Yasmin Verschure leeft van licht uit de kosmos Trends De damestas mag weer gezien worden the Quality of Life® DINSDAG 1 FEBRUARI 2000 REDACTIE MARGOT KLOMPMAKER EN SASKIA STOELINGA 023-51502» Ik zie mezelf als een pionier' Het liefst wil Yasmin Verschure met geen enkele stroming of beweging geassocieerd worden. Ze is gewoon zichzelf, Yasmin. Een vrouw op zoek naar haar ware kern. Een jarenlange tocht waarin ze steeds meer lagen heeft afgelegd. „Laatst heb ik al mijn titels en diploma's ver brand in de tuin. Allemaal ego. Allemaal illusie. Het enige waar ik nog naar streef is het verste vigen van mijn relatie met God." Yasmin Verschure uit Schijndel: maatschappelijk werker, ex- Reiki-master, auteur van twee boeken. Nu in de pubüciteit vanwege het omstreden leven op lichtvoeding, waar een handvol mensen - onder wie Yasmin - in ons land mee bezig is. Een proces waarbij niet of nauwelijks wordt gegeten en gedronken, maar iemand zich gevoed weet door energie uit de kosmos. Drie mensen zijn er in middels aan overleden. Gevaar lijk? Yasmin voelt zich niet ge roepen om er over te oordelen. Het is gewoon iets wat ze doet. Ze wil niet in de hoek van 'mensen die leven op licht' on dergebracht worden. Ze hoort nergens bij. Alleen bij zichzelf. En God. „Vroeger dacht ik dat ik de we reld moest veranderen. Gaf ik cursussen en deed ik allerlei therapieën. Nu weet ik: zoek het hi jezelf. Het maakt niet uit wat je doet. Alleen de intentie is belangrijk. Als je intentie zuiver is, zal elke daad verbonden worden met je hartenergie en is elk werk genezend zowel voor jezelf als voor je omgeving. De kem is: wees Liefde, draag Lief de uit." Om tot die overtuiging te ko men heeft Yasmin een lange weg afgelegd. „Ik ben door die pe dalen gegaan. Een paar keer bijna dood, een lichaam dat me steeds in de steek het. Ik had een gigantische hekel aan me zelf en geen enkel zelfvertrou wen. Maar alle pijn was nood zakelijk om mezelf beter te le ren kennen en te komen tot waar ik nu ben." Jarenlang trok ze de wereld rond. Steeds weer 'zekerheden' opgevend voor het onbekende. „Moeilijk? Soms wel, maar ik heb een grenzeloos vertrouwen dat alles op je pad komt wat je nodig hebt. En dat vertrouwen is nooit beschaamd." Binnen kort waagt Yasmin de zoveelste sprong in het diepe. De be stemming is dit keer een town ship in Zuid-Afrika. „Ik moet daar iets doen voor vrouwen die aan aids lijden. Vraag me niet waarom. Noem het maar een goddelijke opdracht." Ach, die zogenaamde zekerhe den. „Wat is zekerheid?, vroeg ik onlangs een jongen met wie ik stond te praten. Hij vond het fantastisch dat ik doe wat mijn hart me ingeeft. Op mijn beurt verbaas ik me erover dat niet veel meer mensen dat doen. Ik zie zoveel jongeren worstelen. Ze willen zo graag leven vanuit hun hart, maar ze zitten als rat ten in de val. Gevangen in de il lusie van materie en bezit. En het is zo simpel: als je niks hebt, kun je het ook niet verhezen." Haar vele ziektes hebben Yas min gedreven tot waar ze nu is, zegt ze. „Dat ik me rot voel, komt omdat ik ziek ben, dacht ik steeds. Totdat een Filippijnse genezer tegen me zei: onzin, je wordt in mootjes gehakt om al les wat je niet nodig hebt los te laten, dit is een louteringspro ces. Die man heeft gehjk, flitste het door me heen. Diepe lagen van angsten worden afgepeld en maken plaats voor vertrou wen. En het leven op Licht is ei genlijk een logisch gevolg van dat proces." Leven van Licht is in de jaren negentig geïntroduceerd en we reldwijd