Rita Reys, Hans Dulfer en Rosa King Cultuur Kunst trruimeltje op weg mr de 73ste druk ^et wordt tijd om aan het thuisfront te denken' Een olifantje met hondenoren Jubelend jubileum Wolkers Beklemmend toneel van Het Gevolg ivinsky bij Het Nationale Ballet Het Nationale Ballet houdt in februari en maart een nsky-festival met zes balletten op muziek van componist travinsky (1882-1971). Op het programma staan een nieu- rsie van Le sacre du printemps, Apollon Musagète, Violin •rto, Symphony in three movements, Do not go gentle en oces. Verder zijn er voordrachten, interviews, een Stra- y Dance Party en een filmprogramma in het Filmmuseum. g else Ammoniet in Amsterdam iDAM In de galerij Bijzondere Collecties van de Universi- ibliotheek Amsterdam is van 14 januari tot en met 3 maart ,6r je tentoonstelling 'Letter, drukker, drukletters - moderne rafie in de UB' te zien over margedrukkers en -uitgevers in Hand in de afgelopen honderd jaar. Aanleiding is het 20- [ji jestaan van 'De Ammoniet', de pers van de amateurdruk- erard Post van der Molen uit Leiden en de voltooiing van an diens drukprojecten voor de Universiteitsbibliotheek, tiviteiten van De Ammoniet staan centraal in deze exposi- iarnaast wordt aandacht geschonken aan andere particu- Inikkers, die in de 20ste eeuw actief waren in Nederland. Twintigste Jazz Bluesweek in Leiden biedt voelbare muziek gj liming leidt tot run op boek voi - filming van het beroem- 'dboek 'Kruimeltje' leidt run op het boek van ar Chris van Abkoude. Bij •rij Kluitman in Heerhu- :d gingen de afgelopen jgZ( en 50.000 exemplaren de it. „Dat is naar ik schat er zo veel als in een nor- rinter. Het is een gekken- zegt woordvoerder Hor man de uitgeverij. De film nds de première, begin aer, al 700.000 bezoe- ie b jeugdsentiment. Hele ties zijn opgegroeid met iderboek over het Rotter- straatschoffie. Voorlees- or meesters die hun klas •ukenmoeheid wilden af- veS Medicijn voor kleintjes liiklSriep' °PPePPer voor -Ln die zich alleen en een- uj3l voelden: want was Krui- zonder vader en moe- iQWAARD JAN VRIEND :t nog veel eenzamer? En blijdschap aan het slot. vat een geluk dat hij in tste hoofdstuk zijn ou- >rdt weer voncl! )oek wordt nog altijd uit- Wj n door uitgeverij Kluit- Het bedrijf dat nu in tgo waard is gevestigd, binnenkort naar Alkmaar Want daar moest Maria om toestemming vragen ;t realiseren van de film- n. „Meteen toen Maria annen ontvouwde, bleek zorgvuldig te werk ging sfeer van het boek wilde j iven", zegt mevrouw nn van de uitgeverij. >m hadden we geen en- waar." Hieltje mag dan zo Hol- ijn als kaas, rond de pro- bracht dè film on-Hol- taferelen met zich mee. 'ete 'e recensles- rijen voor ^sa's, meer dan honderd lieën bij de bioscopen ine kindersnikjes in de Hoofdrolspeler Ruud Feitkamp uit Broek in Water land was zelfs te gast bij boek handels. „Hij kreeg daar vragen van kinderen te beantwoorden. Jonge lezers vroegen hem om zijn naam in pas aangeschafte boeken te schrijven", vertelt de woordvoerster van de uitgeve rij. Niet alleen deze promotie zal het boek opnieuw in de kijker hebben gebracht. Het moet vooral de slotscène van de film zijn die kinderen aan het lezen zette. Maar het boek dat nu wordt verkocht heeft een ande re omslag en ook de illustraties zijn vervangen. „Met het oog op de verfilming hebben we een speciale editie van het boek uitgebracht met foto's van frag menten uit de film. Dat is een groot succes geworden", zegt Hormann. Voor de rechten van het boek heeft de uitgeverij contact met de nabestaanden van schrijver Chris van Abkou de, die in Amerika wonen. Rotterdammer Van Abkoude was onderwijzer, journalist, liedjesschrijver en poppenspe ler. In 1916 emigreerde hij met zijn vrpuw en drie zoons naar de Verenigde Staten waar hij zijn naam veranderde in Win ters, omdat de Amerikanen zijn echte naam zo moeilijk konden uitspreken. Het manuscript van 'Kruimeltje' stuurde hij in 1923 naar de Alkmaarse uitgeverij. In Californië trok hij met zijn pop penkast langs scholen, waarna