Kerken doen niet genoeg aan kunst Seks en erotiek in (Nijmeegs museum Paul de Leeuw maakt het in sportpaleis Ahoy' niet al te dol Cultuur Kunst Boudje Büch als Mick Jagger met glossy lips en parelketting jScapino: prille liefde op een zwoele zomeravond Ridder De Nijs verveelt nergens Spetterende skateshow in Schouwburg MAANDAG 28 FEBRUARI 2000 Helft kunstexposities is verliesgevend den haag Exposerende kunstenaars sluiten in bijna de helft van alle gevallen de tentoonstelling met verlies af. Dat concludeert de Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars (BBK) uit on derzoek onder de leden. Meer dan de helft van de respondenten (183) zei geen gebruik te maken van subsidiemogelijkheden die een dergelijk verlies kunnen verminderen of opheffen. De BBK vermoedt dat er meerdere redenen zijn: onbekendheid van de regelingen, weinig vertrouwen in de afloop van de aanvraag of principiële bezwaren tegen subsidieverlening. Juist veel winst wordt er gemaakt,buiten de gevestigde galeries, die immers pro visie vragen. Éénentwintig procent van de galeries eist zelfs vijf tig procent of meer aan provisie. Kunstenaars exposeren daar om liever in eigen atelier of in elk geval op een andere plek dan een galerie. Bijna zestig procent van de kunstenaars exposeert drie of meer keer per jaar. Benefiet voor Turkije matig bezocht arnhem Naar schatting vijfduizend mensen hebben gisteren het benefietconcert 'Live for Life' in het Arnhemse Gelredome bijgewoond. De opbrengst is bestemd voor Turkse jongeren die in augustus slachtoffer waren van de aardbeving in hun land. De organisatie had op 25.000 bezoekers gerekend. Hoe groot de opbrengst precies is, wordt in de komende week bekend. Deve- ci beklaagde zich over het gebrek aan aandacht voor het concert in de Turkse media. Ze toonde zich ook teleurgesteld over de fi nanciële steun vanuit de Turkse gemeenschap. Op het pro gramma stonden optredens van onder andere De Kast uit Ne derland en Yildiz Osmanova uit Oezbekistan. Rock-opera Townshend in première londen Pete Townshend, oud-lid van de legendarische rock groep The Who, heeft afgelopen weekeinde een droom in ver vulling zien gaan. De rock opera 'Lifehouse' die hij begin jaren zeventig schreef, ging eindelijk in première. De eerste live uit voering van de futuristische rock-opera over de verschuiving van normale mensenlijke contacten naar een digitaal commu nicatienetwerk, vond plaats in èen afgeladen theater in Londen. Townshend deed zijn ideeën op toen zo'n digitaal netwerk in de vorm van internet nog maar fantasie was. 'Lifehouse' was aan vankelijk bedoeld als filmscript maar het werd iedere keer afge wezen. Onbekende opnames Hendrix op cd londen Bewonderaars van de legendarische gitaarheld Jimi Hendrix kunnen in september hun hart ophalen. Dan komen er vier cd's uit met nog onbekende opnames. Ze lagen in de be roemde Abbey-Roadstudio's in Londen. De geadopteerde stief zuster van Hendrix, Janie, vond de tapes en besloot ze op cd vast te laten leggen. ïk*NP u '5 Seks en erotiek staan centraal in de tentoonstelling 'Het Spel der Zinnen', in het Nijmeegse nuseum De Stratemakerstoren. e \fbeeldingen, voorwerpen en deding vanaf de oertijd tot he den zijn bijeengebracht om te aten zien hoe de mensheid door de eeuwen heen met sek- iuele uitdaging is omgegaan. Volgens directeur De Mul van iet museum is de manier waar- ip mensen met erotiek omgaan en van de duidelijkste ken nerken waarin mensen zich /an dieren onderscheiden. Naaktheid