'Mijn kleinkinderen willen hun vrolijke oma weer terug' Paul van Kemenade als instmmentaal stilist Thriller voor kleuters is te braaf Leiden Regio iANDAG 28 FEBRUARI 2000 Het dilemma van Wil Goslinga ia^ Goslinga wordt voortdurend heen en lst( ?r geworpen in haar strijd. Want de an- ,tc e kant van het verhaal is dat het leven ,,nl eds minder aangenaam wordt voor de eei uw, die ooit de politiek in het dorp ïwlettend en kritisch volgde voor regio- e dagbladen en Buijze Pers. Goslinga: ijn zoon zegt: ma, accepteer die nier nu ?1iE ar, want mijn kinderen willen hun vro- oma weer terug. Hij wil dat ik zijn kin- en zie opgroeien. Ik begrijp dat heel •d." Dus heeft zij de neiging om het aan- 1 van haar op Curasao wonende en wer- ïde zoon te aanvaarden. „Maar ik lig er chten van wakker." ar zoon heeft echter geen boodschap de twijfel van zijn moeder en onder- momenteel op Curagao de eerste on- zoeken. Vallen die positief uit, dan komt tnaar Nederland voor verder onderzoek het LUMC in Leiden. „Chirurgen en nef- ogen hebben gezegd dat er voor mijn in nauwelijks risico aan verbonden is. kan met een nier gezond verder leven, ver ar het blijft voor mij een gok. Wat ge- 'an irt er als het misgaat? Ik zou dat niet ligi inen verwerken." isl ziekte van Wil Goslinga is erfelijk en ude enbaarde zich acht jaar geleden. Ze heeft 1 [eheten cystenieren. Ook de lever is be- :oo id met cyste's. Haar moeder had ook pn te's, maar die hadden zich op de dar pan n genesteld. Haar moeder is er oud mee on vorden. Op en in het orgaan ontstaan i o aderden blaasjes, die het organisme op- n ten en zo de functies van de nier uit- aa akelen. „Ik geloof niet dat ik destijds be- n g te wat het betekende voor de toekomst, aki verkte als een gek, maar kon steeds min- ?t t aan. De raads- en commissievergade- me gen moest ik als eerste laten vallen." ee jaar geleden werden de klachten zo dat zij zich moest dialyseren. „Het be- da i met twee keer per week. Ik voelde me een kettinghond. Uren vast aan die ma ne, dat was nogal wat." Er kwamen s eds meer klachten bij. „Ik kreeg shunt - a nauwing, bloeddrukdalingen, een grote uv iode van uremische jeuk (afvalstoffen niet weg kunnen en onder de huid gaan en, red) en een streng dieet. Iedere dag rd een gevecht tegen de dorst, want ik ieg een vochtbeperking van een halve li- per dag." rig jaar werd besloten om een van de ee nieren te verwijderen. Toen het or- m was weggehaald, schrok de Voorhout- zich wezenloos. De nier woog drie kilo. Set leek wel een bloemkool. Dat je daar- e hebt kunnen leven dacht ik." De nier ^nog in haar lichaam zit, is net zo groot, ook de lever is een waar cystelandschap, t heeft ze op een scan kunnen zien. operatie was noodzakelijk om plaats te Eken voor een donornier. Ze staat op de van Eurotransplant, maar de ervaring rt dat het jaren kan duren voordat er een t beschikbaar is. En die tijd heeft de orhoutse niet. nwege de erfelijkheid is het mogelijk dat J haar zoon Ted (en haar andere zoon en chter) ooit met de cyste's te maken zul- Waardeloos ewauwel van ^atrick Stoof THEATER RECENSIE WUNAND ZEILSTRA soloprogramma van en door -jgl ick Stoof. Gezien: 26/2, Kapelzaal Lei- Het gezicht van Voorhout straalt niet meer. Lichamelijk ongemak maakt het leven voor Wil Goslinga-Van der Kroft steeds moeilijker. Ze heeft nog maar één, gebrekkig functionerende nier en moet daarom drie keer per week aan de dialyse. „De kwaliteit van het leven is stukken minder geworden", zegt de 58- jarige journaliste, die haar carrière door haar ziekte noodgedwongen voortijdig moest beëindigen. „Dit leven is eigenlijk niks. De dialyse zorgt er gelukkig voor dat in ieder geval vijftig procent van de giftige afvalstoffen uit je lichaam verdwijnen, maar verder is het een vorm van in leven blijven. Nieren zijn zeer essentiële organen. Werken ze niet goed, dan raakt het lichaam in de war. Je bent snel moe, afvalstoffen hopen zich op in de gewrichten, vingers vervormen en je merkt dat je steeds slechter gaat lopen." Daarom verkeert