Collins huilt van geluk om Oscar Cultuur Kunst Gouden Uil: Lanoye, Verhelst en Tellegen Markus passie van Bachs beste leerling mag vaker worden gehoc: 'Madonna en Stallone slechtste filmacteurs Con Amore soms stralend, soms vlak en futloos Pauline Slot bij De Kier A Black Celebratie»' herbergt te veel geng MAANDAG 27 MAART 2000 9-11 Jazztrombonist Al Grey (74) overleden phoenix De Amerikaanse jazztrombonist Al Grey, wiens spel werd gekenmerkt door het gebruik van een demper, is vrijdag op 74-jarige leeftijd overleden. Grey maakte lange tijd deel uit van het orkest van Count Basie en speelde met jazzgrootheden als Benny Carter, Frank Sinatra, Lionel Hampton, Dizzy Gille spie en Ella Fitzgerald. Hij maakte bijna dertig platen onder zijn eigen naam en was te horen op zeventig platen van anderen. Vengaboys, Live en Skik bij TMF Rotterdam Voor elk wat wils. Dat moet zo ongeveer de gedach te zijn achter de artiestenlijst voor de uitreiking van de vijfde TMF-awards. Met onder meer de Vengaboys, Uve en Skik is het TMF-publiek 15 april zeker van zeer uiteenlopende optredens in Ahoy' Rotterdam. Naast de genoemde namen komen ook Mel-C (ook bekend als sporty spice), Abel, Westlife, Kane, Desti ny's Child, Phats Small, Eden en Marco Borsato naar Rotter dam. TMF maakt volgende week vrijdag nog een aantal namen bekend van artiesten die optreden tijdens het evenement. De muziekzender zendt de uitreiking van de prijzen rechtstreeks uit. De kijkers maken uit welke band of artiest een onderschei ding krijgt. De rangorde wordt opgemaakt aan de hand van in gevulde stemformulieren. Er zijn 24 prijzen te winnen in 12 ca tegorieën. Tefaf trekt ruim 66.000 bezoekers Maastricht De kunstbeurs Tefaf die afgelopen week in Maas tricht werd gehouden, heeft dit jaar 66.103 bezoekers getrokken. Dit is een toename van 6,5 procent in vergelijking met vorig jaar. De organisatie is dan ook zeer tevreden, want er zijn goede zaken gedaan. Ook dit jaar waren er onder de kopers weer veel binnen- en buitenlandse musea. Een woordvoerster noemde het opvallend dat dit jaar ook de moderne kunst erg in trek was. Concertgebouworkest op 5 mei Amsterdam Het Koninklijk Concertgebouworkest verzorgt op 5 mei in Amsterdam de afsluiting van de nationale viering van de bevrijding. Het openluchtconcert op de Amstel is in de afgelo pen vijf jaar uitgegroeid tot een traditie. Het Concertgebouwor kest staat die avond onder leiding van de Amerikaanse dirigent Leonard Slatkin. Momenteel is hij artistiek leider van het Natio naal Symphony Orchestra in Washington. Slatkin maakte in 1977 zijn debuut bij het Concertgebouworkest en keert sinds 1997 jaarlijks terug. Het concert op de Amstel voor Koninklijk Theater Carré begint om 21.00 uur. Het is gratis toegankelijk en wordt door de NOS rechtstreeks uitgezonden op televisie. 'Tango de Valentino' in première amsterdam De musical 'Tango de Valentino' van Joop van den Ende Theaterproducties gaat op 14 juni in het Rozentheater in Amsterdam in première. De regie is in handen van musicalster Stanley Burleson, bekend van de musicals 'Joe', 'Chicago' en 'Elizabeth'. 'Tango de Valentino' is een kleinschalige musical naar het leven van filmster Rudolph Valentino, 's werelds eerste mannelijke sekssymbool. Deze rol wordt vertolkt door Stephen Stephanou ('Miss Saigon', 'Chicago'). De overige twee rollen in de kleinschalige voorstelling zijn in handen van Perry Dosset ('Purper', 'West Side Story') en Joke de Kruijf ('Willeke de Musi cal', 'The Phantom of the Opera'). 