lortense was bang te sterven van verdriet Fame verzandt in soepzootje ubsidie-aanvragen jaar recordhoogte Cultuur Kunst 'Er zullen heel wat nootjes onder de stoelen vallen' Is het echt? Weinig bewogenheid in Verdi's requiem Knappe Ierse muzikanten in Cran ng izz-pianist Gene Harris overleden ISl r/oRK De Amerikaanse jazz-pianist Gene Harris is zondag 66-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van nierproble- 15 n. Een van zijn grootste successen behaalde Harris met het um 'A Tribute To Count Basie' uit 1987, waar hij een gram- re< -nominatie voor kreeg. De pianist stond al op zesjarige leef de op het podium. In 1956 richtte hij de band 'The Three ;nl inds' op, die tot in de jaren zeventig een van de succesvolste j-groepen ter wereld was. Harris deed op verscheidene tour- is Europa aan. Het album 'Gene Harris Trio Plus One' uit 15 werd in Frankrijk de best verkochte jazz-plaat van dat jaar. bc, aten en cd-beurs in Leiden ücl| ENi De oudste platen en cd-beurs van Nederland heeft op n*rdag 29 januari plaats in het Antonius Zalencentrum in Lei- Verzamelaars kopen en verkopen er klassieke singeltjes, cd's en cassettes, maar ook muziekvideo's en -boeken. Mu- £e jiefhebbers kunnen op zoek gaan naar 'collector's items'. 1 beurs opent haar deuren aan de Lange Mare 43 van 10.00 tot ™»uur. ral iyverest-beklimster Staartjes signeert De eerste Nederlandse vrouw die de top van 's werelds jgste berg, de Mount Everest (8848 meter), bereikte, signeert ;rdag haar boek 'Hoog Spel' in Leiden. Katja Staartjes is za- lagmiddag van 14.00-18.00 uur aanwezig in de in bergboe- en expedities gespecialiseerde antiquariaat-boekhandel four aan de Langebrug 34. een Beatles-borden in Liverpool 3ENHet Britse ministerie van Verkeer heeft de gemeente irpool verboden borden van de Beatles boven de snelweg te itsen. Liverpool wilde dat de borden op de belangrijke Britse [ist lweg, de M6, te zien zouden zijn. Maar de bijzondere beweg- ij tering naar onder meer Abbey Road zou weggebruikers te :ki 1 afleiden, stelt het ministerie. Volgens de Britse krant The 32 ïes gaat het om bruin- en witgekleurde borden met daarop oo tekst 'Liverpool - geboortestad van de Beatles'. Fans van de •ndarische popgroep gaan nu samen met de gemeenteraad Liverpool protesteren bij minister Smith (Cultuur). Zij vin- ihet verbod op Beatles-borden niet terecht, omdat in het Jje Stratford-upon-Avon wel borden met de tekst 'Shakespe- Land' boven de weg hangen. 1J1 o □lit RMEER ssecretaris Van der Ploeg spa uur) heeft 734 aanvragen een subsidie uit de pot van m< het komende Kunstenplan iva -2004) ontvangen. Dat is ecord, zegt zijn ministerie, lenfcn verzoeken de aanvra- om bijna een miljard gul- bijna het dubbele van het incipe beschikbare bedrag. b >r jaar geleden werden voor u lopende Kunstenplanpe- rert 473 aanvragen ingediend, gei de huidige 734 aanvragen Üti ir 450 afkomstig van instel- i gezelschappen die niet door het Rijk worden nc jsidieerd: ongeveer 60 pro van het totaal, zamenlijk vragen de instel- n om 998 miljoen gulden itic idie. De nieuwe instellin- wii rcagen samen om 275 mil- doI gulden, wat neerkomt op Eb 30 procent van het totaal el( evraagde subsidiebedrag, wkomers vragen dus min- iubsidie dan al gesubsidi- e aanvragers: gemiddeld miljoen gulden tegenover ïiljoen gulden. Van der Ploeg heeft de aan vragen voor advies doorge stuurd naar de Raad voor Cul tuur. De staatssecretaris zal in sep tember beslissen over de Cul tuurnota 200U2004, zoals het Kunstenplan officieel heet. De bewindsman vraagt in zijn ad viesaanvraag aan de cultuur- raad om bij nieuwe aanvragers vooral naar de 'potentiële' kwa liteit te kijken, zodat niet alleen de gevestigde orde aan de bak komt. Het merendeel van de aan vragers heeft, zoals vereist, plannen