Fotograaf van het eerste uur opnieuw belicht Cultuur Kunst ;*V[et Charlotte Margiono Veekt de zon direct door Voortreffelijke films op festival Rotterdam Vocaal Festival zet Amsterdams Concertgebouw op zijn kop Pauline Slot signeert in Leiden Sobere, natuurlijke dans, zonder kunstmatige üNSDAG 2 FEBRUARI 2000 wi meert Benny Neyman afgelast "V "In Het concert dat Benny Neyman morgenavond zou ge- [iï7de Stadsgehoorzaal gaat niet door. Het optreden is in Jiand met ziekte van de zanger verplaatst naar 16 maart, ds gekochte entreebewijzen blijven geldig. 'Puur' is al de iiende theatershow van Benny Neyman. Hij wordt tijdens oorti tournee begeleid door een zevenmans band onder leiding l" Freek Dicke. Onlangs vierde Neyman zijn 25-jarig jubileum ij difcrtiest. it V? ei 'ljil.joencn voor tekeningen Rembrandt IU b york Twee bijzondere landschapstekeningen van Rem- B'ndt zijn gisteren voor 6 miljoen dollar (ruim 12 miljoen gul- 8* verkocht bij veilinghuis Christie's in New York. Een van de iart ken bracht zelfs een recordbedrag op voor een tekening van °\ibrandt, 3,7 miljoen dollar (ruim 7,5 miljoen gulden). Het b0I)t om tekeningen die de schilder maakte rond 1650 in de irt van Amsterdam. ikte r h a vpgerbeer-orgel op dubbel-cd derilüï Het gerestaureerde Van Hagerbeer-orgel in de Pieters- nierF^ nu °0^ °P cc'te horen. De cd bevat composities van reclf elinck. Frescobaldi en Ammerbach die door organist Nico ;es ftaad zijn gespeeld op het zeventiende eeuwse orgel van de - djerskerk. De organist koos voor oudere werken, omdat op finjVan Hagerbeer de klankleur en de oorspronkelijke stem- m vpg van de muziekstukken goed uit komen. De partijen zijn it cj/el voor als na de restauratie ingespeeld. Om het verschil is id te laten horen wordt een toccata van Sweelinck tweemaal eeneevoerd. De Raad bespeelt op de cd ook het Thomas Hill or- rervj Dit orgel uit de negentiende eeuw werd gebruikt tijdens de orditauratie van het Van Hagerbeer. De dubbel-cd is bij diverse narfenw>nkels in de Leidse regio te verkrijgen. VAN DER VEN 'Die Meistersinger von i/og van Wagner door de Neder- .1 t Opera Muzikale leiding Hartmut 'S then Solisten, Koor van de Neder- •inif Opera en Nederlands Philharmo- Drkest Gezien Muziektheater, Am- |m. Nog te zien aldaar: 5, 8, 11, 14, 17, 20 en 23 februari -^Nederlandse Opera draagt rMroductie van 'Die Meister- [Jpr von Nürnberg' op aan de ^ings overleden zangeres Gré pwenstijn. Tijdens de voor- jingen hangen grote foto's 00^ de eens zo gevierde so- ?enin bij de ingang van het J'e4terdamse Muziektheater, ^[daarvan, gemaakt in Bay- haüi, laat haar zien als een 'onJende Eva in diezelfde opera 8rj Wagner, die haar zo dier- 'hjt- was. De Eva van de Neder- aai|se Opera is nu een so- tyn, die we als opvolgster van uwenstijn kunnen beschou- Charlotte Margiono, een beteer es met een even stralen- a. jeugdige stem. Niet alles in 'k |e oorspronkelijk van 1995 3 erende productie stemt tot e b tgde, maar bij elke inzet van 1 v rgiono - zij debuteert in de- lei ol - breekt de zon door. 1111 fat deze 'Meistersinger' ont- rt is poëzie. Hans Sachs, om deze opera draait, mag dan er dichter dan schoenmaker van regisseur Harry Kupfer i dat moeilijk gezegd wor- 1. Hij laat wel heel weinig «de verbeelding over. Is er verschil van mening, zoals het