Big Bang' begint eeuw met oerknal Regisseur Dutroux-lllm in de ban van complottheorie Gruwelijk spelen met de waarheid in 'Rashomon' Cultuur Kunst Satisfactionbeste popsong aller tijden Leiden in de 21ste eeuw skimozang omgetoverd in toendra-disco DAG 7 JANUARI 2000 «stolen Cézanne blijkt niet verzekerd ïfn/oxford Het schilderij van Cézanne dat in de nacht van op nieuw is gestolen uit het Britse Ashmolean Museum a niet tegen diefstal verzekerd te zijn. De Oxford Universi- waaraan het museum verbonden is. verzekert alleen de stwerken die zij leent. In het Ashmolean bevinden zich ook ken van Picasso en Leonardo da Vinei. Het doek 'Auvers- Oise' is geschilderd tussen 1879 en 1882 en heeft een ge- itte waarde van ruim 7 miljoen gulden. ipprijs naar Herman van der Horst Ringen De journalist Herman van der Horst van het tijd- ift OOR is de winnaar van de Pop Pers Prijs 2000 van het toonaai Pop Instituut. Hij ontving de prijs van vijfduizend len tijdens het Noorderslag Seminar in de Groningse Oos- oort. qwerkfestival uitgegroeid tot internationaal vermaarde gebeurtenis, NEW YORK AP 'Satisfaction' van The Rolling Stones is de beste popsong uit de geschiedenis. Dat vinden althans zevenhonderd pop muzikanten en andere vertegenwoordi gers van de muziekindustrie die door de Amerikaanse kabelzender VH1 werden ge vraagd een lijstje samen te stellen van hun favoriete liedjes. The Beatles komen het vaakst voor op de lijst van honderd songs, maar juist daardoor is het eerste Beatles-liedje ('Hey Jude') pas te vinden op nummer negen. 'Respect' van Aretha Franklin staat op nummer twee, op drie gevolgd door 'Stair way to Heaven' van Led Zeppelin. De top wordt verder gevormd door Like a Rolling Stone' (Bob Dylan), 'Born to Run' (Bruce Springsteen), 'Hotel California' (The Eag les), 'Light my fire' (The Doors), 'Good Vi brations' (Beach Boys) en 'Imagine' (John Lennon). The Beatles komen negen keer voor op de lijst, de Stones vijf keer, Elvis Presley en Led Zeppelin elk vier keer en Bob Dylan drie keer. Ook Dylans 'All along the watch- tower' staat op de lijst, zij het in de versie van Jimi Hendrix. Het oudste liedje in de top honderd is 'Rock around the clock' van Bill Haley and his Comets (1955), het nieuwste 'Smells li ke teen spirit' van Nirvana (1991). Madonna, Fleetwood Mac, Neil Young, U2 en R.E.M. werden veel gekozen, maar komen niet op de lijst voor doordat er van deze artiesten zoveel verschillende liedjes werden genoemd, dat geen enkel genoeg stemmen haalde. Utrechtse Vredenburg van woensdag 12 tot net vrijdag 14 januari rijn funderingen. Het ;iekcentrum biedt dan rdak aan een keur van rssionisten, die er de we eeuw met een gro- rknal willen beginnen, ^erkfestival 'The Big dat in 1992 begon isK^en bescheiden Haags tje, is inmiddels uitge- id tot een internatio- vermaarde gebeurte- 11 Ehvaar topmusici van di- :aneje pluimage het publiek n 3 jieuwste grooves en de Hai^te roffels laten horen. Utrecht is 'The Big onder meer ook te JJvJn in Den Haag, Am- n. ztiam en Rotterdam. Zo $)NY FIUMARA r één soort instrumentalist i de afgelopen eeuw het juk de dienstbaarheid heeft af tenmepper achterin het or- lerp hij zich de afgelopen "ds d steeds meer op als een aardig solist, die meer in 30 denars heeft dan het aftellen s Boj de symfonische genade- iten de westerse klassieke ek genoot de percussionist t langer het aanzien dat hij ende: vooral in de jazz-, en wereldmuziek gold hij en gelijkwaardig musicus, dee om al die verschillen- ercussievormen en stijlen in de zoveel tijd bij elkaar engen in een festival, ont- 1 ongeveer acht jaar gele- Slagwerker en Big Bang- :programmeur Arnold Ma- 'ken was betrokken bij de erste opzet: „In 1992 be- I de Slagwerkgroep Den vijftien jaar. We vonden dieijoen een goed idee om een 'al te organiseren waarbij Dorlagwerkgroep het feestvar- :ou zijn, maar er ook aller- ndere slagwerkactiviteiten :n op en worden gepland." ",eri et eerste festival vond 301 s in juni van dat jaar. Van- het grote