is beladen. Het hfcpanningsveld tussen zich sen- l iueel blootgeven en zedelijk inberispelijk gedrag wordt ge goed door schaamte. Daarom is u ;eks door de eeuwen heen (ipannend gebleven", stelt hij. De expositie begint in de oer- ijd, toen seks geen andere Junctie had dan voortplanting. Srotiek speelde geen enkele rol. Dok de Grieken en Romeinen fijingen nog heel open om met eksualiteit. Op allerlei voor verpen, die onder meer in de jmgeving van Nijmegen zijn 'evonden, staan nietsverhul- dans recensie hanneke van den berg /oorstelling: 'Rosary', Scapino Ballet Rot- erdam Choreografie: Ed Wubbe. Mu- jiiek 'Birdland' en 'Wave' van Patti Smith o (proloog) en Strijkkwintet in C van Franz ichubert Gezien 25/2 (première), Schouwburg, Rotterdam. Ms de regen striemend tegen de t amen slaat en je de verwar- ning nog wat hoger zet omdat iet maar niet behaaglijk wil jivorden, dwalen je gedachten wel eens af naar die zwoele zo- rieravonden in Spanje. Waar jongens op het dorpsplein net arrogante blik om de meis- es heendraaien in een poging ndruk te maken. De meisjes ilaan verlegen hun ogen neer, naar kijken toch stiekem even ig/anuit hun ooghoeken als een van de jongens wel heel erg euk lacht. Choreograaf en artistiek lei- Ier Ed Wubbe van het Scapino lallet Rotterdam geeft deze .feer perfect weer in zijn nieu- ve ballet 'Rosary'. Het stuk vordt voorafgegaan door een eprise van 'Single Manoeuvres' lit 1999, een duet van Charlotte Baines en Keith-Derrick Rand olph. Het is in 'Rosary' opgeno- ial nen als proloog, maar staat er Eigenlijk volledig los van. Het is vooral een allerlaatste eerbetoon aan Charlotte Bai- ïes, die dit seizoen met 'Single Manoeuvres' afscheid neemt /an het ballet. Dat het enigszins lunstmatig in 'Rosary' is ver dochten, maakt niets uit, want ie kracht en de schoonheid van lende erotische afbeeldingen. Het christendom maakte vol gens De Mul een einde aan de schaamteloosheid. De kerk ver bood de zonde en de lust. Dat weerhield bijvoorbeeld Karei de Grote er niet van vrouwen en bijslapen om zich heen te ver zamelen. Zijn losbandige sek suele leven komt op de ten toonstelling uitgebreid aan de orde. Vooral in de zestiende en ze ventiende eeuw was openlijke erotiek streng verboden. In die tijd gebruikten kunstenaaxs ver hullingen als een meisje met een oester, een vogel die uit het Jcooitje komt en een spelend aapje. De expositie laat ook een klein overzicht zien van de openlijke wijze waarop erotiek tegenwoordig aan de orde komt. De Mul verwacht dat de ten toonstelling zeer veel bezoek zal trekken. Hij krijgt nu al veel aanvragen voor groepsbezoe ken, al willen sommigen wel eerst komen kijken of de expo sitie niet te schokkend isfl zegt hij. Ook het bestuur van het museum heeft geaarzeld of het onderwerp wel door de beugel kon. De expositie is te zien tot en met 23 juli. FOTO HIELCO KUIPERS Piet van Winden met de kunstmap: „Prachtig voor Büchverzamelaars." Unieke kunstmap - inclusief Büchfoto - op Antiquarenbeurs in Rai dit duet op muziek van Patti Smith worden moeiteloos voortgezet in de nieuwe cho reografie van Ed Wubbe. In 'Rosary' krijgen veertien dansers volop de gelegenheid om al hun beschikbare emoties tot uiting te brengen. De mu ziek van Schubert past wonder wel bij de schuchtere verove ringspogingen van de jongens op dat dorpsplein. Op het mo ment dat een prille liefde tot bloei lijkt te komen, weten de violisten van het Rubin Quartett dit perfect te ondersteunen met opzwepende klanken. En