Architecten vrezen
sloop van Minerva
Mijn leven bestaat uit het geven van concerten'
Cultuur Kunst
Veelzijdig seizoen bij
Nederlandse Opera
Jaar 2000 in gipsen staven
Smaakvolle romantiek
over een schrijversbestaan
Songfestival muziekschool
Rijnakkoord in Muzenhof
WOENSDAG 8 MAART 2000
Sister Sledge in.Groenoordhallen
ieiden De jaren tachtig discoglorie herleeft weer in de Leidse
Groenoordhallen. Op 8 april treden tijdens de Greatest Disco
Classics Party Sister Sledge, Jocelyn Brown, Santa Esmeralda,
Imagination, Odyssee en The Real Thing op. Radio 3-dj Corné
Klijn presenteert de show waarin de optredens worden afgewis- j
seld met platen uit de jaren zeventig en tachtig. Dit jaar worden
ook videoclips vertoond op de vidiwalls aan weerszijden van het
podium. Er is bovendien een zogeheten 'MacArthur Park' inge
richt met terrasjes en marktkraampjes vol typische disco-artike
len, sieraden kleding en dergelijke. Kaarten zijn in de voorver
koop verkrijgbaar bij onder meer de Groenoordhallen. Voor
meer informatie: zie de website www.funpartys.com of tel. 071- j
5767333.
Bocelli conservatoriumdirecteur
piorence/lucca* De beroemde Italiaanse tenor Andrea Bocelli is
benoemd tot president-directeur van de Boccherini-muziekaca-
h demie in Lucca. De blinde zanger was volgens het bestuur van
het conservatorium de ideale kandidaat voor de functie omdat
hij zich niet heeft vastgelegd op een bepaalde richting in de mu-
ad ziek. Zijn repertoire reikt van opera tot rock.
Miljoenencollier Cartier op kunstbeurs
be Maastricht Op de internationale kunstbeurs TEFAF in Maas-
boi tricht (18 tot en met 26 maart) exposeert Cartier enkele van haar j
topstukken. Zo is bijvoorbeeld een collier ter waarde van 10,6
miljoen gulden te bezichtigen. Dat collier komt uit de Parijse
t collectie Haute Joaillerie en is geregen van diverse gekleurde
Oriëntparels. De hanger bestaat uit twee zeldzame edelstenen.
y Claudia Cardinale wordt ambassadrice
parijs De Italiaanse actrice Claudia Cardinale is gisteren be-
o tnoemd tot goodwill-ambassadrice van de UNESCO, de organi-
satie voor onderwijs, wetenschap en cultuur van de Verenigde
xNaties. Zij treedt daarmee in de voetstappen van beroemde
qJj voorgangers als de violist Yehudi Menuhin, voetballer Pele en i
10 de filmster Catherine Deneuve. Cardinale heeft gespeeld in bij-
vei na 100 films en televisieproducties.
71 Bed-in op 60ste geboortedag Lennon
'*.e' iverpool Ter viering van de zestigste geboortedag van John
j5 Lennon wordt in Beatlestad Liverpool vanaf vrijdag een bed-in
Ivf gehouden. Naar het voorbeeld van Lennon en zijn vrouw Yoko
)no proberen vier stellen zolang mogelijk in bed te blijven. In
8 tegenstelling tot Ono en Lennon, die tijdens hun bed-ins for
peace comfortabel in hotels zoals het Amsterdamse Hilton ver-
>leven, moeten hun navolgers in de etalage in het winkelcen-
trum van Liverpool gaan liggen. Een tweede verschil is dat de
I vinnaars er met 35.000 gulden vandoor gaan en een trip naar
P Montreal krijgen aangeboden. Zij slapen daar in dezelfde suite
Tils Lennon en Ono toen zij die stad aandeden.
