Hardrockers komen niet naar Assen doorlezen uit eigen werk in duizend-en-één-nacht-setting 'Klei is oermateriaal' Leiöse Blues 8l Jazzweek Cultuur Kunst Keizer Trajanus verhuist Wout Muller overleden Jorge Martinez bij vlagen swingend in Jazzmarathon ftan der Lubbe in de Burcht Huub van der Lubbe, zanger van De Dijk, komt op de ?rste Landelijke Gedichtendag, donderdag, naar de Leidse so- 1 léteit de Burcht. De zanger en tekstschrijver van de Amster- J amse band draagt in de Burcht zelfgeschreven songs en ge- ichten voor in de tuinzaal van de Burcht aan de Burgsteeg. invang: 20.15 uur. Toegangskaarten zijn te verkrijgen bij ooyker, De Kier en de bibliotheek. )ag van de poëzie ien Schaatsen is het thema tijdens 'de dag van de poëzie' 'e' onderdag in de Leidse bibliotheek. Een selectie van schaatsge- ichten die in de vorige eeuw werden geschreven door onder aderen Bredero én gedichten van de hand van hedendaagse hrijvers als Enquist zijn gebundeld door Max Dohle en top- haatser Ben van der Burg. Beiden zijn aanwezig om hun pas- voor sport toe te lichten. De 'dag van de poëzie' wordt don- irdag in de bibliotheek aan de Nieuwstraat in Leiden gehou- •n en begint om 19.30 uur. denomineerden voor Gouden Uil ;sel« In Brussel zijn gisteren de genomineerden voor de De t ouden Uil Literatuurprijs bekendgemaakt. Een jury onder lei- ing van Anna Luiten koos uit 333 literaire werken voor 'Zwarte anen" van Tom Lanoye, 'Zeepijn' van Charlotte Mutsaerts, öngkat' van Peter Verhelst, 'Liefdesdood' van Oscar van den ei jogaard en 'De graanrepubliek' van Frank Westerman. Voor ■Gouden Uil Jeugdliteratuurprijs zijn genomineerd: 'Slapen i schooieren' van Peter van Gestel, 'Voor altijd samen, amen' in Guus Kuijer, 'De genezing van de krekel' van Toon Telle- 111 in, 'Dikke Idde' van Henri van Daele en 'Het is de liefde die we ,D et begrijpen' van Bart Moeyaert. De winnaars worden op 25 in, aart bekendgemaakt. In beide categorieën is er een prijs van iel 1.000 euro (110.000 gulden) beschikbaar. enor Carlo Cossutta overleden v [nen/triest De Italiaanse tenor Carlo Cossutta is zaterdag op n| -jarige leeftijd in zijn woonplaats Triëst in Italië overleden. De d( ormalige meubelmaker debuteerde in 1958 in Teatro Colon de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires als Cassio in de opera co lello van Verdi. Vier jaar later trad hij voor het eerst op in Eu- ei pa. Cossutta was in de loop der jaren te horen in de grote w ieratheaters van de wereld. Hij zong onder meer in de Royal ;ei lera House in Londen, de Scala van Milaan en in de Metropo- in Opera in New York. leiden Het bijna 2,5 meter hoge marmeren beeld van Trajanus, de tus, wordt naar de nieuwbouw op de eerste verdieping van het muse- Romeinse keizer die aan hetjjegin van de eerste eeuw na Christus urn getakeld, waar het een definitieve plek zal krijgen. Voorlopig is over het Romeinse Rijk heerste, krijgt een nieuwe plekje in het Leidse Trajanus voor het publiek niet te zien. Medio 2001 is de herinrichting Rijksmuseum van Oudheden. De verhuizing van het topstuk van het van het museum voltooid en is de nieuwe opstelling toegankelijk Leidse museum markeert het begin van de herinrichting van de ver- voor het publiek. nieuwde vleugel. Het beeld, dat dateert uit de tweede eeuw na Chris- foto mark lamers rste Leidse El Hi~jra-Literatuurbijeenkomst in bibliotheek 't Spoortje Toekomst Dynamo Open Air onzeker