Hazes weigert oeuvreprijs u"p"ls v""r lA',ds "meel Bikspolderkolder voor het hele gezin Cultuur Kunst Afgelastingen vragen om Vieja Trova de Santiaguera: onbekommerd, zonnige muziek recht naar het hart Thuishaven voor veel kunstenaars RIJDAG 7 APRIL 2000 Hendriks finalist Christina Concours Edisons voor onder anderen AnoukVengaboys, Paul de Leeuw en Bl0f nFRDORPTomas Hendriks uit Leiderdorp is morgen één van le finalisten in de landelijke compositiefinale van het Prinses Christina Concours. Het ingezonden stuk van de 14-jarige com- lonist wordt in de Grote Zaal van de Raad van State in Den laag uitgevoerd door het Nieuw Ensemble onder leiding van icha Hamel. Hendriks won als 10-jarige al een eerste prijs in •en compositiewedstrijd. Bovendien leverde hij de afgelopen wee jaar als componist en arrangeur een bijdrage aan het lieuwj aarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble. g Diamond Teeth Mary overleden riRCiNiA Amerikaanse blueszangeres Mary Smith McClain, be- êr békend als Diamond Teeth Mary, is dinsdag overleden. Haar eeftijd was niet precies bekend, ze is 97 of 98 jaar geworden. Ze ie' rad op met blues- en jazzmuzikanten als B.B. King, Duke El- e ington, Billife Holiday en Louis Armstrong. a lands spelen sterren van de hemel Oegstgeestse Night of the Proms MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK ncert: 'Night of the Proms' door Rijn- ds Lyceum Big Band, Jeugdsymfo- orkest 'Rijnstreek' en Basic Big Band de Streekmuziekschool Leiden Ge- ord: 6/4, Rijnlands Lyceum, Oegst- igstgeest had deze week zijn »en Night of the Proms'. In aula van het Rijnlands Ly- um spetterde het twee dagen de muziek. Want K&O igstgeest bestaat 25 jaar en ar moest op geklonken wor sen. En het klonk fantastisch, lasic Big Band Streekmuziek- ool Leiden, Jeugdsymfo- lorkest 'Rijnstreek' en Rijn- ids Lyceum Big Band zorgen lor een avondvullend pro- ima. Met de Lyceum Big id gaat de zaal terug naar de ies, vooral rockend, raggend zelfs rappend. Rens Twijn- :a heeft de goeie swing, de orre oudere Elvisstem en afgeplakte haaltjes. In 'Shake ar tailfeather' ratelt de pia- ;t ragtime met zo'n typisch einaaldgeluid, de electrische aren huilen. De blazers heb- n een professionele sound en wordt lekker in de diverse rit- itjes gehangen. 7; Het Jeugdsymfonieorkest met el strijkers heeft het niet mak- lijk om tegen zoveel energiek H ingend geweld op te boksen, aar gewoon bij je zelf blijven ids 'Lagrimas Negras', de li van Sonia Herman Dolz, n ze wereldberoemd. De vijf ide tot stokoude Cubanen (de n"a idste is achter in de tachtig) fje j e samen de Vieja Trova de ,rde ntiaguera vormen, maken 'J in totaal andere muziek uit an dere tijden, dat werkt. Roffelen de trommels, mooie dwarsflui ten in de background in Willem Teil, spannend pizzicato van de violen in Grieg. De bekkens slaan op tijd tegen elkaar in Mozart. 'Pomp and circumstance nr 1van Elgar gaat zo goed dat ie dereen al minstens meeneuriet. Maar meezingen is voor 't laatst bewaard. Turkse en Russische invloeden in mineur en rinke lende tamboerijn zijn te horen in 'Procession of the Sardar'. Mark Tempelaars en Eline Toe bes dirigeren het vuur uit hun schoenen. En dan laat Paul van Egmond met z'n basic Big Band even horen en zien hoe het nu eigen lijk allemaal echt moet. Zuid- Amerikaanse 'dansstijl 'Latin' in 'Big spender' swingt meteen de pan uit. Count Basie, de recla metune van Nescafé, een balla de met een heerlijk melige drive, trompet- en drumsolo's; het gaat allemaal even relaxed en professioneel. Ook al is de ene trompetsolo de andere niet. Als klap op de vuurpijl spelen de drie 'bands' de sterren van de hemel in 'Night of the Proms 2000', een variatie op het thema 'Land of hope and glory1. De hele zaal mag nu meezingen. Het tripel-orkest speelt oorver dovend schitterend. 