hij het bracht tot directeur van een tijdschriftenbedrijf. In de ruim dertig boeken die Van Abkoude in zijn nieuwe va derland voor Kluitman schreef, komt het Amerika-avontuur va ker terug. Zo emigreert niet al leen Kruimeltjes vader naar de States, ook zijn geesteskind Pie tje Bell maakt een reis naar New York. Zelf keerde hij nooit meer naar Nederland terug. De schrijver overleed in 1964. „De filmeditie van 'Kruimeltje' is bijna uitverkocht. Dan gaan we terug naar de normale editie die nu zijn 73ste druk ingaat", meldt uitgeverij Kluitman. Muziek die je voelt ofwel 'Music you can feel' is het thema van alweer de 20ste Leidse Jazz Bluesweek die zaterdag 21 januari be gint. Ook dit jaar is de or ganisatie erin geslaagd om tal van bekende jazzmusici naar Leiden te halen, zoals Rita Reys, het Rosenberg Trio, Rosa Fang en Hans Dulfer. LEIDEN CAROLINE VAN OVERBEEKE Bestuursleden van de Stichting Leidse Jazzweek presenteerden gistermiddag hun programma in grand café La Gare. „Er zijn zoveel invloeden te horen tij dens de jazzweek, blues en der gelijke, dat mensen zich afvra gen: is dit nog wel jazz? Dan zeggen wij: het gaat er vooral om wat je voelt bij de muziek, en dat is dus ook ons motto dit keer." De jazzweek wordt 22 januari in de Leidse Waag (13.30 uurk door burgemeester J. Postma, 'ook een jazzliefhebber', ge opend. In dezelfde Waag zijn tijdens de Jazzmarathon vanaf 21 januari al tal van bluesacts te beluisteren: de Brit Simon 'Ho- neyboy' Hickling, en later in de week de Amerikaan Monty Amundson, die muziek maakt in de stijl van Stevie Ray Vaughn. Ook treden er in de Waag verschillende salsa-bands op uit het Caraïbisch gebied. Josee Koning Trio Karei Boehlee zijn Nederlandse re- Hans Dulfer is één van de topacts tijdens de twintigste Jazz Bluesweek in Leiden. archieffoto united photos de boer presentanten van deze swin- In de Hooglandse Kerk is op gende muziek en treden op 25 22 januari 'the grand old lady of januari op. jazz' te beluisteren, oftewel Rita Reys. Ze wordt op piano bege- Rosenberg Trio, ook geen onbe- leid door Cor Bakker. Op 25 ja- kende in de jazz-wereld. „Er nuari staat in dezelfde kerk het was wat kritiek op het geluid in de kerk", aldus een van de or ganisatoren. „Een kerk is ook geen regulier muziekpodium, maai- we hebben gehoord dat de koster wil investeren in een modern geluidssysteem." Traditioneel is ook dit jaar de kroegentocht op 26 januari, 'als je 's avonds over de hoofden kan lopen'. Ditmaal langs zo'n zestig kroegen in de Leidse bin nenstad, twaalf meer dan vorig jaar. In de Stadsgehoorzaal kun nen liefhebbers van ballroom- dancing hun hard ophalen tij dens het Big Band Ball op 28 ja nuari met optredens van vier big bands en het Bob Rigter Kwartet. De vloer van de grote zaal is dan omgetoverd tot dansvloer. Een dag later, 29 ja nuari, is er de 'International Jazz-in' in dezelfde stadsge hoorzaal, met optredens van grootheden als Georgie Fame, Scott Hamilton en Lee Gibson. Die avond wordt besloten met een optreden van de Bloose Brothers Revue. Liefhebbers van gospelmu ziek kunnen op zondag 30 ja nuari terecht in de Lutherse Kerk voor een concert van Car lo de Wijs Voices of soul. Ver der zijn er tijdens de jazzweek optredens in Muziekhuis 123 en De Burcht. Zeven jonge, ge talenteerde musici strijden za terdagmiddag 22 januari om de International Music Award in De Waag. Het volledige programma van de jazzweek (van 22 januari tot en met 30 januari) staat don derdag in de Uitkrant van het Leidsch Dagblad. LEIDEN CAROLINE VAN OVERBEEKE VERVOLG VAN VOORPAGINA De kunstenaar Watanabe Kakushi por tretteerde het dier waarschijnlijk in leven den lijve, maar opvallend is wel dat de oren Het kleine Indische olifantje werd in 1813 van de olifant niet erg natuurgetrouw zijn: wel onder Nederlandse vlag naar Japan ge- het zijn ineer hangende hondenoren. Dit bracht, maar de schepen waren bemand was in Japan zo de gewoonte. Andere ty- met Engelsen - onder leiding van Raffles - die de macht op Deshima