einde van de eerste acte wanneer de meesterzangers over het protocol van het op handen zijnde concours twis ten, dan slaan ze elkaar zonder aarzelen de hersens jn. Dat is Kupfer. Voor de reprise heeft Moni que Wagemakers de herinstu dering op zich genomen. Dat heeft zij gedaan op de manier die we van iemand met veel ta lent en ervaring in dit metier mogen verwachten. De belang rijkste personages maken een minder 'gedwongen' indruk dan voorheen. Maar dat ligt na tuurlijk ook aan de hoofdrolver tolkers zelf. De bezetting als to taal is er op vooruit gegaan. Ook zeker in muzikaal opzicht, met Güsta Winbergh (Walther von StolzingF en Margiono. De Zweedse zanger is al jaren eer ste keus als het om de lichtere tenorpartijen bij Wagner gaat. Bij de première spaarde hij zich aanvankelijk, maar tijdens het 'Preislied' in de laatste acte hoorden we hem op zijn best. Tegenover het volmaakt klin kende liefdespaar Walther-Eva staat een Hans Sachs, de bari ton Wolfgang Brendel, die sym pathiek en geloofwaardig is, maar als zanger diepte mist. Gebleven in deze 'Meistersin ger' zijn Hartmut Haenchen en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Gelukkig maar. Over de tempi - vaak nogal snel, wel licht uit angst voor Teutoons geweld - valt wel eens te twis ten, maar dirigent en orkest maken in elk geval de indruk dat ze van Wagner houden, vijf uur lang. ROTTERDAM PIETER VAN UEROP Als er dit jaar één trend aan wijsbaar is op het Internatio nal Film Festival Rotterdam dan is het wel de wederop standing van de Spaanse en Latijns-Amerikaanse cinema. In de top-vijf van het publiek staat Pedro Almodovar hoog genoteerd met zijn op eerdere festivals gelauwerde 'Todo So- bre Mi Madre' die volgende maand waarschijnlijk de Os car gaat pakken. Maar favoriet bij het publiek is vooralsnog de debuutfilm 'Solas', van de Spanjaard Benito Zambrano. Beide films gaan feitelijk over moederliefde. Die van Al modovar over moeder en zoon, die van Zambrano over moeder en dochter. 'Todo So- bre Mi Madre' (Alles over mijn moeder) is een buitengewoon orgineel vorm gegeven tragi komisch melodrama. 'Solas' (Alleen) is een aangrijpend realistisch drama over een An- dalusische boerin die even aan de terreur van haar echt genoot kan ontsnappen als die voor een poos in een zie kenhuis wordt opgeborgen. Twee opmerkelijke Neder landse films spelen zich even eens af in Spanje. 'Yo Soy Asi' (Zo Ben Ik) is van de Rotter damse documentariste Sonia Herman Dolz die eerder aan genaam verraste met 'Roman ce de Valentia' en 'Lagrimas Negras'. Dit keer zette Dolz haar camera neer in Barcelo na en gaf liefdevol aandacht aan La Bodega Bohemia, een club waar bejaarde travestie ten en andere zonderlingen op leeftijd zich s' avonds uitle ven in extravagante muzikale acts. Geamuseerd maar tevens respectvol wordt er kennis ge maakt met een verzameling artiesten die overdag weinig van het leven te verwachten hebben maar in hun sjofele variété een familie vormen en elkaar overeind houden, tot het treurig moment aanbreekt dat hun club definitief wordt gesloten. Sonia Herman Dolz weet, zonder enige vorm van commentaar, het publiek mee te voeren naar onbekende subculturen en daar pure pas sie en onalledaagse schoon heidsliefde voor zichzelf te la ten spreken. Inmiddels zijn ook twee Ne