'Musea dragen niets bij aan imago stad' r Toe speel je sensualiteit met een muts op? Knagende frustraties in een kille bollenschuur Cultuur Kunst ies is leuk bij VOF de Kunst et; Pubertoneel haalt sixties uit de motteballen IDERDAG 6 APRIL 2000 nefietconcert io r Amnesty rFRDAMAcda De inik, Blof en Van Dik it. Het is slechts een greep le achttien Nederlandse ds en artiesten die op zon- 16 april een benefietoptre- 1 geven voor Amnesty In- ational in het Amsterdam- [arcanti Plaza. Een tien- 1 rt die avond samen met iertig man sterke Ricciotti imble voor de muzikale eleiding. Daarnaast leveren verschillende televisiepersoon- ieden een bijdrage, waaronder Katja Schuurman (foto) die iresentatie op zich neemt. Toegangskaarten (65 gulden per zijn verkrijgbaar via de AUB Ticketlijn, telefoonnummer >0191 en op de avond zelf vanaf 20.00 uur aan de deur van Marcanti Plaza, Jan van Galenstraat 6-10 te Amsterdam. foto archief inP! igstgeestse schrijfster signeert roman •geest» De Oegstgeestse schrijfster Merlyn Frank, bekend haar succesvolle debuut 'Koosje', publiceerde onlangs haar •de roman 'Vliegende Kiep'. In het boek staat de ontwikke- van een meisje van dertien tot een jonge vrouw centraal, staande zaterdag signeert de schrijfster haar boek tussen en 15.00 uur in de Rijnlandse Boekhandel, Lange Voort te Oegstgeest. >e Maar in Top 20 ;rsum De Doe Maar-gekte is begonnen: twee nieuwe sin- van deze Nederpopgroep zijn deze week vanuit het niets de ;aTop 100 binnengekomen. 'Watje' staat in de eerste week d nummer 11, 'Als niet als' op 19. Dit betekent een nieuw :es voor de groep die zestien jaar geleden uiteen ging. Op 14 1 verschijnt ook de nieuwe Doe Maar-cd met de titel 'Klaar'. djan van aanpak Stedelijk Museum •erdam Het Stedelijk Museum in Amsterdam moet een i maken om achterstallig onderhoud weg te werken. Het om geld voor verbouwingen, aanpassing van arbo-omstan- ïeden, maar ook de renovatie en conservering van kunst ken. Volgens cultuurwethouder S. Bruines schat het muse de kosten daarvoor op zo'n 60 tot 70 miljoen. De gemeente al 36 miljoen gulden beschikbaar gesteld voor de vernieu- van de Sandbergvleugel. Museumdirecteuren, bestuurders en wetenschappers discussiëren in de Waag Musea spelen geen duidelijke rol in het beeld van een stad. Ze dragen niets bij aan het imago. Want zoiets ver eist een gemeenschappelijke visie van zowel bestuurders als museumdirecteuren. En daaraan ontbreekt het nogal eens", aldus dr. Noordman, verbonden aan de Erasmus Universiteit. leiden» teit Rotterdam. In de Leidse Waag bogen museumdirecteu ren, wetenschappers en be stuurders zich over de vraag hoe musea een actieve bijdrage kunnen leveren aan de uitstra ling van een stad. Aanleiding was de presentatie van het boek 'Museummarketing' van dr. Noordman. rody van der pols Noordman was gistermiddag een van de sprekers op de bij eenkomst Partners voor Vitale Steden, een initiatief van de fa culteiten Bedrijfskunde en Kunst en Cultuur Wetenschap pen van de Erasmus Universi- „Toeristen bezoeken een stad om daar een verhaal te bele ven", betoogde Noordman. „De historische musea zijn bij uitstek geschikt om deze verha len te vertellen. Ze beschikken over de objecten waarmee zo'n verhaal verbeeld kan worden en ze hebben er conservatoren rondlopen, wat geboren verha lenvertellers zijn." In de prak tijk worden deze mogelijkheden vaak slecht benut, blijkt uit on derzoek. Daar is in Leiden absoluut geen sprake van, bracht S. En gelsman, directeur van het Rijksmuseum voor Volkenkun de in Leiden, in een vurig be toog naar voren. „Er komen meer bezoekers, er is een nieuw élan. Ik denk dat de Leidse mu sea vandaag de dag behoorlijk vitale organisaties zijn," vatte hij kernachtig samen. Als voor beeld van hun gemeenschap pelijke visie bracht hij het Leid se Japan-programma naar vo ren. „Dat hebben we te danken aan het het stelletje