235 ZATERDAG 4 MAART 2000 Mainz viert zeshonderdste geboortedag van u Idbeeld van de goudsmid en drukker op het Gutenbergplein in Mainz. foto c PO 'aar herdenkt de wereld de uitvinding van boekdrukkunst. Zeshonderd jaar geleden verd Johannes Gutenberg geboren. Zijn oorteplaats Mainz maakt zich op voor het mbergjaar en presenteert de drukker als de aartsvader van het internet. Wat hebben het hamburger concern McDonald's en Jo hannes Gutenberg, uitvin der van de boekdrukkunst, met elkaar ge meen? Twee dingen. In-de eerste plaats verblijven zij tegenwoordig in eikaars onmiddellijke na bijheid. Op het Gutenbergplein van de Duit se Rijnstad Mainz staat de eerbiedwaardige goudsmid en drukker in de gedaante van een monumentaal bronzen beeld, in 1829 afgele verd door de beroemde Deense beeldhou wer Thorvaldsen, voor de gevel van het fast- foodrestaurant. Maar er is een belangrijker overeenkomst: beiden hebben met de repro ductiemogelijkheden van de identieke kopie de wereld een ander aanzien gegeven. Bijna alle geleerden zijn het er tegenwoor dig over eens, dat de boekdrukkunst 550 jaar geleden in Mainz is begonnen en wel door toedoen van een zekere Henne Gensfleisch zur Landen 'Zum Gutenberg', alias Johannes Gutenberg. Time Life riep hem vorig jaar uit tot de man van het millennium. Zonder Gut enberg geen Maarten Luther, geen Galileï en geen Einstein. Als geen ander heeft de uit vinding van Gutenberg de verspreiding en vermeerdering van kennis mogelijk gemaakt. Mainz viert dit jaar Gutenbergs 600-ste ge boortejaar op grote schaal. Er worden hon derdduizenden extra toeristen verwacht. Ook in 1900 werd Gutenberg herdacht als ware hij een Olympische held. Op die ge dachte waren de Duitsers eigenlijk pas geko men nadat Napoleon, op zoek naar helden van de beschaving binnen het Franse Keizer rijk, de Mainzer drukker aan de Vergetelheid had ontrukt. Dit keer heeft Mainz een internationaal programma in petto. Hoogtepunt is de her opening op 15 april van het geheel herbouw de en uitgebreide Gutenbergmuseum. De expositieruimte is meer dan verdubbeld tot 2800 kubieke meter. Op die dag wordt er een meerdere musea (waaronder de imposante, geheel uit rode zandsteen opgetrokken Dom en een speciaal gebouwd Gutenbergpavil- joen aan de Rijn) overspannende tentoon stelling geopend, die een ambitieus over zicht van de geschiedenis van de drukpers en de nieuwe media wil geven. Toverwoord Nieuwe media. Dat is het toverwoord waar aan Mainz Gutenberg dit jaar probeert te koppelen. Gutenberg als de aartsvader van internet. In die voorstelling van zaken zit ze ker iets waars, maar Gutenberg is net zo goed de man die de grondslag legde voor de klassieke boekcultuur en het daarop geba seerde humanisme en daar past de wereld van Bill Gates weer niet zo goed in. „Beide aspecten zitten erin", beaamt Elke Höllein, hoofd van de afdeling communicatie van de stad, „maar wij hebben voor deze benade ring gekozen om Gutenberg van zijn stoffige imago te ontdoen en de jonge generatie te trekken." Stoffig? Het is maar hoe je het bekijkt. Gut enbergs uitvinding heeft een omwenteling op gang gebracht, die haar weerga niet kent en straks misschien alleen door de elektroni sche digitale revolutie zal blijken te zijn ge ëvenaard. In het centrum van Mainz voert een stads wandeling naar de plek waar Henne Gens fleisch werd geboren. Zijn geboortehuis staat er overigens niet meer. Maar een gedenk steen op de huidige apotheek herinnert nog wel aan het feit dat het hier heilige grond is. Ooit stond er het patriciërshuis 'Zum Gut enberg', waar in de 14de eeuw het geslacht Gensfleisch woonde. Daarmee is meteen Hennes bijnaam verklaard. De voornaam Henne of Henchin was een plaatselijke ver bastering van Johannes. Zijn geboortedatum is niet geheel duidelijk, maar internationaal