Geloof Samenleving Koe voor het Offerfeest V Witte en zwarte kerlr praten over 'slaverni Voor vergiffenis is het bijna een millennium te lat ZATERDAG 11 MAART 2000 VANDAAG 11 12 1253, San Gimignano: een klein middeleeuws stadje, gebouwd op een heuvel in het mooie Italiaanse Toscane. Er gebeurde nooit iets bij zonders. Totdat zomaar ineens alle klokken gingen galmen. Engelen kwamen uit hemel naar beneden om de kerkklokken te luiden. Een blinde jongen werd op slag ziende. En van de bovenkamer van een klein huisje kwam een stroom kleine zachtrode bloemetjes de straat opzetten. De zee van bloemen kroop de stadsmuren op. Het bewijs is nog te bewonderen, want de bloemetjes groeien er nog steeds. Ze worden viooltjes van Santa Fina genoemd, naar de heilige Serafina die op die gedenkwaar dige dag in 1253 op 15-jarige leeftijd stierf. De bewoners van San Gimignano kenden haar bij leven nauwelijks. Ze was een normaal klein meisje, totdat ze verlamd raakte. Nabestaanden vertelden dat ze er zelf voor koos om in er barmelijke en eenzame omstandigheden de ziekten die haar teisterden te doorstaan. Ze kreeg religieuze visioenen, die ze aan de blinde jongen die haar verzorgde beschreef. Deze tekenen van God, haar onzelfzuchtigheid en lijdens weg bezorgden haar een heiligenstatus. Vandaag wordt Serafina herdacht. De Romeinse keizer Constantijn, de man die de christelijke gemeenschap een legitieme plek gaf in de Romeinse samenleving en die van Euro pa, was zelf geen christen. Pas op z'n sterfbed, zegt men, heeft hij zich laten dopen. Maar dan wel door een ketterse Ariaan in plaats van een aan Rome getrouw katholiek. Dus ook al heeft hij veel voor het christendom betekend, hij kan niet worden heiligverklaard. Hoogst waarschijnlijk zou hij dat ook beneden zijn stand hebben gevonden. Constantijn afficheerde zich ais een God. Na hem kwamen echter andere Constantijnen, die wel voor een aureool in aanmerking kwamen. En die worden van daag herdacht Koning Constantijn van Cornwall (zesde eeuw) was de eerste Schotse martelaar voor het christelijk geloof. Hij stierf niet als koning, maar als monnik die het slachtoffer werd van zeerovers. Constantijn van Rusland (veertiende eeuw) stierf letterlijk in het christelijk harnas. Hij spendeerde bijna zijn hele volwassen leven met oorlog voeren tegen Tataren om het "enige ware geloof te ver spreiden. Lijst martelaren in de maak zeist De rooms-katholieke Nationale Raad voor Liturgie (NRL) werkt in opdracht van de bisschoppen aan een overzicht van Nederlandse martelaren van de 20-ste eeuw. De inventarisatie en beoordeling van mogelijke kandidaten zal minimaal twee jaar duren, aldus secretaris E. de Jong van de NRL. Hij beperkt zijn onderzoek vooralsnog tot rooms-katholieken die omwille van hun geloof zijn gestorven. De Jong heeft alle bisdommen, ordes en congregaties gevraagd met namen te komen van gees telijken en leken die in aanmerking komen voor het predikaat martelaar. De moderne Nederlandse geloofsgetuigen worden opgenomen in een aangepaste versie van het Vaticaanse boek van martelaren. Winnaars geven prijzen door leiden Een school voor christen- en moslimkinderen in Bethle hem, Unicef en een project voor straatkinderen hebben geprofi teerd van de door de Leidse Raad van Kerken en Diaconaal Centrum De Bakkerij georganiseerde prijsvraag Een wereld van verschil. De prijzen - respectievelijk 3000, 2000 en 1000 gulden - werden door de winnaars doorgegeven aan goede doelen. Me vrouw H. Zwaan-Groothuis uit Leiderdorp kreeg tijdens een bij eenkomst in gebouw De Waag in Leiden de eerste prijs, een groep jongeren van de Bevrijdingskerk de tweede en mevrouw A. Blom-Reincke