frisse op portunisten dat in deze stad rondloopt. De bestuurders en museumdirecteuren hier heb ben gedacht: dat Japan-jaar komt eraan en dat is een gou den kans om er iets van te ma ken. Dat is straks het verhaal van onze stad. En het resultaat is ernaar: een breed program ma, waaraan de hele stad mee doet." Tijdens de discussie kwam naar voren dat een contactper soon tussen bestuurders en musea geen overbodige luxe zou zijn. „Nu zijn er telkens wel allerlei mensen met leuke idee tjes", aldus Engelsman. „Maar het gaat mis zodra ze die naar de praktijk willen vertalen." Er is behoefte aan iemand die ideetjes verzamelt en naar aan leiding daarvan een aantal the ma's formuleert. Op die manier krijg je een overkoepelende vi- sie, zo luidt een van de conclu- sies. Voor de Leidse musea zietio Engelsman de toekomst roos-)t> kleurig in. De plannen liggen al32 op stapel. Want in 2006 is het vierhonderd jaar geleden dat Rembrandt in Leiden werd ge-fO boren. „Dus als dat Japan-jaar9f erop zit, dan slaan die opportu nisten wel weer de handen in een in deze stad met dat ver haal over Rembrandt. En - uUA wist het misschien niet - maar'A2 in 2009 is het vierhonderd jaar geleden dat de Pilgrim Fathersn* naar Amerika vertrokken. Waar»'-' vandaan? Juist... Leiden." -O Familiesage Judith de Rijke in première in Sassenheim muziek recensie paulien koopmans t 'Vanaf hier nog 5 kwartier'. /OF de Kunst en Erik van Muiswin- 5/4, Stadsgehoorzaal, Lei- .eidse Stadsgehoorzaal is ruim een uur omgetoverd n pretpark. In een decor spookhuis, achtbaan en jgtent speelt VOF de Kunst n met Erik van Muiswinkel bjerren van de hemel. Deze tale combinatie was al ïr succesvol met voorstel- als 'Dag giraf en 'Ik ben stout'. Net als toen zit :oncert volop gekke inter- o's. Vaders en moeder en voor paal gezet en kin- kunnen op het podium loen. Met hun nieuwe kin- Dpconcert 'Vanaf hier nog artier' staat de zaal al na lummer op zijn kop. concert heeft een dubbel Voordat de gordijnen op jneel opengaan horen we M sprookje over een koning Irie dochters: Minima, Me en Maxima. Dit verhaal naadloos over in promo- latje van de zogenaamde teur van het pretpark (Erik Muiswinkel). Hij introdu- het orkest dat een dagje j lark moet opluisteren: VOF nst. De bandleden in kik- oene tutu's zijn niemand minder dan de drie prinsesjes. Als toeschouwer word je hier mee direct meegezogen in een dol concert vol typetjes en rare situaties. 'Vanaf hier nog 5 kwartier' is opgebouwd volgens een vaste formule, precies zoals de eerde re concerten van VOF de Kunst en Erik van Muiswinkel. Toch blijft het verbazingwekkend hoe bedreven zij inspelen op de ge- dachtenwereld van het publiek. Ze voelen de humor van kinde ren perfect aan. Het vorig con cert ging over 'stout zijn'. Deze keer is 'vies zijn' leuk. Zo is Erik van Muiswinkel bijvoorbeeld smerig, omdat hij in de prullen bak heeft gezeten, de staart van de leeuw is vies, en ook de drie prinsesjes stinken uren in de wind. Er worden dertien num mers gespeeld met ondeugende teksten van onder andere Annie M.G. Schmidt, bijvoorbeeld 'De kat van ome Willem', 'De poe delman' en 'Spin Sebastiaan'. Erik van Muiswinkel neemt een paar van de nummers voor zijn rekening. De band speelt moei teloos allerlei muziekstijlen: reggae, rock 'n roll, hip-hop en zelfs dixieland. 