voer oorlog om vrede met mezelf te hebben' Mensenlief dienst van componisten in wie wij geloven' Tobé maakt feest van zwanenzang scp Leiden Regio vol] Advocaat Kick Jurriëns uit Noordwijk heeft nog nooit gezag of macht geaccepteerd y int J betraP Je niet °P omfloerst om epHij zegt de dingen zoals hij ze enen >elt- En Publidteit schuwt hij al tischp't-Publiciteit is de kern van de ms ftAts juridische procedures niet Bene vielpen, zoek ik de pers op, want benaiat ik gelijk heb. zal ik het krij- emetPttt ™et iinksom' dan lukt het ïieui „"jechtsom. die ni^bij, een rebel, zegt hij van ■die vasthoudendheid inmn •et ik niet. Mijn vader kon je als .genieur bij het ministerie van eder geval niet zo omschrijven, jnschap van rebellie zit wel mijn karakter ingebakken. Ik >it macht en gezag geaccep- lentiële momenten ga ik de t alleen dan heb ik vrede met l is geboren in Nijmegen. Hij :te van vier kinderen en werd dexe zoon naar het Sint Domini- „Ik heb een zeer de- Daiolopleiding genoten, want ik over vijfjaar HBS gedaan. Ik intrigf onmogelijk, vooral toen ik de ouderan de katholieken in de gaten an Lol op een gegeven moment was d om gehannes op school zat en ander, diploma maar eens te halen, r zo dioment kreeg ik ook goede rij de votuurlijk wel van het Dominicus !t nuieb de opleiding op een open- ize afgemaakt." lanadokte de 'grote vrijheid'. Hij Üc vinden bij de Koninklijke Mari- „Dat was zo'n beetje de club van Nederland, maar ik om in zo'n keurig uni- en en het opende de weg naar dierstiden en mooie vrouwen. Het fascinerend. Ik had eerder echtevet dan m'n rijbewijs. Het va- woelsoms leuk, maar soms ook oóend. Het hield je maar uit het le vrouwen vandaan." vezigtijd beleefde hij als helikopter- peleiï Noordpool. „Het was de tijd n nde Oorlog, maar iedereen wist re dien zat. Prachtig toch, een beetje iltijdorse fjorden achter de Russen ok cb echt met tranen in m'n ogen vinden. Voelde me een kind van dek had wel het mooiste beroep erinjld, kreeg geld toe en m'n ook nog gepoetst. Zag de iln een jonge walvis en m'n man- is en vanuit de helikopter een slof dim een kruik jenever in de toren en assische onderzeeër. Wild ver- e dee. Je zocht de dode hoek van de mzeo'n duikboot op, met de heli er {aan hangen en gooien maar." er een abrupt einde aan die pe- n df Jurriëns een officier van de n dse marine ('Ergens in een kroeg, dez Portugal') de waarheid had ge- lachfnerikaanse militair zei proble- iteit'n geweten te hebben omdat hij enisïorlog in Vietnam een aantal os- gen odgeschoten. Hierdoor was het ?den In Neerlands Postduiven Orgaan adverteert mr. K. Jurriëns uit Noordwijk als Advocaat van de Duiven. Als 'fervent duivenliefhebber én uitstekend advocaat' is de toevoeging in de annonce in het postduivenblad. Maar Jurriëns is vooral bekend als koeien- en wateradvocaat. Vervuild slib, verontreinigde modder, ondergelopen velden, hij loopt er net een stapje harder voor. Zijn betrokkenheid met kweker Piet van den Berg in Lisse is groot. „Die man is stukgemaakt door de overheid. Ik zal die vlerken van het waterschap op de knieën krijgen. Op essentiële momenten ben ik bereid de oorlog in te gaan, want alleen dan heb ik vrede met mezelf." gehele dorp in een economische malaise terechtgekomen. „Ik begreep daar niets van. Ik zei hem dat hij die opdracht had moeten weigeren als Jiij dat niet met z'n geweten had kunnen rijmen. De volgende dag-moest ik bij de hoogste baas komen. Was daar al behoor lijk boos over, want ik begreep niet waar ie zich mee bemoeide. Ik legde hem wel ge duldig uit dat als puntje bij paaltje komt ik de norm bepaal. Dat kwam uit de grond van m'n hart en dat vind ik nog steeds. Ie der normaal mens weet toch dat hij beve len niet zomaar moet opvolgen." Deze zienswijze werd de beroepsmilitair niet in dank afgenomen. Hij werd binnen een week van boord gehaald