Cultuur Kunst 'Het is geen huppeldingetje' Schone Schijn Bekende schrijvers stellen concerten samen Strooker schittert als moeder van Nicolien 'Nu nog meer waarheid met extra zang en dans' Kunst in zee 'ERDAG 4 MAART 2000 Intdekkingsreiziger spreekt week later iEN De lezing van J. Staats over de 'Expeditie Sterrengeberg- (1959) heeft een week later plaats dan Naturalis eerder aan- fidigde. Niet op 7 maart, maar op dinsdag 14 maart vertelt aats het spannende verhaal van deze eerste grote expeditie iar het centrale bergland van toenmalig Nederlands Nieuw- ïinea. De lezing begint om 11.00 uur. Imbargo 'Voskuil' ontdoken L: Uitgever G.A. van Oorschot is woedend op de Haagse ekhandel Paagman. Deze heeft afgelopen week al zo'n hon- rd exemplaren van het zesde deel van J.J. Voskuils reeks 'Het ireau' verkocht, terwijl de officiële verkoop pas gisteren be- n. Paagman schendt daarmee het gevraagde embargo. 'Re- Irechte concurrentievervalsing' noemt Wouter van Oorschot De meeste boekhandels hebben het boek al een week in lis. Dat is dan ook het belangrijkste argument, waarop direc- ir F. Paagman zich beroept. „We kunnen ons geen kostbare slagruimte permitteren. Bovendien moeten wij wel de reke- tg van de leverancier betalen, terwijl wij de boeken nog niet uden mogen verkopen." Paagman realiseert zich dat hij klan- bij andere boekhandels heeft weggetrokken, maar zit daar :t zo mee. Overigens is de boekhandel twee dagen geleden stopt met de verkoop. Vandaag zal zij die weer ter hand ne- in. Van Oorschot zal de zaak aanhangig maken bij de com- issie handelsverkeer van de vereniging waarbij uitgevers en ekhandelaren zijn aangesloten. Een boekhandel die een em- rgo vorig jaar ontdook, kreeg duizend gulden boete. [usical Piaf langer te zien bosch 'Piaf, De Musical', met in de hoofdrol Liesbeth List, drie maanden langer te zien zijn dan de bedoeling was. We- ïs de grote publieke belangstelling laat organisator Mojo eater Productions de show tot en met november doorlopen, it gaat om 35 tot 40 extra voorstellingen door het hele land. nu toe hebben 60.000 mensen de musical over het leven de legendarische Franse chansonière Edith Piaf gezien. De jw ging op 11 oktober, precies 36 jaar na de dood van Piaf, in mière. Volgens Mojo waren daarna alle voorstellingen uit kocht, zonder dat er ook maar een advertentie werd gezet. Architect Arjen Hoogeveen pareert kritiek op 'kloekekantoorflat Stationsplein Expositie stadion-architectuur tijdens toernooi Euro 2000 iterdam anp t een grote expositie over hitectuur van en cultuur d stadions haakt het Ne- lands Architectuur Insti- t (NAI) in op het voetbal- mooi Euro 2000. Van 8 juni en met 24 september is in Grote Zaal van het instituut Rotterdam de manifestatie t Stadion. De Architectuur i massasport' te zien. let belooft volgens het NAI spectaculair gebeuren te rden. Zo kunnen bezoekers een 'hooligantunnel' ken- maken met het 'angstwek- ide enthousiasme van essieve supporters', aldus instituut. Iet Amsterdamse architec- bureau One Architecture ïwt een negen meter hoge allatie van dozen met on- meer enkele skyboxen. De oeker kan hier vanuit de stoel informatie krijgen over de commercie in de voet balsport. De manifestatie biedt niet alleen aandacht aan de cultu rele en architectonische as pecten van voetbaltempels maar ook aan faciliteiten voor andere sporten als hockey, honkbal of basketbal. De ten toonstelling gaat in op recente ontwerpen, vernieuwende ge bouwen, bijzondere construc ties en ingewikkelde overkap pingen. Verder wordt de in vloed bekeken die supporters, commercie en merchandising op de inrichting van de stadi ons hebben. In het tijdelijke veld (de vloer van de Grote Zaal wordt groen) staat verder een groot aantal maquettes van ge bouwde en niet-gebouwde stadions. Bovendien zijn de wedstrij den van Euro 2000 via grote schermen te volgen, afgewis seld