'Cultuur Kunst Oma-power van Rita Reys I e. Amundson: één van de belangrijkste bluesmuzikanten van nieuw decennium Big Band Ball Schone Schijn Gazon met pretenties iTERDAG 29 JANUARI 2000 Eerder goud en platina Hilversum Muzikanten in Nederland komen sinds 1 januari makkelijker aan een gouden of platina album of single. De brancheorganisatie Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers (NVPI) heeft name- ijk de aantallen die recht geven op een dergelijke bekroning i-erlaagd. Voor een gouden 'album' is in het vervolg 40.000 ver kochte exemplaren genoeg (was 50.000), voor een platina 80.000 (was 100.000). Voor singles is de grens verlaagd van 10.000 (goud, was 50.000) en 60.000 (platina, was 75.000). Voor klassiek verandert er niets: het blijft bij 15.000 voor goud en 25.000 voor platina. Vergeleken met andere Europese landen waren de Nederlandse grenzen aan hoge kant. Concerten Joe Cocker in Nederland inschede/rotterdam Joe Cocker geeft een concert op 19 april in Vliracle Planet in Enschede en de dag erna in de Rotterdamse khoy'. De kaartverkoop is vandaag begonnen bij de bekende 'oorverkoopadressen. Nanist Gulda nu echt dood venen De Oostenrijkse pianovirtuoos Friedrich Gulda, die zich 'orig jaar bij wijze van grap dood verklaarde, is nu echt overle- len. Gulda (69) stierf aan een hartaanval. Recensenten be- chouwden Gulda's interpretaties van Mozart, Bach en Beetho- •en al als briljant toen hij twintig jaar oud was. Nadien werd hij >ok geregeld geprezen voor zijn projecten waarin hij andere ienres, zoals jazz en pop, combineerde met klassieke muziek. laad voor Cultuur wil meer geld ;n haag De Raad voor Cultuur wil dat staatssecretaris Van der van Cultuur meer geld uittrekt voor subsidie aan kunstin- ellingen. Het adviesorgaan reageert daarmee op het record an subsidieverzoeken die zijn ingediend in het kader van de ultuurnota 2001-2004: 734 stuks tegen 489 vier jaar geleden, e Raad signaleert nu al dat veel instellingen teleurgesteld zul- n worden omdat er een te laag budget is. „De Raad meent dat t geen recht doet aan het culturele klimaat in Nederland." jühlA C r^i^iij'Nrrn p TM Zhü'lhibE*r§|'j Op bezoek bij Meneer Green Reserveer nu voor deze bijzondere voorstelling! Leidse Schouwburg - Leiden wö. 2 en do. 3 februari Aanvang 20.15 uur Reserveren: 071 - 513 19 43 leiden Dansen op 'Cabaret', 'Can't take my eyes' off of you', 'Mr Bojangles' en 'April in Paris'. Gisteravond traden in de Stadsgehoorzaal tijdens The Big Band Ball van de Leidse Blues Jazzweek vier big bands op die met schetterend koper dansbare evergreens in de zaal inslinger- den. Big Band Frits Landesbergen, de Sea Sound Big Band, de West Coast Big Band, Big Band Utrecht en het Bob Rigter Kwar tet zorgden tot in de kleine uur tjes voor oud maar oerdegelijk swingmateriaal. foto mark lamers 'Achterafeen voorstelling voor fijnproevers dans recensie maarten baanders Voorstelling: 'Achterkant, een opera in stilte'. Gezien: 28/1 LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: 29/1 „In het begin was er een knal." Met deze woorden eindigt de tekst halverwege de choreogra fie 'Achterkant' van Johan Gre- ben. Maar die knal is juist afwe zige in deze voorstelling. Elk element is het tegendeel van een knal: trage bewegingen, concentratie en subtiliteit. 'Achterkant' is een drieluik over Ontstaan, Bloei en Verganke lijkheid, begrippen die ieders leven bepalen, maar vooral hun stempel drukken op het leven van dansers. Zeker in deel één heb je het gevoel dat de bron van de be wegingen een ondoorgrondelijk geheim is.'De twee dansers en drie danseressen bestuderen hun bewegingen, kijken gefas cineerd naar hun eigen bewe gingen en naar de grond waar op ze zitten. Sierlijke medite rende houdingen worden afge wisseld met ontspannen lopen. Het lijken bewegingen rondom een mysterie. Vooral de armen en handen hebben een grote uitdrukkingskracht met hun ge bogen heffingen en subtiele, bijna krachteloze lijnen. De subtiliteiten zuigen je ogen naar zich toe en je neemt de concentratie snel over. In deel twee worden de gebaren geleidelijk beslister en krachti ger, vooral als de dansers elkaar niet meer ontwijken