1 Wierook tegen de poeplucht 232 ZATERDAG 18 MAART 2000 Sapvasten in een klysmaklooster Darmspoelingen met zout water in combinatie meteen streng dieet van drie borrelglaasjes groentesap per dag. In kuuroord 'De Schouw' in Noordgouwe (Zeeland) verkondigen ruituurarts Peter Schoutens en zijn assistenten de heilzame werking van het sapvasten. Een reinigingsmethode die korte metten zou maken met chronische klachten en het begin kan inluiden van een probleemloze ontlasting: 'dagelijks een stevige keutel en een schoon wc-papiertje'. Routineus schuift de natuurthera- peute een plastic slang in de aars. Vaseline moet zorgen dat de ingreep soepel verloopt, maar de sensatie blijft onaangenaam. Een heftige aandrang tot poepen beheerst het hele onderlijf. Als het kraantje van het waterreservoir wordt opengedraaid, stroomt anderhalve liter lauw zout water de dikke darm binnen. „Als je het onprettig vindt, moet je het zeggen, dan stop ik even", klinkt de zachte sfem van de thera peute, die ondertussen met haar rechter hand het stuitbeen masseert. In kuuroord De Schouw staat elke dag een klysma op het programma Dat is nodig om het aangekoekte vuil in de darmplooien los te weken, zegt natuurarts Peter Schoutens. „Wij noemen dat ontslakken. Kijk maar in de wc-pot, dan 2de je van die'kleine zwarte spik keltjes in je ontlasting. Dat zijn de slakjes." Als het water binnen is, trekt de therapeu te de slang voorzichtig terug en draait haar patiëpt op zijn zij. Met geurige massageolie begint ze de onderbuik de masseren. In de buikholte klinken doffe fluittonen en pruttel- geluiden. „Een goed teken", glimlacht de therapeute. Totdat haar gekwelde patiënt opeens groen wegtrekt en vraagt de behan- deltafel te mogen verlaten. Paniek! De wc is bezet. Met samengekne pen billen rennen door de lange gang. Braakneigingen. Zweten. De volgende wc wordt maar net gehaald. Als de knieën door buigen, gaat de sluis open. Pure gier spettert tegen de tegels. Groepsverband Sapvasten doe je in groepsverband. De ver leiding om de straffe regels te omzeilen is thuis nu eenmaal te groot. Het regime in het kuuroord lijkt in alles op dat van een klooster waar de enige afleiding bestaat uit contem platie. Meditatie, yoga, kringdans, wisselba den en massages vullen de trage uren tussen zonsopgang- en zonsondergang. Alles is ge richt op de rigoureuze schoonmaak van het spijsverteringskanaal. Want er valt heel wat op te ruimen. „Het totale oppervlak van je darmen beslaat twee voetbalvelden", zegt Peter Schoutens, die ook weet te melden dat het vatenstelsel van de mens een totale lengte heeft van 100.000 kilometer.Als je te zuur eet, bijvoorbeeld te veel dierlijke vetten, raakt alles verstopt en vergiftigd. Vasten is dan de oplossing." Ver betering van de conditie en vermindering - of zelfs genezing - van allerlei chronische pijntjes en vermoeidheidsklachten zijn de beloofde zegeningen. Behalve tot lozing van opgeslagen gifstof fen en overtollig vet, leidt de vastenkuur tot afbreuk van emotionele blokkades, zegt Schoutens. Het een kan niet zonder het an der, voegt hij er waarschuwend-aan toe. „Dat is geen kwestie van geloof, daarvoor heb ik het te vaak zien gebeuren. Mensen die eerst klaagden dat ze maar niet afvielen, raakten na een enonne huilbui kilo's kwijt." De martelkuur kost elfhonderd gulden (vier dagen, zes overnachtingen) en vangt aan op zondagavond. In een grote huiska mer kijken vijftien vrouwen en vier mannen Dr.C. van der Smagt, huisarts in De Bilt, be stuurslid van de Vereni ging tegen de Kwakzal verij over sapvasten: „Het wezen van deze therapie is, dat je geld uit de zak wordt geklopt. Het kost je honderden guldens. Je valt er na tuurlijk wel van af, al is het voornamelijk water dat je verliest, want vet gaat maar heel geleide lijk. Verder is het in mijn ogen nergens goed