succes leek het ;oed om het iedere twee SUSANNE LAMMERS telling: Chukotko Eskimo Ensemble m Gehoord: gisteravond, Stadsge- aal, Leiden Nog te horen: 15/1 Lu cent Danstheater. Den Haag. De Braziliaan Cyro Baptista en zijn groep Beat the Donkey spelen een extravagante hoofdrol in 'De slag om de wereld'. jaar terug te laten keren; dat is sinds die tijd ook gebeurd. We zijn nu alweer bij de vijfde edi tie aangeland. De Slagwerk groep Den Haag staat inmid dels niet meer per se centraal in 'The Big Bang'. In deze editie is het ensemble als groep zelfs af wezig, hoewel de afzonderlijke leden allemaal wel als solist in één van de programma's spe len." 'The Big Bang' bestaat dit jaar uit drie onderdelen. In 'De slag om de wereld' is wereldmuziek de leidraad. Hierin spelen de Braziliaanse allesvreter Cyro Baptista en zijn groep Beat the Donkey een extravagante hoofdrol, maar zal onder ande ren ook David Garibaldi met Talking Drums te horen zijn (afro-cubaanse funk). In een tweede onderdeel, 'Back to the Future', staat de hedendaagse gecomponeerde slagwerkmu- ziek centraal. „De rode draad daarbij was het feit dat we aan het eind van de eeuw terug kunnen kijken op een groeiend aantal stukken dat als 'klassie kers' onder de slagwerksolo- stukken kan worden be schouwd. Wij vonden het leuk er daarvan een paar uit te kie zen en ze van muzikaal com mentaar te laten voorzien door componisten van nu. Je kunt zo ook zien wat er in de loop van al die jaren is gebeurd in de slagwerkwereld." Het Residentie Orkest, dat al vanaf de begintijd betrokken is bij dit festival, zal in het derde programmaonderdeel het sym fonische slagwerk voor zijn re kening nemen. In een onalle daags programma presenteert het naast Mauricio Kagels thea trale Konzertstück für Pauken und Orchester een werk van Gerard Brophy. „Ik heb de par tituur van Brophy bekeken: zijn werk is erg geënt op niet-wes- terse muziek", aldus Marinis- sen. „Het is voor een hele grote groep slagwerkers versus or kest. Er komen allerlei Afrikaan se instrumenten voorbij." De veelkleurige formule van 'The Big Bang' werkt blijkbaar aanstekelijk: ooit begonnen in Den Haag reist het festival nu naar verschillende steden in Nederland (met Utrecht als be ginpunt) en staan ook Gent en Hamburg op het programma. Is het op de bres springen voor het slagwerk aan het begin van de éénentwintigste eeuw nog steeds noodzakelijk? Marinissen. „Dat hele idee van emancipatie van het slag werk hebben we natuurlijk al ruimschoots achter de rug, maar het speelt nog wel een rol. Nog steeds weet niet iedereen op de wereld welke mogelijkhe den het instrumentarium nou precies heeft. We kunnen alleen foto gpd/marnix schmidt maar hopen dat zo'n festival dat een beetje duidelijk maakt. Maar dat is zeker niet het be langrijkste idee erachter. 'The Big Bang' wordt geprogram meerd door mensen die erg en thousiast zijn over de mogelijk heden die slagwerk biedt. Als je daar collectief zo over denkt, dan is het niet meer dan logisch dat je daar speciale aandacht aan geeft door middel van zo'n festival." Slagwerkfestival The Big Bang' met diverse concerten in onder meer Utrecht, Den Haag, Amsterdam en Rotter dam. Voor meer informatie: 020-6755308. Michel :n waardeert niet alleen restaurants met sterren, maar ook steden. Hooggewaardeerde steden hebben altijd twee ka rakteristieken: ze hebben een belangwekkend cultuuraanbod, vooral van musea en weerspie- gelep in stedelijke vormgeving de eeuwenlange geschiedenis van de stedelijke samenleving. Aan het unieke gezicht van de gebouwde omgeving wordt een stad herkend. De museum- en monumentenstad Leiden geldt als voorbeeld van een typisch Hollandse stad. Het spreekt ei genlijk vanzelf, dat de Miche- lingids Leiden tot de top van in teressante Nederlandse steden rekent. Ook de veranderingen in de samenle ving in de 21ste eeuw zullen hun sporen achterla ten in de gebou wen en openba re ruimten. Het hangt in belang rijke mate van ons stadsbe stuur af, of de veranderingen