digitale snelweg worden aange vraagd en blijkbaar zijn jongens dan alerter. Geen dranghekken dus, geen volle eerstehulppost. Gewoon heerlijke reggae van een tot de tanden geïnspireerde groep. Tien man sterk. Een extra toet senist, gitarist, percussionist en drie blazers vulden het basis kwartet aan. Ruim twee uur stond Doe Maar te spelen. Een try-out voor straks al die avon den Ahoy'. Maar met de gehele muziekpers aanwezig en NOS- camera's die flitsen filmden voor zowel de publieke als ■'i i. ■f mè commerciële omroepen, was dit meer dan een eerste open bare oefening. Ernst Jansz, die met zijn ca priolen op toetsen, mondhar monica, accordeon en percus sie uitgroeide tot de ster van de avond, lachte vanaf de eerste tonen. Bij Vrienten duurde het even voor de strakke blik ver smolt tot glimlach. Ja, dit zat goed. Hij kwam ook aan zingen toe. Vroeger hoefde hij slechts het intro te spelen en de zaal zong wel. Nu liet hij, lachend, de rij met meisjesnamen in 'Eén nacht alleen' aan het pu bliek over. En al waren de bakvissen dan jongens geworden, dat publiek ging massaal uit het dak bij alle hits van vroeger. „Bedankt voor het warme bad", zei Vrienten npg eens halverwege en hij zet te weer een van die majestueu ze reggaedeunen van hem in. Vijftienhonderd handen de lucht in. Vooraf konden de nodige vraagtekens worden gezet bij de Doe Maar-reünie. Na zulke uit eenlopende acts als The Eagles, Sex Pistols en Velvet Under ground zou ook Doe Maar nog eenmaal het bekende kunstje vertonen teneinde in korte tijd een fortuin binnen te halen? Vóór Doe Maar spreekt dat de groep, in tegenstelling tot deze 'Jan, Jans en de kinderen' zonder Jan Kruis verder DEN HAAG GPD Het 26ste album van 'Jan, Jans de kinderen', dat sinds vori- week in de winkels ligt, is het n eerste album dat niet geheel van de hand van geestelijk va- der Jan Kruis komt. De avontu- g\ ren van de familie Tromp zijn grotendeels door de vorig jaar Topgerichte Studio Jan Kruis ge schreven en getekend. Voor tekenaar Jan Kruis was het na dertig jaar, 25 albums en in hi drie miljoen verkochte exem- erki plaren een moeilijke beslissing om het potlood neer te leggen. „Ik wilde eigenlijk zelf wel op- irdig houden met de strip, maar kon hel het niet over mijn hart verkrij- om te stoppen. 'Jan, Jans en de kinderen' moet blijven' jestaan, vond ik. Ik was daar- >rbi om erg blij toen de uitgever voorstelde om een studio op te terin richten onder mijn naam, waar scus 'triptekenaars mijn werk zou- :1 gel den voortzetten. Ik heb met ssinj Pijn in mijn hart afscheid geno men, maar het is beter zo." k\v| Twintig van de 43 strips in al- )um 26 zijn nog van de hand fan Jan Kruis. De rest is door de studio verzorgd. Kruis blijft wel als adviseur aan de stripstudio verbonden. II Kunstveiling voor Vtolukken: 75 mille Een kunstveiling ten bate van fle slachtoffers van het geweld up de Molukken heeft zaterdag uim 75.000 gulden opgebracht, gei ^aPPer was het bod van 15.000 lulden op een penseeltekening yan Mariene Dumas. Bijna londerd kunstenaars hadden Jelangeloos werk ingeleverd foor de veiling. Behalve Dumas varen dat onder anderen Karei Dick Bruna, Herman irood en Lucassen. In het Mo- uks Historisch Museum in Si1 milingmeester J.P. Glerum. De ipbrengst gaat naar het Rode - (ruis. Groningen In het Nederlands typeerde U2-zanger Bono Vox (in het midden van de foto)zaterdag avond de gedrevenheid van fotograaf Anton Cor- bijn als volgt: „Werk, werk, werk". En op de ope ning van Corbijns expositie in het Groninger Mu seum was het druk, druk, druk. Door de enorme toestroom van belangstellenden