zoals in het eerste deel. In duetten kronkelen de armen verbaasd om elkaar heen. De voorzich tigheid waarmee de ene danser de andere aanraakt, maakt de gevoeligheid van die ander ex tra zichtbaar. Uit het contact bloeit iets van speelsheid en humor op. De plaagstootjes tussen twee danseressen, de te derheid en warmte tussen een danser en een danseres: het straalt allemaal geluk en vervul ling uit. Het derde deel toont de ou derdom. Het is indrukwekkend te zien hoe met een subtiele verandering in de motoriek een nieuwe sfeer wordt gecreëerd. De gebaren zijn niet mysterieus meer. De dansers hebben hou vast in het decor. In al hun in- gehoudenheid zijn de bewegin gen helder en hoekig geworden als de lijnen van een kristal. Prachtig is het decor: een vlies van doorzichtig tape, dat in drie fasen van bovenaf tot onder de dansers draait. De subtiele lijn tjes doen denken aan aan gaaf spinnenweb, maar ook aan rimpels in een huid. ek vijftien minuten lang in welfde straat, steek dan het sveldje over en vraag het aan eerste, nee niet de eerste, het aan de beste voorbij- iger. „Mevrouw, weet u het neveltpark?" de kaart is het gemakkelijk /inden. In hokje (L,5) staat bleekgroene vlek. In de dse Kooi, buiten de Leidse gels. Maar in werkelijkheid ift het park zijn geheimen .^t zo snel prijs. De weg naar ig suburbia is voorzien van :hte bewegwijzering, et Steneveltpark, zegt u?" n tegen een dat de mevrouw verbaasd zal opkijken, haar Dfd omdraait en achter zich it op het bekende blauwe dje met de witte letters. En ze zegt: 'U staat erop', on druk dan de neiging om on- je schoenzool te kijken. Ze üt misschien nog verge- gsgezind. „Geeft niets hoor." pakt weer het handje van aïJ ir kind en de winkeltrolley de boodschappen van het ikelcentrum en laat je achter t je dwaze vooropgezette ningen over hoe een park it zou moeten zien. „Is één im geen minimum riste?" Ie Dikke Van Dale staan liefst 7 (zeven) definities Ier het thema 'park'. Geen alle heeft betrekking op het neveltpark. Het Stenevelt- k is nummer 8: gazon met tenties. ar het veldje heeft er zelf niet gevraagd. En nu probeert onder die kwalificatie uit te nen door te doen alsof het straat is en zichzelf letterlijk te cijferen. Het park heeft recensie muziek ken vos Concert Monti Amundson. Gezien: 27/1, Jazzmarathon, de Waag, Leiden Het was bluesavond in de Waag. Na een wat onevenwichtig optreden van het kwar tet van Aad van der Pijlen, waarin het hele spectrum van de country blues tot de jump jazz werd bestreken, werd het podium in geruimd voor de band van Monti Amund son. Gitarist en zanger Monti Amundson (Portland, Oregon 1957) wordt door ken ners gezien als een van de fakkeldragers van de Texas-traditie die in de jaren tachtig populair gemaakt werd door onder meer Stevie Ray Vaughan en de Paladins. Texas blues betekent sinds de jaren vijftig een no-nonsense sound met krachtig gitaar spel en een ongecompliceerde ritmiek. Amerikanen beschouwen deze muziek als een typische barmuziek, waarbij de sociale context meer door de kleur van de muzi kanten dan door de stijl wordt bepaald. Amundson had zijn vaste drummer, stadsgenoot Boyd Small (zelf ook geen on bekende bandleider) en de Nederlandse basgitarist Bart Kamp meegenomen. Small en Kamp stonden garant voor het bijna ka le, strakke ritme dat de randvoorwaarde is voor de moderne Texasblues. Vooral Small met zijn timing net achter de beat zorgt voor de ontspannen, zuidelijke groove die deze muziek zo aantrekkelijk maakt. Small zelf is trouwens geen onverdienstelijke zan ger, hoewel hij als vocalist meer opvalt door zijn timing dan door klankkleur. De flexibele tenor en de drie stratocasters van Amundson zorgen voor de rest van het vol vette geluid. In Amundsons muziek zie je het gevolg van een kruisbestuiving tussen de zwarte blues langs de Mississippi en de Amerikaanse verwerking van de Europese folktraditie. Het uiterlijk en het ongekun stelde podiumgedrag van de bandleden deed vermoeden dat we te maken hadden met verdwaalde automonteurs na gedane arbeid, maar Amundsons band steunt op meer dan de voor de hand liggende drama tische trucs waarvan zoveel blues- en pop artiesten