De meester van het zonnige stadsgezicht Intimititeit en ironie verenigd in expositie Cultuur Kunst Leidse hoogleraar wil slavenmonument Teylers Museum toont Italiaanse tekeningen Klassieke kolderformule WOENSDAG 29 MAART 2000 Haccou en Schmah in projectatelier Kunstcentrum Haagweg 4 Dead Punk Society opent PinkPop landgraaf De Maastrichtse band Dead Punk Society opent op 11 juni het jaarlijkse PinkPop-festival in Landgraaf. De groep won een wedstrijd van de stichtig Popmuziek Limburg met het concert als hoofdprijs. Met het contracteren van de Zweed Andreas Johnson en band en de Amerikaanse formatie van Tracy Bonham is het programma van PinkPop compleet. Het publiek kan optredens verwachten van 34 groepen verdeeld over drie dagen. Grote namen zijn onder anderen Oasis, Bush (zaterdag), 16 Horsepower, Krezip, Novastar, Junkie XL (zon dag), Live, Pearl Jam en afsluiter Moby op zondag. Jonge componist wint postuum prijs den haag De eerste prijs voor compositie van het Prinses Christina Concours is postuum toegekend aan Michel Betten- hausen. De 16-jarige componist overleed vorig jaar aan de ge volgen van jeugdkanker. Met zijn compositie, Requiem voor koor en instrumentaal ensemble, is de leerling van het Konink lijk Conservatorium in Den Haag winnaar in de regio Rotterdam geworden. Op 8 april strijdt zijn werk tegen vier winnende com posities uit andere regio's om de hoofdprijs. Het werk van Bet- tenhausen wordt uitgevoerd door een ensemble van zijn mede studenten. De jury bepaalt op de finale-avond wat de hoofdprijs zal worden. Die kan variëren van de Donemusprijs, waarbij de muziek van de winnaar wordt gedocumenteerd en uitgegeven, tot een bezoek aan een internationaal muziekfestival. Goudhaar voor Penningkabinet leiden Hij is 18-karaat, meet 20 bij 6 bij 3 cm en vertegenwoor digt volgens de huidige goudprijs een waarde van ongeveer 75.000 gulden. De staatssecretarissen Rick van der Ploeg (cul tuur) en Wouter Bos (de nieuwe man op financiën) overhandig den gisteren in het Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabi net in Leiden de enig overgebleven VOC-goudbaar aan de di recteur van het museum Marjan Scharloo. Daarmee is het Pen ningkabinet, dat de baar al een paar weken in het museum be waarde, officieel in het bezit gekomen van de VOC-schat. De goudbaar werd met 19 andere vervoerd op het schip de Leimui- den, dat in 1770 schipbreuk leed. Vanaf vandaag is het stuk edelmetaal voor het publiek te zien. foto loek zuyderduin Mashed Potatoes op SpringPop leiden Mashed Potatoes is dit jaar de hoofdact op het Spring- popfestival dat gehouden wordt op.zaterdag 15 april in Antoni- us Zalencentrum. Om 20.00 uur opent Fresh Frozen het festi val. Op het programma staan verder Saens Verzet, Smogus, Mashed Potatoes, The Cry Ugly en The Living Leftovers. Het festival wordt om 02.00 uur afgesloten met een optreden van Griffin. Kaarten kosten 7,50 gulden bij de voorverkoopadressen Plato, Just Music en Marcella, aan de zaal 10 gulden. Charlie Brown in Hall of Fame new york Stripfiguur Charlie Brown en zijn Peanuts-vrienden krijgen een eigen tentoonstelling in de Baseball Hall of Fame in New York. De expositie met de naam 'Jij bent in de Hall of Fa- me, Charlie Brown!' gaat op 20 mei beginnen en duurt tot het eind van het jaar. De organisatoren willen met de tentoonstel ling de in februari overleden striptekenaar Charles Schulz - de geestelijke vader van Charlie Brown - eren. De liefde van J.C.K. Klinkenberg voor monument en water