'Tango de Valentino' is vanaf 14 juni tot en met 12 augustus iedere donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond te zien in het Rozentheater. De kaartverkoop be gint 1 mei. Geschilderd protest in Ruigoord ruigoordOud-minister Hedy d'Ancona (cultuur) heeft in het kunstenaarsdorpje Ruigoord nabij Amsterdam de expositie "Verdwenen landschap' geopend. De schilderijen zijn bedoeld als stil protest tegen het feit dat Ruigoord als woonoord en het landschap rondom moeten verdwijnen voor een nieuwe haven. De tentoonstelling in het kerkje van Ruigoord bestaat uit vier le vensgrote schilderijen (3 bij 4,5 meter) van de kunstenaars Aat Veldhoen, Niels Hamel, Theo Kley en Hans Gritter. De werken zijn ook een protest tegen de verstedelijking van Nederland in het algemeen. Met het project hebben de kunstenaars de oude Hollandse landschapschilderkunst uit de 17e eeuw nieuw leven ingeblazen. De vier, die in 1998 met hun project begonnen, hebben zich bij hun werk laten inspireren door het landschap rond Ruigoord. De schrijvers Peter Verhelst, Toon Teilegen en Tom Lanoye hebben alle drie een Gouden Uil gewonnen. De Gouden Uil geldt als een van de belangrijk ste literatuurprijzen in Neder land en Vlaanderen. Verhelst en Tellegen kregen allebei behalve een trofee een geldbedrag van circa 55.000 gulden. Tom Lanoye werd za terdagavond, tijdens zijn voor stelling 'Ten Oorlog' in de Leid- se Schouwburg, bekroond met de Gouden Uil Publieksprijs 2000 voor zijn roman 'Zwarte tranen'. Aan de publieksprijs is geen geldbedrag verbonden. Voor het eerst in het zesjarig bestaan van de Gouden Uil mocht het publiek zijn oordeel uitspreken over de vijf genomi neerde werken. Verhelst kreeg een Gouden Uil in de categorie volwasse nenliteratuur voor zijn roman 'Tongkat'. Behalve Verhelst en Lanoye waren Charlotte Mut- saers, Oscar van den Boogaard en Frank Westerman genomi neerd. De jury koos voor Ver helst omdat hij 'een fascineren de en intrigerende vertelling heeft gemaakt die vormelijk sterk is, maar waarin ook bloed klopt'. Tellegen troefde zijn concurenten af op het terrein van de jeugdliteratuur met 'De genezing van de Krekel'. Leerlingen en studenten van 66 Nederlandse en Vlaamse scholieren van middelbare- en hogescholen bepaalden in Ant werpen wie de Jonge Gouden Uilen - de jonge broertjes van de Gouden Uilen - kregen. De ze prijzen worden sinds 1997 toegekend. In de categorie kin- der- en jeugdliteratuur kreeg Guus Kuijer een Jonge Gouden Uil voor zijn boek "Voor altijd samen, amen'. Peter Verhelst werd in de categorie volwasse nenliteratuur ook door de jeugd als beste gewaardeerd. Enige Nederlandse inzending blijft buiten de prijzen Vervolg van voorpagina In de schier onstuitbare prijzenregen van de Oscars kreeg popster Phil Collins het felbegeerde gouden beeld je voor het door hem geschreven nummer You'll be in my heart uit de Disney-tekenfilm Tarzan. Deze onder scheiding maakte de tranen los bij gezinsman Collins. De jury oordeelde dat John Corigliano dit keer de mooi ste filmmuziek componeerde, hetgeen een Oscar ople verde voor de film The Red Violin. De Oscar voor de beste acteur in een bijrol ging naar de Britse veteraan Michael Caine voor zijn prachtige vertolking van medisch directeur van een te huis voor in de steek gelaten kinderen, in The Cider House Rules. Caine won in 1986 een Oscar voor zijn bijrol in Han nah and her Sisters. De bekende schrijver John Ir ving kreeg een Oscar voor zijn scenario van The Cider House Rules. Het was voor het eerst dat Irving een van zijn eigen boeken bewerkte voor film. Ir ving onderstreepte in zijn dank woord dat The Cider House