Vreemde vogel in wetenschap zoekt 'opperste waarhek Geloof Samenleving •s Paus spreekt Palestijnse vluchtelingen moed in De stromingen die de mens niet kenU DONDERDAG 23 MAART 2000 "Dl VANDAAG Wanneer het lijk van een gewaardeerde geeste lijke, en zeker dat van een bisschop, na een aantal jaren nog niet is vergaan, moet er iets bijzonders aan de hand zijn. Zo verging het de stoffelijke resten van de bisschop van het Peruaanse Lima, Sint Turibius (1538-1605). Hij stierf ergens op een veldbed tijdens een tocht langs een aantal afgelegen bergdorpen. Turibius was niet geliefd bij clerus, en ook niet bij de Spaanse grootgrondbezitters. Alleen voor de arme in heemse bevolking, de Indios, had hij veel betekend. Daar om gingen de machthebbers de gestorven bisschop pas een aantal jaren na zijn dood halen, om het bij te zetten in de kathedraal van Lima. Toen bleek zijn lijk nog intact te zijn. Sommigen beweren dat de Indios hem hadden gebal semd. Maar hij kreeg toch een heiligverklaring en een ei gen feestdag op 23 maart. 23 MAART Oecumenische installatie Cormac londen De installatie van mgr. Cormac Murphy-O'Connor tot aartsbisschop van Westminster had gisteren een oecumenisch karakter. Het hoofd van de Anglicaanse Kerk, aartsbisschop Ge orge Carey, was aanwezig bij de installatie van de nieuwe rooms-katholieke aartsbisschop van Londen. Aartsbisschop Cormac, zoals hij wordt aangeduid, zei dat hij tranen in de ogen had gekregen toen hij in 1982 paus Johannes Paulus II en aarts bisschop Robert Runcie, de voorganger van Carey, samen had zien bidden tijdens het pausbezoek aan Engeland. Raiser bezoekt geheelde Batakkerk medan Secretaris-generaal dr. Konrad Raiser vn de Raad van Kerken heeft op de eerste etappe van zijn Indonesiëreis een be zoek gebracht aan de lutherse Batakkerk op Sumatra. In de kerk, met 2,5 miljoen leden de grootste protestantse kerk in Zuid-Oost-Azië, woedde tussen 1992 en 1998 een diepgaand conflict, nadat het Indonesische leger ephorus (bisschop) Sori- tua Nababan had afgezet. De huidige bisschop Hutaurak sprak de hoop uit dat de ervaring van de kerk „ons zal helpen bij het tegengaan van de desintegratie van de staat Indonesië". Arabist De Moor overleden numegen Arabist dr. E. de Moor, directeur van het Instituut voor Oosters Christendom te Nijmegen, is zondag op 63-jarige leeftijd in zijn woonplaats Millingen aan de Rijn overleden. De Moor was vanaf 1973 wetenschappelijk medewerker Arabische letterkunde aan het instituut voor talen en culturen van het Midden-Oosten van de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN) In 1994 werd hij directeur van het Instituut voor Oosters Chris tendom aan de KUN. Hij was mede-oprichter en waarnemend voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor de Studie van het Midden-Oosten en de Islam. 'Wandelen in het licht' lisse 'Wandelen in het licht' is het thema van de Sing-In die za terdagavond in de Pauluskerk in Lisse wordt gehouden. Gast- soliste is Diana van Leeuwen. De samenzang wordt begeleidt door Cees Molenaar en Herman van Hartingsveld (piano en or gel) en Christine van der Aart-Segers (trompet). De Sing-In in de kerk aan de Ruishornlaan 33 begint om half acht. De presenta tie is in handen van dominee Voschezang. Jongerendag in Leiden leiden De band Crossings uit Dordrecht treedt op en Jaap Noorlander spreekt, zaterdag op de Jongerendag Leiden in de voormalige streekschool achter station Lammenschans in Lei den. 