Mary Servaes trekt minder bezoekers dan verwacht ;n avondje genieten voor akoestische gitaarfamilie Cultuur Kunst Gezicht op Amsterdam alsemunters spannender dan een schoolles' Projectontwikkelaars zijn de baas in Leiden 'Handel was de bruid waar zij om dansten' Eenvoud siert solo Siebel v! afische Cultuurprijs voor Stroeve deb rdam De Grafische Cultuurprijs 2000 gaat dit jaar naar n Stroeve die als conservator grafische vormgeving werkzaam ij het Stedelijk Museum Amsterdam. Stroeve gaat op 10 met pensioen. Ze krijgt de prijs voor haar bijdrage aan de ïotie van de grafische cultuur en vormgeving. Tot 1 mei is aatste tentoonstelling Franse affiches te bezichtigen. rice Elly Ruimschotel overleden Hl aagj De actrice Elly Ruimschotel is woensdag in Ierland eden. De Nederlandse kleinkunstenares werd vooral be- haar rol van Tante Toetie naast Wieteke van Dordt in de hen| Late Lien Show'. Ook speelde zij de rol van mevrouw Van jstiei 'n De ^tide van Louis Couperus. Elly Ruimschotel rstell jaar geworden, renci nd» leriepionier Eva Bendien overleden rdam» Eva Bendien, oprichtster en eigenares van Galerie groe :e in Amsterdam, is woensdag op 79-jarige leeftijd overle- 5tui Bendien leed aan longkanker. Haar galerie, in 1956 opge- n d; is de oudste voor hedendaagse kunst in Nederland. orgaij Paco Pena in Stadsgehoorzaal uursl y dit hc aken. Dari ïwerl muziek recensie ïoudt ken vos lliimani, Paco Pena en John Cezien: gisteravond, Stadsge hoorzaal, Leiden. Chili weer volop in het ei is, komt een van l lekendste groepen, het koppige Inti lliimani in Deze groep maakte in illige ballingschap furo- uropa tijdens de laatste van Allende en de eerste m0? in Pinochet. Inti lliimani een c een van de groepen die ^ffie van de nueva cancin muziek van Andes-In- n de schiep die bij een groot had. j n sc' eerste muzikale contact hi) menco-gitarist Paco Pe- s.cha klassieke gitarist John leidde ls dateert al van 1980, en hem ,e relatie uit zich op het rna zijn verwerkt. i in het natuurlijke ge- iarmee de musici elkaar ged podium aanvullen. Pena 0166 iams zijn beiden groot- n ini jn respectievelijke is spij maar stelden zich et wel m enkele solo-features e P'ai in dienst van het collec- df liefhebbers van de .iche gitaarfamilie was die avondje genieten. Niet vier Spaanse gitaren, ok de charango van en gaat ei sext0 waren bijna de gema av0nd te horen. Alle le- u gez Inti lliimani zijn trou- ankeli g( - net nstrumentalisten. Dat Ie bekende fluiten en Na tweeëneenhalve maand Mary Servaes in Stedelijk Museum De Lakenhal in Leiden valt het aantal bezoe kers tegen. „Zeker na alle aandacht in de media hadden we eigenlijk rijen voor de kassa verwacht", geeft Mia Iterson, voorlichter van het museum, toe. leiden men. „De laatste twee, drie we ken stijgt het aantal bezoekers. We tellen er nu meer dan nor maal. Dus nu maar hopen dat het zich doorzet, want het is een prachtige tentoonstelling. Dat vindt iedereen die hem ge zien heeft." Het merendeel van de bezoe kers zag Pietersz van achter zijn balie passeren. „Het is eigenlijk een heel divers publiek dat op rody van der pols Maar die rijen kwamen er niet. Zo'n 8300 bezoekers passeer den de toegangspoort van het museum sinds de tentoonstel ling op 17 december 1999 opende. „En dat is gewoon ge middeld", vertelt Iterson. „Ter wijl we bij een tentoonstelling als deze toch op meer bezoe kers gerekend hadden. Mary Servaes spreekt per slot van re kening een ontzettend breed publiek aan. Ze had fans in alle kringen." Een echte verklaring voor de tegenvallend bezoekersaantal heeft Iterson niet. Wel haar ver moedens. „Voor een deel is het toch een nieuw publiek dat we met deze tentoonstelling naar ons museum proberen te ha len. En dat lukt misschien niet in één keer. Zoiets moet groei en. En daarnaast loopt de ten toonstelling nog wel even, tot 21 mei. Veel mensen denken dan: we hebben nog alle tijd." Misschien dat die groep mensen nu langzaam in bewe ging komt, want