bestaat er een consensus over 1400. Johannes groeide op in het door spannin gen tussen de gilden en de oude patriciër stand geplaagde stad. Regelmatig werden patriciërs gedwongen de stad de rug toe te keren. De macht van de gewone burgerij was groot. Gutenberg heeft hoogstwaarschijnlijk gestudeerd aan de universiteit van Erfurt, niet zo ver van Mainz. Veel is er niet over hem bekend uit die eerste jaren van de 15de eeuw, behalve enkele aantekeningen in ver band met een erfeniskwestie. In 1430 kwam Gutenberg in Straatsburg terecht. Hij had Mainz vermoedelijk al gerui me tijd daarvoor verlaten wegens het gedon der met de naijverige gilden. Vermoedelijk is hij de Rijn stroomopwaarts langs gezworven. Hij was een gestudeerd man en waarschijn lijk ook al als edelsmid werkzaam. Iets groots In het veel liberalere Straatsburg vestigde hij zich in een soort maatschap met anderen. Hij moet een bemiddeld man zijn geweest, getuige de belastingaanslagen uit die tijd, maar ook was hij steeds op zoek naar finan ciering van iets groots dat hij onder handen had. Er moet al iets gebroed hebben. Leerlin gen schreven zich bij hem in 'om een zekere kunst te leren'. Gutenberg maakte in die jaren pelgrim- spiegels. Dat waren spiegeltjes die bede vaartgangers meenamen om een 'glimp' te bewaren van de heiligdommen die ze wilden bezoeken. De gedachte was dat in die spie geltjes iets bewaard werd, hoe zwak dan ook, van de oorspronkelijke bron. Waarschijnlijk had Gutenberg al in de gaten hoe je door middel van voorgevormde mallen de vattin gen van die spiegels in een soort seriepro ductie kon maken. Ook was hem als smid natuurlijk bekend hoe munten geslagen kon den worden. Toen Johannes Gutenberg in 1448 weer in Mainz opdook, leende hij overal geld om een grote investering te kunnen doen. Dat werd de drukkerij, die heden ten dage nog be waard gebleven is te midden van een mo dem winkelgebied. Vanaf 1450 was hij er druk in de weer. Hij moest enorme investeringen doen van mil joenen guldens, omgerekend naar onze maatstaven. Gutenberg had een systeem ontwikkeld waarmee snel enkelvoudige let ters gegoten konden worden. Door die af zonderlijk van elkaar te plaatsen werden zin nen gemaakt en daarmee vervolgens weer bladzijden. In de herfst van 1454 kwamen de eerste meesterstukken van de pers (gebouwd naar een wijnpers uit de streek!), de zogenoemde Gutenberg-bijbels. Een deel werd nog op perkament gedrukt, de meerderheid echter op papier. De fabricage van papier ver spreidde zich in die tijd, via China en de Ara bische beschaving, over Europa. De druk van de eerste 'Gutenberg-bijbels' bracht grote opwinding te weeg. De latere paus Pius II ontving in maart van 1455 al een opgewon den brief van een zekere Piccolomini uit We nen, die melding maakte van een 'zeer be wonderenswaardige man uit Mainz' die een aantal mooie bijbels had gereproduceerd, niet van echt te onderscheiden. Hij beval Ro me aan er een aantal te kopen, maar wist ook te melden dat de belangstelling van an dere kopers groot was. Vooruitgang Gutenberg en zijn partners, Peter Schöffer en de zakenman Johannes Fust, drukten in to taal zo'n 180 bijbels. Alleen het zetwerk voor het 1282 bladzijden tellende Woord Gods schijnt twee jaar geduurd te hebben. Daarbij kwam het drukken zelf: ook nog eens twee jaar. Een geoefend kopiist schreef een enkel exemplaar met de hand in ongeveer drie jaar 'af. De vooruitgang was dus direct in het be gin al evident. Gutenberg leverde zijn bijbels ongebonden en met alleen het zwarte druk werk af. De koper - die een vermogen neer moest leggen waarmee hij ook een ordente lijk vakwerkhuis had kunnen aanschaffen - moest het vervolgens nog laten illustreren en inbinden. Bezeten van zijn uitvinding vergat Johan nes Gutenberg zijn partner Johannes Fust te rug te betalen. Hij