'Accepteren dat dingen veranderen 'V Con Amore moet wel aan de weg timmeren Cultuur Kunst Banen weg bij museum Groningen trï: Boek met foto van Büch verkocht aan verzamelaar Heilsoldate kan wereld niet redden vISDAG 7 MAART 2000 Robert Smith aarzelt of 'Bloodflowers' afscheidsalbum Cure is jlat King Cole in Hall of Fame orkDe dochters van de legendarische zanger, pianist en hgschrijver Nat King Cole namen gisteren in het bijzijn van [y Charles de honneurs voor hun vader waar. De schrijver van issiekers als 'Unforgettable', en 'Mona Lisa' werd postuum, Ifendertig jaar na zijn dood, opgenomen in de New Yorkse Jck and Roll Hall of Fame. De dochters van Cole zijn van links i rechts de tweeling Timolon en Casey Cole en dochter Na- lie die in de voetsporen van haar vader is getreden, foto ap knt werp wedstrijd voor gevelsteen pEN Het architectenbureau B&D Leiden-Oosterbeek heeft n ontwerpwedstrijd uitgeschreven voor een zogeheten anker- lat: de gevelsteen die het bouwjaar en/of de specifieke functie n een gebouw weergeeft. Nederlandse kunstenaars kunnen 131 maart 2000 aan de ontwerpwedstrijd deelnemen. Er §rdt van de kunstenaars in eerste instantie alleen een schets Jrraagd met daarop in ieder geval het jaartal 2000. In april Irdt door een deskundige jury de winnaar gekozen. Naast uit ering van het ontwerp bestaat de prijs uit een geldbedrag van teduizend gulden. Met de ankerplaat wil B&D architecten feondere aandacht schenken aan de projecten die ze dit jaar levert en het magische jaartal 2000 op bijzonder wijze memo- Ten. Het idee van de ankerplaat is afkomstig van de Bond van Iderlandse Architecten (BNA). De bond wil daarmee een oude fditie in ere herstellen. B&D architecten is in Leiden verant- iordelijk voor onder meer de bouw van het Leids Universitair idisch Centrum en het Leids Gemeentearchief. Geïnteres- Jrde kunstenaars kunnen zich voor de ontwerpwedstrijd in- irijven bij B&D architecten tel 071-5174911. reta Garbo's liefdesbrieven openbaar )lm Zeventig jaar na dato worden de liefdesbrieven van hster Greta Garbo aan de regisseuse Mercedes de Acosta in I openbaar getoond. De Acosta doneerde de 55 brieven jaren leden aan het Rosenbach Museum, in de Amerikaanse stad lladelphia, onder voorwaarde dat ze pas tien jaar na de dood p beide betrokkenen werden gepubliceerd. Zelf overleed de ne fatale', die beweerde elke vrouw te kunnen krijgen, in |>8. Garbo stierf op 15 april 1990. Het Rosenbach Museum eft niet bekendgemaakt wanneer de brieven precies open- V worden gemaakt. Medewerkers hebben de corresponden- iiog niet gelezen. Algemeen wordt aangenomen dat Garbo De Acosta, die eerder met Marlène Dietrich het bed deelde, I affaire hadden. 1R rote namen op TorhoutAVerchter chter Het Belgische popfestival Torhout/Werchter op vrij- 30 juni, zaterdag 1 en zondag 2 juli krijgt grote namen uit de imuziek op de podia: Oasis, Live, Eurythmics, Pearl Jam en Cure zijn gecontracteerd. De Nederlandse zangeres Anouk akt dit jaar ook haar opwachting op het populaire festival. amsterdam peter bruyn De platenmaatschappij meldde dat er een nieuw Cure-album op komst was. 'Bloodflowers'. Het zou de afscheidsplaat van de groep zijn. En dat Robert Smith naar Amsterdam komt om het één en ander toe te lich ten. Op dat moment schiet je als journalist maar één waag te binnen. Maar die dringt zich wel heel sterk op: waarom stopt The Cure in vredesnaam nu pas; hadden ze dat niet al pak weg vijftien jaar geleden moe ten doen? En wat antwoordt Robert Smith? „Stoppen? Hoe kom je daarbij? Ik heb helemaal nooit gezegd dat dit de laatste plaat van The Cure is..." Hij heeft het natuurlijk wel gezegd, blijkt even later. Maar dat is verkeerd begrepen. Ver keerd geïnterpreteerd. Robert Smith, kapitein op het zelfge bouwde schip dat The Cure heet. Koning van de vleermuis- generatie