verliep die ope ning enigszins chaotisch. De rondgang die de zan ger en de fotograaf samen zouden maken werd daardoor afgelast. Bono ging bij de opening in op de jarenlange vriendschap tussen hem en de foto graaf Hij stelde gekscherend vast: „Het is maar goed dat hij rooms-katholieke Ierse vrienden heeft die hem een zetje in de goede richting geven". Bo no Vox is één van de vele artiesten die Corbijn de afgelopen jaren fotografeerde voor muziektijd schriften als Oor en New Musical Express. De overzichtstentoonstelling 'Anton Corbijn - 25 jaar werk' in het Groninger Museum is t/m 25 juni te zien. foto anp muziek recensie maarten baanders Festival Crenzenloos, deel 2. Gehoord: 8/4 Laktheater Leiden. Als er één muziekgroep is die de grenzen tussen genres en tij den opheft, dan is het Olla Vog- ala uit België. Daarmee beant woordde de groep zaterdag avond precies aan de opzet van het Festival Grenzenloos. Europese, oosterse, oude, nieuwe instrumenten waren broederlijk verenigd. Volksmu ziek, jazz, Renaissancemuziek, oosterse klanken en nog meer waren erin verwerkt tot een op merkelijk vloeiend geheel, als een egale, aangename saus, zonder stukjes erin die apart de aandacht trokken. De violen zetten bijvoorbeeld een volks- muziekachtige melodie in en daar zette de blazersgroep een jazzy ritme tegenaan: twee vol komen verschillende muziek tradities in een natuurlijk aan doende synthese, waaruit ver volgens diverse blazerssolo's losbarstten. Ook de vocalisten verrasten. Europese en Ooster se zang vulden elkaar prachtig aan, alsof de zangers rond het zelfde thema ieder hun eigen timbre sponnen. Prettige, direct aansprekende muziek, die voor een sfeervol begin van de avond zorgde! Het tweede onderdeel, ge componeerde muziek, was af standelijker, misschien als ge volg van programmawijzigin gen in verband met ziekte van een medewerker. In 'Persua sion' bijvoorbeeld, een compo sitie voor basklarinet en accor deon van de Canadees Norman Simons, werden zinspelingen op jazz zo grillig en fragmenta risch gecombineerd, dat je je buiten deze muziek gesloten voelde. Daardoor reageerde men ook terughoudend op an dere onderdelen, hoewel de kwaliteit toch duidelijk aanwe zig was. Rachel Ann Morgan stal de show met liederen uit haar ge boorteland Wales. Ze straalde een voornaam soort heimwee uit en dat gaf de muziek een grote gloed. Ook twee werken van Burkhardt Söll op gedich ten van Marjolein van Dam voerde ze prachtig uit. 'Spanish Dreams' gaf ze met een won derlijk, licht bezeten timbre in haar stem een formidabele la ding die de tekstloze versie voor Alsof ze nooit zijn wegge weest: Ernst Jansz (links) en gitarist Jan Hendriks van Doe Maar. foto anp buitenlandse reünie-acts, een nieuwe cd heeft gemaakt. Te gen spreekt dat er zwaar op het oude repertoire wordt geleund. Waardoor het zaterdag voor ve len vooral een nostalgisch avondje werd. Lekker meebrul- len met 'Pa', 'Is dit alles', 'Nachtzuster' en in de toegift '32 jaar', dat naadloos overging in 'Smoorverliefd'. De Vrijhof kolkte. Henny Vrienten, hij leek te fluit en harp eerder op de avond miste. In 'Vanaf een lichthellende bodem' fascineer de de manier waarop de melo die meeging met de beweging van de tekst. Het optreden van Michael Vatcher, The Ex and Magpie Music Dance Company was moeilijk toegankelijk. Niets stond vast in deze muziek en dans. De improvisaties gaven te weinig houvast. Het was niet duidelijk wat er tussen de musi ci gebeurde. De drummer en de gitaristen brachten een reeks klanken en geluidseffecten voort en bleken goed te weten hoe ze hun instrumenten tot