Hardrockfestival Dynamo Open Air wordt dit jaar in ie der geval geen driedaags festival zoals in de afgelopen ja ren. Organisator Mojo Concerts bekijkt of het mogelijk is het hardrockevenement op één dag te houden. in de jaren daarna gekozen voor een beperktere opzet van het festival. Vorig jaar trok de veertiende editie van het evene ment, gehouden in Mierlo, ruim 40.000 bezoekers. Het TT-circuit leek lange tijd de nieuwe thuishaven van Dy namo Open Air te worden. Om dat de onderhandelingen zo laat zijn stukgelopen, is er geen tijd meer het evenement ergens anders heen te verhuizen. ,,Het is moeilijk een terrein te vinden om een driedaags campingfes tival onder te brengen", aldus Trommelen. Volgens hem was er ook onvoldoende draagvlak onder de Assenaren. Ergens vindt hij dat wel begrijpelijk: „Het is geen vliegerfestival." Overigens is het racecircuit niet definitief verloren voor de hardrockers. Trommelen gaat nog praten met de gemeente en de provincie om te kijken of het festival volgend jaar wel in As sen kan plaatsvinden. Besprekingen met de provincie Drenthe en de gemeente Assen om het festival op het TT-cir- cuit te houden, zijn gisteren vastgelopen. Tot en met vorig jaar vond het evenement plaats in of bij Eindhoven, maar daar is er geen plek meer voor. „Ik dacht dat we zo goed als rond waren", aldus R. Trom melen van Mojo, die spreekt van een forse tegenslag. Hij gaat nu bekijken of het mogelijk is het festival, dat stond ge pland voor 1, 2 en 3 juni, op één dag te houden. Waar en wanneer dat zou moeten ge beuren, is nog een open vraag. Dynamo Open Air groeide de afgelopen vijftien jaar uit tot een van de grootste meerdaag se hardrockfestivals in Europa. Hoogtepunt was 1995, toen er 120.000 bezoekers op afkwa men. Omdat de massale toe loop de organisatie boven het hoofd dreigde te groeien, werd hanan nhass 10 ÜJ raj ■t jeen schrijft voor zijn plezier, de ander droomt st( an om schrijver te worden. Voor zowel Leidse [j(j lags- als beroepsschrijvers wordt vanavond ebl r de eerste keer een bijeenkomst van de El ra-Literatuurprijs gehouden. Bibliotheek 't •ea ortje in Leiden wordt omgetoverd tot een 2 !end-en-één-nacht-setting, omdat de gedich- pi en korte verhalen door de auteurs in het Ara- [aiih worden voorgelezen, toegelicht en bedis- 4 iieerd. pU mmer genoeg zijn de onderwerpen niet sprookjesachtig. De meeste deelnemers, van Ara bische afkomst, lezen voor uit werk waarin de vlucht uit onderdrukkende regimes en oorlogen de boventoon voert. De El Hizjra-literatuurprijs wordt sinds 1992 jaarlijks uitgereikt aan aanstormend talent van Marokkaans/ Arabische komaf. De twintigjarige Arwa Abdulhadi uit Leiden is één van die schrij- vers-in-spé. Al van jongsafaan schrijft de Irakese korte verhalen en gedichten. Acht jaar geleden moest ze met haar familie vluchten uit Jemen. Het noodgedwongen afscheid van haar familie en land en de daarmee gepaard gaande onzeker heid van het vluchten, neemt de jonge schrijft- ster mee in haar werk. Ze is ervan overtuigd dat haar plannen voor een schrijverschap doorgang zullen vinden. „Ik heb al wat geld gespaard om een gedichtenbun del te publiceren." Ze is benieuwd naar de reac ties op haar werk. Bibliotheek 't Spoortje is dit jaar voor het eerst benaderd door El Hizjra, centrum voor kunst en cultuur in Amsterdam, om er een bijeenkomst te houden, 't Spoortje heeft sinds 1995 verschillen de