Oude kunst en jonge port in Rotterdamse Kunsthaf De bedwelming van de liefde Cultuur Kunst VRIJDAG 31 MAART 2000 Een foto van Hans van der Meer van Europa's culturele hoofdstad van 2001 Porto. De foto is te zien tijdens 'Rondom Porto', een tentoonstelling in de Kunsthal van die andere culturele hoofdstad van Europa in 2001, Rotterdam. foto cpd hans van der, Culturele hoofdstad Porto presenteert zich in culturele hoofdstad Rotterdam ROTTERDAM Kunst zal er dus wel degelijk zijn. Oude kunst uit Porto en omgeving. Ook kunst in de vorm van nieuwe foto's) deels speciaal voor deze ten toonstelling gemaakt. Foto's van Porto door Nederlandse fotografen, foto's van Rotterdam door een Por tugese fotograaf. Per slot is Porto, net als Rotterdam, volgend jaar Eu ropees Culturele Hoofdstad. Dat jaar zullen de steden op meerdere cultu rele terreinen met elkaar samenwer ken. Aanleidirig genoeg om veel aspecten van het noorden van Portugal en van de stad Porto juist in Rotterdam te benadrukken. Als een soort opmaat voor het bijzondere culturele jaar 2001. Maar het initiatief tot de expositie en de uitvoering ervan is in handen van de ICEP, het Portugese bureau voor Investeringen, Handel en Toerisme. Een promotieclub dus die bedrijfsle ven en de reismarkt warm moet ma ken voor Portugal. Het bureau heeft een Nederlandse vestiging in Den Haag. Onder de toeristen die de laat ste jaren noord-Portugal bezocht hebben is de Nederlandse nationali teit de best vertegenwoordigde, al dus de ICEP. Volgens cijfers van het ICEP zijn Ne derlanders bovendien de grootste port-drinkers, na de Portugezen zelf Engel van verguld hout uit de achttien de eeuw, te zien bij 'Rondom Porto'. foto anp natuurlijk. Port, de beroemde wijn die komt van de stijle oevers van de rivier de Douro en die in Porto rijpt. Al eind achttiende eeuw haalden Nederlandse handelaren port hier heen. Ze vestigden zich daarvoor zelfs in Porto, bijvoorbeeld de fami lie Van Zeiler. Deze kooplieden leven vandaag in Porto nog voort in een straatnaam in die stad, de Rua dos Vanzeleres. De grote daglichtzaal van de Kunst hal krijgt een smaakvolle inrichting, ontworpen door de architecte Paula Santos. Zij komt uit de school van Alvaro Siza, de architect van het nieuwe Museo Serralves in Porto. In Nederland bouwde hij woningen op het Ceramique-terrein in Maastricht en in de Schilderswijk in Den Haag. De uitbreiding die het Stedelijk Mu seum in Amsterdam binnenkort krijgt, is ook van Siza. Paula Santos houdt de aankleding van de zaal ge heel wit. Alleen een gesloten wand aan de Westzeedijk-zijde wordt okergeel, de kleur van Porto. Schilderijen Bij binnenkomst in de zaal kan de bezoeker zich eerst laten informeren middels een audiovisueel program ma. Aan de hand van oude schilde rijen krijgt hij of zij een indruk van de geschiedenis van Porto. De schil derijen horen tot de vaste collectie van diverse musea in de stad. Ook oude foto's van het vroegere Porto hangen daar. Er zijn eveneens een veertiende-eeuws beeld van een zwangere Maria en een barok beeld van een achttiende-eeuwse engel van verguld hout, afkomstig uit een kerk in Porto. Wellicht is de komst van dit gouden sculptuur naar Rot terdam te zien als een soort beeld- rijm op de veel bespotte moderne gouden engel aan het Weena, het Zelfs het deftige Stedelijk Museum in Amsterdam stelde al eens doodgewone auto's tentoon. Boijmans Van Beuningen in Rotterdam kreeg kritiek vanwege de Ford-sponsoring van de Paul Klee-expositie en de daarmee gepaard plaatsing van automobielen in de tuin van het museum. En ook de Rotterdamse Kunsthal had al eerder tentoonstellingen met een licht commercieel tintje. Helemaal niet gek dus, zegt Kunsthal medewerker Wim van Sinderen, dat we een grote presentatie van de stad Porto en omgeving in huis halen. Ook al zit daar een belangrijk toeristisch aspect aan. ,,Maar het wordt zeker geen gewoon toerismebeursje. Wel een zeer esthetische presentatie waarvoor de Kunsthal zich zeker niet hoeft te schamen. En verwacht maar geen promotiedames die je doodgooien met allerlei folders." Door Peter van Eijkelenburg 'Weenawijf Bij deze 'oude' afdeling