'We're going to Ibiza' van Vengaboys werd tot beste single van het jaar uitgeroepen. Volkszanger André Hazes heeft gisteren de Edison Oeu vreprijs 2000 Nationaal geweigerd. Hazes wil de prijs niet aannemen omdat hij ,,door onjuiste berichtgeving in de media aan het twijfelen is gebracht", aldus woordvoer der J. Boesjes van de Edison Stichting. zou hebben geweigerd om in het tv-programma rond de Edi- son-uitreiking op te treden, een voorwaarde om een Edison te HILVERSUM ANP Voor de oeuvreprijs waren vier Nederlandse artiesten geselec teerd, onder wie Hazes en de popgroep Doe Maar. Volgens de organisatie is in de media gesuggereerd dat Doe Maar de eerste kandidaat was. Die groep mogen ontvangen. „Wij vinden het heel erg jam mer dat André Hazes de prijs weigert. Wat ons betreft is hij de winnaar. Wij hadden hem graag de super-Edison gegeven voor zijn indrukwekkende oeu vre en zijn bijzondere betekenis voor de Nederlandse lichte mu ziek", aldus Boesjes. Er werden gisteravond in to taal negentien Edison Music Awards uitgereikt. De Haagse zangers Anouk werd door het publiek tot artiest van het jaar gekozen en kreeg tevens een Edison in de categorie Beste Zangers Nationaal. Het num mer We're going to Ibiza van Vengaboys werd tot beste single van het jaar uitgeroepen. Paul de Leeuw en Blof kregen een Edison als respectievelijk beste Nederlandstalige zanger en beste Nederlandse groep. De andere Edisons gingen onder andere naar Acda De Munnik (categorie kleinkunst) en Stef Bos (luisterlied). Ook in ternationale artiesten als Macy Gray, Shania Twain, Live en Ba sement Jaxx werden met een Music Award onderscheiden. De uitreiking van de Edisons wordt morgenavond op RTL 4 uitgezonden, aanvang 21.00 MUZIEK RECENSIE SUSANNE LAMMERS weer onverstoorbaar muziek. Onbekommerde, zonnige mu ziek voor volle en adorerende zalen. Muziek waarop je eigen lijk niet stil kan blijven zitten. De Vieja Trova spelen vrijwel uitsluitend vrolijke liedjes, waarvan de charme voor een groot deel ligt in het - op het oog - ontbreken van een stre ven naar perfectie. Ze hebben zich al bewezen, nu hoeft alleen nog maar geoogst te worden. Hoe oud en breekbaar ze zijn, zie je vooral als ze opkomen en afgaan. Voetje voor voetje schuifelen ze en de bassist lijkt zich staande te houden met zijn bas. Toch moet dat ook een beetje kokketterie zijn, want hun spel ontbreekt het niet aan vitaliteit en souplesse. De stemmen zijn wat aange tast door de tijd, in het voluit uitgalmen van de echte pathos slaagt niet iedereen even glans rijk, maar de rest doet het nog goed. Een lichte heupbeweging suggereert al veel. Reinaldo Creach Verane, die de claves (ritmestokjes) hanteert, brengt het - met een stok - zelfs tot een koddig, hitsig dansje en daarmee pakt de tweeëntach- tigjarige het publiek volledig in. Een staalkaart aan dansvor men spelen ze: sones, bolero's, guaracha's, chachacha's, waar bij veel uitleg wordt gegeven. Helaas is die voor de niet- Spaanssprekenden niet altijd even goed te volgen. En wie de taal maar een beetje beheerst, vangt van de grapjes ook niet meer dan een enkel woord op. Maar die wordt toch wel tevre den gesteld met de 'universele taal van de muziek, de taal van het hart'. Die is simpel en goed te verstaan, maar bepaald niet saai. Daarvoor zijn de liedjes te veel hartverwarmertjes en an ders zorgen de quasi-solistische intermezzi, waarin de gitaren een totaal ander ritme kiezen dan de claves en de maracas, daar wel voor. Recht naar het hart, gaat deze muziek. En door naar de be- De Leidse Schouwburg heeft in korte tijd drie Vlaamse toneel voorstellingen afgelast omdat de belangstelling te gering was. Volgens schouwburgdirecteur Van Mossel is daarvoor een aantal redenen: te veel Belgische stukken in korte tijd, teleurstel lende vorige producties, ge hannes in de leiding en met de titels van stukken waar door de thea terbezoeker het spoor bijster is, om maar wat te noemen. Uiteraard gaat het niet alleen om Vlaamse stuk ken waarvoor de belangstel ling terug loopt. In het pamflet 'De toekomst van het toneelbe- stel' spraken negen theater makers in 1998 