met historische beelden. De muisgrijze reus naast het Leidse station: wie heeft er geen mening over als hij de trein uit stapt? Hans Bik van het Rijnlands Architectuur Platform sprak in deze krant van een grauw gebouw 'waar we nog vijftig jaar tegen aan moeten kijken'. De ar chitect van de 66 meter hoge toren, Arjen Hooge veen, trekt zich de kritiek aan. „Het gebouw is groot en grijs en dan kun je kri tiek verwachten. Maar grauw, dat kun je niet zeg gen. Het is een stoer, kloek gebouw." leiden silvan schoonhoven Hij geeft het toe: grijs was niet de eerste keus. In eerste instan tie had ook Arjen Hoogeveen een felgekleurde wolkenkrabber in gedachten. Op zijn schetsen duikt zelfs de roodwit-geblokte maanraket van Kuifje op, vijf tien verdiepingen hoog, over eind gehouden door een antra- ciet-grijze lanceertoren en klaar om het stationsplein achter zich te laten. Gezeten in de koektrommel bovenop de kantoorflat vertelt Hoogeveen hoe de gemeente dat anders zag. „Ik begon met schetsen van een rood, rond gebouw dat ruimte schept op het plein." De gemeente was daar tegen. Die zei: 'Het Sta tionsplein is een lange plint. We willen dat alle gebouwen daarlangs rechthoekig van vorm zijn'." In een tekening uit 1997, van striptekenaar Theo van den Boogaard, loopt het Stations plein nog over van gezelligheid. Mensen musiceren, skateboar den, drinken koffie op bankjes en eten ijs. De realiteit is an ders. Het 'verblijfsplein' is van de ontwerptafels geveegd en er voor in de plaats ontvouwden zich de plannen voor een 'dy namisch' plein. Hoogeveen: „Het is niet de bedoeling dat je hier gezellig op een bankje gaat zitten, dat kun je wel in de bin nenstad. Het Stationsplein moet iets weerspiegelen van de snelle ontmoeting tussen al die verkeerswegen hier. Je bent hier kort. je ziet snel een herkenbaar gebouw, en weg ben je weer." Bij een technisch gebouw past grijs beter dan rood. Ook de Sociale Verzekerings Bank (SVB), die er vorige week introk, had een sober gebouw op het verlanglijstje staan. Een instel ling die uitkeringen verstrekt mag er niet poenig uitzien. „Markant maar toch sober, dat was de bedoeling. Vooral niet te frivool." Volgens Hoogeveen denkt een architect altijd met een aan felle kleuren als hij be gint te schetsen. „Maar je moet niet altijd willen knallen. Tinten van grijs zijn eigenlijk veel sub tieler." Er speelde nog een an dere overweging mee. De ge meente stelde dat het station het meest markante gebouw op het plein moest blijven. Een hoog gebouw zou, als het te na drukkelijk aanwezig is, het fra giele station wegdrukken. De kleur rood viel dus af en Hoo geveen koos voor een neutrale, grijze steen die een beetje glins tert als de zon erop schijnt. Een steen die het licht en de wolken opneemt, volgens de architect. Hij geeft toe dat een wat luxere steen het geheel nog meer soli diteit had gegeven. „Maar je moet weten wat je plaats is in het budget. En dan gewoon iets goeds bouwen en verder niet lullen. Dit gebouw is niet be doeld om te pleasen, maar ge woon om markant en om een landmark te zijn. Als de zon schijnt zie je hem op vijftig kilo meter afstand." Vanuit het torentje, dat als een dop op het gebouw is ge schroefd, is de hele stad te zien. Bij helder weer glinstert in de verte de zee. De toren is het hoogste gebouw in de omge ving. Straks zal dat anders zijn, dan staan er nog een paar rijzi ge buurmannen omheen. Pas dan zal de volle kracht van het gebouw zich manifesteren, denkt Hoogeveen. „Een ge bouw moet omarmd worden, dat duurt een tijd. Nu ligt het in een desolaat, totaal onaf ge bied, waarbij er geen enkele re latie is tussen de dingen." Hoo geveen spreekt van een stoer en kloek gebouw dat in die woeste omgeving stand moet houden. „Het woongebouw dat ernaast komt zorgt straks wel voor een verzachting. Al die gebouwen bij elkaar leveren straks een spannende omgeving