gemaakt om nieuwe publieksgroepen te bereiken en daarvoor geld in zijn begroting opgenomen. Betrekkelijk wei nig aanvragers doen echter een beroep op de zogeheten 2-pro- centregeling. Daarbij kunnen organisaties hun subsidie met 2-procent verhogen door extra publiek uit bijvoorbeeld min derheden aan te trekken. De staatssecretaris zal daarom de instellingen die straks subsidie krijgen, alsnog in de gelegen heid stellen van de regeling ge bruik te maken. LEIDEN HANNAN NHASS Alweer voor de dertiende keer is de Pieterskerk in Leiden dé cor voor de jaarlijks terugke rende Scratch Muziekdagen in het weekeinde van 4, 5 en 6 fe bruari. Vorig jaar nam geeste lijk vader Jules van Hessen na tien jaar dirigentschap af scheid. Het trio Aad van der Hoeven, Martin van der Brugge en Ger Vos neemt het stokje over. Zoals vanouds komen ook dit jaar duizenden bezoe kers de Messiah van Handel, de musical Highlights en de opera's van Verdi beluisteren. De Pieterskerk kan de stroom bezoekers en deelnemers maar nauwelijks aan. Ruim 2700 deelnemers hebben zich opge geven. Het bezoekersaantal loopt daar parallel aan. Dat het Scratchen in de Pieterskerk driedaags amateurmuziek-eve- nement ook dit jaar een succes wordt, staat dus al bij voorbaat als een paal boven water. Wie het eerst komt, die het eerst maalt. De deelnemersstop, op gelegd door de brandweer, zet de organisatie er niet toe na te denken over een andere loca tie. ,,Na dertien jaar zijn de Pie terskerk en de Scratch Muziek dagen broertje en zusje gewor den", aldus Jesca Zweijtzer, een van de organisatoren. Het koor en orkest, bijna dui zend koppen, krijgen één maand voor de uitvoering de muziek. Iedere amateurmusi cus studeert zijn aandeel in. Pas op de dag van het optreden wordt gerepeteerd om alles op een lijn te krijgen. De kans dat er iets mis gaat is aanwezig, maar dat geeft niet. De bedoe ling van scratch, overgewaaid uit Engeland, is juist het onge- dwongene. Dus mocht er iets misgaan, dan wordt er tijdens het moment suprème gelachen óf geïmproviseerd. Kortom: muziek met een kras. Dirigent Aad van der Hoeven bijt net als vorig jaar op vrijdag 4 februari de spits af met de Messiah van Handel. Hij heeft er zin in. „Het wordt een groot feest. Iedereen komt met een vrolijk gevoel. Op zo'n dag moet je niet puriteins met mu ziek omgaan, omdat je met amateurs werkt. Je moet het een en ander met een grapje kunnen oplossen." Martin van der Brugge diri geert op 5 februari de musical Highlights. „Als dirigent pro beer ik de juiste toon te vinden om het koor te enthousiasme ren. Bij scratch staat gezellig heid voorop." Maar het moet ook weer niet flauw worden, vindt de dirigent. „Het gaat er om de juiste balans te vinden. De kans dat er wat mis gaat is altijd groter bij live-muziek. Maar dat is niet zo bezwaarlijk. Er zijn nog altijd cd's met per fecte muziek te koop." Zenuwachtig is Van der Brugge niet. „Ik vind het wel spannend, dat mensen bij el kaar rapen en scratchen. Na tuurlijk kan er dan wel eens wat verkeerd gaan. Daarom zijn er trucjes en afspraken waarmee je fouten kunt her stellen. De beslissing om in te grijpen neem je puur op je ge voel en heel impulsief." Ger Vos, die op 6 februari de hoogtepunten uit de opera's van Verdi dirigeert, zegt wel meer met dat bijltje te hebben gehakt. „De kracht van de diri gent is de muziek van de com ponist te interpreteren en de deelnemers iets te leren. Je bent bezig iets bij te dragen aan ieders muzikale beleving. Er zullen vast heel wat nootjes onder de stoelen vallen. Als het in de soep loopt, kan ik aftik ken en opnieuw beginnen of gewoon een stalen gezicht trekken. Ik wil gewoon dat mensen over de scratchdagen zeggen: 'Wat was dét fantas tisch!" Scratch Muziekdagen in de Pieterskerk: de Messiah van