'In vuur en vlam' is het motto van de christelijke jongeren dag, die duurt van 's middags half drie tot 's avonds half negen. Jongeren vanaf 16 jaar zijn welkom. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Burgh, mw. M.M.M. Leydens, kandidaat uit Leiden; te Lemelerveld (SoW), H. van Solke- ma, kandidaat uit Utrecht; te Oostvoorne (SoW), H.G. Haan- drikman te Ammerstol. Aangenomen: naar Kethel en Spaland, J.J.A. van de Peppel te Epe; naar Warmond, N.C. Smit te Lekkerkerk. Bedankt: voor Ede, G.A. Schreu- ders te Wierden; voor Noordwijk (wijkgem. Ichthus), H. Russcher te Oud-Beijerland. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Leerdam. R.F. Tel genhof, kandidaat uit IJsselmui- den. CHRISTELIJK GEREFORMEERDE KERKEN Beroepen: te Genemuiden, J. Bos te Aarlanderveen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Bedankt: voor Boskoop, W. Vis- scher te Amersfoort. OUD GEREFORMEERDE GEMEEN TEN IN NEDERLAND Bedankt: voor Nieuw-Beijerland, T. Klok teUrk. WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met vrijdag. Denemarken: Donderdag eerst kans op mist en verder geregeld zon. Vrijdag geleidelijk meer bewolking en later op de dag in het wes ten of zuiden misschien een bui. Maxi ma tussen 6 en 10 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ierland: In het zuidoosten eerst nog wat zon, maar geleidelijk net als elders veel be wolking en perioden met regen en meer wind. Maxima uiteenlopend van 9 gra den in het noordwesten tot 14 in het zuidoosten. België en Luxemburg: Eerst nog zon en droog. Vanuit het zuid westen meer bewolking en later op don derdag en vrijdag buien, mogelijk met onweer. Maxima rond 14 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Eerst nog hier en daar wat zon, vanuit het zuidwesten meer bewolking en enke le regen- of onweersbuien. Maxima om streeks 14 a 15 graden. Zuid-Frankrijk: Vanuit het zuidwesten meer bewolking en enkele pittige regen- of onweersbui en Maxima tussen 15 tot 20 graden. Spanje: Eerst nog op veel plaatsen bewolkt en enkele flinke regen- of onweersbuien. Vanuit het zuiden geleidelijk droog en hier en daar zon. Maxima tussen 14 en 20 graden. Portugal: Eerst nog een enkele bui. Van het westen uit droog en in het zuiden af en toe zon, maar ook nog geregeld wolkenvelden. Maxima uiteenlopend van 12 graden in regen in het noorden, tot plaatselijk 20 graden in het zuiden. Mallorca, Ibiza, Menorca: Veel bewolking en regen- of onweersbui en Later op vrijdag geleidelijk iets dro ger. Maxima rond 17 graden Marokko: Westkust: eerst nog wolkenvelden en in het oosten kans op een regen- of on weersbui en langs de kust een stevige noordoostenwind. Vrijdag overal droog en meer zon. Maxima tussen 17 en 20 graden. Canarische Eilanden: Perioden met zon en vooral in het noor den eerst nog kans op wolkenvelden. Droog met een maximumtemperatuur rond 22 graden. Duitsland: Eerst vooral in het zuiden nog zonnig. In het noorden in de nacht en ochtend kans op mist of lage bewolking. Vrijdag meer wind en bewolking en vanuit het westen enkele buien. Maxima 8 graden in het noorden 16 in het zuiden. Oostenrijk: Eerst nog droog en rustig weer met flink wat zon. In de dalen in de nacht en vroe ge ochtend eerst nog kans op mist of laaghangende bewolking. Later op vrij dag vanuit het westen meer bewolking. Maxima rond 14 graden. Zwitserland: Komende nacht en vroege ochtend in de dalen eerst nog kans op mist of lage be wolking. Geleidelijk vanuit het zuidwes ten meer bewolking en vooral vrijdag en kele regen- of