hoorn martin menger Zijn schilderijen konden jaren lang als wervend affiche voor een toerittisch bezoek aan de Nederlandse steden worden ge bruikt. De combinatie van wa ter en monumentale gevels in steden ali Leiden, Alkmaar en Hoorn, wis geschapen voor het palet van Johannes Christiaan Karei Kfincenberg (1852-1924). Met een akelig precies penseel en een grote liefde voor detail liet hij cfe dromerige, mooie stad zien. Zijn voorkeur voor zonnige stadsgezichten brach ten hem fiam en rijkdom, maar hielden rem lange tijd uit de kunsthistorische boeken. Een overzichtstentoonstelling in het Westfries Museum in Hoorn moet Klinkenberg aan de verge telheid onttrekken. De schilderkunst uit de ne gentiende eeuw is tegenwoor dig zeer intrek. Aan werken van leden van de Haagse of Amster damse school hangen tegen woordig indrukwekkende prijs kaartjes. Bij veilinghuis Sothe by's in Amsterdam komt bin nenkort het doek 'Gezicht op de Grote Llarkt in Den Haag' van Klinkënberg onder de ha mer. Sothèby's zet in op een kwart miljoen gulden... De schilder heeft in zijn tijd ook al forse prijzen kunnen no teren voor zijn oliedoeken en aquarellen. Zo begon zijn loop baan onder een gelukkig ge sternte. In 1876 presenteerde Klinkenberg zijn grote doek 'De Hofvijver ik 's Gravenhage', het was zijn eqrste belangrijke werk en werd prompt aangekocht door de Tereniging Vrienden van het Mtseum Boijmans Van Een winterse Oude Rijn in Leiden op deze aquarel van J.C.K. Klinkenberg. Beuningen in Rotterdam. Vanaf dat moment kreeg de schilder soms bedragen van wel twee duizend gulden voor zijn wer ken. „Dat was in die tijd meer dan een half jaarsalaris", schetst Willem Laanstra, schrij ver van het boek 'J.C.K. Klin kenberg, de meester van het zonnige stadsgezicht'. Laanstra heeft zich jarenlang verdiept in het leven en werk van Klinkenberg. Eerder schreef hij een boek over de schilder Comelis Springer (1817-1891). Net als Klinkenberg een schil der die de vergane glorie van de Hollandse steden vastlegde. „Klinkenberg heeft ongelooflijk veel stadsgezichten geschil derd. Ik schat dat hij tussen de 450 en 500 werken heeft ge maakt. Dat betekent dat hij ge middeld 25 doeken per jaar maakte. Dat werktempo is vaak aanleiding geweest voor kritiek. Klinkenberg maakte van dezelf de plek wel eens meerdere doe ken. Voor critici uit die tijd aan leiding om hem ervan te be tichten dat hij zijn oren tevee naar opdrachtgevers heeft later hangen. Die kritiek achtervolg de hem zijn hele leven lang." Laanstra heeft na jarer speurwerk in binnen- en bui tenland een overzicht kunner maken van het werk van Klin kenberg. Hij vindt de kritiek on terecht: „Het klopte wel dai Klinkenberg meerdere stadsge zichten van een bepaalde piel schilderde. Maar hij deed dai telkens vanuit een ander per spectief. met een andere sfeei of licht. Wie de werken goec bekijkt, moet erkennen dal geen schilderij gelijk is." De schilder blonk uit dooi zijn voorliefde voor mooi weer. Op veel van zijn stadsgezichten schijnt een frisse zon, speelt een vrolijk licht met het water. Daar waar de tijdgenoten van de Haagse School de grijze en grauwe tinten van het Hollands landschap tot norm verhieven, zocht Klinkenberg de zonnige kanten van het leven. „Zijn kleurgebruik was anders", zegl Laanstra. „En hij laat ook vol gens de impressionistische vin dingen in de schaduwen kleur een rol spelen. Daardoor doet zijn palet bijna Frans aan. Dat afwijkende palet konden de kunsthistorici moeilijk plaat sen." 