'mngen .VOORBIJGAAN ^Litteris SacrumHerodes en sketches op de tennisclub Leiden Regio STADSGEZICHT .'ERDAG 5 FEBRUARI 2000 15 De moeder van Bob Hageman, Co Hageman-Verhagen, in het toneelstuk 'Nora' in 1931. Rechts staat Bobs vader, Bas Hageman, met zijn hand aan de deurknop. foto archief oorlog, en ook in de eerste ja ren erna, werd één stuk ook meerdere malen gespeeld. To neel speelde toen een grotere rol dan nu. Veel meer mensen bezochten ook voorstellingen. Toneel bood voor even de mo gelijkheid om te ontsnappen aan de ellende. Na de komst van de tv werd dat een stuk minder. Het aantal toneelver enigingen in de stad is ook sterk teruggelopen. En Litteris Sa crum speelt niet meer in de Schouwburg. Die zaal is niet meer vol te krijgen. Vroeger dus wel, toen was het voor het publiek ook relatief goedkoop. Je had een abonne ment voor 3 gulden 75 per sei zoen. Voor drie voorstellingen was dat. Dat was voor veel mensen, ook in de crisistijd, nog wel op te brengen. Verder had toneel natuurlijk de char me van de herkenbaarheid. De mensen in de zaal kenden de spelers vaak. Bekende namen? Han de Wilde speelde bij Litteris Sacrum. Die had een zaak midden op de Breestraat, ter hoogte van de Blauwe Steen. In manufacturen en bedden, 't Hartje van de stad, heette die zaak. Zij hart lag in elk geval meer bij het toneel dan bij zijn eigen zaak. De Wil de was ook een bijzonder goed acteur. En hij heeft in de jaren dertig ook nog een paar stuk ken zelf geschreven. Verder had je Piet Wisse, het hoofd van de Aalmarktschool. En dokter Reitsma, directeur van het slachthuis. Geen groot acteur, maar wel een plezierig mens. Ze hadden allemaal toch wel een zekere status, al was dat dan vooral in eigen kring. Het amateurtoneel had destijds doorgaans een hoog niveau hoor. Het verschil met profes sioneel toneel was helemaal niet zo groot. Mijn vader is in zijn wilde jaren nog bij het be roepstoneel geweest, de jaren '17, '18, '19, denk ik ongeveer. Dat kwam zo: mijn vader speel de al vanaf 1910 bij Litteris Sa crum. Op een gegeven moment zat Eduard Verkade bij een voorstelling. Die heeft toen la ter tegen Willem Rooyaards ge zegd: 'er loopt in Leiden een vent rond, volgens mij zou je die best kunnen gebruiken.' Rooyaards was een bekende naam in de toneelwereld. Hij was iemand die een dokterstitel had gekregen vanwege zijn ver diensten voor het toneel, hono ris causa. Iemand die heel we tenschappelijk naar het theater keek. Daar bedoel ik mee dat het iemand was die inhoudelijk zeer met de tekst bezig was, naar de karaktertekeningen van de figuren uit een stuk. Niet zo vreemd dus dat mijn vader toehapte, hoewel hij een goede baan had bij de Meelfa briek. Hij bracht dus een be hoorlijk financieel offer. Een jaar of drie heeft hij het volge houden. Toen zei hij: 'ik wil meer hoofdrollen en ik wil meer verdienen'. Was Rooy aards het niet mee eens. Hij moest maar wachten, zei hij te gen mijn vader. Die had daar geen trek in. Hij kende mijn moeder toen al en kon zijn baan bij de Meelfabriek terug krijgen. Dus ging hij weg. Hij is wel altijd blijven spelen. Maar ook al was toneel vroeger heel populair, film was nog veel populairder. Er waren een stuk of vijf, zes bioscopen in Leiden met drie voorstellingen per dag. Nou, die bioscopen trokken enorm veel bezoekers. Het was ook goedkoper om naar de film te