'Kind, moet jij dat niet eens doen?' 'Zelfs een punker valt voor Homeru Hoe de Nederlandse schrijvers langzaam oud werden Boekenweek Antieken kunnen cool zijn Nieuwe Imme Dros ook voor volwassenen DINSDAG 14 MAART 2000 Jubileumboek belicht historie van het Boekenbal LITERATUURGESCHIEDENIS RECENSIE HANS WARREN 'De Antieken Een korte literatuurgeschie denis' door llja Leonard Pfeijffer. Uitg. De Arbeiderspers. Prijs: 29,95. Naslagwerk leest als een meeslepende roman ze literatuurgeschiedenis - die geen enkele voorkennis vereist - verraadt een intense persoonlij ke betrokkenheid. Hij doet wel eens flauw - bijvoorbeeld over Aristoteles - maar hij kan inge wikkelde dingen helder uitleg gen. Hij levert soms heftige kri tiek en is op andere momenten ongeremd enthousiast. Net als in zijn gedichten mengt hij on bekommerd toen en nu. Hij be zigt graag de modernste be woordingen om de antieke au teurs te typeren. Anakreon be oefent, naar zijn zeggen, 'een knisperend heldere vorm van light verse'. De meeste eroti sche poëzie van Archilochus is 'x-rated'. Hipponax is 'de eerste dichter in de wereldliteratuur die het woord mother-fucker gebruikt'. Koning Oidipous van Sofokles 'wordt voortgestuwd door suspense als in de aller beste whodunit'. We lezen alles over Cicero's 'finest hour'. En bij Propertius - eenentwintig eeuwen dood - tuimelen de beelden, zo heet het, 'als clip in grootbeeld kleur' over elkaar heen. Een schitterend, brutaal en liefdevol boek. Of om het jargon van Pfeijffer te lenen: li teratuurgeschiedenis kan ver bazend cool zijn. Ie was tot nu toe tevreden over naslagwerken als dit wanneer tussen de cli chématige zinnen en dorre op sommingen de jaartallen een beetje klopten. Maar in De An tieken worden die normen drastisch verlegd. Iets opzoeken over de schrijvers van Homeros tot Nonnos wordt een opwin dende bezigheid. Ilja Leonard Pfeijffer (geb.1968) - Pindaros-specialist en dichter van de goed ontvangen bundel Van de vierkante man - publi ceerde ter gelegenheid van de boekenweek De Antieken, een heerlijke literatuurgeschiedenis. Kan zo'n overzicht van de Griekse en Romeinse literatuur dan verrukkelijk in plaats van plichtmatig zijn? Eigenlijk niet, maar deze schrijver maakte van zijn gids over de bekende figu ren een persoonlijk avontuur. Ik sloeg dit boek op om iets op te zoeken, maar kon het daarna niet meer wegleggen. Je leest dit naslagwerk als een meeslepen de, vaak geestige roman. De grootste verrassing is mis schien dat hij de letterkunde van Hellas en Rome niet scheidt. Vanwege de nauwe in teractie is naar zijn zeggen 'het verschil in taal een trivialiteit'. Hij heeft volkomen gelijk. Het effect van de aanpak is dat ver banden kunnen worden ge toond die men elders over het hoofd ziet. Het is merkwaardig het Nieuwe Testament tussen Plutarchus en Tacitus bespro ken te zien. Pfeijffer doet lekker provocerend over deze collectie Griekse geschriften, die in zijn woorden 'het heilige boek is ge worden van een van de vele re ligieuze sekten die in het Ro meinse Rijk actief waren'. Bijna iedere bladzijde van de- Oeroude mythen opnieuw spannend verteld KINDERBOEK RECENSIE FRAN<;OISE LEDEBOER/GPD 'Liefde en wat ervoor doorgaat' door Im me Dros en Harrie Geelen (prenten) Uitg. Querido. Prijs: 25,-. Het is haar opnieuw gelukt dankzij het magische meester schap waar geen enkele Neder landse kinderboekenauteur tot nu toe aan kan tippen. Aan de vooravond van de Boekenweek verscheen bij Querido de derde bundel met verhalen van Imme Dros over de klassieke mytho logie. Liefde en wat ervoor door gaat ontstijgt het 'simpele' ni veau van de kinderboekenkast en dat verklaart het tijdstip van uitgave nu de Boekenweek