Zoektocht naar de eeuwige liefde 'Ieder kind is zwanger van zijn ouders' Campert en Claus dromen zich af De nieuwe boekhandel is een verwencentrum Boeken lie DONDERDAG 23 MAART 2000 Museum van het Boek halfjaar dicht den haag Het Museum van het Boek/Museum Meermanno- Westreenianum in Den Haag gaat in augustus voor een half jaar dicht vanwege een verbouwing. Het museum is onder meer be kend om zijn bijzondere collectie middeleeuwse handschriften. De vaste presentatie (met onder andere de verzameling van W.H.J. baron van Westreenen) en de leeszaal zijn vanaf 12 juni niet meer toegankelijk. Vanaf 21 augustus gaat het hele muse um tot en met 22 maart volgend jaar dicht. novelle recensie hans warren/gpd 'Als in een droom' door Remco Campert. Uitgeverij De Bezige Bij. Prijs: 25,-- 'Een slaapwandeling' door Hugo Claus, 5,-. Uitsluitend te koop bij de Bijenkorf, Kan dit nog toeval zijn? Dichter- schrijver Remco Campert (geb. 1929) maakte voor zijn vaste uit gever De Bezige Bij de vertelling Als in een droom. Dichter-schrij- ver Hugo Claus (geb. 1929) maakte voor zijn eenmalige uit gever De Bijenkorf de novelle Een slaapwandeling. Je zou haast zeggen dat de twee au teurs dezelfde opdracht hebben gekregen. Hun verhalen lijken namelijk verschillende uitwer kingen van een eender gegeven. In beide gevallen gaat het over een man die wordt geconfron teerd met zijn 'grote liefde' (Campert) ofwel 'het licht van (zijn) leven' (Claus). Maar alle bei de geliefden blijken onbe reikbaar. De hoofdpersoon van Claus wil zijn Laura wel maar begeert haar niet. De hoofdfi guur bij Campert verlangt even eens naar zijn Lana 'zonder be geerte'. De twee stuiten ook bei den op het onvermogen van de taal. Én dan zweven zowel de antiekhandelaar Luc uit Claus' novelle als de schrijver Simon uit Camperts vertelling ergens tussen het gebied van de droom en het domein van de werkelijk heid. Dat maken de titels trou wens al duidelijk. Gemakzuchtige schrijvers be dienen zich gretig van dromen. Ze kunnen van alles laten ge beuren in hun verhalen om ten slotte door te laten schemeren dat we slechts het protocol van een droom te lezen hebben ge kregen. Remco Campert en Hu- go Claus hebben het - adel ver plicht - aanzienlijk subtieler aangepakt. De droom is bij hen geen flauwe literaire truc. Dro men in al hun vormen zijn bij hen juist een onlosmakelijk deel van het bestaan. Een onbegrij Weerbarstige nieuwe roman van Willem Melchior De droom van de achttienjarige Lodewijk Thijssen liegt er niet om. Een vriendje vinden op wie hij zijn leven lang verliefd blijft waardoor ze, gedreven door lust, begeerte en spanning, elkaar nooit zullen vervelen. Niet onge bruikelijk die droom, gegeven zijn leeftijd. Even onaf wendbaar voel je hoe de ontluistering van dat verlangen al een stem krijgt ergens onder de eerste alinea's van De onhuwbaren, de lijvige liefdesroman van Willem Mel chior. roman recensie wim vogel 'De onhuwbaren' door Willem Melchior. Uitgeverij Atlas. Prijs: 49,90. Het complexe en toch ook wel ge durfde van De onhuwbaren is de geslotenheid waarmee Lode- wijks gedroomde liefde wordt beschreven. Alle dichtbedrukte driehonderdachtenzestig blad zijden, alle veelal ongewoon lange alinea's draaien maar om één gegeven: de onweerstaan bare opkomst, de intensieve bloei en de onvermijdelijke on dergang van die droom. Alle ge beurtenissen, reizen naar New York, Berlijn, Zuid-Amerika en Londen, alle kamertjes, huisjes en huizen in Haarlem, Amster dam en Den Haag worden uit sluitend beschreven om de ver houding tussen Lodewijk Thijs sen en Sander van Loon stap voor stap te volgen en te analy seren. Én omdat die analyse consequent geschiedt binnen het malende brein van Lodewijk