als een van.de meisjes volledig on geïnteresseerd naar een jongen kijkt die wanhopig probeert op te vallen, wordt de falende ver overaar door een dreigende cel lo genadeloos op de knieën ge dwongen. Dat 'Rosary' zo'n genot is om naar te kijken, komt niet alleen door de denkbeeldige reis naar die mooie zomeravonden tij dens je vakantie, maar ook door de prachtige choreografie. De stuntelige bewegingen, die de wanhoop en desoriëntatie van de op jacht zijnde jongeren tot uitdnikking brengen, worden afgewisseld met synchrone duetten van die paar gelukkigen die elkaar wel gekregen hebben. Geen enkel liefdesavontuur duurt langer dan die ene zinde rende avond en iedereen lijkt dat perfect aan te voelen. Maar het weerhoudt geen van hen er van om voor die ene verovering te vechten alsof het hun laatste zou kunnen zijn. leiden caroline van overbeeke Hij lijkt inderdaad op Mick Jag ger - zijn idool - in zijn jonge jaren. Een krans van donker haar om een nog ongerept ge zicht. Een parelsnoer om zijn nog slanke hals. Broeierig kijkt hij in de lens. Maar het is Jagger niet, het is een levensgroot por tret van schrijver Boudewijn Büch, gemaakt in Leiden. Büch woonde eind jaren zes tig, begin jaren zeventig in een linkse commune aan de Leidse Koningsstraat, later aan de Rijndijkstraat. Over die jaren schreef hij een boek, 'Links!', opgedragen aan twee commu neleden, Milo Luijten - toen nog een kind - en Marius Vroegindewey. De Leidse anti quaar Piet van Winden van Aio- loZ aan de Botermarkt heeft de hand weten te leggen op een unieke kunstmap - inclusief Büchfoto -, een product van de commune, met 21 pagina's tekst, 10 foto's en 21 originele etsen. Van Winden biedt de map te koop aan op de Europe se Antiquarenbeurs in de Rai, op 2, 3 en 4 maart in Amster dam. „Voor de Büch-verzame- laar is dit prachtig", meent hij. „Boudje als Mick Jagger, compleet met parelkettinkje en glossy lips", schreef Van Win den zelf bij een kopie van de fo to van Büch. De enorme map van 0,44 bij 0,44 centimeter heeft met een jute deksel met daarop handgeborduurd de (vage) titel: Een hol kinderhoofd in de leegte. Op het voorblad staat: Voor de wetenschappelij ke waarde van het poezie album De eveneens onbegrijpelijke teksten binnenin zijn geschre ven door Frans Montens: „Een fles sherry in een ontvreemde flat, het betondorp, het asymp- toties tot oneindig naderende steeds hetzelfde schriftlezing op een kale gymnastiekzalen vloer bedekking." De etsen zijn van Pol Jong en Lydia Mercedes Luijten. Andere bijdragen zijn geleverd door David Luijten, Ab Steenvoorden en Marius Vroegindewey. Een •aantal ex-communeleden woont nog steeds in Leiden. De kunstmap is gedateerd op 3 ju- ni-28 augustus 1973. „Hij is waarschijnlijk door de commu ne gemaakt om te verkopen", meent Van Winden. Dit boek werd gedrukt in een oplage van 250 genummerde Manifest over 'voortdurende strijd tussen drumstel en orgel' Kunstenaars maken zich grote zorgen over de manier waarop kerken momenteel met de kunst en haar makers omspringen. Een groeiende groep zegt niet serieus ge nomen te worden en voelt zich 'weggemanoeuvreerd richting kinderwerk'. Dat staat in een manifest dat eind deze maand wordt gepubliceerd. Het manifest is onder tekend door onder anderen Leen la Riviére, voorzitter van de CNV Kunstenbond, en Elly en Rikkert Zuiderveld. Volgens La Riviére van het CNV is het manifest in eerste instantie gericht aan de evange lische gemeenten, maar staat 'de positie van kunstenaars ook