derlandse speelfilms in pre miere gebracht. Met 'De Pool se Bruid' won Karim Traïdia twee jaar geleden in Rotter dam bij verrassing de pu blieksenquête. Dat zal hem stellig niet opnieuw lukken met 'Les Diseurs de Verité', zo achtenswaardig als deze film over politieke ballingschap mag zijn. Onomwonden geestdrift is wel op zijn plaats voor 'Rent-A-Friend', een nieuwe speelfilm van Eddy Terstall. Marc van Uchelen speelt een versukkelende kun stenaar die het advies van zijn vriendin eindelijk eens wat commerciëler te worden, let terlijk opvat. Hij gaat zichzelf exploiteren als allemansvriend tegen betaling. Hij krijgt er zelfs zo veel succes mee dat hij een bureautje opent. Wie wel eens een gezellige reünie wil meemaken maar eigenlijk geen vrienden heeft, die kan er tien huren bij Van Uchelen. Het wordt big business. 'Rent- A-Friend' is een perfecte klucht. Een Nederlandse speelfilm die commercieel is en intelligent. Een combinatie waar we jaren op hebben ge wacht. ubbelprogramma 'Laub/Tuerlings' van Dansgroep Raz in LAKtheater LEIDEN Schrijfster Pauline Slot uit Oegstgeest signeert haar boe ken op de zaterdagen 12 en 26 februari in de Bijenkorf. Slot debuteerde vorig jaar met haar succesvolle roman 'Zuider kruis'. Onlangs verscheen 'Blauwbaard'. De schrijfster sig neert op 12 februari van 12.30- 14.00 uur in de Bijenkorf in Rotterdam, vervolgens van 15.30-17.00 uur in het waren huis in Den Haag. Op 26 febru ari is ze van 12.30-14.00 uur in Amsterdam en van 15.30-17.00 uur in Utrecht. Pauline Slot komt op zaterdag 18 maart haar boeken bovendien signeren in de Leidse boekhandel Kooyker Ginsberg aan de Breestraat, van 14.00-15.00 uur. Boek over Nacht van de Poëzie UTRECHT' De twintigste verjaardag van de Nacht van de Poëzie, 11 maart in muziekcentrum Vredenburg Utrecht, is reden voor een ex traatje. Naast optredens van onder meer J. BernJef, Hugo Claus, Remco Campert, Anna Enquist en Tom Lanoye, ver schijnt in maart het boek 'Poë zie in Vredenburg'. Daarin ko men dichters, presentatoren, fans en critici van de afgelopen twee decennia aan het woord. Het is tijdens de Nacht te koop in Vredenburg en daarna in de boekhandel. Elke bezoeker krijgt bovendien een bundel met werk van de dichters die aan het evenement meewerken. Het programma van de Nacht van de Poëzie is doorregen met muziek. Raymond van het Groenewoud, Michiel Borstlap, en Golden Earringdrummer Ce- sar Zuiderwijk maken hun op wachting. Ook staat Hongaarse zigeunermuziek en flamenco- dans op het programma. Pre sentatoren van de Nacht zijn (wederom) Anton Korteweg en Piet Piryns. De menselijke stem neemt de hele maand februari bezit van Amsterdam. In alle toonaarden en in vele genres zal dit unieke muzikale instrument te ho ren zijn. Het Vocaal Festival zet de stad en vooral het Concertgebouw op zijn kop. Beroemde vocale solisten of voor aanstaande vocale ensembles zullen hun kunnen bijna elke avond presen teren. Een van de doelstellingen van het festival is een nieuwe generatie voca listen te presenteren, die op hoog ni veau klaar staat om het publiek te ver overen. Bovendiien wil het Concertge bouw een zo veelzijdig mogelijk mu ziekfestival organiseren. De menselijke stem - die in elk muziekgenre een rol speelt - is da<|rvoor bij uitstek het meest geschikte 'instrument'. Op