onweersbuien. Maxima tussen 12 en 17 graden. Polen: Eerst in de nacht en ochtend kans op mist overgaand in wolkenvelden, gelei delijk meer zon en meest droog. Maxima uiteenlopend van 6 graden in het noor den tot 12 in het zuidwesten. Tsjechië en Slowakije: Donderdag in het noorden eerst nog kans op wolkenvelden en in de nacht en och tend kans op mist. Verder ook nu en dan zon en droog. Maxima rond 11 graden. Hongarije: Droog en rustig weer en perioden met zon. Maxima rond 13, vrijdag plaatselijk 16 graden. Italië: Eerst nog flinke zonnige perioden. Vrij dag vanuit noordwesten meer bewolking later gevolgd door enkele regen- of on weersbuien. Maxima uiteenlopend van 13 graden in het noorden tot 20 op Sici- li. Corsica en Sardinië: Eerst nog zon en droog. Later op donder dag vanuit het zuidwesten meer bewol king en vooral vrijdag enkele pittige re gen- of onweersbuien. Maxima rond 17 graden. Griekenland en Kreta: Flinke zonnige perioden en droog. Gelei delijk minder wind. Maxima oplopend naar ongeveer 16 graden Malta: Flinke perioden met zon en droog. Maxi ma oplopend naar ongeveer 19 graden. Turkije en Cyprus: Eerst nog wolkenvelden en enkele regen- of onweersbuien, in de bergen in het noorden eerst nog kans op sneeuw. Ge leidelijk minder wind, droog en meer zon. Maxima aan de kusten van 10 gra den bij de Dardanellen tot 18 op Cyprus. Weerrapporten 23 maart 07 u Amsterdam De Bilt Deelen Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Twente Vlissingen Maastricht Aberdeen Athene Barcelona Boedapest Dublin Frankfurt Genève Helsinki Istanbul Klagenfurt Kopenhagen Las Palmas Londen Luxemburg Madrid Malaga Mallorca Malta licht bew regenbui half bew. zwaar bew half bew. licht bew w 1 licht bew. no 3 licht bew. w 1 licht bew. w 3 licht bew. nw2 licht bew. w.s. 0 VRIJDAG 24 MAART 2000 Zon- en maanstanden Zon op 06.33 Zon onder 18.59 Maan op 23.56 Maan onder08.44 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 06.18 18.38 05 51 18.11 Split onbe Laag 02.15* 14.45 01.56 14.26 Stockholm half zwaar bew onbewolkt 13 8 6.0 16 11 8 5 20 14 0.0 r 1 11 0 0.0 em bewolkt onweer W warmtefront regen sneeuw V koufront opklaringen Ab hagel lagedruk EïE= mist windrichting hogedruk zonnig 19 temperatuur luchtdruk in -100°-hecto pascal Wenen licht bew. Zurich licht bew. Bangkok zwaar bew Buenos Aires zwaar bew. Casablanca onbewolkt Johannesburg licht bew. Los Angeles half bew 17 1 0.0 TelAviv 36 26 0.0 Tokyo - 26 19 0.0 Toronto 19 10 0.0 Tunis 22 11 0.6 Vancouver 17 10 00 O L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) kantoor Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden abonneeservice Abonnementen 071-5128 030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/ vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 directie B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) hoofdredactie J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) redactie A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden telefax Advertenties: 071-5323 508 Familieberichten: 023-5317 023- 5320 216 Redactie: 071- 5321 921 Hoofdredactie: 071-5315 97 a ADVERTENTIES Maandag t/m vrijdag van 8.30! 