Topkunst en -muziek uit land van de rijzende zon Dwaasheden van de doe-het-zelfarchitect Cultuur Kunst Marcel de Groot komt laar langzaam op gang 1Ü% ECTORJ 'SALiJTE staalkaart hrr klaaaiekrn STiet alleen voor meisjes O z O O O H N 1 O m u O j <0 u u Problemen voor het Nationale Toneel Smeltkroes-ska van Jammail Tammah Robert Long bedient het publiek op zijn wenken JDERDAG 23 MAART 2000 ieuwe de la Mar wil nieuw theater Voorjaarsprogramma vierhonderd jaar betrekkingen met Japan verdam Het gebouw van Het Nieuwe de la Mar-theater et worden gesloopt en vervangen door een geheel nieuw id op dezelfde plek. De directie van het Amsterdamse theater •ft hiervoor bij de de gemeente een plan ingediend en vraagt subsidie van 45 miljoen gulden. Het gebouw aan de Mar- straat dateert uit het einde van de 19de eeuw. Sinds 1947 And it het dienst als theater en is er al veel verbouwd, maar het in 1 id voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd. Zo bleek vo- jaar november dat het plafond in dermate slechte staat was e ie instortingsgevaar dreigde. jdé illem Witsen in Oegstgeest 0 stgeest Kunstenaar Willem Witsen staat nochelant met zijn wan iden in de zakken. Naast hem zijn vakbroeders Willem os, Hein Boeken en Maurits van der Valk. Willem Witsen a>'150-1923) was omstreeks 1885 een belangrijk inspirator van raag jpoep jonge Amsterdamse kunstenaars die later bekend zou biet [den als 'De beweging van Tachtig'. Grafische werken van n df sen en enkele van zijn kameraden zijn van 31 maart tot 16 te zien tijdens de verkoopexpositie 'Witsen en zijn Vrien- ikring' bij kunstbemiddelaar Martin Seegers, Wilhelmina- /eel het ({el in de gemiddelde leeftijd it publiek dat gisteravond Marcel de Groot naar De kwam, heeft het overgro- zijn vader nog in diens meegemaakt. Maar iu het talent van Marcel root geen recht doen om alleen te zien als 'de zoon ,r -ijd muziek recensie lesley grieten ing: 'Solo' van Marcel de Groot, ien: 22/3, De Waag, Leiden.' Groot staat er in 'Solo' let- alleen voor. In zijn pro- na vertelt de zanger via zijn levensloop. In het gedeelte van de voorstel- hij duidelijk nog niet in Zijn stem klinkt soms on- de vingers glijden niet al- ren soepel over de gitaar- in een akkoord op de pia- dusdanig moeilijk te vin- lat De Groot zelfs even de eemt om te zoeken. De in- deerde inleidingen van ners komen niet goed -uit 1 rf. Het publiek beloont de ui klassieke oudheid is dit jaar het thema van de kenweek. Literair medewerker Nop Maas tipt el- een boek uit het enorme aanbod. onderd gedichten zou Sappho geschreven hebben; daar- rijn zo n vijfhonderd - meestal korte - regels overgebleven. 32 igenlijk is het een wonder dat deze vijfhonderd regels zijn en bestaan tegen alle mannelijke en christelijke verdruk- in. Atheense komedieschrijvers maakten haar belachelijk irschi iverse christelijke gezagsdragers gaven opdracht haar werk lel oopbranden. allerlei manieren is Sappho eri haar werk bijzonder. Het hier om een schrijvende vrouw uit de zevende eeuw voor ft itus. Haar werk en datgene wat bekend is over haar levens ei; maakten dat het eiland Lesbos waar ze verbleef de naam- 'ej r werd voor de seksuele variant van 'meisjes onder elkaar' meest bijzonder is echter dat .geen andere poëzie uit de ieke periode zo dicht staat bij de moderne lyriek als de ha- overgeleverde fragmenten lijken wel haiku's: ïzers uiven sidderen een \en 3reng >ugels hangen laat n weti liefdesgedichten hadden gisteren geschreven kunnen zijn: ij de pnieu mij is de man Het r&genover je mag zitten ;teod je verrukkelijke stem heldere lach die hart zo hevig doet klop- trilt er een fel vuur door mij heen valt er een