ontstaat er snel een broeierige sfeer die fascineert en waaraan het onmogelijk is te ontsnap pen, tenzij je ophoudt met le zen. Dat laatste kan ik me wel voorstellen. Melchior maakt het ons niet gemakkelijk. Alinea's van meer dan tweehonderd woorden zijn eerder regel dan uitzondering. Dialogen worden nauwelijks beschreven en om dat hij ook nog eens karig is met stukjes wit waar je wat op adem zou kunnen komen, komt er een moment waarop je moet beslui ten verder te lezen dan wel het boek dicht te slaan. Daar komt bij dat Lodewijks ontwikkelingsgang en ideeën niet uniek, laat staan shoc kerend of provocerend zijn. Dat verliefdheid voorbijgaat, dat het nachüeven er met een vaste ge liefde niet spannender op wordt, dat je niet kunt blijven weglopen voor de vraag wat je nu eigenlijk met je leven wilt, dat verlangen heftiger is dan hebben: iedere ouwe zak kan je dat vertellen, met heel wat min der omhaal en heel wat meer cynisme. Maar juist omdat dat laatste ontbreekt, omdat Mel chior erin slaagt zijn hoofdper soon daarvan te vrijwaren, ont wikkelt deze tragische verwor ding van een liefde zich tot een authentiek verhaal, tot een aan grijpende en geloofwaardige Bildungsroman. De drie delen van de roman beschrijven de drie fases in de van meet af aan scheve verhou ding. Lodewijk Thijssen, student Nederlands in Amsterdam en (net als de auteur) afkomstig uit een doktersgezin uit Haarlem, is de denker: Sander van Loon, schoolverlater (havo), arbeiders zoon uit Den Haag is de man van het doen, van de actie. De verliefdheid van Lodewijk wordt aangewakkerd door Sanders on grijpbaarheid. Alles geeft Lode wijk op om hem te behagen: zijn studie, zijn vrienden, zijn uiter lijk, zijn persoonlijkheid. Tijdens een verblijf in Amerika weet Lo dewijk zijn liefde ook echt te consumeren waardoor er een zekere harmonie groeit. Het derde deel brengt de omslag: de denker wint het van de doener; de idee, de visie overwint de ac tie, de daad, het hier en nu. Als of er in feite maar van éen per sonage sprake is met zeer con trasterende karaktereigenschap pen en kwaliteiten. Tijdens hun uitvoerige ge sprekken, die, raadselachtig, in houdelijk nooit beschreven wor den, moest ik soms denken aan de twee hoofdpersonen uit Pa- thologieën van Jacob Israël de Haan. Ook daar verwerft de één een demonisch overwicht, wat de ander tot zelfmoord drijft. Zo gruwelijk eindigt De on huwbaren net niet hoewel ook hier de slotscène er een van al lure is. Passend op het huis van de beeldhouwer Mari And et sen aan de Wagenweg in H id lem (zijn vrouw is in het ja zojuist op negentigjarige let overleden) durft Lodewijk zien dat zijn liefde voor di grijpbare, meedogenloze Sa voorbij is. Zijn droom van duurzame, wederzijdse verl 0< heid is kapot. 'Misschien,' ook nog, schor en vertraag dat wel het grootste problee 'd het leven: dat we ons aan di se kant willen verliezen, om o il gaan in iets buiten ons, da ter is dan wij, en aan de a kant juist uit alle macht onafhankelijkheid willen b ren, om onszelf te kunnen Uitgaande van dit citaat de titel van Willem Mek knappe roman niet allee trekking op deze homosek jongens. Zei Carmiggelt a dat huwelijk rijmt op gruwi Hugo Claus (links) luistert naar een mop die Remco Campert vertelt tij dens de twintigste editie van de Nacht van de Poëzie. foto anp Nieuwe roman van Israëlische schrijver Amos Oz pelijk, misschien zelfs griezelig deel daarvan. Maar er zit op een of andere manier een diepere zin in zo'n ogenschijnlijk zinloze hersenschim. Vooral Campert vestigt daarop nadrukkelijk de aandacht. Zijn hoofdpersoon zegt ergens: 'Dromen zijn bood schappen van mezelf aan mezelf en ik zal ze serieus moeten ne men.' Zelfs geeft hij aan dat wie dromen