tuur Kunst 'We hebben al een eigen sound' Knappe krachttoer van Imperium Noordhollands Philharmonisch Orkest groots en meeslepend in Stadsgehoorzaal Lakenhal en CBK: met schone lei beginnen Likje mascara voor de patiënt iAG 12 FEBRUARI 2000 31,® alland van Li La Lo overleden ■jjfsl dam In Amsterdam is deze week op 89-jarige leeftijd j Halland overleden. Dit heeft de familie bekendgemaakt. a jn vrouw Jossy heeft hij ongeveer dertig jaar het jiddisch :t Li La Lo in Amsterdam gedreven. In de traditie van het orlogs jiddisch theater brachten zij daar avond aan avond pertoire, dat ze zelf hadden geschreven en gecompo- n8e Satire en weemoed gingen samen met een onverbrekelijk isme en milde ironie. In 1982 kwam er een einde aan het >t. Jossy overleed in 1986. iden Harp voor Stef Bos um Zanger, tekstschrijver en componist Stef Bos krijgt §eviouden Harp. Bos ontvangt de onderscheiding omdat hij i kla bijzondere wijze verdienstelijk heeft gemaakt voor de va[ landse lichte muziek. Zijn bekendste nummers zijn 'Papa' dit nu later'. Ook dance-dj Eddy de Clercq, zangeres Fay ÏSt$ j en het duo Rini Schreienberg en Emile Hartkamp heb- er. n Gouden Harp gewonnen. Schreienberg en Hartkamp tie niPonisten' tekstschrijvers en producers voor onder an- 1 Frans Bauer, Marianne Weber, Koos Alberts en Corry Ko- >ijn< De onderscheidingen worden maandag 21 februari uit- njn t tijdens het Gouden Harpen Gala 2000. De TROS zendt agen later een registratie uit. De Harpen worden uitge- oor Conamus en Buma, de vereniging van Nederlandse s en muziekuitgevers. i wil (rac iiantisch Russisch ballet t.a rc_. Via het Uit-bureau van K&O in Leiden zijn kaarten ime ïsvervoer te krijgen voor het avondvullend ballet 'Russi- amlet', op zondag 27 februari in het Lucent Danstheater Haag. Het dansspektakel is een creatie van de Russische jgraaf Boris Eifman, die zich liet inspireren door de tragi- ebeurtenissen rond tsaar Paul I. De voorstelling begint jb15 uu Voor meer informatie: 071 5141141. j?? me Moreau in Berlijn g|i* De Franse actrice Jeanne Moreau is in Berlijn gearri- ■jjj/oor een bezoek aan het 50ste Berlijn Film Festival. Op ^nival, waar ook haar film Mademoiselle (1966) te zien is, H|reau een Gouden Beer in ontvangst nemen voor haar he- Hrre. FOTO REUTERS All of Us in de startblokken voor het grote succes Vijf jongens en hun droom: Joëll (18), Joey (20), Fabrizio (20), Alex (24) en Eric (23) willen beroemde popartiesten worden. 'Brand New Start', het eer ste nummer van hun al bum, moet harten doen smelten en de wereld ver overen. Meisjes van Ne derland opgelet: All of Us komt eraan. AMSTERDAM FERDI DEN BAKKER Nederland heeft met All of Us eindelijk een tegenhanger voor de razend populaire jongens bands als de Backstreet Boys, Westlife en 'n Sine. De markt voor jongensbandjes is in Ne derland nog zeker niet verza digd, concurrentie is er binnen de landsgrenzen niet, de weg naar succes moet nog worden geplaveid. Daar hebben de jon gens van All of Us nu al ruim anderhalf jaar alles voor over, ze zetten zich voor 200 procent in. „Je moet er vol voor gaan. anders kom je er nooit, maar we hebben het volste vertrou wen dat het wel goed komt met ons", zegt Joey. De vijf kenden elkaar nog niet toen ze aan het avontuur van All of Us begonnen. Nu zijn het geen vreemden meer van el kaar, na alle uren die ze inmid dels samen in hotelkamers en studio's hebben doorgebracht. Tussen de repetities, spraakles sen en dansoefeningen door is de sfeer uitstekend, en waarom ook niet? Ze hebben voor de muziek gekozen, het is hun le ven, er wordt veel