gaan. Per film misschien ge middeld 45 cent. Weet je wat typisch is? Ook toen al had je de goedkope rangen voorin de bioscoop. Die plekken waar je met je hoofd in je nek moest zitten. In het theater was dat precies andersom. De duurste plaatsen waren daar helemaal vooraan. Daar waar je de ge zichten van de acteurs goed kon zien. Buiten de film en het toneel, gebeurde er op uitgaansgebied niet zoveel. Ja, af en toe was er een jazzconcert in de Stadsge hoorzaal, de enige moderne muziekstroming waar men naartoe ging. Heel anders dan nu, hoor. Zonder uitbundig heid. Zonder een participerend publiek, om het zo maar eens te zeggen. Als er muziek werd ge maakt, zat je te luisteren. Nu zing je mee en hos je mee. In de oorlog was er uiteraard veel minder te doen op uit gaansgebied. l itteris Sacrum is toen ook tijdelijk opgeheven. Men had geen zin alleen stuk ken te spelen die door de bezet ter waren uitgekozen. Boven dien kon je alleen spelen als je lid was van de Kultuurkamer. Dat de vereniging was opgehe ven, betekende niet dat de le den niet meer bij elkaar kwa men. Het culturele leven speel de zich voor een groot deel on dergronds af. Er waren nog ge regeld bijeenkomsten waar de mensen over het toneel van ge dachten wisselden. En er waren ook voordracht avonden bij mensen thuis. De een droeg voor en een ander speelde op de piano. Iskar Ari- bo bijvoorbeeld, een bekende pianist. Op die bijeenkomsten waren toch geregeld veertig tot vijftig man. Omdat er op een gegeven moment avondklok was, gebeurde dat meestal 's middags. Ik herinner me ook de kerstspe len nog goed, de opvoeringen die in de kerken werden gehou den met Kerstmis. De kerken zaten bomvol. Elke keer weer, al werd zo n kerstspel drie keer achter elkaar opgevoerd. Ook de remonstrantse kerk aan de Hooglandse kerkgracht. Zo'n kerstspel werd natuurlijk ook opgevat als een soort protest. De teksten gaven de mensen hoop, want Herodes ging uit eindelijk aan zijn eigen daden tenonder. En het verband tus sen Herodes en Hitler was snel gelegd. In de oorlog ben ik zelf begon nen met toneelspelen. Nou ja, echt serieus was het nog niet. Sketches en zo, op feestavon den van de tennisclub. Pas na de oorlog werd het was serieu zer. Speelde ik een aantal stuk ken onder de regie van mijn va der. Mijn moeder vond het eerst maar niks wat ik ervan te- rechtbracht. Zij was een perfec- tioniste. Op een gegeven moment ben ik een driejarige opleiding gaan volgen van de Nederlandse Amateur Toneel Unie. Regie en spel, om wat beter uit de voeten te kunnen. In de loop der jaren is het ook veel beter geworden, toen kreeg ik ook grotere rollen. Toch geloof ik dat het toneel spelen ergens in je moet zitten. In je wezen. Als dat niet zo is, kun je het denk ik ook niet le ren. Ja, dan zal het toch wel in mijn familie zitten. De vader van mijn vader en zijn twee broers speelden ook toneel. Zij hebben ook de toneelvereniging Nut en Vermaak opgericht. En Coby Bordewijk, die op dit moment een studie verricht naar de ge schiedenis van de Schouwburg, stuitte op een oude stamboom. Daaruit bleek dat de Hageman- nen afstammen van een zekere Majowski. Een acteur uit Polen. Een bekende acteur." HERMAN JOUSTRA Leidsch Dagblad ANNO 1900 Maandag 5 Februari LEIDEN - Thans wordt ook in het Van-der- Werf-park aan de zijde der Doezastraat door den heer F.J. Van Keeken