Deire moet het nu zelf maken 'Op Jamaica voel je de hogere energie, hallelujah Cultuur Kunst Van Manen maakt weer ballet voor Carré 'Von Siebolds verzameldrift was kleine oprisping' VOENSDAG 1 MAART 2000 AMSTERDAM ANP Hans van Manen maakt opnieuw speciaal een bal let voor het Amsterdamse theater Carré. De wereld première ervan heeft plaats op 2 mei aanstaan de. Het Nationale Ballet en Koninklijk Theater Car ré brengen tot en met 9 mei het Van Manen-pro- gramma 'Fifty-Fifty' in de piste van het theater aan de Amstel. Naast het ballet waar mee Erasmusprijs-win naar Van Manen op dit moment bezig is, bevat het programma Hans van Manens de drie balletten 'Trois Gnossiennes', 'Black Cake' en het video ballet 'Live', dat in 1979 ook al speciaal voor thea ter Carré werd gemaakt. De eerste soliste van Het Nationale Ballet Coleen Davis, die in '79 de we reldpremière van 'Live' danste, neemt nu met die zelfde voorstelling af scheid van de danswereld. De 40-jarige ballerina werkte ruim 22 jaar voor Het Nationale Ballet. Ze vervulde hoofdrollen in onder meer 'Het Zwanen- meer', 'The Sleeping Beauty', 'Giselle' en 'Ro meo en Julia'. In 1986 won ze de Gouden Theater- dansprijs. Drie jaar later ontving Coleen Davis de eerste Alexandra Radius- prijs. 'Live' is het eerste video- ballet uit de Nederlandse danshistorie. Dank zij rechtstreeks in het theater uitgezonden beelden kon hun publiek voor het eerst ook close-ups van de dan sers zien. Jarenlang dacht Hans van Manen dat het alleen voor Carré geschikt was, maar inmiddels heeft hij het stuk ook in theaters in Bonn en Edinburgh ge- ensceneerd. leiden caroline van overbeeke „Het is triest maar de verza meldrift van Von Siebold en zijn tijdgenoten was een klei ne oprisping aan het begin van de 19de eeuw. Daarbij is het gebleven. In zijn tweede verzameling van Japanse voorwerpen uit de jaren 1859- 1862 was Nederland helaas niet meer geïnteresseerd. „De arts Franz Philipp Von Siebold, Duitser van geboorte, verzamelde in de jaren 1823- 1829 duizenden vooiwerpen in Japan. Hier was hij in op dracht van de Nederlandse re gering als factorij-arts voor de VOC tewerkgesteld op Deshi- ma, de Nederlandse enclave in Nagasaki. Zijn verzameling, porcelein, lakwerk, prenten, boeken, landkaarten, planten, bomen, zaden dieren en nog veel meer vormden de grond slag voor de oprichting van het latere Rijksmuseum van Volkenkunde in Leiden. De conservator van de hui dige Japan-afdeling van het Leidse museum, Matthi For- rer, vertelde zijn gehoor gis teravond tijdens de derde Stu- dium-Generalelezing over de 400-jarige banden tussen Ne derland en Japan, iets over de grote Von Siebold-collectie. Jan Cock Blomhoff en Johan Frederik van Overmeer Fis- scher, tijdgenoten van de arts, legden ook een aardige verza meling aan in de jaren 1817- 1829, waarvan delen terecht kwamen in het Koninklijk Ka binet van Zeldzaamheden, het latere Mauritshuis. „Verzame len doe je met overgave, liefde of passie. Het zit in je genen", zei Forrer. Von Siebold was gegrepen door het verzamelen van Japans gebruiksgoed, kunst en natuurhistorisch ma teriaal. Eerst op Deshima waar de Nederlanders als enige volk ter wereld met de Japanners handel mochten drijven, en later tijdens zijn 900 kilometer lange hofreis naar Edo, waar de shogun, de opperbevelheb ber van het land zetelde. For rer: „De Von Sieboldverzame- ling kent nergens zijn weerga, ook niet in Japan. Daar moe ten wij hem eeuwig dankbaar voor zijn. Van het materiaal van zijn voorgangers is bijna niets bewaard gebleven." Veel schepen met kratten vol fraaie spullen uit Japan van die voorgangers zijn vergaan in slecht weer. Von