De Bom valt Postmen rauw op het da 'Leiden is gek als het deze kans laat lopen' Cultuur Kunst Postmen opent nieuwe serie flashbacks Angel Eyes: platte tekst, mooi gebran 'Alleen klappen als je het echt vo li VRIJDAG 28 JANUARI 2000 Museon exposeert eetbare steensoort den haag Het laat schepen beter drijven, Romeinse soldaten werden er in uitbetaald en je eitje smaakt er een stuk beter door: zout. Vanaf 25 februari staat deze eetbare steensoort cen traal in de tentoonstelling 'Het zout der Aarde' van het Museon in Den Haag. Demonstraties van maximaal een half uur laten onder meer zien hoe het kan dat ijs smelt als er zout op ge strooid wordt, terwijl de temperatuur tegelijkertijd daalt. Bezoe kers kunnen allerlei proefjes doen om de eigenschappen van het mineraal beter te leren kennen. Ook zoutwinning en het ge vaar van zout voor de men's komen aan bod. Gelders Orkest: twee concertmeesters arnhem Armand de Beauregard en Cécile Huynen zijn de twee nieuwe eerste concertmeesters van het Gelders Orkest. Zijn vol gen Hans Wijnberg op, die deze functie ruim 25 jaar heeft ver vuld. De Beauregard en Huynen zullen beurtelings de eerste stoel bezetten. Wereldtournee Concertgebouworkest Amsterdam Het Koninklijk Concertgebouworkest (KCO) begint morgen aan een tournee rond de wereld. Tot en met 24 februari doet het orkest 14 steden in Europa, de Verenigde Staten, Cana da en Japan aan en legt het duizenden kilometers af. De zoge noemde Millenniumtournee begint morgen in de Musikverein in Wenen en eindigt op de 24ste in het Aichi Prefectural Art Theater in Nagoya (Japan). Tussendoor hebben optredens plaats in Frankfurt, Amsterdam, Londen, Toronto, New York, Osaka, Nagasaki, Oita, Tokio, Fukui, Yokohama, wederom To kio en Sapporo. Het publiek wordt getracteerd op stukken van Bach, Bruckner, Mozart, Liszt, Mahler, Varèse en Ligeti. Angela Schijf krijgt hoofdrol musical Amsterdam Angela Schijf, Kim in de soap Goede Tijden Slechte Tijden, speelt de hoofdrol van Peggy Sawyer in de nieuwe musi cal van Joop van den Ende Theaterproducties, '42nd Street'. De musical gaat op 17 september in Carré in Amsterdam in pre mière. Andere hoofdrolspelers in de musical zijn Mariska van Kolck en Julian Marsh. De regie is in handen van Mark Bramble, die ook de mede-auteur van de oorspronkelijke Broadway ver- sie is. Randy Skinner tekent voor de choreografie. '42nd Street', vernoemd naar de straat in New York waaraan vroeger de thea ters lagen, heeft acht jaar op Broadway gedraaid. Met 3486 voorstellingen is het een van de tien langstlopende musicals al ler tijden. Het publiek krijgt in de voorstelling een kijkje achter de schermen van een musical. Splinter presenteert cd leiden Kindertheater Splinter viert met een eenmalige voorstel ling het verschijnen van de jubileum-cd 'Wie Wat Waar'. Op de cd staan liedjes uit de diverse Splinterproducties van de afgelo pen vijftien jaar. De speciale voorstelling vindt aanstaande zon dag plaats om 15.00 uur in de Burchtsociëteit aan de Burgsteeg. Reserveren kan via 071-51233568. Inschrijven voor Springpop 2000 leiden De achtste Springpop vindt dit jaar plaats op zaterdag 15 april. Bands die willen meedoen aan Springpop kunnen tot 1 maart hun demo en biografie opsturen aan de organisator van het festival: Willem Gressie, Surinamestraat 56 in Leiden. Tele foon 071-5216645. Dogtroep speelt voor minderheden Amsterdam Theatergfoep de Dogtroep geeft 1 februari een voorstelling die alleen toegankelijk is voor culturele minderhe den. Voor de speciale opvoering van 'Atom Tattoo' kunnen geen kaarten worden gekocht. De Dogtroep heeft een speciaal telefoonnummer geopend waar culturele minderheden infor matie kunnen krijgen. Het initiatief voor de actie komt van tv- presentator Guilly Koster. Hij woonde een voorstelling van 'Atom Tattoo' bij in de Passenger Terminal in Amsterdam en constateerde dat die bijna geen zwarte bezoekers trok. De Dog troep wil de komende jaren een productie maken in Amster dam Zuid-Oost. Kunstenaars uit culturele prinderheden zullen daaraan meewerken. Volgens