horen ook fotografische impressies van een grote religieuze traditie in Porto, de viering van de naamdag van Johan nes de Doper. De bewoners van Noord-Portugal vieren dat feest voornamelijk 's nachts op straat en zeer uitbundig, met veel spijs en drank. De foto's zijn afgelopen zomer ge maakt door de Rotterdamse foto graaf Carel van Hees en door Adria- no Heitman. Van Hees is overigens helemaal niet tevreden over zijn aanwezigheid in de Kunsthal. Hij heeft de foto's gemaakt in opdracht van het Portugese Foto Instituut. Volgens hem waren ze bestemd voor een expositie komende zomer in het Foto Instituut in Rotterdam en voor een reportage in NRC Handelsblad. Hij vindt het niet netjes dat het ICEP de foto's nu al openbaart in de Kunsthal, bovendien in een context die hem niet bevalt en ook nog eens zonder hem tevoren in te lichten. Niettemin overweegt Van Hees geen rechterlijke stappen. Vervolgens komt de stad en de rivier van nu tot leven in acht breedbeeld- foto's van Hans van der Meer. Hij is vooral bekend van het alom gepre zen fotoboek 'Hollandse velden', met teksten van oud-voetballer Jan Mulder. Ook maquettes van het nu al beroemde Serralves-gebouw in Porto en van het Siza-project voor Amsterdam. Plus foto's door Jan Versnel van werken van architect Si za, die ook' buiten de bouwkunst ac tief is. Siza is evenzeer verantwoor delijk voor nieuw design op het ge bied van meubelen en verlichting. De toeristische aantrekkelijkheid van de Douro-vallei wordt aangeduid met grote foto's van eveneens Hans van der Meer en met een paar mini atuur-uitvoeringen van de kenmer kende zeilbootjes waarmee vroeger de jonge wijn over de Douro naar de rijpingshuizen bij Porto werd ver voerd. Over de wijnbouw zelf en de port kun je alles te weten komen aan het eind van de expositie. '2001' Tenslotte is er een afdeling '2001', het Culturele Hoofdstad-jaar in Rot terdam en in Porto. Met een enorm grote Porto-foto van (opnieuw) Hans van der Meer een Rotterdam-foto van een in Rotterdam wonende Por tugese fotograaf. De Rotterdamse ar chitect Rem Koolhaas bouwt in Por- nd to nu het Casa da Musica, een m ziektheater. Hij heeft zich daarvo laten inspireren door de vorm va '"l een appel. Een doorzichtige pers maquette van deze concertzaal s op deze expositie in de Kunsthal immers ook een ontwerp is van Koolhaas. Doorlopend is een film te zien oif Porto 2001. De Kunsthal en ICEI zinnen nog op een mogelijkheid de Erasmus-opera te visualiserei waarvoor Gerrit Komrij het librei heeft geschreven en die de Portu ISS se componist Chagas Rosa de m dji ziek aan het schrijven is. Toneel; zeischap OT voert deze opera eii 2001 op, eerst drie keer in Rotter en een week later ook drie keer iifia: Porto. Het werk gaat over de inv< van Erasmus op de ontwikkeling het humanisme in het zestiende- eeuwse Portugal. Bij wijze van 'rand-programma' in het auditorium van de Kunsth gezamenlijke activiteiten van Roi dam en Porto te volgen. Elk weel ;e einde kunnen de liefhebers in h< restaurant in de Kunsthal voor a ste trekkelijk lage prijzen de verschi ïva de soorten port proeven. De kaa van het restaurant is ook Portug oi gemaakt. De chef-kok is naar Po :rbi gegaan om er zijn licht in de keu ar op te steken. :ra Rondom Porto, Kunsthal Rotte )on dam, 31 maart t/m 28 april. ko akt Ivo van Hove over 'De dame met de camelia's' EINDHOVEN/AMSTERDAM Ivo van Hove is een gedreven man. Hij mag dan 41 zijn, je zou het hem niet geven. Hoe wel hij leider is van het Holland Festival en volgend seizoen Ge- rardjan Rijnders bij Toneel groep Amsterdam opvolgt, komt hij nog altijd over als een aanstormend talent. Als hij praat over zijn stukken, is hij nauwelijks te stoppen. Tijdens zijn betoog maakt hij brede armgebaren en meer dan eens onderstreept hij zijn woorden door dwingend met zijn vinger op tafel te tikken. Hij weet wat hij wil, zei zijn vaste hoofdrol speelster Chris Nietvelt ooit over hem. Het toneelstuk 'De dame met de camelia's' (1851) waarmee hij Eindhoven vaarwel zegt (of schoon er deze zomer tijdens het Holland Festival nog wel een coproductie van het Zuide lijk Toneel en de New York The atre Workshop