voor volwassenen dit jaar over de Klassieke Oudheid gaat. Ook haar nieuwe boek is een aanra der voor iedereen die het ge heugen wil opfrissen over deze oeroude, spannende mythen met hun tijdloos relevante the ma's als liefde, verlangen, trouw, ontrouw en wraakzucht. Dros begon haar tocht door de literaire erfenis van de Klas sieke Oudheid in 1991 met een veel geprezen vertaling van de Odysseia van Homeros. Daarna zette ze zich 'voor jonge lezers' aan de hervertelling van de ont beringen van Odysseus die in 1994 verscheen onder de titel Odysseus. Een man van verha len. Sindsdien schreef ze in sneltreinvaart Iios, haar herver telling van de Trojaanse oorlog, Reis van de liefde over de mythe van het Gulden Vlies en De macht van de liefde over Pyg malion, Narkissos, Tereus en Orfeus en Helena. Intussen ver schenen de afgelopen zes jaar van haar hand ook negen 'ge wone' jeugd- en prentenboeken en toneelstukken. Voor de illu straties van deze grote stroom zorgde als regel echtgenoot Harrie Geelen. Op de achterflap van Liefde en wat ervoor doorgaat, dit keer over de liefdes van Medeia en Iason, Alkestis en Admetis en Psyche en Eros, stelt Max Ver beek vast: „Natuurlijk kun je voor de mythen ook de ency clopedie raadplegen. Maar dan mis je Dros' sensuele stijl en de even sensuele tekeningen van Harrie Geelen." Zijn loftuiting klopt, maar dekt slechts een deel van de lading die haar boe ken over de Klassieke Oudheid zo uitzonderlijk maken. Dros presenteert de verhalen met zoveel verbeeldingskracht dat het lijkt alsof ze nooit een van de vele eerdere versies voor volwassenen onder ogen kreeg. Haar blik is fris gebleven, ze schrijft alsof ze louter leergieri ge meisjes en jongens in de eer ste klas van de middelbare school voor zich heeft die ze als eerste mag verhalen hoe Odys seus na zijn zwerftocht van twintig jaar de honderd aanbid ders van zijn trouwe Penelopeia verslaat. Ze is de ideale lerares, naar wie leerlingen gretig met rode konen luisteren omdat ze haar stof brengt als zo'n span nend verhaal dat niemand een detail van het vervolg wil mis sen. De toegenomen status van het Boekenweekgeschenk HANS WARREN/GPD 'Zolang de voorraad strekt. De literaire boekenweekgeschenken 1984-2000', samengesteld door Onno Blom. Uitg. Stichting CPNB. Prijs: ƒ19,50. In augustus 1983 besloot men bij de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) dat het voortaan helemaal anders moest met het boekenweekgeschenk. Een ge lukkige beslissing, zo kunnen we na al die jaren wel zeggen. Men vond dan ook dat het tijd werd zichzelf eens uitbundig te feliciteren. Dat heeft geleid tot de uitgave Zolang de voorraad strekt waarin Onno Blom alles vertelt wat er te vertel len valt over de literaire boekenweekgeschenken die vanaf 1984 tot en met 2000 verschenen. De traditie van het boekenweekgeschenk is al veel ouder. Die begon in 1930 - toen er overi gens nog geen week maar slechts een dag voor het boek was - met een werkje De uitgever en zijn bedrijf. In de loop der jaren werden ge schenken van allerlei soort uitgegeven. De lite raire boekjes hadden steevast het meeste suc ces: denk aan ook in andere landen succesvol werk als Oeroeg van Hella S.Haasse (1948) en De nacht der Girondijnen van J.Presser (1957). In het begin van de jaren tachtig leek ieder elan bij de CPNB gedoofd. Er viel geen enkele lijn in de geschenkboekjes te ontdekken. De boekenkoper moest het doen met ongewenst drukwerk als Soms denk ik wel eens bij mezelf... van Wim Kan, terwijl hem de prachtige novelle De Vierde Man van Gerard Reve werd onthou den. De boek-propagandisten waren huiverig voor de controverse en daarom deinsde men te rug voor het vrijmoedige verhaal dat