nie! iisterdam aap van der ven
-jfhebbers van Italiaans bel-
"e nto staan volgend seizoen bij
Nederlandse Opera in de
u. Hun helden Donizetti, Bel-
-i, Verdi en Puccini komen
i aai t Muziektheater niet in. Artis-
k directeur Pierre Audi heeft
clen sondanks een veelzijdig ope-
'PeI) leizoen samengesteld met
lJnl ;1 nieuwe producties, naast
1 te viertal herhalingen.
m01 let wordt op 2 september
3va Dpend met 'Capriccio' van
bev hard Strauss, waarin Char-
:?.sei te Margiono de partij van de
ri)8e ivin zingt. Zij neemt later in
3 .e| t seizoen nog een andere gra-
ia)ai i voor haar rekening: die in
e t(I nozze di Figaro' van Mozart.
1<3e arenlang heeft de Neder-
8e dse Opera met de gedachte
leeld 'Koning Roger' van de
olse componist Karol Szyma-
wski op het repertoire te -ne-
:n. Dat gaat in oktober a.s.
shut )eurcn met medewerking
eea het Residentie Orkest.
3r 1 luw zijn ook de producties
looi 'petgj- Grimes' (Britten),
ll istan und Isolde' (Wagner),
3ee'i|atrice et Bénédict' (Berlioz)
'Johnny Jones', waaraan
10 Loevendie nog werkt.
'Moderne panden in Breestraat moeten worden behouden
De studentensociëteit Minerva en het voormalige ge
bouw van Rijnland, beide aan de Breestraat, mogen niet
onder de slopershamer vallen. Met de voormalige boek
handel Van Kloeten (nu reisbureau NBBS), vormen ze
een prachtig trio dat als belangrijk voorbeeld van mo
derne architectuur in de oude binnenstad gehandhaafd
moet blijven.
leiden «jan rusdam
Projectontwikkelaar MAB, die
vindt dat deze panden geen
culturele betekenis hebben, zou
door de verantwoordelijk wet
houder pardoes de deur moe
ten worden gewezen.
Dat zegt Jaap Franso, archi
tect en secretaris van de Bond
van Nederlandse Architecten
(BNA) naar aanleiding van be
richten dat de gemeente Leiden
en Minerva op zoek zijn naar
een nieuwe ruimte voor de stu
dentensociëteit. Volgens de
ontwikkelaar van de Aalmarkt
plannen zou op de locatie Mi
nerva/ Rijnland een parkeerga
rage of supermarkt gebouwd
moeten worden.
Alleen de voormalige boek
handel is door zijn leeftijd een
'beschermd monument'. De
beide andere gebouwen zijn
nog geen vijftig jaar oud en
worden door de Aalmarktplan
nen met sloop bedreigd. Franso
pleit er voor ook de jongere ge
bouwen te beschermen. „Het
zijn de weinige voorbeelden
van belangrijke zestiger- en ze
ventigerjaren architectuur die
de binnenstad rijk is. De gevels
zijn met liefde en zorgvuldig
heid ontworpen en op elkaar
afgestemd. Daarom alleen al
moet dit prachtige trio als tota
liteit bewaard blijven", aldus
Franso die gesteund wordt door
andere Leidse architecten.
Franso vergelijkt de drie mo
derne gebouwen in de bocht
van de Breestraat met de mo
numentale bocht in de Keizers
gracht in Amsterdam. „Ze zijn
in menig opzicht evenzeer de
moeite waard." De voormalige
boekhandel Van Kloeten (ont
worpen door architect Lam
berts, 1933), met de blauwe to
ren, heeft een bijzondere derti-
gerjaren-uitstraling. Het ge
bouw van Minerva (architect
Boks, 1963) is, volgens Franso,
een overtuigend voorbeeld van
wederopbouwarchitectuur.
Rijnland (architecten Drexhage
Sterkenburg Bodon, 1978), met
het golvende dak, is bijna een
curiosum te noemen, aldus de
Leidse architect. Franso noemt
de drie gebouwen 'een sieraad'
voor de stad, ontworpen vol
gens de regels van de kunst."