ze tweestrijd. Haar zoon Ted (37) heeft een van zijn nieren aangeboden, maar diep in haar hart wil zij niet dat er wordt gesneden in het lichaam van haar zoon. „Ik zit net naar een video van hem te kijken. Dan zie ik een prachtig, gezond en bruinverbrand lijf/Dan denk ik: moet een moeder dat haar kind aandoen?" FOTO MARK LAMERS len krijgen. Goslinga: „Daarom sta ik ook voor een dilemma. Als mijn kinderen de zelfde ziekte hebben, heeft dat grote gevol gen. En ze kunnen het op hun beurt weer overdragen aan hun kinderen. Ted heeft drie kinderen. Stel dat een van hen ziek is, wat dan? Ik heb liever dat zij hun eigen kin deren helpen, dan mij." Die gedachte speelt telkens door mijn hoofd." Alle problemen waren uit de wereld ge weest als de nier van haar vriendin Rickie Josten (60) in het lichaam van Wil Goslinga getransplanteerd had kunnen worden. „Het was een prachtig aanbod, zo ontzet tend lief. Rickie is heel wat keren naar het ziekenhuis geweest voor onderzoeken. Het leek in eerste instantie de goede kant op te gaan. Maar toen het onderzoek in een be slissende fase was gekomen, leek het de vaatchirurgen beter de transplantatie niet uit te voeren. Haar anatomie verschilde te veel." Dat betekende een klap voor haar vriendin. Ze vindt het nog steeds verschrikkelijk dat ze mij niet kan helpen. Ze vindt het erger dan ik, ze was zo ontzettend gemotiveerd. Maai ik had er rekening mee gehouden, dat het niet door zou kunnen gaan." Twee dagen per week kan ze redelijk nor maal functioneren. Op zaterdag zorgt ze voor het gezin van een overleden vriendin. „Daarvan moet ik dan meestal op zondag uitrusten. Ik zou best meer willen doen, maar het gaat niet. De grenzen liggen an ders dan vroeger. Het is nu een kwestie van dagelijks overleven." Schrijven, haar grote passie, doet ze on danks haar matige gezondheid toch nog. Ze heeft zich gemeld voor de redactie van het tijdschrift Wisselwerking van de Lande lijke Vereniging van Nierpatiënten. „Dat zijn onderwerpen waar ik twee maanden de tijd voor krijg. Human-interest-verha- Ien, die liggen mij het beste. Dat kan ik wel aan, dat is geen strijd tegen de deadline." Deadlines hebben Wil Goslinga voortdu rend achtervolgd. De verslagen van de raads- en commissievergaderingen moes ten de volgende dag immers alweer in de krant. „Mijn kinderen zagen me altijd ach ter de typemachine zitten. Vooral in de weekeinden moest ik zowat een hele Buij- ze-krant volschrijven. Daarbij kwamen nog de bijdragen voor de regionale krant en de uitzendingen van Voorhout Lokaal." Wil Goslinga heeft in de afgelopen twintig jaar politiek Voorhout aan haar pen onder worpen en ze heeft geschreven over de menselijke en onmenselijke dingen die in het dorp gebeurden. Op de vraag waarom het in Voorhout in politiek opzicht altijd rommelt, is het antwoord kort. „Voorhout heeft niet altijd de juiste mensen in de ge meenteraad gehad. Er werd nauwelijks te gengas gegeven, dat gold overigens niet voor ieder raadslid. Dat is gelukkig veran derd. Van het tijdperk Van der Wouw heb ben we nog steeds last. Die man heeft alle Voorhoutse grond verkocht aan projectont wikkelaar Noorlander. Met zijn opvolger, Mirjam de Goeij-Smulders, kon ik persoon lijk goed opschieten, maar in de raad was ze veel te dominant." Wat uiteindelijk leid de tot haar opstappen. De nieuwbouwplannen van het Voorhout- se centrum vindt ze ambitieus, maar wel noodzakelijk. Het was in haar ogen de hoogste tijd om eens met concrete zaken te komen. „Ik schreef er al over vanaf het mo ment dat ik begon met journalistiek, in '79. Er moet nog wel aan de plannen geschaafd worden, maar dan kan het wat moois wor den. Die spoorbaan blijft toch een pro bleem. De architect die het gemeentehuis heeft ontworpen, heeft me ooit gezegd dat er een fly-over of een tunnel onder de spoorbaan moest komen, anders zou het nooit wat met het centrum worden." Haar eerste interview deed ze in het sous- terrain van het oude gemeentehuis met ge meentesecretaris Jan Boon. Ze schreef voor Buijze