Erven: 'Wethouder liegt' Cabaretfestival is een vrouwenzaak Rob Scholte dwingt tot herbezinning Cultuur Kunst Ruimtelijke kwaliteit Chailly blijft zich verbazen 'Marv!' voegt aan Gaye niets toe ns angeles Zangeres T-Boz van de Amerikaanse meidengroep IC is samen met haar band genomineerd voor verscheidene jrammy's, de belangrijkste prijs voor populaire muziek in de ierenigde Staten. Volgende week woensdag vindt de jaarlijkse prijzenregen plaats in de Staples Centre in Los Angeles. Dit jaar dingen opvallende veel nieuwe artiesten mee, zoals eerderge- I loemde TLC, de Backstreet Boys, zanger Marc Anthony en ioulzangeres Macy Gray. In de categorie oudgedienden vallen inder andere reggaeband Steel Pulse en gitarist Carlos Santana. Maar warmt op in België issel Doe Maar gunt de primeur voor het eerste reüniecon- t niet aan Nederland, maar aan de zuiderburen. De legenda- che popgroep geeft twee opwarmconcerten in België: op 17 ipril in Gent en op 18 april in Brussel. De band, die vijftien jaar eleden op het hoogtepunt van het succes stopte, heeft kortge- fden besloten tot deze vooroptredens om te oefenen voor de estien reünieconcerten die ze in de maanden mei en juni ge- pi en in het Rotterdamse Ahoy. Kaarten voor de Belgische con- erten zijn vanaf vrijdag onder meer te bestellen via de website an het Belgische entertainmentbureau On The Rox: www.on -rox.be lano Lennon moet 3,5 miljoen kosten onden De piano waarop John Lennon ooit 'Imagine* compo- ieerde, kan het meest dure pop-verzamelobject ooit worden. leSteinway moet dik 3,5 miljoen gulden opbrengen tijdens een eiling op internet. De met hout afgewerkte piano is tot 9 okto- er, wanneer Lennon 60 had moeten worden, te bezichtigen in Beaües Story Museum in Liverpool. I :en ib; theater recensie wunand zeilstra fee finale van het Leids Cabaretfesti- Gezien: 17/2, schouwburg Leiden. toit was cabaret een man- inzaak. Zeker tijdens de vele ibaretfestivals waren de he rn meestal verreweg in de erderheid. Dat tijdperk lijkt irgoed ten einde. De twee annen die nog wel tot de live finale van het Leids ca- iretfestival waren doorge- ongen, zijn door de jury aar huis gestuurd. Tijdens de nale, aanstaande zaterdag, uilen uitsluitend vrouwen te rn elkaar in het strijdperk eden. Sara Kroos, Anousha 'zumé en Reijn Goed alias enate Reijnders en Kim Goe- egebure hebben een finale- aats veroverd. )at het voor Guido Weijers Marco van Es afgelopen is alt goed te verdedigen. Hun ptreden is in vergelijking met at van de dames aanmerke- onzekerder van aard. Het egsturen van Weijers ontlok- aan de zaal aanvankelijk ög enig boegeroep, maar len leek zich er snel bij neer _jen. Guido Weijers' op- eden kent vele sterke mo lenten. Alleen is zijn materi- soms nog te voor de hand !gend en heeft hij zichzelf in 'ti te strak schema geperst. contrasteert de dromer iet de jonge, geslaagde ma- 'ger. Laatstgenoemd typetje te clichématig van opzet. En iet spottende kritiek op de eghoofdigheid van sommige tfio- en televisiespelletjes kun je eigenlijk al niet meer met goed fatsoen aankomen. Van Es is de vreemde vogel die nog op zoek is naar zijn ei gen vorm en inhoud. Nu eens is hij kwetsbaar ontwapenend, vaker echter is hij de draad van zijn programma volledig kwijt en lijkt het alsof hij maar wat aanrommelt. Voor de- ge wenste losheid en de beoogde wereldvreemdheid van zijn antiheld heeft Marco van Es nog te weinig vaardigheden in huis. De vrouwen daarentegen beschikken allen over een krachtige uitstraling. Sara Kroos en Anousha N'zumé zijn bovendien muzikaal sterk en formuleren met name in hun liedjes de thematiek van hun optreden. Reijn Goed moeten het vooral hebben van hun visuele humor die op vrijwel pure leegte is geba seerd. Hun grappen, zoals bij voorbeeld het gestoei met po pulaire meisjesnamen, blijken te werken ('Wendy's worden nooit oud - ooit van oma Wendy gehoord?!'), maar de vraag naar de houdbaarheid van dit soort humor dringt zich altijd al vrij gauw op. Aanstaande zaterdag zal het blijken. Nu al kan deze 22ste editie van, het Leids cabaretfestival worden omgedoopt