'Het winkelcentrum, dat was van mij' Zoetsappig operaatje 'Kreng' inspireert niet Leiden Regio E ^Vitaal Leids Barok Ensemble heeft geen capriolen nodig Niets spectaculairs aan Bach Cantate nr 144 Uitvoering 2000 van Excelsior Maandag 27 maart 2000 11 Loes Miinninghojf sinds eind zestiger jaren een constante factor in de Oegstgeestse detailhandel fketvan welke krant was u ook weer? Het „Beeidsch Dagblad. Oh, daar heb ik altijd ru ide Je mee." De galerie van Loes Münninghoff 1 Iwordt naar haar smaak niet vaak genoeg zigtjefrequenteerd door de krant. Maar soit, ze t er de persoon niet naar om er te lang ver te klagen. Ze stapt er met net zo'n flair iverheen als dat ze door haar galerie Lange [oort loopt. oes Münninghoff houdt niet van gezeur, oes Münninghoff neemt geen blad voor j ^Je mond, maar wil ook niet schofferen. En Ll3s ze het gevoel heeft dat ze dat toch doet, bigt al snel de vriendelijke doch zacht wingende aanbeveling 'Ach, schrijft u dat -«aar niet op'. Als Loes Münninghoff iets lln je vraagt, durf je geen nee te zeggen, ^nenminste, dat zei die bevriende professor ie een keer een expositie in haar galerie pende. En die ondernemer die een tijd ge- krutden tegen haar wens een winkel wilde a dcpenen in de Lange Voort kan dat beamen, weiatuurlijk kwam er eerst ruzie van. „Maar ie winkel is er mooi niet gekomen. Ik ga de bg steeds heel goed met hem om hoor. Groter hing hij in zijn winkel zelfs een groot lambrd met daarop: Ik heb mijn nek gebroken Tqrer twee vrouwen." Zij was dus de ene. ir, cMaar wie die andere ook al weer was... odeiod, ik weet het niet meer. Een dame van ;ehefe gemeenteraad of zo." n is het. Burgemeesters komen en gaan, nenfethouders idem dito maar Loes Mün- milnghoff blijft altijd bestaan. „Hoe oud? Zet .reekmaar dat ik de zeventig gepasseerd ben." ionai s till going strong. Sinds eind zestiger ja- nadin is ze een constante factor in de Oegst- aleqester detailhandel, onvermijdbaar waak- er van en belangenbehartigster voor de id isiddenstand aan de Lange Voort in Oegst- Wesest. En men zegt dat ze het talent heeft plaai alomtegenwoordig te zijn. man|>rig jaar vertrok ze als voorzitter van de d zifnkeliersvereniging De Lange Voort. In de >rtig jaar heeft ze haar stempel gedrukt op lo v\k winkelcentrum. Want het was in die indajgen dat Oegstgeest groter groeide en de le - inkeliers in de De Kempenaerstraat de is efennen voor een nieuw winkelcentrum etn de Lange Voort met lichte huiver tege- ior'soet zagen. Een angst voor gebrek aan ne- ril CQg maakte de overstap voor heel wat win- boo<liers te groot. „En dat terwijl we in de De de impenaerstraat toen drie bakkers had- [muijn. Pas toen mijn man en ik verhuisden rest^t onze meubelzaak Caspari van de De ir vtmpenaerstraat, durfden anderen het ook n." e pattoet u 's horen. Toen ik hier voor het bezctst kwam vond ik het een beetje achter met t dorp. Nee dat klinkt niet erg aardig, griirijf dat maar niet op. Ik wist niet waar ik lis oiterechtkwam. Ik wist niet eens wat de aria ddenstand was. Maar mijn man, die ei- t manlijk uit een fabrikantenfamilie kw^m* Duijd een passie voor moderne meubelen'eri jen 4de pér se zo'n winkel hebben. Ja, dan ;1 merk je dat je vanzelf in de middéhstand revc in spmt." En het was ook helemaal niet haar ;n. Dm om in het bestuur van de vereniging te de rfen zitten. „Maar toen hier het winkelcen- regenm begon, was er helemaal niks. Ik had laastjar één ding voor ogen en dat was: dat istenfikelcentrum moet draaien." ileggl draaien deed het. Uiteindelijk heeft ze 1 hetïer