uit Leiden de derde prijs. Commandant bij Baptistengemeente alphen aan den run Territoriaal commandant R. Schurink van het Leger des Heils spreekt zondagavond bij de Baptistenge meente in Alphen aan den Rijn. In 1992 kreeg Schurink de taak om in Rusland het Leger des Heils, sinds het begin van het communistische bewind verboden, weer op poten te zetten. De dienst van de baptisten wordt gehouden in de aula van het Groene Hart Lyceum aan de Henry Dunantweg 1 en begitn om half zeven. BEROEPINGSWERK NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Springfield (Canada), W. Pieters te Genemui- den, die bedankte voor Grand Ra- GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Beroepen: te Doetinchem en Doesburg, J.J. Drijfhout, kandi daat te Kampen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN IN NEDERLAND Beroepen: te Urk en te Veenen- daal, J. Roos te Opheusden, die bedankte voor Beek-Uddel. EVANGELISCH-LUTHERSE KERK Beroepen: te Weesp, R.H. de Vos, proponent uit Amsterdam- Z0, die dit beroep heeft aangeno- Jakarta Indonesische jongetjes 'keuren' een koe op een veemarkt in schapen en geiten worden geofferd aan God. De aanschaf van een de buurt van de hoofdstad Jakarta. Moslims over de hele wereld be- koe is overigens een hele uitgave. De dieren moeten op deze Indone- reiden zich voor op het Offerfeest, de dag waarop herdacht wordt dat sische markt tussen de duizend en twaalfhonderd gulden kosten, aartsvader Abraham bereid was zijn zoon Izaak te offeren. Koeien, foto ap amersfoort anp De Raad van Kerken en het platform van migrantenkerken SKIN hebben besloten naar nieuwe wegen te zoeken om op basis van gelijkwaardigheid sa men te werken. Dat is de uit komst van een gesprek over de betrokkenheid van de blanke kerken bij de slavernij en het kolonialisme. Coördinator K. Ferriër van SKIN (Samen Kerk in Neder land) zei blij te zijn met de uit nodiging van de raad om over 'belangrijke en delicate' onder werpen te praten. De blanke kerken moeten hun verleden onder ogen zien, de gevolgen van de slavernij voor het heden erkennen, maar niet in dat ver leden vast blijven zitten. „De samenleving wijst ons op de noodzaak om als broeders en zusters op een nieuwe manier met elkaar om te gaan", zei Fer riër. De migrantenkerken willen volgens haar in november een gemeenschappelijke kerkdienst houden, waarin het thema sla vernij centraal staat. Behalve de Raad van Kerken worden ook de Samen-op-Wegkerken en de Evangelische Alliantie voor de viering worden uitgenodigd. De precieze vorm van de dienst, die door de IKON wordt uitge zonden, is nog niet bekend. Vice-voorzitter ds. R. Polanen van SKIN riep de Nederlandse kerken in 1998 op tot een schuldbelijdenis voor hun be trokkenheid bij de slavenhan del. Ferriër heeft daar donder- 1 va niet opnieuw op n drongen. Het zou goed de kerken ooit schuld voor de slavernij, m h; hoeft volgens haar nie dit jaar. „Het is niet ie zomaar doet. Als het moet het op een goedi gebeuren", benadrukte Een kerkelijke schul ar nis kan volgens algen cretaris ds. I. Bakker Raad van Kerken voo uit de bezinning op he aal verleden. Maar moeten volgens haar hun huiswerk doen. Ar staat het risico dat di doening een loos en gebaar wordt waar nier zit te wachten. Het onderwerp komt tijdens een van mende vergaderingen Raad van Kerken aan zei Bakker. Ook proberen het thema vin beeld een gesprekshai toegankelijk te maken plaatselijke raden van Bakker wees op het bf persoonlijke relaties, mensen hun fouten ki kennen. Dan pas is vi 'en' mogelijk. Ook Ferriër»1 heil in ontmoetingen i vlak. De blanke kerken zich in het verleden wt ne schaal beziggehot dor] led oo""TEtp hun koloniaal