verspreid door de Au stralische Jasmuheen. Zij zegt de informatie op telepatische wijze van 'onstoffelijke mees ters' te hebben ontvangen. Jas muheen beweert al vijf jaar niet of nauwelijks meer te eten en te drinken, maar te leven van energie uit de kosmos. Licht voeding zogezegd. Een lood zwaar proces dat inmiddels voor zover bekend drie doden heeft opgeleverd en sterk ter discussie staat. Voedingsdes kundigen en medici waarschu wen dat leven op hcht gevaar- Yasmin Verschure leeft sinds driekwart jaar van licht. „Ik had heel duidelijk het gevoel: dit moet ik doen. Voorop staat dat je een goed contact met je lichaam hebt en kan luisteren naar wat het nodig heeft." FOTO PR lijk kan zijn en onherstelbare schade kan aanrichten. Yasmin leeft sinds driekwart jaar van licht. Ze wil geen uit spraken doen over de zin of on zin van het Lichtproces. „Je mag verwachten dat ieder die dit proces wil ondergaan dat doet vanuit een helder inzicht en eigen verantwoordelijkheid. Ik had heel duidelijk het gevoel: dit moet ik doen. Voorop staat dat je een goed contact met je lichaam hebt en kan luisteren naar wat het nodig heeft." Ze geeft een indruk van het proces. „De eerste week mag je absoluut niet eten en ook geen druppel drinken. Er gaan dan heel wat kilo's af, omdat het vocht uit je lijf trekt. Ook kun je behoorlijk zwak worden en rare verschijnselen krijgen. Ik zag er af en toe niet uit met zwarte kringen onder mijn ogen. Zelfs mijn neus werd zwart." „De tweede en derde week drink je twee tot drie liter water of verdund vruchtensap om al het vrij gekomen gif uit je lijf te spoelen. Het gekke was dat ik me in jaren niet zo creatief heb gevoeld als in die periode. Na die drie weken is het inleidende proces achter de rug en vraagt je lichaam niet langer om eten." „Ik heb de eerste maanden nauwelijks iets gegeten. Soms een kopje soep of wat snoep - meer uit gezelligheid. Dat is voor iedereen persoonlijk. Ex perimenteren hoort bij dit pro ces. Uiteindelijk gaat het niet om eten of niet eten, maar om meesterschap over je lichaam. Nu, tien maanden later, sta ik er veel flexibeler tegenover. Ik wil geen starre niet-eter zijn, maar een goed bestuurder van mijn lichaam." Af en toe eet Yasmin wat. „Het grappige is dat ik dan zelfs dingen kan eten waar ik eerst allergisch voor was." Op het moment van ons gesprek heeft Yasmin al vier weken niets meer gegeten, al leen wat gedronken. „Met de kerst heb ik wat salade geno men, om gezellig met de kinde ren mee te kunnen eten. Daar na niets meer." Het leven op Licht doet Yasmin goed, vindt ze. „Ik heb veel meer energie." Aandachtig luisteren naar je li chaam is volgens haar de sleu tel. „Ik ben al dertig jaar mijn eigen therapeut en dokter. Ik durf grenzen te verleggen op punten waar anderen mis schien terugdeinzen." Lichamelijk is ze er in eerste in stantie niet mooier op gewor den, erkent Yasmin. „Op een gegeven moment zag ik er uit gemergeld uit. Ook mijn haar kon ik zo uittrekken. Nu krijg ik wat meer vorm en groeit mijn haar weer aan. Ik heb me re cent laten testen op mineraalte korten en wonder boven won der heb ik aan niks gebrek. Mijn krakkemikkige lichaam kan dit kennelijk aan. Is dat niet ko misch?" Een ander groot winstpunt vol gens Yasmin is de 'ongelooflijke helderheid' die ze heeft gekre gen. „Ik kijk tegenwoordig dwars door mensen heen. Ik weet wat hen drijft en wat ze willen in het leven." Natuurlijk heeft het lichtproces ook zijn schaduwkanten. „Er zijn momenten geweest dat ik