Pers, Leidse Courant. Leidsch Dag blad, Kanaal 7 en werkte ook voor Omroep Rijnland, de voorloper van Holland Cen traal. De beste herinneringen bewaart ze aan een vraaggesprek met Hennic Eman, de huidige premier van Aruba. „Ik logeerde daar bij een vriendin. Zij heeft dat interview voor mij geregeld. Eman was toen in de ra ce voor het premierschap. Hij kwam over als een aardige, betrouwbare en vooral ide alistische man. Nu wordt hij ervan ver dacht betrokken te zijn bij drugstranspor ten. Dan denk ik: 'wat zonde dat jij bent af gegleden." Ze heeft in haar carrière veel bekende Ne derlanders gesproken. Van Prins Bernhard tot Herman Brood. „Maar het belangrijkste en het interessantste heb ik toch altijd de Voorhouters uit mijn eigen dorp gevonden. Achter ieder mens zit wel een uniek ver haal." Leiderdorps Kamerkoor: haarscherp en puur MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert: kantatedienst. met Bachs Kantate nr 4 door het Leider dorps Kamerkoor o I v Peter Dijkstra, m m v Anabela Coelho Marcos, sopraan. Urs Bühler. tenor, Mare Pantus, bas, het En semble BWV4 van het Koninklijk Conservatonum, en met Joop Brons, orgel voor de gemeentezang. Gehoord: 28/2, Pieterskerk, Leiden. De vierde kantate van J.S. Bach 'Christ lag in To- desbanden', die het Leiderdorps Kamerkoor on der leiding van Peter Dijkstra ten gehore brengt is een dramatisch werk. Een koraalkantate bij uit stek omdat hierin alle coupletten van het oor spronkelijke koraal verwerkt zijn. Dat kan al snel saai worden. Maar bij Bach is van eentonigheid geen sprake. De zeven coupletten van deze hym ne van Luther zijn met enorme vindingrijkheid getoonzet. De koraalmelodie is als vaste zang in alle verzen aanwezig, maar Bach doet er wonde ren mee. Treffende tekstuitbeelding, grote varia tie in muzikale strukturen en een enorme leven digheid van melodie en tegenmelodie. En het Leiderdorps Kamerkoor laat dat allemaal haar scherp en puur horen. Schitterend is de inzet van 'Christ, Christ lag...' waarin de woorden speerpunten worden. Verend en transparant is de uitvoering van de eerste ko raalfantasie, waarin melodie en tegenmelodie el kaar glashelder overlappen. Sopraan- en altstem men binden in het tweede couplet lange melodi elijnen zwevend aaneen. Hier komt de verschil lende zangstijl van sopranen en altstemmen aan het licht. Sopranen zingen ijl en vibratieloos, de alten zingen weelderig en vibreren behoorlijk. Beide stijlen zijn op zich prachtig, maar sporen minder geslaagd tegelijkertijd. Bij vers vier ligt het hart van de boodschap door het vierstemmig koor indrukwekkend mooi vertolkt. Heldere puntige staccatowoorden wan neer 'het leven overwint, waardoor de dood be spottelijk wordt'. In de bas-aria is de koraalmelo die nu eens in de solostem dan weer in de eerste vioolpartij te horen. Mare Pantus zingt met grote overtuigingskracht met een sonore verdragende basstem. Sopraan en tenor bezitten beide een wollig stemgeluid, weelderig samenkleurend in couplet zes. Het laatste couplet met zeldzame volle harmo nieën zingt het koor evocatief. Ingehouden in de eerste helft, stralend breeduit als Christus staat voor de waarachtige zielespijs. De orkestklank is door de hele kantate heen beeldend en expressief met een bijzonder, nostalgisch coloriet. De twee muizen van Jeugdtheater Saga, gisteren in Leiden. JEUGDTHEATER RECENSIE PAULIEN KOOPMANS Voorstelling 'Voor één nachtje' door Saga. Gezien: 27/2, LAKtheater. Leiden. Bijna iedereen is wel eens bang. Anders ben je een zeldzame held, of gewoon een ongevoelig type. Er zijn verschillende enge dingen: diepe afgronden zonder hekje, donderend onweer, vieze beesten zoals kakkerlakken, zelfs een hoog keukentrapje kan eng zijn. Angst is meestal subjectief, maar voor sommige dingen zijn veel men sen bang. De voorstelling 'Voor één nachtje' noemt jeugdtheatergroep Saga een thriller voor kleuters. Daarin overwint een meisje de zo genoemde 'enge dingen van de nacht'. Ze gaat voor het allereerst uit logeren, bij haar tante. Tot haar grote verbijstering moet ze de nacht doorbrengen zonder haar favorie te knuffelhaasje, 's Nachts jagen allerlei ge luiden haar de stuipen op het lijf. Met drie acteurs, een rups, twee muizen en een verminkte teddybeer, probeert Saga een spannende sfeer op te roepen. Dit lukt slechts gedeeltelijk. 