het gebied van de klassieke mu ziek zal een keur aan grote zangeres sen en zangers van de partij zijn, on der wie ook Nederlandse coiyfeeën. In klassieke koorm uziek zullen uitgelezen vocale ensemblps uit binnen- en bui tenland zich latq-n horen. Het klassieke repertoire loopjt van de 16de eeuw (Gesualdo) tot en met de 20ste eeuw (Louis Andriess<?n). De concerten vari eren van intieme liederenrecitals in de kleine zaal tot opera's en zelfs een operette in de grote zaal. De vocale solisten worden begeleid door gerenommeerde orkesten of en sembles of in liedbegeleiding gespeci aliseerde pianisten. In openbare mas- terclasses zullen solisten de volgende generatie laten delen in hun kennis en ervaring. De Amerikaanse sopraan Barbara Bonney wil zelfs kinderen tus sen acht en veertien jaar onder de titel 'Zing het gewoon' tot de liefde voor het zingen verleiden en onder het motto 'Meen voor amateurs' amateur zangers de gelegenheid geven in het openbaar op te treden en 'muziek te maken. Een aantal evenementen heeft buiten het Concertgebouw plaats. Enkele hoogtepunten uit het Vocaal Festival: Zaterdag 5/2: Dawn Upshaw met Caplet, Ravel, Strawinsky, Schön- berg. Woensdag 9J2: Ned. Kamerkoor met Andriessen, Strawinsky en Satie. Donderdag 10/2: Ian Bostridge met Schuberts 'Winterreise'. Vrijdag 11/2: Concerto Italiano met Gesualdo en Nenna. Zondag 13/2: Solveig Kringel- born met Grieg, Nielsen, Schubert, Schumann en Wolf. Zondag 20/2: Susan Graham met Mozart en Berlioz, Woensdag 23/2: Thomas Hampson met Mahlers 'Des Knaben Wunder- horn'. Vrijdag 25/2: Barbara Bonney en Thomas Hampson met Schuman en Mendelssohn. Zondag 27/2: Char lotte Margiono in Léhars operette 'Die lustige Witwe'. Lichte muziek, jazz, wereldmuziek: Maandag 7Diannne Reeves met jazz, pop en gospel. Maandag 14/2: Rafael de Utrera met flamenco. Woensdag 16/2: Esma Redzepova met zigeunermuziek. Donderdag 24/2: Bobby McFerrin met jazz. Een volledig festivalprogramma is verkrijgbaar in het Concertgebouw en daar telefo nisch op te vragen: 020-6718345 AMSTERDAM ANP Het Gemeentearchief Amsterdam werpt met de tentoonstelling Jacob Olie (1834- 1905), fotograaf van 19de eeuws Amster dam, nieuw licht op deze fotograaf van het eerste uur. Jacob Olie geldt als een begaafde pio nier op het gebied van de fotografie. Hij is vooral bekend geworden om zijn tal rijke stadsgezichten van Amsterdam die hij vastlegde op eigenhandig gesneden glasplaten. Nieuw onderzoek bracht aan het licht dat Olie ook deed aan portret fotografie en* stadspanorama's heeft ge maakt. Medewerkers van het Gemeente archief hebben drie van deze panora ma's weten te reconstrueren. Sommigen blijken wel uit zeven opnamen te be staan. De panorama's zijn ook te zien op de tentoonstelling. Olie, afkomstig uit een geslacht van walvisvaarders, volgde een opleiding tot timmerman en werd directeur van de eerste Amsterdamse Ambachtsschool. In zijn vrije tijd begon hij te experimen teren met de fotografie die toen nog in de kinderschoenen stond. Zo bouwde hij in de jaren vijftig van de 19de eeuw zelf een camera en maakte hij eigenhan dig gesneden glasplaten waarvoor hij zelf ook de emulsie (de lichtgevoelige laag op fotografische platen) moest ma ken. Uit deze tijd dateren ook de vroeg ste Nederlandse foto's van een