waas voor mijn ogen mijn oren suizen het zweet breekt me uit mijn lichaam beeft ik word bleker dan verdord gras Dood lijkt nabij le gril je maa even ontmoet 'aa0 ijft mijn tong jkbaai pho van Lesbos, Eros ontwortelt mijn hart'. Gedichten en renten. Vertaling en nawoord door Aart R.P. Wildeboer en ej. Suasso de Lima de Prado. Flamingo pocket. Prijs: ƒ15,-) Na enkele inleidende 'schermutselingen', zoals de lezin gen van het Studium Generale, begint op 4 april het offi ciële vooijaarsprogramma 'Japan in Leiden'. Dat gebeurt met de opening van het SieboldHuis, een nieuw muse um waar een deel van de collectie van de voormalige arts/wetenschapper terugkeert naar Rapenburg 19. Dat is het huis waar Philipp von Siebold woonde en werkte. Ook in april, in het kader van vierhonderd jaar betrek kingen tussen Nederland en Japan: het Marimba-Con cert in de Pieterskerk en een foto-tentoonstelling over Nederlands-Indië in de Tweede Wereldoorlog. leiden ad van kaam aan en ter gele genheid van de opening van het SieboldHuis is er op zaterdag 1 april een concert van de East West Baroque Academy in De Waag. Dit ensemble van 21 mu zikanten speelt onder meer werken van Bach (Derde Bran denburger Concert) en Vivaldi. Solisten zijn Nobuko Imai (vio la d'amour), Walter van Hauwe (blokfluit), Liza Serschmann en Machiko Shimada (viool). Het concert begint om 20.15 uur en er zijn nog kaarten verkrijgbaar bij de kassa van de Stadsge hoorzaal. De Stichting Tegen-Beeld, verantwoordelijk voor de ge dichten op de Leidse gevels, be geeft zich vanaf 4 april ook het pad van de Japanse poëzie. Langs een speciale wandelroute komen banieren te hangen met daarop Japanse gedichten. De vakgroep Japanologie verzorgt op de maandagavonden 3 en 10 april en op 8 mei een college reeks 'Geschiedenis van de Ja panse film'. Op woensdag 26 april beleeft het Marimba Concert zijn pre mière in de Pieterskerk. Deze muziek is speciaal geschreven voor de viering van '400 jaar Nederland - Japan'. De uitvoe ring is van Keiko Abe in samen werking met de Amsterdam Percussion Group. Het concert wordt aangekleed met video beelden. De Stichting Ex-krijgsgevan- genen en Nabestaanden Japan draagt Zorg voor een foto-ten toonstelling in het gebouw van het Gemeentearchief aan de Boisotkade. De tentoonstelling, die een intrigrerend beeld geeft Üt van de mobilisatie, bezetting, krijgsgevangenkampen, alsme de van de politionele acties, wordt geopend op 1 mei en duurt tot 28 mei. Op werkdagen geopend van 09.00 tot 17.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur. De toegang is gratis. In de zomer staat er ook van alles te gebeuren, maar het pre- ciese programma is nog niet bekend. Het Rijksmuseum voor Volkenkunde in elk geval vanaf 16 juni, met een grote Japan tentoonstelling met meer dan honderd topstukken uit Japan se collecties waarvan een groot deel nog nooit buiten Japan te zien was: keramiek, lakwerk, kamerschermen, landschap schilderingen en kalligrafieën. Getoond (tot 17 september) worden veel kunstvoorwerpen van rond 1600, de periode voor dat de Hollanders op Deshima neerstreken. Andere evenementen in het voorjaar: Vanaf 10 april: Hortus Botani cus - workshops Ikebana, Raku keramiek, Origami en Kimono. Vanaf half april: Sportbedrijf - demonstraties aikido, judo en taekwondo. Van 26 tot en met 30 april: Eu ropa Japan Foundation - uit wisseling studenten. Op de dinsdagen 2, 9, 16, 23 en 30 mei: Studium Generale - lezingen over Japan in het Arse naal. Zaterdag 6 mei: Vereniging Ja panologie - Japanbazaar 'Ta- nuki'. 