Cultuur Kunst 'Je moet naar waar het pijn doet' 'Doe het zelf maar; ik ben het zat' Schone Schijn Het Gezamenlijke Cadeau TERDAG 1 APRIL 2000 Vlick Jagger terug naar school )Nden Mick Jagger, zanger van de Rolling Stones, bezocht gis- :ren zijn oude middelbare school om er een centrum voor unstzinnige vorming te openen dat naar hem is genoemd. Jag er zat tot 1961 op de middelbare school van Dartford in Kent, Zuidoost-Engeland. Hij verwierf toen al enige roem, maar dat ras naar aanleiding van zijn rol in een staking van scholieren oor betere maaltijden. Jagger prees de leiding van het culturele entrum ditmaal voor haar moderne aanpak. Toen hij op hooi zat, zei hij, werden scholieren die belangstelling hadden oor muziek en andere kunstvormen behandeld 'alsof ze een esmettelijke ziekte hadden'. ron Maiden op Dynamo-festival umegen De metalbands Korn en Iron Maiden zijn dit jaar de rote publiekstrekkers voor het hardrockfestival Dynamo Open ir. Methods of Mayhem, de nieuwe band van ex-Mötiey Crüe 'ommy Lee, en Slipknot zijn andere opvallende namen. Het jstival wordt op 3 juni gehouden in het Nijmeegse Goffertpark. nti-Concerts heeft in totaal vijftien bands gestrikt voor het ardrockersfeest. Suicidal Tendencies, Mayhem, Testament, ittie, Entombded, Setenced, Spiritual Beggers, Zeke, The Kove- iant, Sevendust en Engine completteren de lijst van bands. De oorverkoop voor het festival is inmiddels begonnen. [azz bij het Koetshuis -idenNadat vorige week Heieen van den Hombergh het spits fbeet in de serie Leidse jazzconcerten, speelt morgen de Non lelting Ice Cream Band op het plein van het Koetshuis bij de lurcht. Het concert begint om 15.00 uur en de sessie duurt tot 8.00 uur. Bij regen speelt de band binnen. De toegang is gratis. Lfghaans levenslied in Lakenhal eiden In het kader van de expositie rond de Zangeres zonder Jaam organiseert De Lakenhal op de zondagmiddagen van pril en mei het Interculturele Festival van het Levenslied. Zon- lag 9 april staat in het teken van het Afghanistan. Het program ma wordt verzorgd door de Vereniging van Afghanen in Neder- and en de Vereniging van Afghaanse Vrouwen. Gastvrouw is >hakila Azizzada die de bezoekers zal inwijden in muziek, dans ;n dichtkunst uit haar vaderland. De middag begint om 12.30 ïur. De toegang bedraagt vier gulden. Voor jaarkaarthouders en eugd onder de 18 jaar is de entree gratis. Vlilitaire voorlopers' >elft Al eeuwenlang is de nvloed van militaire unifor men te herkennen in de mo le. Op de eigentijdse ten- oonstelling Dressed to Kill in iet Delftse Legermuseum vorden verrassende banden -elegd tussen mode en de nilitaire 'voorlopers'. Zoals n dit geval bij de soldaten- ast j es met stilettohakken en ode puttees uit de collectie ïajar '98 van Vandevorst. De txpositie loopt tot het einde /an het jaar. foto anp Protest tegen kunstwerk met konijnen 1engeloIn Hengelo is commotie ontstaan over een kunstpro- eet van Pier van Dijk in de Brinktoren, midden op het markt- ilein. Op de begane grond is achter een glaspui een variété- uimte nagebouwd. Op de grond loopt een wit konijn met zes ongen. Op de deur hangt een briefje met het opschrift 'Ben :ven weg'. Een aantal voorbijgangers heeft bij de gemeente lengelo en de organiserende kunststichting HeArtpool ge daagd over dierenkwelling. Volgens bestuurslid A. Olszanowski ran HeArtpool is er echter niets aan de hand. „Naar aanleiding van de klachten is de Dierenbescherming bij ons wezen kijken, /an een slechte verzorging van de beesten is geen sprake." Het tafereel verbeeldt een goochelaar die een act met konijnen doet :n er even tussenuit is. Het kunstwerk is tot eind april te zien. i dan is er één jarig en dan ïoet iedereen maar meedoen iet Het Cadeau, n eigenlijk wil je niet, want je ïnt hem/haar niet, je vindt em/haar eigenlijk een kapso- eskwal met een raar loopje of en iets te harde stem, of een are smaak in hoedjes. Maar je oet het toch. Waarom? mdat het van je wordt ver dacht. imdat het 'ach joh, best leuk' 'mdat al je collega's meedoen, 'mdat ze je aanstaren als de ^improviseerde kantoorcollec- ibus aan je hoofd komt zeu- ;n. 