gelachen en het gaat tot nog toe lekker. Joëll: „We zijn al zover dat we een ei gen sound hebben, dat is toch een van de belangrijkste eigen schappen die een band moet hebben. Daardoor zijn we ook niet meer met andere jongens bands te verwarren." Dat Nederlandse publiek heeft ruim een jaar geleden al kennis kunnen maken met de All of Us: op de voorgrond: Alex (24) en Joëll (18), achter (v.l.n.r.) Joey (20), Eric (23) en Fabrizio (20). FOTO CPD/EVERT ELZINGA band, toen All of Us mee deed aan het nationale Songfestival. „We eindigden daar als voor laatste en dat was een hele te leurstelling. In de voorberei ding ging alles perfect", vertelt Joëll. Maar op het moment su prème ging niet alles zoals het zou moeten. We waren behoor lijk zenuwachtig, het was ten slotte ons eerste grote optre den." Bij elk optreden komen de vijf zingend, zonder instrumen tale begeleiding, het podium op. Het is volgens hen dé ma nier om te laten zien dat ze wel degelijk over voldoende zang kwaliteiten beschikken. Ze be seffen wel dat een bestaan als popartiest in Nederland niet al te gemakkelijk is. „Als we een Engelse band waren hadden we waarschijnlijk sneller aandacht gekregen. Want iets uit het bui tenland is natuurlijk veel inte ressanter dan iets van eigen bo dem. In Nederland moeten de mensen 't je echt gunnen, an ders kom je er nooit", zegt Eric. Hopend op succes is het voor de jonge band belangrijk veel mensen warm te maken voor hun muziek. Met 'Brand New Start' hopen ze een breed pu bliek te trekken. Met de Scho- lentoer, waaraan ze op verzoek van SBS 6 meededen, brachten ze zichzelf al onder de aan dacht bij hun doelgroep. Het was bovendien een uitstekende manier om uit te vinden welke van de liedjes het beste bij het publiek in de smaak zou vallen. Het eigen repertoire bestaat nu uit r&b, rock, pop, feestmuziek en ballads. „We zingen ook best veel covers, maar we willen zo snel mogelijk een groot arse naal aan eigen nummers heb ben, het liefst zelf geschreven natuurlijk. Maar dat is iets wat we nog moeten leren", vertelt Joëll. Met de single Brand New Start maken ze ook letterlijk een nieuwe start. Joëll: „We hebben sinds het Songfestival zo veel meer geleerd en zijn zoveel be ter geworden, nu zijn we echt klaar voor het grote werk." De afgelopen weken en maanden hebben ze hard gerepeteerd. En natuurlijk hebben de jongens heel veel media-aandacht over zich heen gekregen. Het heeft ze niet afgeschrikt. „Wennen was het wel, toen we voor de eerste keer een camera onder onze neus gedrukt kregen. Je moet oppassen dat je niet dichtslaatzegt Alex. All of Us heeft op dit moment al een behoorlijke aanhang. De vijf proberen via e mail en hun website de fans op de hoogte te houden van nieuwtjes. Eric: „Die berichten zijn niet altijd serieus. Zo hebben we laatst een vraag aan de fans voorge legd: wie van ons heeft de mooiste oren. Nu kunnen de fans ons alleen van een af standje zien als we op het podi um staan, maar ze waren una niem: AJex had een mooiste oren." Onbekommerde speurmusical THEATER RECENSIE DICK VAN TEYLINCEN Jeugdkomedie Amsterdam speelt Boeven pak van Ivo de Wijs (tekst) en Joop Stok- kermans (muziek). Regie Victor van Swaay Vormgeving: Ronald de Boer Choreografie: Suzanne Heijne Gezien op 11 februari in de Leidse Schouwburg. Riny Blaaser en Herry Hubert, telgen uit oude theatergeslach ten, richtten in 1987 de Jeugd komedie Amsterdam op om zo veel mogelijk kinderen te laten ontdekken hoeveel plezier je kunt beleven aan theater. Dat lukte gisteren goed: de schouw burg zat ongeveer vol enthousi ast