Handel: 4 februari om 19.30 uur, Musical Highlights: 5 fe bruari om 20.15 uur en Hoog tepunten uit Verdi's opera's: zondag 6 februari 20.15 uur. >rï - Amsterdam Een foto of een kunstwerk? Het laat ste. Dit schilderij uit 1987 van de Chinese schilder Li Zi-Jian gaat de hele wereld rond, met nog een heel stel andefe realistische kunstwerken. De 'tour' van de Chinees begon in 1993 en eindigt in 2001. Dit jaar is Nederland aan de beurt. Het werk van de in 1954 geboren Zi-Jian is nu te zien in het West fries Museum in Hoom. Vrijdag hangen zijn schil derijen bij Sotheby's in Amsterdam. De naam van de expositie: 'Humanity and love'. foto anp I lositie over Lodewijk Napoleon in Rijksmuseum tr0 iRDAM FRANgOISE LEDEBOER ille en schilderij van Carel Lo- jk Hansen uit 1807 is de me ravage te zien die de oei loffing van een kruitschip Ijq luari van dat jaar aanricht- )rc| de Leidse binnenstad. Ko- Lodewijk Napoleon, broer jg de Franse keizer, staat be- eqi t naar de puinhopen te kij- Hij beperkte zich niet tot beleefdheidsbezoek, maar luis ten Bosch inrichten als •jgj Ihospitaal en stelde midde- olj U1' tiji ter beschikking voor de itoffers en de wederop- me koning! Na een bewind vier jaar decreteerde zijn /ent' NaPoleon- 1° 181° dat wijk het veld moest rui- omdat hij veel te solidair de Hollanders was. Maar schilderij over het Leidse :hip is onderdeel van een instelling in het Rijksmu- over de grote verdiensten 'dewijk Napoleon voor de •uw van het culturele leven 't algemeen en het Rijks- mm in het bijzonder. Het ent voor het Amster- museum, dat dit jaar tweehonderdjarig bestaan werd in 1800 gelegd. Op lei van dat jaar opende in ten Bosch de 'Nationale -Gallerij', het eerste natio- jmuseum in de Nederland- «hiedenis. lis Napoléon, die de 'tukken al gauw met 'Lo- ondertekende en Ne- idse les nam bij de dichter irdijk, koos Amsterdam als omdat hij meende een nieuwe residentie de eid in- het door politieke en verscheurde land zou ellen. Met zijn echtgenote ?nse de Beauharnais be- hij in 1808 het Paleis op de Werk uit de tijd van Lodewijk Napoleon is te zien in het Rijksmuseum in Amsterdam, foto cpd/phil nijhuis Dam. Hij stelde op 21 april van dat jaar vast dat daar ook het nieuwe 'groot Koninklijk Mu- saeum' als opvolger van de Na tionale Konst-Gallerij zou wor den gevestigd. Tijdens zijn vierjarige bewind richtte Lodewijk bovendien het Koninklijk Nederlands Instituut van Wetenschappen op, een in stelling die als Koninklijke Ne derlandse Academie van We tenschappen nog steeds be staat. Ook versterkte hij de po sitie van de Koninklijke Biblio theek. In de catalogus vertelt gast conservator F. Grijzenhout hoe zeer Hortense Holland in het algemeen en het Amsterdamse paleis in het bijzonder veraf schuwde. „Ze had gehoopt op Italië, waar ze als een tweede Maria de Medici de kunsten nieuw leven had willen inbla zen. Toen ze hoorde dat de Franse keizer haar man in plaats daarvan naar Holland stuurde, vreesde ze zelfs 'dat ze zou sterven van verdriet'." Van het paleis zou ze zich la ter vooral herinneren dat het water van de Nieuwezijds Voor burgwal stonk en dat haar salon was versierd met een fries van doodshoofden. Haar huwelijk, gesloten onder grote druk van de Franse keizer die zelf een re latie had met haar moeder Jose phine, was bovendien zo slecht dat de koning de doorgangen tussen hun wederzijdse vertrek ken in Utrecht en Amsterdam liet dichtmetselen. Op de tentoonstelling is een groot schilderij van Francois Gérard aanwezig, waarop de beeldschone Hortense en haar oudste zoon Napoleon-Charles zijn afgebeeld met op de ach tergrond een landschap dat mogelijk naar de Hollandse duinen verwijst. Het snoezige jochie, haar lievelingszoon, zou in mei 1807 in Den Haag aan de kroep overlijden. Dat het echt