had naar onze begrippen een paar miljoen van hem geleend. En Fust wilde nu wel eens boter bij de vis, terwijl Gu tenberg bleef herinvesteren in zijn onderne ming. De arme drukker werd in gebreke ge steld door het gerecht en er volgde een scheiding der wegen. Gutenberg zette ver volgens zijn eigen bedrijf op. Later heeft hij van de stad Maipz, na hernieuwde politieke spanningen overigens, alle eer gekregen, die hem toekwam. Nadat Gutenbergs atelier uit elkaar was gevallen, verspreidden drukkerijtjes zich als een olievlek over de hele regio. Al heel snel in het nabij gelegen Bamberg (1460), maar ook in Utrecht (1473) werd de 'zwarte kunst' eco nomisch rendabel gemaakt. Europa, dat hongerde naar boeken en kennis, was rijp voor zijn uitvinding. Het was de tijd van de wiegendrukken, de incunabelen. Er werd met de druk van allerlei teksten geëxperi menteerd, vaak ook in de landstaal. De ken nisvoorraad van de Europese cultuur werd nu beschikbaar voor een groter publiek. Daardoor kon die kennis zich nu gaan ver meerderen. coster In latere eeuwen is de eer de boekdrukkunst uitgevonden te hebben door verschillende andere landen opgeëist. Wie zich bedenkt dat het auteursrecht later pas een product is JAN-HENDRIK BAKKER geweest van de drukcultuur, kan zich voor stellen dat de erfenis van die arme Guten berg weerloos was tegen de nationale senti menten van anderen. Met de uitvinding van de boekdrukkunst immers kan men voor de dag komen, die van de atoombom bijvoor beeld is van twijfelachtiger eer. Een van de hardnekkigste legenden is sinds de Romantiek de persoon van ene Lau rens Janszoon Coster geweest. Rond Guten berg en Coster hangt nog steeds de sfeer van een voetbalinterland Nederland - Duitsland. De Coster-mythe is vooral een mooi verhaal, meer niet. Het is gebaseerd op de aanteke ning van een Hollandse historicus die in 1588, ruim een eeuw na Gutenberg dus, be weerde dat Gutenberg mooie sier had ge maakt met gestolen goed uit Haarlem. Een leerling van Coster zou het hele drukkers- handeltje onder de arm hebben genomen en er mee naar Mainz zijn verdwenen. Dat diefstalmotief is al zo oud als de my thologie zelf. Maar er zijn ook allerlei histori sche argumenten die de Haarlemse claim hoogst onwaarschijnlijk maken. Inderdaad schijnt er aan het eind van de Middeleeuwen in Haarlem een drukkerij 'Coster' bestaan te hebben. Maar hier werd gedrukt met inge sneden houtstempels, zoals overal elders in de cultuurcentra van Europa. Die techniek bestond al langer en werd reeds in het oude China toegepast. Er worden daarbij echter hele bladzijden in een keer gedrukt. Metaal- drukken uit Haarlem zijn nooit gevonden. Wel gemystificeerde vervalsingen uit de 17de eeuw. Gutenbergs innovatie is nu juist dat hij de tekst tot zijn kleinste deel, de letter en het letterteken, uit elkaar plukte öm daarna ein deloos te kunnen variëren. Hij ontwierp daartoe een apparaatje waarmee patrijzen en matrijzen gemaakt kunnen worden voor het gieten van spiegelbeeldige zetletters. Hij vond de juiste legering voor het lood (waar schijnlijk al in Straatsburg ontdekt) en ont wierp een buitengewoon handige zethaak. Of hij een letterbak gehad heeft, waar alle te kens in gesorteerd werden, is onduidelijk, maar hij heeft zeker een pers gebruikt, naar het model van de wijnpers. En dat laatste kan al helemaal niet uit Holland zijn geko- Gutenberg stierf in 1468. Hij werd begra ven in Mainz. De laatste wetenschappelijke berichten zijn dat het gebeente op die plek inderdaad uit deze tijd moet stammen. Nie mand weet of het Gutenbergs persoonlijke resten zijn, maar dat neemt niet weg dat zijn nalatenschap de wereld heeft veranderd. Voor informatie over de festiviteiten in Mainz zie de internetpagina 'www.gut- enberg.de'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 53