'Vanaf hier nog 5 kwartier' is geen vernieuwen de voorstelling, maar dat- hoeft ook niet. Iedere seconde van deze voorstelling kan er worden genoten. En dat is niet makke lijk te overtreffen. sassenheim pablo cabenda De moeder: „Hoor, hoor..." De dochter: „Dat is de wind. Die vecht zich door de muren, door de kieren van dit huis." En inderdaad, als je goed luistert hoor je hoe de natuur als een toneelknecht haar regie aanwijzingen oppikt. De wind huilt, een beetje. En de elemen ten knagen nog steeds aan de vervallen bollenschuur waar tijd en natuurgeweld gapende wonden in hebben geslagen. Er is geen verwarming, ook niet tijdens de toneelrepetities van 'Pens'. Dus moeten truien, ijs mutsen en jassen de kleumen de acteurs (de vader, de moe der, de zoon en de dochter) soelaas bieden. Judith de Rijke (30), schrijver en regisseur van 'Pens', het stuk dat onder een Sassenheims dak en Spartaanse omstandigheden wordt gerepeteerd, draagt kap laarzen. Geen overbodige luxe. Want voordat je de schuur hebt betreden, moet je je een weg banen door de blubber die de ochtendregen vandaag nog heeft ververst. Net zo ondoor zichtig en zuigend als de fami lieverwikkelingen die zich af spelen in het stuk. Net zo zuigend als Moeder Annelies van der Bie die haar haar rok optilt en haar lamme man, Jacques Commandeur, treiterend uitdaagt. „Pak me dan, als je kan!" En net zo on doorzichtig als de vader die al leen maar zwijgt en de moeder in zijn autistisch zoemende in validenwagentje de rug toe keert. De Rijke: „Nog een keer, maar deze keer iets feller." En het gesar begint van voren af aan. Vandaag worden de korte actiescènes van 'Pens' doorge nomen. Morgen is de eerste doorloop. En op 26 april (de verjaardag van de regisseur) is de première van De Rijkes stuk. 'Pens' is de officiële opening van de manifestatie Zuid-Hol land Cultuurprovincie 2000. Het drama dat Rijke in op dracht schreef moest zich af spelen op locatie. Vorig jaar trok ze samen met dramaturg Judith Wendel de bollenstreek in om de couleur locale op te snuiven. „In de auto, met een boek over de plaatselijke ge schiedenis als gids op schoot." licht ze toe. „En nadat we door een open raam van deze bol- Jacques Commandeur en Annelies van der Bie als vader en moeder in 'Pens'. foto petra spiuard ine Crutzen morgenavond in de Leidse Schouwburg in 'Een zwarte Pool' ,em martin hendriksma onherkenbaar komt ze jafé binnenzetten. Kortge- pikzwarte haren. „Het id Jeter bij mijn nieuwe rol", Carine Crutzen. „Van na- ieb ik half lang, lichtbruin Vrij nonchalant, en dat niet bij Lilly. Zij is erg met uiterlijk bezig - het moet es goed zijn. Zowel haar }1, haar jurken als het inte- van haar huis. Een beetje et té, dat is Lilly ten voeten kei Carine Crutzen: „Het toneel is toch de bron van alles. En als je dan g lekker veel tekst - het was een geschenk uit de hemel." sionele Nederlandse theater niet meer gespeeld. Raar, vindt Crutzen, want er wordt in de toneelwereld veel geklaagd over het gebrek aan eigentijds dra ma. Maar ook wel een beetje begrijpelijk. „Een Tsjechov of Shakespeare kun je op allerlei manieren interpreteren. Mis schien zijn regisseurs nu nog te bang dat ze te weinig afstand van Woudstra's tekst kunnen nemen. Ach, in 2040 is 'Een zwarte Pool' ongetwijfeld een vaak gespeelde klassieker." Zelfheeft ze die eerste uitvoe ring, uitgebracht in de kleine theaters, niet gezien. „Gelukkig, anders zou die je bij het repete ren wel eens in de weg kunnen zitten. Als ik de recensies terug lees, valt het me op dat het geldbeluste van de vier karak ters door de recensenten zo voorop wordt gesteld. Naar ons gevoel heeft het stuk een brede re thematiek. Het zijn vier men sen die niet weten wat ze met het leven aan moeten. Ze zijn hopeloos op zoek naar de zin ervan. Misschien heeft het te maken met de tijdgeest. Begin jaren negentig zat je nog in de nadagen van het yuppietijd perk, nu is iedereen toch wat spiritueler ingesteld." Crutzens terugkeer bij het to neel is vooral ingegeven door privé-omstandigheden. De Judith de Rijke: „Er zit een geheim in, iets uit het verleden dat je niet zozeer ziet, maar wel voelt en waarmee de familieleden elkaar belagen." foto petra spiljard lenschuur waren geklommen en de ruimte op ons hadden la ten inwerken wisten we zeker: hier moest het gebeuren. Het stuk heeft suspense die heel erg op de ruimte is geschreven." Na het lekken repareren, het wegbreken van muren en het verbeteren van