Reve had ingeleverd. Maar er kwam een ommekeer. Het eerste boekenweekgeschenk nieuwe stijl was De ortolaan van Maarten 't Hart uit 1984. De oplage was bijna 385.000 exemplaren. In 2000 zullen van het cadeau bijna 770.000 stuks worden gedrukt, precies het dubbele dus. Ook in andere opzichten is de status van het ge schenk sterk gestegen. Je kunt zeggen dat het niet alleen het meest gelezen, maar ook het meest besproken boek van het jaar betreft. Daarom is het fenomeen 'literair boekenweek geschenk' deze studie van Onno Blom beslist waard. Hij gaat uitgebreid in op de auteurs en de novellen, op de achtergronden en de merk waardigheden, het ontstaan en de ontvangst. En die zeventien beschouwingen bij elkaar vormen een aardig stukje literatuurhistorie. Tot nu toe ging de eer slechts één keer naar een Vlaamse auteur, namelijk naar Hugo Claus. Je mag dus verwachten dat de CPNB in de ko mende jaren op de stoep zal staan bij Tom Lanoye of bij Herman Brusselmans, bij Brigitte Raskin of bij Kristien Hemmerechts. Van de be- hii sloc Ogr ,iij F kendste Nederlandse prozaïsten ontbreek wij< steeds Gerard Reve. Te hopen valt dat hi am recht van De Vierde Man alsnog zal raai goedgemaakt. Zo'n eerherstel viel Cees Nooteboom al beurt. In 1983 - vlak voor de omwenteling men hem gevraagd om hem vervolgens te laten vallen. Acht jaar later kwam de CPJ hem terug en toen schreef hij Het volgent haal. De critici in Nederland vonden het nU1 namelijk nep en namaak, in het buiten 1 an- "vaI de de novelle juist tot Nootebooms doorl Zo heeft ieder boekenweekgeschenk van De ortolaan tot en met Mulisch' Het th& briefen de waarheid zijn eigen verhaal. De moeder van Connie Palmen begon ongeduldig te worden vóór haar dochtlSSl vraagd werd het geschenk voor 1999 te ven: „Al die belangrijke schrijvers dot kind. Moet jij dat niet eens doen?" De klassieke keuze van Piet Gerbrandv Piet Gerbrandy: „Kinderen hebben nog altijd honger naar goede dingen." foto werer rauwerdink/gpd Morgen begint de Boekenweek met als thema dit jaar de klassieke letteren. Op deze pagina doen wij een greep uit het voor die gelegenheid uitgebrachte aanbod: twee ju bileumboeken over Boekenweek en Boekenweekge schenk: een literatuurgeschiedenis van klassieke werken; een klassiek kinderboek en - om mee te beginnen een interview met de angry young man onder de Nederland se classici: Piet Gerbrandy. je vindt het nog leuk ook. Ik merk ook in mijn lessen dat de leerlingen dit oppikken. Niet voor niks is hij volgend jaar the ma van het eindexamen. Cae sar, de verschrikkelijke Caesar, is terug." De essays van Piet Gerbran dy, eerder verschenen in de Groene Amsterdammer en een aantal literaire tijdschriften, ko men voort uit een diepe be hoefte in de klassieke erfenis het kaf van het koren te schei den. Gerbrandy zegt wat velen eeuwenlang slechts dachten: dat veel klassieke teksten zo gruwelijk vervelend en saai zijn. In navolging van Quintillianus (eerste eeuw na Christus), wiens complete geschriften en tips voor redenaars hij momen teel vertaalt, stelt hij een soort nieuwe canon op van schrijvers die werkelijk de moeite waard zijn. Echte klassieken dus, waarmee hij ook bij zijn leerlin gen op het gymnasium in Groenlo voor de dag kan ko men. „Ik geef dertig uur les per week, Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om kinderen - en zeker Achterhoekse kinderen die dat niet van huis uit mee krijgen - te interesseren voor klassieke literatuur. En toch merk ik altijd dat die belang stelling er is, mits je ze natuur lijk de goeie dingen voorzet. Homerus is zo mooi dat zelfs een punker daarvoor valt. Kin deren hebben nog altijd honger naar goede dingen. Dat is ook de waarde van