'J.C.K. Klinkenberg, de meester van het zonnige stadsgezicht', oeuvrecata- logus door Willem Laanstra. in twee talen met 455 (kleuren)foto's. Prijs: 199 gulden, Rokin Art Press BV. Werk van Klinkenberg is tot en met 7 mei te zien in de overzichtstentoonstelling in het Westfries Museum aan de Rode Steen in Hoorn: ma. t/m vr. 11.00- 17.00 uur. za. en zo. 14.00-17.00 uur. leiden irenemieuwenhuuse Nederland 'was het laatste land dat de slavernij afschafte en het ziet er naar uit dat Nederland ook geen faast maakt met de oprichting van een slavenmu- seum. Volgens prof. dr. G. Oost- indie, hoogleraar Caraïbische Studies aan de Leidse universi teit, is het de hoogste tijd voor zo'n herdeikingsplaats. „Wij Nederlanders stellen onze eigen historie nogil eens te rooskleu rig voor. Bij de Gouden Eeuw denken wei vooral aan Rem brandt, de rotte appel van de slavernij vereeten we liever." Oostindie;is lid van de com missie die sinds 1 juli vorig jaar, de dag dat Nederland in 1863 de slavernij cfschafte, op zoek is naar een geschikte plaats voor een herinneringsmonument. Hij had gehoopt dat de herden king dit jaar bij het monument zou plaatsvinden, maar dat lukt in geen geval. Het vinden van een geschikte locatie blijkt in de praktijk moeilijker dan gedacht. De Leidse hoogleraar ver wacht wel dat minister Van -Boxtel (minderhedenbeleid) op 1 juli a.s. bekend maakt waar het monument komt. Amster dam en Rotterdam maken de meeste kans. Maar Den Haag en Utrecht zijn ook in de race. Het monument moet naar de mening van Oostindie niet al leen een herdenkingsplaats zijn, maar ook een documenta tie- en onderzoekscentrum, vergelijkbaar met de Hollandse Schouwburg in Amsterdam of het Moluks Centrum in Utrecht. Nederlanders vervoerden tus sen 1600 en het begin van de 19de eeuw zo'n half miljoen Afrikaanse slaven naar de nieu we wereld, vooral naar Surina me en Curasao. Enkele musea bereiden momenteel tentoon stellingen voor over de slaver nij. In het buitenland bestaat al veel langer belangstelling voor dit verleden. Frankrijk, Enge land en Amerika hebben her denkingsplaatsen en nazaten van de slaven excuses aangebo den. Op Curasao bestaan twee monumenten, een opstan- dingsmonument en een muse urn, het Kura Hulanda, opge richt door de Nederlandse za kenman Jacob Dekker die ook geld beschikbaar stelt voor een onderzoekscentrum. Oostindie en de Leidse universiteit spelen in dat onderzoek een promi nente rol. Volgens Oostindie is dat hard nodig, want oude en nieuwe schoolboekjes geven geen juiste weergave van de ge schiedenis van de slavernij. Veelal wordt alleen de afschaf fing genoemd. bernadette van der goes Het projectatelier van Kunst centrum Haagweg 4 heeft een metamorfose ondergaan. De Amsterdamse kunstenaars San- der Haccou en Marion Schmah hebben de kale ruimte omgeto verd in een fraaie 'museumzaal' compleet met zelf ontworpen kroonluchters en bankjes. „We willen ons werk niet tussen de verfspatten presenteren, want dan haal je de bezoekers uit de droom", verklaren de kunste naars. ,,Dit is een unieke gele genheid om ons werk precies zo te tonen als we zelf willen." Sander Haccou: „Ik heb re gelmatig meegedaan aan groepstentoonstellingen en dan heb je niet veel invloed op de wijze van presenteren. Soms werd mijn werk geplaatst bij d ander werk dat ik totaal niet be ll greep. Dit keer zal dat niet ge beuren. Mede-exposant Marion Schmah is namelijk zijn levens partner. Naast de zes collages van Haccou worden op de en tresol twee van haar video's ge