Het Arsenaal vervangt Tegen-beeld
fmÊÈtm
'Als ik dit zing, krijg ik als
vanzelf het voorjaarsgevoel
Eerbewijzen uit het hart voor Lennaert Nijgh
Cultuur Kunst
K&O Oegstgeest viert 25-jarig
bestaan met 'Night of the Proms'
Goya en Picasso naast Rembrandt
USDAG 4 APRIL 2000
nouk en Hazes bij TMF Awards
De lijst van deelnemende artiesten aan de TMF
irds is compleet. Five, Anouk, Def Rhymz, Aqua, André Ha-
j, Junkie XL, Marc Anthony, Volumia!, The Honeyz, Alice
•ejay en Ronan Keating werken mee aan het prijzenfestival in
it Rotterdamse Ahoy'. TMF had al eerder de namen bekend
maakt
De Deense popgroep Aqua.
foto reuters
erlingenorkest Crescendo wint
ji oo/SASSENHEiMHet leerlingenorkest van Crescendo uit Sas-
heim heeft afgelopen weekeinde tijdens het Leerlingen Or-
jpten Festival in Heiloo twee prijzen gewonnen. De jury vond
J orkest het beste van alle deelnemers en kende het de alge-
tne prijs toe. Alle orkesten moesten verplicht het stuk 'The Fi-
jConitinents' van Kees Vlak spelen. Ook hiermee maakten de
irlingen van het Crescendo de meeste indruk op de jury. Het
jrlingenorkest speelt dit werk ook op 28 april tijdens het
njeconcert in de gereformeerde kerk aan de Julianalaan in
|senheim.
oncertserie in de Pieterskerk
i In de Pieterskerk wordt de komende maanden de 'Inter-
lionale Concertserie 2000' gehouden. De serie bestaat uit vijf
bndconcerten en zes lunchconcerten opgebouwd rond het
restaureerde Van Hagerbeer-orgel. Op 18 april wordt het spits
[ebeten door barokviolist Andrew Manze en klavecinist/orga-
Jt Richard Egarr. Deze grootmeesters met een internationale
putatie brengen een aantal vioolsonates van Bach, Biber en
bberger ten gehore. Op 25 april brengt het Vocaal Ensemble
rcamon religieuze muziek gebaseerd op het traditionele Gre-
liaans. Kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O Leiden, de VW en
(de avond zelf in de kerk. Meer informatie: www.pieterskerk-
tra voorstelling Biks en Kruistocht
Het duo Plien Bianca geeft op 11 april een extra voor-
ling van 'Biks' in de Leidse Schouwburg. Plien van Benne
en Bianca Krijgsman speelden 'Biks' voor volle zalen en de
list geëindigde televisieserie 'Zaai' maakte de dames nog po-
lirder. Cabaretgroep Niet Uit Het Raam geeft op 21 april een
ra voorstelling in Leiden van 'Kruistocht'. De voorverkoop
>r beide voorstellingen is al begonnen. Kaarten zijn op werk
ten van 11.00 tot 15.00 uur verkrijgbaar bij dè Leidse
rorpouwburg. Op zaterdag is de kassa van-11.00 tot 13.00 uur
en, tijdens voorstellingen tot 22.00 uur. Telefonisch reserve-
071-5131943/44.
'ame de Musical' langer te zien
De musical 'Fame' is ook na 24 mei nog enkele weken
ien. Joop van den Ende Theaterproducties verlengt het oor-
onkelijke speelschema vanwege de belangstelling voor de
jw. Sinds oktober zijn er meer dan 150.000 toegangsbewijzen
WM kocht. De extra voorstellingen van 'Fame de Musical' zijn
iaf 2 juni in het Utrechtse Beatrix Theater waar het tijdelijk
ajj plaats inneemt van 'Chicago'. 'Fame de Musical' is de to-
P ïlversie van de belevenissen van jonge dansers en acteurs die
an dromen de top te bereiken.
Gemeente vraagt toneelgroep Koninginnedag-act over te nemen van republikeinse kunstenaars
De Leidse toneelgroep Het Arsenaal, bekend van de zomervoorstellingen op De
Burcht, verzorgt een act op Koninginnendag. De toneelgroep is door de gemeente Lei
den gevraagd om de Stichting Tegen-beeld te vervangen. Tegen-beeld, verantwoorde
lijk voor de Leidse muurgedichten, liet vorige week weten niet mee te willen doen aan
het programma op 29 april omdat de stichting republikeins is.
regels van een gedicht op de de gemeente nu Het Arsenaal
muur zouden schilderen juist als boegbeeld van de Leidse
Het was de bedoeling dat de le- als de koningin langs zou wan- muurschilderingen wordt op-
den van Tegen-beeld de laatste delen. Tegen-beeld is boos op gevoerd.