van de vroege jaren tachtig. Het haar is iets korter dan destijds, maar hij heeft het vlak voor het gesprek nog wel even lekker losgewoeld. Het is niet helemaal duidelijk of de lichtrode vlekken rond zijn mond afkomstig zijn van slor dig weggeveegde lipstick, of dat hij gewoon last heeft van schra le lippen. Vriendelijk is de dit jaar veertig geworden Smith in ieder geval. Intelligent en bij de les. Veel en gemakkelijk pra tend, zonder ooit het achterste van zijn tong te laten zien. „Kijk, mijn fout is geweest dat ik afgelopen zomer tegen ie mand buiten de groep heb ge zegd dat dit het laatste Cure-al bum zou worden. Per ongeluk eigenlijk. Wat ik bedoelde was dat dit het laatste album is in deze Cure-bezetting. Dat ik hierna in ieder geval een solo plaat wil maken en daarna wel weer zie hoe het verder gaat met The Cure. En er is nog iets anders dat ook gemakkelijk ver keerd uitgelegd wordt: Ik heb mij ooit eens, ten tijde van ons album 'Disintegration', laten ontvallen dat we iedere plaat maken alsof het onze laatste is. Enfin, de platenmaatschappij vindt het natuurlijk wel een mooi verhaal. Hebben ze ten minste iets om het verkoop praatje aan op te hangen: Het Afscheidsalbum. Maar als ik heel eerlijk moet zijn: Ik heb nog nooit zoveel lol gehad bij het maken van een plaat als bij deze. En zeg nu zelf, dan is het toch wel heel erg zonde om te stoppen..." En wat zingt Smith in de openingssong van 'Blood flowers'? One last time before the end'. Het tekent de man Robert Smith. Beminnelijk. Altijd een antwoord klaar. Verguisd door de critici, die vrijwel unaniem vinden dat The Cure na het puntige en punky debuut 'Three Imaginary Boys' uit 1979 en het dreigende en atmosferi sche album '17 Seconds' uit 1980 eigenlijk geen enkele con sistente plaat op niveau meer heeft gemaakt. Ondertussen bleef de populariteit maar groeien en verkocht de groep tot op de dag van vandaag zo'n slordige 25 miljoen platen. Maar de volgende plaat wordt dus een solo-album, legt Smith uit. Dat was hij al eerder van plan; in 1987 heeft hij zelfs als eens een compleet akoestisch soloalbum opgenomen. „Maar die is nooit uitgebracht en zal wat mij betreft ook nooit in de handel komen - of althans niet bij mijn leven, want ik heb de tapes in mijn bezit. Die opna men van twaalf jaar geleden spreken mij gewoon niet meer aan. Ik ben inmiddels zo ge groeid als songschrijver. En die oude opnamen komen nu zo naïef op mij over... Het nieuwe werk dat ik ga opnemen is hele maal instrumentaal. Het heeft niets met The Cure te maken en daarom wil ik het ook niet on der die naam uitbrengen." The Cure was altijd anders dan generatiegenoten. Hoe ver schillend de muziek van Britse rockbands rond 1980 als The Jam, The Clash, The Sound, U2 en Simple Minds ook was, stuk voor stuk pretendeerden ze destijds een 'boodschap' te hebben. De een preekte de re volutie, de volgende vervloekte kernwapens, de derde draafde op het ene na het andere bene fiet- festival op en de vierde deed dat allemaal tegelijk. Maar niet The Cure. 'Wij zien ons op treden als puur entertainment', zei Smith al begin jaren tachtig in interviews en hij zou dat nog talloze malen herhalen. „Ach, al die bands die de we reld wilden veranderen waren in mijn ogen gewoon heel erg naïef," blikt hij nu terug. „Ik loof nog steeds niet dat al die muzikanten bands oprichtten om de wereld te veranderen. Welnee, ze wilden gewoon rocksterren worden. En voor de duidelijkheid: Zelf ben ik ook altijd politiek en maatschappe lijk actief geweest. Maar dan wel in mijn privé-leven. Daar ge- The Cure met op de voorgrond Robert Smith: „Wij zien ons optreden als puur entertainment." gebruikte ik The Cure niet voor. Dat we nooit aan dingen als 'Li ve-Aid' of 'Net-Aid' hebben meegedaan komt ook heel sim pel omdat we nooit gevraagd zijn. We geven wel regelmatig