toond. Haar film 'To Daisies' ynthvas vorig jaar op de KunstRAl iat te zien. Daar was het bijna on- n t mogelijk om rustig te kijken. Nu lini komt de film, vol heimwee over M bloemen die op het punt staan [et hun kelken voor de nacht te at sluiten, beter tot zijn recht. Sch- ari mah: „De film gaat over de n d schoonheid die langer wil be staan." Ook haar nieuwste film 'The Sander Haccou en Marion Schmah. fotq henk bouwman Image' heeft de vergankelijk- en schaduwen wat iedereen on- heid als onderwerp. Daarin bewust wel weet: dat het onmo- suggereert Schmah door mid- gelijk is het leien vast te hou- del van muziek, teksten, licht den. „Ik toon hoe ik dat zelf er vaar, laat zien welke vragen ik mezelf stel. Als de toeschouwer daar ook mee bezig is, kan hij dat in mijn werk herkennen." De collages van Haccou zijn vooral bedoeld als 'kunst met een knipoog, waarbij er veel niimte is voor eigen interpreta tie'. Een collage van een gemas kerde man in een rode trui lijkt vanuit de verte sprekend op een schilderij, maar wie dichterbij komt ziet dat de achtergrond is bekleed met vinyl en dat de man uit gelakt hout bestaat. Om hem heen zweven losse Franse woorden. Ze blijken af komstig uit een lied van Jac ques Brei. Opvallend vaak komt het woordje 'moi' voor. Is dit werk een zelfportret? Haccou: „Ik stop er wel veel van mezelf in, maar ik ben het niet, het is meer een aspect van mezelf." In andere collages heeft Hac cou zichzelf afgebeeld als de fi losoof Jean-Paul Sartre of als een reiziger die op zijn ezeltje moeizaam voortsjokt door een onherbergzaam landschap. Net als de films van Schmah gaat zijn werk vooral over zijn leven en herinneringen: „Marion laat dat op een intieme manier zien, bij mij is het meer ironisch. In de tentoonstelling gaat ons werk zich in elkaar weerspiege len." De expositie van Sander Haccou en Marion Schmah is vrijdag 31 maart te zien van 18.00 tot 21.00 uur. Daarna op 1, 2, 7, 8, en 9 april, van 13.00 tot 17.00 uur. haarlem gpd Het Teylers Museum in Haar lem houdt volgende maand een grote overzichtstentoon stelling van Italiaanse tekenin gen uit eigen bezit. De bijzon dere expositie getiteld 'De Eeuw van Michelangelo-Itali- aanse tekeningen uit de Re naissance', toont honderd bla den van Italiaanse kunstenaars als Michelangelo, Titiaan, Ra- faël, Correggio en Veronese uit de periode 1400-1600. Het overzicht begint 8 april en is tot en met 8 juni te zien. De uiterst kwetsbare werken zijn onder meer vanwege de grote lichtgevoeligheid nor maal niet toegankelijk voor het publiek. Teylers Museum kocht de werken in 1790 van de in Rome gevestigde familie Odescalchi. Deze familie was erfgenaam van Don Livio Odescalchi, die in 1692 de complete collectie had verwor ven van de kort tevoren overle den koningin Christina van Zweden. Een belangrijk deel van haar collectie is zo in de verzameling van Teylers Muse um beland. Hieruit heeft het museum de mooiste tekenin gen geselecteerd voor de nieu we tentoonstelling. Onder de tekeningen die worden geëxposeerd, zijn ver scheidene van Michelangelo's meesterwerken, van wie Tey lers Museum een fraaie groep studies bezit. Zo zijn de schets bladen en studies te zien voor het plafond van de Sixtijnse Kapel en de koepel van de Sint Pieter in Rome. Gelijktijdig met de tentoon stelling verschijnt een weten schappelijke bestandscatalo gus door het hoofd Collectie beheer, Carel van Tuyll van Se- rooskerken. Daarin worden al le zeshonderd Italiaanse teke ningen uit deze periode be