29 mei t/m 2 juni: Lak-theater, Muziekhuis 123 - Kodo in Lei den, slagwerkproject. Het klikt niet meer tussen Pleuni Touw (links) en Annemarie Prins, hier nog samen in Hugo Metsers' armen. foto anp den haag anp Het leek de actrices Annemarie Prins en Pleuni Touw zo'n leuk idee: nog een keer samen de voorstelling doen die ze bijna veertig jaar geleden ook geza menlijk speelden op de Arn hemse toneelschool. Het Natio nale Toneel voelde er ook voor en zette 'De Meisjes' van Jean Genet op het repertoire. Maar de chemie van destijds werkt niet meer. De dames, 67 en 61, blijken niet langer 'De Meisjes' van toen. Pleuni Touw is opgestapt, met haar man Hugo Metsers in haar kielzog. „Er kwamen span ningen, het klikte niet, het zanger dan ook met een plicht matig applaus. Ook na de pauze put De Groot vooral uit het repertoire dat al te horen was in eerdere concerten. Hij oogt meer ont spannen na de korte onderbre king, wat zijn presentatie ten goede komt. Al komen de grap pige bedoelde opmerking niet altijd aan. Mooi is wel de persoonlijke inleiding van het nummer 'Kringen in rivier', dat De Groot twee jaar geleden zelf schreef tijdens een reis door Macedo nië. Het nummer is prompt het hoogtepunt van de avond. Daaruit blijkt dat hij ook zonder tekstschrijvers als Stef Bos, Her man Pieter de Boer en Lennaert Nijgh mooie nummers kan ma ken. Het is nog de vraag of we van Marcel de Groot als tekst schrijver in de toekomst meer zullén horen. De Groot, die vo rig jaar beweerde genoeg te hebben van het muziekwereld- je, brengt aan het eind van zijn muzikale levenslijn een num mer over de overlijdensadver tentie van ene Marcel de Groot. 'Feestelijk, maar geen onderbroekenlolmuziek' groningen/alphen aan den run Als er één band in Nederland is die het predikaat 'ultieme festi valband' verdient, is het Jam- mah Tammah wel. De optre dens van het Groningse negen tal zijn altijd energiek, aanste kelijk en overrompelend. Zater dag 1 april staat de groep op de planken van Het Kasteel in Al phen aan den Rijn. De stijl van Jammah Tam mah, ska met vleugjes hoempa, polka, salsa en reggae, is uniek. Het probleem met de groep is dat ze moeite heeft de muziek op een goede manier op cd vast te leggen. Met het nieuwe, vier de album 'Gone Mad', lijkt de band er eindelijk in geslaagd. Geen van de vorige albums klonk zo warm en direct. De stomende ska-nummers op het album, up-tempo en door de onnavolgbare frontman Piepke gezongen in plat-Gronings en 'steenkolen-Engels', zijn uit duizenden herkenbaar. Bijzon der zijn de uitstapjes richting rocksteady, dubreggae en La tijns-Amerikaanse muziek. „Ik denk voor het eerst dat we een album hebben gemaakt dat klinkt zoals we dat voor ogen hadden", zegt Jammah Tam- mah-saxofonist Janfi van S trien. „We hebben met oude appara tuur en analoge spullen ge werkt. Die klinken van nature wat warmer en voller." De kracht van Jammah Tam mah is volgens zanger Piepke, ook wel Speedy genoemd maar bij de burgerlijke stand inge schreven als Eddy Huizing, de veelzijdigheid. „Het merendeel van de bandleden heeft een punkachtergrond", zegt Van Strien, die zijn werkzaamheden met Jammah Tammah combi neert met sessiewerk en optre dens met het Utrechtse Nou- joum Ra en de Amsterdam Klezmer Band. „Daarnaast zijn er mensen met een jazz- en sal sa-achtergrond. Ikzelf was vroe ger drummer in punkbands en ben na de punktijd saxofoon gaan spelen. Ik ben veel jazz, bebop en latin gaan spelen." Piepke: „Na mijn punkperio de met de Groningse band de Boegies, ben ik via de ska van Britse bands als The Specials terechtgekomen bij de muziek van oude, Jamaicaanse ska-hel- den als Laurel Aitken, Prince Buster en The Skatalites. Prach tige muziek." Van Strien: „Ska is voor ons het uitgangspunt voor een maffe