'mdat ze het kunnen zien als >uw naam niet op de veijaar- agskaart staat. Het is socio- hantage van de meest geculti- eerde soort. >us als die bruine dwingende nvelop langskomt en je wordt erzocht een bijdrage te leveren oor Het Gezamenlijke Cadeau, an geef je iets te grif. En je 'eet dat je eigenlijk zwijggeld etaalt aan je twijfel en je chuldgevoel. n natuurlijk ga je vervolgens aar het feestje, want daar heb beschouwd ook voor etaald. En daar is het handjes chudden bij inbegrepen. En iet is een voorrecht om bij de lirecteur met de te harde stem litgenodigd te worden. De man Üe zo ver van je af staat dat je ïem in je carrière drie keer foorbij zag lopen. En terwijl je rondwandelt en Jastvrijheid geniet vraagje je af >f een verjaardagsvisite hetzelf de is als een beleefdheidsbe- toek. Wie die man met dat rare popje nou eigenlijk is. Of ze Sen pompje of een stukje zeep Henry Rollins en de roofbouw op zijn mijnschachten Hij zit aan het andere eind van het geurspoor dat een plateau met Vlaamse frie ten en een dubbele ham burger door de hotelgang heeft getrokken. Met zijn linkerhand knijpt Henry Rollins het ene na het an dere zakje ketchup leeg over zijn maaltijd. „Hij rookt niet, hij drinkt niet, maar het blijft toch een Amerikaan", had de pro motiemedewerkster van Rollins' platenmaatschap pij al snedig opgemerkt. amsterdam theo hakkert Dit is weer zo'n middag dat zijn lunch er desondanks bij in schiet. Want Henry Rollins (1961) kan zich soms authen tiek kwaad maken. De zingen de, schrijvende en dichtende spierbundel, al sinds eind jaren zeventig hyperactief op het breukvlak van hardcore punk en heavy metal, had twee jaar geleden zo genoeg van het we reldje dat hij serieus aan stop pen heeft gedacht. „Maar dat duurde maar acht weken. Toen ging het weer. Ik laat me niet klein krijgen." Hij is graag bereid zijn hart te luchten. Dan maar een koude hamburger. „We hadden in 1997 de cd Come In and Burn gemaakt en toerden als gekken. Maar wat ik op de Amerikaanse festivals aan muziek hoorde, het was vreselijk. Alleen maar nepbands. Wat een rotzooi! Het ene na het andere stel lelijke domkoppen, zonder enig diep geworteld gevoel voor muziek, bezoedelde daar het altaar van de muziek Laffe shit. Ik kon daar niet tegen. 'Ik word nog liever postbode dan dat ik iets met deze wereld te maken wil hebben', riep ik. Ik respecteer muziek te veel om het zo ver minkt te zien worden." Nee, namen wil hij niet noe men. „Dit wordt gedrukt. Krijg ik daar nog gelazer mee ook. Namen zijn ook niet belangrijk. Het geldt voor zo veel bands. Voor elke band die muziek maakt met computers en stu dio's. Bands die nauwelijks kunnen spelen. Bands waar voor de producer langs digitale weg de drumbeat in de goede volgorde moet zetten. Maar Henry Rollins: zingende, schrijvende en dichtende spierbundel. machines swingen niet, machi nes shuffelen niet. De wereld wordt overspoeld met platen waar geen mens aan te pas komt." Na een frietje ketchup ont vouwt hij zijn theorie. „De in dustrie heeft de kunst in de greep. Bands worden aangepast aan firma's als Sony. Aangepast aan de eisen van de video-afde ling en niet te vergeten de juri dische afdeling. Het zou an dersom moeten zijn: platen maatschappijen die zich aan passen aan de muziek die hen aangeboden wordt. Wat je nu aan zogenaamde muzikanten voorgeschoteld krijgt zijn muzi kale analfabeten. Maar ze zijn camera-klaar. Muziek is godbe tert een visueel medium gewor den. Daarom kan er zoiets gro tesks als Britney Spears ont staan. Als ze eruit zag als een buldog die op een bij aan het kauwen is, hadden we haar nooit gekend. Haar muziek is vreselijk, nep, slecht. Christina Aguilera, de jongensgroepjes." „Tuurlijk, die teenyboppers zijn er altijd geweest. Ik richt mijn kanon dan ook niet op de navel van Spears. Waar ik zo ge noeg van heb, dat zijn die hea vy bands van tegenwoordig." Dan komen de namen alsnog. Bloodhound Gang, maar vooral Offspring moet het