paar ondanks het slechte huwe lijk in elk geval meer dan eens het bed deelde, toont het aan Gérard toegeschreven schilderij van hun twee overgebleven zo nen Napoléon-Louis en Char- les-Louis-Napoléon. Op een werk van Charles Ho ward Hodges uit 1809 is ook te zien hoe Lodewijk Napoleon THEATER RECENSIE sabine van den berg Voorstelling: 'Fame de Musical' van David De Silva Regie: Koen van Dijk Gezien: 18/1, Schouwburg Leiden. Nog te zien. aldaar: vanavond Boeiend is hij niet te noemen, Fame: de Musical' die Joop van den Ende uit de grond heeft ge stampt. Het stuk is zo kinderachtig en achter haald, dat je in de pauze weg zou kunnen gaan. De televisieserie 'Fame' was in de jaren tachtig zeer succesvol. Veel tieners zagen in die periode ook de speelfilm over de lotgevallen van een paar kleurrijke studenten aan de Amerikaanse theater school. Artiesten in de dop die keihard wilden knokken voor een plaatsje op de felbegeerde planken. Dat deze thematiek nog steeds velen tot de verbeelding spreekt, is te zien aan de uitver kochte schouwburg. Het succesnummer lokt opnieuw veel publiek naar het theater. Een publiek dat gretig lacht om de suffe grapjes van de 'geestige' student en weg- zwijmt met de 'verliefde' studente. Maar eigenlijk is deze humor en romantiek gaapverwekkend en de verdere inhoud van de voorstelling gruwelijk langdradig. De spetterende dans die je verwacht, blijft uit. Rick Atwells choreografie zit goed in elkaar. Maar bij de uitvoerenden ligt de fout. Slechts twee van hen beschikken over enige attaque, over pit. De rest is te traag en sommigen zijn te zwaar of missen de techniek om de scène op spitzen aan te kunnen. Samantha'Stegeman be heerst het klassieke genre wel, en daarvoor is zij dan ook speciaal gekozen, deze balletdanseres. Opvallend musicaltalent in deze productie is Eva Poppink in de rol van Serena Katz. Zij zingt goed en acteert sterk. Ook als de voorstelling voorbij is, blijft zij je bij. Voor de rest bestaat de cast uit een samenraapsel van artiesten die zich bekwaamden in meerdere kunstdisciplines: dan sers die acteren, zangers die dansen, en acteurs die musiceren bovendien. Helaas werkt die ver snippering ook slordigheid in de hand. De zang is zeker niet altijd zuiver, de muziek is wat vals en sommige acteurs lijken zo uit een slechte soapse rie weggewandeld. Natuurlijk bepaalt diversiteit nou juist de char me van Fame', maar het moet geen soepzootje worden. Het grootste probleem is eigenlijk dat veel jonge kleinkunstenaars door de auditie voor deze musical kwamen. Maar dat zich onder hen, Poppink en minder dan een handjevol anderen uitgezonderd, geen markante theaterpersoonlijk heden bevinden. Wellicht zullen sommigen zich nog in die richting gaan ontwikkelen, maar na het zien van deze musical valt dat te betwijfelen. Wat dat aangaat, bevat de boodschap die 'Fa- me' nu als musical, en dus voor de derde maal, uitdraagt, een onwankelbare waarheid: roem is slechts voor een enkeling weggelegd. Ondanks het bloed, het zweet, de tranen die elke leerling hiervoor wil betalen. LI DY VAN DER SPEK Concert: Verdi's Requiem, door Slowaaks Symfonie Orkest, diri gent Dwight Bennett. Nationaal Koor van de Oekraïne Dumka. m m v. Simona Bertini, sopraan, Alia Gorobchenko, alt, Sergio Panajia, tenor en Taras Shtonda, bas. Gehoord 18/1, Pieterskerk, Leiden. muziek recensie Verdi het voorschrijft. Maar links, rechts en ach terin staan ze op een flinke afstand van het orkest opgesteld. Toch blijft de klank van de trompetten erg doordringend en scherp. De hele uitvoering, hoe indrukwekkend profes sioneel deze ook was, toonde helaas weinig be wogenheid. Hoewel Verdi's Requiem niet als sa crale muziek beschouwd kan worden, heeft het wel degelijk een passionele geladenheid. Een op rechte