Het bestuur van de BNA-
kring Rijnland maakt zich zor
gen over het gemak waarmee
door projectontwikkelaar MAB
wordt omgegaan met gebou
wen die nog te jong zijn om be
scherming te genieten van de
monumentenwet. Alleen al
door de hoge mate van uniciteit
worden de drie gebouwen in de
Breestraat gezien als historisch
erfgoed. Eerder werd in Leiden
zo n uniek stuk erfgoed ge
sloopt, het Van Nelle-gebouw
(1927) aan de Aalmarkt. Zo'n
fout kan nu nog worden verme
den. De overheid als cultuur
drager moet in elk geval zijn
verantwoordelijkheid nemen
om ook gebouwen uit een re
cente periode te bewaren voor
het nageslacht, aldus de bond
van architecten.
Drie moderne gebouwen in de bocht van de Breestraat: net zo de moei
te waard als de monumentale bocht in de Keizersgracht.
foto hielco kuipers
Twee grote successen keren te
rug: Monteverdi's 'L'Incorona-
zione di Poppea' van Montever
di, geregisseerd door Pierre Au
di, en Dario Fo's enscenering
van 'II barbiere di Siviglia' van
Rossini.
Edo de Waart, de nieuwe
chefdirigent van de Nederland
se Opera, neemt vier producties
voor zijn rekening. Zijn voor
ganger Hartmut Haenchen, nog
steeds vaste gast, dirigeert er
drie. Verder wordt met span
ning uitgekeken naar Simon
Rattle, die in februari 2001 de
voorstellingen van 'Tristan und
Isolde' leidt.
De nieuwe opera van Theo
Loevendie wordt in juni 2001
geproduceerd in samenwerking
met het Holland Festival. "John
ny Jones' is gebaseerd op de
geschiedenis van een Amster
dams jazzduo, dat tijdens de
Tweede Wereldoorlog in diver
se concentratiekampen het
hoofd boven water probeerde
te houden en in Bergen-Belsen
om het leven kwam. Loevendie
zegt 'bezeten te zijn' van het
onderwerp. Hij wil dan ook zelf
het libretto schrijven, geholpen
door Carel Alphenaar. Lawren
ce Renes treedt als dirigent op.
Pop-opera over
Charles Manson
den haag anp
De bloedige geschiedenis
van de Amerikaanse sekte
rond Charles Manson in de
jaren zestig is onderwerp van
een pop-opera van De Dutch
Don't Dance Division. De
opera gaat op 22 maart in
Theater aan het Spui in Den
Haag in première. Het ver
haal is eerder in een opera
verwerkt door componist
John Moran. De Haagse
Thom Stuart raakte hierdoor
geïnspireerd, verdiepte zich
in het verhaal en ontwikkel
de de choreografie voor de
opera 'The Manson Family'.
In drie delen wordt in een
sfeer van de jaren zestig de
criminele groep rond Char
les Manson tot leven ge
bracht op de klanken van
onder andere nummers van
'The White Album' van The
Beaües en 'Never Leam not
to Love' dat Manson onder
een andere titel ('Cease to
Excist') schreef voor The
Beach Boys. Het eerste deel
gaat over de moorden, het
tweede over de familie en
het derde over de rechts
zaak. Charles Manson kreeg
levenslang en zit nog steeds
vast. De charismatische
Manson voelde zichzelf een
messias en werd door zijn
volgelingen als Christus ge
zien. Hij zette hen aan tot
tientallen moorden met als
doel een rassenrel te ontke
tenen. De beruchtste moord
was die op Sharon Tate,
echtgenote van regisseur Ro
man Polanski.