royalty's weg. Dat staat soms in foto cpd/paul cox hele kleine lettertjes op de hoe- woon een gevolg van mijn ka zen van onze albums te lezen, tholieke opvoeding: een Dat willen we ook niet van de schuldgevoel omdat ik zoveel daken schreeuwen, omdat ik er geld heb." helemaal geen politieke of pro pagandistische bedoeling mee The Cure speelt op 18 april heb. Dat is waarschijnlijk ge- in het Rotterdamse Ahoy*. groningen anp Bij het Groninger Museum ver dwijnen twintig arbeidsplaat sen. Het betreft hier een bezui nigingsmaatregel. De directie van het Groninger Museum be reikte hierover gisteren over eenstemming met de onderne mingsraad en de vakbond Ab vaKabo. Alle werknemers krij gen een baangarantie tot 1 ja nuari 2004, zo maakten de di rectie en de or bekend. Volgens museumdirecteur K. van Twist zijn gedwongen ontslagen niet nodig. In 1999 bleek dat het Groninger Museum in grote fi nanciële moeilijkheden ver keerde. Minder bezoekers en schade door wateroverlast wa ren daarvan de belangrijkste oorzaken. De aangekondigde reorganisatie houdt in dat de personeelsformatie wordt te ruggebracht van zestig naar veertig fte's. Medewerkers wier functie op termijn vervalt of in belangrijke mate wijzigt, kun nen hun belangstelling voor een nieuwe baan kenbaar ma ken. Wie niet via zo'n registratie kan worden herplaatst, krijgt hulp van het Groninger Muse um om buiten de organisatie werk te vinden. Voorlezen in de Leidse bibliotheek Vier uur lang luisteren naar echte kinderboekenschrijvers. Dat kan tijdens de Voorleesma- rathon die zondag in de Open bare Bibliotheek van Leiden wordt gehouden. Acht nog niet zo bekende, maar wel talentvol le kinderboekenschrijvers lezen vanaf 13.15 uur voor uit eigen werk. Schrijfster Mylo Freeman bijt het spits af met verhalen uit haar prentenboeken 'Be renstreken' en 'Potje!', geschikt voor de allerjongsten. De Leidse schrijver Marijn Bakker leest voor uit zijn jeugdthriller 'Dos sier Wauter Both' en zijn aller nieuwste boek dat nog niet in de winkels ligt. Diezelfde mid dag kan nog geluisterd worden naar kinderboekenschrijvers Stef van Dijk, Daan Remmerts de Vries, Cees Rutgers, Tina Schrameijer, Josee Hussaarts en Gerrie Huiberts. Zowel jong als oud is welkom en kan ieder moment aanschuiven in de Openbare Bibiliotheek, Nieuw- straat 4 in Leiden. aden en de regio bestaat grote belangstelling >r de amateuristische kunstbeoefening. 'Heilig ar' volgt stad- en regiogenoten die musiceren, gen, dansen, toneelspelen, schilderen, fotografe- of op andere wijze actief zijn. Vandaag de Leidse oratoriumvereniging Con Amore. ie op donderdagavond op de Van Vollenhovenkade eiden wandelt, kan tussen in I< nuchtere geruis van auto's ds ni r zachte koorklanken uit de J11 leskerk horen komen. De Ise oratoriumvereniging Amore repeteert. Het con- op 24 maart wordt een bij- n 8® dere gebeurtenis. Con )re zingt 'Die Passion' van ïrich von Herzogenberg en t daarmee een primeur, t hoewel dit werk al in 1896 daa j gecomponeerd, is het 'en 8 nooit in Nederland uitge- d. Het stuk behandelt het nsverhaal van Jezus vol- s het evangelie van Johan- wact rese ,Je rat is prachtige muziek," zegt er hl nan de Geus, voorzitter (het bestuur. „Het zal door mensen gewaardeerd wor- Het bestaat uit twee de- PnJj voor Witte Donderdag en Goede Vrijdag. Wij doen mon n deej jvvee j4et prettige is iet niet zo lang duurt als d lorbeeld de Matthaus Pas ts Sommige choralen zijn er zal Bmcj voor jieie gemeen- ijzen je ^an het publiek meezin- irt Jaa We moeten wel aan de timmeren. Het publiek ude i t sneller op bekende wer- :n, oi ken af. Het Weihnachtsoratori- um of de Messiah bijvoor beeld. Dat is een afspraak tus sen koren in Leiden. Wij doen deze stukken, anderen bijvoor beeld de Mattheüs Passion. Anders heb je kans dat de Mes siah drie keer tegelijk wordt uitgevoerd. Maar we doen ook minder bekend repertoire. 