Ru- les over abortus gaat, in de VS een buitengewoon politiek ge voelig onderwerp. Onder ge juich van het publiek sprak hij zijn steun uit voor Planned Pa renthood, een van de voor naamste organisaties in de Ver enigde Staten voor de verdedi ging van het recht op abortus. De Oscar voor beste vrouwe lijke bijrol ging naar Angelina Jolie voor haar rol in Girl, Inter rupted. De Spaanse inzending All about my Mother werd be loond met een Oscar voor de beste buitenlandse film. De enige Nederlandse inzen ding die dit jaar stond genomi neerd, de korte animatiefilm 3- Misses van Paul Driessen, werd gepasseerd ten gunste van de Russische bijdrage The Old Man and the Sea. Acteur/regisseur/producer Warren Beatty, echtgenoot van Annete Bening, werd onder scheiden met de Irving Thal- berg Memorial Award. Acteur Jack Nicholson reikte het bijbe-/ horende beeldje uit. De Poolse' regisseur Andrzej Wajda ont ving uit handen van actrice Ja ne Fonda een speciale Oscar ter ere van zijn complete oeuvre. De Spaanse regisseur Pedro Almodovar, hier met zijn landgenoten Antonio Banderas en Penelope Cruz, werd beloond met een Oscar voor de beste buitenlandse film. foto»afp Phil Collins met Oscar en Cher. De zangeres/actrice mocht dit jaar een van de felbegeerde beeldjes Ce digen. fChrii 5 he winand van de kamp Concert: Amsterdam Baroque Orchestra Choir o.l.v. Ton Koopman en solisten met Bachs Markus-Passion (reconstructie: Ton Koopman) Gehoord: 24/3, Vreden- burg, Utrecht Nog te horen: morgen, Concertgebouw, Amsterdam. Dirigent en organist Ton Koop man werd vrijdagavond in het Utrechtse muziekcentrum Vre- denburg als een held ontvan gen. Het was dan ook een bij zondere dag voor hem. 's Mid dags ontving hij een eredocto raat van de Universiteit Utrecht voor zijn inzet voor de muziek van Bach, 's avonds hield hij zijn eigen versie van Bachs Markus Passion ten doop. Koopman is niet de eerste, en waarschijnlijk ook niet de laat ste, die zich aan een recon structie van dat verloren gegane werk waagt. Alleen het tekst boek is overgebleven, maar slimme negentiende-eeuwse muziekvorsers ontdekten dat Bach, geplaagd door tijdnood, zijn Markus Passion moet heb ben samengesteld uit ouder materiaal. Sindsdien hebben velen in Bachs cantates gezocht naar geschikte aria's voor de Markus passie. En bijna alle maal kwamen ze uit op de Trauerode BWV 198 als voor naamste bron. Maar Koopman heeft andere, even verrassende als doeltref fende keuzes gemaakt. Meer dan zijn voorgangers heeft hij de betekenis van de tekst als uitgangspunt genomen. Het openingskoor met zijn klagen de chromatiek zet de toon. De aria's die volgen zijn bij Koop man overwegend berustend van toon. Een uitzondering vor men de twee felle tenoraria's, door Paul Agnew indringend vertolkt. Het is de grote verdienste van Koopman, dat zijn versie geen bloemlezing van mooie Bach- aria's is geworden, maar een hecht geheel. Dat is mede te danken aan de wijze waarop hij de recitatieven heeft ingevuld. Voor die recitatieven kan men geen beroep doen op authen tiek materiaal. Anderen hebben dat probleem opgelost door de recitatieven te lenen uit Mar kuspassies van tijdgenoten of voorgangers van Bach. Koop man ging zelf aan de slag. Als een leerling van Bach, met de noten van zijn meester als uit gangspunt en met een beroep op zijn eigen vakmanschap. Koopman heeft duidelijk goed opgelet in de les. Natuur lijk, zijn recitatieven zijn geen echte Bach, maar ze bezitten spankracht en dramatiek. Zeker als ze worden gezongen door een evangelist als Christoph Prégardien en een Christusver- Irooi