hamburg In het Hamburger Bahnhof museum in Berlijn liggen
tweeduizend gipsen staven netjes geordend in rijen van honderd. Het
kunstwerk van de Amerikaanse kunstenaar Walter de Maria symboli
seert het jaar 2000. foto reuters
theater recensie
itarist Paco Pena speelt morgen in de Stadsgehoorzaal
[ijk to
H<:
ganii
aar h
B van
jrsl'
ïizen
ie. N
zoek
-omi
met
2t vei
kte n
Ira ei
vond
erech
Gerril
i hui
ik da
half hoven/ leiden
ne van den berg
pool ar is de andere helft van de
f, -,vf dhovense bevolking als de
al carnavallend, van kroeg
r kroeg host? In het Frits
ips Muziekcentrum, zo lijkt
wel. De mensen staan
uis v tndagavond in de rij om nog
2gen kaartje te bemachtigen
het eerste concert uit een
voc ;s van drie die flamencogita-
kral Paco Pena (57) deze week in
/ane erland geeft. Niet alleen,
lingb ir samen met de evenzo be-
2501 nde klassieke gitarist John.
iams en de zeven uitbundi-
Chileense volksmuzikanten
Inti Illimani. Met elkaar
ïT/icen zij een korte Europese
nee die hen morgenavond
de Leidse Stadsgehoorzaal
•or aanvang van het concert
de Spanjaard geen tijd
een interview: „Vooraf
it ik me concentreren. Ik
1 van gezelschap, maar dan
Ier ik mezelf echt een paar
af met mijn gitaar voor een
ning-up. In die tijd denk ik
na over de muzikale wen
en, de loopjes, die ik op het
|r um kan laten horen."
er geen gezonde competitie
Pena en de Australische
ist John Williams?
lee, geen enkele. John is
?root gitarist en een fantas-
Lia Se mus^cus luister graag
zijn fijnzinnige aanslag,
e benadering van de mu
is heel verschillend. Ik kom
le flamencowereld en daar-
Paco Pena: „Voor aanvang van het concert moet ik me concentreren. In die tijd denk ik na over de muzikale
wendingen, de loopjes, die ik op het podium kan laten horen."
in wordt niets in noten uitge
schreven. Ik doe alles op het ge
hoor. Als John en ik samenspe
len, zoek ik luisterend naar de
manier waarop ik het beste kan
invallen. Dat brengt een onze
ker element met zich mee,
maar het is tegelijkertijd een
plezierig avontuur. Wij voegen
ieder onze eigen kleur toe aan
de groep."
Want bont kun je de artiesten
die voor de gelegenheid samen
op de planken staan wel noe
men. Hoe kwam deze samen
werking eigenlijk tot stand?
„John en ik werden in de ja
ren tachtig al door Inti Illimani
gevraagd om als solisten wat
gastoptredens te verzorgen. In
het begin speelden we niet zo
veel samen. Ieder deed zijn ei-
foto
gen ding. Maar het concert dat
wij nu geven, onderscheidt zich
van de voorgaande optredens
doordat ons gezamenlijke re
pertoire inmiddels enorm is ge
groeid."
Vandaag Eindhoven, gisteren
Saoedi-Arabië, morgen Leiden,
overmorgen Londen. Een druk
bestaan. Hoe is het om nooit
thuis te zijn?
„Ik heb een huis in Londen
waarvan ik gebruik maak als ik
dit soort tournees heb. Dus ik
verblijf niet altijd in hotels.
Maar eerlijk gezegd heb ik niet
eens de kans om een thuis te
missen. Sommige artiesten ha
ten het: dag in dag uit vliegtuig
in vliegtuig uit. Maar ik houd
van reizen. Mijn leven bestaat
nu eenmaal uit het geven van
concerten over de hele wereld:
solo, met andere muzikanten,
of met dansers."
En het lesgeven dan? Pena is
immers al vijftien jaar artistiek
leider van,de studierichting fla
mencogitaar aan het Rotter
dams Conservatorium: tot voor
kort de enige school ter wereld
waar je een officieel diploma
kon behalen in deze discipline.
„Eén dag per maand geef ik les
in Rotterdam. Dan bekijk ik de
vorderingen van mijn studen
ten en praat ik met collega-do-
centen. Dat is heel inspire
rend."
Ondanks al deze klussen
heeft de Spanjaard die in Cord
oba geboren werd, na afloop
van zijn concert in Eindhoven
nog wel even tijd voor een ge
sprek. Hoe was de hernieuwde
kennismaking met de andere
muzikanten?