extremiteiten moesten bren gen. Maar het bleven geluiden per stuk, vaak mooi, maar een ontwikkeling waarin de ene in val de andere uitlokte, was niet te onderscheiden. De dansimprovisaties verras ten niet. Veel kansen bleven lig gen. Toen de gitaristen bijvoor beeld hun instrumenten stof zuigend over de vloer schoven, zat daar een prachtig idee in om bij aan te knopen, maar dat gebeurde nauwelijks. De dan sers misten de vindingrijkheid en alertheid om een pakkende improvisatie neer te zetten. muziek recensiei suzanne barbier Concert: 'Voor altijd Willeke'. Ge- zien- 8/4, Stadsgehoorzaal, Leiden. De meegebrachte aanste kers bleven zaterdagavond onaangeroerd. De nieuwe theatertour van Willeke Al- berti is geen feest van meedeinen en zwaaiende 1 armen, al wordt er wel flink meegezongen met 'De 1 glimlach van een kind'. 'Voor altijd Willeke' is vooral een sentimental journey langs het Holland se lied uit de afgelopen vijf- tig jaar. Een reis door de tijd toen ex-echtgenoot John de Mol nog niet het amusement bepaalde, maar grote namen als Wim Sonneveld, Gerrit den Br Li ber, Annie M.G. Schmidt 1 en natuurlijk vader Willy 1 Alberti. Omringd door hun portretten in een moderne 1 huiskamer roept Willeke herinneringen op aan die beroemdheden van toen. „Opdat die niet wordt weg gespoeld door nieuwe gol- 1 ven entertainers." Willeke voelt zich be- i voorrecht dat ze mag zin gen. En dat is te zien. Vanaf het openingsnummer 'Toen was geluk heel ge- 1 woon' tol aan de laatste toegift geeft ze het wat ou dere publiek het volle pond. Ze straalt, walst, zwiert over de bühne bij 'Zomaar een dag' en i| 'Wordt nooit verliefd'. De j ongecompliceerde vrolijk heid van die nummers gaat over in hartstocht wanneer ze het jazzy 'Diep in mijn hart' zingt. Maar op haar 1 sterkst is Willeke als de ver laten echtgenote in 'Het is 1 over'. Heel haar hart stopt ze in het lied dat Harry Bahnink en Annie Schmidt samen schreven. Met enkel pianobegeleiding van or kestleider Edwin Schim scheimer weet ze de zaal volledig voor zich te win nen. „Ik bepaal tegenwoordig zelf wat ik doe", vertrouwt ze het publiek toe. En ie dereen weet dat ze het dan niet alleen over haar lied jeskeuze heeft. Haar drie misgelopen huwelijken zijn een grote bron voor zelfs- spot voor de Amsterdamse. Zo vertelt ze over Fien de la Mar die zo ongelukkig was toen haar man wegliep dat ze van eenhoog sprong. „Gelukkig heb ik altijd op de begane grond ge woond", knipoogt ze dan. En Johnny Jordaan was haar favoriete oom omdat hij „op al haar bruiloften is geweest." Willeke is een geslaagde comedienne in 'Alie Cy aankalj' dat ze in plat Rot terdams zingt en publieks lieveling in de Johnny Jor daan medley. De 55-jarige performster kan echt hele maal niet meer stuk als ze een moment de sterren van vroeger vergeet en ge woon zichzelf is. Dat een avond Willeke Alberti ab soluut niet zonder 'Telkens weer' kan, liet de zaal haar met een staande ovatie we ten. Burcht Literair voelt Arnon Grunberg aan de tand over 'Fantoompijn' leiden silvan schoonhoven Leiderdorper Tomas Hendriks wint Prinses Christina Concours den haag anpwas voor de 16-jarige Misha Sporck uit Til- pianospel. Tweede werd Marina Meerson burg, gevolgd op een derde plaats door (15, Huizen) met haar viool en Anton Sie De 14-jarige Tomas Hendriks uit Leider- Arthur Wagenaar (17) uit Amsterdam. (17, Leidschendam) eindigde met zijn dorp heeft met zijn compositie 'Metemp- In de categorie instrumentaal/ vocaal harp op de derde plaats. Zij en de andere sychose' zaterdag in Den Haag de eerste werd zaterdag de halve finale gehouden