Siebold wilde niet al leen de kennis van Japanse cultuur bijspijkeren, zijn ver blijf op Deshima had ook ten doel bet opvijzelen van de (handels)betrekkingen tussen de landen. Bij terugkeer ver kocht hij zijn spullen aan de Nederlandse staat na het te hebben geordend en beschre ven. Forrer liet enkele dia's zien met afbeeldingen van ty pisch Japanse gebruiksvoor werpen uit die tijd, zoals thee potten, naaidozen, een tel- raam, speldenkussens, waai ers, paraplu's, hoornen en schildpadden haarpennen, hoofdkussens vastgespijkerd op lakwerk, naaigarnituur, eetkommetjes, gevlochten va zen van bamboe - 'fabelachtig fraai van afwerking' -, hoge teenslippers, teensokken, tan denborstels en pijpen. „Het middenstuk van de pijp was altijd van bamboe, ingebrand met zeewier. Dat neemt 80 procent van de schadelijke ni cotine weg, wist u dat?" In de Hortus Botanicus staan nog steeds 15 planten die Von Siebold destijds mee bracht. De tweede volkenkun dige verzameling van de arts verdween naar München. Ne derland was er in 1963 niet in geïnteresseerd. „Heel jammer, in München staat die collectie te verpieteren." Op een vraag uit het publiek waarom er destijds zoveel Duitsers op Deshima voor Nederland werkten, antwoordde Forrer: „Nederlanders hadden weinig belangstelling voor een baan in de Oost. De kans op sterfte bij aankomst in Indië was 50 60 procent, onder meer van wege de malaria. Dat vonden ze niet erg aanlokkelijk." Leidse band van schoolband naar internationale platenmaatschappij Sensationele reggae-familie Morgan Heritage vrijdag in het LVC ^Verhalen van een ontdekkingsreiziger reiden Spannende verhalen over een grote expeditie naar een 1 Onbekend tropisch eiland. Op dinsdag 7 maart vertelt J. Staats wein Naturalis waargebeurde verhalen over de Expeditie Sterren- ïtoitebergte. Hij was in 1959 één van de deelnemers aan deze eer- en(Ste grote expeditie naar het centrale bergland van toenmalig ijdekjederlands Nieuw-Guinea. Er zaten behoorlijk wat haken en -rstbgen aan de reis. Zo moest er een vliegveld worden aangelegd jp moerassige grond en gingen er voor de beveiliging militairen nee. Tot op de dag van vandaag wordt het verzamelde materi js aal gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Aan de hand iv//an, veelal vergeelde, lichtbeelden vertelt Staats over zijn erva- ingen en de resultaten van deze destijds geruchtmakende ex- reditie. De lezing begint om 11.00 uur (toegang 7,50 gulden). foto pr ljRiefenstahl (97) gewond bij ongeluk iaunchen De hoogbejaarde regisseuse Leni Riefenstahl is bij ampen helikopterongeluk in Sudan gewond geraakt. Tijdens opna- ,uwines voor een film over het leven van de 97-jarige Riefenstahl rs ptortte een helikopter van geringe hoogte neer. Een cameraman netiaakte daarbij zwaar gewond. De verwondingen van Riefens- go'ahl, die ook in de helikopter zat, zouden meevallen. Riefens- we|ahl, die bevriend was met Adolf Hitier, werd bekend met de g0eïlms die ze maakte in opdracht van het nazi-regime. Zo regis terde ze 'Triumph des Willens', een heroisch verslag van de 3onëroots opgezette nazi-partijdag in Neurenberg in 1934. Ook was aj^Hle cineaste door de nazi's aangewezen om de Olympische Spe- ordi[en van 1936 in Berlijn vast te leggen, wat resulteerde in twee vanilms. Door critici werden haar films steevast afgedaan als natio- ergijtaal-socialistische propaganda. ie vi De band is ontstaan uit het schoolbandje van het Stede lijk Gymnasium in Leiden. Hun demo werd 'Demo van de Maand' in de muziekbladen Music Maker en Fret. De debuut cd 'A Muse' kwam nog uit op het kleine Friese la bel Marista. De opvolger bij de grote internationale