zichtlijnen wa ren de acteurs klaar om zich over te geven aan 'Pens', de sa ge van een familie die ooit in het bezit was van een bloeiend bollenbedrijf en nu slechts on vruchtbare aarde bezit. En ze hebben hun neuroses en frus traties. Vader hoort 's nachts stemmen, moeder zwaait met haar mes, zoon gluurt en be gluurt en dochter vergiet tranen in de droge rode aarde. Per dag kunnen zo'n honderd bezoe kers zien hoe in een Zuidhol landse arena schrijnende fami lieconflicten worden uitgevoch ten. Over de inhoud wil De Rijke niet teveel kwijt. „Er zit een ge heim in, iets uit het verleden dat je niet zozeer ziet, maar wel voelt en waarmee de familiele den elkaar belagen." Maai- als er iets duidelijk is geworden in de nu al indrukwekkende carri ère van de regisseur dan is het wel dat ze een voorliefde heeft voor personages die zich rich ten naar een mooiere, lokkende werkelijkheid inplaats van de ontluisterende saaie realiteit van alledag. En dat botst vaak. „Dat is voor mij interessant. Dat die mensen nog steeds ver langen naar iets. Dat zijn geen losers. Ik vind het meer antihel den. Echte helden bestaan so wieso niet. Ik probeer sympa thie op te wekken voor die per sonages. Mensen een bepaalde mildheid te laten voelen voor hun hun geworstel. Een ge vecht dat uiteindelijk toch neer komt op het accepteren van het incomplete." Vorig jaar hield ze zich nog bezig met de beautiful losers van Arnon Grunbergs roman 'Figuranten' dat tot een toneel stuk was bewerkt. Slecht vier jaar nadat ze was afgestudeerd aan de regie-opleiding in Am sterdam. In die periode moeten de meeste nieuwbakken regis seurs nog tussen de subsidie aanvragen sappelen om aan de bak te komen. Eén jaar na haar eindexamen regisseerde De Rij ke al 'De Gids' van Botho Strauss bij Het Nationale To neel. En in 1997 schreef en re gisseerde haar eerste eigen stuk 'De Zeeuwse Paloma'. Of hoe een Zeeuwse hunkert naar de Spaanse zon. En nu, amper 5 jaar na haar afstuderen, heeft ze één van de grand old men van het Nederlandse toneel in» haar stuk. Jacques Comman-1 deur, één van de oudgedienden van Toneelgroep Amsterdam'J die begin dit jaar verkondigde! het komende seizoen met pen-1 sioen te gaan. f „Ik had Jacques vanaf het be- gin al in mijn hoofd voor de rol van vader. Ik heb hem gewoon het script gestuurd en hij wasJ meteen enthousiast. Ja natuur-1 lijk zit je vol bewondering voor zo'n man, maar dat moet je niet in de weg gaan zitten. Zo gauw» je met iemand samenwerkt val- len die barrières weg. Ja, hij had zich inderdaad voorgenomen om het maar een beetje rustiger - aan te doen. Maar het was vooral het vele reizen en de dwingende regelmaat van een vast gezelschap dat hem tegen stond. Voor deze productie maakt hij graag een uitzonde ring." Pens gaat op 26 april in première in de bollenschuur aan de Teylinger- laan 70 in Sassenheim (tegenover Het Slot van Teylingen). liet stuk is tot 27 mei te zien van woe. t/m za., aanvang 20.30 uur. Kaartverkoop: Uitlijn 0900-0191, AUB Ticketshop Amsterdam, VW ticketpoints, Van der lans tabaksshop in Sassenheim en de avondkassa bij de hollen- schuur op speeldagen van 19.00 - 20.30 uur. Info: www.scheppendwa- •r.nl twee zonen kunnen het in de avonduren inmiddels wat mak kelijker zonder moeder af, en dat i5 hard nodig met een speellijst van zeventig voorstel lingen. Maar na zoveel jaar film en tv begon haar verlangen naar het theater ook steeds sterker op te spelen. „Het to neel is toch de bron van alles. En als je dan gevraagd wordt voor zo'n mooi stuk met lekker veel tekst - het was een ge schenk uit de hemel." Voor de eerste repetitie was ze niettemin 'erg nerveus'. Het bleek nergens voor nodig. „Het viel me op hoe sterk de over eenkomst tussen toneelspelen en film is. Eigenlijk is het prak tisch hetzelfde. Natuurlijk, bij het filmen draait het om korte takes, maar je moet je daarbij voortdurend bewust zijn van het karakter van je personage. Anders komt bij een latere scè ne onherroepelijk haar geloof waardigheid in het geding. In het theater moet je alles alleen wat verder uitvergroten, zonder dat de echtheid verloren gaat." Dan zijn ook de details be langrijk, zoals dat kapsel. „Eerst heb ik het nog met een zwarte pruik geprobeerd", zegt Crut zen. „Maar dat ging niet. Ik moet op het toneel een sensue le uitstraling hebben, dat krijg ik echt niet voor elkaar als ik steeds met zo'n muts op sta te spelen." 