volgens Ed ward Pietersz, receptionist van De Lakenhal, begint het einde lijk een beetje op gang te ko- de tentoonstelling afkomt. Jong en oud, en daar zitten ook zeker mensen tussen die we normaal gesproken nauwelijks in het museum tegenkomen. Heel ou de mensen uit verzorgingshui zen bijvoorbeeld. Met hun be geleiders komen ze vaak in groepen hierheen. Voor die mensen is het een feest van herkenning, die oude video-op namen van Leiden en dat soort dingen. Ook zien we hier veel fans uit het zuiden van het land. En die zouden anders toch niet zo snel naar dit muse um zijn afgereisd. Uit de reac ties van veel bezoekers merk je dat ze van plan zijn nog eens terug te komen." Een winstpunt is het Intercul turele Festival van het Levens lied dat De Lakenhal aan de tentoonstelling verbonden heeft. Tijdens de opening afge lopen zondag, die in het teken stond van het Antilliaanse le venslied, bezochten in één dag 474 mensen het museum. Dit maal dus wel rijen voor de kas sa. „Ja, dat was prachtig", beaamt Iterson. „Qua bezoe kersaantal overtrof het al onze verwachtingen en het was een kleurig samenzijn, waarmee we in onze opzet geslaagd zijn. We halen mensen naar het muse um die je hier anders niet ziet." Surinaamse smartlappen en Turkse tranentrekkers leiden rody van der pols Een Marokkaanse bazaar bezoeken, swingen op Surinaamse muziek en vooral zingen of luiste ren naar heimweeliederen uit andere culturen. Dat kan tijdens het Intercultureel Festival van het Levenslied dat Stedelijk Museum De Laken hal van maart tot en mei op zondagmiddag houdt Voor kinderen worden op die dagen spe ciale rondleidingen georganiseerd. Tijdens het festival, dat telkens om 14.00 uur begint, is de toegang tijdelijk verlaagd naar vier gulden per persoon. Aanstaande zondag, 12 maart, leidt gastheer Anil Ramdas Surinaamse levensliederen en dansen in. Een week later, 19 maart, staat het Nederlandse levenslied centraal met als hoofd act Jan Rot Turkse tranentrekkers en een thea tershow staan 26 maart op het programma. Op 2 april wordt het publiek getrakteerd op Moluk se zangers, dansers en verhalenvertellers. Wie benieuwd is naar levensliederen en dansen uit Afghanistan moet op 9 april een bezoek aan het museum brengen. Een kleine maand later, op 7 mei, leidt schrijver Kader Abdolah lraanse le vensliederen in. Op 14 mei worden in het Ara bisch en Berbers smartlappen uit Marokko ge zongen. Het festival wordt op zondag 21 mei af gesloten met een Leidse middag met optredens van Dempsey en een Leids Smartlappenkoor. Het levenslied door de eeuwen heen. Daar over spreekt Michael van Hoogenhuijze op 14 maart in De Lakenhal. Vanaf acht uur 's avonds leidt hij de luisteraars door de geschiedenis van kunstvormen waarin het lot en de gevoelens van gewone mensen centraal staan. Hoogen huijze illustreert zijn verhaal met voorbeelden uit de muziek, de schilderkunst en de literatuur. in de groep te Ijoren is, geeft de groep een duidelijk eigen ka rakter. Het explosieve geluid van Pena en de fijnzinnige arti culatie van Williams waren de smaakmakers, naast de arran gementen van de leider van Inti lliimani, Horacio Salinas. De avond begon enigszins voorspelbaar, met bekende stukken uit het repertoire van de Chileense band en onder meer een interpretatie van 'As- turias' van Albniz door Wil liams. Na het eerste half uur gingen de musici zich meer op hun gemak voelen en werd het ensemblegeluid ook wat voller. Salinas zorgt er met zijn subtie le arrangementen voor dat het bekende Andesgeluid niet al te zoetsappig wordt, hoewel al na tuurlijk flink wat invloeden uit andere genres in het program- Emotioneel hoogtepunt in de uitverkochte zaal was een ver tolking van een van Victor Ja- ra's bekende liederen, waarbij nog eens bleek dat er ook be hoorlijk wat zangkwaliteit in de band zit. Eerder vertederend dan mooi was de solozang van Pena, die dat vervolgens- met een weer deed vergeten door zijn fabelachtige attaque op de gitaar. De