„We moesten vandaag even
op gang komen. We hebben de
hele dag gereisd om hier tijdig
te arriveren en konden amper
repeteren. Maar naarmate de
voorstelling vorderde, pakten
we de draad weer op. Voor mij
persoonlijk is dezé korte tour
nee een soort 'break', een uit
stapje, van mijn eigen werk
zaamheden. Ik leid twee Spaan
se gezelschappen; een grote en
een kleine. Ik verdiep me eigen
lijk uitsluitend in flamenco."
Maar er is geen pure flamen
co te bespeuren in dit concert.
De meestergitarist, die normaal
tijdens een uitvoering alleen
zijn gitaar laat spreken zingt nu
het begin van een liedje. Hij laat
zich zelfs verleiden tot het spe
len van sevillanas; een Spaanse
dans die het vooral moet heb
ben van castagnetten en bal
letjesjurken, toeristenflamenco
dus, die ontbreekt aan het seri
euze flamencorepertoire. Over
dat zingen. De start van een
nieuwe carrière?
„Welnee. De Chilenen vroe
gen me het begin van de melo
die voor te zingen, dus toen heb
ik dat maar gedaan. We maken
gewoon lekker muziek. Het is
niet klassiek, geen flamenco, no
Latin-American. Het is een mix
met van alles wat. Het is luch
tig, maar we dollen niet alleen.
De kern is behoorlijk doortim
merd. Een oprecht en gevari
eerd eerbetoon aan de volks
muziek."
Paco Pena is samen met
John Williams en Inti Illimani
morgenavond te horen in de
Stadsgehoorzaal in Leiden en
12 maart in Carré in Amster
dam. In april staan vier voor
stellingen op het programma,
onder de titel Musa Gitana,
met zijn (kleine) flamencoge
zelschap: 13/4 en 14/4 Amster
dam, Xarré^ 17/4 en 18/4 Den
Haag, Lucent Danstheater.
wunand zeilstra
Voorstelling: 'Tsjechov - de musical' van
Robert Long en Dimitri Frenkel Frank. Re
gie: Eddy Habbema. Titelrol' Boudewijn
de Groot. Gezien: 7/3, schouwburg Lei
den Aldaar nog te zien: vanavond.
De schouwburg stroomt vol, en
je vraagt je onwillekeurig af:
zou dat nou voor de schrijver
Tsjechov zijn? Hoogst onwaar
schijnlijk, de publiekstrekkers
zijn ongetwijfeld de musical-
vorm in combinatie met titel
rolspeler Boudewijn de Groot.
De kwaliteiten van De Groot
zijn genoegzaam bekend. En in
zijn genre, dat overigens de
laatste jaren alleen nog maar
populairder lijkt te worden, is
deze musical absoluut klein
maar fijn. Dat het over het le
ven van de schrijver Tsjechov
gaat, is in zekere zin bijzaak.
Echt veel komen we - al dan
niet geromantiseerd - over
diens denken en leven niet te
weten. 'Tsjechov - de musical'
biedt hooguit een romantische
kijk op een schrijversbestaan.
Maar dan wel op smaakvolle
wijze.
Bovendien leefde deze schrij
ver in een woelige tijd met the
atrale potentie. De revolutie
kondigt zich aan. Als het aan
regisseur Eddy Habbema ligt,
wordt er dan met rode vlaggen
gezwaaid. Dat heeft hij al vaker
in musicals laten zien. En in
derdaad, Danny de Munck mag
dat heldhaftig vrijwel in zijn
eentje opknappen. Dui-de-lijk
ar-ti-cu-le-rend om maar niet
Am-ster-dams te klinken ver
tolkt hij de maatschappijkriti
sche toon. Het hoort erbij -
maar het is meer goedbedoeld
dan echt overtuigend.