gebruik maken. Er zijn onver wachte subtiliteiten die je niet direct asso cieert met de hedendaaagse blues, zoals minimalistische herhalingen of omkerin gen in de dynamiek. Met meer raffinement en afwerking wordt Monti Amundson een van de belangrijkste bluesmuzikanten van het nieuwe decennium, want aan muzikaal inzicht ontbreekt het hem niet. huisnummers en je kan er aan wonen. Bij helder weer kun je turend over de Zijl Leiderdorp zien liggen. Bij dichte mist ook. Het is smaakvol gegarneerd met moderne niet aanstootge vende nieuwbouw. Een wijk als een consequent volgehouden concept waar alle vensterban ken van kunststof zijn en de voordeuren anoniem. Fiets er langs en laat je in slaap wiegen door de sussende cadans van toewuivende lamellen. Alles is er. Water, hoogbouw, eerste, tweede, derde levensbehoeften. Zelfs stijlfiguren. Zoekt u hori zontalen en verticalen? Hier zijn horizontalen en verticalen. Strakke schone vormgeving als geonietrische hygiëne. Mondri aan zou het vast mooi vinden. Van Doesburg misschien ook. Alexander Pechtold zag in ieder geval dat het goed was en be sloot dat hier de fontein 'Vier kant in Vierkant' van Van Dóes burg mocht komen. Het park vindt het niet erg. Het park is ontvankelijk. Het park voelt in zijn hart een gemis als een kale grasplek. Midden op het rechthoekige veld komen twee tegelpaden samen en waar ze elkaar snijden daar kan de fontein verrijzen. Het kruisje op de kaart waar de schat is ver borgen. Zeven meter hoge wa terpartijen die een duet aan gaan met het klotsende water van de Zijl. Is niet elke moderne nieuw bouwwijk het aan zichzelf ver plicht om een kunstwerk in zijn openbaarheid toe te laten? Een kunstwerk geïntegreerd in de hedendaagse stedelijke infra structuur en logisch volgt in het rijtje supermarkt, bank, school. En waarop hopen we dan? We hopen dat Stijladepten, toeval lige passanten, toeristen en an dere voor Leidse begrippen cul turele randverschijnselen de straten van de stadsrand gaan bevolken. Als dolenden in bui tenwijk met een vaag doelbesef. Weinig kans. Waarschijnlijker scenario: om zes uur gaan de lamellen dicht en wordt het geklater van de fontein overstemd door de ge luiden van Veronica. Helemaal aangepast in de omgeving gaat het bijna geruisloos op in zijn schijnbestaan in suburbia. En dan zal niemand, zelfs geen aardige mevrouw met een boodschappentrolley, jé uit brand kunnen helpen, je de weg kunnen wijzen, je het ant woord kunnen geven op die prangende vraag. „Weet u mis schien de Van Doesburg fon tein?" 'Ik heb het gevoel dat ik opnieuw leef Het Steneveltpark. Alexander Pechtold zag dat het goed was en besloot dat hier de fontein 'Vierkant in Vier kant' van Van Doesburg mocht komen. foto mark lamers Het verdriet ovei; het ver lies van Pim Jacobs zit nog diep in haar hart, maar Ri ta Reys is weer terug. Ster ker dan ooit. Driekwart eeuw jong laat Nederlands beroemdste oma, afgelo pen week nog in Leiden, horen dat de zingende concurrentie nog steeds ver achter haar ligt. Haar verrassende cd 'The lady strikes again' staat zelfs in de door popmuziek gedo mineerde cd Top-100. Een verklaring voor dit nieuwe succes heeft Rita Reys niet, wel weet ze dat haar 7-jari- ge kleinzoon Robin haar over haar ergste verdriet heen heeft geholpen en haar de kracht heeft gege ven door te gaan. Op 15 fe bruari vieren haar fans een 'feestje' in het Concertge bouw van Amsterdam ter gelegenheid van haar 75- ste verjaardag. Europe's First Lady of Jazz is nog lang niet uitgezongen. amsterdam tom van ruswuk Zelf noemt ze het een 'goddelij ke plek' waar ze woont. Om ringd door stilte, aan de plassen in Utrecht. Met huisbezoek van reeën en veel vliegverkeer van vogels. De bungalow waar ze met haar man, steun en toever laat Pim Jacobs, jaren heeft ge woond is nu eigenlijk te groot. Maar Rita Reys beseft de rijk dom van deze locatie, midden in een stiltegebied. „Ik heb na de dood van Pim er wel aan ge dacht om te verhuizen. Ik heb hier akelige herinneringen, maar ook mooie. Als ik naar buiten kijk, zie ik in gedachten Pim op het terras in z'n stoel liggen. Nee, voorlopig ga ik niet weg. Ze zullen me hier uit moe ten dragen." Aan