pla tenmaatschappij Warner, een droom van iedere band. Sinds de oprichting maakt de Leidse band Deire een stormachtige groei door. Over de volgende stap valt nog weinig te zeggen. Zeker is wel dat later deze week de nieuwe single 'Home' in de winkel ligt en eind deze maand het album 'Winter's Over'. Olivier Schutte is de belangrijk ste man achter Deire, hij schrijft de teksten en compo neert alle nummers. Schutte is ook de meest ervaren popmuzi kant. Hij heeft eerder de band Grof Geschut opgericht en schreef voor deze band een groot deel van de nummers. Schutte koos echter voor zijn band Deire. Via muziekuitgeve rij Sony, waar hij als componist onder contract staat, kwam Deire terecht bij platenmaat schappij Warner. 'Winter's Over' is net als 'A Muse' geproduceerd door Frans Hagenaars. Schuttè is bij zonder te spreken over de sa menwerking met de Neder landse topproducer van onder meer Daryll-Ann, Caesar en Betti Serveert. „Frans neemt op een hele eerlijke manier op, ge bruikt alleen het strikt noodza kelijke. Hagenaars is meer een technicus dan een producer. Hij legt een band niet zijn me ning op." De nieuwe plaat is gemasterd in de beroemde Abbey-Road- studio's, die onlosmakelijk ver bonden zijn met The Beatles. Voor Schutte een leuke bijkom stigheid, maar het ging hem vooral om de apparatuur die er staat. „We hebben de cd daar analoog gemasterd met de orgi- nele apparatuur uit de jaren zestig en zeventig. Ik viel bijna van mijn stoel toen ik het ver schil hoorde nadat de eerste nummers waren gemasterd," vertelt hij enthousiast. „De mu ziek verandert met het maste- ren echt van een opname tot een plaat." Technicus in Engeland was Chris Blair die eerder werkte met Travis, Blur en Oasis. Een goed budget, aansprekende na men. Het zijn allemaal voorde len van een contract bij een grote platenmaatschappij. Na delen zal je uit de mond van een Deire-lid ook niet horen, maar wennen is het wel. „Als je met een grote maatschappij in zee gaat, dan zit je vast aan het grote apparaat. Veel zaken gaan via een vast stramien. Je kunt het niet omvormen naar wat je wilt." Zo heeft de platenmaatscha- pij een flinke vinger in de pap bij de keuze van de single, het artwork, de promotie en de sty ling van de bandleden. Een in terview met de band moet door de platenmaatschappij worden gepland, de band heeft sinds kort een manager en optredens worden voortaan geregeld door Mojo Concerts. Kortom: „Je hebt niet meer de volledige controle over cfe band en dat is erg wennen. Alles is gericht op de verkoop van het nieuwe al bum." En daar is Schutte bij zonder tevreden over. „Winter's Over is een verzameling van sfeervolle, mooie liedjes." In vergelijking met de debuut-cd is het instrumentarium uitge breid. „Een gitarist hoeft niet alleen gitaar te spelen", vindt Schutte. „Onze gitarist speelt op de plaat ook viool en hij zingt de tweede stem." Ondanks het grote vertrou wen van Warner blijft Deire realistisch. Schutte: „Geld ver dienen met de band zit er voor lopig niet in. Daar gaan we in elk geval niet van uit." De meeste bandleden van Deire hebben een vaste baan. En als het opeens snel gaat is er vol gens Schutte niets aan de hand. „Het voordeel is dat we in ver schillende bezettingen kunnen spelen. Met alleen de zangeres en de toetsenist of gitarist." Schutte verwacht niet dat de single 'Home' direct een grote hit wordt. „Ik hoop wel dat de Leidse musici brengen opera in Oxford jLEiPEN Jonge Leidse musici gaan komende zomer in de Engelse ^-Universiteitsstad Oxford de opera 'Noye's Fludde' van Benjamin Britten instuderen en uitvoeren. Ze doen dat samen met leef tijdgenoten uit