en naar de psychiater gestuurd. „Ik werd niet voor gek verklaard, maar heb wel zelf mijn ontslag aangeboden. Omdat ik volgens het contract nog een paar jaar te gaan had, ben ik die laatste jaren overal en nergens gedumpt. Eerst nog als eerste officier op een fregat waar ik flink orde op zaken heb gesteld en later op een mijnenjager. Dat laatste vond ik echt niks, want ik had tenslotte in de top van de westerse defensie gewerkt. Het gaf me wel de gelegenheid mijn studie rechten, waarmee ik al een tijdje bezig was, af te maken." Solliciteerde nadat hij de dienst had verla ten en zijn studie had afgerond bij een Rot terdams advocatenkantoor. „Ik heb een ongebruikt stel hersens in de aanbieding", was z'n 'reclameslogan'. Leerde daar het 'lezen en schrijven' van de advocatuur en werd vervolgens hoofd juri dische zaken bij het Gemeentelijke Haven bedrijf van Rotterdam. Vooral het Rijnproject, het saneren van het baggerprobleem in Rotterdam, gaf hem enorme voldoening. „Het begon in die tijd duidelijk te worden wat de gevolgen van waterverontreiniging zouden zijn. We mochten twaalf miljoen verspijkeren. Ik heb toen met de bazen van de meest ver vuilde industrieën in Nederland, Duitsland en Frankrijk afspraken gemaakt en goede resultaten bereikt. En geleerd hoe belang rijk de publiciteit is. Ik had vriendjes bij Greenpeace en vond het zelf ook maat schappelijk relevant dat dit probleem werd aangepakt. En ik heb het altijd leuk gevon den om een beetje tegen het establishment aan te schoppen." Het aanpakken van de Duitse captains of industry noemt hij een prachtig wapenfeit. „We wilden doordringen tot de koppen van de besluitmakers van de echt grote indu strieën. Op een gegeven moment waren we het binnen ons team eens over de strategie hoe we die mannen moesten aanpakken. Uiteraard rechtstreeks, maar dat had aan vankelijk geen succes. We probeerden het via de omweg van hun gezin. Niet via hun vrouwen, want daar waren ze al mee uitge praat, maar via hun kinderen. We hebben toen veel geld van die twaalf miljoen gesto ken in een campagne op Duitse scholen. De boodschap was dat de Rijn heel vies was en dat de industrie daar de schuld van was. Als een kind van zo'n captain dat thuis aan de orde stelt, gaat zo'n man nadenken, was onze gedachte. Dat bleek in de praktijk ook te kloppen, maar het duurde natuurlijk wel jaren." Op een gegeven moment was het project min of meer afgerond en kon Jurriëns, die kantoor houdt in Lisse, met een riante af vloeiingsregeling vertrekken. „Ik krijg tot m'n 65ste tachtig procent van mijn salaris. Nu, daar hoefde ik geen drie seconden over na te denken, want daardoor was ik finan cieel onafhankelijk en kon ik m'n oude vak weer oppakken." Strafzaken, faillissementen en arbeids- en familiezaken zag hij niet zo zitten. „Ali mentatiezaken met gescheiden moeders met drie kinderen die iedere dag huilend opbellen of er al nieuws is van die schoft van een kerel, hebben niet m'n grootste in teresse." Neen, waterzaken, daar loopt hij het vuur voor uit z'n sloffen. Vervuild slib, verontreinigde modder, koeien die sterven nadat ze vervuild slootwater hebben ge dronken, ondergelopen polders. Daar legt hij z'n ziel en zaligheid in. „En ik heb er verstand van." Zoals de zaak met kweker Piet van den Berg uit Lisse. „Dit is het meest tragische verhaal dat je maar kunt bedenken." Deze Lissese kweker zag in enkele jaren zijn florerende bedrijf naar de knoppen gaan, nadat het waterschap De Oude Rijnstromen in het begin van de jaren negentig het waterpeil in de Zilkerpolder had verhoogd. „Ik zal de bestuurders, die liegen en bedrie gen, zelfs voor de rechtbank, op de knieën krijgen. Die arrogante, domme vlerken van het waterschap zullen op een dag bakzeil halen", zijn uitspraken die niet in een boze bui uit z'n mond komen, maar die hij keer op keer