071-5356230 RUBRIEKSADVERTEN e Maandag t/m vrijdag v; 071- 5143 545 ABONNEMENTEN^ bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging! het automatisch afschrijven v; abonnements- geld, ontvangen I betaling. VERZENDING PER POi (j Voor abonnementen die per postO 1 worden verzonden geldt een toesl aan portokosten per verschijndag L ipar LEIDSCH DAGBLAD OP CAS! en j Voor mensen die moeilijk lezen hebben of blind zijn (of eei leeshandicap hebben), is ec van het regionale nieuws uit h« eds Dagblad op geluidscassette b informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectu dus 7 aar nap irKe als kwa Ik Zc .We r\vi-/ l ekla (Pri L„D idiei internet: Dag v.leidschdagblad.nl r e-mail: redactie.ld@damiate.hdc.nl K N H U I Z ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuisj maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezonde feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. ntuii ijn v.iri ns v natu Bijzonder hoogleraar 'metafysica in de geest van de theosofie' Wim van Vledder. „Als alles God is, en ik dus ook, dan heb ik alles en is er toch niets meer te begeren?" foto anp De enige zekerheid die theosoof dr. Wim van Vledder heeft, is dat er één onkenbare Bron is waar alles uit voortkomt. In de ruim twintig jaar dat hij in Lei den bijzonder hoogleraar meta fysica in de geest van de theo sofie was, heeft het zoeken naar die 'opperste waarheid' hem steeds meer gegrepen. „Daar kan ik lyrisch over worden." Of die Bron nu God, Brahman, Boeddha of Allah heet, is hem om het even. De bijna 65-jarige Van Vled der neemt moprgen afscheid van de universiteit waar hij zich altijd een 'vreemde vogel' heeft gevoeld. Met zijn eigenzinnige onderwijs aan studenten en toehoorders van diverse spiritu ele pluimage paste hij niet zo goed bij de gangbare weten schap. Die geldt in de door hem bewonderde hindoeïstische Ve da's als 'lagere kennis', die wel haar nut heeft maar de mens niet dichter bij het onkenbare Absolute brengt. Vari Vledder bezet de door de stichting Proklos in 1956 in het leven geroepen leerstoel sinds 1979. De eerste vijftien jaar ver vulde hij zijn hoogleraarschap naast zijn baan als leraar Frans aan het gymnasium in zijn woonplaats Zwolle. Hij heeft het theosofische gedachtegoed steeds met verve uitgedragen. In de theosofie, in de 19-de eeuw onder invloed van me vrouw H.P. Blavatsky ontstaan, staat het idee centraal dat er één bewustzijn is dat aan het gehele universum ten grond slag ligt en de basis van alle godsdiensten vormt. Zendingsdrang is Van Vled der vreemd, maar het zou hem zeer verheugen als de mens heid rijp zou worden voor een wereldreligie die zich laat inspi reren door dat Ene, dat tegelij kertijd hoogverheven en al- doordringend is, tegelijk het universum bezielt en in 'de hol te van het hart' huist. Die bood schap is volgens Van Vledder geknipt voor de hedendaagse mens die bij gebrek aan beter zijn houvast zoekt in geld, carri ère, macht en aanzien. „Als al les God is, en ik dus ook, dan heb ik alles en is er toch niets meer te begeren? Wat zou het mooi zijn als ouders hun kinde ren leerden dat alles gedragen wordt door het ene goddelijke leven. Dat grote onbekende dat zo dichtbij is, kan een leidende factor in je leven worden." Het „Pad van bevrijdend in zicht" gaat echter niet over ro zen, weet Van Vledder. Een mens heeft vele levens van in spanning en worsteling nodig om uiteindelijk verenigd te worden met het 'opperste Zelf. „Dan", zeggen de hindoeïsti sche Upanishaden, „wordt het hart vervuld van Licht, dan straalt het Licht van God." Van Vledder heeft de afgelopen ja ren vooral besteed aan een ver taling van en toelichting op de Upanishaden, het laatste deel van de aloude hindoeïstische Veda's. Dat kwam onlangs on der de titel 'Het mysterie van het Zelf. Upanishaden' bij uit geverij Ankh-Hermes uit. Met onder