'Popmuziek De popster heeft het eeuwige leven zelf is de dominante cultuur geworden! Cultuur Kunst MAANDAG 10 JANUARI 2000 Haalt drum 'n' bass 2002? Moeten we house gaan herdenken en wat is de houdbaarheidsdatum voor dialectpop? Popprofessor René Boomkens, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, is nu ruim een jaar in functie en laat zijn licht schijnen op pop anno 2000 en in de jaren negentig. Waarom? Op het grensvlak van oud en nieuw regeert altijd de traditie van de lijstjes, het terug- en vooruitblikken. Conclusie: pop is jongerencultuur die volwassen is geworden. En wat dan nog als de rebellie taant? „Van 'Sympathy for the devil' ligt ook geen christen meer wakker." door PABLO CABENDA Eerst wat komen gaat. Houdt de populariteit van de Cubapop van de Buena Vista Social Club en co aan in de komende jaren? Boomkens: „Is teveel een com merciële aangelegenheid. Het zal nog even doorsudderen, maar dan is het echt afgelopen. Die mannen zijn allemaal hoogbejaard, gaan dood en er is geen nieuw bloed." Hoe lang houdt de electro film noir sound van Bristol aan? „Heeft te weinig vertegenwoor digers. Alleen Massive Attack en Portishead, dat is een te klein draagvlak. Over twee jaar hoor je er niets meer van." Dendert drum 'n' bass door? „Vast. Is niet populair bij een grote groep, maar veel muzi kanten houden zich ermee be zig en het doet het erg goed als subcultuur." Is R&B een blijvertje? „Jaaa, put uit een sterke oude traditie en heeft een grote achterban." En verder gaat volgens de pop prof muziek van allochtone Ne derlanders een steeds grotere rol spelen. Net zoals Marok kaanse rai een opleving heeft gehad, krijgt ook Turkse muziek voet aan de Nederlandse grond. Eerlijk gezegd verbaast het hem dat dat niet eerder is gebeurd. „We hadden het namelijk jaren geleden al voorspeld. Het ge beurt nu een beetje met die Tarkan, als koploper. In dat licht gezien is het mij een raad sel waarom Surinaamse muziek nog niet op grote schaal aan slaat. Misschien iets voor een onderzoek." En dat kan hij dan zelf uitvoe ren. René Boomkens houdt na melijk minder van voorspellin gen dan van gedegen onder zoek. Vorig jaar oktober is hij aangesteld als de eerste acade micus in de pop. Hij doceert één dag in de week de geschie denis van de popmuziek aan de Universiteit van Amsterdam. Vijftig jaar 'jongerencultuur' die wat hem betreft nog steeds vi taal is. Hij heeft niet eens bedenktijd nodig om zijn lijstje 'beste pla ten van 1999' samen te stellen. In willekeurige volgorde, want 'de voorkeur verandert toch el ke week': Belgische soulpop van Soulwax met 'Much against everyone's advice'. Sensuele en spirituele R&B van Lauryn Hill's 'The Miseducation of („Of was die van vorig jaar"). Eigenzinni ge dwarsigheid van dEUS' 'Ide al Crash" en van Nederlandse bodem Darryll Ann's 'Happy Traum'. „Ja, ik weet het; twee Belgische bandjes en één Ne derlandse. Maar het heeft niets met nationalisme te maken. Meeste cd's gekocht door mensen tussen 30 en 40 jaar Doe Maar weer bij elkaar. Black Sabbath in een uitverkocht Ahoy'. De terugkeer van Yes. Santana's comebackalbum staat in de Verenigde Staten al wekenlang op de eerste plaats. In de popmuziek tuimelt momenteel het ene na het andere lijk uit de kast. Een kwestie van angst voor het nieuwe gecombineerd met het steeds grijzer wordende publiek? Of gaat het gewoon om de centen? door JOEP VAN RUITEN De Blue Diamonds surfen on dertussen mee op een 'Nostal gische Welle' en de 52-jarige Ig- gy Pop gaf onlangs 'stiekem een van de smakelijkste