leeskringen waaronder de Turks- en Marok- kaanstalige. Het aanbod van El Hizjra om een plaatselijke bijeenkomst in 't Spoortje te laten plaatshebben, past volgens Loes Bijl, coördinator van de lees kringen binnen het streven om bij te dragen aan de Arabische/Nederlandse proza en poëzie. „We willen dat alle Leidenaren die geïnteresseerd zijn in Arabische literatuur elkaar vanavond ontmoe ten." De El Hizjra-LiteratuuFbijeenkomst in biblio theek 't Spoortje aan de Bernhardkade 38 be gint om 19.00 uur. Clazien Juffermans over de verlokkingen van boetseren Recordbedrag voor tekening Hergé Een tekening van Hergé, de schepper van Kuifje, heeft tij dens een veiling in Brussel 1,1 miljoen frank (60.000 gulden) opgebracht. In België is voor een striptekening nog nooit zoveel betaald. De tekening in Oost-Indische inkt komt uit het album 'Het dal van de co bra's' uit de serie Jo, Suus en Jocko. De koper is een Belgi sche aristocraat die anoniem wil blijven. Het hoogste bedrag dat in de wereld voor een striptekening is betaald, was voor een teke ning uit een van de Kuifje-al bums: 'De scepter van Ot- tokar'. Daarvoor werd in okto ber 1999 in Parijs 570.000 frank (ruim 190.000 gulden) op tafel gelegd. Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de lon' ateuristische kunstbeoefening. 'Heilig vuur' volgt stad- en n 9 dogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, lilderen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. het atelier van Clazien Juf- fiSkrmans - twee hoog in haar ==^dse woonhuis - staan een tinekast, diverse werktafels ?Jeen verftafel. Geen oven? e staat in de garage want hij Ie groot voor hier." En Juffer- bis verontschuldigt zich en isant voor het ontbreken ijl recent boetseerwerk. Bijna :s staat geëxposeerd in het Jneentehuis van Leiderdorp. Ij is een klein hoekje van de jner geannexeerd door een Joghek dat stand-by staat, lop de verftafel zijn familie 'e grote voorbeelden even n bedeeld. Foto's van de Jnkinderen en ansichtkaar- Imet werken van beeldhou- |Jan Meefout en de bonte ■a's van Niki de Saint-Phal- moeten het met foto's van beelden doen. Rondbor- heupige en - buikige erfiguren die onbe- roomd zichzelf tonen. Be ien staat nog wel wat. In vitrine in de woonkamer it een beeldje. Een figuurtje letushouding. Een vriendin iClazien Juffermans is niet ig geleden bevallen en ze zo gefascineerd door de iding van de kleine dat Juf- lans een beeldje voor haar ft gemaakt. „Mooi hè, dat ESlft leeft er iets mee. Geborgen- I, gemoedelijkheid, 'lekkere vormen', moeders en/of leren iri diverse poses sa- i. Bijna alleen maar vrou- ifiguren. Want klei is bij uit liet materiaal voor die na tuurlijke curven. Onder haar nagels zitten nog resten grijsbuin. (Excuses daar voor). Het is dinsdagochtend en Juffermans krijgt woensdag les van de grote meester Joop van Kralingen in de hogere kunst van het kneden. En don derdagavond staat ze zelf voor de boetseerklas. Maar klei kruipt waar het niet gaan kan en de passie voor het vormge ven van moeder aarde kent geen vastomjijnde tijdsgren- zen. Dus is het bijna elke dag wel raak. Ze zegt dat ze bezeten is van klei: „Het gebeurt wel eens dat ik boven bezig ben en hele maal de tijd vergeet. Dan schrik ik wakker en denk: 'O jee, ik moet nog koken!' Maar het is wel goed te combineren met mijn dagelijkse bezighe den. Vroeger was dat moeilij ker. Mijn man en ik stonden samen in een