dan de helft van de winkels verhuurd, fficietorgd dat het overdekte gedeelte van het s herjikelcentrum er kwam, en het winkelcen- Als ze zegt 'moetje 's horen', dan kan je niet anders dan luisteren. En ze mag dan wel vorig jaar het voorzitterschap van de winkeliersvereniging Lange Voort hebben opgegeven, laat niemand denken dat Loes Münninghoff niets meer in te brengen heeft in Oegstgeest. Ze organiseerde schaaksimultanen, rolstoelmarathons. En honderden Tour de France-wielrenners volgden haar spoor. Maar de vrouw waar menig ondernemer over gestruikeld is, deed het nooit voor de macht, nooit voor de kick, alleen voor het algemeen nut. „Ik had altijd maar één ding voor ogen. Dat winkelcentrum moest draaien." foto hielco kuipers trum groot gebracht. Hoe ze dat steeds weer voor elkaar bokste? Ze stond altijd op één lijn met de eigenaar van de panden. De Winkelbelegging Nederland. Maar beslis singen leidden weieens tot botsingen. Zoals bijvoorbeeld in '92 toen ze protesteerde te gen de komst van een bakkerskraam aan de Lange Voort. Dat 'er een meneer met een kraam komt met spullen waarvan al twaalf verkooppunten in het dorp zijn', was on- feeriijkè'concurrentie. Endeandere wihkè- liers schaarden zich eensgezind achter haar brede rug. De kraam is er overigens wel ge komen aan de Lijtweg. „Maar ik heb nooit blunders gemaakt en ik heb nooit gas teruggenomen. Want ik wijk niet af van wat ik in mijn hoofd heb. Wat ik dan wel ergerlijk vind, is dat je soms hard moest zijn voor winkeliers. Winkeliers den ken natuurlijk vanuit hun eigen belang. En dat begrijp ik volkomen. Maar hun belang is niet altijd het beste voor het centrum. Soms past een winkel niet in het totaal beeld en moet je hard zijn. Ik heb daar wel eens van wakker gelegen, ja. Maar al met al heb ik het winkelcentrum altijd geholpen." En niet alleen dat maar eigenlijk ook heel Oegstgeest. En ook al werd ze weieens meer dan eens gekscherend (of was het in sinuerend?) de loco-burgemeester van Oegstgeest genoemd. Of de vrouw met het güóötste netwerk van de regio. Dat Oegst geest van haar zou zijn, is een te boude uit spraak. Die wil ze wel even nuanceren. „Het winkelcentrum, dat was van mij." In het kamertje in de galerie aan de Lijtweg die ze sinds anderhalfjaar runt, loopt ze even een lijst na van haar wapenfeiten. Dingetjes die ze anders misschien vergeet. Tijdens de Tour de France '98 wist ze hon derden wielrenners uit de hele wereld door haar Lange Voort te loodsen. „De wielren ners moesten worden gewogen in de Leid- se Groenoordhallen. En niemand wist waar je de goede weegschalen vandaan moest halen. Ik heb me aangemeld bij de organi satie en de directeur van de VVV zei nog: 'Mevrouw Münninghoff, u bent onze enige redding.' Ik heb gezegd, ik ga gewoon naar de fabrikant en huur vijf van die dingen. Die zei vervolgens: 'Mevrouw, dat kan niet. Die dingen zijn veel te kostbaar'. Toen zei ik: Moet u 's goed luisteren. U zet voor mij die weegschalen neer, dan krijgt u een spot op tv. Meteen akkoord!" Het feit dat die spot daarna nog geregeld moest worden was een kleine overkomelijkheid. Net zoals het onderbrengen van 25 Cana dese oudstrijders die in 1995 vijftig jaar be vrijding in Oegstgeest kwamen vieren: peu- leschil. Kerstmarkten, schaaksimultanen, rolstoelmarathons en tentoonstellingen zo als die expositie 'Beeld en Ruimte' van zo'n twintig jaar geleden. De lijst van sponsors was net zo indrukwekkend als die met de deelnemende kunstenaars. Diverse musea gaven werk in bruikleen voor de expositie in het centrum