voor. Ontslakken en ontgiften, het is allemaal kletskoek. Uit onderzoek is nooit gebleken dat het heil zaam zou zijn. Je li chaam is zelf in staat rotzooi op te ruimen, dan krijg je namelijk di arree. Gevaarlijk is het niet, al kun je van klys ma's wel flauwvallen. Het spreekt desondanks veel mensen aan, omdat het is gebaseerd op oude ideeën. Als het maar oud is, is het goed, denken ze dan. Waarbij gemakshal ve wordt vergeten dat onze overgrootvaders gemiddeld maar een jaar of 35 oud werden." Ook het geven van klysma's aan kinderen is volgens natuurartsen aanbevelenswaardig. ILLUSTRATIE Uit: Paul van Dijk, Compendium van alternatieve geneeswijzen, Ankh-Hermes bv 1993 FOTO KEES VAN DER LINDEN elkaar wat onwennig aan. Tijdens het rondje 'voorstellen' blijken de meesten een drukke baan te hebben. Een bankdirectrice, een ma kelaar in commercieel onroerend goëd, een actrice, een eigenaresse van een cateringbe drijf en een filiaalhoudster van een meubel zaak. Volgens de richtlijnen van de brochure hebben ze 24 uur nauwelijks meer iets gege ten, Hooguit wat groenten of fruit. Sommi gen hebben vlak voor binnenkomst nog even snel een appeltje weggeknabbeld. Met knor rende honger zoekt iedereen al vroeg zijn bed op. Elke dag begint met groepsmeditatie en een glas bitterzout. Een ongelooflijk smerig drankje, smakend naar gal en zeewater, dat de dunne darm moet reinigen. Binnen enke le minuten tot een half uur is toiletgang on vermijdelijk en stroomt de pot vol met stin kende, zwarte prut. De gangen van het kuur oord vullen zich met een penetrante stal lucht, waartegen de staaljes wierook nauwe lijks een remedie zijn. Al net zo Spartaans zijn de 'Kneippse be gietingen', een vast ochtendritueel. De kuurgasten stellen zich naakt op in een rij voor de hete douches, waarna ze - staande in een teil met kiezelstenen - om beurten een tuinslang met koud water op zich gericht krijgen. En dat volgens de richtlijnen van dokter Kneipp (1821-1897), die meende dat de huidvaten en de cellen zo tot extra activi teit worden aangezet, mits de koude straal de bloedsomloop volgt Dus: van beneden naar boven, en van rechts naar links. De mo derne medische wetenschap heeft de Duitse arts al lang opgeborgen bij de Haarlemmer Olie en het aderlaten, maar in De Schouw heeft hij nog gezag. Klachten Na twee dagen biedt het kuuroord, gevestigd in een voormalig streekziekenhuis, de aan blik van een kankerpaviljoen, ledereen sloft in badjas of joggingpak door de lange gan gen, de ledematen stijf, de gezichten bleek van de aanhoudende hongerhoofdpijn. Grauwe wallen hangen onder de ogen. „Symptoom van een overbelaste lever", zegt natuurarts Peter Schoutens. De lever draait op volle toeren, legt hij uit, omdat alle li chaamscellen zich beginnen te ontdoen van de opgeslagen giftstoffen. Klachten over hartkloppingen, duizelingen en zelfs galbra- ken - een enkeling hangt uren kokhalzend over de wc-pot - wuift hij weg. „Een heel ge wone reactie. Schrik er niet van." Tijdens het verplichte middagdutje krijgen de kuurgasten een 'leverpakking'. Op de rechterbuikflank legt een van de therapeuten een hete kruik die het orgaan tot extra activi teit moet aansporen. Het emotioneel ontgiften heeft plaats in de kapel van het kuuroord, ingericht als een pantheon met beelden van Jezus, Boeddha en Shiva. Als de avond valt, vormen de gas ten een kring. 