muzikale cock tail waarin niets te gek is. Als we zin hebben om een mambo te spelen of van een nummer een clubmix te maken, dan doen we dat gewoon. Jammah Tammah is echt een muzikale smelt kroes." Over de reputatie van Jam mah Tammah als feestband hebben Van Strien en Piepke gemengde gevoelens. Van Strien: „Natuurlijk, negen van die Groningers op een podium en een lekker gekke frontman, het ziet er ongetwijfeld heel feestelijk uit. Toch spelen we echt geen onderbroekenlolmu ziek." Piepke: „Het is wel zo dat, doordat we allemaal een punk- achtergrond hebben, we de muziek live een enorme trap geven. Onze podiumact is het gevolg van die punkhouding, een combinatie van overal schijt aan hebben en je hele maal leeg spelen. Ik zie Jam mah Tammah als een gezellige big band." Van Strien: „Als muzikanten zijn we bloedserieus. We stude ren heel hard, we willen echt vooruit als muzikant. Persoon lijk vind ik dat je daar het resul taat van kan horen. We klinken veel strakker en meer op de groove dan vroeger. De tijd dat we met z'n allen op muzikaal gebied heel hard van a naar b renden en hijgend de finish haalden, is voorbij. Ook op het podium is er veel meer rust dan vroeger." Jammah Tammah treedt 1 april op in Het Kasteel in Al phen aan den Rijn. Frontman Piepke: „Onze podiumact is het gevolg van onze punkachtergrond, een combinatie v schijt aan hebben en je helemaal leeg spelen. pablo cabenda Eigenlijk was de toren van Babyion de allereerste folly. Het had geen nut en was gebouwd uit ijdelheid en een even redige hoeveelheid dwaasheid. Wim Meidenkamp is er dol op. De follyfanaat en kunsthistoricus wil aan het begin van zijn lezing, gisteravond, het begrip niet te strikt definiëren. „Want de folly's die in geen enkel definitie passen, zijn vaak de leukste." Na die toren van Babel is er nog veel gebouwd, opgetrokken, doortimmerd of juist in elkaar geflanst om je over te ver bazen. Chinese pagodes op het Engelse platteland, een vulkaan in Duitsland, duiventillen vermomd als kapelletjes, en grotten van beton waar kluizenaars van was in leven. Het zijn architectonische 'diertjes van plezier' die de revue van Meidenkamp passeren. De man die in 1994 de bouw kundige dwaasheden van Nederland en België in kaart bracht. Omdat de archi tectuurprijsvraag van het Rijnlands Ar chitectuur Platform met de poëtische ti tel 'Ontmoeting in een toevallig land schap' dit'jaar zoveel mogelijk ruimte en initiatief laat aan de deelnemers, past een lezing over folly's daar prima bij. Want een folly is bij uitstek het toevalli ge bouwwerk dat aan de gril van de (meestal) doe-het-zelfarchitect beant woordt. Meidenkamp verhaalt dat achttiende eeuwse Engelse landheren hun landgoe deren al met triomfbogen en schijnru- ines decoreerden. Natuurlijke tuinen werden aangelegd waar geen spat na tuur aan te pas kwam, hele heuvels wer den afgegraven en verplaatst om het landschap te vervolmaken. „Zoals God het had geschapen, als Hij het beter had geweten", aldus Meidenkamp. Ook de Pruisische koningen maakten het erg bont in Potsdam Berlijn, in som mige bouwsels werd op hoogst eigen zinnige wijze de geschiedenis van de ar chitectuur door elkaar gehusseld. Twee sprookjesachtige witte torens worden verbonden door een muur met kantelen die een geruïneerd aanzien biedt. De muur is van hout, de ophaalbrug is erop geschdderd. Als de slagroom op de neo gotische taart, verbindt een niet-func- tioneel gietijzeren bruggetje de twee to rens. In Nederland had de gekte over het al gemeen niet zo'n grandeur, al was zij er niet minder om. Gijsbert van Laar schreef een heel voorbeeldenboek voor kwam er niet uit", aldus woord voerder