poneert. In zijn pleidooien schrijft hij over 'veelvuldig onrechtmatig handelen' van het waterschap en het 'arrogant vol harden' in verkeerde opstellingen en het niet bij 'machte zijn om te leren van ge maakte fouten'. Daarnaast laat hij geen middel onbeproefd. Behalve rechtszaken, ook in hoger beroep, liet hij onlangs beslag leggen op de reke ning van het waterschap ('Was echt hart stikke leuk, iedereen daar over de rooie') en spant nu weer een kort geding aan tegen de Raad van Rechtsbijstand ('Nog nooit ge beurd'). Dit is het orgaan waar Jurriëns als advocaat z'n geld vandaan moet krijgen, omdat Van den Berg inmiddels volledig aan de grond zit. „Maar ik laat Van den Berg niet zakken, die man is door de overheid naar de bliksem geholpen en zijn vrouw is door al die ellen de ziek geworden. Dit voormalig succesvol le en trotse kwekersechtpaar moet nu be delen bij diezelfde overheid die hen kapot heeft gemaakt. Daar lig ik wakker van en daar voel ik me bij betrokken. Nou en! Ik ben door die betrokkenheid niet minder professioneel bezig. Tot nu toe heeft Van den Berg van de rechter vrijwel steeds gelijk gekregen, maar hij heeft pas een deel van het geld binnen en daarmee heeft hij net de schulden kunnen betalen die zijn voortge komen uit zijn faillissement. Ik gun dit echtpaar een behoorlijke oude dag. Zolang die mensen nog energie hebben om door te vechten, heb ik het zeker..." .7 FEBRUARI 2000 LIDY VAN DER SPEK Concert: 'Die Schöpfung' door Cappella pro Cantibus o.l.v Theo Tobé, m.m.v. Djoke Winkler Prins, sopraan, Liduin Stumpel, alt, Robert Getchell, tenor, Charles van Tassel, bariton, Theo Goed hart, davecimbel en het Randstedelijk Begeleidings Orkest. Gezien: gistermid dag. St. Willibrorduskerk, Oegstgeest. Evenals Theo Goedhart enkele maanden geleden gaat nu ook Theo Tobé zijn kamerkoor verlaten. „Tot groot verdriet van de koorleden", aldus Geert Zaaijer, één van de ze ven tenoren die Capella pro Cantibus rijk is. „Maar als je gaat verhuizen naar het oos ten van 't land zit er niet veel anders op." Het koor hoopt onder een nieuwe dirigent het niveau te handhaven, wellicht te verho gen. Laten we het voorlopig houden op 'handhaven'. Want Cappella pro Cantibus zong al overtuigend, maar deze keer in Tobé's zwanenzang 'Die Schöpfung'. van Haydn extra geïnspireerd en stralend, alle droefheid ten spijt. Er zijn dan ook uitstekende solisten en een door en door betrouw baar Randstedelijk dat zo licht als een veer alle kleuren van de schepping oproept. De klank én samenklank van zin derende Ruiten, geweldige pauken, ruisende violen en stralend 'klaroen'geschal wer ken geweldig! De bariton Charles van Tas sel en de sopraan Djoke Wink ler Prins zingen het weliswaar superromantische duet 'Mit dir erhöht sich jede Freude' hartbrekend mooi. Indruk wekkend hoogtepunt is ook 'Nun ist die erste Pflicht er- füllt' gezongen door Charles van Tassel, voorafgegaan en ondersteund door een spran kelende clavecimbel en cello. Sfeervol en bewogen zingt de tenor Robert Getchell 'Aus Ro- senwolken bricht der Mor gen'. Uitspraak, articulatie en betrokkenheid zijn bij deze drie solisten optimaal. Cappella doet de rest. JGeurzuiver en vlinderlicht zijn de achtergrondkoren. Dy namisch en gloedvol de grote koren en het imponerende slotkoor. Er wordt in een aan stekelijk levendig tempo ge zongen. De contrasten zijn zinvol en smakelijk gekozen. Natuurgeweld wordt nergens loodzwaar of schreeuwerig. Tobé kiest voor een verfrissen de vitale romantiek, Haydn overigens ook. Van deze eens gezindheid krijg je een kick. De scheidende dirigent maakt van zijn zwanenzang een be hoorlijk feestje! Cultuurcoryfeeën willen impasse rond Filmmuseum doorbreken AMSTERDAM ANP Enkele tientallen coryfeeën uit de Nederlandse kunst- en cul tuurwereld willen 'een commis sie van goede diensten' om de impasse