Krassen als traditie en levensbehoefte 'Soep met een vork' leuk, maar er blijft wat knage Cultuur Kunst Newman: grijzend, maar nog steeds springlevend Harry Mulisch houdt over boekenweekgestj 'Op hoop van zeg met thema van alle \uuu't-Lara Award voor Argentijnse, Chinese en Deense regisseurs overleden MAANDAG 7 FEBRUARI 2000 JEBRU Maartje houdt lezing Amsterdam Schrijver Maarten 't Hart verscheen gisteren als Maartje op een bijeenkomst van Stichting Literaire Activiteiten Amsterdam voor een lezing over travestie. Volgens 't Hart, die enkele jaren geleden uit de kast kwam, bestaan over travestie al lerlei vooroordelen en misverstanden. In zijn lezing getiteld 'Geheime Diva? een Miss verstand' probeerde hij een aantal daarvan recht te zetten, en zo nauwkeurig mogelijk uit te leggen waarom hij bij tijd en wijle als vrouw verldeed gaat. De Stichting Literaire Activeiten Amsterdam organiseert al enige tijd niet- academische en informatieve colleges waarin auteurs stilstaan bij onderwerpen die hen ter harte gaan. Schrijvers als J. Bernlef, Charlotte Mutsaers en Joost Zwagerman gingen 't Hart al voor. FOTO ANP Prijs schrijfster Harry Potter-boeken londen De schrijfster van de populaire Harry Potter-kinder- boeken, J.K. Rawling, is door British Book Awards tot auteur van het jaar uitgeroepen. Met haar avonturen over een jongetje dat toveren kan, passeerde Rawlings vijf andere genomineerden, onder wie horrorschrijver Stephen King. Producers songfestivallied eisen verbod haarlem De producers van Marlaynes songfestivallied 'One good reason' willen dat Sony Music onmiddellijk stopt met de exploitatie van de single. Dat hebben zij vrijdagmiddag in kort geding geëist voor de president van de rechtbank in Haarlem. Doet de platenmaatschappij dit niet, dan zou zij volgens de producenten moeten worden veroordeeld tot het betalen van een dwangsom van duizend gulden per dag. Volgens Sony is de exploitatie van de single echter al in september vorig jaar stop gezet. De producenten, Alen Michael en Tjeerd van Zaanen, zeggen dat zij vorig jaar met de maatschappij in zee zijn gegaan onder de voorwaarde dat z^een heel album met Marlayne mochten produceren. Dit is echter nooit gebeurd. Zij beweren dat ze Sony nooit uitsluitend de rechten van het songfestivallied hebben verkocht. De advocaat van de producenten vroeg de rechtbankpresident de platenmaatschappij te veroordelen tot het betalen van een bedrag van in totaal 140.000 gulden aan de producenten. Weduwe vindt filmscripts van Kubrick londen De weduwe van Stanley Kubrick heeft in een stapel pa pieren van haar in maart vorig jaar overleden echtgenoot diver se filmscripts gevonden. De regisseur van onder meer 'A Clock work Orange' schreef ze toen hij achttien jaar was. Christiane Kubrick, die meer dan veertig jaar met de Amerikaanse filmre gisseur getrouwd is geweest, vond de scripts volgens de Britse zondagskrant The Sunday Telegraph bij de voorbereiding van een documentaire over diens leven. Het gaat om een reeks thril lers en oorlogsfilms, samen honderden pagina's. Sommige zijn onvoltooid. Andere zijn door de hanenpoten van Kubrick on leesbaar. De filmmaatschappij Warner Brothers zal de scripts publiceren op een website op internet. Ook de scenario's van beroemde films als '2001 A Space Odyssey', 'Dr Strangelove' en 'A Clockwork Orange' zullen daar te lezen zijn. jeugdtheater recensie paulien koopmans Voorstelling: 'Soep met een vork' döor Virga Lipman Gezien gistermiddag, LAK- theater, Leiden. De rebelse titel belooft al veel: 'Soep met een vork'. In deze voorstelling van de Leidse Virga Lipman, die gisteren in premie re ging, is deze rare manier van eten een signaal van verzet. Het meisje Jelena is samen met haar moeder vanuit een oor logsgebied naar Nederland ge vlucht. Haar vader is achterge bleven. Tijdens de vlucht ziet Jelena haar vader fietsen over de wolken. Jenena denkt daar om dat haar vader dood is, maar er is niemand die haar dat kan vertellen. In 'Soep met een vork' ge bruikt Virga Lipman voor het eerst poppentheater met mime en dans. Al eerder werkte ze sa men met mimespeler Mike van Alfen bij 'Lichtjes uit de zee', maar de toevoeging van dans is nieuw. De samenwerking met choreograaf Feri de Geus blijkt een gelukkige combinatie. Op vallend is ook dat Virga Lipman voor het eerst een actueel on derwerp heeft gekozen als basis voor haar stuk: de oorlog in Bosnië. 