in andere kerken onder druk. De kunstenaars vinden het op zich niet vreemd dat onder meer beeldende kunst en dans in de kerk ondergeschikt is aan het woord. Wel storen ze zich er aan dat nagenoeg geen gebruik wordt gemaakt van de vele mo gelijkheden die in de loop der jaren zijn ontstaan om een boodschap over te brengen. Kunstenaars worden zo op een amsterdam joep van ruiten Volgens de ondertekenaars worden door gemeenten en kerken kritische geluiden van kunstenaars als bedreigend er varen, omdat zij onrust zouden brengen. „Kunstenaars worden ingekapseld of genegeerd. Hooguit mogen zij illustreren wat leiders al prediken. Zoals koningen profeten nodig had den, zo kan de kerk niet zonder critici en kunstenaars. In de communicatie met de samenle ving kunnen zij elkaar niet mis sen." zijspoor gezet. ,,Als er al ruimte is voor bijvoorbeeld dans in de kerk, dan leidt dat soms tot gro te onenigheid", aldus de voor zitter van de CNV Kunsten bond. Zelfs muzikanten worden in de kerk niet altijd met open ar men ontvangen. Als voorbeeld noemt La Riviére de voortdu rende strijd tussen drumstel en orgel. „In sommige kerken is, naast het bekende geestelijk lied, ook ruimte voor gospel muziek. Maar gospelmuziek is tegenwoordig enorm breed. Er zitten ook zeer moderne vor men tussen en die stuiten som mige mensen in de kerk tegen de borst." Met het manifest willen de kunstenaars kerken en gemeen ten oproepen na te denken over de positie van hen die 'creatief- kritisch' zijn. „Wij willen de communicatie en het onderlin ge vertrouwen verbeterd zien", aldus de ondertekenaars. muziek recensie eksemplaren, staat in 'eksem- plaar' 144. Van Winden kocht het van een andere boekhande laar. „Je kunt aan de voorkant van deze map niet zien wat er inzit. Ik denk dat veel Büchfans eraan voorbij zouden lopen." De zwartwit foto's zijn fraai. We zien een jongèman met po ny en halflang haar, een ring baardje en een peuk in zijn mond. Overduidelijk jaren ze ventig. En een lachend kind - Milo? - in een indianenpak. De etsen zijn professioneel met 'de intelektueel' die gekne veld is, en subtiele magisch- realistische pentekeningen die in een galerie niet zouden mis staan. De koper van de map heeft voor 1750 gulden in elk geval 21 exemplaren om in te lijsten en aan de muur te han gen. Büch schreef met zijn boek 'Links!' (Arbeiderspers 1986) een parodie op zijn vroege communejaren waarin hij afre kende met de Maoïstische leer van zijn mede-communeleden en het geruzie in de groep. „Hij wil waarschijnlijk niets met de ze map te maken hebben en er niet meer aan herinnerd wor den", denkt Van Winden. sabine van den berg Concert 'Liever Lijf door Rob de Nijs en zijn band Pur Sang. Gehoord: 26/2, Stadsgehoorzaal, Leiden Na het concert blijven de fans wachten. In de hal van de Stadsgehoorzaal hangt immers een bordje met de tekst: 'Met Rob op de polaroidfoto'. Daar onder het belangrijkste: 'Direct klaar'. Nee, Rob de Nijs (58) is de beroerdste niet. Hij wil best nog even uit de kleedkamer komen om zijn publiek per soonlijk te ontmoeten, zelfs als hij hen al op een wervelend optreden heeft getrakteerd. Want het was niet niks wal hij afgelopen zaterdagavond op het podium deed. Hij zingt goed en heeft een prima band (Pur Sang). De Nijs is een ar tiest die nooit opgeeft en al veertig jaar gelooft in zijn werk. Eentje die met zijn tijd meegaat. Verrassend goed zijn de ach tergrondzangeressen. Elk lied draaien zij hun lichaam in een andere swing. Eenvoudig, maar