rond de vorming van het Instituut voor de Beeldcul tuur te doorbreken. Zij willen dat staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur) zo'n commissie instelt. Het bestuur van het Filmmuseum in Amsterdam besloot onlangs niet te verhui zen naar Rotterdam en zelf standig te blijven. Cultuurcory feeën als Chris Dercon (direc teur Boymans van Beuningen), filmmaker Fons Rademakers en publicist Jan Blokker vinden dat door dat besluit zowel de toe komst van het Instituut voor de Beeldcultuur als van het Film museum in gevaar zijn. Zij vra gen in een brief Van der Ploeg de discussie 'te verheffen boven de rivaliteit tussen Amsterdam en Rotterdam en boven per soonlijke meningsverschillen.' igskend Schönberg Ensemble wil met zijn tijd meegaan se!' tfc' 1 sfv£N rica igin een studenten jaar later een interna- rejj,kende groep musici: - AJberg Ensemble. Het j 5C met veel ernst en de twintigste-eeuw- van de vader van de tsmuziek tot Louis a en Steve Reich. Het .^ds vaker samen met Éisembles, een schaal- a die niet door alle wordt toegejuicht, moeten de ontwikke- a", zegt dirigent Rein- euw. 235chönberg Ensemble zijn 25-jarig ?ijd voor jubileumfes- Jf andere vrolijke uit- j - zo de doorgaans s.jiusici daar al behoefte ïn hebben - is er niet. El%i het nog nooit zo ,8id. :N1errot Lunaire' is het 25 ien allemaal begon- uitvoering van die He us was voor een aan- iten van het Koninklijk de reden om te komen. Ze gingen andere stukken instuderen. Dat pof::e wilden. Als ze maar toeen orkest hoefden te laatste was in de ja- o^tig - vrijheid, blijheid - musici het schrik- s een galeislaaf deel ■"4 van het grote symfo- ii de Jong, al bijna 25 «Jarinettiste in het en- kan zich die anti-or- •jjming nog goed herin- riedereen wilde in die ermuziek spelen. Of sr barokmuziek." De jgn van het Schönberg waren heel infor- i beetje kneuterig, zegt veet nog dat we eens concert naar Emmen dreigde het optre- door te gaan doordat nig kaarten waren ver ten zijn we met borden iet concert werd aan- ld de straat op gegaan, en toch nog gespeeld." die ontwikkeling doorgaat." Op één Hjn met De Leeuw zit altvioliste Susanne van Els, op volgster van Henk Guittart. Ook het jongste Üd van het Schön berg Ensemble, moeder van vier kinderen en in haar vrije tijd ook nog gemeenteraadslid van Veenendaal, stelt zich als doel 'met de componisten mee te gaan'. „Dat is een duidefijke constante in het werk van het Schönberg Ensemble. Wij stel len ons in dienst van de com ponisten in wie wij geloven. Dat doen we met hart en ziel. Moe ten we dan eens in een grote groep spelen en moeten onze instrumenten elektronisch wor den versterkt, dan is dat geen enkel probleem. Wat niet weg neemt, dat ik ook graag kamer muziek speel. Anders was ik wel in een orkest gegaan." Sinds 1981 wordt het Schön berg Ensemble gesubsidieerd. Met 1,2 miljoen per jaar is de groep het door het rijk hoogst gehonoreerde ensemble temid den van onder meer het Asko Ensemble, De Volharding, het Nieuwe Ensemble en het Ne derlands Blazers Ensemble. Via docenten schoolmuziek aan de conservatoria in Amsterdam en Den Haag wordt er met diverse scholen samengewerkt. Direc teur Rosita Wouda hoort wel eens, dat de musici altijd zo ernstig kijken. Lacherig: „Niet alleen van scholieren trouwens. Het is zelfs de koningin opge vallen. Dat zei ze al in 1986 na dat we in India een concert hadden gegeven in verband met een koninklijk bezoek. Dus het wordt waarachtig tijd dat we daar iets aan gaan doen. En misschien moeten de musici ook iets vlotter gekleed gaan. Maar ik kan niet zeggen, dat we daar elke dag mee bezig zijn." Jubileum tournee Schönberg Ensemble, met medewerking van Asko Ensemble en Neder lands Kamerkoor. Muzikale leiding: Reinbert de Leeuw. 'Messe des pauvres' van Satie (bewerking Louis Andriessen), Mis van Stravinsky en 'De Tijd' van Louis Andriessen. 