tot vrou- wenfestivaleditie en neemt daarmee een unieke plaats in de geschiedenis van het Leids Cabaret Festival in. Aangezien de finalekandidaten elkaar kwalitatief niet ver ontlopen, kan de wedstrijd nog span nend worden. Steneveltpark definitief afgewezen als locatie Van Doesburgfontein De erven van stijlkunstenaar Theo van Doesburg hebben het plan om de Van Doesburgfontein te bouwen in het Steneveltpark in de wijk De Kooi definitief afgewezen. De erfgenamen beschuldigen cultuurwethouder A. Pechtold bovendien van het vertellen van leugens. De wethouder zou willens en wetens zijn afspraken niet na komen en in de pers een verkeerd beeld schetsen van de procedure rond locatiekeuze voor het veelbesproken monument. leiden* dering, vorige maand, zei Pechtold dat hij nooit heeft toe gezegd met de stichting over een andere locatie te overleg gen. Ook dat is volgens Van Moorsel onjuist. In een brief van b en w aan de erven, van 20 september j.l., staat namelijk: 'Binnenkort zullen wij met de stichting Vierkant in Vierkant in overleg treden om alternatieve locaties op haalbaarheid en ge schiktheid te onderzoeken." Dat overleg is er nooit geweest. Sterker nog: een brief van 18 oktober, waarin de erven nega tief reageren op de afwijzing van het Stationsplein, is zelfs nooit beantwoord. Pas op 14 januari werden de erven op de hoogte gesteld van het voorstel voor twee nieuwe locaties die b en w op eigen pablo cabenda In een brief aan het Leidse col lege van b en w geven de erfge namen op niet mis te verstane wijze blijk van hun ongenoegen over de communicatie tussen de wethouder en betrokkenen. Zowel de erven Van Doesburg als de stichting Vierkant in Vier kant zijn het oneens met de keuze voor het Steneveltpark en zouden de fontein graag op het Stationsplein gezien. In dag blad Trouw zei Pechtold on langs dat Wies van Moorsel, één van Van Doesburgs erfge namen, akkoord zou zijn met het Steneveltpark. Bezijden de waarheid, beweert Van Moorsel in haar brief. In een raadscommissieverga- houtje hadden gekozen. Het Steneveltpark was daar één van. Volgens de brief van de erven kwam de toegezegde documen tatie pas op 1 februari 'als mos terd na de maaltijd', twaalf da gen na de raadscommissie waarin het gewraakte besluit viel. De erven wilden het park nog wel zien alvorens een definitief besluit te nemen. Na de locatie in ogenschouw te hebben ge nomen is besloten om de au teursrechten niet aan de ge meente Leiden over te dragen. In de brief stellen de erven dat de locatie niet de allure heeft die 'het betreffende monument van een wereldberoemd kun stenaar als Theo van Doesburg toekomt.' De plek ligt volgens hen ook teveel buiten de route die nogal wat (buitenlandse) bezoekers in Leiden nemen. Van Moorsel beklaagt zich in haar brief over het feit dat de gemeente schijnbaar geen besef heeft van de waarde van het monument en de kosten van de reconstructie. Ze noemt de deadline waarbinnen de stich ting de sponsoring rond zou moeten krijgen 'schofferend'. „Terwijl u zelf meer dan tien jaar nagelaten hebt een aange houden motie die het toenmali ge raadslid B. Stöxen in 1989 in diende om de Van Doesburg fontein voor het station te plaatsen, opnieuw op de agen da te plaatsen." De stichting Vierkant in Vier kant legt zich niet neer bij het besluit van het gemeentebe stuur. Vorige week drong de stichting er bij b en w op aan om de locatiekeuze opnieuw op de agenda van de raadscom missie cultuur te plaatsen. In Trouw meldde Pechtold ook dat op het Stationsplein al een ander kunstwerk komt. Er zou een opdracht aan Jan Wol kers op tafel liggen om een mo nument 'Leiden, stad voor vluchtelingen' te maken. De schrijver/kunstenaar weet evenwel van niets: „Ik weet wel van een plan voor een monu ment, maar ik ben door nie mand benaderd. Ik heb ook he lemaal niets met 'Leiden, stad voor vluchtelingen", reageert Wolkers desgevraagd. Wethouder Pechtold was gis teren en vanochtend niet be reikbaar voor commentaar. Expositie van mooie vrouwen in Fries Museum leeuwarden johanna schuuraaan jfg IIÜhË Als er één hedendaagse Neder landse kunstenaar is van wie ie dereen gehoord heeft, dan is dat Rob Scholte (1958). Is het niet vanwege zijn werk, dan wel vanwege de aanslag die eind 1994 gepleegd werd op zijn le ven waarbij Scholte zijn beide benen verloor. Scholte heeft zich na die gebeurtenis altijd zeer strijdbaar getoond en de media nooit geschuwd. De me dia waren altijd al belangrijk voor hem, hij put er de inspira tie uit voor zijn schilderijen. In het Fries Museum in Leeuwar den is een tentoonstelling ge opend van zijn meest recente werk. 