wilden overnemen. Alles liep goed af: de Hol landse vlag werd niet gestre ken en Holland kon zijn ex clusieve handelsbetrekking met het geïsoleerde Japan voortzetten. Dat verhaal zit achter het bijzondere schil derij dat het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden onlangs heeft aangekocht. De Japanners waren dol op exotische die ren. De eerste keer dat zij een olifant zagen was in 1620 toen de Hollanders een dier meenamen uit Siam. De Heer van Hirado was zo onder de in druk, dat hij de olifant nog eens uitnodigde om aan «ijn vrouwelijke hofhouding te la ten zien. In 1726 kwamen er opnieuw een mannetjes- en vrouwtjesolifant op het ei land aan. 'Een onovertroffen illustratie' pisch Japanse elementen in het schilderij zijn de Baai van Nagasaki op de achter grond (met de heuvels links) en de pijnboom rechtsvoor. Wat het schilderij voor Volkenkunde zo bijzonder maakt is dat het de relaties tussen Holland en Japan il lustreert, maar ook de 'na turalistische stijl' wordt ge roemd door de conservato ren van de Japan-afdeling. „Het is een zeer belangrijke illustratie van het onder Hol landse invloed gerealiseerd naturalisme in de Japanse schilderkunst. Schilderingen als deze ontbraken tot nog toe volledig in de Nederlandse collectie. Wat het naturalisme betreft, is deze schildering bovendien een vrijwel onovertroffen illustratie, zeker in vergelijking met wat er eerder is gepresen teerd." towers haalt nog één keer uit in Ahoy' ANIi DAM LOUIS DU MOULIN Lee Tow< met 24 oktober voor de allerlaatste keer in Ahoy'. foto gpd/rob verhorst dat we er erg in hadden zaten we al samen vooruit te blikken over hoe geweldig het weer zou zijn. Zo gaat dat nu eenmaal, wanneer Leen met Ahoy' bezig is. Het is alsof je toeleeft naar een spetterend feest, wat het ook echt is." Lee Towers heeft in grove lij nen de plannen voor de aller laatste serie Ahoy'-gala's ont huld. Geen geforceerde invita ties aan buitenlandse (semi-) vedetten, maar een nationaal onderonsje, waaraan ook Karin Bloemen, Cor Bakker, Jerry van Rooyen, Harry van Hoof en Jo- dy's Singers hun medewerking zullen verlenen. En andermaal evenzeer een pretpakket van in ternationale allure, van min stens hetzelfde niveau als de voorgaande prestigeshows in het voormalige sportpaleis. Met de komende reeks van vijf avonden brengt de als Leen Huijzer geboren durfal (53) zijn totaal op vijftig avondvullende optredens, een record waar an dere vaste Ahoy'-klanten als Diana Ross, Tina Turner of Whitney Houston bij lange niet aan kunnen tippen. Tevens viert de voormalige onder houdsmonteur uit Krimpen aan den IJssel het feit dat hij precies 25 jaar geleden werd ontdekt door Willem Duys, die het veel spannender vond om hem aan televisiekijkend Nederland als zingende kraandrijver te intro duceren. Een mooi moment om er dan voor wat betreft dit soort spektakels een punt (of misschien beter gezegd uit roepteken) achter te zetten. „Ik heb hiermee meer bereikt dan iedereen, inclusief ikzelf, voor mogelijk had gehouden. Het wordt nu tijd om meer te gaan denken aan het thuisfront, dat jarenlang toch best wat met me te stellen heeft gehad, juist vanwege die gala's in Ahoy'. Het was weliswaar altijd posi tieve stress, maar toch wel enorm veel hqogspanning en dat gedurende vele maanden achter elkaar", aldus Lee To wers. Hij is sinds z'n vorige be zoek aan Ahoy (onder de code naam 'Jubilee' in 1995) als su- perambitieuze showmaster ook enigszins tot bedaren gekomen door diverse tragische gebeur tenissen op het persoonlijke vlak. Wellicht krijg hij nog eens spijt van zijn gedecideerde 'Ik vind het welletjes', maar dan ligt er altijd nog de mogelijk heid om zich meer op de ach tergrond te doen gelden. Op de wijze waarop Lee Towers in het recente verleden Frans Bauer wegwijs maakte, stelde Ahoy's algemeen directeur J. van der Vegt zich voor. „Ik kan me heel goed voorstellen dat we in de toekomst gebruik zullen blijven maken van Leens enorme vak kennis, zodat die voor het grootschalige