een kiosk tot verkoop van ververschingen geplaatst. ALGEMEEN - Mina Kruseman, die tegenwoor dig te Boulogne sur Seine vertoeft, zal dezer dagen naar Dordrecht overkomen, om haar uit gever een manuscript te brengen. Dit feit zou - zegt 'Het Vaderland' - op zich zelf natuurlijk niet der vermelding waard we zen, het ontleent echter zijn belangwekkend heid aan de motieven, waarom de schrijfster zelf voor post fungeert. Zij vertrouwt de Fran- sche post niet. "Ik ben," dus schrijft ze, "hier bekend, en ge. weet wat het zeggen wil voor een vrijdenkster van mijn soort, bekend te zijn in een ongelukkig, achterlijk, clericaal land als Frankrijk. Ik heb een lijfrente, die me uitbe taald wordi in Nederland; die periodieke cor respondentie heeft achterdocht gewekt en twee keeren reeds zijn brief en wissels spoor loos verdwenen, andere brieven komen ge opend aan en het pak cahiertjes was zóó geha vend dat het nauwelijks een pak genoemd kon worden." ANNO 1975 Willem van der Madeweg. FOTO HIELCO KUIPERS LEIDERDORP - Begin volgende week hebben alle scholieren 'krokusvakan tie'. Om de vroege komst van de lente al vast een beetje te vieren werd op de Montes sorischool 'De Hobbit' aan het Van Alphen- plein een voor jaarsfeest ge houden. Woensdag 5 februari NEW YORK (AP) - Uit het demografisch jaar boek van de V.N. over 1973 blijkt dat, althans in dat jaar, de Zweden de mensen waren die vermoedelijk het oudst zouden worden - een man haast 72 en een vrouw ruim 77 jaar. Noorwegen, Nederland, IJsland en Denemar ken staan daar niet ver onder: Noorwegen: mannen en vrouwen respectievelijk iets meer dan 71 en ruim 76 jaar, Nederland haast 71 en haast 77 jaar. Voor Groot-Brittannië zijn de leeftijden ruwweg 69 en 75 jaar, voor de Sow- jet-Unie 65 en 74 jaar. De Oostduitsers (ruim 69 en iets meer dan 74) leven iets langer naar verwachting dan de Westduitsers - ruim 67 en ruim 73 jaar. Onder aan de lijst staat Oeganda, voor mannen zowel als vrouwen, een geschatte 33,5 jaar. Volgens het jaarboek was de geboor te aanwas het grootste in 1973 in de Britse Maagden(!)-eilanden, namelijk 6,3 percent. De stad in de wereld waar de meeste mensen wonen is Sjanghai: 10.820.000. In totaal woonden er in China omstreeks medio 1973 naar schatting 814 miljoen mensen. In de Sowjet-Unie bijna 250 miljoen en in de V.S. ruim 210 miljoen. Wat de steden weer betreft,, na Sjanghai komt Tokio met 8.796.293, New York is derde met 7.894.862 en Mexico-Stad vierde met 7.768.033 inwoners. LEIDEN - Ton Oudshoorn uit Rijpwetering is schaatskampioen van Zuid-Holland geworden. Op de ijsbaan De Uithof in Den Haag, won Oudshoorn de 500 meter in 43.5 seconden. Op de 1500 en 5000 meter werd hij tweede in 2.13.8 en 8.09.5. In de eindrangschikking legde Ad Overdevest uit Berkel beslag op de tweede plaats. Jan Boere uit Rijpwetering werd derde (tijden: 44.4 - 2.15.2 - 8.12.8) en Geor ge Rotteveel werd vijfde. De stayer uit Oude Wetering won de vijfduizend meter in 8.08.5. Voor de 500 en 1500 meter had hij respectie velijk 44.6 en 2.17.2 nodig. Leidenaars blikken terug op hun verleden ouders raakte. Toneel was een onderdeel van hun leven. Ze praatten ontzettend veel over toneel, ze speelden allebei bij Litteris Sacrum, een amateur vereniging. Mijn vader had veel belangstelling voor menselijk gedrag. Hij bezat het natuurta lent om mensen te