meer de Upanis haden in de hand verzet Van Vledder zich tegen elke poging om waarheid in dogma's vast te leggen. „De Upanishaden leren dat er eigenlijk niets zinnigs te zeggen is over die ene, onken bare Bron waar alles uit voort komt." Dat was ook zijn bood schap aan de ongeveer vijftig studenten en toehoorders die zijn colleges trouw bezochten. „Denk erom dat je niet dogma tisch mag zijn", hield voor. „Zo gauw je zegtd lijk hebt, heb je het groc gelijk van de wereld.' ook zeer beducht voor ging tot dogmatisme di organisatie, dus ook in fische kring, vroeg of kop opsteekt. Hoezeer aanhangers schillende godsdienste ook met hun eigen geli oren slaan, toch gelo Vledder dat steeds me sen zich in deze tijd zi nr liseren dat alles één is. dat we de goede kant i Ik kom steeds meer m<1 :h gen die zich willen late reren door die emc stroom van goddelijlas Maar we moeten eerst ,i:t een verschrikkelijk dal steling heen." Van Vledder is teven lijke van de Vrij-Katholi die in 1916 onder inv de theosofie in Engel, stond. „Het is een kerk ledig gebaseerd is op Upanishaden verwi stelt hij. Als hij de bijb spiratiebron gebruikt, die in dezelfde unive r.z uit. Het kerstverhaal gens hem bijvoorbi „het ontwaken van het£ zijn in de holte van Jezus' kruisiging is v?l Vledder „de zelfoverg het Allerhoogste, het van het ik en het opga Al." Theosoof noemt Van zich met enige schroocm jezelf theosoof noemt, genlijk dat je je hele le om naar de opperste te zoeken. Ik probeer spirituele zin te beant aan wat de theosofie doe mijn best om het slecht te doen.' Paus Johannes Paulus II heeft gisteren de bevolking van het Palestijnse vluchtelingenkamp Deheisheh bij Bethlehem moed ingesproken. Hij zei dat de in ternationale gemeenschap met spoed moet zoeken naar een rechtvaardige oplossing voor de vluchtelingen, maar ging niet zover te pleiten voor terugkeer naar de plaatsen waar ze van daan komen. President Jasser Arafat maak te gisteravond bij het vertrek van de paus uit Bethlehem toch een tevreden indruk. Hij wist vantevoren dat de paus geen opzienbare politieke uitspraken zou doen en kon terugzien op een voor hem en zijn bestuur geslaagde dag. Televisiekijkers over de hele wereld zagen Ara fat in actie als gastheer van het hoofd van de Rooms Katholieke Kerk en als president van de Pa lestijnse staat in wording. „Het Palestijnse volk heeft grote waardering voor uw steun aan zijn zaak en aan zijn recht matige aanwezigheid in zijn thuisland als een soeverein en onafhankelijk volk", waren zijn welkomstwoorden toen de paus in Jezus' geboorteplaats arriveerde. „Ik heet u van harte welkom in Palestina en in Jeru zalem, onze eeuwige hoofd stad", zei Arafat. Zowel presi dent Weizman als Jeruzalems burgemeester Olmert hadden het eerder bij aankomst van de paus in Tel Aviv gehad over Je ruzalem als de 'eeuwige hoofd stad' van Israël. De paus hield een pleidooi voor een snelle verbetering van het lot van het Palestijnse volk, zonder dat hij woorden als 'staat' of 'terugkeer' gebruikte. „Niemand kan voorbijgaan aan het lijden van het Palestijnse volk in de afgelopen tientallen jaren", zei hij. „Iedereen in de wereld ziet uw droeve lot. En het heeft te lang geduurd." Op het plein voor de geboor tekerk droeg de paus een mis op. Er waren 15.000 gelovigen verwacht, maar nauwelijks de helft was naar Bethlehem geko men. De mis was mede moge lijk door de medewerking van de plaatselijke islamitische ge meenschap, die erin had toege stemd de oproep tot gebed even uit