'Plug-in' heet de expositie van 32 schilderijen. Het kan bij na niet gepland zijn, maar de tentoonstelling sluit goed aan op de commotie in de media waar museumdirecteur Wim van Krimpen op het moment voor zorgt. Scholte en Van Krimpen heb ben een vergelijkbaar doel voor ogen: het afstoffen en het an ders laten beleven van overbe kend cultuurgoed. Bij van Krimpen gaat het om het Friese cultuurgoed, bij Scholte om beelden uit de media die ieder een kent. Van Krimpen verzet zich tegen de vanzelfsprekend heid waarmee zelfs het onbete- kenendste potscherfje wordt gekoesterd en Scholte verzet zich tegen de vanzelfsprekend heid waarmee kunst met een grote K gekoesterd wordt. Voor hem zijn mediabeelden net zo waardevol. Van Krimpen rammelt de Friese museumwereld door el kaar en Scholte schudt de ico nen uit de moderne beeldcul tuur eens op. Beiden zorgen er daarbij wel voor dat er iets nieuws uit komt rollen, iets dat fris en vaak genoeg verrassend is. Scholte gebruikte voor zijn nieuwe schilderijen afbeeldin gen van mooie vrouwen die be kend zijn uit de film, de mode, of de muziek. Met behulp van de computer bewerkte hij de af beeldingen. De ontwerpen die zo ontstonden zijn op doek ge schilderd. Ze meten allemaal 75 bij 100 centimeter. Geen foto uit een glossy tijdschrift is zo maar een foto, er worden altijd foefjes uitgehaald met make up, belichting, camerastand punt, kleurenfilters en lenzen om het resultaat zo ideaal mo gelijk te maken. De vrouwen in de magazines zijn te mooi om waar te zijn. Scholte gebruikt dezelfde foef jes om de vrouwen te vervor men en ze worden er alles be halve mooier van, ze krijgen de vreemdste vormen en grimas sen. Alsof je ze ziet via lachspie gels, bolle lenzen, vloeistofdia's, bewegend water, of gebroken glas. Scholte put eveneens uit het ruime arsenaal aan schil derkunstige trucs uit de afgelo- lipte'. pen eeuw. Hij abstraheert, her leidt tot losse kleurvlekken, ar ceert in lijnen, geeft grillige de coraties, maakt felle kleurcon trasten en zelfs blokjesmozaïe ken. De tentoonstelling is er een vol dubbele bodems. De schil derijen hebben stuk voor stuk een posterachtige zeggings kracht, maar de voorstelling is vaak allesbehalve duidelijk. Wij zijn zo gewend aan technische ingrepen in een beeld, dat je in eerste instantie niet eens op kijkt van de schilderijen. Pas bij de tweede blik ontstaat een on behaaglijk gevoel. Dit werk laat je voelen hoe gemakkelijk je ge manipuleerd wordt met behulp van een paar technische trucs. De aantasting van de vertrouw de, perfecte beeltenissen is bij na heiligschennis. Over het algemeen wordt aan een 'echt' schilderij meer waar de gehecht dan aan een foto uit een tijdschrift, maar hoe zit dat als het schilderij een vervor ming van zo'n foto is? Is het schilderij origineel omdat er maar één van is? Of was de foto die in enorme oplagen ver spreid werd het origineel? Scholte dwingt de kijker tot een herbezinning op de waarde van dingen. De titel 'Plug-in' zegt het al: je plugt in op het inter net en alles uit onze beeldcul tuur is zo op te vragen en te manipuleren, waardevol of niet. 