'Een zwarte Pool', morgen avond in de Leidse Schouw- buig Dood Paard boeit met niets theater recensie dick van teylingen Voorstelling: '40.000 sublime and beauti ful thoughts' door Dood Paard naar Zelf beschuldiging van Peter Handke. Door en met Kuno Bakker, Gillis Biesheuvel, Steve Green en Manja Topper. Gezien: 5/4, LAKtheater, Leiden. Sommige toneelteksten ruiken een uur in de wind naar de ja ren zestig. Dat geldt sterk voor de Sprechstücke van Peter Handke. Hij doorbreekt daarin zoveel mogelijk regels van het traditionele toneel en wapent en passant de toeschouwer te gen taal en religie als overbren gers van besmettelijke ideolo gieën. Met als gevolg 'stukken' zonder handeling, zonder rol len, zonder plot en zonder dat de acteurs acteren. Ze zijn zich zelf en (s)preken het publiek toe, dat niet behaagd of ver maakt wordt, maar bewust ge maakt en voor dat doel eventu eel uitgescholden. Applaus na afloop is verboden, want de grens tussen spel en werkelijk heid is opgeheven. Later zou dat deconstructivisme worden genoemd. Handke deconstru eerde avant la lettre, met een moker. Kun je dat soort teksten nog uitvoeren? Het groepje toneel- jongens en -meisjes Dood Paard vindt van wel. Ze leven in een cultuur die sterk op de ja ren zestig leunt en in een wer kelijkheid waar deconstructivis me (ook postmodernisme ge heten) doodnormaal is. De voorstelling begint met de pro jectie van vingers die banale uitspraken uit tijdschriften scheuren; de alledaagse plat heid van Gordon, Viva en Privé sterk uitvergroot. Daarnaast doet een digitale dj van nu on geveer hetzelfde met geluid; het resultaat heeft veel weg van vroege Zappa-elpees als We're only in it for the money. Vervol gens zeggen (niet spelen) de personen (niet de acteurs) op de omgekeerde plastic bierkrat ten voor het scherm hun 'zelf beschuldigende' teksten. Die beginnen met 'Ik ben op de we reld gekomen' via 'Ik ben tot bewustzijn gekomen', 'Ik heb geleerd', 'Ik heb me geuit', 'Ik heb taalmisdrijven gepleegd' en 'Ik ben niet geworden wat ik had moeten worden' tot 'Ik heb dit stuk geschreven'. Met tus sendoor allerlei pekel- en ande re zonden die soms uiterst vaag zijn. Als het na een tijdje wel wat erg veel wordt, dat hyperbe- wustzijn van Handke, dansen de sprekers als op een over spannen houseparty, voeren ze een idiote dialoog over open baar vervoer of slachten ze een surprise-ei en zetten het plastic speeltje in elkaar. Alsof je in het leven maar twee mogelijkheden hebt: leeg vermaak of compro misloze zelfreflectie. Misschien is Dood Paard wel de groep bij uitstek om dit stuk te doen. Kuno Bakker, Gillis I j Biesheuvel en Manja Topper) j hebben iets puberaals, in de» j goede zin van het woord: ze be-1 kommeren zich niet om wat er) voor hen was, maar ontdekken/ de wereld opnieuw. Montesso-* ritoneel, heb ik hun theater wel j genoemd. Sommigen (vaak wati 1 ouderen) ergeren zich daaraan i ('arrogante kwasten'), anderen» vinden alles prachtig wat ze/ doen (vaak wat jongeren) en ik i j verbaas me erover dat ze op de) een of andere manier zo handig! zijn dat ze blijven boeien met' bijna niks. Maarten 't Hart signeert zijn nieuwe bestsellers 'Een deerne in lokkend postuur' en 'Kramsvogels' Za. 15 april (14.00-15.00) ...uw complete boekhandel Winkelhof 87, Leiderdorp Tel. 071-5412129

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19