al hun zorg uit over het toneelland schap in Nederland. Met name de vergrijzing van het publiek en het wegblijven van de jeugd wordt ervaren als een verontrus tend fenomeen. Staatssecretaris Van der Ploeg deed er vorig jaar nog een schepje bovenop, in de nota 'Cultuur als confrontatie', gaf hij aan dat de podiumkun sten uberhaiipt het toneel zijn geworden van veertigplussers. Voor de staatssecretaris reden om te streven naar een breder en gevarieerder publiek. Het Nederlandse toneelbestel wordt net als het Vlaamse nogal eens gekwalificeerd als verstard. In het hiervoor genoemde pam flet, geschreven in opdracht van de Vereniging van Nederlandse Theatergezelschappen (VNT), wordt onder meer gepleit voor een doorstroming van jonge the atermakers en voor de instelling van twee nationale gezelschap pen (één groot repertoire gezel schap in Amsterdam en één reis gezelschap) en voor het verstrek ken van stedelijke opdrachten waaruit een hechte band tussen de gezelschappen en de eigen stad kan ontstaan. Met zes theaterproducties van verschillende Vlaamse gezel schappen die dit seizoen in de Leidse Schouwburg geprogram meerd stonden, lijkt dat laatste verre van gegarandeerd. Maar er zijn wel degelijk toneelvoor stellingen die een groot publiek trekken. Niet alleen vrije pro ducties als 'Wilhelmina' (meer dan 100.000 bezoekers) of 'Op JAN RIJSDAM bezoek bij meneer Green' (bin nenkort wegens groot succes nog een keer te zien in Leiden), maar ook een semi-professioneel, Leids theatergezelschap als Het Arsenaal weet, 's zomers op De Burcht, met Nederlandse histo riestukken een fyreed en jong publiek te be reiken. Een aanpak die bovendien spoort met het idee van het VNT om een binding tus sen stad en theatergezel schap te creë ren. De artistiek leider van Het Arsenaal, Ruud Wessels, heeft in deze krant al eens gesignaleerd dat de op De Burcht ge speelde stuk ken van Het 1 Arsenaal on dertussen veel bekender zijn dan de toneelgroep zelf. Andere stukken die in het LAKtheater worden opgevoerd, trekken maar een fractie van de bezoe kers die naar de Burchtheuvel komen. Toch moet Het Arsenaal 1 in staat worden geacht zich ar tistiek te ontwikkelen tot een ge zelschap dat ook met zijn pro ducties in het theater nieuwsgie righeid wekt. Daarvoor is een aantal ingrediënten nodig: ide alen en artistieke ambitie bij het toneelgezelschap zelf, een ambi tieus stedelijk cultuurbeleid van de verantwoordelijk wethouder en een Leidse Schouwburg die net zoveel ambitie aan de dag legt om een impuls te geven aan het Leidse toneel als waarmee ze dat doet voor het toneel van Vlaamse bodem. Er is, kortom, een gemeen schappelijke bevlogenheid no dig. De Leidse Schouwburg, die i een vast gezelschap ontbeert, speelt evenwel een weinig actie ve rol als het gaat om het zelf produceren. De Stadsgehoorzaal heeft dit seizoen een eigen con certserie en het LAKtheater pro duceert al jaren een eigen pro- gramma in de decembermaand Veel zinvoller dan de wijze waarop de staatssecretaris op legt hoe jongeren of allochtonen bij cultuur moeten worden be trokken, is het om aansluiting te zoeken bij wat er al gebeurt, zo als met Het Arsenaal dat een ei gen publiek heeft opgebouwd dat met een stevige impuls best de weg naar de schouwburg zou 'kunnen vinden. /leike en Jeltje 'schrikkelijk leuk' in Leidse Schouwburg LEN SCHOLTENS p 'aarom ze zo 'schrikke nd jk' leuk zijn, valt moeilijk en> definiëren. Misschien ucje mdat ze er niet uitzien hun zelfgebreide trui- lujes, korte broek, kaplaar- wlI :n en hun piekhaar - in{j sof ze zo uit een hooi- :rg zijn gerold. En dat Ierse taaltje werkt zeker de lachspieren. Maar it het meest aan- ireekt, is de verbonden- teid tussen de twee plat- landsmeisjes die volle- ig op elkaar zijn aange- ezen en desondanks ver van alles en nog wat II oorden hebben. Over at voor spul er in een etszadel zit tot het inte- eur van de Vivo. Deze laand i£ de theatervoor- miU elling 'Biks' van Meike ito a Jeltje, alias