LEIDEN THOAAAS ERDBRINK
In de act die Het Arsenaal op
de hoek van de Langebrug en
de Pieterskerkchoorsteeg op
voert, wordt ook een gedicht af
gemaakt. Dit gedicht wordt niet
op de muur aangebracht, zoals
de gemeente van de schilder
van Tegen-beeld verlangde,
maar op een doek. Daarmee
hoopte de organisatie van ko
ninginnendag een conflict te
voorkomen met Tegen-beeld
die tot hun ontsteltenis had
vernomen dat een andere schil
der hun werk zou na-apen in
opdracht van de gemeente. In
het programma dat afgelopen
donderdag verscheen wordt na
melijk wel melding gemaakt
van 'een schilder die de laatste
hand legt aan een gedicht'.
Een woordvoerder van de ge-
Als een hommage warmte op
roept, dan heeft tekstdichter
Lennaert Nijgh dat gisteravond
heel veel gekregen. Niet alleen
door de hoge temperaturen in
het Nieuwe de la Martheater in
Amsterdam, maar vooral door
de hartverwarmende inbreng
van een keur van artiesten, die
hun eer betuigden aan de lied
kunst van Nijgh.
De samenstellers van het Am
sterdamse Kleinkunst Festival
vonden dat dit jaar Lennaert
Nijgh, 'die het Nederlandse lied
volwassen heeft gemaakt', in
het zonnetje moest worden ge
zet. De jaarlijkse hommage
avond voor iemand uit de we
reld van de kleinkunst was dit
jaar dan ook voor hem gereser
veerd. Nijgh heeft immers sa
men met Boudewijn de Groot
jarenlang het gezicht van het
Nederlandse lied bepaald.
Omdat de samenstellers van
het programma kozen voor het
meer bekende werk, betekende
dat gisteravond een keuze voor
de nostalgie, waarin de hele
zaal kon zwijmelen. De hom
mage werd daardoor snel een
groot feest van herkenning. Met
name dankzij de inbreng van
Boudewijn de Groot, die met
hits als 'Vrijgezel' de zaal plat
speelde.
'Meester Prikkebeen' met Elly
Nieman ging nog even fout,
maar tegen de vanwege de tele
visieregistratie vereiste herha
ling had niemand bezwaar.
'Naast jou' met Jan Rot was al
een erkend succesnummer en
kreeg het daarbij horende ap
plaus. Een ander succesnum
mer, 'Ik doe wat ik doe', was
vervolgens te horen in de gra
nieten uitvoering van ex-vrouw
Astrid, die de zaal tot een voor
zichtig meezingen kon bewe
gen.
Lennaert Nijgh, hier met Elly Nieman ('Meester Prikkebeen), beloofde zijn gehoor 'de pen weer op te pakken'.
Het aparte, bijzondere en oorzaakte kippenvel. Maar de
unieke van dit Nijghfeest be- onbetwiste topper was het uit
stond echter uit de regelrecht het hart gezongen 'Liefde van
uit het hart gezongen bijdragen later' van Josee Koning. De zan-
voor de meester. Het 'Hooglied' geres, die jarenlang getrouwd
van Liesbeth List uit de Mau- was met Lennaert, bracht zo-
thausen-cyclus van Nijgh ver- veel emotie in dit door Nijgh
vertaalde nummer van Brei, dat
zij helemaal leeg en met tranen
in de ogen het podium afstrom-
pelde.
Hier was Lennaert Nijgh op
een mooie, waardige wijze in
foto united photos de boer
het zonnetje gezet. En dat nog
wel door Amsterdammers.
Nijgh zelf sprak na afloop over
een 'onvergetelijke avond'. Hij
beloofde zijn gehoor 'de pen
weer op te pakken'. Dat belooft
wat.
meente Leiden geeft toe dat dat
in eerste instantie ook de be
doeling was, maar dat nu voor
een andersoortige act is geko
zen. Tegen-beeld is ontvreden
over de gang van zaken en wil
een gesprek met de gemeente
om opheldering te krijgen over
de relatie die wordt gelegd tus
sen de act van Het Arsenaal en
de muurgedichten.