rockcon- certen van het jaar'. „It's better to burn out, than to fade away", zong Neil Young eind jaren zeventig in zijn roek- klassieker 'Hey, hey, my, my'. Hoewel opgedragen aan punk- ikoon Johnny Rotten waren het destijds vooral generatiegeno ten van Young die zijn leuze in praktijk brachten. Maar de tijd dat popsterren de dood boven ouderdom prefereerden, is voorbij. Alles komt weer bij el kaar en iedereen blijft gewoon optreden. Op de valreep van een nieuwe eeuw willen (steenrijke) oudere popartiesten koste wat het kost bewijzen dat ze nog best mee kunnen. Tina Turner, Tom Jo nes en David Bowie leverden onlangs hun modernste albums in jaren af. En ook Tom Waits mag weer helemaal, net als Ma rianne Faithfull overigens. Neil Young zelf beleeft binnen kort - met Crosby, Stills en Nash - eveneens een déja vu op het podium. Kortom, wie anno 1999 een blik in de concertza len en muziektijdschriften werpt kan er niet omheen: de jaren tachtig en negentig heb ben nooit echt plaatsgevonden. „Wat houdt jullie gaande", \Toeg een verslaggever van CNN vorig jaar aan gitarist Ron Wood van de Rolling Stones. „Zijn het de schijnwerpers, is het de drang om platen te blij ven uitbrengen, of de mogelijk heid om jezelf opnieuw uit te vinden?" „Misschien wel alles tegelijker tijd", antwoordde Wood. En Joe Cocker reageerde op dezelfde vraag met: „Ik denk dat we alle maal een beetje verbaasd zijn, dat we nog steeds optreden. Mick Jagger zei ooit, dat je na je dertigste te oud bent voor rock muziek. En hij meende dat toen heel serieus. Er waren gewoon geen voorbeelden die het te gendeel bewezen." Boze tongen beweren, dat de oude motor vooral op geld loopt. „Geld heelt alle won den", schreef een krant bij de terugkeer van Black Sabbath. Maar Ozzy Osbourne bena drukt dat het vooral het klim men der jaren is geweest, dat een reünie mogelijk maakte. „Vroeger was elk meningsver schil aanleiding voor een knal lende ruzie. Nu denken we eerst tien tellen na." Henny Vri- enten in het tijdschrift Fret over de rol van geld bij het besluit om Doe Maar weer bij elkaar te brengen: „Het is een motief, maar niet hét motief." Gene Simmons, bassist van Kiss, deed er in het Britse blad Uncut minder moeilijk over. „Als muzikanten zich onge makkelijk voelen door de hoe veelheid geld die ze verdienen, heb ik hier een oplossing. Stuur een cheque naar G. Simmons, want hoe rijk ik ook ben, ik ben altijd bereid de last van jouw geld op mij te nemen en nog rijker te worden. Ik schaam mij er niet voor, dat ik al dertig jaar meedraai. Is het beter om Yazz te zijn, of Mud? Een jaartje po pulair, en dan verdwenen?" Voor wie het gemist heeft: Kiss is al vier jaar weer helemaal te rug. „Het zegt mij niks", reageert manager Jan Vis op de vraag of er sprake is van een herwaarde ring van 'oudere artiesten'. Vis bemiddelt in Nederland onder meer voor Chubby Checker, Gerry and the Pacemakers en The Supremes en zit al 42 jaar in het vak. „In de jaren zestig, toen al die beatgroepen popu lair waren, organiseerde ik in Blokker concerten met Benny Goodman. Dat was toen nostal gie. En nu, in de jaren negentig, is er vraag naar artiesten uit de iaren zeventig. Zo gaat dat maar door." En dat weer bij elkaar komen van die popgroepen? Vis: „Je moet je eerst afvragen of die groepen ooit wel uit el kaar zijn geweest. Neem The Fortunes. Die lijken al jaren uit elkaar, maar in werkelijkheid treden ze nog steeds op. Ie mand als Ria Valk lijkt voor me nigeen van de aardbodem ver dwenen, maar ook die treedt nog steeds op. Het feit dat je