en het grasveld aan de Iris laan. Een kleine greep aan exposanten: de beeldhouwers Kees Verkade, Ab Steqnvoor- den, Charlotte van Pallandit, Mari Andries- sen en Jan Wolkers. „Die was t&njjvéris erg lastig. Voordat je die Wolkers van zijn ei land afkrijgt." En dus kwam er een grote expositie waarvoor mevrouw Münninghoff nog persoonlijk subsidie bij het Rijk wist los te peuteren. Ook zoiets. „Die moet de gemeente eigenlijk voor je aanvragen, maar ik kende de directeur van de Raad voor de Kunst. Nou zegt-ie: 'Wat wil je hebben?'. Ik zeg: 50.000." En 50.000 heeft ze gekregen. Want Loes Münninghoff is een overtuigen de mix van daadkracht en connecties. Ze komt uit een milieu en beweegt zich dien tengevolge in kringen. De Münninghoff-fa- milie uit Bilthoven was niet minvermo gend. Haar vader was een leraar die schil derde, haar moeder Fran^aise. En die door tastendheid dan, had ze die vroeger al? Ach, ze weet het niet. Ze hielp wel, samen met haar zus, rond 1940 de inwoners van De Bilt evacueren en bracht hen onder bij de inwoners van Bilthoven. „Men vreesde dat de Duitsers het fort in De Bilt zouden willen gebruiken voor oorlogsdoeleinden, met alle nare gevolgen van dien. Bij ieder een in het dorp aangebeld en gevraagd of ze iemand onderdak wilden verlenen. Maar God, dat is allemaal al zo lang geleden en helemaal niet interessant, toch?" Nu kwakkelt ze een beetje met haar ge zondheid. Het bridgen wordt minder. En als ze in haar galerie is, werkt ze in het alge meen niet langer dan tien minuten achter elkaar. De concentratie gaat een beetje achteruit. Op jonge leeftijd werd ze getrof fen door een hersenontsteking. En specia listen waren het met elkaar eens dat ze niet lang te leven zou hebben. Zeven keer is ze geopereerd. Daarna moest ze weer leren praten, leren lopen, alles. „Als een baby was ik." En dan snel erachter aan. „Maar ik ben goed genezen hoor. Zo dat niemand het kan zien. Al moet ik nog wel medicijnen slikken." Maar een klein beetje twijfel en onrust begeleiden die laat ste onthulling. „Als u dat zo opschrijft, denken ze vast dat ik niet meer mee kan." Ze heeft tijdens haar herstel enorme steun gehad aan haar man. Hij zat in een Duits kamp en kwam zo nu en dan 'opknappen' bij zijn ouders in Bilthoven. „Daar heb ik hem ook ontmoet in '48. We hebben onze meubelzaak bijna veertig jaar samen ge rund. Maar vier jaar geleden is hij overle den. Zijn aorta zei knap, zomaar. Da's eng hoor" Zij woont boven haar galerie en daarboven woont weer een familie waar iemand cello speelt. „Ik luister daar wel eens naar want dat is mijn lievelingsinstrument. Mijn man kon trouwens prachtig zingen. De galerie is ook een beetje bedoeld als afleiding en om in de running te blijven. Ik ben nu hele maal alleen en moet me een beetje bezig houden, hè." Maar ze put nog steeds uit datzelfde netwerk. Elke maand heeft ze een nieuwe expositie. En iedereen die iemand is in de regio heeft wel eens een opening verzorgd in de galerie van Loes Münning hoff. Voormalig hoofdredacteur van het Leidsch Dagblad Han Mulder, de Leidse wethouder van cultuur Alexander Pechtold, en ook die burgemeester van Leiderdorp, kom hoe heet die ook alweer. O, juist ja Zonnevylle. „En die hoofredacteur van jullie, die woont .toch ook.higr.in de bmirt?" Misschien .moet ze die ook maar eens bellen." „Mensen zeggen wel geps: 'Met uw.organi satorische gave had u' schatrijk kunnen worden'. Ach, ik hoef niet zo nodig rijk te worden. Ik kan doen wat ik wil. Ze moeten zich maar niet teveel met mij bemoeien." En ze verzinkt in privégedachten die 'toch niet interessant zijn'. Een medewerkster van de galerie vraagt of de verslaggever nog thee blieft. Met suiker? Ja met suiker. En de Münninghoffstrijdlust borrelt weer op. „Suiker, wie neemt er nou suiker in zijn thee?" evanjprt: Leids Barok Ensemble, concertmeester Roe- een m m v Lucia Swarts, cello. Gehoord 25/3, 9. 