jong publiek. Ivo de Wijs schreef een onderhoudend ver haal en componist Joop Stok- kermans is natuurlijk ook niet de eerste de beste. Samen maakten ze al vijf musicals voor de groep. Als Willenden gaat lo geren bij haar tante Max valt ze van de ene verrassing in de an dere. Eerst probeert de butler haar het huis uit te werken, dan verschijnen er twee Schotse ne ven waar ze nog nooit van ge hoord heeft, en een filmster maakt het wonderlijke gezel schap compleet. Als ze tante Max gebonden in de trapkast vindt, snapt ze al snel dat het vreemde bezoek te maken moet hebben met de familieparels. Dankzij het speurwerk van Wil lenden en tante wordt uiteinde lijk iedereen ontmaskerd. Boe venpak is een pretentieloze ko medie, waarvan de pittige lied jes sterker zijn dan het verhaal. Ivo de Wijs bloeit pas op als hij mag rijmen en knipogen naar het volwassen deel van de toe schouwers. Hilke Bierman (Wil lenden) trok alle registers van het traditionele kindertheater open, met een overdosis ener gie, een schokkerige motoriek en veel gezwaai met haar staar ten. Het lukte mijn deskundige uit de doelgroep niet daar een leeftijd aan te verbinden. Ze zingt uitstekend: een sterk punt van de hele groep trouwens. Kwaliteit is er genoeg bij alle medewerkenden, maar de lat ligt niet hoog. Boevenpak wil voor een onbekommerd avond je uit zorgen, en doet dat ook. TONEEL RECENSIE ZULSTRA >ten deuren' ('Huis clos') van iartre door toneelgroep Imperi- en bewerking Frank Brouwer. 1/2, Imperiumtheater, Oude n Aldaar nog te zien 12/2, 17 - 19/2 en 24 - 26/2 blauwe stoelen en een gemaakte vloer na is* lium volstrekt leeg. En [te is een kernbegrip in kter van Jean Paul Sar- instant bevinden zich I ee vrouwen en één man. agt lichte kleding, de lames gaan volledig in 'kleed. Het beeld daardoor nog killer en Alle aandacht gaat uit naar de wijze waarop de perso nages elkaar benaderen. We zenlijk voor dit stuk is immers de voortdurende verandering van strategie in de benadering van de Ander. Dat laatste mag inderdaad met een hoofdletter worden geschreven, omdat de ze mensen zichzelf proberen te zien in de ogen van de Ander. Sterker nog, de visie van de An der is bepalend voor de manier waarop de mens zichzelf ziet. Hoewel alle drie personages al dood zijn, staan ze elkaar niet temin voortdurend naar het le ven. De vrijheid van de ene mens is immers een potentiële bedreiging voor de vrijheid van de andere mens. Dat gegeven verbeeldt de achterliggende fi losofie van het stuk. Angst, een zaamheid en leegte zijn de sleu telbegrippen voor het lot van de mens die binnen dit denkkader 'gedoemd tot vrijheid' heet te zijn. Imperium heeft zich dus ge waagd aan een stevige theater tekst die het zonder handeling en zonder enige tijdsaandui ding uitsluitend, van de onder linge confrontaties moet heb ben. Dat is een krachttoer voor acteurs. De manier waarop Ma- nita van der Berg, Clara Smit en Johan van Amerom - drie erva ren Imperiumleden - dat op pakken, verdient waardering. Het is geen geringe opgave om een dergelijke tekst over het voetlicht te krijgen. Het resul taat is onvermijdelijk louter teksttoneel. Juist omdat de inhoudelijke ri valiteit tussen de personages onderling zo nadrukkelijk aan wezig is, valt extra op dat de spelers elkaar voldoende ruimte laten om te tonen hoe deze man 't meest aarzelt en steeds van standpunt verandert, ter wijl de beide vrouwen hun strijd via deze ene man spelen. Daar komen goed gespeelde momenten in voor. Meer mo gelijkheden hebben regisseur en spelers eigenlijk niet voor handen gehad. Dat is nu een