Plien en Bi- den aca, twee maal te zien in .litvi e Leidse Schouwburg, yffe olderkolder voor het he gezin. Ze zien er bepaald niet icdii it als moeders mooisten. ma i 'Changez!' stonden lien en Bianca op het to ver eel in foute terlenka kle in met hun haar vol ede murfensnot'. Voor het arin '-programma 'Zaai' bij e VPRO en hun theater- Dorstelling 'Biks' trans- Weren ze in Meike en ïltje; twee plattelands hui leisjes met kaplaarzen, orte broek, zelfgebreide uitjes en piekhaar. Van nen ligenklerencabaret' hou- cht en ze niet: „We vinden g vi et gewoon hartstikke ij df iuk om ons te verkleden a in een bijzonder decor gge' i staan. Dat merkten we Ik' op de kleinkunstacade- nnj iie; als de meiden bij tra! ns in de klas hun mooi- i21 e jurken aantrokken -t e aor een bepaalde act ~nt( an dachten wij: hè get- -r, wij gaan lekker lelijk! Plien (rechts) en Bianca in de kleedkamer. n h laar kun je ook veel meer mee op het toneel; met ménsen die niet vol doen aan de norm is veel meer aan de hand." Om ongeveer dezelfde reden kozen ze voor een afwijkend dialect. „Want de rol van verschoppeling ligt ons het best. Dat taal tje komt van Terschel ling," zegt Bianca Krijgs man (1968). „We waren er voor een korte vakantie en merkten dat iedereen daar zo praatte. In het be gin deden we niet anders, compleet met van die uit halen, maar dat is inmid dels afgezwakt." Plien van Bennekom (1971): „We waren wel bang om met 'Biks' voor het eerst in Friesland op te treden, maar daar vond iedereen het hartstikke leuk. Voor de voorstelling werd zelfs een toespraak in het Fries gehouden waar we helaas niets van hebben Verstaan. Want wij hebben natuurlijk Wel gekozen voor een ver staanbaar taaltje." Dat hun populariteit valt toe te schrijven aan hun typetjes wijzen ze re soluut van de hand: „Mensen zeggen dat we ons verschuilen achter onze manier van spreken en de kleren die we aan hebben, maar dat is niet zo. Dat is tien minuten leuk, maar daar blijf je geen anderhalf uur naar kijken. Als het goed is ben je na tien minuten een echt mens geworden." Wat dat aangaat heb ben zowel Bianca (kort krullend koppie) als Plien (krullend haar, maar dan lang en knalrood) meer met Meike en Jeltje uit 'Biks' dan met de typetjes van hun eerste voorstel ling: „In 'Changez!' waren we veel meer iemand an ders. We hadden een soort basispak, want het ene moment was je een schaatser en de volgende keer een biljarter." foto's jaap rozema Er zijn meer verande ringen tussen de eerste voorstelling waarmee ze in 1996 Camaretten won nen en het als 'collage-' en 'zapcabaret' omschre ven 'Biks'. Bianca, be dachtzaam: 'Changez!' was vooral mimisch ca baret. Bij het maken van de pilot voor 'Zaai' had den we plotseling tekst. Hoe zullen we dat gaan doen, was de vraag. Een accent was voor ons de enige mogelijkheid; al zag ik het in het begin niet helemaal zitten. Om te praten dan." Plien: „In 'Changez!' moest je als toeschouwer zelf veel meer invullen. Dat merkte je ook aan de reacties. Mensen wisten niet precies wat ze kon den verwachten, want bij cabaret denk je toch aan iets anders dan wat wij doen. Er liepen weieens mensen weg; één keer moesten we na afloop verantwoording komen afleggen aan vier lesbi's." Bianca, voor het eerst met haar gezicht uit de plooi; „Maar het kon ook zijn dat ze wilden weten of wij ook zó waren." „Je verbaast je er toch over waar mensen over vallen", vervolgt Plien. Zo heeft ze een sterk ver moeden dat er ook men sen zijn die denken 'moet dat nou?' over de twee persoons-doodskist die speciaal voor 'Biks' is ontworpen. Bianca: „Ons publiek bestaat voor een groot deel uit vrouwen van boven de 30. 