negeert 'een geampu teerd leven' zou leiden. Dromen zijn als een zeepbel. Zodra je er vat op probeert te krijgen, verdwijnen ze. Zo gaat het ook met de droomachtige liefdes van beide heren. Luc uit Een slaapwandeling neemt een valiumtablet in en gaat op bed liggen. In zijn droom bedenkt hij ineens dat een vrouw die hij zojuist heeft ontmoet en niet herkende zijn eigen Laura moet zijn geweest. Om haar terug te vinden en het goed te maken verlaat hij in pyjama zijn huis. Al slaapwandelend doolt hij door Brugge. Ergens tijdens een orgie meent hij haar terug te zien. Simon uit Als in een droom heeft geen valium nodig. Hij droomt vaak, en doet vergeefse pogingen z'n dromen vast te leggen. Lana, de echtgenote van zijn beste vriend, is zijn grootste droom. Ze hebben een kortston dige verhouding gehad, maar die strandde omdat de realiteit achterbleef bij de fantasie. Om vergelijkbare redenen liet Luc betrekkelijk snel Laura weer val len. Hij blijft ondanks de slaap wandeling bij zijn vrouw Agnes, terwijl Simon zijn dromen ten spijt bij zijn vriendin Olga blijft. Het zijn op zichzelf geen van tweeën al te indrukwekkende verhalen. Maar samen laten ze een vreemde impressie na. Is dit tweeluik van Hugo Claus en Remco Campert afgesproken werk of een wonderlijke coïnci dentie? In elk geval is het of je wordt gehypnotiseerd. Lezen is bijna dromen. literatuur interview jacob moerman/gpd 'Dezelfde zee' door Arrios Oz. Uitgeverij Meulenhoff. Prijs: 39,90. Toen Amos Oz twee jaar gele den de Israël-prijs, de hoogste culturele onderscheiding van zijn land, kreeg, kondigde de rechtse Nationaal Religieuze Partij onmiddellijk aan stappen te zullen ondernemen om de toekenning ongedaan te maken. Oz is niet alleen schrijver van fictionele werken, maar grijpt eveneens regelmatig naar de pen om als vredesactivist zijn licht te laten schijnen over maatschappelijke vraagstukken. Afgelopen week verscheen zijn laatste roman Dezelfde zee in een Nederlandse vertaling, ter gelegenheid waarvan Oz even in Nederland was. „Thuis op mijn bureau liggen twee pennen, een zwarte en een blauwe", zegt Oz. „Met de ene schrijf ik artikelen en met de an dere romans en verhalen. Ik hou die twee kanten van mijn schrij verschap zo veel mogelijk ge scheiden. Maar tegelijkertijd denk ik dat er overeenkomsten zijn. In zowel mijn politieke stukken als mijn romans pro beer ik een zwart-witte denkwij ze te vermijden. Ik geloof in bei de gevallen in de nuance en de mogelijkheid om gebeurtenis sen op verschillende manieren te benaderen. Mijn literaire wer ken en mijn artikelen eindigen vaak met een soort ongemakke lijk compromis. Sommige men sen zien een compromis als een vorm van lafheid of een gebrek aan principes. Maar ik denk eenvoudigweg dat compromis sen bij het leven horen. Niet al leen de personages in mijn boe ken hebben ze nodig, maar ook de Israëliërs en Palestijnen. Zij moeten tegen hun zin een be staan naast elkaar zien op te bouwen, willen ze overleven in plaats van sterven." Met Dezelfde zee heeft hij een zeer persoonlijk boek geschre ven. Het verhaal speelt zich gro tendeels af in Bat-Jam, een voorstad van Tel-Aviv. Hier woont Albert Danone, een saaie belastingadviseur. Zijn vrouw is onlangs overleden aan kanker, zijn zoon maakt een reis in de bergen van Tibet. De vriendin van zijn zoon, Ditha, trekt we gens geldgebrek in bij Albert, en de man schaamt zich al snel voor de gevoelens die de jonge vrouw bij hem oproepen. De zelfde zee is geen doorsnee ro man, aangezien het boek zich ook laat lezen als één groot ge dicht waarin ritme, metrum en rijm op de voorgrond staan. „Een paar karakters in deze roman zijn gebaseerd op men sen die ik erg goed ken: mijn ou