'In vocation to Music' van Parry bijvoorbeeld. Vorig jaar de Marcus Passion van Bach, vol gend jaar Elias van Mendels sohn." „Met die onbekende muziek maken we ons koor aantrekke lijk," vult bestuurslid Ien Groenhof aan. „Veel leden hoeven de Messiah maar even af te stoffen en ze zingen zo mee. Een nieuw stuk is een uit- daging." Tijdens de repetitie vormt een bruine vleugel het middelpunt. Daarop speelt dirigent Piet Kiel de begeleiding. Om hem heen zit het koor. Eerst wordt een groot deel van Die Passion' doorgenomen. Daarna wordt aan de details gewerkt. Kiel neemt het ene fragment na het andere met iedere stemgroep door. Vooral de articulatie krijgt aandacht. En de drama tiek: „De reactie van de joden op wat Pilatus zegt moet bóós Koenegracht genomineerd voor poëzieprijs De Leidse dichter Frank Koene gracht is met zijn bundel Alles valt genomineerd voor de VSB- Poëzieprijs. Andere genomi neerden zijn Piet Gerbrandy met Nors en zonder haten, Ste fan Hertmans met Goya als hond, C. Jellema met Droomtijd K. Michel met Waterstudies en Leonard Nolens met Voorbij ganger. In mei maakt de jury bekend wie de prijs van 50.000 gulden wint. De jury bestaat uit voorzitter Jozef Deleu, filosoof Theo de Boer, schrijfster en dichter Anna Enquist, publicis te Elsbeth Etty en dichter Mus tafa Stitou. LEIDEN CAROLINE VAN OVERBEEKE Het boek van de Leidse com mune waar schrijver Boude- wijn Büch in de jaren '70 deel van uitmaakte, is op de Anti quarenbeurs in Amsterdam verkocht aan een verzamelaar. „We zijn het voor de vraag prijs kwijt geraaktaldus Piet van Winden van het Leidse antiquariaat AioloZ. In het losbladige boekwerk zaten on der meer tien foto's, waaron der een van Büch in zijn jonge jaren, en 21 originele etsen. Volgens Van Winden heeft di recteur van het Letterkundig Museum in Den Haag, de Lei- denaar Anton Korteweg, ook een exemplaar in huis. „Hij vertelde me dat hij de etsen nog steeds ingelijst in het trapgat heeft hangen. Blijk baar kan dit werk de tijd trot seren." Van Winden die veel bijzon dere boeken aanbood waar onder een gaaf exemplaar van 'De Stille kracht' van Coupe rus uit 1900 (prijs: 7500 gul den) en een zeldzaam onge bonden uitgave van de Max Havelaar, heeft 'zeer goed ver kocht' op de Antiquarenbeurs in de Rai. Om de detective van Robert van Gulik (Rechter Tie) dat door Prins Bernhard in het Spaans werd vertaald, werd zelfs gevochten. Er moest ie mand van de beurs aan te pas komen om te bemiddelen. gezongen worden," spoort Kiel het koor aan. Toen Piet Kiel 'Die Passion' voor het eerst hoorde op een Belgische opname, was hij er meteen weg van. Hij ging naar de Staatsbibliotheek in Berlijn om de originele uitgave te be kijken. „De stijl is neobarok," vertelt Kiel. „Von Herzogen berg was idolaat van Bach, maar ook een vriend van Bralims. Dat hoor je in zijn muziek, die afwisseling van stijlen: barok en romantiek. In sommige opzichten is 'Die Passion' heel origineel. De evangelistenpartij met een Leitmotiv bijvoorbeeld. Het is een uitdaging voor het koor. De partijen zijn moeilijk. Soms is de melodie ondergeschikt aan de harmonie. Daar moet het koor aan wennen." „Het was inderdaad wennen," bevestigt Stiny Snaterse. „Maar nu vind ik het prachtig, die af wisseling van woedende passa ges en gedragen sfeer. Daar krijg ik rillingen van." „Niets is vanzelfsprekend," zeggen Annie de Haas en Ida van Rossum. „Maar geleidelijk zie je in wanneer je boos moet zingen en wanneer deemoedig, als het om een geloofsuiting kent niet dat iedereen die met ons mee wil doen, gelovig moet zijn," zegt Groenhof. „We hebben ook niet-kerkelij- ke leden. Wat we wel allemaal gemeen hebben is respect voor de muziek." „Con Amore is een vereniging voor iedereen," zegt De Geus. „Iedereen mag denken en voe len wat hij wil. Maar