'Voor één nachtje' schetst een situatie waarvoor bijna ieder kind wel een beetje bang is. Slapen in een vreemde, donkere kamer met onbekende geluiden onder en rond het bed, is eng. De uitwerking van dit thema spreekt niet altijd tot de verbeelding. De twee muizen en de rups zijn af en toe grappig, angst aanjagen doen ze niet. Ook de wind is geen echte griezel. Die zegt alleen 'hoei', blaast blade ren door het raam naar binnen en wervelt in zijn lange regenjas door de zolderkamer. Toch zijn er een paar leuke scènes, zoals het meisje dat tevergeefs haar hele koffer overhoop gooit om haar knuffelhaasje te vinden, en haar tante die vervolgens van een kussensloop een vervangend haasje fa briceert. Het is jammer dat dit soort mooie ogen blikken niet meer nadruk hebben gekregen. Saga had de voorstelling hiermee meer in houd kunnen geven. Nu ligt het er boven dien te dik bovendop dat enge dingen niet altijd eng hoeven te blijven, zoals een vies rupsje dat later een mooie vlinder wordt. En ook dat je enge dingen kunt overwinnen door zelf te besluiten dat je voortaan niet meer bang zult zijn. 'Voor één nachtje' blijft daardoor een tamelijk brave thriller. MUZIEK RECENSIE KEN VOS Paul van Kemenade met Maurice Lee naars, Bert Palinckx en Jacques Palinckx. Gehoord. 26/2, Jazzpodium Hot House. De Waag, Leiden. Een contrastrijker programma had Boy Edgar Prijswinnaar Paul van Kemenade niet kun nen bedenken. Voor de pauze speelde de altsaxofonist met flamenco-gitarist Maurice Lee naars, een samenwerking waar in de compositorische kwalitei ten van Leenaars de improvisa tie domineren. De Waag bleek een ideale akoestische omge ving voor dit duo. Vooral de at taque van de Spaanse gitaar en de subtones van Van Kemena- des altsax waren tot in detail te horen. Het repertoire bestond uit drie lange suites, gevolgd door een melodische intrigerend en kort 'Meditacin'. De suites zijn volledig in het flamenco-idi oom geschreven en bieden naar jazzbegrippen weinig ritmische variatie. Paul van Kemenade ontpopte zich in deze set als mooispeler, en wist met zijn opvallende vibrato met flinke uithalen in de hoogte het pu bliek gemakkelijk voor zich te winnen. De dramatiek van Lee naars' serieuze suites is on-Ne- derlands direct en deze mu ziekopvatting past uitstekend bij Van Kemenades speelwijze. Muzikaal overtuigend was de samenwerking in elk geval wel, maar veel improvisatorische ri sico's werden er niet genomen, hetgeen kennelijk ook niet de bedoeling is van de componist. Dat was in de tweede set met de gebroeders Palinckx heel an ders. Meestal nam gitarist Jac ques met zijn ongewone hulp stukken het initiatief. Contra bassist Bert zorgde voor de rit mische continuïteit en, waar nodig, de swing. Begonnen werd met een compositie van Palinckx waarin op creatieve wijze gespeeld werd met clichés uit de surfmu- ziek uit de jaren zestig. Ook een thema uit de serie Twin Peaks' werd met aanstekelijke hyper bolen opgetuigd. Heel toepas selijk was daarbij het verstilde saxofoonwerk van Van Keme nade. Een oud Zappa-nummer ('Son of Mr. Greenjeans') werd door de saxofonist van een fraaie blue notes voorzien. Ook in het treurige en expressieve 'Maartse Buien', een oud stuk van Jacques, kwam Van Keme nade met zijn statige spel zeer goed voor de dag. Een passen der toegift dan Ornette Cole mans Lonely Woman' was nauwelijks denkbaar, aangezien Van Kemenades spel met zijn glissandi en kwarttoons-verbui- gingen juist door Coleman is geïnspireerd. Het was het eind van een in teressant dubbelconcert, waar in slechts één aspect van Paul van Kemenades werk uitgelicht werd, namelijk dat van instru mentaal stilist.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 11