een muur van de woon kamer hangt een 'sprekend' portret van Pim Jacobs. Hoewel Rita Reys zeer verdienstelijk schildert, is het werk gemaakt door een goede vriend. Ze praat regelmatig tegen de afbeelding. Over haar verlies, maar ook over haar succes, het feestelijk concert 'Celebrating Rita Reys' in Amsterdam, hét komende optreden op het North Sea Jazz ren. Vroeger was er het Willem Duys-effect. Als hij een plaat draaide in Muziek Mozaïek wist je dat het de verkoopcijfers sti muleerde. Nu ontbreekt een di recte aanleiding. „Het kan door de documentaire over mij ko men die in december op tv is uitgezonden. Maar het kan net zo goed zijn dat het Nederland se volk - dat over het algemeen zo nuchter als een kalf is - toch in z'n hart heel trots is op deze dame die nog zo verschrikkelijk goed is. Zoiets moet het wel zijn. Bovendien moet je ook niet vergeten dat op de plaat leuke verrassingen staan. Ik zing met het Rosenberg Trio, en met Mathilde Santing. Zoiets hel? ik nog nooit eerder ge daan." „Het was m'n eigen idee om met hen samen te zingen. Het Rosenberg Trio heeft het niet makkelijk gehad. Die jongens zijn zo op elkaar ingespeeld. Zodra er een vierde bij komt - ik dus - krijgen ze het toch moei lijk. Zeker eentje zoals ik ben. Ik zing niet op de tel, zij spelen wel op de tel - tak, tak, tak, tak - ik zing eromheen, ik zing er achter, ik ben altijd aan het spelen met het ritme. Dat was moeilijk voor ze." „Mathilde Santing, daar ben ik al jaren gek mee. Een ver schrikkelijk goeie zangeres en een leuk mens. Het klikt tussen ons. Gek wijf, ben ik ook. We hebben altijd lol samen. Ze is heel muzikaal. We konden niet 1-2-3 een stuk vinden dat ge schikt w&s voor twee dames. Uiteindelijk hebben we 'People will say we're in love'. Qua tekst is het natuurlijk gek, beetje idi oot. Je zou bijna denken dat we lesbisch zijn. Daarom hebben we er ook een geintje van ge maakt. Als Mathilde lesbisch wil zijn of vertelt dat ze het is, moet ze het zelf weten, maar ik ben het niet. Dus hebben we er gewoon een lolletje van ge maakt. Daarom denk ik dat dit duet bij de mensen zo aan slaat." De tv-documentaire was niet bedoeld als afsluiting van haar carrière, haast Rita Reys om een eventueel misverstand uit de weg te ruimen. „Ik prakkiseer er niet over om te stoppen. Ik wil gewoon zingen. Ik kan het nog steeds goed. Waarom zou ik dan hier op m'n krent gaan zit ten. Zolang er nog vraag is naar mij en de zalen lekker bezet zijn, waar zal ik me dan druk om maken? Ik ga echt niet ach ter de geraniums zitten, hoe mooi het uitzicht hier ook is. Dat uitzicht zie ik de volgende dag dan wel." Festival en de plannen om in de loop van dit jaar een box met vier a vijf cd's uit te brengen. Het jaar 2000 markeert voor Ri ta Reys een nieuw begin, een nieuw leven. „Ik heb het gevoel dat ik opnieuw ga beginnen, dat ik opnieuw leef. Ik ben over m'n allerergste verdriet heen. Hoewel het verdriet heel diep in je hart zit en dat nooit overgaat, ben ik zo nuchter en zo reëel dat ik weet dat ik het mezelf niet aan mag doen om verdrie tig te blijven. Dat had Pim ook nooit gewild." Rita Reys is het voorbeeld van een sterke vrouw. „Ik ben een knokker, altijd geweest, ver moedelijk is het m'n afkomst. Ik kom uit een groot gezin. Niets werd je op een presenteer blaadje aangereikt, je moest er wel voor vechten. Hoelang ik dit nog mag doen, heb ik niet in de hand. Misschien wil een ho gere macht mij nog het een en ander gunnen. Als het niet zo is, dan heb ik m'n tijd gehad. Ik ben heel nuchter en sta met beide benen op de grond. God dank." Het is de relativiteitstheorie van Rita Reys. „Zo ben ik m'n hele leven geweest. Ik ben niet iemand van 'sjonge, wat een succes' en 'kijk mij nou even'. Ik heb er ook een verschrikkelij ke hekel aan als ze me op een voetstuk willen plaatsen. Maar wat er nu om me heen gebeurt, daar geniet ik van. Dat vind ik heerlijk. Natuurlijk. Wie ver wacht nou dat je op deze leef tijd ineens weer zo'n hype bent." Waar het succes vandaan komt, kan Rita Reys niet verkla Rita Reys: „Het verdriet dat heel diep in je hart zit, gaat nooit over."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 25