als je van uit je geloof deze muziek zingt is dat toch anders." „Een spe ciale dimensie," noemt Groen hof dit. „Maar ook zonder die dimensie kan deze muziek de moeite waard zijn." Con Amore, Heinrich von Her zogenberg, 'Die Passion'; Bach, Cantate BWV 82 ('Ich habe ge- nug'). Pieterskerk Leiden, 24 maart, 20.00 uur. Dirigent: Piet Kiel. Orkest: Nederlands Pro menade Orkest. Solisten: Ellen Schuring, Myra Kroese, Ludwig van Gijsegem, Alex Vermeulen, Hans de Vries, Frans Fiselier. maarten baanders theater recensie max smith Voorstelling: 'Jeanne d'Arc van de slacht huizen" van Bertolt Brecht, door Toneel groep Amsterdam. Gezien: 4/7, Stads schouwburg. Amsterdam Je zou acuut vegetariër worden na het zien van de repeterende beelden van runderen die in een abattoir worden gedood en aan stukken worden gesneden. Ruirp voor aanvang van de voorstelling 'Jeanne d'Arc van de slachthuizen' worden die af schuwelijke registraties op tv- schermen geprojecteerd. In een gastregie heeft de der tigjarige Duitser Falk Richter dit maatschappijkritische stuk uit 1930 van Bertolt Brecht bij To neelgroep Amsterdam geënsce neerd. In zijn bewerking stelt Richter net als Brecht het kapi talistische systeem en vooral de uitwassen ervan aan de kaak. Bij Brecht speelt het gegeven zich af ten tijde van de rampza lige beurskrach in de jaren der tig met wereldwijd massale werkeloosheid tot gevolg. Tegenover de gewiekste vleeskoning Mauler, die net zo gemakkelijk duizenden van zijn werknemers de laan uitstuurt, wanneer hij daarmee nog meer greep op de markt kan krijgen, stelt Brecht de jonge idealisti sche Johanna, die als heilsolda te voor die uitgerangeerden op komt. Zij legt het echter af te gen de machinaties van hen die de economische touwtjes in handen hebben. Richter heeft de thematieken naar deze tijd overgeheveld. Hij toont aan dat nog steeds een kleine boven laag van rijken en machtigen de levensstandaard bepaalt en dat een warnet van beursmanipula- ties en -speculaties van de eco nomie een gevaarlijk kansspel maakt. Johanna (hier dus Jeanne), in de persoon van de verrukkelijk spelende Marieke Heebink, is een sexy geklede reli-soldaat die als een mediabewuste en ij- dele popster zich aanvankelijk populair weet te maken. Titus Muizelaar heeft in zijn hele ver schijning als de vleesmagnaat Mauler dat dubbele van een le pe handelaar en het beschaafde van e^n top-industrieel. Voor gewetenloze louche-figuren heb je aan Hajo Bruins gega randeerd een goede, zoals nu weer in de rol van de makelaar Slift. Roos Ouwehand, altijd een genoegen om naar te kijken, leidt de opeenvolgende scènes in en vervult tevens diverse kleine rollen. Daarbij bedient ze zich van een laconiek toontje. Want net als Brecht hanteert Richter in zijn regie de parodie om de toeschouwer op een ple zierige manier aan het denken te zetten. Zonder helemaal weg te glijden naar de musical wordt de voorstelling opgevro lijkt met verkwikkende liedjes. Omdat de arbeiders van nu, er niet meer als arbeiders van toen uitzien, wordt het ontslagen werkvolk voorgesteld als troos teloze figuren in eigentijdse vrijetijdskleding met hun spul letjes in Albert Heynzakken. Door de actualiseringen roept de voorstelling ook de on behaaglijke gedachte op aan ar beidsproblemen van nu, zoals stress, burn-out en aan de toe nemende stroom van WAO-ers, die hun steeds veeleisender werk psychisch niet meer aan kunnen. Toch word je van dit alles niet opstandig. Evenmin van het gegeven dat de kerk zich naar de machthebber richt, waardoor zelfs een fana tieke en sexy heilsoldate de we reld niet kan redden. De voor stelling geeft je eerder het half slachtige gevoel van: het is te ernstig om je er vrolijk om te maken, maar de ironie is leuk genoeg om je daarachter te ver schuilen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19