7/2 Den Haag (Philipszaal), 8/2 Utrecht (Vredenburg), 9/2 Amsterdam Concertgebouw) Al spoedig ging het Schön berg Ensemble de grens over. In Gent werd een concert gege ven in het kader van het Festi val van Vlaanderen. De recen sent van het dagblad De Gente naar schreef: 'Wat die erg jonge groep, voor het podium aange kleed als schooiers, daar pres teerde, was bewonderenswaar- dig'. Waarom het Schönberg En semble heet zoals het heet? Ja renlang bleef de groep zich on der leiding van Reinbert de Leeuw - die al snel vaste diri gent werd - concentreren op Schönberg en diens leerlingen, wier muziek een kwart eeuw geleden hier nog helemaal niet zo op prijs werd gesteld. Mede dankzij gastdirigent Oliver Knussen worden nu meer en meer moderne Ameri kaanse stukken (Steve Reich, John Adams etc.) gespeeld, evenals hedendaagse Britse composities. Reinbert de Leeuw richt zich meer op tobberige, mysterieuze muziek uit Oost- Europa (Oestvolskaja, Goebaid- oelina). En op geniale zonder lingen als Kagel en Vivier. Altviofist Henk Guittart was degene, die zijn medestuden ten, steeds weer opporde. Aan hem was het te danken, dat de samenwerking ook nadat hij en zijn collega's het conservatori um hadden verlaten niet verwa terde. Jarenlang regelde hij ook in zakelijk opzicht alles. Samen met Reinbert de Leeuw stelde hij de programma's samen. En hij reisde naar Amerika, deed research in het Schönberg-in stituut in Los Angeles en keerde terug met onbekende partitu ren, die de familie Schönberg hem had toevertrouwd. Henk Guittart en Reinbert de Leeuw vormden de as van het Schönberg Ensemble tot hal verwege de jaren tachtig. Kort nadat Guittart de 3M-prijs had gekregen voor onder meer zijn aandeel in het artistieke succes van het Schönberg Ensemble kwam het tot een breuk. Altvio list en dirigent konden niet meer door één deur. Guittart verliet het Schönberg Ensemble samen met zijn zus, eerste vio liste Janneke van der Meer. De breuk leidde er toe, dat het Schönberg Kwartet - het viert volgend jaar zijn 25-jarig be staan - zelfstandig werd. Zowel violist Wim de Jong als fluitist Govert Jurriaanse, ook afkomstig uit het Residentie Or kest, ondergaan de schaalver groting van het Schönberg En semble met gemengde gevoe lens. De Jong: „Ze zeggen dat het onvermijdelijk is, maar dat geloof ik niet. Kijk naar het Nieuw Ensemble, een kleine groep met een eigen identiteit. Een ensemble ook met een lei der, die op zoek gaat naar nieuw repertoire dat op die be zetting is afgestemd. Dit sei zoen is het bij het Schönberg Ensemble allemaal wel erg groot géwordén. Volgend sei zoen wordt het iets minder om vangrijk, heb ik begrepen. Reinbert de Leeuw: „Wij zijn geen strijkkwartet, dat kan put ten uit een enorm repertoire. Wij zijn een fexibel ensemble, dat zich aanpast aan de ontwik- Het Schönberg Ensemble. FOTO GPD keling. Ik beschouw alles wat niet tot het repertoire van het symfonieorkest behoort als ons terrein. Veel naoorlogse com ponisten hebben stukken voor grote bezetting geschreven, die voor een symfonieorkest prak tisch gesproken ondoenlijk zijn. Dan praat ik over partituren waarvoor een orkest de helft van de strijkers naar huis zou moeten sturen en vervolgens tientallen blazers zou moeten inhuren. Zo werkt dat natuur lijk niet. Maar door samenwer king van diverse ensembles - het woord fusie wil ik daarbij niet gebruiken - kunnen zulke stukken wel worden gespeeld." Toch zegt ook Reinbert de Leeuw het verleden van het Schönberg Ensemble niet te ne geren. „We bUjven ook muziek in kleine bezetting spelen. Ik streef naar een goede balans. Maar we kunnen niet afzijdig blijven bij wat er nu gecompo neerd wordt. Als belangrijke componisten opera's schrijven, dan kunnen wij niet aan de kant blijven staan. Ik denk dat

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 11