op. Die spanning zou ontbreken als ik hier ook een toren in bruin metselwerk had neergezet. Fei telijk komt het gebouw straks pas volledig tot z'n recht. Een architect als Bik zou dat moe ten zien." De architect die Naturalis bouwde, Fons Verheyen, gaat in het verlengde van de SVB-to- ren aan de slag met gebouw met een glazen uiterlijk. Hooge veen verheugt zich erop hoe de twee gebouwen straks in elkaar zullen schuiven. „Het atrium heeft veel glas, deze toren heeft meer steen, en tesamen is het goed." De kritiek van architect Hans Bik, voorzitter van het Rijnlands Architectuur Platform, steekt Hoogeveen: „Het is groot en grijs, dat is waar. Maar dat wil nog niet zeggen dat het lelijk is. En de kritiek van 'snel geld ver dienen': dat is gewoon niet waar. Een collega die kritiek le vert juist op datgene waar we aandacht aan hebben besteed, dat irriteert. Ik vind het onbe schoft. Het is helemaal geen goedkoop gebouw, het kost 2200 gulden per vierkante me ter, en dat is meer dan gebrui kelijk. Er zitten hele moeilijke constructies in. Het trappen huis met de uitspringende er kertjes, de skybar, het torentje bovenop, dat kost geld." Hoewel Hoogeveen zich de kritiek aantrekt, verwacht hij dat die zal verstommen als het plein in zijn geheel klaar is. Dan treden ook de lichteffecten in werking onder de poten, langs de zijkanten en op het torentje. „Dan pas zal blijken hoe sterk het is. Het is niet bedoeld als huppeldingetje. Wat je ziet is wat je krijgt, en that's it." Kiri Te Kanawa blijft bijzonder muziek recensie winand van de kamp Concert. Kiri Te Kanawa (sopraan), Radio Symfonie Orkest ol.v Robin Stapleton Gezien: 2/3, De Doelen, Rotterdam (Nog te beluisteren 25/3, 10 30 uur op Radio 4). Al een jaar of zeven organi seert de Stichting Day by Day benefietconcerten om geld in te zamelen voor de bestrijding van leukemie. Enerzijds wordt zo een goed doel gediend, anderzijds biedt het de muziekliefheb ber de kans solisten te be luisteren die niet zo vaak in Nederland te horen zijn. De Nieuw-Zeelandse stersopraan Kiri Te Kanawa stond donderdagavond op het podium van de Rotter damse Doelen. Het is al weer ruim dertig jaar gele den dat de zangeres door brak in Mozarts opera 'Le Nozze di Figaro'. Maar haar sopraan heeft iets jeugdigs en puurs behouden. De stem van Kiri Te Kanawa blijft bijzonden licht en wendbaar en met een ver fijnd vibrato dat de hoge no ten de sprankeling geeft van fijngeslepen diamantjes. Het gedeelte voor de pau ze, met bonbons van Men delssohn, Guastavino en Ba- chelet en een aria van We ber, was wat eenkleurig. Kiri Te Kanawa zong prachtig, maar al die zwevende lijnen gingen op den duur verve len. Voor het vuurwerk tus sendoor zorgde het uitste kend spelende Radio Symfo nie Orkest onder leiding van Robin Stapleton met warm bloedige balletmuziek uit Massenets 'Le Cid'. Na de pauze konden we Kiri Te Kanawa beluisteren in repertoire waarmee ze te recht beroemd is geworden: Mozart en Richard Strauss. Het kan ook anders, maar de manier waarop Te Kanawa Mozarts concertaria 'Vado, ma dove?' zingt - licht en helder en met een volmaak te frasering - blijft ongeëve naard. Kiri Te Kanawa is geen zangeres die de drama tiek van een aria of een lied tot de bodem uitbeent. Ze blijft voor alles een esthete. Misschien maakt dat haar wel tot een ideale vertolkster van de muziek van Richard Strauss. Haar interpretatie van de slotscène uit Strauss' opera 'Arabella' was su bliem. Wat een klank schoonheid en wat een noblesse! Ze kreeg er de zaal mee op zijn kop. 6n Rikkert Zuiderveld (de ïrlandse Sonny en Cher) len in de jaren zeventig pat je met een beetje lef lit zou kunnen noemen, leette 'Kauwgumballen- Het werd gezongen, het :harmant en de eerste re- ng als volgt: „Midden in lintje van mijn oude malle staat een kauwgumballen- n." Dat u de sfeer even vat. jn Rikkert protesteren nu jn met de