Kronkelen rond
de vriendschap
van Carmiggelt
AMSTERDAM JAN VRIEND
De aanhang van Simon Car
miggelt kibbelt om de vriend
schap rond de in 1987 overle
den schrijver. Adri Leijdekkers,
maker van de het bestaande
Carmiggeltblad (220 leden) is
verbaasd over de oprichting
van de Vereniging van Carmig-
geltvrienden, die vorige week
werd aangekondigd. ,,Het is een
afsplitsing", moppert hij. „Heel
betreurenswaardig dat je om de
vriendschap van Carmiggelt
een club voor jezelf begint."
Leijdekkers is uitgever en ad
ministrateur is van het Carntig-
gelt-periodick 'Speciaal voor
ons'. Het blad bestaat al sinds
1981 en bevat oude, niet eerder
uitgegeven Carmiggelt-verhalen
en herinneringen aan de be
faamde journalist/schrijver. De
laatste 28 exemplaren kwamen
uit de koker van de gepensio
neerde belastingambtenaar uit
het Zeeuwse Nieuwer kerk. Hij
organiseert ook de jaarlijkse bij
eenkomsten voor de aanhang.
Een officiële vereniging zijn we
niet. Ik heb nog wel geprobeerd
om die op te richten, maar er
was te weinig animo voor de
bestuursfuncties. Daarom vind
ik het erg jammer dat er nu op
eens mensen voor zichzelf gaan
beginnen. Zelfs hun tijdschriftje
gaat hetzelfde heten als dat van
ons."
De Zeeuw nam de verant
woordelijkheid voor het blad in
1993 over van initiatiefnemer
W. Koster die nu samen met
Ruud Broens de Vereniging van
Carmiggeltvrienden is gestart.
Het is hoog tijd voor een offici
ële Carmiggelt-club, meent
Broens. „De belangstelling voor
Carmiggelt neemt af. Met een
goede vereniging willen we op
nieuw de aandacht op zijn werk
vestigen."
Leids Kamerkoor repeteert de Matthaus Passion
i Leiden en de regio bestaat grote belangstelling
or de amateuristische kunstbeoefening. 'Heilig
uur' volgt stad- en regiogenoten die musiceren,
zingen, dansen, toneelspelen, schilderen,
itograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag
het Leids Kamerkoor.
oen ik klein was, een jaar
of acht, negen, hoorde ik
"atthaus Passion voor het
foi st van mijn leven. En vanaf
moment heb ik gedacht:
bof15 zal ik dat stuk dirigeren,
ht. dat heilig vuur zit het dus
losjt 1 goed. Nog steeds lopen de
itge ingen me over de rug wan-
^r het koor begint te zin-
i Beckers is sinds jaar en
p dirigent van het Leids Ka-
rkoor. Onder zijn muzikale
ding werden de afgelopen 26
r heel wat passionen ten ge-
re gebracht. „Maar er is nie-
nd die het je kan navertel-
Het ververst hier regelma-
godzijdank. Want als je als
igent oud wordt, moet je
passen dat je koor niet mee
i wordt. De samenstelling is
dit moment erg goed: veel
nde haren tussen een paar
ze."
is een gemêleerd gezel-
lap dat op maandagavond -
vaste repetitieavond van het
nerkoor - een zaaltje van de
dse Maranathakerk binnen-
ippelt. Pantalons volgen na
jkerbroeken, colberts na
•fecetruien en stoppelbaarden
gladgeschoren wangen. In
;e halve cirkels verzamelen
koorleden zich rondom
:kers. Gezeten achter de
ino speelt hij een melodie
lijn voor. De zes sopranen, vijf
tenoren, negen alten en zes
bassen volgen zijn voorbeeld.
Klimmende en dalende toon
ladders galmen uitbundig door
het zaaltje. „Ietsje milder, ietsje
zachter", maant Beckers met
luide stem. Met handgebaren
zet hij zijn aanwijzingen kracht
bij. „Het gaat er vooral om dat
je,stem op temperatuur raakt.
Niets forceren."