Aan de andere kant heeft de
ze regisseur een zeer vaardige
hand in het creëren van fraai
ogende tableaus. De show biedt
in dat opzicht wat een musical-
minnend publiek vandaag de
dag min of meer verwacht. De
Groot als Tsjechov hoeft niet
bijster veel te acteren. Van be
lang is dat hij er als beroemd
schrijver en enigszins nurks, in
trovert mens staat temidden
van al degenen die hem lief
hebben, benijden of verzorgen.
Het verhaal wordt in glashel
der geschreven liedteksten vlot
verteld, althans vóór de pauze.
Erna gaat de voorstelling soms
een beetje slepen, maar het slot
maakt toch weer veel goed. Het
is de relativerende ondertoon
waarop schrijvers als Robert
Long en Dimitri Frenkel Frank
patent lijken te hebben. De
Groot stapt aan het slot uit zijn
rol en vertelt over de dood van
zijn personage, waarna als het
ware de moraal van het verhaal
volgt: en toch, en toch - oftewel
moed houden en doorgaan.
Terwijl zijn kist wordt rondge
dragen, paradeert hij dwars
door zijn eigen begrafenisstoet.
Gebeurtenissen rond ziekte,
verliefdheid, twijfels en succes
sen in het leven van de schrijver
komen zingend aan bod. Het
ensemble acteert adequaat. Op
de leukste momenten zit daar
een cabaretesk accent in, zoals
bijvoorbeeld in 'Als het maar
kort is', de schrijfcursus in lied
vorm met tips voor aankomen
de schrijvers, in het lied
'Schrappen, schrappen', waarin
Tsjechov met de censuur te
maken krijgt, of in het aanste
kelijke 'Tsjechov is een heilige',
waarin diens goedheid wordt
bezongen. Natuurlijk is er ook
het befaamde 'Vanmorgen
vloog ze nog' dat al een hit was
geworden nog voordat de musi
cal voor de eerste keer (met de
zelfde hoofdrolspeler) een paar
jaar geleden in première ging.
Dat lied (evenals een paar an
dere nummers trouwens) is op
het randje van sentimenteel,
maar het blijft wel ontzettend
lang in je hoofd hangen. En dat
is wat een eigentijdse musical
nu eenmaal nodig heeft.
leiden» lesley grieten
Songfestivalliefhebbers kun
nen zondag aan hun muzikale
beoordelingsvermogen wer
ken in theater Muzenhof in
Leiderdorp. Dan hóudt streek-
muziekschool Rijnakkoord
voor de eerste keer een heus
songfestival. Het publiek kan,
pen en papier op schoot, in
totaal vijftien deelnemers be
oordelen.
„We hadden gehoopt op
meer, zo'n twintig deelne
mers, maar met dit aantal zijn
we ook al heel tevreden," zegt
Sophia de Bruin van Rijnak
koord. De meeste deelnemers
zijn tussen de 8 en 15 jaar
oud, maar er doen ook enkele
volwassen zangers aan het
songfestival mee. Dat blijkt
volgens De Bruin ook uit de
repertoirekeuze. „Er is iemand
die 'Yesterday* zingt, maar er
wordt ook een nummer ge
daan uit de Walt Disney fum
'Anastasia'." De zangers wor
den begeleid door een orkest
band, of door een muzikant
van de muziekschool.
De mening van het publiek
wordt afgemeten aan het ap
plaus. Voor het kiezen van de
winnaar is een professionele
jury van onder meer muziek
docenten uitgenodigd. De
deelnemers strijden om de fel
begeerde Songfestivalbeker.
Ook voor de zangtalenten die
niet winnen is het festival een
nuttige ervaring, iedereen
krijgt een goed onderbouwd
juryrapport mee naar huis.
De inschrijving voor het fes
tival was openbaar. Dat de
meeste deelnemers uiteinde
lijk van de muziekschool zelf
komen, maakt volgens De
Bruin niet uit „Het wordt
voor iedereen een heel gezelli
ge middag." Songfestivallief
hebbers zijn van harte wel
kom, zondag in Muzenhof aan
de Cor Gordijnsingel 4 in Lei
derdorp. Aanvang 14.00 uur.
De toegang is gratis.