verledi dat was volgens Bal niet voldoende. De ui aan SKIN komt voort i dachte om iets met |jCL den te doen, zei ze. Het boek Exodus wordt deze week uitgelezen. Opnieuw verhaalt Tenach in het bijbelstuk met de naam Pekoedé van de bouw van de tabernakel en alles wat daarbij hoort. In het stuk van vorige week, Exodus 35:1 tot en met 38:20, kwamen de zelfde zaken aan de orde. Het is geen bijbeltekst die sterk tot de verbeelding spreekt, juist vanwe ge de herhaling van wat we eerder lazen. Boven dien kunnen we ons zo weinig kunnen voorstel len bij een heiligdom. Zelfs de katholieke kerken zijn in Ne derland geen plekken meer waar de bezoeker ontzag wordt afgedwongen, laat staan heilig ontzag. De demo- cratisering is zozeer in onze botten gaan zitten dat het maken van een plek waar de Z relatie tussen de mens en het Hogere hiërarchisch is, een moeilijke zaak wordt. U Wat opvalt bij het begin van Pekoedé is de minutieuze op- Lü gave van de bedragen die voor het maken van de taber- Inakel zijn gebruikt. Aan goud 29 talenten en 730 sjekel, of- <tewel 87.730 sjekel. Aan zilver 100 talenten en 1775 sjekel, oftewel 301.775 sjekel. Aan koper 70 talenten en 2.400 sjekel, oftewel 212.400 sjekel. Blijkbaar houdt de Hemel van een nauwkeurige boekhou- ding als het om geld van de gemeenschap gaat. De leiders van de gemeenschap moeten g zich verantwoorden voor de besteding van publiek geld. Bij het huidige 'gezeur' over declaraties van politici kan het geen kwaad erop te wijzen, dat zelfs in de bijbel een dergelijke ver antwoording is te vinden. Het lijkt misschien pietluttig om publiekelijk verantwoording te moeten afleggen over de aanschaf van tijdschrif ten en inktpatronen, het huren van een jacquet en bezoeken aan restaurants. Maar iedere politicus die zich al te zeer belaagd voelt door jour nalisten en publiek, kan zijn voorbeeld nemen aan Mozes. De tabernakel, het draagbare heiligdom, wordt gebouwd als een soort taakstraf voor het joodse volk. Toen Mozes te lang op de berg Sinaï bleef om de voorschriften van God in de ste nen tafelen te beitelen, bracht het volk al zijn goud naar Mozes broer Aron en liet er een gouden kalf van smelten. De dag erna werd om dit afgodsbeeld ge danst. God ontstak erover in blinde woede en wilde het jood se volk vernietigen. Maar Mozes houdt een pleidooi ten gunste van het volk, God laat zich ver murwen en geeft opdracht het tabernakel te bou wen. Alle benodigdheden voor het tabernakel worden gemaakt. Als alles klaar is, een jaar later, richt Mozes het tabernakel op. En als het er dan staat, keert de Aanwezigheid van God terug naar het joodsé volk. „De wolk (waarin God zich bevindt) bedekte de Tent van Samenkomst en de Aanwezigheid van God vulde de tabernakel (Exodus 40:34). Het volk heeft iets gedaan en God en volk kunnen weer met elkaar verkeren. De verzoening heeft ge werkt. Komt er een verzoening tussen de katholieke kerk en allen die te lijden hebben gehad onder de katholieke kerk? De paus wil het. In de verklaring die zondag openbaar wordt gemaakt, belijdt de paus schuld aan onder andere de misdaden tij dens de kruistochten, de vervolging en verbran ding van heksen, het antisemitisme, de slavernij, de inquisitie. De vraag die mij en andere jo den dezer dagen wordt voorge legd is, of deze erkenning van schuld genoeg is. Iets is beter dan niets, is het eerste ant woord. Het kan geen kwaad om toe te geven dat er in het verle den fouten zijn gemaakt. Maar namens wie geeft de paus de misdaden toe? Enkele jaren ge leden werd een verklaring uit gegeven over de bijdrage die katholieken hadden geleverd aan het antisemitisme en de jo denvervolging. Let wel, katho