'J Lokhorstkerk, Leiden. or or Leids Barok Ensemble entertaint op P helog niveau. Hoe geestig eigentijds de jke Projecteerde tekst bij de superpro- Immatische muziek van Carlo Farinis priccio Stravagante' ook is, het en- HHible heeft dit soort capriolen hele- "^|al niet nodig. In de muziek zelf zie je 0 /an alles passeren, en je kan zonder Bt zélf invullen wat je maar wilt. De lie begeesterde uitvoeringspraktijk t niet alleen geen zweem van verve ling toe maar kan zonder probleem wedijveren met professionele uitvoerin gen. Dat de bekende Leidse cellist Lucia Swarts zich laat strikken voor maar liefst twee celloconcerten op één avond is dan ook voorstelbaar en nog eens extra ver rukkelijk. Het 'Concerto con Violoncello obliga- to' van Giovanni Platti werd zaterdag voor 't eerst in Nederland uitgevoerd, één van de 28 celloconcerten die Platti in de eerste helft van de 18e eeuw schreef. Een vrij kort vierdelig stuk met een krachüg Adagio e marcato waarin een stoere introductie van de 'eerste' tweede viool. In het plechtstatige Largho speelt het orkest met een grote souples se in op het prachtige spel van Swarts. Zelfs met slechts twee violen, een cello en het klavecimbel heeft Swarts nog steeds een wolk van energie om zich heen. De bevlogen contrabassist fun geert in het flitsende Presto als het zout in de pap. Nog meer ingespeeld is Swarts in Leo nardo Leo's concert in d. Ze maakt moeiteloos een dijk van een toon, speelt met een grote innerlijke kracht. Alsof zij afstand neemt van haar fysieke spel om geconcentreerd naar het samenspel van orkest en solo instrument te luisteren. In het Amoroso blijkt het Leids Barok Ensemble ook gevoel te hebben voor een verheven, intieme liefde. IJzersterk boeiend cellospel in het Presto met grappige naaperijen van de strijkers. Roelof Balk is helemaal in zijn sas als Locatelli en Vivaldi aan het woord ko men. Prettig rumoerige, door en door vi tale muziek die de concertmeester zeer na aan 't hart ligt. En met hem het hele ensemble. Eerste en tweede viool spelen 'kamerbreed' dezelfde partij in Vivaldi's Allegro. Dit a-klein concert heeft niets mineurigs. Ook zonder Lucia Swarts is het klankidioom flamboyant. Ook al is het 'hard' in het Leids Barok Ensemble wel eens té hard en het 'zacht' té zacht, het doet geen afbreuk. Hier spreekt de ziel van dit Ensemble en die is nu een maal onstuitbaar. 733I muziek recensie li dy van der spek latedienst 'Nimm, was dein 1st' door (ctkoor en orkest o.l.v. Richard Ram, Paula de Wit, sopraan, Wilanne mezzosopraan, Hans van Dijk, te- Voorganger ds A. Alblas, organist lienst Joop Brons. Gehoord: 26/3, Pieterskerk, Leiden. schreef voor de eredienst liefst driehonderd canta- in een tijdsbestek van 28 Artistieke en gisch/religieuze overwegin- maar soms ook praktische tandigheden bepalen de tuur. Was er bijvoorbeeld zeker moment geen bas handen, dan schreef Bach cantate zonder bas-aria. aal zijn de cantates in vier pen te verdelen: de solo- te, de koraalcantate, de ate waarin het koraal geen peelt, en de cantate met ngevoegde koralen, ate nr 144 'Nimm was dein nd gehe hin!' behoort tot atste groep. Een vrij korte te met één koor, één so- - en altaria, een