Al sinds het kerstconcert is het
koor druk in de weer met de
Matthaus Passion. „We moe
ten er met veel concentratie
naartoe werken", vertelt Beck
ers, die zelf aan bijna niets an
ders meer denkt. Want het is
geen gemakkelijk stuk dat het
Leids Kamerkoor op Palmzon
dag samen met het Rotterdams
Barokensemble in de Pieters
kerk ten gehore brengt.
Bachs muziekstuk vertelt het
lijdensverhaal van Christus -
zoals de evangelist Matteüs het
optekende - bij monde van
verschillende solisten. Op een
opera-achtige manier geven ze
gestalte aan de rollen van
Christus, de evangelist, Judas,
Petrus en de haan die kraait.
Daaromheen zijn drie grote ko
ren gedrapeerd: in het begin,
in het midden en aan het slot.
„De steunpilaren van het
stuk", zoals Beckers ze noemt.
Gertjo Peek zingt de Matthaus
Ton Beckers dirigeert het Leids Kamerkoor. „Nog steeds lopen de rillingen me over de rug wanneer het
koor begint te zingen." foto henk bouwman
Passion voor het eerst. „En dat
is toch wel een hele bijzondere
ervaring. Ik vergelijk het een
beetje met een sportman die
naar een marathon toewerkt.
Zo is deze Matthaus voor mij
ook een beetje." Drie jaar gele
den besloot hij lid te worden
van het Leids Kamerkoor. „Ik
was bij een ander koor gestopt,
omdat de gezelligheid er vanaf
was. En zingen en gezelligheid
zijn voor mij onlosmakelijk
met elkaar verbonden." Bij het
Leids Kamerkoor heeft hij zijn
plaatsje inmiddels gevonden.
„Zeker nu ik voorzitter van het
bestuur ben en steeds meer
mensen leer kennen."
Ondertussen wordt er stevig
gerepeteerd. „Dit is wel een ge-
trut zeg, kom op", klinkt de lui
de stem van Beckers door het
zaaltje. Met wilde armbewegin
gen zet hij de boodschap
kracht bij. „We doen er nog
eentje voor de pauze. Gezang
vult de ruimte, alsof alle lucht
door één immense keel wordt
geperst. Het zaaltje is eigenlijk
te klein voor de explosieve in
zet van de koorleden. Gecon
centreerd wordt er naar de
bladmuziek gekeken, waarop
met markeerstiften de eigen
partijen staan aangegeven. „Zo
dut het publiek in, mensen",
zweept Beckers de koorleden
op. „Voor mij maakt het niets
uit, ik sta met mijn rug naar ze
toe, maar voor jullie is het toch
wel leuk als er af en toe ook ie
mand opkijkt."
Wiep Roem kent het klappen
van de zweep inmiddels. „Ik
ben nu bijna twintig jaar lid en
heb dus al heel wht meegezon
gen." En zingen, dat is waar
het haar om gaat. „Gezellig
heid is voor mij een bijkom
stigheid. Het gaat mij toch
vooral om het gebruik van mijn
stem." In de loop der jaren
heeft Roem het koor in heel
wat bezettingen meegemaakt.
„Op sommige momenten zie je
een vaste kern ontstaan en dan
krijg je ook wat diepere contac
ten. En ik moet zeggen: de
mensen die nu lid zijn van het
Leids Kamerkoor brengen met
zijn allen veel gezelligheid."
De Matthaus Passion is voor
haar vertrouwde muziek. Maar
uitgekauwd is het allerminst.
„Het blijft toch een apart stuk.
Wanneer ik het zing, krijg ik als
vanzelf het voorjaarsgevoel."
Het Leids Kamerkoor zingt op
16 april onder leiding van Ton
Beckers de Matthaus Passion
van J.S. Bach in de Pieters
kerk. Het Rotterdams Barok
ensemble zorgt voor de muzi
kale begeleiding. Kaarten ver
krijgbaar bij de VW l eiden,
muziekhandel Barning en
boekhandel Kooyker-Gins-
berg. Een voorproefje van het
concert wordt aanstaande
zondag tussen 15.30 tot 17.00
uur gegeven in de Maranatha
kerk, Dijkstraat 2a, Leiden.