Bonn, Grenoble, Perm en Oxford. Dit gebeurt op initiatief en uitnodiging van de stad Oxford, waarmee de ge- fghoemde steden een jarenlange stedenband onderhouden. Het r_ e^s de bedoeling dat elke deelnemende stad een aspect van de e aPPera voor ^aar rekening neemt. Leiden en Grenoble zijn ge- -ek yraagd om voor musici te zorgen. Het Russische Perm is ver val zocht balletdansers af te vaardigen en Bonn een koor. Oxford le Izelf neemt de productie van de decors en de maskers voor haar rekening. Aan de opera, die in de week van 10 tot 20 augustus t grfwee keer wordt opgevoerd, zullen zo'n tweehonderd jongelui virussen de veertien en negentien jaar uit de vijf steden hun me- perflewerking verlenen, rt J single gedraaid wordt op de ra dio. Dan weet in elk geval een grote groep mensen dat de plaat er is." Hij ziet het ook als een ondersteuning voor de live optredens. „Overigens spelen we live een stuk harder dan op de plaat. Als je de playlist haalt dan kan je een jaar lang spelen in het club circuit, omdat nu eenmaal meer mensen komen kijken als je wat bekender bent." Schutte kent geen Neder landse bands die in hetzelfde straatje zitten. „De vergelijking met bands als Nilsson en Jane Doe ligt voor de hand, maar al leen omdat ze ook een zangeres hebben. Daar houdt het wel mee op. In Nederland is er nog geen grote markt voor onze muziek. Die moeten we zelf maken." De single 'Home' ligt 3 maart in de winkel, het album "Winter's Over' is vanaf 24 maart te koop. Deire presenteert het album op 20 maart in Diligentia in Den Haag. Fans kunnen de presentatie gratis bijwonen als ze zich aanmelden op www.http://lis- ten.to/deire of een e-mail stu ren deire@planet.nl ft trio LMS laat horen dat deze drie Morgans er niet voor terugdeinzen om naast reggae ook r&b te spelen. foto pr Morgan Heritage: geen dreadlock die er ook maar aan denkt om solo te gaan. „We willen als familie naar buiten treden. Als eenheid." foto cpd zanger die een platencontract wist te scoren bij een grote Amerikaanse pla tenmaatschappij. Nu woont hij weer op Jamaica, de bakermat van de reg gae. „Dichter bij onze Afrikaanse voe dingsbodem, dichter bij de energie van onze voorouders, hallelujah!" Zijn hele vocabulaire is doorspekt met religieuze uitroepen. Elk gesprek eindigt hij met een gebed. Morgan is een overtuigd rasta. „Het is een roe ping. Ik breng de boodschap van Jah Rastafari." Geen antwoord zonder re ferentie aan Jah of aan de Ethiopische keizer Haile Selassie, van wie rasta's geloven dat hij Jah's plaatsvervanger op aarde was. Veel en vaak is Morgan Heritage, de reggaeband van vijf van zijn 29 ldnde- ren, vergeleken met de familieleden van Bob Marley, die al net zo overtuig de rasta's zijn en net zulke toegankelij ke, melodieuze reggae spelen. „Ik denk dat we een heilige missie hebben die we met muziek moeten volbren gen. Religie inspireert me meer dan andere artiesten. „Pas als tiener kreeg ik echt interes se in muziek, maar in Jamaica was ik niet echt succesvol." Hij trok naar New York en kwam er in The Black Eagles terecht, de eerste band die daar authentieke reggae speelde. „Ze von den ons maar wat vreemd. De mensen begrepen er niet veel van. Het is so wieso moeilijk reggae te spelen in elk ander land dan in Jamaica. Maar Ame rika is extra moeilijk. Reggae brengen op hoog niveau in de VS, dat kan niet, zeker niet als je succes zoekt. Dus ging ik niet voor het succes. Daar hield ik me niet mee bezig. Waar ik me wel op richtte was of ik blij was van binnen, of mijn ziel gelukkig was met de muziek die ik maakte." In 1992 lanceerde hij Morgan Her itage. Zijn kinderen hadden weliswaar reggae met de paplepel