tot verrijking of verarming van het stadsbeeld zullen leiden. Hoe snel veran deringen gaan, is regelmatig vast te stellen in de krantenru briek met nieuws van 100 jaar en 25 jaar geleden. Wie had 25 jaar geleden voorzien, dat Leiden zich zo snel van ar me arbeidersstad tot rijke yup- penstad zou ontwikkelen? Wie een voorspelling wil doen over Leiden aan het einde van de 21ste eeuw is een roekeloze waaghals. Een kwart eeuw gele den stond het herstel van de vervallen en verlopen binnen stad centraal. Toen is uitdruk kelijk en onomstreden gekozen voor fysiek herstel en verster king van alle stedelijke functies van de binnenstad. Een beper king van functies van de bin nenstad leek te riskant. Met ie ders instemming werd daarom het idee verworpen om een nieuw zaken- en winkelcen trum te ontwikkelen op het Schuttersveld en rond het sta tion. Nu weten we dat sinds dien het wonen in de binnen stad fors is toegenomen en sterk aan status heeft gewon nen. De integratie van de ge bouwen van de universiteit in de binnenstad is aardig gelukt. Er is veel geïnvesteerd in de rijksmusea. Nog nooit waren de culturele en de recreatieve functies van de binnenstad zo krachtig. Alleen over de winkel functie (inclusief parkeren) is er aanmerkelijk minder enthousi asme. Het veelbesproken Aalmarkt project zou de winkelfunctie moeten versterken. Kleinschali ge speciaalzaken passen daarin zeker. Te forse ingrepen voor grootschalige winkels dreigen evenwel de karakteristiek van de binnenstad partieel te ver nietigen. Hadden we 25 jaar ge leden toch niet met durf moe ten kiezen voor een nieuw win kelcentrum op het Schutters veld en rond het station? Het zou op een wat andere manier alsnog kun nen. 'Boom gaard van kennis', het structuur plan van Leiden (1995), geeft al een ope ning voor winkels in 9 'De Nieuwe Stad': het gebied aan de Oegst- geester kant van het sta- j tion, waar bijvoor- beeld ook het LUMC M ligt. 'De Nieuwe Stad' kan met winkels alsnog een aantrekke lijk gebied worden, terwijl de binnenstad wordt bevrijd van een mogelijk rampzalige aan slag op haar vormgeving. Niet de binnenstad, maar 'De Nieu we Stad' heeft versterking van functies nodig. Winkels bij het station en in 'De Nieuwe Stad' kunnen optimaal profijt heb ben van het enorm toegeno men belang van het station Lei den Centraal. Zij kunnen de concurrentie aan met het win kelen in de filialen van grool- winkelbedrijven in buitenwij ken en suburbs. En straks met het winkelen via internet. Ook in de 21ste eeuw mogen we vertrouwen op de veer kracht en vitaliteit van de Leid- se binnenstad. Aanslagen van ondoordacht beleid zal de bin nenstad uiteindelijk wel weer weten te overleven. Maar het kan Leiden één van haar Mi chel in-sterren kosten. Het is veel wijzer om de creativiteit en kracht van Leiden in te zetten om een 21ste eeuwse Michelin- -ster te verdienen voor 'De Nieuwe Stad'. CEES WAAL Droomhuizen in Stadsbouwhuis dere uitgekozen voor een expo sitietournee door het land. Van 15 januri tot 9 februari zijn de maquettes te bewonderen in Leiden. Om 13.00 uur opent wethouder Pechtold de exposi tie, waarna de geestelijke vader van het project architect Robert Mulder van het Rijnlands Ar- chitekten Platform ook hier een bescheiden bouwworkshop geeft aan kinderen van 7 tot 12 jaar. Voor meer informatie en aanmeldingen: tel 071-5177311. Het Stadsbouwhuis herbergt binnenkort een tentoonstelling van droomhuizen. De huizen zijn door kinderen gemaakt en komen voor een korte expositie naar Leiden. In de Amsterdam se Beurs van Berlage ontwier pen en bouwden vorig jaar zes honderd kinderen hun eigen paleisjes onder begeleiding van een keur van architecten. Van die huizen zijn de meest bijzon- MUZIEK RECENSIE het uiterste Noord-Oost- Rtje van Siberië leven bete leven op het randje. De ur is groot, de mensen zijn en de nacht is lang. Tot de zestig werd dat leven be- l door het barre klimaat, 'ndieren en de dieren uit ooizeeën. In 1968 werd van :swege het ensemble