finalisten strijden op 16 april in het Lucent Prijs gewonnen in het Prinses Christina Hier kwam Dominique Capello (16, Helle- Danstheater in Den Haag om de eerste Compositie Concours. De tweede prijs voetsluis) als winnaar uit de bus met haar prijs in het Prinses Christina Concours. Waarom moest iedereen 'Fantoompijn' aanschaffen? Interviewer Ed van Eeden bleef schrijver Arnon Grunberg doordrin gend aankijken, terwijl die met grimassen, slokjes wijn en het uittrekken van zijn jasje de intredende stilte rekte. „Van mij hoef je 't niet aan te schaffen," zei hij uiteindelijk. De volle tuinzaal van sociëteit de Burcht lachte. Maar schrijver en journalist Van Ee den liet zijn prooi niet los. Na veel vijven en zessen kwam er uit dat Grunberg het ro manpersonage Robert Mehlman uit 'Fan toompijn' als zijn favoriete romanfiguur beschouwde. „Het loopt slecht met hem af," voegde hij daar dreigend aan toe, „slechter dan met de personages uit andere boeken. Het is het mooiste om iernand te beschrijven die op zijn retour is. Het is mooi om iemand te zien vallen." 'Fantoompijn' gaat over een schrijver op zijn retour, die zich in de schulden steekt en uiteindelijk met een Pools-joods kook boek ('koken na Auschwitz') furore maakt. Burcht Literair had zaterdag een primeur. Grunberg (1971) gaf, één dag na verschij ning, het eerste openbare interview over zijn nieuwe roman. Recencenten bejubelen dit als Grunbergs beste en meest volwassen werk. Ook Van Eede hoefde niet meer van de kwaliteit van de roman te worden over tuigd. Toch slaagde hij erin Grunberg tref zeker aan de tand te voelen. „Mag ik han den: wie heeft het boek eigenlijk al gelezen? Een enkele hand in de zaal ging de lucht in. „U bent ernstig tekort geschoten. Wat heeft iedereen gedaan vannacht?" Interviewer Van Eeden zaagde Grunberg door over de totstandkoming van de ro man, hoe plot en karakters zich tijdens het schrijven ontwikkelden. Bovendien wilde hij weten hoe een dag van de schrijver eruit zag. „Want je doet van alles en nog wat", zei hij, doelend op de dertig e-mailtjes die Grunberg per dag ontvangt en beant woordt. Bovendien is hij voortdurend ver wikkeld in allerlei toneel- en filmklussen. Eerdere carrières als makelaar, acteur en uitgever zag hij mislukken. Als uitgever pu bliceerde hij vooral zijn eigen werk, dat hij aan vrienden gaf of bij mensen door de bus deed. In New York, zijn woonplaats, werkte hij als ober in een Italiaans restaurant, want Grunberg stelt dat een schrijver af er toe een echt baantje moet hebben. Naast toneel en romans schrijft hij poë zie en essays, bijvoorbeeld over de troos van de slapstick. Grunberg: „Slapstick-ele menten spelen in 'Fantoompijn' een be langrijke rol. Je vergroot delen van de wer kelijkheid uit om te laten zien hoe absur1 distisch die is. Zo laat je de zinloosheid vai een situatie zien, of van een gesprek." Absurdistische ontmoetingen komen ii het dagelijks leven nogal eens op Grun bergs pad, vooral sinds iedere rare snuite 1 hem per e-mail kan aanspreken. „Absur distische ontmoetingen ontstaan omdat il telkens weer 'ja' zeg als vreemde mensei me op vreemde plaatsen willen ontmoeten Uit nieuwsgierigheid ga ik daar op in. Zoal' de zonderling die voorstelde elkaar op eei hoogwerker te ontmoeten." Na het kruisverhoor las Grunberg eei fragment voor en was het de beurt aan d< zaal om vragen te stellen. De vraag 'heli j< een diepere boodschap?' beantwoordde hi ontkennend. „Als ik dat had zou ik een an 1 dere vorm kiezen dan de roman. Dan moe je plakkaten aan de muur hangen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15