bedoelde uitsmijter, een wat dunnetjes klinkende cumbia, de typisch Colombi aanse dansmuziek, klonk nogal geforceerd. De toegift in de meer traditionele Inti Illimani-stijl, waarbij onge merkt een geluidsband de live muziek overnam, maakte alles meteen weer goed. Rotterdam De honderdste geboortedag van Nederlands bekendste tentoonstelling wordt aanstaande zondag geopend en loopt door tot magisch realist Carel Willink, afgelopen dinsdag, is reden voor uitge- en met 4 juni. Daarnaast is in het Frisia Museum in Spanbroek tot 2 breide museale aandacht. Het bovenstaand werk, 'Gezicht op Amster- juli een overzicht te zien van 51 olieverfschilderijen, 8 aquarellen en dam' (1944), is één van de doeken die te zien zijn in het museum 49 tekeningen. De werken illustreren de ontwikkelingen van de schil- Boijmans van Beuningen. Op de Rotterdamse expositie hangen zelf- der en geven Willink een plek temidden van zijn tijdgenoten, portretten en werken die de architectuur als onderwerp hebben. De foto anp rwetse criminaliteit in het Leids Penningkabinet Paradiso ziet muziek in Bijlmer amsterdam anp Poptempel Paradiso wil sa men met theater Cosmic in de Bijlmermeer een groot mu ziek- en theatercentrum bou wen. Naast podia moeten er ook ruimtes komen voor een opleidingsinstituut en een jeugdtheater. De kosten wor den geraamd op 80 90 mil joen gulden, aldus John Leer dam van theatèr Cosmic. Volgens Leerdam is er in de Bijlmermeer veel talent dat nu niet wordt aangeboord. Door er een muziek- en theatercen trum te openen hoopt hij hierin verandering te brengen. Theater Cosmic is vooral ge richt op etnisch talent en werkt al zo'n zeven jaar in de Bijlmer. Volgens Leerdam staan de gemeente en het stadsdeel Zuidoost positief tegenover de plannen. Het stadsdeel ver wacht dat die in de periode 2005 tot 2008 concreet gestal te kunnen krijgen. Als locatie voor het centrum heeft The Paradiso Cosmic het winkelcentrum De Amster damse Poort op het oog. Ambtenaren van de gemeente Leiden werken sinds enige tijd aan een stuk waarin de stede- bouwkundige en architectoni sche ambities voor de toekomst worden weergegeven. De bedoe ling is heldere regels en richtlij nen op te stel len die de kwa liteit van de ge bouwde omge ving het stads beeld dat de gemeente voor ogen heeft, moet veilig stellen. Architectoni sche en ruimte lijke kwaliteit zijn moeilijk te omschrijven begrippen en bovenal niet eenvoudig in de praktijk te toetsen. Niet zelden komt het aan op de daadkracht van politici, de slagvaardig heid van het ambtenarenappa raat, de kwaliteit van architec ten en stedebouwers en, niet in de laatste plaats, het al of niet inperken van de macht van pro- jecton twi kkelaa rs. Een sterke man of vrouw in de ambtelijke top: een stadsarchi tect of, zou wilt, een stadsstede- bouwkundige die fungeert als spil in het krachtenveld is, alle regeltjes ten spijt, veelal essenti eel voor de uitvoeringspraktijk. De verantwoordelijk wethouder van ruimtelijke ordening, Van Rij, heeft daar evenwel geen oren naar. De koning duldt geen keizer naast zich, wordt wel ge zegd. Van Rij zelf meent dat het hoofd van de afdeling stede- bouw de aangewezen persoon is om het geformuleerde kwali teitsbeleid te handhaven. Lukt dat ook in de praktijk? De gang van zaken rond het Leidse Stationsplein toont aan van niet. Hier is de gemeente over duidelijk de verliezer, al is het voorbarig een definitiefoordeel te vellen over de huidige situa tie. De kritiek richtte zich de af gelopen weken vooral op de reusachtige kantoortoren van de Sociale Verzekerings Bank (SVB) aan het Stationsplein. Maar de architect van dit gebouw komt nog het dichtst in de buurt van wat de gemeente feitelijk wil: een neutraal plein met gebou wen zonder al te veel poespas. Het Stationsplein is namelijk helemaal geen plein, maar een langgerekt, rechthoekig gebied waar verschillende functies (ver keersstromen) samenkomen. Daaraan een zekere samenhang en identiteit te