'Soep met een vork' is een as sociatieve en beeldende voor stelling geworden, luchtig maar met een droevige ondertoon. Virga Lipman probeert in beeld te brengen wat het betekent om je huis te verlaten en om ergens anders te gaan wonen. Mooi is daarbij de vergelijking met een schildpad. Want waar een schildpad ook heengaat, met zijn huisje op zijn rug, is hij al tijd thuis. De zelfgemaakte poppen zijn prachtig en het spel met de per spectiefwisselingen tussen Vir ga en haar poppen blijft aange naam verrassen. Het is verba zingwekkend hoe snel ze kan wisselen van rol, en hoeveel verschillende rollen ze tegelijk speelt: oma, struisvogel en schildpad, of Jelena en haar moeder. 'Soep met een vork' blijkt een opeenstapeling van goedgeko zen momenten: soms is Jelena boos en mist ze haar vader en soms is ze vrolijk. Toch wordt het verband tussen die mo menten niet altijd duidelijk. Als toeschouwer raak je daardoor de (rode) draj kwijt. Ook bierks< de betekenis) aan het stuk vou' het om de Jwedst iemands doof'aoe"" vader van 1®PU toch terug? 11111 heid lijkt te ir06' nie voor het pub(f.e staat uit vierjp'i f een vork' is'^ntoi voorstelling, f en mer dat er ietf^11 Scratch Muziekdagen trekken weer duizenden koorleden Een stemmig 'Land of hope and glory' gevolgd door een vrolijk 'He's a jolly good fe-hel-low... and so say all of us!' Voor aanvang van de Musical Highlights, het tweede onderdeel van de Scratch Muziekdagen in de Leidse Pie terskerk, beginnen honderden koorleden spontaan te deinen en gaan hun kelen vanzelf mee. Ook orkestleden laten zich niet onbetuigd. Een van de organisatoren rea geert verbaasd: ,,Dit is nog nooit gebeurd." het alsof we in een andere eeuw zijn beland. De kerk heeft zijn functie terug: honderden men sen zingen in een ongekende saamhorigheid de spanning uit hun lijven. Maar binnen gebeurt het. Als de jonge, expressieve sopraan Evelyn Kallansee haar solopartij inzet en met glasheldere stem 'Send in the clowns' zingt, gaat er een merkbare huivering door de kerk. Koorleden houden zich stil, alleen het orkest speelt mee, en er klinkt, wonder bo- leiden caroline van overbeeke Misschien is het die zaterdag avond buiten de kerk nog wel sfeervoller dan binnen. Op een buitengewone voorjaarsdag midden in de winter is een hel dere nacht gevolgd. De argeloze voorbijganger blijft verwonderd staan op het Pieterskerkplein als hij de muzikale klanken hoort die zich tot buiten de dik ke kerkmuren verplaatsen. Denken we de auto's en de straatlantaarns weg, dan lijkt Dirigent Martin van der Brugge. FOTO HENK BOUWMAN ven wonder, niet één valse noot. Voor de twaalfde keer al weer wordt er gescratcht in Lei den. Met vrijdagavond de Mes siah van Handel, zaterdag de Highlights en zondagavond de opera's van Verdi. To start from scratch ofwel beginnen vanuit het niets. Na een dagje repete ren en ontzettend veel lol, volgt 's avonds de uitvoering voor fa milieleden en vrienden van de bijna duizend amateur-muziekmakers. „En ik zie ook nog een a twee muziek liefhebbers, zo hier en daar", aldus 'verteller' Jan Tazelaar die met zijn toelichting vanaf de kansel de kunsten van Docto randus P. doet verbleken. Er zitten zeker niet alleen fa milieleden in de zaal. Veel Lei- denaars laten zich deze vrolijke avond op een van de meest sfeervolle plekjes in hun stad niet ontzeggen. Aan dirigent Martin van der Brugge (bekend van onder meer Otis) de taak om de muziek van de Musical Highlights ook echt als muziek te laten klinken. Slechts