Perkyn Spiekerman van het Nationale Toneel. De pre mière zou plaatshebben op 31 maart, maar is nu op 15 april. Prins houdt zich staande, met regisseur Johan Doesburg. Touw wordt vervangen door El- la van Drumpt, Hugo Metsers - die een vrouwenrol zou spelen - door Marthe Geke Bracht. De première heeft door de wijziging niet plaats in Den Haag, maar in het Rozentheater in Amsterdam. Daarna gaat de voorstelling naar dertien ande re plaatsen in ons land, om daarna pas te worden uitge voerd in 'thuisstad' Den Haag. de inrichting van de 'schijn-landarbei- dershuisjes' compleet met opgeschilder de huisdieren en vaatwerk. Als de arge loze toeschouwer dichterbijkwam en het gezichtsbedrog opmerkte, moest hij volgens de handleiding uitroepen: „Ei wat leuk, ei wat mooi!" Ze worden nog steeds gebouwd, zij het op een wat minder grote schaal. Zo staat er tussen Amersfoort en Nijkerk een bouwwerk van marktkoopman en amateurwildjager in ruste, Willem Ham. Hij stapelde in 1988 tientallen soorten steen op tot twee torens, versierd met een uitdragerij van de vrolijke waanzin. Een zeemeermin, windvaantjes, Neptu- nus, een scheepje op het dak, en flessen in de muur waardoor je naar buiten kunt kijken. Mensen kunnen er niet meer in, de duiven hebben het overge nomen. theater recensie wunand zeilstra Voorstelling' 'Het lang genoeg jong concert', samenstelling, teksten en muziek van Robert Long Orkest on der leiding van Erik Vlasblom. Gezien: 22/3, schouwburg Leiden Aldaar nog te zien: vanavond. Zesentwintig liedjes op één avond is toch heel wat, maar de avond vliegt voorbij. Ei genlijk zijn het er nog een paar meer, als je de toegift meerekent en je bedenkt dat er twee medleys zijn die uit meer dan één liedje bestaan. En het gehele repertoire van de avond reikt van bekend tot bijna klassiek geworden hits. Robert Long put uit zijn zeer omvangrijk oeuvre en biedt het publiek aldus een feest der herkenning. Nog niet eerder heeft Long zich zo publiekvriendelijk opge steld. Na jaren staat hij weer eens op de planken. In al dat gereis langs diverse theaters had hij een tijdje waarschijn lijk niet zo veel zin. Nu lijkt hij er echt lol in te hebben. Aangezien het publiek graag de bekende nummers weer eens in een live-versie wenst te horen, opereert hij uiterst klantgericht en bedient zijn toeschouwers op hun wen ken. Materiaal dat soms al vele jaren oud is, brengt hij nog altijd met zorg en toewijding. Steeds opnieuw valt op dat zijn teksten enorm gemakke lijk te volgen zijn. Die soepe le hand van schrijven is een constante factor in zijn werk. Dat merk je op zo'n avond van de terugblik. De muziek heeft duidelijk een dienende functie, het geen veelal heel doeltreffend gebeurt. Ingetogen en uit bundig repertoire combi neert Long moeiteloos. Van licht jazzy schakelt hij over naar treiterige hoempa-mu- ziek of een vettige smartlap. In het begeleidend orkest zitten befaamde muzikanten als Coen van Orsouw jr. en Benny Ludemann, die bij voorbeeld jaren en jaren bij Toon Hermans hebben ge werkt. Bovendien heeft Long een kwalitatief goed achter grondkoor ingehuurd. Zijn thematiek is in de loop der jaren niet wezenlijk veranderd. Hypocrisie stelt hij graag met het nodige cy nisme aan de kaak. Een en kele keer maakt hij pure lol. Heel vaak draait alles om de liefde en met name de vele teleurstellingen op dat ge bied, samengevat in een overbekend lied uit 1986: 'Hoop, geloof en liefde zijh de zaken waar het eigenlijk om gaat'. Zulk soort reper toire bezingt hij uitbundig of juist heel ingetogen. Die ver scheidenheid siert 'Het lang genoeg jong concert'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21