nooit hetzelfde. Je blijft naar dit duo kijken. Een van hen is de begaafde Simone Roerade, geen onbekende in de Leidse muziekscene. Zo trad zij hier al vaker op tijdens de jazzweek. Een dijk van een stem heeft ze, en een mooie ziek bedacht. De woorden zijn van Belinda Meuldijk, partner van de zanger. Meuldijk schrijft veel teksten voor De Nijs. Zoals de nieuw ste single 'Hollandse Liefde' van zijn laatste cd 'Tijdloos'. Maarten Peters, bekend van de Margriet Eshuijs Band, com poneerde de muziek. Er staat ook een aantal pittige stukken op het programma. Rob als ouwe rocker. Samen met een gitarist die al jaren in zijn groep speelt, zingt hij een ste vig lied over ouder worden. Verbazingwekkend deze voor stelling. Het gaat nergens ver velen. De muziek klinkt uitste kend, niet suf en zeker niet te hard. Dit is het 'Ritme van de regen' (1963) voorbij. En dat zingt hij dus niet meer. Wel 'Malle Babbe' (1975), als toe gift. Voor de rest omzeilt hij zijn stukgezongen hits door aan het publiek de keus té la ten welke van vier gouwe ou we hij nog eens vocaal zal af stoffen. Ze kiezen 'Het werd zomer' (1977). Zijn latere nummer-1-hit, 'Banger Hart', al is die ook alweer vier jaar oud, komt sowieso aan bod. Natuurlijk refereert hij aan zijn ridderschap. De zanger is apetrots. En terecht. Hij be wijst in 'Liever Lijf dat zijn li ve-optredens nog steeds, en misschien alleen maar meer, de moeite waard zijn. Vooral fans van het eerste uur be zochten zijn, sterke concert. Het wordt hoog tijd dat andere muziekliefhebbers hun voor oordelen opzij zetten. Je hoeft niet meteen met hem op de fo to, maar ik durf te wedden dat ledereen opgewekt van deze Rob-de-Nijs-experience van daan komt. dans recensie maarten baanders Voorstelling skatedance-event door IHS. Gezien: 26/2, Leidse Schouwburg. Een droomwereld voor jonge ren, dat was de show van IHS zaterdagavond in de Leidse schouwburg. In het kleurig be lichte decor met een overloop, schuifdeuren, een klimpaal en skate-hellingen voerden acht jongeren een veelzijdige show op. Skaten, streetdance, een scratchende dj, video-flitsen, ritmes, snelheid, vrolijkheid, energie, kortom: alles wat het leven van jongeren glans geeft, was bij elkaar gebracht. Wie goed kan skaten, straalt iets superieurs uit. Hij hoeft zich niets aan te trekken van de zwaartekracht. De skates zijn een deel van zijn lichaam ge worden. Elke beweging gaat vanzelf. Evenwicht vormt geen probleem. Zo gemakkelijk gin gen de deelnemers van ISH ook met hun skates om, zowel in de salto's en wendingen op de ska te-hellingen als in de street dance- en tapdance-scènes. Het moet de droom zijn van het grotendeels uit jongeren be staande publiek. Ook wat beeld en geluid be treft was het een spetterende show. De snelle opeenvolging van scènes, vaak gecombineerd met filmbeelden, deed aan vi deoclips denken, al waren de overgangen minder vloeiend. De filmbeelden speelden asso ciatief in op de scènes. Een hoogtepunt was de op name van een plein met mas sa's overstekende mensen, die mooi werden beantwoord door loopbewegingen van de dan sers. Het ritme werd, behalve door de scratchende dj, ver zorgd door één van de jongens met zijn mond aan de micro foon. Dat deed hij vaak heel grappig, door geluiden uit te vergroten die hoorden bij wat de anderen deden, bijvoorbeeld zich op het hoofd krabben, of de skates aantrekken. Zo kregen de scènes het groteske effect van tekenfilmpjes. Ondanks de vlotte, stoere uit straling lag de nadruk niet op