kunstenbond Ie CNV en maken zich Ivoor meer kunst (Elly en |rt?) in de kerk. Een groei- groep (kunstenaars?) voelt fweggemanoeuvreerd rich- rinderwerk'. bp dat u hoort dat ik nu kilte laat vallen. Wacht nog •totdat het in al zijn ironi- jabsurditeit tot u door- de 'kauwgumballen- wordt weggemanoeu- d richting 'ldnderwerk'. lgens haalt u diep adem, endelt u zich emotioneel left u over aan de ontla- !lk kom over vijf minuten Itgelachen? Mooi zo, want m Rikkert voelen zich niet lis genomen, ook niet door pk. Want de kerk doet niet eg aan kunst? De kerk doet Ijn weten precies genoeg |unst. De Nederlandse kerk u net zoveel aan kunst als derlandse Vereniging van ouwen doet aan trans- nte meditatie, TNO doet efijzerwerpen en BNN an kwaliteitstelevisie, naamd niets. En in die ng toont zich de mees- e Middeleeuwen, toen oen stond iedereen ten van de kerk. En we we emaal hoe gezellig dat aar nu schijnt het toch amsterdam gpd Het Concertgebouw heeft voor het nieuwe seizoen een serie geprogrammeerd waar voor schrijvers de muziek mochten uitzoe ken. Onder het motto 'De Keuze van de Schrijver' wordt de voorkeur van onder an deren Armando, Harry Mulisch, Anna En- quist en Margriet de Moor ten gehore ge bracht. De auteurs lezen tijdens de concer ten ook voor uit eigen werk. Voor het seizoen 2000-2001 staan 291 concerten geprogrammeerd, zestien meer dan in het lopende seizoen. Directeur Mar tij n Sanders wijst er op dat het Concertge bouw geen structurele subsidie ontvangt. Het publiek draagt tweederde van de kos ten bij, terwijl het bedrijfsleven het reste rende deel voor zijn rekening neemt. Het Concertgebouw blijft ondanks stijgende kosten voor verschillende doelgroepen toe gankelijk. Van de 291 concerten is bijna de helft lager geprijsd dan 37,50 gulden, terwijl de lunchconcerten gratis zijn. Slechts bij 15 concerten wordt de grens van 100 gulden overschrijden. Een primeur is de serie 'Uit het Hoge Noorden', waarin vooraanstaande Scandi navische orkesten meewerken. De wereld beroemde pianist Alfred Brendel krijgt een speciale serie ter gelegenheid van zijn 70ste verjaardag. Het concertgebouw krijgt tradi tiegetrouw een groot aantal toporkesten en vermaarde solisten binnen zijn muren. Zo wordt op 22 september op de komst van sopraan Jessye Norman gerekend, wordt Cecilia Bartoli op 22 januari begeleid door The Academy of Ancient Music en komt de wereldberoemde mezzosopraan op 2 april opnieuw naar Amsterdam voor een optre den met het London Symphony Orchestra onder leiding van Pierre Boulez. Elly en Rikkert: „Middenin het tuin tje van mijn oude malle oom staat een kauwgumballen- boom." foto archief theater recensie wel heel erg te zijn want 'zoals koningen profeten nodig had den, zo kan de kerk niet zonder critici en kunstenaars', volgens het manifest. Me dunkt. Wie wacht op kanttekeningen in de bijbel? Allicht, je wil in je goeie kerk natuurlijk niet het Sodom en Gomorrah van een Miss Saigon. Het moet voilgens het manifest wel creatief kritisch blijven. Blijft de vraag waarom iets dat wordt verkondigd als de ultie me waarheid, het licht en het leven zonodig ondersteund moet worden met een liedje en een dansje. Kunstenaars zijn dwingelands die 'hun moeten' als heilig voelen. Er heeft zich in de goede kerktraditie nu al een richtingenstrijd ontwikkeld die de geschiedenis in zal gaan als het orgel-drum schisma. Or gel is oud en goed, drumstel is nieuw en slecht. Voor de goede orde: als we het over het orgel hebben, spreken we niet over dat indrukwekken de bouwwerk van registers, splenum en tongwerken. Nee, we hebben het hier hoogst waarschijnlijk over een Yamaha dubbelklavier met baspedalen waarmee kinderen begin jaren tachtig net zolang alternatief gegeseld werden tot ze 'boer d'r ligt een kip in het water' fout loos konden spelen (Ik kan het weten). De twee violen en een fluit heb ben zich gedistantieerd