uitdrukking van een religieus componist met een romantische geloofsbelevenis. Die meerwaarde wordt pas in de laatste delen recht gedaan, als de sopraan Simona Bertini met haar licht gevoileerde, niet al te vibrerende stem het 'Requiem aetemam' zingt in volle overgave. Waaronder het koor een zeldzaam mooi rouw kleed legt. Haar stem blijft ook in deze broze zin nen dragen tot op de achterste rijen van de Pie terskerk. De twee vrouwenstemmen kleuren bij samen zang niet geweldig met elkaar; de mezzosopraan Alla Gorobchenko heeft een veel doordringender operastem. Maar in haar solopartijen, ook in combinatie met het koor, zingt zij gloedvol en overtuigend. De bas Taras Shtonda maakt indruk met zijn typisch 'Russische' donkere klankkleur. De metaalharde onbewogen tenor Sergio Panajia kan mij echter niet bekoren. Het Dumkakoor im poneert het meest in pianissimo delen, zoals in het 'Libera me'. En in evocatieve unisono (een stemmige) passages waar het Agnus Dei' een markant voorbeeld van is. Guiseppe Verdi schreef één kerkelijk werk, een requiem, dat voor 't eerst uitgevoerd werd in 1874 in de San Marco van Milaan. Verdi deed voor deze dodenmis geen moeite om zijn muzi kale opera-idioom om te zetten in een kerkelijke stijl. Zo spelen de solisten een beduidend grotere rol dan in andere requiems, en het orkest heeft een zelfde dramatisch-expressief karakter als in zijn opera's. Alle muzikale middelen worden breed ingezet. De contrasten zijn levensgroot. Dynamische schakeringen lopen letterlijk van fff naar pppp, tempo varieert van allegro agitato (heel snel) tot adagio (langzaam). Ongeveer alle mineur- en majeur toonsoorten worden gebruikt, obsede rende ritmen, stortvloeden van snelle zestiende nootjes, donderende paukenslagen, helse uitbar stingen van koperblazers. Het Slovaaks Symfonie Orkest met het Oekra- iens Dumkakoor is voor geen kleintje vervaard. Een zee van geweld wordt even soepel geprodu ceerd als een zacht zoevende wind. Voor het 'Tuba Mirum' staan de koperblazers niet uit het zicht, 'lontanza ed invisibili', zoals zelf oogde. Als de kunstenaar de waarheid geen geweld heeft aangedaan om zijn opdrachtge ver te plezieren, moet de vorst een fiere man met nobele, krachtige gelaatstrekken zijn geweest. De koning had wel ge regeld last van reumatische aanvallen, gevolg van een wer velbeschadiging bij een val van zijn paard. Toen Napoleon Bonaparte zijn broer afzette en het Ko ninkrijk Holland met een sim pele pennenstreek inlijfde bij het Franse keizerrijk, motiveer de hij dat aldus: „Den troon van Holland bestijgende, heeft Uwe Majesteit vergeten, dat zij (de Majesteit) een Franschman was; zij heeft zelfs al hare rede overspannen, en de tederge- voeÜgheid van al haar geweten geweld aangedaan, om zich wel te overtuigen, dat zij een Hol lander was." Wie zou niet willen weten hoe het déze sympathieke Frans-Nederlandse vorst (1778- 1846) na zijn afzetting is ver- gaan? De expositie geeft daar merkwaardig genoeg geen ant woord op, zodat andere bron nen uitsluitsel moeten geven. Lodewijk vestigde zich als graaf Saint-Leu in het Oostenrijkse Töplitz, in de hoop dat hij de Nederlandse kroon met steun van Oostenrijk zou kunnen her winnen. Zoals bekend is het daar niet van gekomen. Na de definitieve val van Napoleon in de Slag bij Waterloo ging hij in ballingschap in Florence, waar hij de rest van zijn leven door bracht met letterkundige en po litieke studies. De expositie 'een Koninklijk Museum. Lodewijk Napoleon en het Rijksmuseum' in het Rijksmuseum (Stadhouders kade 42, Amsterdam) duurt tot en met 25 juni. De openings tijden zijn dagelijks van 10.00 tot 17.00 uur. MUZIEK RECENSIE SUSANNE LAMMERS Concert: Cran Sean Corcoran (Ierse bouzouki, zang), Ronan Browne (Uil- leann pipes, fluit, zang), Desi Wilkinson (fluiten, zang) en Oisi'n McAuley (viool, zang) Gehoord. 