geven is een be- JAN RIJSDAM langrijk uitgangspunt. Volgens Stedebouw moeten er loodrecht op elkaar staande, rechthoekige gebouwen komen, met veel glas en staal, die de dynamiek van het stationsgebied versterken. Dus niks geen gezelligheid of to rens die er uit knallen. Als u op een bankje wilt zitten, doet u dat maar in de binnenstad, denken ze bij de gemeente. Een ander uitgangspunt is dat het sta tion het be langrijkste gebouw moet blijven van het Stations plein. Een to ren met de uitstraling van 'kijk-mij- eens' zou het fragiele sta tionsgebouw heel gemak kelijk wegdrukken en is dus niet gewenst. Zo is de architect van het SVB-gebouw min of meer gedwongen een grijs gebouw te maken met een bescheiden, technische uitstraling. De architect heeft zich zeker niet volledig gehouden aan de uit gangspunten van Stedebouw. Het glasoppervlak in de toren is veel minder dan de gewenste vijftig procent, waardoor een veel minder transparant, een minder dynamisch gebouw is ontstaan dan de bedoeling was. Maar de toekomstige 'buren' houden zich nog veel minder aan de uitgangspunten van de gemeente. Links en rechts van de de VSB-kantoortoren worden gebouwen opgetrokken in bruin baksteen met nog minder glas en staal. Een van de gebouwen krijgt zelfs drie puntdaken (in de volksmond: de drie tieten). Daar is weinig rechthoekig aan. Projectontivikkelaar Van der Putten gaat er ongetwijfeld van uit dat woningen onder punt daken beter verkopen dat onder een plat dak. In het Rotterdamse Stationsge bied kunnen we zien hoe een consequent beleid ruimtelijke kwaliteit bevordert, tenvijl het in Leiden wederom op een rom meltje dreigt uit te draaien. Om de simpele reden dat de ge meente niet vasthoudt aan haar eigen uitgangspunten. Kennelijk heeft de afdeling stedebouw, in weerwil met wat de wethouder zegt, daar de kracht niet voor. Projectontwikkelaars hebben, op z'n Hollands gezegd, de grootste smoel en zijn dus de baas in Leiden. leiden caroline van overbeeke vervolg van voorpagina De handel bepaalde 400 jaar lang de betrekkingen tussen Nederland en Japan, lichtte professor Blussé toe. „Dat was om met de woorden van onze 17de eeuwse voorouders te spreken, de bruid waarom zij dansten." Op het piepkleine ei landje Deshima zaten de Hol landers geïsoleerd, omdat de Shogun geen buitenlandse im- menging duldde. De Hollan ders vingen alleen een glimp van het land op tijdens de hof- reizen naar Edo waar de Sho gun cadeautjes kreeg als struis vogels en microscopen. „De grote constante in de Nederlands-Japanse betrekkin gen is steeds geweest dat men uit nieuwsgierigheid iets van el kaar heeft proberen af te kijken, te leren. Wij redacteuren van het boek zijn daar buitenge woon dankbaar om. Voor een historicus kan er niet genoeg door voorouders worden afge keken, gespiekt en gespioneerd. Aan deze soms bijna patholo gisch aandoende activiteiten danken wij onze meest interes sante bronnen. Het heeft lang geduurd, 400 jaar om precies te zijn, maar nu is dan eindelijk een boek verschenen waarin wij alles wat wij ooit van elkaar hebben afgekeken en geleerd voor het eerst hebben samen gebracht." De kroonprins, zelf histori cus, wilde vooral naar de toe komst kijken en vroeg zich af wat de technologische ontwik kelingen ons brengen. „Zien wij elkaar straks wanneer wij met elkaar telefoneren? Wordt ons Nederlands automatisch in het Japans vertaald wanneer wij een Japanse gesprekspartner aan de lijn hebben en vice ver sa? De zegeningen van internet zijn zonder twijfel legio. Allerlei handelstransacties die in de da gen van de VOC maanden, ja, soms zelfs jaren in beslag na men, kunnen tegenwoordig in enkele minuten worden afge wikkeld. Een en ander neemt niet weg dat het internationale verkeer met zijn eigen codes en gebruiken uiteindelijk toch zijn kracht zal blijven ontlenen aan de grote culturele diversiteit die zo kenmerkend is voor onze wereldbeschaving. Teleac/NOT zendt vanaf 23 april vier zondagavonden de