de Dogtroep N de speciale voor stelling een goede gelegenheid haar werk bij deze groepen te in troduceren. amsterdam/leiden Postmen opent op maandag 7 februari een nieuwe serie Marl boro Flashbacks. De winnaars van de popprijs 1999 leggen zich toe op het werk van de Ja- maicaanse reggae-legende Bob Marley. In de Amsterdamse rocktempel Paradiso overtuig de Postmen onlangs al met een tribute-concert voor Marley. Postmen doet in februari in totaal acht steden aan. Op dinsdag 22 februari staat de groep in Bacchus in Leiden. Discotheek Stairway to heaven in Utrecht beleeft op 7 februari de première. Op 24 februari sluit de band de reeks afin Rot terdam. De band heeft in die stad haar thuisbasis. Samen met Def Rhymz heeft Postmen op het moment een grote hit met him versie van 'De Bom' van Doe Maar. Door een te drukke agenda zijn de plannen voor een tweede al bum voorlopig op een laag pit je gezet. Postmen bestaat ongeveer zes jaar. De reggae- en hip hopformatie brak in 1998 door met het album 'Documents'. Naast de popprijs 1999 won de groep eerder de Heineken Crossover Award en een Zilve ren Harp. Met 'Cocktail' scoor den ze in de zomer van '98 hun eerste Nederlandse hit. Het eerste lustrum van de Flashbacks krijgt in maart een vervolg met de Haagse band Billy the Kidd. Zij geven in hun reeks van acht conceit jwr eigen invulling aan her*' van Rod Stewart. Het va/ASS afkomstige Nilsson spei^ jes van Queen in de april. De organisatie van di grs* back-tournee voert nogjoe, handelingen met vier ,c bands. Zij moeten in del0 den mei, september, en november optredeun verzorgen. !*- Een aardig idee dat uit de hand is gelopen Slecht spelen en toch win nen is de kwaliteit van de ware kampioen. Vrij ver taald is die sportieve prak- tijkwet thans ook van toe passing op Postmen. Niet dat de Rotterdamse rapreggae-formatie met haar eigen versie van de Doe Maar-klassieker 'De Bom' een matige prestatie heeft neergezet, maar echt pieken is wel wat anders. Vindt althans kopman (Anonymous) Mis, die de zer dagen met verbazing toeziet hoe dat 'tussen doortje' opstoomt naar de eerste plaats van de natio nale hitparades. „Best leuk, maar we vinden onze eigen projecten wel even belangrijker. We zijn ook niet van plan veel tijd te steken in dit onverwachte single-succes. De mensen moeten echt niet denken dat ze dit nummer bij onze optredens kunnen ver wachten, daarvoor staat het te ver van ons af." amsterdam louis du moulin Postmen vond het idee van een 'tribute' aan de meest belang wekkende Nederpopband uit de geschiedenis door de jonge re garde direct 'tof, maar zette al gauw vraagtekens bij het door de platenfirma toegewe zen nummer. ,,Als het aan ons had gelegen hadden we 'Doris Day' opgenomen. Vonden we veel spannender, verduide lijkt Mis (24), die zijn huiver voor 'De Bom' overwon door maatje Def-Rymz als special guest uit te nodigen. ,,Met hem erbij is het allemaal wat minder Postmen-frontman (Anonymous) Mis (links) en zanger Rolla Rocka zijn niet van plan veel tijd te steken in het onverwachte single-succes. ,,De mensen moeten echt niet denken dat ze dit nummer bij onze optredens kunnen verwachten." foto wfa serieus en daarmee minder ge dateerd. 'De Bom' betekent in hip hopjargon 'te gek', waar door de hele tekst als het ware wordt gekanteld." Voor het eerbetoon moest ook nog eens de weerzin tegen covers (eerder verwoord in 'Stolen Arts') opzij worden ge zet. Oftewel, Postmen heeft wel wat over gehad voor een eigen zegje richting Doe Maar op het 'collegiale groeten'-album 'Tril lend Op Mijn Benen'. ,,We von den nu eenmaal dat we niet mochten ontbreken. We heb ben altijd zoveel respect gehad voor die band, dit was een mooie manier om dat eens te laten blijken. Dat er nog een dikke hif uit zou rollen, daar hebben wij nooit bij stil ge staan." De onvoorziene 'Doe Maar heisa' komt Postmen (met na me de als producer overactieve Mis) niet erg gelegen, omdat de komende maanden flink de sokken moet worden gezet in twee platenavonturen. Aller eerst een in maart uit te bren gen benefietalbum