ingegoten ge kregen, maar uiteraard waren de in Amerika veel populairdere genres als soul, rock 'n roll, funk en r&b niet aan hen voorbijgegaan. „En daar pluk *ik nog dagelijks de vruchten van," zegt toetsenist Roy 'Gramps' Morgan. „Ik heb van alles gespeeld. Top 40, rock 'n roll, r&b, alles. Erg goed voor mijn ont wikkeling als muzikant. Maar we wis ten altijd dat reggae de basis was waar we naar terug zouden keren." Gramps is geboren in Amerika, groeide op in Brooklyn en Springfield. „Maar toen mijn vader ons meenam naar Jamaica voelde dat toch als een thuiskomst. Je land zit je in de bloed. Pa wilde terug. De kinderen waren het er volledig mee eens. Jamaica voelde meteen als thuis." Vader Denroy beaamt de woorden van zijn zoon. „In Jamaica is de vibe anders. Meer rootsy. Vrijer. Je voelt er de hogere energie. Je voelt dat je dich ter bij de bron zit." Ze houden hun kantoor in New York aan en nemen hun platen in Jamaica op. Eerdaags komt het derde regulier album van Morgan Heritage uit, dat 'More Tea ching' gaat heten. Recent verscheen Morgan Heritage Family Friends, Volume 2. Een zoge heten 'one rhythm'-plaat waar allerlei bevriende artiesten op steeds hetzelfde basisritme, aangeleverd door Morgan Heritage, hun eigen tekst zingen of rappen. Zeventien keer hetzelfde lied je, maar de variëteit is verrassend. Denroy Morgan: „We maken zo'n cd omdat anders anderen er met de rid- dims vandoor gaan. Als je een hit hebt in Jamaica proberen allerlei producers en artiesten goede sier te maken met jouw ritmes. Om dat te voorkomen nodig je zelf andere artiesten uit om hun ding te doen met jouw ba sistrack." Geen dreadlock op zijn hoofd die er ook maar aan denkt om solo te gaan of een solo-plaat te maken, zoals de kin deren van Bob Marley. Gramps: „Dat zal niet snel gebeuren. We willen als familie naar buiten treden. Als een heid. Onze hoofden staan niet naar so lo-platen. We zijn broeders en zusters, dat staat voorop." Denroy Morgan - 'I keep two wives' - heeft zo veel nazaten dat er naast Morgan Heritage nog meer familie bands kunnen worden gevormd. Het trio LMS, dat ook tijdens de tournee zal optreden, is een voorbeeld. De ver rassende cd van LMS, Reality Check, laat horen dat deze drie Morgans er niet voor terugdeinzen om naast reg gae ook r&b te spelen. En zo hoort dat, meent pa Denroy. „Binnenkort ver schijnt er op ons label ook hardcore hip hop in de stijl van DMX en Jay-Z. Hip hop is de muziek van de gemeen schap: Morgan Heritage is de muziek van hét huis." Morgan Heritage, 3 maart in het LVC Leiden; 22 maart in Tivoli Utrecht. Denroy Morgan trok midden jaren ptig van Jamaica naar New York om zijn geluk te beproeven. Hij werd, jgin jaren tachtig, de eerste reggae- rgan Heritage is het best bewaarde eim van de reggae. De cd's die de ep maakte, waren tot voor kort chts op importbasis te koop, zodat doorbraak hier uitbleef. Nu is rgan Heritage, bestaande uit vijf de 29 kinderen van Denroy Mor- voor een aantal optredens in Ne land. Aanstaande vrijdag doen ze 500 i* LVC in Leiden aan. Hun roem snelt jjn |n vooruit. Live moet de diep-gelovi- nneijrastagroep een sensatie zijn. neen moest zijn kinderen meenemen e bqar Jamaica om ze hun roots te laten jhtii1en kennen. „Om ze te laten zien dat |t hun moeder en ik ze geleerd heb- tmen1 ec'lt 'S- moesten ze laten z'en j |t daar inderdaad mensen rondlopen - nder schoenen en dat anderen j^Jjjodgedwongen een broek dragen et LelF gaten erin omdat het hun enige pek is. En dat er mensen zonder tan- In leven, die toch gelukkig kunnen pilachen. De realiteit van het leven."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19