18/1, Stadsgehoorzaal, Ironie is een belangrijk be standdeel van de driekoppige Ierse band Cran. Voortdurend zetten ze je op het verkeerde been. Dat begint al met de naam van hun nieuwste pro gramma: Myth en Mystery of Keltic Music, waar nog bij komt dat in de folder 'myth' abusievelijk vertaald wordt met mystiek. Oei, denk je, Ier se zweefmuziek, maar als de heren opkomen en zich voor stellen is je argwaan snel ver dwenen. Cran presenteert een bui tengewoon aardig en afwisse lend programma, een staal kaart van allerhande subgen- I res van de Ierse volksmuziek met een beknopte en geestige uitleg bij elk nummer.De sfeer in de Stadsgehoorzaal is gezel lig, maar zo ontspannen als er op het podium geouwehoerd wordt, zo geconcentreerd ma ken ze muziek. Veel dansmu ziek, maar daarnaast ook bal lades, in het Gaelic natuurlijk. Soms zijn er een paar couplet ten vertaald in het Engels, maar meestal geven zanger Sean Corcoran of fluitist Desi Wilkinson alleen een in- of uit leidinkje waarin kort thema tiek en herkomst van het num mer verteld wordt. Knappe muzikanten zijn het. Dat geldt niet alleen voor Ronan Browne die de Uillean pipes bespeeld, een ingewik kelder, maar vooral veel gea- cheveerder versie van de Schotse doedelzak. Ook Cor coran met zijn platte bouzouki en Wilkinson met zijn keur aan fluiten voelen zich thuis in het hele spectrum van Kelti sche muzikale stijlen. Gastvio- list Oisin McAuley maakt de klank voller en warmer en zijn vocale bijdrage had ik niet graag gemist. De liedeten zijn vaak a ca- pella, en door de vierstemmig heid krijgen ze spanning. Hun samenzang is ongekunsteld, maar heel effectief. Fraaie har monieën met soms een subtiel open einde, die duidelijk ma ken dat ze muzikaal niet van de straat zijn. Crans repertoire is boeiend en origineel: van het weemoedige heimwee- liedje van de emigrant, de 'ze ven vreugden van Maria' tot de ode op de aardappel - het is allemaal even verrassend. Het meest bijzondere echter was de knagende instrumenta le ghost song', met fluit en Uillean pipes. In dit slag liede ren bezoekt een gestorven ge liefde de achtergeblevene, een wat unheimisch idee, zoals Wilkinson onmiddelijk toe geeft. De combinatie van schrille pijpen en hese fluit klinkt vreemd en vertrouwd tegelijk, een prachtig staaltje onaardse muziek. Wispelwey heeft Australië aan zijn voeten De Nederlandse cellist Pieter Wispelwey is in Au stralië misschien nog wel bekender dan in zijn geboorteland. Gisteravond waren zeker duizend belangstellenden naar Sydney's gloednieuwe Ci ty Recital Hall gekomen voor zijn soloconcert. Met het Nederlands Dans Theater (NDT) vormt Wispelwey dezer dagen de Nederlandse inbreng die het jaarlijkse Sydney Festival wat meer cachet moet geven, na tegenvallende be zoekersaantallen vorig jaar. Gisteren slaagde die opzet alvast wonderwel. Wispelwey's uitvoering van Benjamin Brittens ingewikkelde meesterwerk 'Three Suites for Solo Cello' werd door Austra lisch publiek en media met gejuich ontvangen. „Een meesterlijke vertolking", meent de Syd ney Morning Herald. De Australian Financial Re- view vond enige tijd geleden al dat Wispelwey 'via zijn cello met het publiek spreekt'. Overigens deed Wispelwey dat deze avond niet alleen met zijn cello. Hij ging tot verbazing van alles en ie dereen ook zelf in gesprek met de Australiërs door hen uitgebreid uit te leggen wat ze in de suites van Britten allemaal konden verwachten. Wispelwey maakte grappen en grollen en gaf blijk van zijn persoonlijke interpretatie van Brit ten's muziek. Het concert duurde daardoor een half uur langer dan gepland, maar niemand die er om maalde. Het publiek genoot.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19