maal de keerzijde van zo'n brok filosofisch geïnspireerd tekstto neel. >CHONE =>CHIJN Jeidse popcentrum LVC Qoog in de lucht een aagteken. Je kan hoog yiyipringen, je komt er >tbij want er is geen er naartoe leidt. En nie- veet eigenlijk wat het iet. Daar is het ook een ken voor. Ze zitten er itje mee, daar in het e directeur wil het vraag- en beetje leuk aankleden er tenminste nog naar ken. Maar verder... riest. Dat vraagteken had erbouwing van het LVC oepteken moeten zijn. ma uimte die boven de gro- i /an het LVC hangt, zou gesloopt en worden >verd in een galerij waar- VC-bezoeker zich kan ,s )uden met de belangrijk- yyg dteit van stappend pu- eni ijken en bekeken wor- tt slopen lukte nog wel, ieuwe voorzieningen heel duur en niet reali- tr. Nu hangt de 'dj-brug' cht overtuigend non- neel te wezen. Daar het, het kan niet anders, herinneren aan be- ■n ambities die, hoe 3k, nooit zullen worden Er was geen geld. leente vond dat de ver- ig van het LVC niet te- >cht kosten. Allicht, het al ruim een jaar op de MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Noordhollands Philharmonisch Orkest o I v Alexander Liebreich, m.m.v Janine Jansen, viool Gehoord 11/2, Stadsgehoorzaal, Leiden Groots en meeslepend. In twee woorden de heftige uitvoering door het Noordhol lands Philharmonisch Orkest onder lei ding van de jonge, scherpzinnig dirigeren de Alexander Liebreich. In korte krachtige gebaren, elke aanwijzing exact en functio neel, schildert Liebreich met zijn orkest een pracht van een drieluik. Als midden stuk het overweldigende Vioolconcert nr 1 van Max Bruch geflankeerd door twee programmatische spektakelstukken, de Ouverture Rienzi van Wagner en Rachma- ninovs Symfonische Dansen uit 1940. Hoewel Rachmaninov zo'n honderd jaar later componeert, lopen de luiken naad loos in elkaar over. Net als de drie delen in Bruchs vioolconcert waarin de ambitieuze Janine Jansen soleert. Dit concert is haar op het lijf geschreven. De pure noten al leen al vormen zwelgend mooie, oerro- mantische muziek. Maar Jansen doet daar nog een schepje bovenop. Ze trekt de ope ningsmelodie uit haar tenen, verlengt, ver zoet, verzacht tot een zilverzijden draad. Ze speelt van de luisteraar af, naar het or kest toe. In heftige bewegingen laat zij haar instrument hartstochtelijk zingen. Haar toon blijft te allen tijde loepzuiver en beheerst. Bruch, maar vooral Jansen maakt de muziek. Ze heeft de neiging om daarin iets te ver te gaan, maar wel op een verschrikkelijk mooie manier. Het orkest is onstuimig in en om haar heen in deel een en drie, en 'mild en overvloedig' in het te dere middendeel. Wagner en Rachmaninov zouden beide gemakkelijk kunnen ontaarden in klankor gieën en overtrokken sentiment. Maar Lie breich bereikt een sfeervol evenwicht. Schitterend is de celloklank in Wagners openingsmelodie. Groot koper en tromge roffel blijven feestelijk spectaculair. Als filmmuziek zouden de Symfonische dan sen het heel goed doen. Vorstelijk, vol kracht betoveren de blazers. De saxofoon kleurt verrassend in een plechtige melodie die afsteekt tegen de kabbelende fladde rende klank van de kleine blazers. Beteke nisvolle expressieve dansen, ijzingwek kend mooi gespeeld vol vraag- en uitroep tekens. gemeentelijke hitlist voor het Aalmarktproject. En je koopt ook geen nieuw pak voor een oom die al een jaar op sterven ligt. Vooral als hij van die kant van de familie is waar je toch al niet veel mee hebt. Bij zo'n lange lijdensweg weet iedereen dat het een uitge maakte zaak is, maar goed fat soen dicteert dat je een beetje behoorlijk