dacht: overleef ik dit? Er is nie mand op wie je kunt terugval len. Er bestaat geen panklaar recept voor leven zonder eten. Je moet je eigen beslissingen nemen. Zelf afwegen wat ver antwoord is." Yasmin noemt zichzelf een pio nier, een rebel. Ze wil laten zien dat je kunt leven zonder geen of heel weinig eten en drinken. Volgens haar zijn er in feite geen grenzen en beperkingen: mensen leggen die zichzelf op. „Wanneer we werkelijk een tijd krijgen waarin eten schaars wordt, zit er in het collectief be wustzijn de wetenschap dat het mogelijk is om te leven op licht en zal de mensheid daar mas saal gebruik van kunnen ma ken. Zo baan ik een weg voor anderen. Mijn persoon is daar bij onbelangrijk. Het gaat om het overdragen van de bood schap." Loop niet blindelings achter haar aan, waarschuwt Yasmin. Zoek de vervulling van je leven vooral in jezelf. „Veel van wat er nu gebeurt bij het zoeken naar spirituele ontwik keling berust op een interactie tussen mensen. We zoeken het in cursussen, therapieën of goeroes. Er is veel kaf onder het koren en je moet goed opletten met wie je in zee gaat. Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Veel grote geesten werken in volstrekte anonimi teit. Die hoeven niet zo nodig aan de weg te timmeren. Sta dus met beide benen op de grond. Veel mensen realiseren zich niet dat je alles al weet. Je bent je eigen volmaakte Mees ter. Wat we moeten loslaten zijn.de illusies om ons heen. Onze fixatie op ons lichaam of de materie." „Moeder Aarde is onze leer meester, de mensen om je heen, de situaties die op je pad komen. Zie de schoonheid en perfectie om je heen. Hoeveel mensen genieten nog van het bos? Daar vind ik God, elke dag. Ik zie Zijn manifestatie in elke boom, elke struik en elke vogel. Alles past. Alles klopt. Dat te zien is grote rijkdom en kun je niet kopen met een cursus." „Een van de belangrijkste les sen op weg naar bewustwor ding is het leren loslaten. Je kunt pds iets aan jezelf toevoe gen als je eerst bereid bent om vrijwillig iets te offeren. Dat kan de eerste keren heel angstig zijn, maar het is de enige weg om te groeien. Je kunt het ver gelijken met een volle emmer. Om hem opnieuw te kunnen vullen zul je hem eerst leeg moeten gooien. Maar geloof me, als je werkelijk bereid bent om los te laten, dan komt er al tijd iets beters en mooiers voor in de plaats. Als je je nergens aan vastklampt, ontdek je datje eigenlijk ontzettend weinig no dig hebt om gelukkig te zijn." MARGOT KLOMPMAKER (Yasmin Verschure heeft twee boe ken geschreven: "Weg naar het Licht' en 'Met een open hart', uit gegeven bij Schors) De damestas mag weer gezien worden. Het 'toppunt van trut tigheid' zat jarenlang in het ver domhoekje, maar is inmiddels weer een gewild modeaccessoi re. Van nepbont, hout of exclu sief vissenleer, en met ruime vakken voor laptop en gsm. In de jaren vijftig en zestig, toen elke vrouw nog een dame wilde zijn, bereikte de damestas het hoogtepunt van haar glorie. Maar in de daaropvolgende ja ren ging het snel bergafwaarts. „Redactrices van de grote mo debladen riepen twintig jaar ge leden dat de damestas zou ver dwijnen als gevolg van de emancipatie van de vrouw", zegt Sigrid Ivo, conservator van Tassenmuseum Hendrikje in Amstelveen. „Mannen hadden ook geen handtas nodig, dus konden vrouwen ook wel zon der, zo werd gedacht." Een tas werd bovendien lange tijd gezien als het toppunt van truttigheid. Jonge meiden stop ten hun spullen liever in een stoere rugzak. En de portemon nee