lieken. Niet de katholieke kerk, want die is onfeilbaar. Joden over de hele wereld wa ren teleurgesteld. Dat mensen, en dus ook katholieken, feilbaar zijn is joden wel bekend. Maar pas als de katho lieke kerk zou hebben toegegeven dat ook zij heeft gedwaald, zou dat een echte aardverschui ving zijn geweest. Het is goed schoon schip te willen maken en een nieuwe start te ambiëren. Maar er ligt een diepe kloof tussen de opvatting van de katholieke kerk (het christendom) over wat mogelijk is aan ver giffenis en verzoening en de opvatting van het jo dendom. Volgens het jodendom moet er een on derscheid gemaakt worden tussen de relatie God en mens en de relatie tussen mensen. Wat een mens fout doet in zijn relatie tot God, kan alleen WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Finland: Geregeld zon en slechts een en kele sneeuwbui. Middagtempe- ratuur ongeveer -4 graden. Denemarken: Zaterdag enkele buien. Zondag perioden met zon en nog een laatste bui. Middagtemperatuur ongeveer 6 graden. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: Wolkenvelden en soms wat re gen. Zowel zaterdag als zondag echter ook zon. Maxima ongeveer 12 graden. België en Luxemburg: Wolkenvelden en zaterdag kans op een bui. Zondag wat meer zon en meest droog. Maxima onge veer 12 graden. Noord- en Midden-Frankrijk: Afwisselend zon en wolkenvel den. Nagenoeg geen neerslag. Maxima ongeveer 13 graden. Zuid-Frankrijk: Droog en veel zon. Maxima tus sen 17 en 23 graden. Spanje: Vrij zonnig. Maxima uiteenlo pend van 21 graden bij Barcelo na tot bijna 30 in Sevilla. Portugal: Flinke zonnige perioden. Maxi ma ongeveer 25 graden. Mallorca, Ibiza, Menorca: Vrij zonnig. Maxima ongeveer 20 graden. Marokko: Westkust: perioden met zon Maxima van 30 graden in Agadir tot 36 in Tanger. Madeira: Geregeld zon, maar ook enkele wolkenvelden. Maxima rond 21 graden. Canarische Eilanden: Flinke perioden met zon. maar ook enkele wolkenvelden. Maxi ma tussen 23 en 28 graden. Duitsland: Zaterdag enkele buien en vooral in het noorden een stevige wind. Zondag minder wind, minder buien en meer ruimte voor de zon. Maxima tussen 8 en 14 gra den. Oostenrijk: Wolkenvelden en in het noorden Elke daq een beetje vakantie "Nu ben ik nog op Tenerife, maar morgen ziet u mij alweer vanuit Florida. Kijk morgen middag maar om 16.45 uur naar Vakantie-TV op SBS6." VAKANTIEWINKELS en in het oosten enige regen, vanaf 1500 meter sneeuw. In het zuiden geregeld zon en meest droog. Maxima 14 tot 18 graden. Zwitserland: Vooral in het noorden wolkenvel den en kans op wat regen, boven 1500 meter sneeuw. In het zui den perioden met zon en droog. Zacht met maxima tussen 15 en 20 graden, in het zuiden lokaal nog warmer. Polen: Zaterdag enige tijd regen, maar ook zon. Zondag droger en vanuit het noorden perioden met zon. Middagtemperatuur 3 tot 6 gra den. Tsjechië en Slowakije: Zaterdag bewolkt, geruime tijd regen en in de bergen een stevi ge wind. Zondag droger en meer zon. Middagtemperatuur 5 tot 10 graden. Hongarije: Wisselend bewolkt en enkele buien. Middagtemperatuur onge veer 13 graden. Italië: Flinke perioden met zon en droog. Maxima tussen 15 en 20 graden. Corsica en Sardinië: Vrij zonnig. Maxima rond 18 gra den. Griekenland en Kreta: Perioden met zon en op beide dagen droog. Maxima tussen 15 en 18 graden. Malta: Perioden met zon. Maxima rond 17 graden. Turkije en Cyprus: Flinke perioden met zon, maar zaterdag tijdelijk wat meer wol ken en kans op een bui. Maxima tussen 14 graden en 18 graden. Weerrapporten 10 maart 16 uur: ZONDAG 12 MAART 2000 Zon- en maanstanden Zon op 07 .01 Zon onder 18.38 Maan op 10.17 Maan onder01.05 