Ergy- (ochtendgloren) opgericht, Je eeuwenoude traditionele no en Chukotko zang, en rituelen te 'revitalise- Dat doen de zangers én :ers niet alleen door het to- van de oude rituelen, ze >en ook nieuwe, moderne ;ren en dansen op hun re tire, waarmee ze traditio- thema's in een bij—de—tijd- plasje steken. ;t 'Ritueel van dankbetui- aan Moeder Natuur die het i schenkt' is gedrenkt in sprookjesachtig licht. De '^iekinstrumenten bestaan rommels, grote tamboerij- zonder belletjes waarop stokken geslagen wordt, en Jig. Opvallend vertrouwd cende harmonieën, omlijst gekwetter, gekreun, gille en ingewikkelde, raspende klanken. De meisjes dansen lfl jegante jurken van rendier- id, omzoomd met een trandje en versierd met djes en kralen. Ze maken trale, grote gebaren met de en, hun hoofden bewegen '.y nio ze als vogeltjes en de geluiden die ze erbij maken, imiteren die ook. Het daaropvolgende 'Ritueel van de walvisvangst' voltrekt zich langs hetzelfde stramien. Gestileerde zwierigheid, maar een tikje monotoon. Spectacu lair is het feestgedruis als de vangst geslaagd is: een huid dient als trampoline en daar vandaan worden om beurten dansers en danseressen gelan ceerd. Dat het traditionele folk loristische zo zijn beperkingen kent, zal niemand ontkennen, maar de eigentijdser creaties, die na de pauze aan bod ko men, hebben beduidend min der charme dan de oude ritue len. De stemmen worden nu geholpen door een geluidsband en het eerste nummer klinkt verdacht naar 'new age'. Voor deze Walrussenpaar- dans zijn de dames gehuld in roze turnpakjes. Wat verder -volgt is toendra-disco. De ie- aa-ieaa pieuw-pieuw vogel- kreetjes worden nog wel omlijst door harmonieus gezang, maar er is een raar ritme-boxje opengezet, dat onherroepelijk op de lachspieren zou werken, als het allemaal niet zo aan doenlijk was. De 'sjamaan' met een al te duidelijk aangeplakte baard zingt een jagerslied, het ensemble doet de paardans van de Siberische ortolaan, com pleet met kronkelen, schudden en hoge borst opzetten, de be tovering is verbroken. Het oude cultuurgoed laat zich kennelijk niet revitaliseren zonder ten onder te gaan. Operatie gelukt, patiënt overleden. Al sinds de jaren '60 dicteert een kleine groep invloedrijke families het leven in België en gaat daarbij geen misdaden uit de weg. Dat is de boodschap van de speelfilm 'Blue Belgium - the Dutroux Connection' van de Belgische cineast Rob van Eyck, die gisteren in Brugge aan de vakpers is vertoond. „Ik geloof in de complotthe orie en ik hoop dat jullie er na het zien van de film ook in ge loven", hield Van Eyck de pers in een toelichting voor. Maar zijn film, geïnspireerd op het leven van kindermoordenaar Mare Dutroux, bevat geen be wijzen voor de vermeende 'manipulaties van bovenaf. Dutroux heet in de film Phil (gespeeld door Paul Cassiers), die met zijn vrouw en een handlanger hand- en span diensten verricht voor ene Victor de fixer'. Deze op Mi chel Nihoul gebaseerde figuur voert opdrachten uit van in vloedrijke Belgische families met als doel de bevolking angst aan te jagen en harde re pressie te doen slikken. Tot die opdrachten behoort ook het ontvoeren en gijzelen van meisjes, een activiteit waarbij de politie een oogje dicht knijpt. Aan het eind van de film wordt Victor door zijn op drachtgevers met een minis terschap beloond, terwijl een van de ontvoerde meisjes zijn De Belgische cineast Rob van Eyckbij een poster van de film 'Blue Belgium'. foto reuters echtgenote blijkt te zijn gewor den. In werkelijkheid heeft de Belgische justitie nog steeds geen aanwijzingen dat de Brusselse zakenman Nihoul betrokken is geweest bij de af- faire-Dutroux. Nihoul werd onlangs uit de gevangenis vrij gelaten na een straf voor frau de en oplichting te hebben uit gezeten. Overigens werd hij kort daarna weer opgepakt omdat hij zich niet aan reclas- seringsafspraken had gehou den. De vorige Belgische regering heeft nog geprobeerd te ver hinderen dat 'Blue Belgium' in roulatie zou komen. Ze was bang dat