één keer moet hij aftikken: bij een moeilijk stuk uit de musical 'Anatevka', als ook de profes sionele solisten hun partij te laat inzetten en de koorleden blijvend van slag zijn. „Dit knippen we even uit het con cert." Maar er gaat nog meer mis, anders zou de scratch de scratch niet zijn. Valse noten worden echter met evenveel gemak onder de stoelen geveegd, anders zou er geen .einde aan het optreden komen. Zo tobben de orkestle- Het scratchkoor zaterdagavond in de Leidse Pieterskerk. den wat af met de moeilijke ou verture uit 'Oklahoma'. Voor aan zit een violist die of zijn in strument niet heeft gestemd, of de verkeerde noten voor zich heeft. Hij krast in elk geval op gewekt maar in alle tonen vals. Zoals de verteller het ver woordt: „Soms is het moeilijk om op grond van het gebodene vast te stellen welk stuk er pre cies klinkt." Deze opmerking komt hem overigens op een enorm boegeroep te staan. Vals of niet, de jonge dirigent Martin van der Brugge staat de hele avond te stralen. Hij heeft er zichtbaar lol in en zwaait soms zo hard met zijn armen, dat hij de muziekstandaard van de cellisten omgooit.Tot de pauze loopt het allemaal niet vlekkeloos, hoewel de kelen aardig gesmeerd zijn bij 'Mas querade' uit 'Phantom of the opera'. „U herinnert zich mis schien de try-out van deze avond die een tijdlang in het Circustheater heeft gelopen?!', vraagt de verteller het publiek dat antwoordt met gegrinnik. De echte hoogtepunten ko men na de pauze. Na een inter mezzo - de fluitscratch - met twintig dwarsfluitspelers die onder leiding van Marieke van der Horst een zelfgeschreven stuk spelen met fragmenten uit onder meer 'Fame' en 'The sound of music'. „Let's start at the very beginning", zingt de sopraan Kallansee vervolgens, moeiteloos op de fluiten aan sluitend. „A very good place to start. When you read you begin with A, B, C, When you sing you begin with do re mi..." Ze doet met haar 'Do re mi' uit 'The Sound of Music' Julie Andrews verbleken. Orkest en koor ver tolken de vier nummers uit de ze musical vrijwel vlekkeloos. Ook tenor Jan Goossens mist de bariton-noten niet in 'Edel weiss' en haalt na afloop opge lucht adem om vervolgens met >ft bii FIFA n ror foi Kalot oek Kallansee het e 22- uit 'West Side wer ten. t de i Het liedje '1 ar d onduidelijke i 1° programma gi ?ens Jan Goossens frica met een hit ,,Tho' your di 'erw; and blown. V rotes with hope in men you'll never w tn g scheelt niet vtlankt kers worden lk h haald. Na ee re it plaus (koor erfA aa mee) volgt dep o> nummer, maa >and gen door de sovan noren, bassen ie z nen uit het scr Jg 11 na blijft de kerl aan: tig. 'Martin berjst o dankt, Martin,pge bedankt., tie, een leven: (Anatevka) zeil scratchers wetel muziek recensie hans keuzers Concert Randy Newman Gezien: 5/2, Stadsgehoorzaal, Leiden „Ik had zeven jaar niet voor de spiegel gestaan en toen zag ik ineens grijze haren." Randy Newman mag dan een tijdje over zijn nieuwe studio-album 'Bad Love' heb ben gedaan, zijn bijtende spot heeft de vijftiger in elk geval naar de Stadsgehoorzaal mee genomen. Na acht jaar huwelijk lijkt de tijd weer eens rijp voor een liefdeslied, maar Randy kiest niet voor een lied voor zijn partner maar voor eentje waar in zijn ex-vrouw centraal staat. Het wonderschone 'Miss You' is één groot excuus voor het verleden. 'You're laughing yourself sick' zingt Randy, want de Amerikaan mag zijn ex mis sen, de helft van zijn royalties moet hij ook achterlaten. Zingen blijft natuurlijk het zwakke punt van de Amerikaan. Hoorbaar moeite heeft hij met de laatste hoge noten van een' zin. Newman gebruikt het ech ter als een wapen, dopr expres het valse outro opnieuW te ver tolken. „Niemand gaat meer uit el kaar, zelfs de Moody Blues en Styx zijn weer als groep terug." Volgens Newman uitgebluste artiesten die voor de zoveelste keer hun kunstje doen en totaal inspiratieloos zijn. Met het do delijke 'I'm dead' rekent New man af met