ders, kinderen, familieleden", vertelt Oz. „Maar zij maken slechts een klein deel uit van de totale roman. De andere figuren zijn afgeleid van mijn eigen per soon. Ik wilde een groep perso nages naar voren laten komen die op een geheimzinnige ma nier met elkaar verbonden zijn. En ze hebben geen geheimen voor elkaar. Wanneer de zoon met een hoer naar bed gaat in Nepal, weet op hetzelfde mo ment de vader wat hij aan het doen is. Zelfs de moeder be moeit zich er mee, terwijl ze al een jaar dood is. Zij verdedigt de zoon tegen de kritiek van haar man. Maar uiteindelijk is het al leen maar de verteller die aan het woord is, degene die het verhaal naar voren brengt." Duidelijk is in elk geval dat Oz zichzelf als personage in de ro man naar voren heeft gescho ven. „Maar het frappante is dat die karakters hem ook van zeer nabij kennen. Op die manier gaat het verhaal voortdurend heen en weer. Daardoor heeft de roman een speelsheid gekre gen die het tragische verhaal re lativeert. In mijn roman gaat het om de menselijke behoefte niet alleen contact te hebben met anderen, maar vooral voort te leven in die anderen. En dan is foto cpd marcel israel de dood plotseling niet zo langrijk meer. Dat is denk essentie van mijn roman ouders overlijden, belande' na hun dood in de kinderei der kind is daarom voor d( van zijn leven zwanger van eigen ouders. Toen Amos Oz twaalf pleegde zijn moeder zeifin Stond zij hem voortdurend ogen toen hij aan zijn rc werkte? „Natuurlijk. Mijn der liet haar familie achter der een verklaring. Zij dus huiswerk gegeven voi rest van mijn leven. Veel sen proberen zich in het i deel van hun leven te on tij stelen aan de greep van hu ou ders. In het tweede deel g< een gevecht aan met de duw van hun ouders. En derde deel proberen ze oi1 beeld v^n hun ouders niet te raken, zodat ze niet vo verdwijnen. Dat is denk van de paradoxen van he staan." De roman vergt veel ins ningen van de lezers. In zij rig jaar verschenen bund beginnen verhalen is een opgenomen met de titel plezier, waarin hij 'een l leescursus' heeft willen int ceren. Oz schreef hierin t meer: het leesplezier, als vele andere verrukki moet met kleine teugjes w genoten, en niet indei worden opgeslokt.' „Mijn man is inderdaad zeer gi centreerd, omdat er zo wordt uitgelegd. Ik zou d willen dat mensen Dezel zeer langzaam zouden lez P worden tegenwoordig curs gegeven waarin geleerd hoe je in één minuut tien V na's kunt opnemen. Dat i f absurd! Ik ben een groot stander van het langzame Eigenlijk had op de van mijn roman moeten voorzichtig, dit is champag geen mineraalwater!' Boekkoper wordt gelokt met koffietv en internet t een krantje en een kopje koffie tussen de boeken bij boekhandel Scheltema in Amsterdam. foto cpd cees zorn den haag jan-hendrik bakker In het marketing-jargon is er een woord voor: fun-shopping. Ten aanzien van boeken, die toch een iets spiritueler imago hebben dan kleding bijvoor beeld, klinkt het een beetje oneerbiedig. Maar van toepassing is het zeker. Boe ken kopen doe je voor je plezier. „Ze ventig procent van het publiek dat een boekwinkel binnen komt weet nog niet wat het gaat kopen. En of het wel iets koopt", zegt mr. A.C. Doeser, secretaris van de Nederlandse Boekverkopers Bond (NBB). De boekhandel doet er daarom alles aan die zeventig procent te verleiden. Met koffie, ontspannen zit- hoekjes, kleine lunches, tv-schermen, cd's en ruime openingstijden. „Er zijn eigenlijk geen producten in de vrije-tijdsmarkt die zo aan regelmati ge verversing onderhevig zijn als het boek", zegt Doeser. „Daarom moet je als boekhandel steeds blijven proberen publiek binnen te halen. Want nergens is de concurrentie zo groot als in de vrije-tijdsmarkt." Boekwinkel op boekwinkel