Oost-In- diëvaarder die Olie maakte op het fregat de Prins Maurits. Op de tentoonstelling worden origine le afdrukken van eigen hand getoond en nieuwe afdrukken van zijn negatieven. Daarnaast is ook een groot aantal stads gezichten te zien die hij in de periode tussen 1860 en 1870 maakte. Olie heeft duizenden unieke opnamen gemaakt in de stad en rond Amsterdam. Hierdoor is hij een belangrijke schakel in de ge schiedenis van de fotografie in ons land. Kenners bewonderen vooral de compo sitie van zijn foto's en de beheersing van het licht. Een tiental foto's zijn uitvergroot tot billboards van twee bij drie meter die op verschillende plaatsen in de stad wor den geplahtst. Deze manshoge foto's bieden de voorbijganger de mogelijk heid de nieuwe situatie ter plekke te ver gelijken met hoe het er ongeveer 150 jaar geleden uitzag. De tentoonstelling loopt tot 16 april. In de serie Monogra fieën van Nederlandse fotografen ver schijnt ook het boek Jacob Olie (1834- 1905) dat met steun van het Prins Bern- hard Fonds tot stand is gekomen. p is Tuerlings, vaste choreo- wj if van Dansgroep Raz, en de mgisch/Zweedse theaterma- ila Michael Laub hebben een' irilpe artistieke verwantschap. >oidra ze elkaar leerden kennen, ki nd het vast dat ze zouden ir< lenwerken. Het dubbelpro- ?e mma 'Laub/Tuerlings' van •O isgroep Raz verenigt werk ri( i beiden: 'Fortaleza (inside iei bananatree)'van Laub en erj with me' van Tuerlings be- ;n ten dezelfde ingrediënten en ia elfde opvattingen over es- irltiek. Toch is 'Laub/Tuer- Yc ;s' een programma met gro- ïgegenstellingen. Ik leerde Laub kennen op i project in Arhus in 1988. - gaven daar workshops aan ateurs uit verschillende lan- Toen ik Laub aan het werk dacht ik: 'Als ik ooit een ei- dansgroep heb, dan zal hij- eerste zijn die ik als gastme- verker uitnodig.' In 1990 rd Raz opgericht en met deze ep maken we nu een geza- nlijk programma. Laubs rkwijze en zijn idee van hoe ïsiets moois maakt, lijken erg I de mijne. Hij gaf die work- ;a >p in Arhus aan mensen die lig nooit eerder theater had- n gemaakt. Hij werkte met h t uit die mensen zelf voort- X am. In korte tijd zette hij ichtige, heldere scènes neer. li was wel een verschil tussen iim en mij. Hij gebruikte tek- I n en beelden, ik werk alleen 't bewegingen. Maar we heb- e n hetzelfde uitgangspunt: J ipect voor de mensen met e e we werken. We gaan uit van t de dansers als individuen 3 ar buiten brengen. Het resul- ït is sobere, natuurlijke dans,, nder kunstmatige ingrepen." -M snel werkten Laub en Tu erlings samen in de producties 'Planet Lulu' en 'Daniel and the dancers' van Laubs groep Re mote Control. Dat Laub nu met Raz werkt, is volkomen nieuw voor hem. omdat hij zich be perkt tot dansbewegingen en geen tekst of andere theatrale middelen gebruikt. Maar vooral nieuw is dat hij niet met eigen mensen werkt. Gewoonlijk gaan er lange audities overheen voordat hij iemand in zijn groep opneemt. Het is dus uniek dat zowel Tuerlings als Laub het gevoel hebben volko men vanzelfsprekend met de dansers van Raz te kunnen wer ken, zonder ze iets te hoeven uitleggen. „Ik heb ontdekt dat dans zonder woorden meer dramati sche kracht heeft dan ik dacht. Mijn uitgangspunt als ik theater maak, is altijd 'fun', het plezier dat mensen met wie ik werk uitstralen, en dit in