en andere kostbaarheden werden opgeborgen in een mi nuscuul heuptasje of money- belt. Maar de damestas is bezig met een comeback. Het succes van rugzak en body- bag (een rugzakachtige tas die langs het lichaam gedragen wordt) baande de weg voor de terugkeer van de handtas. Steeds meer vrouwen dragen weer sierlijke en modieuze tas jes, voor over de schouder of in de hand. Modemerken en win kelketens als Esprit, Hennis Mauritz en Street One verkopen inmiddels hun eigen merk tas sen. En bij grote modehuizen als Dior en Chanel gaan meer peperdure handtassen over de toonbank dan ooit. De kussentas van Maria Hees: een gecapitonneerd kussentje van nappaleer, dat kan worden gedra gen als schoudertas en als rugzak. FOTO CPD Volgens Sigrid Ivo heeft de emancipatie er juist toe bijge dragen dat vrouwen die tas te genwoordig veel harder nodig hebben dan voorheen. „Vroe ger hadden vrouwen niet veel meer in hun tasje dan een lip stick, een zakdoekje en een beursje met wat kleingeld voor de toiletjuffrouw. De heer be taalde en bracht je naar huis. Maar nu het aantal vrouwen dat de arbeidsmarkt op gaat, fors stijgt, neemt ook de be hoefte aan een tas weer toe, omdat we steeds meer met ons mee moeten sjouwen. Rijbe wijs, sleutels, make-up, rpobiele telefoon, een laptop, A4-map- pen, enzovoorts." Volgens Ivo heeft dan ook met name de aktetas en de multi functionele werktas de toe komst. Maar ook de exclusieve, handgemaakte designtas is in opmars, en daar is niks stijfs of truttigs meer aan. „De verschei denheid is zo groot", zegt Ivo. „Voor zo'n klein land beschik ken we over heel wat gerenom meerde ontwerpers. En ze heb ben allemaal hun eigen stijl. Het zijn prachtige objecten en sieraden waarmee je je kunt onderscheiden." Kortom, met een handtas laat je zien wie je bent. Marguerite de Viroflay, een schrijfster van eti quetteboeken, schreef het al in 1920: 'Er zijn slechts weinig on- derdeelen van het toilet, waarin de persoonlijkheid der vrouw zoo markant en onomwonden spreekt als uit het handtaschje.' Het Tassenmuseum heeft twin tig Nederlandse ontwerpers ge vraagd om voor een expositie hun visie te geven op de da mestas in de 21e eeuw. Eén van hen is Maria Hees (51), die al twintig jaartassen en sieraden maakt. Na haar opleiding aan de Akademie voor Beeldende Kunsten in Arnhem vestigde ze zich als zelfstandig ontwerpster in Doetinchem. Inmiddels gaan haar tassen de hele wereld over en is haar werk zelfs opgeno men in de collecties van het Stedelijk Museum in Amster dam en het Museum of Modem Art in New York. Als klein meisje was Maria Hees al gek van tassen en andere modeaccessoires. Haar eerste Sigrid Ivo van het Tassenmuseum in Amstelveen. De wintertas van Maria Hees kan ook als mof worden gebruikt. FOTO CPD tas maakte ze eind jaren zeven tig, toen ze als student een kof fertje zocht waar ze haar spul len in op kon bergen. Een ge wone aktetas vond ze saai en onpersoonlijk. Ze boog een stuk gaas in de vorm van een koffer en hing er een zachte voering in van zeildoek. Haar tassen, die voornamelijk in galeries verkocht worden en die ze meestal zelf in kleine se ries produceert, houden het midden tussen kunstwerk en gebruiksvoorwerp. Ze heeft geen doelgroep voor ogen als ze aan het werk is, tenzij het om een specifieke opdracht gaat. „Eigenlijk maak ik die tassen al leen voor mezelf, en toevallig vinden andere mensen ze ook leuk." Kenmerkend voor haar werk is het veelzijdige gebruik van ma terialen. Begin jaren tachtig ontwierp ze