al die collega's en de Stadsgehoorzaal zingt als tweede stem uitbundig He's dead'. Datzelfde bonkige piano-spel komt terug in het één-tweetje met Karl Marx die zich onge twijfeld in zijn graf omdraait als Newman zingt dat er verschil len zijn, maar ja 'the world isn't fair'. Bij de overgeorchestreerde platen van Randy Newman val len de veelheid van stijlen op. Met alleen piano als begelei dende factor klinken de num mers een stuk eenvormiger. De rustige nummers werken in de ze setting het best. Zo wordt 'Germany before the war', met zijn weinige tekstfragmenten over een kinderlokker in Düs- seldorf subliem ingetogen ver tolkt en houdt 'Baltimore', met een grappig vals intro van 'House of the rising sun', nog steeds zijn dwingend karakter. Er is niemand die de zin 'Lis ten to the people paying just for me' van 'Lonely at the top' zo sarcastisch uit zijn mond kan laten komen als Randy New man. En niets is minder waar want de zaal ging zaterdag zeld zaam makkelijk overstag voor de man zonder stem, maar met de liedjes én de briljante tek sten. De vijftiger is nog steeds 'alive and kicking', een songtitel van de al jaren voor 'dead' ge houden Simple Minds. dordrecht Harry Mulisch, de schrijver van het boekenweek! bezoekt tijdens de boekenweek vijf plaatsen inj geeft vraaggesprekken en praat over zijn boek L brief en de waarheid' over de affaire Jules CroiJ zijn eigen ontvoering ensceneerde. Mulisch bej^ op 16 maart in de Augustijnenkerk in Dordrechtl gens naar Bussum, Wageningen, Tegelen en eirij dam. Het boek van Mulisch wordt uitgegeven in 760.000, de grootste oplage ooit. Het thema va) durende boekenweek is dit jaar de Klassieke Oud rotterdam anp De legendarische Franse re gisseur Claude Autant-Lara is zaterdagochtend in een ziekenhuis in Antibes aan de Cóte de Azur op 98-jarige leeftijd overleden na een langdurige ziekte. Autant-La ra regisseerde in zijn lange carrière een zestigtal films, waarvan 'La Traversée de Pa ris', 'Le Diable au Corps' en 'Le Comte de Monte-Cristo' (naar de roman van Alexan dre Dumas) de bekendste zijn. In 1968 draaide hij zijn laatste grote film: 'Le Fran- ciscain de Bourges'. De Franse president Chirac uitte zijn leedwezen over de dood van Autant-Lara. „Een grote meester is van ons heenge gaan, wiens stijl vol was van elegantie en raffinement." In zijn jonge jaren gold Autant- Lara als links en antifascis tisch, in zijn latere levensja ren viel hij op met zijn rechts-radicale en antisemi tische uitspraken. Hij zorgde voor een schandaal toen hij voor het extreem-rechtse Front National van Jean-Ma- rie Le Pen zitting nam in het Europees Parlement en met een tekeer ging tegen de VS. Tijdens de afsluiting van het In ternational Film Festival Rotter dam (IFFR) zijn zaterdagavond de VPRO Tiger Awards uitge reikt voor jonge getalenteerde regisseurs. De drie awards gin gen naar de Chinees Loy Ye voor zijn film 'Suzhou River', naar de Argentijn Pablo Trape- ro voor zijn productie 'Mundo Grua' en naar de Deense Katrin Ottarsdóttir die 'Bye Bye Blue Bird' maakte. Aan de prijs is een bedrag verbonden van 10.000 euro. De belangstelling bij het pu bliek voor het Rotterdamse filmfestival was groter dan ooit. Dit jaar zijn tijdens het festival 320.000 bezoeken afgelegd. Dat leverde een recette op van 1,9 miljoen gulden, zo becijferde de organisatie. Vorig jaar wer den ruim 300.000 bezoeken ge teld. De organisatie noemt het op merkelijk dat van het publiek 30 procent het festival voor het eerst bezocht, zo bleek uit een publieksonderzoek. Daaruit werd ook duidelijk dat minder dan 5 procent klaagde over de service van de organisatie. En 78 procent van het publiek oor deelde positief tot zeer positief over de kaartverkoop. Eerder tijdens het festival kwamen klachten over lange wachtijden en over het feit dat vrijwel alle films al snel waren uitverkocht. Het filmfestival in Rotterdam is het op een na grootste ter we reld, gemeten naar publiek. Al leen