lijk achterlaat zodat je later niets te verwijten valt. Dus krijgt de patiënt nog een likje mascara van ijverige vrij willigers en iemand kent nog wel een stukadoor die ook heel goed werk schijnt te leveren. Het kan niet lang meer duren of een verzameling vernuftig op gestelde sinaasappelkistjes doet straks dienst als podium en de stroboscoop wordt vervangen door vrijwilligers die ijverig met zaklantaarns in de weer zijn. Een ton. Het LVC kreeg voor de face lift van de gemeente een ton. Wat is een ton? Dat is het bedrag voor de facelift van één persoon, niet voor een gebouw. Het is net iets meer dan de vraagprijs van een New Yorks dj-coüectief of een maandje werken voor de nieuwe ge meentesecretaris (en die trekt heel wat minder publiek). Een ton. Laat ik de schrijnende tra giek van de situatie aan de hand van een voorbeeld meer invoelbaar maken. Twee hippe, zeer gewilde New Yorkse dj's lopen toevallig langs het LVC (ja, ik weet het, maar probeer je het toch voor te stel len). Directeur Ruud Visser komt op dat moment naar bui ten, knijpt in zijn handen en probeert ze voor een zacht prijsje te strikken. Kleine pauze. Daarna barsten de dj's in hoon gelach uit, lopen door en laten een beteuterde Visser achter. Hij weet zich geen houding te geven en telt zijn parkeergeld na. Een kwartje tekort. Vlak voordat de dj's als een stipje aan de einder verdwijnen draait één zich om en roept: „We doen dit weekeinde 'al een pri- vé-optreden voor jullie minister van binnenlandse zaken. Die kan ons wel betalen." Duidelijk? PABLO CABENDA LEIDEN SILVAN SCHOONHOVEN VERVOLG VAN VOORPAGINA De Lakenhal en het CBK op één locatie aan de Oude Vest levert, volgens de PvdA, een sterk cen trum voor beeldende kunsten in Leiden op. „Samenvoeging is een goede zaak, mits zorgvuldig aangepakt. Het zou doodzonde zijn als het samengaan van de twee goeddraaiende instellin gen geen winst oplevert. De som moet meer zijn dan optel ling van de twee delen", aldus de PvdA in de gisteren gepre senteerde notitie 'Naar een nieuw Leids kunstcentrum'. Duidelijk is dat de kunstuit leen, die er niet in slaagt kos tendekkend te werken, niet in het PvdA-plaatje van de samen voeging past. De sociaal-demo craten vinden dat deze instel ling heeft gefaald. „De doelstel ling om via de kunstuitleen een groter publiek te bereiken wordt nauwelijks gehaald", staat in de notitie. Volgens de PvdA zullen de ta ken van het nieuwe instituut grotendeels gelijk zijn aan die van het huidige CBK en de La kenhal, maar de partij hecht er groot belang aan dat de samen gevoegde instellingen proberen een nieuw publiek te bereiken. „De nieuwe instelling moet het publiek opzoeken, in de wijk, op de markt." Hoewel de fractie niet ver wacht dat een fusie direct kos tenbesparend zal werken, moet de samenvoeging op langere De kunstuitleen bereikt volgens de PvdA alleen hoger opgeleiden. termijn geld opleveren. Tijdro vende klussen ids sponsorwer ving kunnen efficiënter plaats hebben. Met name het CBK spint garen bij een fusie, denkt de PvdA. Wethouder Pechtold denkt dat het niet zo'n vaart zal lo pen. „We zijn net bezig om de kunstuitleen zonder verlies te laten draaien." CBK-directeur C. van Driel zegt in een eerste reactie dat de Leidse kunstuit leen voor een groot deel al kos- FOTO TACO VAN DER EB tendekkend is. De situatie waarbij de uitleen helemaal uit de rode cijfers is, ligt binnen handbereik. „De opbrengst van de Leidse kunstuitleen stijgt, in tegenstelling tot wat de lande lijke cijfers laten zien." -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 23