namens het eigen Social Life Records met een vijftiental geestverwanten (onder wie E-Life, U.N.I.Q., Ma- nushka, Inner City Sluggers, Sonny D. en Karima). Waarvan de opbrengsten ten goede moe ten komen aan kansarme jon geren, maar die eigenlijk even zeer bedoeld is als een 'motiva- tie-cd' voor allen die in een achterstandssituatie zitten. Daarna zal alle energie wor den gestoken in de opvolger van het 'droomdebuutalbum' 'Documents', die nog voor de zomèrvakantie in de winkel moet liggen. Na de gloedvolle ontvangst van die eerste troe telschijf (resulterend in onder meer een gouden plaat, Heine ken Crossover Award, Zilveren Harp, TMF Award, Popprijs 1999) is de prestatiedruk van zelfsprekend toegenomen, er kent Mis. „Maar daar staat te genover dat we inmiddels zo veel meer kennis bezitten, zo veel rijper zijn geworden. We zijn er daarom zelf he bedacht dat we niei soort herhaling verval- publiek dat nu bij misschien nog eerst d de singlehits 'U Wait' tail' zullen we echt opi keerde been proberei ten." Met het aankomenifii kaartje wil Postmen nadrukkelijker over doen gelden. In zekenei inhaalmanoeuvre gaai ren, omdat de prom 'Documents' in het bi verre van optimaal is „Iedereen, ook de pla schappij, was dermat door het snelle succei derland dat er gew< geen plan lag voor een tionale aanpak," aldu; boren Raymond Stot; optredens die we we gedaan hebben het ve alleen maar bevestigtn| een behoorlijke interi markt voor Postmen 1 't Meest imponerend t was misschien wel de Parijs, waar we als bandje uit Holland tus 1; lei grote namen op d stonden en we zoveel asme losmaakten dat stonden aan te gapeil dat voor ons?" Met de buurlanden zal 't wel in orde kom de echte buit valt nat Amerika te halen, weet „De States zijn toch ziekcentrum van de Scoor je daar, dan wori veel eenvoudiger om ders aan de bak te ko gelijkertijd is het moeilijker om in Ame aan de grond te krijgt vanuit Nederland. M, wel degelijk concreti stelling voor ons. We een goeie connectie, langs, na een half jaar, aan de bel heeft getro te vragen hoe 't ernf Dat zegt Stijldeskundige Joop Joosten over Van Doesburgfontein: pablo cabenda Als de fontein 'Vierkant in Vier kant' van Theo van Doesburg niet in Leiden komt, is dat een gemiste kans, vindt stijldeskun dige Joop Joosten, de man die twee jaar geleden samen met kunsthistoricus Robert Welsh de wetenschappelijke catalogus van het werk van Mondriaan heeft samengesteld. In tegen stelling tot de gemeente Leiden is de oud-conservator van het Amsterdamse Stedelijk Muse um van mening dat zo'n op merkelijk beeld prima past voor het station van Leiden. „Na tachtig jaar weten we in Leiden klaarblijkelijk nog steeds niet wat Van Doesburg voor de mo derne kunst en de architectuur heeft betekend en nog steeds betekent." Er was een korte periode, eind negentiende eeuw, dat de Franse impressionistische schilder Claude Monet in Ne derland logeerde. Hij schilder de de polder, de molens, het laagland van de Zaanstreek, het grijze plafond van Nederland en bezocht en passant de markt in Zaandam. Ook kunstenaars hebben wel eens trek in vis. Toen hij thuis de vis uitpakte was hij met stomheid geslagen. Het papier waar de marktvrouw de schol, de haring of de lekker bek (de anekdote vermeldt niet wat voor vis) had gewikkeld bleek een authentieke Japanse prent. Monet snelde terug naar de markt en kocht de rijzige stapel 'pakpapier' om het voor een bestemming in de vuilnis bak en de vergetelheid te red den. „Geen land had destijds zo'n rijke verzameling aan Ja panse prenten als Nederland." En waarom vertelt de Joop Joosten dit? Om aan te geven hoe onnadenkend Nederland met cultureel erfgoed kan om gaan. Hoe lichtzinnig soms wordt omgesprongen met din gen van waarde. „Goddank hebben we onze Lucas van Ley- den en onze Jan van Goyen in de Lakenhal een goed onderko men gegeven. Dat is prachtig. En zoveel jaar na Monet weten Joop Joosten: „Een echte Van Doesburg... Het is verbazingwekkend dat Leiden het be lang hiervan na tachtig jaar nog steeds niet door heeft." foto hielco kuipers we