ontgelden. „Melig, afgezaagd, banaal. Een verraad aan de muziek. Geen riff is van hen zelf. Moeilijk te verkroppen als je de waarheid weet, als je - laat ik het zo zeg gen - de muziek van Curtis Mayfield kent." „Jongeren moeten altijd een deel van hun oren open hou den voor Robert Johnson, Vel vet Underground, Stooges, Alan Vega, Kraftwerk, Mahler, Beet hoven. Het ontbreekt ze aan perspectief op vroeger. Ze zit ten in een vacuüm, maar mu ziek komt niet uit een vacuüm. Muziek komt uit een traditie en wordt doorgegeven van vader op zoon, van generatie op ge neratie. En wat zien we nu? Nu zijn deejays muzikanten en wordt Puff Daddy een profeet genoemd. Een profeet! Hij is een ordinaire dief met een pla tenverzameling. En maar lenen en jatten. Een basriff hier, een blazerspartij daar. Komt er ver volgens een groot jongetje vol trots vertellen hoe hij zojuist de een of andere bitch gepakt heeft. Een zielig geval." Op zijn nieuwe plaat wordt Henry Rollins begeleid door de band Mother Superior. Hij pro duceert de cd van de groep: de groep is daarnaast de nieuwe Rollins Band. „Vier gelijkge stemde zielen. Die jongens zijn volledig de muziek toegedaan. Geen project, geen tijdschema waar op aangegeven staat wan neer ze financieel binnenlopen. Deze kerels zijn van het soort dat ooit zielsgelukkig dood neervalt op het podium." Zijn grote held is Iggy Pop. „Chuck D. vertelde me laatst dat hij, wanneer hij er tijdens een optreden even doorheen zit, aan mij denkt. Als ik moe word, zoals van de week in München toen de jetlag me na tien nummers te pakken nam, denk ik aan Iggy Pop. Hij is zo echt, zo naakt, zo moedig. Mijn rockgod. Zo vaak op de bek ge slagen en altijd weer opgestaan. Hij is moediger dan wie ook. Zo moet het. Je moet diep. Diep als de grote beboppers destijds. Je moet naar waar het pijn doet, waar het onveilig is. Dat is je werk als muzikant. Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker het is. Je hebt jaar in jaar uit je lijf ge plunderd. Roofbouw gepleegd. Alle goud en mineralen gedol ven. Het wordt dan steeds moeilijker de juiste delfstoffen te vinden. Ik heb het niet slecht. Ik zou comfortabel kunnen le ven. Maar dat geeft niet de vol doening. Dus graaf ik nog maar even door in de mijnschachten van mijn lijf en geest." Of er een nieuwe hamburger moet worden besteld? „Koud vlees is ook vlees", zegt hij, en hij neemt een flinke hap. in de wc hebben. Wie het ca deau heeft gekocht, hoe duur het was. En je beseft dat je niet eens weet wat het cadeau is. Je probeert je te herinneren wan neer je voor het eerst uit eigen beweging een cadeau aan ie mand hebt gegeven. Een teke ning voor Sinterklaas. Rond 5 december had je als klein kind elk jaar visioenen van een huis ergens in Spanje waar de mu ren waren behangen met kin dertekeningen. En je denkt aan die koningin en vraagt je af of die misschien ook is verzon nen. En hoeveel Haagse hopjes, Zeeuwse babbelaars en Leidse kaas je kunt je stapelen in een paleis. En of ze dat uit nationaal plichtsbesef allemaal zelf opeet. Of dat ze wel eens wat weggeeft aan één van haar zusters als die wat krap bij kas zit. En of ze be ledigd zou zijn als ze een keer helemaal niets kreeg. En of je een uitwisseling van beleefdhe den ook niet in de bek mag kij ken. Je knikt naar links, lacht naar rechts. Je verveelt je stierlijk en ergert je danig als je ziet hoe het volk zweet en zwoegt en iets te hard lacht voor de baas die iets te hard praat, raar loopt, of gek ke hoedjes draagt. En je neemt je plotseling voor om voortaan alleen naar feestjes te gaan van mensen die je aardig vindt. Waarom? Omdat je die stomme hoedjes niet uit je hoofd kunt zetten. Omdat je geen cadeautjes wilt geven aan mensen die alles al hebben. Omdat je geen cadeautjes wilt geven aan mensen waar je niks mee hebt. Maar vooral omdat een over weldigende overtuiging en ver ademing over je heen golfde toen je hoorde dat Stichting Te- gen-beeld ook geen cadeautje wil geven aan onze koningin. pablo cabenda recensie beeldende kunst manon wigny Cock Sjardijn, 