een tas van dekzeil plastic met een stuk tuinslang als handvat. Ook maakte ze een aktetas van twee aan elkaar ge naaide placemats en een tas van een dubbelgevouwen anti- slipmatje. Verder werkte ze met hout, aluminium en spaan plaat. Tegenwoordig gebruikt ze vooral verschillende soorten leer, die ze overal vandaan haalt. De tas mag dan helemaal terug zijn in het internationale mode beeld, volgens Sigrid Ivo volgen Nederlandse vrouwen nog maar schoorvoetend. „Vrou wen in Spanje, Italië, Engeland en Frankrijk kopen meerdere tassen per jaar, maar daar zijn we in Nederland te calvinistisch voor." Nederlandse vrouwen hebben twee, hooguit drie tas sen. Bovendien overheerst in ons straatbeeld vooral de zwar te handtas. Zwart past immers overal bij. Sigrid Ivo:Als we naar het theater of een feestje gaan, kleden we ons helemaal om en halen we onze mooiste sieraden tevoorschijn. Maar die tas blijft hetzelfde! En dat is jammer. Dan is het nét niet af. In het buitenland is het heel ge woon dat je je tas aanpast aan je kleding. Of dat handtas en schoenen zelfs van hetzelfde leer gemaakt zijn. Als je Neder landse vrouwen vraagt waarom ze niet van tas wisselen, zeggen ze dat dat onhandig is omdat ze dan alles moeten overpakken. We zijn nu eenmaal een prak tisch volk." De collectie van Tassenmuse um Hendrikje in Amstelveen toont de ontwikkeling van de westerse damestas in de afgelo pen vier eeuwen. De expositie 'Visie 2000', die het werk van twintig Nederlandse tassenont- werpers toont, loopt van 16 ja nuari t/m 20 april. Openingstij den: zondag van 13-17 uur; maandag van 10-16 uur en dinsdag t/m donderdag op af spraak. Tel: 020-647.8681. CORINE VAN ZUTHEM Bouwbeurs Bouw Privé en Tuin Privé in Maastricht hopen op 30.000 be zoekers. De Bouwbeurs biedt onder meer keukens en sani tair, voor het eerst op een badkamerplein gepresenteerd, ser res, vloeren, plafonds, verlichting, bouwmaterialen en ge reedschappen voor bouw en verbouw. De financiële kant van het kopen of verbouwen van een huis komt aan bod. Op het Energieplein staat informatie over zonne-energie cen traal. Tuin Privé presenteert Franse en Engelse modeltuinen, mystieke Oosterse tuinarchitectuur, tuinmeubelen, -huisjes, -verlichting en sierbestrating.De beurzen worden opgeluis terd met groenlezingen, tuinworkshops en een klustheater. Bouw Privé en Tuin Privé, MECC Maastricht: do 17 t/m zo 20 februari 2000. Open: do en vrij 13-22 uur, za en zo 10-18 uur. Entree 15 gulden, met seniorenpas en voor kinderen 5-12 jaar 11,50 gulden. Binnenhuis created by Bmnenluiis t/m 5 maart 2000 Ahoy' Rotterdam De 34ste consumentenbeurs Binnenhuis in de Rotterdamse Ahoy' wil zich onderscheiden met een nieuw concept: The Quality of Life. Ingespeeld wordt op de bestedingen van de steeds welvarender Nederlander: duurdere woon- en lifesty- le-artikelen, kunst en antiek, culinaire bestedingen, reizen en theaterbezoek. Een voorproefje biedt de site www.binnen- huis.nl. Quality of Life by Binnenhuis, Rotterdam Ahoy"zo 27 feb t/m zo 5 maart, ma t/m vrij 11-22 uur; zaen zo 11-17 uur. Toegang 17,50 gulden, kinderen t/m 12 jaar 8 gulden. W oonmanifestatie De Woonmanifestatie in de Utrechtse Jaarbeurs voelt zich verplicht om landelijk toonaangevend en trendy te blijven. Het beproefde concept van voorgaande jaren wordt her haald: nieuwtjes van de toonaangevende Keulse woonbeurs, trends, een woonplein, lezingen, winnende ontwerpen en een designexpositie van enige allure. Vorig jaar trok deze lan delijke consumentenbeurs zo'n 80.000 bezoekers. Tegelijker tijd wordt de doe-het-zelfbeurs Klus gehouden, die op het zelfde kaartje toegankelijk is. Nationale Woonmanifestatie 2000, Jaarbeurs Utrecht: woe 1 t/m zo 5 maart, woe t/m vrijd. 