'Plug-in', tot 24 april in het Fries Museum in Leeuwarden. Openingstijden: di. t/m za. 11- Stadsbestuurders denken vaak dat er een kloof is tussen hen en de burgers. Die kloof is er zeker niet als het gaat om de trots op de monumentale binnenstad van Leiden. Hoewel vol gens de huidi ge bouwvoor schriften en andere regel geving om mensen tegen onheil te be schermen, de Leidse binnen stad helemaal niet gebouwd had mogen worden, is het wonen in dè binnenstad populairder dan ooit. Het wervende ge zicht van Lei den wordt in belangrijke mate door de binnenstad be paald. Eeu wenlang hebben Leidse bestuur ders en burgers zich druk ge maakt over de ruimtelijke vormgeving van de stad. Ruim telijke kwaliteit kwam tot stand door de combinatie vaneen sterke sturing door de stedelijke overheid, opdrachtgevers die wisten wat zij wilden en vakbe kwame bouwmeesters, die zowel de architectuur als de steden bouw beheersten. Onze huidige stadsbestuurders menen het echt als zij zeggen dat zij de ruimtelijke kwaliteit van de stad willen ondersteu nen, uitbreiden, versterken en verbeteren. Maar het is niet meer zo duidelijk als vroeger. Bestaat de stad nog wel? Zo ja, wat is dat dan? De interessante en moedige paper over Rijnstad, waarbij Leiden wordt 'opgehe ven', gaat mede hierover. De ste delijke vormgeving is eeuwen lang de dominante factor in de aandacht van de lokale politici geweest, maar is nu slechts één van de vele ondenverpen waar mee een ongestuurde en onsa menhangende organisatie zich bezighoudt. Hierbij zijn wet houders en ambtenaren onder ling eikaars concurrent. Anders dan vroeger hebben risicodra gers van bouwinitiatieven nau welijks tijd en willen zij liever snel winst dan een goed resul taat. Onderwijl hebben archi tecten en stedenbouwers het over een crisis in hun discipline (s). Voor ridmlelijke kwaliteit geldt het zelfde als voor andere uitin gen van kunst en cultuur: er is permanent inhoudelijke discus sie nodig. Discussie schept ver warring en onzekerheid. Maar ook werkt discussie stimulerend CEES WAAL en helpt zij beleidsmakers en ontwerpers om helder te krijgen wat de essentie is. Kritische dis cussie leidt tot verbetering van de kwaliteit. Helaas mogen of durven raads leden bij grote bouwinitia tieven geen te genspel meer te geven. Kri tiekloos aan vaardden zij het wanstalti ge bouwplan voor de Socia le Verzeke- ringsBank bij het station. In de politieke wandelgan gen kun je nu horen hoe het grijze wange drocht tegen valt. Er is niets van ge leerd. Nog le lijker dan het SVB-gebouw wordt immers het gebouw daartegenover. Ik bedoel het gebouw met cle 'drie tietenvan de bekende Ronnie van der P. dat in de plaats van de sloopflat komt. Bij het zien van de overgeflatteerde tekenin gen voor dit gebouw deed de raadscommissie weer wilden- thousiast. Er is kans op een kentering ten goede. De gemeente onderkent nu zelf ook dat het niet goed gaat met de ruimtelijke kwali teit in Leiden. Dat valt te lezen in de voorzichtige en nog wat vage 'Tussenstap Nota Ruimte lijke Kwaliteit'. Komende zon dag wordt de nota gepresenteerd in Het Kijkhuis op een bijeen komst van het Rijnlands Archi tectuur Platform (RAP). Het RAI* komt steeds beter uit de verf en kon wel eens de belangrijkste bondgenoot van de gemeente u/orden bij het daadwerkelijke realiseren van ruimtelijke kwa liteit. Hoopgevend uit oogpunt van bestuurlijke vernieuwing is dat niet de seniorwethouder Tjeerd van Rij de bijeenkomst zal opluisteren, maar de nog nieuwe wethouder Melanie Schultz van Haegen. Zij is nu wethouder economische zaken, maar heeft als raadslid haar sporen meer dan verdiend door haar goede discussienota archi tectuur 'Over vorm en inhoud (14 september 1998). Als ruimte lijke kwaliteit weer de zorg van het gehele college van burge meester en wethouders wordt, kunnen ook twee kerntaken van het stadsbestuur bij de stedelijke vormgeving worden hersteld. Het stadsbestuur geeft weer een duidig richtingen treedt weer op als een goede opdrachtgever, die weet wat hij wil. FOTO PR/FRIES MUSEUM Concertgebouworkest op tournee in Japan Concertgebouworkest treedt twee keer op in Tokyo. Voor de overige concerten trekt het ge zelschap door het hele land. Van de havenstad Nagasaki in het uiterste zuiden tot aan Sap poro op het noordelijkste ei land Hokkaido. In deze laatste stad stond ruim een week gele gen nog een vijftien meter hoge replica van sneeuw van het Am sterdamse Concertgebouw. Het was onderdeel van het jaarlijkse Sapporo SneeuwfestivaJ en spe ciaal voor de komst van het or kest