het stuntwerk. De makers wil den iets persoonlijks laten zien. Dat deden ze door hun dromen in scènes weer te geven. Het opvallende is dat daar ook dro men bij zaten van anti-helden. Het heldendom van skaters werd gerelativeerd, vaak op een grappige manier. Hoewel er af en toe dramatische levensver halen te zien waren (zoals de tekst over de in de steek gelaten wees), werd de vlotheid van de show niet doorbroken. Maar de boodschap was duidelijk: in de wereld van skatestunters komt ook kwetsbaarheid voor. muziek recensie Leeuw, Hans Kesting, Cor Bakker, Simone Kleins- ma, Bassie Adriaan, Ruud, Kees, orkest o.l.v. John van Eijk en studenten van de Academie voor Kleinkunst. Gezien: 25/2, Ahoy', Rotterdam. Zo'n beetje alle groten uit de (interna tionale showbizz gingen hem voor. Maar geen van hen slingerde ooit Ahoy' zo heen en weer tussen brok in de keel en vette lach als Paul de Leeuw (38). Toch een beetje een Alles-is-an- ders-show dus, vrijdagavond bij diens avondvullende vuurdoop in het uitver kochte Rotterdamse sportpaleis, on danks de talrijke overbekende ingredi ënten. Helemaal perfect was de eerste uit voering van 'De Leeuw Brult' zeker niet. Met namC de eindsprint (met on der meer het belegen 'Vlieg met me mee') had pittiger gekund en geluids technisch haperde er eigenlijk te vaak te veel. Niettemin was het dikke mik, omdat Paul de Leeuw zich (ander maal) manifesteerde als entertainer met een buitengewoon artistiek be reik. Z'n fraaiste lefsprong was misschien wel die van een ingetogen, direct ont roerende Jacques Brei ('Dat soort volk') naar de platte kwajongensleut met Bassie Adriaan, die zich vervol gens door hem lieten meeslepen in een 'potje Queen'. De meest verras sende onder z'n 'speciale maatjes' nu - twee koppen groter en voorzien Nog wat nadrukkelijker van het ni- bleek Kees, het jongetje dat destijds op van voortanden - volop werd gereha- veau karaoke was het intermezzo met televisie als imitator van Gordon door biliteerd middels het duet 'Kon ik 'Big Brother' Ruud, de inspirator van De Leeuw flink werd afgezeken, maar maar even bij je zijn'. De Leeuws jongste typetje en mee- zingsucces ('Je bent mijn maatje'). Het Bredase knuffelbeest oogstte een hoe veelheid applaus zoals alleen absolute toppers doorgaans incasseren, maar viel als 'levende' zanger (van een Car penters-medley) wel meteen behoor lijk door de mand. Veel sterker op dreef waren De Leeuws oudere creaties die, al dan niet vanaf het videoscherm, voorbijkwa men. Neem Annie de Rooy, die al schutterend schitterde in de reality-tv persiflage 'Big Bopper': in haar eentje (inmiddels) hield ze het al meer dan 167 dagen vol, maar had ze nog altijd niet genoeg van 'de nieuwe uitdaging, waarbij ze haar grenzen kon verleg gen'. En ook zuster Godelieke, die shockeerde door al haar kloostergeno tes (leerlingen van de Academie voor Kleinkunst) over te halen tot stickies roken, zijnde een ludieke ensemble versie van Jasperina's klassieker 'Roll another one'. Te dol wilde De Leeuw het toch niet laten worden. Tegenover een portie popie-jopie stond telkens weer een dosis gevoeligheid. Zijn songfestival- besognes van gisteravond op dezelfde speelplaats bleven (gelukkig) buiten beschouwing, zoniet z'n andere schnabbel: het ambassadeurschap voor Rotterdam. Weliswaar is dat Cul turele Hoofdstad-avontuur pas vol gend jaar aan de orde, maar nu al prees De Leeuw z'n geboortestad her haaldelijk de hemel in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15