die het proces tegen Dutroux, waarvoor nog altijd geen datum is vastgesteld, zou beïnvloeden. Maar de huidige minister van Justitie toonde geen bezwaren. De film gaat donderdag in Middelkerke voor een select publiek in première. Het is de bedoeling dat hij vanaf 19 ja nuari in Belgische bioscopen te zien is. Voorstelling in het kader manifestatie 400jaar Nederland-Japan THEATER RECENSIE MAX SMITH Voorstelling 'Rashomon' door het New National Theatre uit To- kyo Tekst: Ryunosuke Akutagav^a. Bewerking en regie: Kazuko Watanabe. Gezien: gisteravond, Muziektheater, Amsterdam. Nog te zien aldaar vanavond en morgenavond Een uur lang wordt er in 'Rashomon' door het New National Theatre uit Tokyo geen woord ge sproken op het als een immense witte zitkuil in gerichte lege toneel. De ruimte verwijst naar een Japans gerechtshof uit de Middeleeuwen. Toch gebeuren er afschuwelijke dingen. Zoals een ge welddadige beroving van een oude vrouw, die bezig is de haren uit het hoofd van haar overle den bazin te trekken om ze aan een pruikenma ker te verkopen. En een jonge vrouw wordt onder het toeziend oog van haar vastgebonden geliefde door dezelfde misdadiger verkracht. Als toeschouwer zit je er geobsedeerd naar te kijken. Niet zozeer door de gruwelijkheden als wel vanwege de gestyleerde en beeldende Japan se opvoeringswijze, geënt op eeuwenoude spel technieken. In de handeling zijn bovendien tra ditionele rituelen en ouderwetse gebruiken ver weven. Begeleidende ritmische geluiden worden onder meer veroorzaakt door het schaven van hout, door het rijststampen en door het roeren in een pan. Het liefdespaar bewijst eikaars genegen heid met lieflijke tonen op een fluit. Met meters lange kleurige vellen papier draperen ze haast letterlijk een liefdesnest om zich heen. Deze enscenering roept het beeld op van vroe gere tijden toen het leven nog zo knus en minder gecompliceerd leek. Hier schuilt al de dubbel heid die tot de kern van het stuk behoort: de waarheid gaat altijd met je op de loop, doordat de mens nu eenmaal geneigd is om de waarheid naar zijn hand te zetten. In het tweede deel is het allemaal veel directer. Alle betrokkenen leggen beurtelings in geëmotio neerde monologen verantwoording af van hun daden en van de gebeurtenissen. De voorstelling heeft dan een geheel eigentijdse toonzetting. Met behulp van boventiteling is er goed te volgen wat er in het Japans wordt gezegd. De crimineel beweert uit liefde voor de jonge vrouw zich aan haar te hebben vergrepen. Zij op haar beurt zegt haar man uit wanhoop te hebben gedood, omdat hij haar intens is gaan minachten nadat zij verkracht is. Daarna had ze niet meer de moed om de hand aan zichzelf te slaan. De echt genoot, een oude samoerai-vechter, die kortston dig uit de dood herrijst, verwijt haar dat ze zich door haar verkrachter heeft laten inpalmen, wat zijn walging voor haar heeft aangewakkerd. Het publiek krijgt zodoende de rol aangemeten van zoiets als jurylid bij een gemoedsbewogen rechtszaak. Aan de toeschouwer de beoordeling wie er gelijk heeft, met als verwachte resultaat dat er net zoveel waarheden als meningen zullen zijn. Het gegeven van 'Rashomon' is gebaseerd op de gelijknamige novelle van de Japanse schrijver Akutagawa. In de jaren vijftig maakte de cineast Kurosawa er een tot op heden vermaarde film van. De in Duitsland woonachtige Japanse regis seuse Kazuko Watanabe heeft 'Rashomon' dus danig voor toneel bewerkt en geregisseerd dat het eerst in Duitsland en later in een nieuwe ver sie in Japan, in een vertolking door het New Na tional Theatre, een theatertopper van jewelste is geworden. Als eerste uit een reeks van hoogstaande eve nementen in het kader van de manifestatie 400 jaar Nederland-Japan is dit stuk drie avonden in het Muziektheater in Amsterdam geprogram meerd. Zowel speltechnisch als qua interpretatie is het volkomen gerechtvaardigd dat de roem de ze voorstellingenreeks reeds is vooruitgesneld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17