'Los, los, los', gilt de therapeu te. terwijl ze met haar voet schoppende be wegingen in het luchtledige maakt. „Los, los, los", doet iedereen haar na. Dagelijkse massages helpen om de gifstof fen en de stress via de poriën naar buiten te wrijven. In een behandelkamer behangen met draperieën onderwerpt masseuse Marja haar patiënten aan een 'emotionele massa ge'. „We moeten eikaars energie voelen." De geur van wierook vult het vertrek met een weeë bloemenlucht Zuchtend strijkt ze met haar handen over het lichaam en slaat 'het energetisch afval' van zich af. „Ik voel dat je spanningen opkroptconcludeert ze met een stelligheid die geen twijfel verdraagt. „Hier zit een enorme huilbui", zegt ze, ter wijl ze haar vlakke hand onder de keel legt. Ze sluit de behandeling af met een zoen op het voorhoofd. Bij het uitwisselen van ervaringen in de huiskamer blijkt Marja die dag al heel wat huilbuien ontdekt te hebben, waardoor haar onheilspellende diagnose aan geloofwaar digheid verliest. Over de afsluitende zoen, die ook door andere masseurs zo nu en dan ongevraagd wordt uitgedeeld, is het oordeel gemengd. „Het komt wel erg dichtbij, terwijl je daar toch al zo kwetsbaar ligt", vindt de actrice. Maar de eigenaresse van het cateringbe drijf is wild enthousiast over haar massage. De stress is bij haar met een tranenstroom naar buiten gekomen. „Ik lag te snikken op dat kussen, niet gewoon meer. Heerlijk!" De bankdirectrice trekt een gezicht alsof ze over een incestervaring vertelt. Zij had gekozen voor een vierhandsmassage volgens Hawaï- aanse traditie. Twee masseurs hebben haar tegelijkertijd uitvoerig gekneed. „Ik moest helemaal naakt op een plastic matras gaan liggen, terwijl ze olie over me heen druppel den. 'Moet dat nou?', vroeg ik nog. Ik lag he lemaal te glibberen." Hechte band De gesprekken in de huiskamer worden al lengs hilarischer. „Ik geloof dat ik een enor me wind moet laten", zegt een keurige vrouw, die vervolgens een benauwd gezicht trekt als een golf klysmawater haar badjas in gulpt. 'Oeps'. Behalve de intieme ervaringen op de wc en de weegschaal - de kilo's vliegen eraf - is het onderwerp 'eten' favoriet. Zelfs als de hongerende kuurgasten even gepn recepten uitwisselen, roept elk woord de associatie op met het verbodene. „Ik voel me vandaag kip lekker", zegt iemand. „Wat voor kip?", roept een ander wanhopig. De band tussen de kuurgasten wordt steeds hechter. Iedereen praat vrijuit over stukgelopen relaties, overleden dierbaren, verborgen verlangens en onverwerkte trau ma's. Praten is trouwens het enige dat nog goed gaat. Bij het lezen dansen de letters voor de vermoeide ogen. Natuurlijk ontstaan er ook spanningen. De sleur van het dagschema en de geur van de wierook hebben op enkele kuurgasten een wurgend effect. 'Kom op, we gaan naar de kroeg', roepen een paar raddraaiers op een avond uitgelaten. In een vrolijke sliert trek ken ze over de dijk, richting het dorp. De waardin beziet de bleke klanten die alleen mineraalwater bestellen met de nodige spot. „Ik krijg wel vaker mensen uit De Schouw, en heus niet alleen voor Spa-rood", meldt ze, terwijl ze een rij volle glazen op de bar zet „Frikadellen, gehaktballen, noem maar op. Laatst had ik hier nog een mevrouw. Die had zo'n vreselijke hoofdpijn, die bestelde een uitsmijter." Het kringgesprek de volgende morgen krijgt een onverwachte wending. Mede- kuurgast Henk is boos op de kroeggangers, die hij bovendien verwijt de hele dag over eten te praten. Het is voor hem bijna onmo gelijk om rustig te vasten en te mediteren. Zijn gezicht krijgt een bleekverbeten blik als hij zijn verontwaardiging ventileert. De aangesprokenen zwijgen eerst bedrem meld, maar komen dan In het geweer. „Wat heb ik met jouw woede te maken?", sist de actrice. „Hou die maar voor jezelf, ik wil hem niet. Ik geef je hem terug." Een ander „Ik wil die woede ook teruggeven, maar wel liefde vol, zodat Henk er wat mee kan." En Christi ne: „Niks liefdevol. Ik vind dat juist Henk de sfeer verpest, dus ik ben kwaad op hem." Voor Joke, die niet eens mee was naar het café, is het kringgésprek te benauwend. „Ik kan hier niet tegen", verzucht ze, en over stuur beent ze weg. Zintuigenspel De gezellige sfeer heeft een flinke knauw ge kregen. Reikhalzend wordt er naar de laatste avond uitgekeken. Na