aankomt), is ge baseerd op de gelijknamige succesroman van Alexandre Dumas fils. Met deze autobio grafische roman en het door hem zelf geschreven toneelstuk trad Dumas junior kortstondig uit de schaduw van zijn vader, de auteur van 'De drie muske tiers'. Het is hetzelfde verhaal dat Verdi inspireerde tot het schrijven van de opera La Tra- viata en dat in de twintigste eeuw al meerdere malen is ver filmd, onder andere door Mi chelangelo Antonioni, maar de laatste tijd zelden wordt opge voerd. Het gegeven is simpel: de cour tisane ('een soort luxehoer met de status van een topmodel') Marguerite Gautier wordt voor het eerst van haar leven ver liefd, juist niet op een klant, maar op Arm and Duval, een keurige burgerjongen die zich na zijn studie verliest in het Pa- rijse uitgaansleven. Hij begeeft zich in kringen van de nou- De bejubelde opvoering van 'De dame met de camelia's' was de laatste Eindhovense première van Ivo van Hove bij Het Zuidelijk Toneel, waar hij na ruim tien jaar afscheid van neemt. Hij was al leider van het Holland Festival en wordt dat volgend seizoen ook van Toneelgroep Amsterdam. Een gesprek met een gedreven toneelmaker, over passie, bedwelming, muziek en succes. „De realiteit is dat ik een zondagskind ben." Door Mannus van der Laan veaux riches die zich volledig hebben overgeleverd aan een leven vol genotzucht. Bedwelmend Van Hove heeft het impone rend in beeld gebracht. De eer ste twintig minuten van de voorstelling is één lange mu- ziektheatrale scène die het op pervlakkig leventje van deze so- cietyfiguren op bedwelmende wijze neerzet. Ook het vierde bedrijf bevat zo'n lange, deca dente feestscène op de luid ruchtige cadans van lounge- muziek. „Ik hou van theater dat sensitief is, dat de zintuigen be roert", zegt hij. Tegen deze achtergrond speelt zich het drama af tussen Ar- mand (Steven van Watermeu- len) en Marguerite (Chris Niet velt). Van Hove heeft alle over bodigheden uit de toneeltekst geschrapt en zijn regie toege spitst op de onmogelijke liefde die beiden in de ban houdt. Hij heeft het een eigentijdse draai gegeven.Armand is een soort stalker, iemand die van zijn ver liefdheid een obsessie heeft ge maakt. En dat maakt hem inte ressant: dat hij enerzijds de zelfverzekerdheid heeft van een stalker, maar daaronder zit een zoektocht die we allemaal de len, naar warmte, genegenheid en geborgenheid." Toch wordt zijn liefde wel dege lijk beantwoordt, maar voordat deze goed en wel is opgevlamd, dooft ze al weer. In het derde bedrijf maakt namelijk de vader van Arm and (een rol van Joost Prinsen) zijn opwachting bij Marguerite. Hij wil dat ze de re latie met haar zoon stopt, want door haar levenswandel staat zijn maatschappelijke reputatie op het spel. „Ze is een courtisane en daar door is haar leven besmet, voor eens en altijd. Ze zal nooit een rein leven kunnen leiden, nooit op een reine manier een relatie kunnen hebben, omdat ze altijd de smet van haar verleden zal meedragen. Dat hoort bij die verschrikkelijke gevangenis van de maatschappij. Het stuk gaat voor mij over het feit dat de lief de niet in staat is fundamentele veranderingen tot stand te brengen, niet bij mensen en niet in de maatschappij." Opmerkelijk genoeg legt Mar guerite zich gewillig neer bij de bezwaren van de vader van haar geliefde, bij de maatschap pelijke conventies waaraan ze dus ook zelf is onderworpen. Vanaf dat moment ligt het initi atief bij Armand om tegen de conventies in, voor zijn geliefde te kiezen. „Hij wordt bespookt door angst. Ook hij is niet in staat om die maatschappelijke conventies te doorbreken, ook hij kan in haar niets anders meer zien dan een hoer." Liefdesscène In het laatste bedrijf is Margue rite ten prooi gevallen aan de tuberculose. Ze heeft nog één keer de kracht om te herrijzen. In een prachtige scène zien we haar en Armand in een naakte omhelzing verstrengeld. „Mijn technici zeggen dat het de eni ge tedere liefdescène is die ze ooit in mijn voorstellingen heb ben gezien." Dit is ook het eni ge moment in 'De dame met de camelia's' dat we geen muziek horen. „Muziek was voor mij een belangrijke theatrale tech niek om