entertainment in Nederland niet verloren zal gaan. Elke jonge artiest kan, denk ik, enorm veel van deze man opsteken, ook omdat hij altijd maar. bereid is om ieder een te helpen. In dat opzicht is Lee Towers net zo goed een heel bijzonder mens." Na afloop van de vooruit- an nex terugblik (middels een vi deocompilatie van gala-hoogte- punten) werd Towers verrast met een gouden exemplaar van z'n jongste album 'Country Roads'. Het beste bewijs dat hij ook als platenartiest nog volop meetelt, wat hij trouwens vast van plan is te blijven doen. „Aan dat front en met kleinere optredens hoop ik lekker door te kunnen draaien. Alleen aan dit soort veeleisende producties zal ik me niet meer wagen." al dus de man die vanaf 1984 in Ahoy' een unieke traditie heeft opgebouwd. Kaarten voor het 'Gala Of the Year 2000' in Ahoy" (20 t/m 24 oktober) zijn verkrijgbaar bij de bekende adressen. Toegangs prijzen liggen tussen 45 en 250 gulden. de kunste naar te zien in galerie De Boog. Werk uit de periode 1960 tot 1980 wordt in het Stads museum tentoonge steld. foto gpd/john abeling THEATER RECENSIE SUSANNE LAMMERS 'Het Aards Paradijs' van Tenessee Williams door Het Gevolg. Re gie: Ignace Comelissen. Spel: Mark Vandenbosch, Chris Thys en Romijn Conen. Gezien:-1.1/1, Leidse Schouwburg. Nog te zien- 14/1, Zoetermeer, Stadstheater, 15/1 Goudse Schouwburg. Het brandscherm verbergt een overrompelend décor. Onder een letterlijk huizenhoog boerderij dak van glinsterende golfplaten schuilt links een boudoir-achtig zitkamertje met vergulde stoeltjes en een kroonluchter. Rechts kruipen een aftand se keuken en een slaapkamertje weg. De dreigen de overstroming wordt opgeroepen door de op lichtende golfplaten, vaag gerommel en kermen de geluiden. Tegen deze achtergrond vechten twee broers om een boerderij. De oververfijnde Lot heeft hem geërfd. Zijn bastaardbroer Kieken heeft er ge werkt. Na Lots dood zal hij hem eindelijk krijgen. Om dat te voorkomen, trouwde de homoseksuele Lot, terminale longpatiënt, met Myrtle. Deze da me van onduidelijke zeden is Lots laatste stro halm in de strijd tegen zijn broer. Maar haar doodsangst voor het wassende water doorkruist zijn wraak. Het stuk mag te wensen over laten - zeker voor wie een beetje vertrouwd is met de thematiek van Tennessee Williams, is de afwikkeling weinig verrassend - maar het spel maakt alles goed. Het gevaar hangt als een giftige wolk boven het to neel, en beneemt je in de zaal de adem. 'Het Aards Paradijs' is beangstigend, maar je wilt er geen seconde van missen. Dat is vooral de verdienste van het rauwe spel van Mark Vandenbosch. Hij speelt de overal uit gekotste en altijd benadeelde Kieken met een in fernale hardheid. Zijn woorden zijn salvo's, bruut en bedreigend als de overstroming, zijn bondge noot. Hij is gruwelijk, maar je begrijpt hem wel. De enige manier om de hem toekomende boer derij te behouden, is de fonkelnieuwe echtgenote van zijn halfbroer dusdanig te intimideren en te manipuleren, dat ze wel partij voor hem moet kiezen. Chris Thys speelt een prachtige Myrtle, over tuigend in alle fasen die haar personage door maakt. Ze begint als een gelukkig kirrend vrouw tje, (Jat eindelijk rust gevonden heeft bij haar smaakvolle en welgestelde man. De ontdekking van de broer en de aanstaande natuurramp brengen de eerste barstjes in haar fondant. Ver volgens laat ze zich uitspelen door de twee broers, waarbij angst en hebzucht haar beurte lings bepalen. Ze kiest voor haar leven, met totaal verlies van zelfrespect. Haar transformatie van kek meisje naar hulpeloos dier is weergaloos. Romijn Conens rol van Lot, pathetisch, egoïs tisch en alleen nog maar hatend, is minder over donderend dan die van de andere twee. Maar wat is hij mooi in zijn doorschijnende bleekheid, en irritant met zijn gedweep over zijn moeder. Tennessee Williams schreef een niet onver dienstelijk stuk. Maar Het Gevolg maakt van Het Aards Paradijs fenomenaal beklemmend toneel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 19