'Wij zijn ook zoals jullie: wij doen ook altijd zo mal', krijgen we heel vaak te horen." De kameraadschap van Plien en Bianca gaat te rug naar de Amsterdamse kleinkunstacademie waar ze in '93 afstudeerden. Plien zegt Bianca 'meteen heel erg goed' te hebben gevonden. Bianca: „Mis schien moeten we samen eens iets doen, zo begon het. We waren al heel snel een eenheid, ook voor de anderen. Oud leerlingen zeggen nog steeds: hé, daar heb je Plien en Bianca en dan ben ik er niet eens bij!" Of ze er veel moeite voor moeten doen om er uit te zien zoals ze er uit zien? Opnieuw Bianca: „Nee hè Plien, 't is zo ge piept. Geen make-up, dat is alles." 'Biks' in de Leidse Schouwburg op 11 april (extra voorstelling) en 28 april (uitverkocht). Acteur Piet Hendriks (81) overleden ZWOLLE ANP Acteur Piet Hendriks is gister ochtend in een ziekenhuis in Zwolle overleden. Hij is 81 jaar geworden. Hendriks werd afge lopen dinsdag getroffen door een hartaanval waarna hij in het ziekenhuis werd opgeno men. Hi j wordt dinsdag in Zwolle gecremeerd. De in 1918 in Nieuwendam (gemeente Amsterdam) gebo ren Hendriks was vooral televi sie-acteur. Hij speelde in een veelheid aan series en produc ties. de bekendste daarvan zijn 'Ja zuster, nee zuster', 'Zeg 'ns aaa' en het kinderprogramma 'Sesamstraat'. Hij debuteerde op de televisie in 1954 in 'Saint Germain des Prés', het legendarische Vara- programma van Tom Manders, Piet Hendriks met Tommy en lenie Mienie in Sesamstraat, foto anp alias Dorus. Hendriks vertolkte daarin de rol van Willempie. Daarvoor speelde hij onder an dere bij het ambulante toneel en de Amsterdamse Comedie. Vanaf zijn tv-debuut heeft Hendriks zich, op drie gastrol len in films na, alleen nog met dit medium beziggehouden. Een greep: 'Komdatzien, kom datzien', 'Klatergoud', 'Klaver weide', Teder zijn deel', 'Cassa ta', 'De Late Late Lien Show' en amusementsprogramma als de 'Mountiesshow', 'Max Tailleur show" en 'Klassenwerk'. Maria Tillema 1940-2000 Maria Tillema, eigenaresse van het Leidse Galleria Propitia, is afgelopen maandag plotseling overleden. Vorig jaar nog werd het tienjarig bestaan van de galerie gevierd meteen jubile umtentoonstelling in zowel Galleria Propitia, gevestigd aan de Nieuwe Rijn, en het Cen trum Beeldende Kunst (CBK) .Tillema had zich met haar ga lerie gespecialiseerd in grafiek. In Leiden is het vrij uitzonder lijk als een galerie niet na een paar jaar de deuren sluit. Dat Tillema, gedreven door de pas sie voor kunst, het zolang vol hield mag dan ook gerust bij zonder worden genoemd. De galeriehoudster hoefde niet van de kunsthandel te leven en liet zich dan ook niet leiden door modieuze of commercië le overwegingen. Veel Leidse kunstenaars vonden de afgelo pen jaren bij Galleria Propitia een 'veilige haven' voor hun kunst. Propitia was niet gespeciali seerd in een bepaalde stijl of kunstvorm maar had wel de gelijk een eigen gezicht. Maria Tillema legde een voorliefde aan de dag voor kleine, hoofd zakelijk abstracte kunst. Ze was een van de eersten die in Leiden oost-Europese grafiek voor het voetlicht bracht. Met de zogeheten 'honderd gulden prent' die bij iedere tentoon stelling werd gemaakt, pro beerde Tillema de kunst ook betaalbaar te houden voor mensen met een smalle beurs. De kunst van Propitia was doorgaans niet baanbrekend of overrompelend. Tillema liep niet voorop in een artistieke voorhoede. Maar de exposities in de galerie waren altijd goed verzorgd en van een behoorlijk niveau. De over het algemeen traditionele grafiek was ook bij uitstek geschikt voor de huis kamer. Maria Tillema heeft haar Galleria Propitia door de jaren heen geprofileerd als een bescheiden galerie. Misschien wel juist daardoor wist Tillema zich te handhaven terwijl veel van haar collega's er de brui aan gaven. Bij de vijfde ver jaardag van Galleria Propitia brachten zo'n vijftig kunste naars in een jubileumtentoon stelling hulde aan Maria Tille ma. Vorig jaar, bij het 10-jarig bestaan, nodigde Tillema 26 kunstenaars uit hun werk te tonen in Propitia en het CBK. Onder hen vele 'oude beken den' van Propitia. Het overlij den van Maria Tillema bete kent hoogstwaarschijnlijk dat velen de veilige thuishaven in Leiden moeten missen. JAN RUSDAM

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19