vier dagen hongeren mag er straks weer gekauwd worden. In de kapel moet iedereen donderdag avond geblinddoekt op de grond gaan liggen voor het 'zintuigenspel'. „Jullie zijn gerei nigd. Je bent beter gaan zien, horen, voelen, ruiken en proeven", zegt Schoutens zalvend. Vervolgens worden de kuurgasten betast, be voeld en gekieteld. De assistenten rinkelen met belletjes en slaan op trommels. En dan volgt het hoogtepunt: proeven. Stukjes ba naan, kiwi en appel worden onder de neus gehouden en dan in de mond gestópt. „Ge niet met je zintuigen van alles dat de aarde je geeft. Er is zoveel! De supermarkt ligt vol. Kies eruit wat goed voor je is." Dan mogen de blinddoeken af. Op een la ken op de grond liggen rijstwafels. honing en fruit uitgestald. Gulzig doopt iedereen zijn fruit in de pot honing om al na drie happen totaal verzadigd achterover te vallen. Het schrale gevoel in de ingewanden verdwijnt, alsof er water is gegoten op de verdroogde aarde van een vergeten plant in de venster bank. De volgende ochtend scharen de kuurgan- gers zich voor de laatste maal in een kring, kopjes bamboekoffie in de hand. De filiaal houdster van de meubelzaak laat haar tra nen vrijelijk stromen. Confuus geraakt door de tegenstrijdige voorschriften van Montig- nac, het bloedgroependieet en andere af slankmethodes, was ze naar De Schouw ge komen. „En nu heb ik mijn lichaam weer te rug, echt waar. En daar ben ik jullie ontzet tend dankbaar voor." Ook de anderen prij zen de effecten van de vastenkuur. Op de drempel van terugkeer naar de maatschappij, geeft Schoutens nog wat di- eettips, die moeten zorgen voor een 'dage lijkse stevige keutel en een schoon papiertje'. Vlees, vooral orgaanvlees, is slecht, evenals veel zuivel, predikt de natuurarts. Voor het leergierige gezelschap sbmt hij een lijst van verboden dranken en etenswaren op: koffie, alcohol, sinaasappelen en zelfs pinda's. „Zo kun je toch niet leven", vindt de 128 kilo zware zakenman, die een passie voor nasi- ballen heeft. „Je mag heus wel eens zondi gen", zegt Schoutens met de begrijpende blik Vein een dorpspastoor. „Ik eet ook wel eens een stukje appeltaart." Gewapend met goede voornemens verla ten de kuurgasten in een lange stoet auto's even later luid toeterend het dorp. „Ik heb volgens Schotitens een glutenallergie", mop pert de actrice voordat ze instapt. Er zit al maanden een beurse plek in haar darmen die maar niet wil wijken. Ze moet leren leven op een dieet zonder brood, koekjes en vrij wel alles wat er aan voorgefabriceerde spul len in potjes, blikjes en pakjes op de markt is. Maar het valt mee, meldt ze een paar da- gen later over de telefoon. Bij thuiskomst wachtte een bericht van haar huisarts. Uit bloedonderzoek was gebleken dat er een bacteriële infectie in haar darm zit. Een peni- cilinekuurtje en ze is weer de oude. Je zou de zegeningen van de moderne ge neeskunst bijna vergeten. KEES VAN DER LINDEN Bernardus Peeters, the oloog, prior van de trap pistenabdij Konings hoeven in Tilburg: „Religieus gezien is vas ten goed, want het maakt je los van het materiële, dat ons hele maal kan opslorpen. Een boterham met kaas smaakt daarna ineens weer heerlijk, je weet de waarde te kennen. Het zuivert je. Mijn bezwaar tegen sapvasten is dat het een eenmalig of jaarlijks terugkerend iets is, terwijl wij vol gens de traditie elke vrijdag vasten. Dan eten we alleen water en brood. Sapvasten is bo vendien alleen op jezelf gericht. Als ik me er wel bij voel, ben ik gelukkig. Maar in de katholieke traditie is vasten ook delen met anderen. Wat wij vrijdag opsparen, bepalen we voor een toncrete nood in de omgeving, een gezin of een bedrijfje, noem maar op. Vasten is trou wens tegenwoordig heel gemakkelijk. Wat je vandaag laat staan, staat er morgen weer."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 55