cht •f h bet. tho tolker van het kalibezak Kooy. De hele uitvoeriiiVan trouwens op een constaeen niveau met een uitstekïjdir listenkwartet - de duefecei sopraan Sibylla Rubenseno Bernhard Landauer t L Klaus Mertens waren zite - en een Amsterdam jadei Orchestra Choir in tofgelc Of Koopmans versiQaar Markus Passion van 1 Waarschijnlijk niet. M maalt daar om. De Marl sie van Bach's beste W mag vaker worden gehol^L Terwijl in Hollywood de Os cars werden toegekend aan de besten uit de filmindustrie, zijn Madonna en Sylvester Stallone zaterdag in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Gouden Frambozen voor de slechtste acteurs. Zij wer den - bij verstek - in Los An geles niet alleen uitgeroepen tot slechtste acteurs van dit moment, maar zelfs van de eeuw. Geen van de winnaars van een Gouden Framboos was aanwezig bij de uitreiking in Hollywood, die desondanks honderden bezoekers trok. De verkiezing wordt ieder jaar ge organiseerd door een wisse lende groep van 450 mensen uit de filmwereld en journalis ten. Slechtste film van het jaar was 'Wild Wild West', volgens de jury 'een veel te dure met bijzondere effecten overladen remake van de tv-hit van de jaren zestig'. De jury kende deze productie in totaal vijf Frambozen (totale waarde een kleine 45 gulden) toe. li dy van der spek Concert C.OV. 'Con Amore' o.l.v. Piet Kiel, m.m.v. Ellen Schuring, sopraan, Myra Kroese, alt-mezzo, Ludwig van Gijsegem, tenor (evangelist), Alex Vermeulen, tenor, Hans de Vries, bas/bariton (Chnstuspartij) Frans Fiselier, bas/bariton (anas, solo- kantate), Dirk Out, groot orgel, Gonnie van der Maten, klein orgel en het Neder lands Promenade Orkert. Gehoord 24/3, Pieterskerk, Leiden. Vrijdagavond zong de C.O.V. 'Con Amore' het tweede deel van 'die Passion' (1896) van de onbekende componist Heinrich von Herzogenberg. Deze 'passie, naar het evangelie van Johan nes, is nog nooit eerder in Ne derland uitgevoerd en dat zal verschillende oorzaken hebben. De belangrijkste is wellicht de matige kwaliteit van de compo sitie. Dat Von Herzogenberg een kenner van Bachs muziek was, is duidelijk te merken. De pas sie staat bol van verwijzingen naar Bachs Passionen, maar deze zijn helaas niet even geni aal verwerkt. Bachs overbeken de koralen (waarvan de melo dieën overigens ook niet van Bach afkomstig zijn) gebruikt hij te pas en te onpas. Zo wor den de verhalende teksten (re citatieven) verdekt omgebouwd tot koralen. Het is dat de tenor Ludwig van Gijsegem uiterst ingetogen en introvert de rol van de evan gelist vervult; dat hij elk woord naar waarde schat, zonder extra melodrama. Door zijn eenvoud maakt hij de diepste indruk. Het koor zingt wisselend, van ferm en expressief tot behoor lijk saai en kleurloos. Na het pittig gespeelde voor spel van het orkest zet 'Con Amore' vlak en futloos het 'Ste- het auf, stehet auf in. Ook het koor 'der Herr ist mein Licht' vangt kinderlijk en vrij zoute loos aan. In het daarop volgen de koor moet de dirigent Piet Kiel zelfs grote moeite doen om de stemmen in het gareel te houden; de op elkaar volgende inzetten zijn verwarrend vaag. De orkestpartij heeft hier veel weg van romantische salonmu- ziek Maar er zijn zeker ook mooie momenten. Bijvoorbeeld als het koor mag uitpakken, breeduit mag zingen en een prettig voortvarend tempo aan neemt, zoals in 'Ware dieser nicht ein Ebeltater' en in 'Herr wohin', beide geënt op Bachs Passie. Ook het crescendo, als de Leeuw uit Juda overwonnen heeft, zingt Con Amore zelfver zekerd en stralend. Organist Gonnie van der Ma ten valt op door haar alerte ge dreven