RODY VAN DER POLS
OEGSTGEEST RODY VAN DER POLS
Zowel jong als oud loopt er
warm voor. De mix van pop en
klassiek waarvoor een 'Night of
the Proms' immer garant staat,
weet - zeker sinds een bekend
biermerk zich over het feno
meen ontfermt - complete
sportpaleizen met toehoorders
te vullen. Zoveel luisteraars kan
de aula van het Rijnlands Ly
ceum Oegstgeest niet herber
gen, maar de muzikale pret zal
dat aanstaande donderdag- en
vrijdagavond allerminst in de
weg staan als de Big Band van
het Rijnlands Lyceum, het
Jeugdsymfonieorkest Rijnstreek
en de Basic Big Band van de
Streekmuziekschool hier optre
den. Met de twee concertavon
den wordt het 25-jarig bestaan
van K&O Oegstgeest gevierd.
Precies een kwart eeuw gele
den besloot een groepje vrijwil
ligers zich van K&O Leiden los
te maken om in Oegstgeest een
zelfstandige dochterorganisatie
van deze volksuniversiteit op te
richten. „En tot op de dag van
vandaag wordt K&O Oegstgeest
door vrijwilligers gerund. En
dat is best bijzonder, want er
gaat erg veel tijd in zitten", ver
telt bestuurslid Joke Ploem. „K
&0 staat voor kunst en onspan-
ning en dat is wat onze organi
satie te bieden heeft. Dat we
daarmee duidelijk in een be
hoefte voorzien, blijkt uit de
massale belangstelling voor on
ze activiteiten." leder jaar mei
den zich maar liefst dertien- to
veertienhonderd Oegsgeestena
ren voor de honderddertig cur
sussen, acht concerten en
evenzoveel lezingen die K&O
Oegstgeest organiseert.
K&O streeft daarmee niet al
leen een educatief doel na, be
nadrukt Ploem. „Het sociale as
pect is ook heel belangrijk. We
zijn een onderdeel van het
dorpsleven. Als je nieuw bent in
Oegstgeest, dan is dit een ideale
plek om nieuwe mensen te ont
moeten. F.n ook de ouderen
vinden het prettig dat dit soort
activiteiten dichtbij, in hun ei
gen dorp worden georgani
seerd."
Het jubileum is aanleiding
voor een hele reeks van festivi
teiten. „We hopen daarmee alle
geledingen in het dorp te berei
ken. Voor de ouderen hebben
we bijvoorbeeld al een antiek
markt georganiseerd en voor de
allerjongsten hadden we een
kinderopera." En de muzikale
traktatie die donderdag- en vrij
dag door meer dan honderd
jonge Oegstgeestse muzikanten
ten gehore wordt gebracht,
moet zowel jong als oud op de
been brengen. Klassieke mu
ziek gaat twee avonden lang
hand in hand met swing, pop
en funk. Na de afzonderlijke
concerten van de drie jeugdor
kesten besluiten de muzikanten
de avond gezamenlijk met het
speciaal voor deze gelegenheid
geschreven finalenummer
'Night of the Proms 2000'.
'Night of the Proms 2000'
begint op zowel donderdag
als vrijdagavond om 20.00 uur
in de aula van het Rijnlands
Lyceum, Apollolaan I in
Oegstgeest. Toegangskaarten
(vijf gulden) kunnen worden
gekocht bij K&O Oegstgeest
(Geversstraat 37) en de open
bare bibliotheek (Irislaan) van
Oegstgeest. Op de avonden
zelf worden vanaf 19.15 uur
kaarten aan de zaal verkocht.
AMSTERDAM ANP
Met ruim honderd prenten van
Francisco Goya en Pablo Picas
so laat het Rembrandthuis in
Amsterdam van 15 april tot en
met 16 juli zien hoe beide kun
stenaars in hun werk werden
beïnvloed door Rembrandt. Het
is de eerste keer dat de drie
meesters naast elkaar worden
tentoongesteld.
De tentoonstelling Rem
brandt, Goya Picasso laat
zien hoe de twee Spaanse schil
ders naar het werk van de Hol
landse meester keken en hoe zij
zijn artistieke vindingrijkheid,
motieven en technieken heb
ben toegepast in hun eigen
werk. Op die manier kan het
publiek kijken en vergelijken.
De expositie beperkt zich tot
de onderlinge relaties in de
prentkunst, maar de invloed
van Rembrandt is ook zichtbaar
Een prent van Picasso: 'Jupiter en Antiope'.
in schilderijen en tekeningen
van Göya (1746-1828) en Picas
so (1881-1973). Van de honderd
prenten zijn er 23 gewijd aan de
relatie Rembrandt-Goya en 14
aan Rembrandt-Picasso.
AMSTERDAM