op het festival in Berlijn werden vorig jaar 30.000 bezoe ken meer afgelegd. Voor de VPRO Tiger Awards Competitie waren veertien films geselecteerd. De jury noemde het opvallend dat alle films zo sober en ingetogen van aard waren, „of het nu een tra gedie, een politieke sociale ver handeling of een komedie be trof'. Suzhou River kreeg zijn award „voor zijn experimenten en zijn succesvolle evocatie van verlies en verwondering in de moderne stad, aldus de jury. De film 'Mundo Grua' werd ge waardeerd „voor zijn sterke ge voel van realiteit en menselijk heid en opmerkelijk ingehou den stijl voor een debuterende regisseur. En de jury noemde 'Bye Bye Blue Bird' van de Deense regisseuse „een hart verwarmende karakterisering met een buitengewoon gebruik van kleuren en locaties, die de film plezierig maken om naar te kijken." De Canal+ Publieksprijs ging dit jaar naar 'Shower' van Zhang Yang. Met deze film werd Zhang Yang al winnaar van de Gouden Alexander en de publieksprijs op het festival van Tiger Award-winnaars Pablo Trapero, Lou Ye en Katrin Ottarsd-ttir. Thessaloniki. 'Shower' gaat over de Chinese waarden die verloren dreigen te gaan, zoals vriendschap, familiebanden en gemeenschapszin. De film speelt grotendeels in een open baar badhuis in Beijing. Dezelfde avond werd ook de Fipresci prijs van internationale filmcritici uitgereikt, eveneens aan Pablo Trapero voor 'Mun do Grua'. De Movi Zonejonge- renjury kende de prijs toe aan de Zweedse film 'Fucking Amal' van Lukas Moodysson over twee jonge pubermeisje die ver liefd worden op elkaar. De Ja panse regisseur Miike Takashi kreeg tenslotte de KNF Prijs van Nederlandse filmjournalisten voor zijn film Audition'. jeugdtheater «recensie paulien koopmans Voorstelling 'Op hoop van zegen' door Maccus. Regie: Jos van Kan. Muziek As- trid Kruisselbrink. Gezien: 5/2, Leidse Schouwburg Als je klein bent, doe je vaak wat je ouders willen. Naar de kapper gaan, ook al doet dat pijn. Naar opa en oma, ook al stinkt het daar naar sigaren. En naar muziekles, ook al is een blokfluit stom. Deze sociale wetmatigheid is een opvallend nieuw thema in het muziekthe aterstuk 'Op hoop van zegen' van Maccus, dat zaterdagavond in de Leidse Schouwburg in première ging. Precies honderd jaar geleden werd dit vissers- drama van Herman Heijermans voor het eerst gespeeld. Het was wereldwijd een succes, omdat het op een bijzondere manier afweek van het bekende historische en romantische to neel. 'Op hoop van zegen' had geen duidelijke inhoudelijke ontwikkeling. Het was veel meer een situatieschets waarin de personages op een verstik kende manier gevangen zitten. Alleen in Rusland had Heijer mans een zielsverwant. Daar schreef Tsjechow soortgelijk theater met stukken als 'Drie zusters'. Het verhaal van 'Op hoop van zegen' is een dwarsdoorsnede uit het leven van een vissersfa milie, met moeder Kniertje, zusje Jo en Barend. De vader en twee zoons zijn verdronken op zee. In het verhaal wil reder Bos de 'Hoop van Zegen' op een dag laten uitvaren. Hij vraagt Barend om alsj knecht mee te durft niet omda ronde doet dat Onder druk vai gaat Barend toi een hevige stoRfe boot en &ijgt o zeemansgrajf. an Het oorspron stuk was een a_ misstanden uit J pij. Deze was ge ders die slechte op stuurden in zouden vergaan!™! verzekeringsgeld strijken. Bij 'Op y d gen' van Maccus )e'( van Kan gelukt st; meer universeel *Er stuk te leggen. N ln tie tussen oudeiw meer centraal. Mf n cus een dwingen :aa legt: bewust of o 1 b' ouders vaak dat net zo gaan leven EN' Desondanks isrEr zegen' geen zwa "e Het spel wordt v iua gewisseld met i,a Kruisselbrink nJ 8' prachtige compt *P sten van Heijert f" spiratiebron hie f Hollandse leven 'Jk mansliederen. M*en weet ze voelbaarÏSI' in woorden niet lre is: de angst voor dood, maar ook lel griezelen. Daarmi [ev van zegen' een b®sl gelijk subtiele vo1 een nieuw themf1?' tijden is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16