vernieuwt deze jaren dan ook zijn aanzien. Vooral de grote op het algemene boek gerichte zaken gaan de formule van Donner in Rotterdam en Broese in Utrecht achter na. De nieuwe formule luidt: combineer een groot aanbod boeken met audio en multimedia. En geef het publiek vervol gens de ruimte en de tijd op zijn gemak een keuze te doen. „Vooral de combi natie van fysieke producten met virtuele is een gouden formule", aldus Doeser. Internet biedt de boekkoper veel, vooral degene die gericht op zoek is naar een bepaalde titel. Maar wie de boeken door zijn handen wil laten gaan, kijken, voelen en lekker aarzelen of hij zal kopen - of desnoods een besteld boek af wil halen, heeft een boekwinkel nodig. „Dat is ook de reden", meent Doeser, „dat bol.com (een grote Inter- net-winkel) pas een bestaande boek winkel heeft overgenomen." Het is duidelijk: de nieuwe boekhan del moet concurreren met het gemak en de verleidingen van Internet-verkoop. In Middelburg is boekhandel Fanoy 'De Drukkery' begonnen, een cluster van activiteiten rond het boek en verwante informatiedragers. Twaalf tv-schermen staan de aspirant-koper ten dienste met actuele informatie. Ér worden regelma tig lezingen en exposities gehouden. Verder is er een heuse brasserie en er staat een klein drukpersje. De boekwin kel groeit uit tot cultureel centrum, dat overigens goede samenwerking heeft met het mediacentrum in Vlissingen, voorheen traditioneel nog 'de bieb' ge heten. De omzet van Fanoy is enorm toegenomen. Dat is ook het geval in Den Haag, waar Boekhandel Paagman aan de Fre- derik Hendriklaan vorig jaar de omzet zag stijgen met 15 a 20 procent, waar de landelijke trend uiteindelijk negatief was. „Maar", zegt Fabian Paagman, „ik weet niet of het alleen ligt aan de koffie hoek en de multimedia-hoek die wij nu hebben. Ik denk dat onze ruime ope ningstijden, elke werkdag van 9 tot 9 uur en elke zondag, meespelen. Maar de nieuwe opzet slaat echt giga aan." Kees Noordhoek van Scheltema Hol- kema Vermeulen aan het Koningsplein in Amsterdam is even opgetogen als zijn Haagse collega. 'Scheltema' werd dit voorjaar anderhalf keer zo groot, een uitbreiding die geheel is gaan zitten in de sector 'non-books', zoals Noordhoek het professioneel uitdrukt. Cd-roms, een café annex lunchroom en audio- cd's derhalve. Over de omzet wil Noordhoek nog geen harde cijfers kwijt „maar we waren erg gelukkig met het feit dat wij in februari - 17 januari zijn wij opengegaan - de begroting makke lijk gehaald hebben. En dat wil wat zeg gen met zo'n kostbare uitbreiding." Noordhoek zegt dat er verder vooral in kwaliteit geïnvesteerd zal worden. Verdere differentiatie van het personeel ajr zal plaats vinden. De behoefte specialiseerde kennis neemt toe mate het aanbod groeit. Zakelijk' ministratief moeten de verschi ive activiteiten in de boekhandel oofrbr scheiden worden. De potentiële boekkoper mof naar de zin worden gemaakt. In ka is de grootsteedse boekhandel: een verwencentrum voor de boek per. In Europa - de veranderingei ven niet tot Nederland beperkt trend nu ook niet te stuiten. De Bijenkorf-keten biedt lezers ge tijd de mogelijkheid om een binnen 28 dagen terug te breng kug het niet bevalt. „Eigenlijk", laat Brinkers namens het concern welf lie dat niets anders dan dat wij de staande ruilmogelijkheid opnietr der de aandacht brengen." Het p - vindt het blijkbaar een gerustste gedachte en besluit sneller tot aan en hoe zit het met het mis „Ach", zegt Blinkers collega, „er maar één meneer bekend, die ti een boek komt ruilen met de grij heb het uit'. Maar die is de ook niet meer gesignaleerd." Boeken hébben blijft blijkbaar ph, wel erg leuk. u

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20