handeld die het museum in zijn bezit heeft. Het is de twee de wetenschappelijke catalo gus die door het museum wordt uitgegeven, nadat Tey lers eerder ter gelegenheid van Een van de hoogtepunten van de expositie in het Teylers Museum is deze anatomische studie van Mi chelangelo. foto gpd de expositie Meesterlijk gete- De wetenschappelijke staf tekeningen van kunstenaars né kend, een bestandscatalogus van het museum is bezig met 1630 tot 1700), 18de eeuw en over Nederlandse kunstenaars de voorbereiding van soortge- 19de eeuw. Teylers Museum geboren tussen 1580-1630 sa- lijke catalogi over de tekenin- heeft in totaal zo'n tienduizend menstelde. gen uit de 17de eeuw (deel II, tekeningen in zijn bezit. Cabaretier Bert Visscher maakt vier avonden lang de Leidse Schouwburg onveilig theater recensie wunand zeilstra Voorstelling: 'Geluk zit in hele grote din gen', van en door Bert Visscher. Gezien: 28/3, schouwburg Leiden. Aldaar nog te zien: 29, 30 en 31/3 (Alle voorstellingen zijn uitverkocht). Zet een grote bak met water op het toneel. Met Bert Visscher ernaast weet iedereen wat er dan gaat gebeuren. Je hoeft niet eens driemaal te raden. Het is gewoon een klassieke wetma tigheid in zijn kolderformule. Vier avonden lang zal Visscher hiermee de Leidse schouwburg onveilig maken - de toeschou wers die helemaal vooraan mo gen zitten, doen er in elk geval goed aan wat extra (droge) kle ding mee te nemen. Bert Visscher raast weer als vanouds over het podium. Vóór de pauze met de vuurtoren aan het water, na de pauze in het bordeel naast de vuurtoren. Mooie sfeerbepalende decors. De vuurtorenwachter en de bordeelhouder zijn broers die elkaar het leven zuur maken. Want het bordeel floreert als de vuurtoren niet functioneert, hetgeen immers de nodige drenkelingen oplevert. Dit ui terst dunne verhaallijntje vormt de kapstok voor een eindeloze reeks grappen, grollen en malle fratsen. Heel vaak krijgt Bert Visscher het verwijt dat enige diepgang in zijn programma's totaal ontbreekt. Dat is waar, het is genoegzaam bekend en Visscher zelf is de laatste om dat tegen te spreken. Maar dit verwijt zegt in zijn geval eigen lijk zo weinig. Je gaat toch ook niet binnen een onvervalste carnavalskraker op zoek naar interessante, stilistische taal vondsten? En gemakkelijk is het niet om met deze pure flauwekul bijna twee uur lang mensen te amu seren, maar hij doet het schijn baar moeiteloos. Als je zou op schrijven, wat hij er in de loop van de avond allemaal uit kraamt, zou je je waarschijnlijk enorm verbazen. Hoe kan ie mand hiermee avond aan avond in uitverkochte zalen mensen blijvend boeien? Zijn clowneske uitstraling, zijn on navolgbare geknars, gepiep en gekreun, zijn onvermoeibaar rennen en vliegen, zijn absurde uitmonsteringen, zijn onver wachte associaties en met na me ook zijn zelfspot vormen een deel van het geheim van zijn inmiddels grote succes. Een grote schare fans zal hem voorlopig nog wel even trouw blijven. Al bij binnenkomst in de zaal voel je aan het sfeertje dat er hangt: dat wordt lachen vanavond. Om vijf over acht zit de zaal al bijna helemaal vol; dat gebeurt niet vaak, men heeft er duidelijk zin in. Vis scher weet dat en stelt niet te leur. Al na tien minuten van ge- hol en gedraaf vraag je je af, of Visscher dat wel de hele avond volhoudt. Het antwoord luidt natuurlijk: ja. Pas na afloop lijkt iedereen moe maar voldaan huiswaarts te keren. Veel la chen is kennelijk vermoeiend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21