recitatief r) en twee koralen. Wei geen bas voorhanden! Een ctkoor met veel bekende hten uit andere koren on der leiding van Richard Ram, een klein strijkersensemble in clusief enkele blazers en een pittig orgeltje staan deze maand voor de uitvoering. Niets is echt spectaculair aan nr 144. Een bezetting met weinig formele diversiteit, met wel haast vanzelfsprekende paro dietechniek (zangpartijen van een reeds bestaande composi tie getoonzet op een nieuwe tekst), sobere aria's. De uitvoe ring is navenant. Een beslist kundig 'bij elkaar geraapt' koor zingt transparant en betekenis vol, met aangename tenor- en felle sopraanstemmen. Het or kest is uiterst bescheiden maar detoneert niet; speelt homo geen en ondersteunend. De ho boïst heeft het hier en daar moeilijk met een goede toon- vorming voor en in de sopraan- aria. Tenor Hans van Dijk en sopraan Paula de Wit boeien matig, zingen bovendien niet altijd haarzuiver. Met groot inlevingsvermogen vertolkt de mezzosopraan Wi lanne Hoek haar aria 'Murre (klaag) nicht, lieber Christ'. Ze heeft een klein stemvolume, in de laagte bepaald te klein. Maar in het middenregister is haar timbre warm en innemend. noordwuk Fanfarekorps Excelsior gaf zaterdag de 'Uitvoering 2000' in de Northgohal in Noordwijk. Het korps speelde gevarieerde werken onder leiding van Sjef Weijers, Bertus van Schie leidde de drumband. De majorettes en de minirettes maakten het feest compleet. foto taco van der eb jeugdtheater recensie paulien koopmans Voorstelling: 'Kreng', door Xynix. Ge zien: 26/3, LAKtheater, Leiden. Traditionele opera's zijn saai. Je neemt een simpel verhaal met een vleugje liefde en be drog. De plek is Italië, het land met de meest verliefde en wanhopige mensen. De kos tuums met jurken als slag roomtaarten komen regelrecht uit oma's verkleedkist. Je voegt daarbij een flinke dosis ouder wetse klassieke muziek. En voila, je hebt een opera. De ge middelde bezoeker is vijfen zestig plus. Maar gisteren zat het LAKtheater vol jonge kin deren voor de opera 'Kreng' van Xynix. Het stuk is een korte bewer king van 'De getemde feeks' van William Shakespeare. Kort, omdat het oorspronkelijke stuk van drie uur is verknipt tot een operaatje van één uur. In 'Kreng' worden alle cliché- beelden van opera in stand ge houden en zelfs benadrukt. Een Italiaanse mama heeft twee dochters die elkaar voort durend in de haren vliegen. De snoezige Bianca is haar lieve lingetje; Katharina is het dwar se zusje (het kreng). De moe der looft een bruidsschat uit voor Katherina in de hoop dat ze zo snel mogelijk het huis uitgaat. Wie met haar trouwt krijgt een zilveren huis, een gouden jas en meer dan zestig piano's. De gelukkige is Pe- truchio. Hij weet haar te tem men, waarna ze nog lang en gelukkig leven. Doordat alle standaardingredi- enten voor een opera zo over duidelijk aanwezig zijn, lijkt 'Kreng' bijna een parodie. Maar daarvoor is de voorstel ling weer niet scherp genoeg. En ook de humor ontbreekt. Het is niet helemaal duidelijk wat Xynix inhoudelijk met de voorstelling wil. Als het gaat om een bewerking van het ver haal dan hadden ze deze zoet sappige opera beter in een wat moderner jasje kunnen steken. Maar in het programmaboekje geven ze een andere reden: Xynix wil dat kinderen door de voorstelling zin krijgen om te gaan zingen of een muziekin strument te bespelen. Dat lijkt tamelijk idealistisch, want be halve de wonderschone win- terscène met cello en rain- sticks is 'Kreng' niet echt inspi rerend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 11