'Consolation' (Troost), tot en met 28 apnl in Centrum Beeldende Kunst, Hooglandse Kerkgracht 19/21, Lelden. Open wo - za 12 - 17 uur, do 19 -21 uur Cock Sjardijn, 'Tekeningen en keramische beelden', tot en met 28 mei in Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28/32, Leiden. Open di - vr 10 - 17 uur, za en zo 12-17 uur. Als alles gezegd lijkt over de maatschappij om je heen, dan ga je over jezelf vertellen. Na tuurlijk, niemand wil moeilijk doen of ergens een drama van maken. Leidenaar Cock Sjardijn (1963) ook niet. Want zeuren mag niet. Het zoeken naar troost is een eenzame bezigheid geworden. De titel van de ten toonstelling in het CBK is niet voor niets 'Consolation' troost. Begin jaren negentig begonnen steeds meer kunstenaars hun persoonlijke leven, hün werke lijkheid te verbeelden. Op een individuele manier. De zakelij ke jaren tachtig gleden geruis loos over in de weinig uitge sproken jaren negentig, die ge- kenmerkt werden door een toe nemend individualisme. Het sociale verantwoordelijkheids gevoel vervaagde; het werd 'ik praat voor mezelf. Kunstenaars zijn wat dat aan gaat goede thermometers voor stromingen in de samenleving. En Sjardijn is daar een uitste kend voorbeeld van. Hij zet het medium naar zijn hand en niet naar een heersende smaak, stijl of stroming. Het is zfjn eigen beeldtaal, die we zien in het CBK en in De Lakenhal. Dat je je van niemand iets aan trekt, wil nog niet zeggen dat je gevoelloos bent. Cock Sjardijn is de stoere vent met het spreekwoordelijke kleine hart. Hij schildert taferelen met een indrukwekkend kwetsbare, soms wrange, ondertoon. Neem de serie kleine doeken, die door De Lakenhal werd Hondje, geschilderd door Cock Sjardijn en te zien in De Lakenhal. aangekocht. Naast elkaar zien we onder andere 'Smicky', 'Pa trick', 'Loekie' en 'Snif; aan doenlijke knuffels uit de kinder tijd van Sjardijn. Niet mooi en 'af geschilderd, maar zoals ze zijn; met rafels en vlekken. Het benadrukt de schijnbaar achte loze en soms bijna verveelde manier waarop Sjardijn 'vertelt' over zijn dagelijks leven, zijn vrienden en zijn omgeving. Het effect is des te groter. Het recentere werk bestaat uit 'vlagschilderijen'. Veelal kleine doeken, die in drie horizontale banen zijn opgedeeld, net als een vlag. De thematiek van Sjardijn blijft ook in dit werk dicht bij huis, zij het op een ab stractere manier. Nooit wordt het werk sentimenteel. Sjardijn is oprecht en wars van theater. Van 'doodgewone' dingen als een hertshoornvaren (de plant bij zijn moeder thuis) maakt hij een sprekend symbool. In De Lakenhal hangen teke ningen in houtskool. Ze zijn grimmig en zwart. En toch ont roeren ze. Ze zijn niet mooi en geven je het gevoel deelgenoot te zijn van een ongemakkelijk mysterie. Sjardijns fantasie vormt een treffend beeld van een bekend gevoel; alleen in het grote, donkere bos. De bomen, het bos, de dieren; ze vertellen het dramatische deel van een sprookje. Of het goed afloopt blijft de vraag. En dat zal het waar schijnlijk ook blijven. Sjardijn stopt met tekenen en schilde ren. 'Ik ben het zat, doe het zelf maar' zegt hij. Heeft hij genoeg troost gevonden en het grimmi ge overwonnen, door het te de len met doek, verf en houtskool en indirect met zijn publiek? Of heeft het onpersoonlijke hem ingehaald? De schilderijen laten zien, dat hij steeds afstandelijker is gaan werken. De meest recente schil derijen blijven een raadsel. In De Lakenhal staat een installa tie met foto's en wekkers. Het is de nieuwe richting waarin hij zich beweegt. 'Ik wil nu verder met polaroids'. Een veel onper soonlijker medium. Hopelijk valt er dan toch nog enige troost te putten. Want die was zo herkenbaar en zo aanwezig. Er is geen uitleg aanwezig, die de beschouwer vertelt wat hij moet zien. Gelukkig, want het is juist de kracht van dit werk, dat je er je eigen verhaal van kunt maken. De Leidse Stichting Tegenbeeld heeft niets persoonlijks tegen Bea maar geeft geen verjaardagscadeautje. foto wfa

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25