niet meer in de hitparade staat of op televisie verschijnt wil niet zeggen dat iedereen je ver geten is." Dat laatste wordt beaamd door Patrick Oxener van muziektijd schrift Aloha, een nieuw maandblad met een titel uit de jaren zestig en veel aandacht voor 'de wat oudere popmu ziek'. „De media in Nederland zijn enorm gefixeerd op wat nieuw is, met als gevolg dat het oude heel makkelijk wordt ver geten", zegt Oxener. „Maar het publiek vergeet helemaal niet zo snel. Dat blijkt uit de reacties op ons blad, maar ook uit de re- releases. Het is verbazingwek kend wat er aan oud materiaal op de markt verschijnt." Oxener verklaart het bestaans recht en succes van zijn tijd schrift aan de hand van demo grafische ontwikkelingen: „Een tijdlang werd popmuziek be luisterd door tieners. Maar er komen tegenwoordig steeds minder tieners. De meeste cd's worden nu gekocht door men sen tussen de dertig en veertig jaar. Diezelfde groep kom je te gen bij de Flashback-concerten waar artiesten werk van hun oude helden spelen. In landen als Engeland en de Verenigde Staten is al veel langer sprake van een dergelijke verschuiving. Oude popmuziek zal alleen maar aan belangstelling win nen." En dus besteed Aloha onder het mom 'Een teken van leven' aandacht aan Riem de Wolff René Boomkens, de eerste professor in de pop wens, er waren de afgelopen ja ren ook wél stromingen die dat elan van de rebellie in zich droegen. Gabber is nu wel ter ziele, maar dat was een school voorbeeld van de jaren negen tig-opstandigheid. Gangster hip-hop heeft het, en zelfs in het singer/songwriters-genre kom je iets van maatschappelijk verzet tegen. En laten we wel wezen, met 'Sympathy for the devil' maak je tegewoordig ook geen christen meer wakker." Volgens Boomkens heeft zich daarentegen een globalisering ingezet. Popcultuur is een lap pendeken geworden die zich over de hele wereld uitspreidt. Met allerlei exotische hybrides. Aziatische hip-hop, Turkse punk en natuurlijk de Neder landse variant, de dialectpop. Skik, De Kast en Rowwen Hèze, bands die afgelopen jaren voor een fikse herwaardering van de Nederlandse popmuziek zorg den. Popmuziek heeft de tijd gehad om een Europese traditie te worden. „Gewoon een kwestie van tijd." Boomkens Duitse col lega en eerste Europese pop professor Wicke meent, dat door de Europese eenwording volkeren zich bedreigd voelen. Als reactie daarop gaan ze op zoek naar hun eigen culturele identiteit, die ze verwerken in populaire cultuur. „Ik vind 'bedreigd' een te groot woord", reageert Boomkens. Maar er valt wat voor te zeggen. Mensen worden geconfron teerd met een grotere anonimi teit en willen benadrukken waar ze thuishoren. Constante factor blijft echter dat uit het populaire Angelsaksische cultu rele erfgoed wordt geput. De nalatenschap van de fifties en sixties." Dat vertaalt zich op veel manieren. Disco-revivals, Wipneus en Pim-party's en een bijna archeologische belang stelling voor obscure eerste op names van popdinosaurussen die met boxen tegelijk op de markt worden gebracht. „Net foto reuters Black Sabbath vulde afgelopen november Ahoy'. van de Blue Diamonds. Het il- sed her' uit 1959) en treedt nog lustere duo bestaat inmiddels steeds twee keer per week op, veertig jaar (eerste hit: 'Till I kis- in Nederland en Duitsland. „We surfen daar mee op de Nostalgische Welle - met acts als Mungo Jerry en The Equals. We treden op voor mensen waar nauwelijks muziek voor is, omdat uit onze tijd nog maar een paar artiesten over fotoc E l e\ zoals mensen geïnteresst >r zijn in de eerste drukken Gerard Reve's 'De Avond ||i is men geïnteresseerd in jr sement Tapes' van Dylan rd teken dat popmuziek dui jt is ingebed in de cultuur r e een grote C. Discussies oi o pop zijn tegenwoordig di di sies over kunst." Brian Ei andere popprofessor uitl jj land, was de eregast op h prestigiueze Holland Fesi a het verschijnsel Madonn; f| wordt ons in hoorcollege wetenschappelijke wijzei j< klaard door musicologen >i Tegelijkertijd schrijdt ook|a gitalisatie voort in de pop e ziek - en dicteert ontwik! 