Japanse kunst op waarde te schatten en pakken we flink uit in het Japanjaar." Maai' daar te genover staan in Leiden weer diverse gemiste kansen, verlo ren zonen en gepasseerde sta tions. De sloop van het Van Nelle gebouw bijvoorbeeld. De volgende gemiste kans staat volgens Joosten voor de deur. De fontein 'Vierkant in Vierkant' van de Stijlkunstenaar Theo van Doesburg. De beoog de locatie voor het kunstwerk, Leiden Centraal Station, kan er niet vanaf. Volgens de gemeen te is het Steneveltpark buiten de Leidse singels, in de wijk De Kooi, de enige geschikte plek voor "Vierkant in Vierkant'. De erfgenamen van Van Doesburg komen nog kijken wat voor plek de gemeente voor 'Vierkant in Vierkant' in petto heeft. Maar de verhalen die ze over de afgelegen plek gehoord hebben stemt ze niet hoopvol. De kans dat de erven toestem ming geven om dë fontein op die plek in Leiden te plaatsen zweeft nu ergens tussen nul en microscopisch klein. Joosten is ook niet gelukkig met het Steneveltpark als loca tie. Voor de goede orde, hij heeft niets tegen het park op zich. „Het ontwerp zou prima passen in de omgeving van de sociale woningbouw in die buurt die ook goed vormgege ven is. Je voelt daar heel goed het strakke, mooie spel van ho rizontalen en verticalen dat te rugkomt in de fontein. Alleen, die plek is zo vreselijk ver weg. Je moet zoiets een prominente plek in de stad geven. Als de ge meente zich nu eens zou willen profileren als stad van De Stijl, is het station bij uitstek de plek om de fontein neer te zetten. Toeristen en cultuurliefhebbers die geïnteresseerd zijn in Lei den komen bijna allemaal daar langs. Maar men schijnt hier niet te beseffen wat voor enor me invloed de Stijlgroep inter nationaal heeft gehad. Er zijn in het verleden niet alleen Stijl-ex- posities in Nederland geweest, maar ook in Amerika, Duits land, Frankrijk, Italië, Engeland, noem maar op. Er is nu een enorme belangstelling in Japan. En wat hebben we hier in de geboorteplaats van De Stijl? Werken in De Lakenhal die we kregen dankzij de bijzondere nalatenschap van Nelly van Doesburg, de weduwe van Theo. En een vignet op de straat van het Kort Galgewater." Joosten verwerpt het argu ment van cultuurwethouder Alexander Pechtold om het werk niet bij het station te plaatsen. „Dat de omgeving te modern zou zijn of dat boog vormen zouden botsen met het ontwerp, dat is onzin. Van Doesburg heeft samen met ar chitect Oud ervoor gezorgd dat moderne gebouwen als het NS station überhaupt konden wor den gemaakt. Hij was er mede verantwoordelijk voor dat het tijdperk van het oude bouwen werd afgesloten. Verdomme, de man is toch één van de aanja gers geweest van het afsluiten van een tijdperk? Misschien dat die fontein juist die kermistent omgeving een beetje optrekt. Ouderwets ontwerp? Dat lijkt me sterk. Niemand zal zeggen, tjee wat oud, wat passé. Dit is geen Jugendstil of art déco, dat gelijk te herkennen is als iets gedateerds. Dit ontwerp kan nog heel lang als 'eigentijds' meegaan. Een echte Van Does burg... Het is verbazingwek kend dat Leiden het belang hiervan na tachtig jaar nog steeds niet doorheeft." THEATER RECENSIE DICK VAN TEYLINGEN Voorstelling: 'Angel Eyes' van Jules Deelder. Spel: John Buys- man. Gezien: gisteravond, LAKtheater, Leiden Nog te zien: 3/2, Stadstheater, Zoetermeer Jazz begon voor Jules Deelder vlak voor zijn tiende verjaardag, met platen van Chet Baker op een feestje van zijn zus. Deelder is altijd een fan gebleven van de fluwelen trompettist die nog meer (dames) harten stal toen hij ook ging zingen met zijn eigenaardig weke stem, senti menteel maar ontroerend. Oude liefdes roesten maar moeilijk. Deelder deelt zijn passie voor Chet Bakèr met John Buysman, voor wie hij de tekst 'Angel,Eyes' schreef. Waar Buysmans liefde voor muziek vandaan komt, wordt in de voorstelling duide lijk: op het podium zit vader Luut Buysman erg goed gitaar te spelen. Hij speelde bij de Kilima Hawaians, zong bij Rogier van Otterloo en zit al zestig jaar in het vak. Met Keimpe de Jong op saxofoons en basklarinet