van de trommel en zich aangesloten bij het orgel. Triangel en koebel scharen zich achter de trom- melleer. De conservatieven vre zen dat met het drumstel het Paard van Troje wordt binnen gehaald,'zijn bang voor een uit verkoop waarbij alles aangegre pen wordt om nieuwe zieltjes te winnen. De boodschap moet worden verkondigd, niet ver kocht in een soort package deal. Het geloof gereduceerd tot een wasmiddel "Nu nog meer waar heid met extra zang en dans.' Terwijl de progressieven zeggen dat Harlem New York, waar tamboerijnen zwaaien en voor gangers radslagen maken, toe ristenmekka nummer één is. En als Gods woord niet genoeg is, mag je daar best wat James Brown ochtendgymnastiek te genaan gooien. Na Bach komen de Stones. (Elly heeft, naar het schijnt, nog in een wilde nacht het bed gedeeld met Mick Jag- ger). En 'Sympathy for the de vil' is overdrachtelijk bedoeld. Wie het niets kan schelen gaat gewoon naar de expositie Seks en erotiek in het Nijmeegs mu seum, laat Elly en Rikkert links liggen en vergaapt zich aan de afvallige dochters van het ande re reliduo Gert en Hermien. Meiden die met een fotorepor tage in de Playboy de dochters van Lot al links en rechts heb ben ingehaald. Het heeft de zweem van geloof, neigt naar kunst en groepsbezoeken zijn ook mogelijk. pablo cabenda dick van teylincen Marja Kok, Shireen Strooker en Helmert Woudenberg spelen Maarten en Nicolien, een bewerking van de spelers en Ineke Cohen van de boeken van J.J Voskuil. Decor Flonan Verheyen Gezien op 3 maart in het LAKtheater, Leiden. Van avond herhaling (uitverkocht). „Je hebt die baan toch niet ge nomen?" „Ik moet toch een baan heb ben?" „Ja, maar toch niet in de wé tenschap??" „Maar het Bureau heeft geen enkel aanzien, het wordt door iedereen belachelijk gevonden! Het bomvolle LAK is meteen thuis bij Maarten en Nicolien. Er wordt volop gegrinnikt van herkenning.Voor de minder in- gevoerden: Marja Kok, Shireen Strooker en Helmert Wouden berg spelen een bewerking van Het Bureau van J.J. Voskuil. Hoofdpersoon Maarten (Wou denberg) stort zich met de moed der wanhoop op de baan bij het Instituut voor Volkskun de, maar nooit omdat hij het werk belangrijk vindt. In elk ge val durft hij dat niet te zeggen, want zijn vrouw Nicolien (Kok) vindt werken voor geld maar niks: rechts en patserig is het. Elke stap die Maarten dieper in het Bureauleven terecht komt, gaat gepaard met ruzie. Om de bandrecorder die hij meeneemt om vissersverhalen te gaan opnemen, om de sala risverhoging die hij niet weiger de, om overwerk, om de aan stelling van zijn eerste assis- tent.Shireen Strooker speelt de moeder van Nicolien, die in de loop van de voorstelling steeds dementer wordt. De spelers maakten het stuk zelf, net zoals vroeger, bij het Werkteater. Uit de duizenden bladzijden en de honderden personages van Het Bureau ko zen ze maar een fractie. Dat vertekent uiteraard; we missen de beschouwingen en beschrij vingen, maar zien alleen con frontaties: de ruzies van Maar ten en Nicolien, en hun manier om met moeder om te gaan die steeds meer in de war raakt. Dat maakt de voorstelling ko mischer, maar ook platter. Ni colien stampvoet als kind vrouwtje al te graag en komt onbenulliger over dan in het boek, maar ze is ook aandoen lijk. Het is goed om Helmert Woudenberg weer eens in een ingetogen rol te zien. Maar de ster van de voorstelling is Shireen Strooker. Vooral zij toont waar het Werkteater vroe ger ook zo goed in was: echt theater over echte dilemma's van echte mensen. texel Voor de manifestatie 'Kunst in Zee' op Texel maakte de foto graaf Arend Nijkamp bovenstaande fotomontage. Vanaf 16 april wordt voor de derde maal op het waddeneiland een cultureel evene ment gehouden met een aanbod van exposities, muziekvoordrach- ten, lezingen en optredens van levende beelden. foto anp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25