combinatie met ritme. Ik heb dat eens ont dekt toen ik naar een band stond te kijken. Daar waren bla zers aan. het spelen en ik kon zien dat er iets tussen die muzi kanten was, een ritme, een be weging die heel natuurlijk aan wezig was en die ze vanzelf sprekend deelden. Er kwam geen tekst en logica bij kijken. Dit gebruik ik ook als ik met dansers werk. Eerst zien wat er spontaan en wild uitkomt en dat materiaal ga ik dan struc tuur geven. Raz spreekt met erg aan. Daar werken dansers die mijn aanpak begrijpen en die gewend zijn zich als individuen te uiten. Individualiteit is voor mij een absolute voorwaarde om iets te kunnen maken." De dansers in 'Fortaleza' la ten zich met hun simpele, bijna geheel abstractè bewegingen inderdaad als individuen zien. Danseres Gabi Sund en danser Jan Zobel roepen met hun wij de passen en zwaaibewegingen een breed, golvend ritme op. Ook als ze heftiger dansen, heb- Gavin Louis en José Way in 'Go with me'. De kleine ge baartjes en pa niekerige con frontaties doen denken aan komische stomme films. FOTO JOEP LENNARTS ben hun gebaren iets ronds en vloeiends. Een scherp contrast met hen vormt danser Linhares Junior, die iets spichtigs uit straalt, niet alleen door zijn op vallend pezige lichaam, maar ook door zijn bruuske gebaren, waarmee hij bezeten, besliste en harde lijnen in het totaal beeld aanbrengt. Hij is als een scherpe ader in zachtwit mar mer. Zijn dans werkt als een aanval, terwijl Sund en Zobel meer meegetrokken lijken te worden door het ritme dat in hun lichaam opwelt. 'Fortaleza' kent een paar concrete motie ven die de onderlinge relaties kleuren. Eén daarvan vormen de beukende bewegingen met het bekken, die onmiskenbaar naar seks verwijzen. Junior lijkt hierdoor bezeten. Vooral aan het eind raast hij als een seks- duiveltje over het toneel. „Een naïef vleugje", noemt Laub dit. 'Fortaleza' en 'Go with me' zijn los van elkaar ontstaan. Op grond van hun artistieke ver wantschap vertrouwden Laub en Tuerlings erop dat ze vanzelf een interessant geheel zouden worden. „De beide dansstuk ken bevatten dezelfde ingredi ënten en zijn op dezelfde mo tieven gebaseerd", zegt Laub. „Maar de eindresultaten zien er toch heel verschillend uit." Tu erlings bevestigt dit: „Laubs stuk is harder, killer dan het mijne. Het komt op je af, terwijl mijn dans juist uitnodigt naar de dansers toe te komen en hen te volgen in hun relatie." 'Go with me', gedanst door Gavin Louis en José Way, gaat over een relatie tussen een man en een vrouw. Zij verlangen naar harmonie en intimiteit met elkaar, maar door onhan digheid bewegen ze telkens langs elkaar heen. De kleine ge baartjes, de paniekerige con frontaties zijn humoristisch en doen denken aan komische stomme films. Net als Laub ein digt Tuerlings zijn choreografie met een naïef grapje. De danse res verdwijnt in de coulissen met een klein uitnodigend ge baartje naar de danser om met haar mee te gaan. Het is een knipoog naar wat Tuerlings met zijn danskunst wil: het publiek uitnodigen mee te gaan in een bewegingstaal die herkenbaar en menselijk is. Dansgroep Raz, 'Laub/Tuer lings', LAKtheater Leiden, wo 9 do 10 februari, 20.30 uur. Een foto van Ja cob Olie uit 1895 van de noord westzijde van de Dam. FOTO ANP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 21