daarbij is 'Angel Eyes' muzikaal erg in orde. Buysman zocht een eenzame jazztekst die hij als een muzikant kon spelen, en die kreeg hij. Het verhaal van Baker is treurig: Kuifje doet in jazzland al snel volop met de groten mee, zowel muzikaal als in hun slopende levensstijl. Angel Eyes speelt in Europa, waar Baker en veel colle ga's graag op toernee gingen: jazzmusici wor den er, anders dan in Amerika, gewaardeerd als kunstenaars en dope is er makkelijk te krijgen. In het stuk draait het vooral om het v shot; tussendoor rookt de eenzame troi als een ketter, werkt hij een indrukwe hoeveelheid biertjes weg en haalt hij I ringen op aan het succes van betere maar ook aan de.dealer die hem zijn uitschopte bij een betalingsachterstand. Met een kunstgebit leerde hij van v aan spelen, om bij zijn comeback van d te horen dat hij toch minder diepgang Miles. In het verhaal passeren alle jazzcl woord en beeld de revue: de jaloezii" band, de uitbuiters van producenten, s veel mogelijk en als het even kan met vrouwen), drank en drugs, de opkrin* rook in de eenzame lichtstraal, de glin trompet die op tafel achterbleef. Het deel van Deelders tekst is het gebrek wikkeling. In het begin gaat het slecht m aan het eind beroerd, en tussendoor donkergrijze hemel niet op. Baker spreekt vloeiend Deelder-Rott met alle ziektes (kanker, pleuris, tyfus) delen van dien. Deelder kan iri boeke over jazz schrijven, maar op het toneel vooral de pleurt-op-stand. Intussen do Buysman er allés aim om die platte tek; anceren. Zijn motoriek wordt steeds ne zijn uitbarstingen onberekenbaarder, twee musici ondersteunen hem daar uit bij. Het is knap hoe hij eruithaalt wat maar met een sterkere tekst had 'Ang ook beklemmend kunnen zijn. Huub van der Lubbe zingt en dicht in Leiden CETEF iud k I d -rtai 'e(V die HANS KEUZERS Waar hoop je op als je een affiche ziet met 'Huub van der Lubbe zingt en dicht?' Dijkfans rekenden gisteravond kennelijk op een lekker avondje oude Dijkhits. Maar het eerste nummer geeft al met een een indicatie dat het een andere kant op gaat. Van der Lubbe, zanger en tekstschrijver van de veelgeroende Amsterdamse band, pakt welis waar de akoestische gitaar, maai' zingt het ge dicht 'November' van J.C. Bloem. Achter me hoor ik iemand fluisteren: 'Zeg, blijft dat zo?' Op de eerste Landelijke Gedichtendag zinder de het gisteren ook in Leiden van de poëzie. Max Doble en schaatser Ben van der Burg brachten de mooiste schaatsgedichten samen in de bundel 'Glad en wijd ligt het ijs'. In de Centrale Biblio theek vertelden ze gisteravond aan de hand van de poëzie over de historische ontwikkeling van het schaatsen. Op de Haarlemmerstraat lazen Leidse kunstenaars gedichten voor. Huub van der Lubbe draagt in De Burcht ook teksten voor over Marinus van der Lubbe. „Ja, dat was mijn oom én we zijn hier in Leiden na tuurlijk", gooit van der Lubbe er achteraan en na een matig applaus: „Bij gedichten niet altijd ver plicht klappen, alleen als je het echt voel Bijzonder grappig zijn de gedichten theater De Nieuwe Doelen in Gorinchei Van der Lubbe vooral het personeel flii ken zet, en het 3 capella gezongen 'Hij hoef: de zaal met de minste uitstraling! derland. Ondertussen heeft Van der Li boek 'Melkboer met de blues' met de vei songteksten van De Dijk ter hand genoi klassieker als 'Hou me vast' is ontroerej De Dijk mag ik mijn gitaar niet omhanl begrijpt wel waarom." Dat is maar al te zijn bluesy stem is er één uit duizend! het stereotype half-slag accoordenspej zanger met de lange lok is uiterst bepf derstatement heeft hij genoeg. „Beetji vragen graag", daagt Van der Lubbe di en na de pauze krijgt hij meteen een lik] vraag over zijn paranoïde teksten. Afgelopen maandag zijn de heren v; weer bij elkaar geweest, vertelt de fronl was daar best huiverig voor. 1999 wasl laxed." Om dat te onderstrepen, en ooi vulling op een waag uit de zaal wat nou echt gelukkig maakt, leest hij eei voor dat een ode is aan de rust, van moeten als kunstenaar in een sabattical

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18