10-22 uur; za en zo 10-17 uur. Toegang 20 gulden, kinderen t/m 12 jaar gratis. De NS verkoopt railidee kaartjes. Woonbeurs Ook dit jaar begint de Voorjaarsbeurs Home Interior met een meubelkijkzondag voor de consument op 6 februari in het Home Trade Center, Nieuwegein. Rondom het hoofdge bouw, met zo'n 220 vaste exposanten, zijn vier paviljoens neergezet voor de nieuwste collecties van zo'n 130 wisselen de exposanten. Meubels en accessoires zijn gegroepeerd naar woonstijl: klassiek, modern, romantisch, rustiek (eiken), koloniaal, rotan en grenen. Ook de uitgesproken designmeu belen staan bijeen. Onder de noviteiten: een kersenhouten kinderkamer in klassieke Franse stijl, design-massagefau teuils en 'leefbanken' met losse hoezen. Van Utrecht CS rijdt een sneltram naar Nieuwegein (halte Zuilenstein). Voorjaars beurs Home Interior, Home Trade Center, Symfonielaan 1, Nieuwegein, zondag 6 februari, 10-17 uur. Toegangsprijs 17,50 gulden. Met kortingsbon 12,50 gulden; zie voor de bon de website van het Home Trade Center: www.htc.nl. Badkamer show Nederlanders baden in weelde. Dat is te merken aan de op mars van de luxueuzere badkamer. Wie de laatste trends wil zien mag in het weekeinde van 12 en 13 februari 2000 de Badkamer Design Show Baden in Holland niet missen. Om legionella-besmetting te voorkomen zit er geen water in de whirlpools en komt er geen drup uit de kranen. In de Badka merstudio kunnen vage plannen vorm krijgen met behulp van schuivende wanden en meubel- en sanitaircomponen- ten op ware grootte. In de Ontwerpfabriek kunnen bezoekers leren zelf een ontwerp op de pc te tekenen. Architecten, sa- nitairspecialisten en stylisten staan gereed voor adviezen. Trends in styling toont het effect van kleuren en materialen. In 'De Warme Badkamer' worden allerlei radiatoren ge toond. En de winnende ontwerpen voor de Badkamer De sign Award 2000 zijn op ware grootte nagebouwd. Internet biedt een kijkje vooraf: www.badeninholland.nl of het bad kamermagazine Saniweb: www.saniweb.nl. Allerlei fabrikan ten en leveranciers zijn te vinden op www.sanitair.org. Ba den in Holland, Jaarbeurs, Utrecht, za 12 februari 9.30-18 u, zo 13 februari 9.30-17 u. Toegangsprijs 20 gulden, kinderen tot 12 jr gratis. ■■■■■■■■■Pi u 4 5 6 7 8 9 Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord. 1Muziekinstrument - olifantssnuit - invoer; 2. tijdperk - drank - herfst; 3. patroon - lichte houtsoort - ingrediënt bij de rijsttafel; 4. trots - patat - prijslijst; 5- voertuig - stad in Engeland - op een andere plaats; 6. geestdrift - geen drugs meer gebruikend - vrolijkheid uiten; 7. deel v.e. bureau - zuidvrucht - klimwerktuig; 8. bek - veer - eerste stoot; 9. slotwoord - lange nekharen - uit naam van; 10. volksverhaal - slecht volk - verbandmiddel. T R HEINZ Oplossing van maandag: Horizontaal: 1. Tip; 5. ven; 7. oraal; 8. uni; 9. uur; 11. lager; 14. te; 16. op; 17. nep; 18. aai; 19. ut; 20. re; 22. irade; 25. lok; 27. rad; 29. diner; 30. tee; 31. neo. Verticaal: 2. Ion; 3. pril; 4. tang; 6. ecu; 8. uit; 9. Ur; 10. rap; 12. amper; 13. eland; 15. ent; 16. oir; 19. uil; 21. eed; 22. ik; 23. aria; 24. eren; 26. ore; 28. are. LALALA fl&r uJ? KPOfWAÜZ 'Z HPT ALVJP fL&LZT-n

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18