delicatessenwin- keltje in de professorenwijk. Dan heb je natuurlijk veel min der vrije tijd. In augustus vorig jaar ging hij met de VUT en be sloten we samen het winkeltje op te heffen." En wat je dan overhoudt zijn zeeën van tijd en de mogelijk heid om een hobby eens flink uit de hand te laten lopen. Juf fermans zit nu in de tentoon stellingscommissie en in het bestuur van de Leidse kunste naarsclub Ars Aemula Naturae, heeft als verscheidene exposi ties achter de rug en verkoopt ook aardig. „Elke keer ga je een stapje ver der en wil je steeds meer. Maar Beeldend kunstenaar Wout Muller is gistermiddag op 53-ja- rige leeftijd overleden in zijn Ierse woonplaats Waterford. Muller behoorde tot de groep van de Noordelijke Figuratie ven. In de jaren zeventig maakte de in Hilversum geboren kun stenaar furore met kleine olie verfpaneeltjes van weelderige, naakte vrouwen in een lomme- rijke entourage. Hij verleven digde zijn werk vaak met on deugende details. Muller vervaardigde verder verscheidene wand- en pla fondschilderingen, meestal in samenwerking met Matthijs Röling. Zo voorzag hij het mu seum voor figuratieve kunst in Eelde, het Nijsinghhuis, en de aula van de Rijksuniversiteit Groningen van imposante schilderingen. Ook was hij als illustrator en ontwerper van boekomslagen actief. Van 1971 tot 1990 was Muller, die zijn opleiding genoot aan de Amsterdamse Rietveldaca demie, docent aan de Acade mie 'Minerva in Groningen. In 1994 verhuisde Muller van het Groningse plattelandsdorp We- he-den Hoorn naar het Ierse Waterford. De laatste jaren kampte de echtgenoot van kun stenares Clary Mastenbroek met een kwakkelende gezond heid. Pia Douwes naar Londen Pia Douwes, hoofdrolspeelster in de musical Elisabeth, maakt binnenkort haar debuut in de Londense theaterwijk West End. Op een eenmalige gala concert ter ere van het twintig jarig bestaan van de musical Sweeney Todd' en de zeventig ste verjaardag van musicalcom ponist Stephen Sondheim speelt Douwes op 13 februari in de Royal Festival Hall de rol van 'The Beggar Woman'. De regie van de 'Sweeney Todd is in handen van Paul Kerryson. De hoofdrol wordt vertolkt door de Len Cariou. muziek recensie ik ben er nooit van uit gegaan dat ik er mijn brood mee kan verdienen. Dat is ook niet mijn streven. Dat ik lid ben gewor den van Ars is min of meer toe val. Destijds had ik samen met zeven andere vrouwen een ex positie in De Waag waar ie mand van Ars mijn beelden heeft gezien. En die vielen blijkbaar zo in de smaak dat ze me gevraagd hebben voor de club." Inmiddels is Juffermans ge toetst door de provincie en mag zich een offcieel erkend kunstenaar noemen. En het begin was eigenlijk zo eenvou dig, geheel in overeensteming met het basismateriaal. Juffer mans kan zich de periode her inneren dat het gezin nog in Hoogmade woonde. „Zo'n der tig jaar geleden alweer toen de kinderen de klei eigenhandig uit de boerensloot graaiden. Pas in 1984 heeft het boetseren serieuze vormen aangenomen. Ik zag bij een buurvrouw een paar mooie beeldjes in de ven sterbank staan en ik wilde die ook kunnen maken." „Klei spreekt me enorm aan. Het is oermateriaal hè. En het is heerlijk om je handen èrin te zetten. En ja, waarom steeds die ronde figuren... Er zijn meer mensen die me die vraag hebben gesteld. Ik weet hjet niet. Zo'n mannenfiguur is veel hoekiger. Misschien moet ik daarvoor beeldhouwen. Maar dat is niet mijn passie. Geef mij