3! gen. „Iedereen maakt me \i temet zijn eigen versie va p favoriete popsong. Je plu it Springsteennummer van 0 web, je gaat erop zitten e en je hebt je persoonlijke c Springsteen in huis. Heti p zo dat een gemiddelde pi r( zikant meer met muziekf |j menten werkt dan met m )i noten." Maar de angst da e het klassieke concept var oi gitaar en drums verdringi io door hun samples, softw e drumcomputer vindt hij i je grond. Ook al kan in een a genwoordig een hele stui oi plus instrumentarium w< jj geperst. „Het kan ook he o dat er daarnaast tegelijk i B genreactie optreedt zoals e bij de overgang van de ja e zestig naar de jaren zevei Toen de akoestische gita^o werd ingeruild voor de el c sche. Maar wat er ook gel ai er is altijd behoefte aan materiaal. Je kan niet ein e uit een oude bron blijver h ten, of uit exotische vaatj n pen. Er geldt nog steeds e Brian Eno ooit zei: 'In be»e de kunst gaat het erom v c als eerste doet en bij pop j| ziek gaat het erom wie h< beste doet.' En er zijn no i volksstammen die het oi c steeds opnieuw willen ve j ren." v popmuziek: „Vergeleken met de jaren tachtig, zijn de jaren negentig een zegen." foto united photos de boer René Boomkens, hoogleraar in de Het zijn gewoon goede platen." De jaren negentig waren goede popjaren, volgens de prof. Vruchtbaar vooral. Door een kruisbestuiving van diverse genres. Hiphop met R&B, house met gitaar. Een herople ving van het singer/songwri ters-genre. De emancipatie in de popmuziek. ,,Als je het ver gelijkt met de eenvormigheid van de jaren tachtig, zijn de ja ren negentig een zegen. In de jaren tachtig stierf de disco. Al leen Madonna en Michael Jack son overleefden het. En van alle synthi-bandjes, de Duran Du- rans en Spandau Ballets, is niet meer overgebleven dan een handjevol verzamel-cd's." Wat Boomkens betreft is daarmee niets verloren gegaan. „De ja ren negentig kunnen zelfs glansrijk de vergelijking met die mythische sixties doorstaan." Maar de meningen daarover zijn niet unaniem. Hoofdredac teur Steve Sutherland en jour nalist Johnny Cigarettes van het toonaangevende Engelse pop blad NME droegen onder luid geweeklaag begin vorig jaar de popmuziek ten grave. Omdat er niemand nergens meer tegen rebelleerde en grootvader de zelfde platencollectie heeft als zijn kleinzoon. Popmuziek ver oorzaakt geen generatiekloof meer, popmuziek overbrugt haar. En dat was, zo luidde im pliciet de boodschap, nooit de bedoeling. „Onzin", .vindt Boomkens. „Ik kan me daar helemaal niet in vinden. De mensen die altijd zo hoog opgeven over de jaren zestig en dat zogenoemde re belse karakter van popmuziek zijn vooral babyboomers, in wier jeugd popcultuur als sub cultuur is begonnen. Het grote verschil is dat je je tegenwoor dig niet meer kan afzetten te gen de burgerlijke cultuur. Om de dóódsimpele reden dat er niet meer één burgelijke cul tuur bestaat. Popmuziek zelf is de dominante cultuur. Maar daar kun je nog geen kwaliteits kaartje aan ophangen. Trou-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 16