te stellen. Maar de paus had zijn preek nog geen seconde beëindigd of het 'Alla- hu Akbar' schalde al over het plein. BOEKBESPREKING In het boek Mysterie Scholen van de Duitse directeur/uitge- ver en auteur Konrad Dietzfel- binger (1940) komen zeven mysteriescholen aan bod. Het begint bij Egypte, om vervol gens via Pythagoras, Socrates en Plato, het christendom, de gnosis en de katharen bij de Rozenkruisers te eindigen. Maar voor de auteur daaraan begint, beschrijft hij eerst in het algemeen de 'mysterieweg' die een mens kan bewandelen. Dietzfelbinger vergelijkt de geestelijke wereld met een zee, waarin één enkel mens een druppeltje is. „Het waterop pervlak is de zintuiglijke we reld, waarin de mens naar iets streeft, of zich gewoon maar laat drijven. Hij beweegt zich meer of minder bewust over een coördinatensysteem van oorzaak en gevolg, al naar ge lang zijn wensen, angsten, ge dachten en herinneringen. De deeltjes van het oppervlak, de afzonderlijke druppels, schui ven en duwen elkaar volgens bepaalde wetten. Tussen men sen treden spanningen en wis selwerkingen op volgens het programma van de natuurwet ten, de psychologie en sociolo- gaan. Er zijn domweg g woorden voor. Je moeti varen, en kunt het op gi ita. kele manier later verifië se] En daar zit 'm nu ook df ke plek van Dietzfelbin boek, dat voor het ovei ressant en gedegen is. mensen die weten waai teur het over heeft, zijn waarschijnlijk oude koe Die zouden het boek all pen om bevestigd te zie ze allang weten. De 'stal die nog doof en blind het geestelijke moois oppervlakte van de zee ren, hebben de keuze u opties. Of ze geloven Di binger en hopen ooit ei eigen ervaring het verhi kunnen bevestigen. Of ven zich bij iedere zin ii boek afvragen waar die onbekende Duitser zo kend veel wijsheid over diepste geheimen van mos vandaan haalt. Titel: Mysterie Scholen Auteur: Konrad Dietzfi ger Uitgeverij: Ankh Herin Prijs: 59,50 gie. Maar on der de drup pels aan de oppervlakte ligt de hele diepte van de oceaan, met zijn ontelbare stromingen die de mens niet kent." De tweede 'stroming' is volgens de au teur een tus senwereld van goede en kwa de demonen, ook wel de schaduwwe reld (van de doden) ge noemd. Het 'karma' van de mens komt hier om de hoek kijken. In andere woorden: hier wordt bepaald wat er op het wateroppervlak gebeurd. Maar er is nog een derde laag: de zeebodem of, zoals Dietzfel binger het noemt, het 'vaste land van de geest'. Het is een hogere of diepere werkelijk heid, waarvan wij eigenlijk nauwelijks weet hebben. „Blind voor deze werelden, drijft de mens op de opper vlakte van de zee rond, blind door loopt hij de cirkelgangen van reïncarna ties." Gelukkig weet Dietzfelbinger wel hoe de geestelijke vork in de steel zit. Al thans, dat moet bijna wel, anders schrijf je er geen 315 pagi na's tellend boek over. Nu heeft hij niet de pretentie, dat hij via een boek de lezer pre cies kan uitleggen hoe de ver schillende lagen van de geeste lijke wereld eruit zien. Want de ellende met spirituele ervarin gen, die boven de ordinaire zintuiglijke feiten en logica uit stijgen, is dat je ze niet in dui delijke taal kunt omschrijven. Zelfs de grootste geesten uit de menselijke geschiedenis moes ten op dit front verstek laten Elke daq een beetje vakantie Gezellige "Grote Markten", heerlijk eten en prachtige kerken. En dat zo dicht bij huis! Kijk morgenmiddag Vakantie-TV uit België: 13.05 uur op SBS6! VAKANTIEWINKELS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14