doorgron den. In de stukken die hij speel de - van Shaw, Ibsen en Strind- berg bijvoorbeeld - wilde hij uitdiepen hoe de persoon die hij moest spelen zich precies gedroeg, in de verschillende si tuaties waarin de schrijver hem had gebracht. Mijn moeder was meer ambachtelijk, technisch met haar vak bezig. Gebaren, stemgebruik, articulatie, bewe gen... Meer met de uiterlijke kant dus. Ze vulden elkaar in elk geval prima aan. Wat hij haai- aanreikte, probeerde zij weer om te zetten in techniek. Voor de oorlog bloeide het amateurtoneel in Leiden. Ik ge loof dat er op een gegeven mo ment zelfs veertien amateurge zelschappen waren. Tussen die verenigingen bestond wel een zekere rivaliteit, net zoals bij sportverenigingen. Wie had nou de beste voorstellingen? Want we gingen natuurlijk bij elkaar kijken. Maar ach, er viel heel slecht te vergelijken, want het repertoire liep nogal uiteen. En er was sprake van een ge zonde rivaliteit, niet van con currentie. Het moest wel heel raar lopen wilde je mekaar na afloop niet complimenteren. Veel gezelschappen waren soci aal bepaald. Zo had je DOS, een SDAP-achtig gezelschap. Die speelde sociale stukken van Heijermans bijvoorbeeld. Litte ris Sacrum dus, intellectualis tisch in de repertoirekeuze. Met stukken zoals gezegd van Shaw en Ibsen. Tot Ieders Genoegen, een volkse vereniging, net als Nut en Vermaak. Met vrolijke stukken, blijspelen. En dan had je nog de religieus bepaalde Timdeler-club: Toneelspelen Is Meer Dan Alleen Leren En Re peteren. Gekuist taalgebruik, nette stukken. De opvoeringen vonden plaats in de Stadsschouwburg. Die kon je als vereniging voor een appel en een ei huren. Voor de iden S 'a£eman werd op 19 augustus 1924 it en boren aan de Hoge Rijndijk, net binnen hun lsemeentegrenzen van Zoeterwoude. drong,' ouderlijk huis, waarin hij als enig wü in y opgroeide, bleef tot de jaren zestig "metterwouds. Daarna werd dit stukje iterwoude bij Leiden getrokken. „Toen ld ik automatisch Leidenaar, maar in mijn hart was ik het al." Want zijn leven speelde zich voor het grootste gedeelte in de stad af. Hij ging er naar school, hij bezocht er toneelvoorstellingen en hij speelde er toneel, bij Litteris Sacrum. Over die grote passie voor het toneel vertelt hij in deze aflevering van 'De dingen die voorbijgaan'. als kind thuiskomt, is de eerste die je roept toch je moeder. Bo vendien kwam mijn vader pas later op de dag thuis van zijn werk. Hij was verkoopleider bij de Meelfabriek. Toen ik wat ouder was, een jaar of tien twaalf, ging ik mee naar voorstellingen in de Schouw burg. Dat was heel anders dan thuis. Het fascineerde me met een, ik vond het prachtig. Pas toen zag ik de charme van het toneel. Toen zag ik wat mijn kerkfc om uit een echte toneelfa- 3'en |e. Maar als kind vond ik dat Doorlmaal niet leuk. Ik herinner ft ft%iog dat ik mijn moeder or% hoven hardop hoorde inde jen, als ze de bedden aan opmaken was. Dan pro- Roerinle ze weer een rol uit haar en fyfd ie leren. Maar als ze zo ïven.lg vvas jan was ze mjjn Verander niet meer. Dan was ze ;n Beland anders. Tenminste, zo 8 hflde ik dat. Bij mijn vader ingsl) ik dat niet zo gevoeld. Als je oliekt t nij b als Hageman: „Toneel had natuurlijk de charme van de herkenbaar- 1. De mensen in de zaal kenden de spelers vaak." foto hielco kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 15