dat koortsachtige be staan vorm te geven. Het is als een discotheek waar je de hele nacht automatisch door blijft gaan. Het staat voor de bedwel ming van het oppervlakkige le ven, maar ook voor de bedwel ming van de liefde, de roes, de extase waarnaar ze op zoek zijn." Van Hove: „Het verschil tussen een romanticus en een senti mentalist is dat een romanticus weet dat in het moment van opperste extase ook de dood aanwezig is, terwijl een senti mentalist gelooft dat alles eeu wig doorgaat. Mijn vorig stuk India Song is een diep roman tisch stuk, waarin het hoofdper sonage geen passie meer wil aangaan, want ze weet dat elke passie gedoemd is te sterven. Het stuk daarvoor, Romeo en Julia, ging ook daarover. Daarin maken we mee dat de passie maar vier dagen bestaat, zoals een cactusbloem die één nacht te voorschijn komt en dan tot zwart verblakert. Een sentimen talist daarentegen gelooft dat de passie eeuwig duurt. En dat is wat de personages in De da me met de camelia's denken." De liefde en het verlangen, ze lopen als een rode draad door het werk van Van Hove. „Ik heb geconstateerd dat ik vanaf 1997 eigenlijk alleen maar met de liefde bezig ben geweest. Dat is begonnen met 'Koppen' en het zat ook in 'Romeo en Julia' en 'India Song'. Dus toevallig heb Ivo van Hove verlaat Het Zuidelijk Toneel en wordt leider van Toneelgroep Amsterdam. „Ik kan het internationale aspect uitbouwen, want h (ng veel gemakkelijker een buitenlandse regisseur over te halen naar Amsterdam te komen dan naar Eindhoven." ben we een klein oeuvre opge bouwd waarin we de liefde van verschillende kanten hebben bekeken." In de voorstellingen die het vol gend seizoen bij Toneelgroep Amsterdam op stapel staan, heeft hij het pad van de liefde verlaten, vertelt hij. En in plaats van acteurstukken zal hij het meer zoeken in conceptuele voorstellingen. Aspecten daar van komen ook in 'De dame met de camelia's' voor. De feestscènes zijn muzikale com posities waarin de muziek het spel volledig overstemt. „Ik heb op een bepaald moment tegen mijn dramaturg Bram De Sutter gezegd: ik denk dat er nu een muur van geluid moet komen. Maar dat het zover zou gaan, is pas tijdens de repetities ont staan. En geluidsontwerper Mare Meulemans kwam op het idee om loungemuziek en de sfeer van Martini-commercials te gebruiken." Internationaal De overstap naar Toneelgroep Amsterdam betekent veel voor hem. „Ik kan me bij Toneel groep Amsterdam op een breed terrein verder ontwilckelen. Ik kan met verschillende gastre gisseurs werken. Ik kan ook het internationale aspect uitbou wen, want het is veel gemakke lijker een buitenlandse regis seur over te halen naar Amster dam te komen dan naar Eind hoven. En het derde aspect, wat in mijn voorstellingen steeds belangrijker is geworden, is het inbrengen van andere kunst vormen, het samenwerken met kunstenaars, wat in Amsterdam ook gemakkelijker is." Het betekent wel een verhui zing voor hem, en dat valt hem niet licht, gehecht als hij is aan Antwerpen waar hij al twintig jaar woont. Het is nooit zijn ambitie geweest, zegt hij, het is hem overkomen. „De realiteit is dat ik een zondagskind ben, maar ik heb natuurlijk wel ooit een beslissing genomen om me met theater bezig te houden. En sindsdien heb ik dat met over tuiging en hartstocht gedaan. Ik ben er altijd in geslaagd om met hele goede mensen te werken. Alleen beteken je niets in het theater. Met mijn vormgever den foto cpd cel rme ;pje Jan Versweyveld ben ik in rs d theater een soort eeneiige ek ling geworden. Maar je m< i wel iets voor doen. Je kunt ïstel routine drijven, maar nee, moet op het scherp van d( de blijven gaan. Jan en ik i gen wel eens tegen elkaar: maken we samen al twintilerla voorstellingen en nooit ga uss< gemakkelijk. Maar dat is e r lijk een goed teken. Het is i' i zwangerschap. Geen <ondc kind floept er zomaar uit. toge zit in je buik, dat draag je i een en dat vreet aan je. maar I kc geeft heel veel terug." 'De dame met de camelia onder andere in de Rotte ren. damse Schouwburg, 14 a ook en de Stadsschouwburg .4 gebi sterdam, 20 t/m 22 april.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20