mijn vak. Niet alleen wat die schrijvers te ver tellen hebben, maar ook de ma nier waarop, de methode. Ik vind het nog altijd iets zinvols om bij wijze van spreken een uur lang te kijken paar die ene regel. Dat geeft een diepgang die in deze tijd broodnodig is. Het geeft ook stilte en rust, het perfecte middel om de alles be- KLASSIEKEN INTERVIEW HERMAN HAVERKATE/GPD 'Boeken die ertoe doen' door Piet Ger brandy. Uitg Meulenhoff Prijs: 34,90. Aan pittige uitspraken geen ge brek. In de huiskamer van Piet Gerbrandy, kleinzoon van de voormalige minister-president („Hij stierf toen ik drie was"), sneuvelt de ene reputatie na de andere. Livius is een zeurkous, Ovidius een aansteller en de Aeneis, het bewierookte epos van Vergilius, een monstrum van de eerste orde. Toch zijn er ook schrijvers die de toets der kritiek met glans doorstaan. Boeken die ertoe doen en dat vermoedelijk ook altijd blijven doen. Boeken waarbij je het gevoel hebt dat elke regel raak is. Zoals Herodo tus, de verteller van fantasti sche verhalen die je bij wijze van spreken zo aan je kinderen kunt voorlezen, de tragedie schrijver Aischylos, Homerus en verrassend genoeg ook nie mand minder dan Julius Cae sar. Gerbrandy maakt er geen geheim van dat hij als jong gymnasiast in Arnhem het bloed van de dictator wel kon drinken, maar zich als volwas sene toch gewonnen moest ge ven voor de overtuigingskracht van zijn verslag van de Galli sche oorlogen. „Die man is natuurlijk een geweldige boef, en een intrigant eerste Idas. Maar je kunt niet ontkennen dat zijn verhalen je inpakken. Ik las een paar jaar geleden zwaar bevooroordeeld de prachtige vertaling van Vin cent Hunnink en betrapte me zelf erop dat ik na twintig blad zijden die Galliërs geweldige klootzakken begon te vinden. Verdomme, denk je dan, dat was natuurlijk precies de be doeling van die man. Na twee duizend jaar werkt zijn geschre ven partijpolitiek nog steeds, en ityl dreigende oppervlakkig aim gen te gaan. Klassiek» ig it tuur, althans het beste leent zich daarvoor peri p. 1 Zestien jaar staat hij Dee de klas. Een ervaring schrijven voortdurend vloedt en er wellicht van is. „Als classicus natuurlijk altijd al na zin van je eigen vak, moet zeggen dat de lelsie I je daartoe ook dwin Dit. drukken je voortduren! cht neus op de feiten." aar tisch is hij niet over komst van de klassieke het moderne onderwijs pg. er tekenen van hoop. „De belangstelling re iren ker niet af. Wat echte i\ meert, is dat het aan ot steeds verder wordt Voor de toekomst v bes' Grieks heb ik grote ar onderwijs is volledig gen. De basisvorming vt flop. Alles draait om va or h den, niet om kennis. Bii eld derne talen bijvoorbee kinderen zich - wellit Jg beter dan vroeger - uit! maar de grammatica hoi ter ontgaat hen volli kunnen wel wat, maar; niks. In de hoogste moeten ze dan zelfstan Ir; werken. Als er geen bas rvo dat natuurlijk niet. Wel achter de computer, der te weten wat ze er zoeken. De grootst onzin wordt uitgeprint dat wordt bedacht waa erger me ook vreselijk werkstukken die er zoi moeten zien. Er staat me helemaal niks in. I uren bezig zijn met de ving ervan. Ik heb laats gen gewoon weer verp: c werkstuk met de hand' ven." ria Het idee over zijn e: le^ del had hij al lang. „De orT belde me op een gege re.e ment met de artikelen niet eens woi len. Een jaar geleden, kend werd wat het thi;rs van de Boekenweek, i ,oc vraag des te klemme aBe bedoel: voor die ene tweeduizend jaar geval is, moet je er natu zijn." spi JUBILEUMBOEK RECENSIE FRANCHISE LEDEBOER/GPD 'Alle jaren feest', samenstelling Annejet van der Zijl en Just Enschedé, vormgeving Anthon Beeke. Uitg. CPNB. Prijs: 49,50. Op het Boekenbal van 1948 liet