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 07.46 20.16 07.19 «19 49 Laag 03.09 15.35 02.50 15.16 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 08.35 21.20 08.08 20.53 Laag 04.06 16.25 03.47 16.06 Deelen Eelde Eindhoven Den Helder Rotterdam Barcelona Boedapest Bordeaux Cyprus Dublin Frankfurt Klagenfurt Kopenhagen Las Palmas onbewolkt 1 0.0 1 0.1 1 0.4 2 1.0 1 0.0 1 0.0 1 0.8 7 0.0 God vergeven. Wat een mens fout doet| latie tot een andere mens kan slechts di' mens vergeven. Bovendien kan niemai fenis vragen voor wat een ander geda; kan niemand vergiffenis geven voor vi der is aangedaan. De slachtingen die de kruisvaarders helj gericht onder joden en moslims, zijn ee tussen die kruisvaarders en die joden ec iims. Voor vergiffenis is het bijna een m te laat. Hetzelfde geldt voor de heksen,t offers van de inquisitie, de slavernij end vervolgingen. De daders en de slachtoffi dood, zij kunnen het niet meer met elka f sen. De paus kan dus, volgens de joodse opi slechts voor zichzelf spreken. Voor zich persoon en voor zichzelf als hoogst ven delijke in de katholieke kerk. Maar dien hij niet te kiezen. Hij vraagt zelfs geenv I voor de andere pausen, zoals paus Piui tijdens de Tweede Wereldoorlog zweejj Joden vernietiging. Is de boetedoening van de paus zinlooi maar zinvoller is waarschijnlijk een nao beschrijving van wat er is gebeurd. Dat| herinnering vast. Wat dat betreft is Pek aanwijzing. Als er niet zo'n nauwkeu was geweest van het bouwen van het til zouden we het hele ding glad vergeten! Pekoedé geeft nog een aanwijzing: dadl fectiever dan woorden als het gaat om» ning. In de kelders van het Vaticaan ligf talrijke geroofde joodse ceremoniële vt en religieuze boeken, met een enorme! -culturele waarde. De katholieke kerk! willen laten zien wat ze heeft, laat staai heeft overwogen het terug te geven. Als paus werkelijk om vergiffenis en verzoe 1 vo moeten de catacomben van het Vatica. i L O F 0 LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) W warmtefront J koufront lagedruk windrichting hogedruk 19 temperatuur KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE Abonnementen 071-5128030 Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma. t/m/vr.18 00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-512 DIRECTIE B.M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G. Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) redactie A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D.C. van der Plas, chef eindredactie regio J. Rijsdam, chef redactie nieuwsdienst/kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin- en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden TELEFAX] Advertenties: 071 - 5323 5q Familieberichten: 023- 53 023- 5320 216 Redactie: 071-5321 921 i Hoofdredactie: 071- 5315J ADVERTENTII Maandag t/m vrijdag v: 071- 5356 230 RUBRIEKSADVER1S| Maandag t/m vrijdag v; 071- 5143 545 ABONNEMENT bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per halfjaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtigiii het automatisch afschrijven vanH abonnements- geld, ontvang betaling. VERZENDING PERl Voor abonnementen die per pfl worden verzonden geldt een td aan portokosten per verschijnt LEIDSCH DAGBLAD 0P(J Voor mensen die moeilijk Ie; hebben of blind zijn (of een ai leeshandicap hebben), is e« van het regionale ni Dagblad op geluidscassette bi informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Le K nMHMMHHHI E N H U I Zl ONGEVALLENDIENST Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezof feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vesiiging Rijnoord: tel. 0172-463131.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 14