gemaakt. De rondreis door Japan maakt deel uit van een grote millenniumtournee rond de wereld. Het orkest bezocht eer der al Wenen, Londen, Toronto en New York. Na het laatste concert op 24 februari in Nagoya keert het terug naar de thuisbasis in Amsterdam. tokyo hester van nunen Het Koninklijk Concertgebouw orkest is begonnen aan een tiendaagse tournee door Japan. In het kader van de herdenking van de 400-jarige handelsrelatie tussen Nederland en Japan geeft het bij de Japanners ge liefde orkest negen concerten. Voor chefdirigent Riccardo Chailly is het een uitdaging. „Op het gebied van klassieke muziek is Japan een van de meest internationale landen ter wereld", verklaarde de Italiaan se maestro gisteren tijdens een persconferentie in Tokyo. Hoewel de chefdirigent de 115 musici van het Concertge bouworkest alweer voor de vijf de keer naar Japan leidt, ver baast hij zich nog steeds over de warme belangstelling die zij genieten bij het publiek. Het theater recensie susanne lammers Stelling: Marvi Door Nadine Lavern. J:Jan Ritsema. Gezien. 17/2, LAK- theater, Leiden. is het verhaal van een De Amerikaanse Nadine maakte een voorstelling |haar fascinatie voor Marvin ie over te .dragen. Dat is een jd doel. Alleen, het meest ef- tieve. middel daartoe blijft llaten horen van zijn mu- fc en dat doet Lavern nou F heel weinig. Zij gaat er van tot de zaal vol zit met trou- s die weten waar het over t Maar toch ook weer niet, vandaar haar 'Marv!' De hypnotische kracht, de seksuele energie die uitgaat van de soulzanger Gaye, die op zijn 44ste door zijn vader doodge schoten werd, is wat haar boeit en ook wel een beetje jaloers maakt. Naar het waarom van die aantrekkingskracht is ze op zoek gegaan, en daar vertelt ze over vanuit verschillende in valshoeken. Lavern probeert Gaye in woorden te vatten, in herinneringen, associaties en droge feiten. Niets leidt af van haar verhaal: op het podium staat een vrouw in een grijs pak met witte gymschoentjes tussen apparatuur, mengpaneeltjes en videoschermen. Wat ze doet is vooral, achtergrondinformatie geven, net zo veel over zichzelf als over haar held. Een strak be toog is het niet. Soms heeft het het karakter van een therapeu tische spreekbeurt, een lang zaam doormalende woorden brij. Dan ineens gooit ze er een prachtige anecdote doorheen, zoals wanneer ze vertelt over de associaties die ze krijgt bij de muziek van Gaye. Ze beschrijft haar perste ken nismaking met een kerk die de door de Heilige Geest geïnspi reerde extase centraal stelt. Doodsbang waren zij en haar kleine broertje van aJ die rare lui die ineens stapelgek zijn ge worden. Die verhalen zijn het zout in de pap, want de kunst een verhaal beeldend te vertel len beheerst ze tot in de punt jes. Maar wanneer het gaat om Marvin Gaye zelf, boeit ze veel minder. Haar verklaringen voor het fenomeen Gaye zijn niet heel verrassend. Ze bewandelt bekende paden: zijn kerkse achtergrond, de techniek om wereldse muziek te zingen op religieuze wijze, zijn lef en zijn einde natuurlijk, dat niet weinig aan de mythevorming rond Gaye heeft bijgedragen. Maar ze voegt daar nauwelijks iets nieuws aan toe. Haar bewonde ring heeft haar een beetje dwars gezeten, ze heeft Gaye teveel eer willen geven. Dat is jammer. Op het allerlaatst gaat het nog even over wat de fan nou eigen lijk betekent voor het idool. De onnadrukkelijke manier waar op ze zo de hele voorstelling in een nuchter perspectief plaatst, geeft aan dat ze veel meer kan. Amsterdam Brian Ferry, voormalig zanger van de rockband Roxy Music en al geruime tijd solo-ar tiest, trad gisteren op in het Concertgebouw in Amsterdam. Het optreden van Ferry maakte deel uit van het Vocaal Festival, een evenement waarbij de menselijke stem in al zijn facetten centraal staat tien jaar. In 53 concerten staan in zowel de grote als de klei ne zaal vocalisten van divers pluimage in de schijn werpers. Op het programma staat onder meer nog een optreden van jazz-zangeres Dianne Reeves en een masterclass voor kinderen tussen acht en veer-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21