maar klei." „En het moet altijd wel iets vertellen, vind ik. Ik weet van tevoren bijna nooit wat ik ga maken. Er onstaat zomaar iets. Ik vind dat ik verschrikkelijk veel leer maar dat ik er ook nog lang niet ben. Als ik af en toe mensen bij Ars zie, ben ik zo vol bewondering. Dan denk ik: 'Ik wou dat ik eerder was be gonnen.' En als je dan bij zo'n opening in Leiderdorp ziet hoeveel mensen erop afko men... Ik had zoiets van: jeetje dat zoveel mensen hier belang stelling voor hebben." Clazien Juffermans exposeert haar beelden tot en met 24 fe bruari in het gemeentehuis aan de Statendaalder 1 in Lei derdorp. Open van maandag t/m vrijdag van 8.30-17.00 uur, woensdag bovendien van 18.30-20.00 uur. tekst: pablo cabenda foto: hielco kuipers Concert: Jorge Martinez y su Quinteto Lagrimas Negras. Gehoord op 24 januari tijdens de Jazzmarathon in de Waag, Lei- A1 enige tijd vormt de latin-mu- ziek een vast onderdeel van de Leidse Blues- Jazzweek en heel langzaam lijkt deze aan terrein te winnen. Na de tango nuevo van Locura Tanguera en de Afro-Cubaanse trova van gisteren zullen morgen Josée Koning (Braziliaans) en Geraldo Rosales y su Sonora (salsa) van avond te horen zij in de Waag. De groep van Jorge Martinez (synthesizer, percussie en zang) bestaat uit vijf in Nederland woonachtige Cubanen die een van de voorlopers van de be kendere son, hier salsa ge noemd, de trova, spelen. Door het meer ingetogen karakter van de muziek en de afwezig heid van blazers klinkt de trova intiemer dan de extraverte son. Door de merendeels akoesti sche begeleiding en in dit geval de enkele persussionist wordt de zang een grotere rol gege ven. In de eerste set klonk de groep nogal onwennig, vooral omdat de zaalversterking hele maal niet was aangepast aan de akoestische gitaar (Jesüs Her nandez) en de tres (Lucio Gar cia) en daarom veel te scherp klonk. Wel viel vanaf het begin de ritmesectie, bestaand uit Pe dro Ruiz op electrische contra bas en Liber Torriente op bon go's en conga, positief op door de ontspannen strakheid die de Cubaanse muziek eigen is. Vooral Torrientes breaks op de bongo's geven het traditio nele repertoire van het kwintet extra overuigingskracht. De stukken, merendeels bekende locale hits uit de jaren vijftig, worden aangevuld met eigen materiaal van Martinez. De stijl van de groep is gebaseerd op de werkwijze van Vieja Trova San- tiaguera die vooral in de jaren vijftig en zestig veel succes oog- ste op Cuba en waaruit onder meer de via de hitparade be kend geworden Buena Vista So cial Club put. De leider beperkte zich in de eerste set tot zang om pas later in het concert het achterste van zijn tong te laten zien op de synthesizer. De zang en de snaarinstrumenten bleven ech ter onevenwichtig klinken door de slechte versterking die aan het eind van de avond zelfs tot een gedwongen pauze leidde. De enigszins stijve presenta tie werd af en toe doorbroken als er ruimte was voor de ty pisch Afro-Cubaanse vraag- en antwoord-zang. De Lagrimas Negras ('bittere tranen' naar een bekend nummer) konden met vlagen de swingende, lo me, tropische sfeer van de Cu baanse clubmuziek oproepen. In een sympathiekere omgeving was de groep in ieder geval be ter tot zijn recht gekomen. Met de komst van meer Latijns-Amerikaanse muzikan ten naar Europa krijgt de mu- ziekscene in Nederland in elk geval meer kleur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17