spel. Het Thomas Hill- orgel, bespeeld door Dirk Out, krijgt met name in het slotko- raal volop de gelegenheid om eens helder en kleurrijk op de voorgrond te treden. In de kwartetten kleuren de vier solis ten evenwichtig met elkaar. Vooral de alt Myra Kroese en de bariton Frans Fiselier overtui gen door hun warme klank kleur en oprecht inlevingsver mogen. Hans de Vries die de Chris tuspartij vertolkt is op z'n best in het lage register. Hoger wordt zijn stem wat schreeuwe rig. Het concert begon met de schitterende solocantate 'Ich habe genug' van Joh.Seb. Bach, indrukwekkend vertolkt door Frans Fiselier. 'Meer dan ge noeg' om het hele concert een positieve lading te geven. leiden Op de laatste dag van de Boekenweek, die zaterdag afliep, signeert de Oegstgeester schrijfster Pauline Slot haar romans in boekhandel De Kier in Leiderdorp. Slot debuteerde vorig jaar met 'Zuiderkruis' en staat dit voorjaar met haar nieuwste boek 'Blauw baard' opnieuw in veel boekentoptiens. De schrijfster heeft een druk signeer- en lezingenseizoen achter de rug en krijgt het, nu de Boe kenweek ten eipde is, wat rustiger. foto eric taal wiedt i. Nie doeld zijn! Dat deze grizo sc veel meer bij zou bloeij»" hu na de pauze, toen eiwerd, werden gezongen. Het onze als een bevrijding. Wawd, wer en een spirit blek/ best eens in huis te hebben!' Jammer dat ze mj gospelsongs deden. D begi blues- en soulgedeeltkgaaj tuigden minder. Er wefnhei jes, te gepolijst, te pfiiest loos gezongen. De vlot seen maarten baanders Voorstelling: 'The Young Messiah, A Black Celebration, and the best black songs of the century'. Gehoord: 25/3, Stadsgehoorzaal, Leiden. De zwarte muziektraditie heeft in de twintigste eeuw een rijke oogst opgeleverd. 'A Black Cele bration' wil daar een overzicht van geven. Kan dat? Gospel, jazz, blues, soul, disco - het valt allemaal onder zwarte muziek, maar de genres verschillen ook zo van elkaar, dat je van geen koor, hoe goed getraind ook, kunt verwachten dat het alles met het echte, authentieke ge voel uit kan voeren. Dat bleek ook te gelden voor 'A Black Ce lebration'. 'The Young Messiah' komt niet uit de zwarte traditie, maar grenst aan de evangeliserende gospelstijl. Het is een bewer king van 'The Messiah' van Handel door Tom Parker, die deze muziek populair wilde maken bij een breed publiek. Maar wie de echte Handel wel eens heeft gehoord, kan er niet omheen dat dit arrangement al leen een oppervlakkig laagje van de muziek overlaat. De goed in het gehoor liggende melodieën komen er gestroom lijnd, vlot en vlak uit, wat nog versterkt wordt door de presen tatie met golvende gewaden en simpele gebaren, die zo inge studeerd overkomen dat ze al die vlotheid op het podium on echt maken. Waarom wordt Handel hier voor gebruikt? Neem liever me lodieën die voor dit genre be- calachtige opvatting deed je verlangen, naafles, e vin" of naar een sfiptw doorleefde 'Stormy Ook in de soul ontbral ziel. Het klonk allema; te geolied, te inge 'Sweet Soul Music' beeld: waar was de ovt scheurende hartstocl mee zangers als Conle ding hun ziel binnen keerden? Een uitzond 'Respect' met de bijtel re stemklank van Hughes en een sche tend achtergrdndkoor. Pas toen de disco kwamen, kreeg de vo gloed. Hier trof de juiste pathos en roma zangers gingen helem ze muziek op. Het wa voorstelling duidelijk groep de power had o mee te slepen, maar disco-gedeelte leidde grootse climax, waarb bliek, opgezweept do dreven zangers en voc tense stem van Rhetti uit de stoelen kwam o klappen en te zingen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 8