documentaire 'Bewogen Be trekkingen' uit op tv2. den, Alkemade, Leiderdorp, Oegstgeest, Voorschoten en Zoeterwoude en beleeft in middels al zijn derde jaar. „En het gaat erg goed", vertelt Patty Beuk, coördinator van het project. „Er doen ontzettend veel scho len mee en ze zijn allemaal erg enthousi ast." „We willen de kinderen op deze manier laten zien dat een museum eigenlijk net zo iets is als de bibliotheek", vervolgt Beuk. „Ze kunnen er naartoe gaan als ze zin heb ben of wanneer ze iets willen weten. En daarnaast maakt een uitstapje als dit ook De leerlingen van de Sint Josephschool zijn inmiddels uitgeluisterd en zelf aan de slag gegaan. In groepjes proberen ze hun opdrachten tot een goed einde te brengen. Aan één tafel zijn leerlingen druk'bezig met een weegschaal. Als detectives speuren naar de 'gesnoeide munten', die minder wegen dan gewone munten. Aan de vol gende tafel gaan bankbiljetten van 250 gul den van hand tot hand. Eén meisje houdt een biljet tegen het licht, op zoek naar het watermerk. Ergens anders is een groepje kinderen bijeengekropen om met de hulp deel uit van het lesprogramma. In overleg van een infraroodlamp naar de groene fijn- met de scholen is hiervoor speciaal lesma teriaal ontwikkeld dat aansluit bij de voor kennis van de kinderen." tjes op een biljet te speuren die alleen bij dit speciale licht te zien zijn. „Deze is echt", roepen zij uit. theater recensie wunand zeilstra Voorstelling 'Op het lichaam geschre ven', solovoorstelling van en door Enk Siebel naar de roman van Jeanette Win- terson Eindregie: Paul Schaminee Ge zien: gisteravond. Imperium Theater. Lei den. Aldaar nog te zien: vanavond. 'Op het lichaam geschreven staat een geheime code, alleen zichtbaar bij een bepaald licht; de ervaringen van een heel le ven stapelen zich daar op'. De titel van de voorstelling is ont leend aan een stuk tekst dat als citaat in het programmaboekje is opgenomen. Het is dit soort poëtisch gekleurde zinnen die Erik Siebel al dan niet voorle zend over het voetlicht moet zien te krijgen. Soms leest hij uit een dagboek, meestentijds spreekt hij al vertellend het pu bliek toe. Een man vertelt over zijn bui tenechtelijke relatie met een vrouw die kanker blijkt te heb ben. Haar echtgenoot, die zelf medisch specialist is, heeft hem dat verteld. De echtgenoot wil haar helpen, indien hij haar te rug krijgt. En de verteller pakt zijn biezen opdat zij naar haar man kan terugkeren. Was dat echter wat zij wilde? De openingszin suggereert meteen dat het hier om een verloren liefde gaat. 'Waarom schatten wij de liefde pas op waarde als we haar missen?' En met deze zin is ook meteen de toon van het stuk gezet. Die is niet bepaald lichtvoetig. De po ëtische liefdesbetuigingen krij gen van Siebel een bepaalde la ding mee, hetgeen o zo gemak kelijk tot een nogal zweverig ge doe zou kunnen leiden. Het is een verdienste van Erik Siebel dat dit nu juist niet gebeurt. De eenvoud in tekstbehandeling siert zijn solo. Misschien had hij deze een voud ook op andere fronten meer moeten durven voortzet ten. Zeker in het begin last hij met regelmaat pauzes van stil zwijgen in die het geheel al snel zwaarwichtig dreigen te maken. Laat dat nou maar weg, ben je geneigd te zeggen, de voorstel ling kan er alleen maar com pacter door worden. Siebel heeft onder meer bij Imperium verscheidene malen op het po dium gestaan, en van hem is nu juist bekend dat hij met de no dige humor, ironie en relative ring kan spelen. Monoloogspelers willen altijd iets om handen hebben. Zo ook Siebel. Dus drinkt hij niet zo maar af en toe een slokje; nee, er staat een fles op tafel waaruit hij een paar keer schenkt. Loze franje, net zoals het aan- en uit zetten van de muziekinstallatie of de eerder genoemde zwijg- pauzes. Overbodige detaildin getjes die afbreuk doen aan de zorgvuldige tekstbehandeling, die zeker in dit geval het nodige van de acteur vraagt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19