Gerard Reve zich fotograferen met zijn toenmalige echtgenote Hanny Michaelis en op een foto uit 1974 is Cees Nooteboom nog met Liesbeth List. Prinses Beatrix en Harry Mulisch glim lachen hemels naar elkaar op een foto uit 1957 en in 1998 ar riveerde Arnon Grunberg bij de Amsterdamse Stadsschouw burg in een jasje dat een tref fende gelijkenis vertoonde met zijn weelderige haardos. In Alle jaren feest, een jubile umuitgave van de Stichting CP NB ter gelegenheid van de 65ste Boekenweek, laten 300 foto's zien hoe en met wie literair Ne derland zich vermaakte op het Boekenbal vanaf de eerste edi tie in 1946. Voor de selectie werd geput uit de rijk gevulde archieven van onder meer de Particam-groep (leverde foto's altijd onder de groepsnaam aan; leden waren onder ande ren Maria Austria en Aart Klein) Eddy Posthuma de Boer, Ed van der Elsken en George Ver- berne. Omdat het uitzoeken van het materiaal voor Alle ja ren feest bij de samenstellers as sociaties wekte met grasduinen Rob van Erkelens en Ronald Giphart (rechts, met Mulischpijp) op het Boekenbal van 1994. prfoto george verberne tussen foto's in een oude schoenendoos, ontwierp vorm gever Anthon Beeke als omslag een doos die volgens Enschedé ook gewoon in de boekenkast zal passen. In de tientallen jaren die sinds het eerste bal verstreken verwisselden naast Kosinski ook de nodige andere feestgan gers het tijdelijke met het eeu wige. Zo haalt het boek de ge zichten van Anna Blaman, Top Naeff, Victor van Vriesland, Ed Hoornik, Johnny van Doom en Simon Carmiggelt in de herin nering terug. De foto's laten bo vendien zien hoe de tijd diepe voren ploegde op de gezichten van trouwe bezoekers als Mu lisch, Simon Vinkenoog, Remco Campert en Jan Mulder. Als 'dragende' tekst kozen de samenstellers voor de herinne ringen die Bezige Bij-directeur Willem Schouten schreef over de bals tot begin jaren tachtig. Hij was erbij vanaf 1946 en dat levert een aardig sfeerbeeld over de eerste kwart eeuw. Het traditiegetrouwe sloopwerk van de versiering startte begin jaren vijftig, maar koningin Juliana vond het Boekenbal tot en met 1965 nog chique genoeg om present te zijn. Uit dat jaar da teert de foto waarop ze met de nog jonge filmer Frans Weisz converseert. Van der Zijl en Jo Simons interviewden daarnaast zestien feestgangers van ver schillende leeftijden, onder wie Michaelis, Mies Bouhuys, Cam pert, Theo Sontrop, Tilly Her mans, vormgever Pieter Groot, Van Dis en Joost Zwagerman. De samenstellers zorgden bo vendien voor informatie waarin de geschiedenis van het bal in jaartallen op een rij is gezet. De kleding van de Boeken- balgangers begint feestelijk def tig en keert via een periode van alternatief langharig terug naar opnieuw reuze keurig. Maar omdat de tijden veranderd wa ren durfde Maarten 't Hart zich in de jaren negentig wel een keer in travestie onder de feest gangers te wagen. In de roerige jaren zestig werd de Amster damse Stadsschouwburg ver- mild voor het RAI Congrescen trum, waarna het bal in de ge- Adriaan Morriën begroet Connie Palmen op het Boekenbal van 1996. prfoto daante van lezersfeest, forum discussie, of boekenmarkt ook plaats had in Utrecht, Rotter dam en Lelystad. Dat het Boekenbal in 1983 in oude gedaante terugkeerde aan het Leidseplein, met incidente le uitstapjes naar het Concert gebouw en Carré, was niet voor niets. De 'democratische' expe rimenten hadden tot een dip geleid die afbreuk deed aan de doelstelling van de Stichting CPNB met een spraakmakend feest de aandacht op de ope ning van de jaarlijkse Boeken week te vestigen bal bloeide fenomeen dat elk naai haalt en waar Dróge de ronde voor zijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 20