'Nu weet ik precies wat ik wil' Bk hoop dat de stilte nooit invalt in Voorschoten' De nieuwe snaar haalt vertrouwde niveau niet Cultuur Kunst OPRUIMING! De Kast richt eigen platenlabel op ooyker Ginsberg Jasperina en Louis samen DERDAG 6 JANUARI 2000 odoman Dorrestein verkocht in VS mopRDAMDe rechten van de roman 'Een hart van steen' van ^te Dorrestein zijn voor ruim 220.000 gulden aan de Ameri- 5 [se uitgever Viking verkocht. Volgens uitgeverij Contact gaat JP Mm een van de hoogste bedragen die ooit voor de Ameri- CHTise rechten op een Nederlands boek zijn betaald. Viking is )org{tgever van bekende namen als D.H. Lawrence en Salman 3641»die. 'Een hart van steen' was maanden lang een bestseller en Opderland. Er werd al een theatervoorstelling van gemaakt, ■^de filmrechten zijn inmiddels verkocht. sndWestival opent met 'The Insider' D 60 rotterdam Het 29ste In ternational Film Festival Rot terdam opent op 26 januari met de Europese première van de Amerikaanse film 'The Insider' van Michael Mann. De rolprent is gebaseerd op een van de pijnlijkste episo des in de geschiedenis van CBS News. Onder druk van een grote tabaksproducent schrapte CBS een onthullen de uitzending van '60-minu- tes'. Het festival sluit op 5 fe bruari met de Nederlandse première van 'Sleepy Hol low', de nieuwe film van Tim Burton, In Amsterdam wer den gisteren verscheidene beelden letterlijk in hun hemd gezet als reclamestunt voor de nieuwe film 'Totallos' Marco van Geffen die op 24 januari op het Filmfestival van e nerdam in première gaat. foto paul van weel Jpicj idenkteken voor Cees Buddingh frechtDichter Cees Buddingh krijgt een gedenkteken. Zijn uwe onthult het morgen in Dordrecht. Het kunstwerk is een jf gemaakt door kunstenares Hanneke Hemelaar. Zij ge kte hiervoor foto's die de weduwe Buddingh haar leende, unstwerk is eigendom van de politie Zuid-Holland-Zuid. :omt aan de buitenmuur van een politiepost in de Bankas- te hangen. Buddingh woonde en werkte bijna zijn leven in die straat. De tekst bij het reliëf luidt: 'C. Buddingh 1918- dichter van de werkelijkheid van alledag. Politie Zuid-Hol- •Zuid, dichter op de alledaagse werkelijkheid'. (line Dion hertrouwt op z'n oosters EGAS* Celine Dion t voor de tweede keer in ielfde huwelijksbootje, eren 'hertrouwde' de suc- olie Canadese zangeres haar echtgenoot/mana- m^ene Angelil in Caesar's jee, Las Vegas. De huwe- oltrekking was een herha- "van de bruiloft van vijf geleden. De echtelieden Oen deze keer hun huwe- iCeloften in een oost-ortho- jT*? bruiloft, in plaats van in Eenmalige rooms-katho- ceremonie. Het paar ver- vde de huwelijksband er te bewijzen aan Ange- tyrisch/Libanees christelij- htergrond. foto reuters Chanson-diva Patricia Kaas maakte haar meest 'Franse' en persoonlijke plaat Sinds Frans geen verplicht eindexamenvak op mid delbare scholen meer is, lijkt ook de aandacht voor het chanson in ons land afgenomen. Daardoor gaat het aan de meeste Neder landers voorbij, dat Patri cia Kaas zich heeft ontwik keld tot een artieste die zich kan meten met de al lergrootsten in het genre, Gréco, Barbara, Piaf, en in de Franstalige wereld al ja ren geldt als superster. On langs verscheen haar prachtige nieuwe album 'LeMot de Passé'. amsterdam peter bruyn Ze is bloedmooi zonder aan de standaardnormen voor 'schoonheid' te voldoen; ze straalt karakter uit. Ze is een ge weldige zangeres; juist doordat subtiele 'braampje' op haar stem en omdat ze - om maar eens een uitdrukking te gebrui ken die onder jazzblazers po pulair is - met veel 'valse lucht' zingt. Sensualiteit gegaran deerd. En ze is intelligent, om dat ze zonder zelf haar repertoi re te schrijven de artistieke touwtjes toch stevig in handen weet te houden. Met 'Le Mot de Passé' leverde ze niet alleen haar beste, maar ook meest Franse album tot dusverre af. „Met dat laatste kan ik het wel eens zijn," zegt de zange res. „Het is een Frans album geworden omdat ik met Franse songschrijvers en een Franse producer heb gewerkt. Voor ie dere plaat die ik maak benader ik allerlei songschrijvers en vraag ze of ze nog repertoire hebben of kunnen schrijven dat voor mij geschikt zou zijn. Ver volgens maak ik een eerste se lectie uit honderden liedjes." „Ditmaal had ik ook de Fran se zanger en songschrijver Pas cal Obispo benaderd. Ik vroeg hem met twee of drie liedjes te komen, maar hij schreef veertig chansons voor mij. En tien daarvan bevielen mij direct. Pascal had er ook helemaal geen moeite mee om kleine dingen te veranderen. Ik zei bij voorbeeld: 'Pascal, ik vind dit een prachtig lied, maar het re frein past niet bij mij'. Dan liep hij naar de piano en speelde di rect iets anders voor. Heel in spirerend. Het gaf mij ook het gevoel dat de chansons steeds dichter bij mij kwamen. Daar door is 'Le Mot de Passé' voor mijn gevoel ook mijn meest persoonlijke album geworden." Met haar debuutalbum, 'Mademoiselle chante...' uit 1988, brak Patricia direct in alle Franstalige landen door en sindsdien is haar carrière een aaneenschakeling van gouden en platina platen en uitver kochte concerten in de grootst denkbare zalen. Met haar twee de en derde album sloeg ze muzikaal haar vleugels uit door met Britse en Amerikaanse songschrijvers en producers te gaan werken. Het leverde inte ressante en knappe albums op, maar het repertoire en de ar rangementen pasten haar toch niet als een tweede huid, zoals bij 'Le Mot de Passé' wel het ge- c pd val is. Niet in de laatste plaat omdat Obispo - voor Nederlan ders een onbekende naam, maar in Frankrijk een gevierd zanger, songschrijver en arran geur - de plaat ook produceer de. „Toen ik zoveel van zijn lied jes wilde opnemen, stelde hij voor dat hij de plaat ook zou produceren. Dat vond ik prima, want ik hou erg van zijn werk." Kaas beaamt dat het Obispo was die met het complete sym fonieorkest kwam aanzetten dat de plaat van de dynamische, zwaar aangezette strijkerspartij en voorziet die aan de hoogtij dagen van het Franse chanson herinneren. Ze werd op 5 december 1966 geboren in het plaatsje Forbach in het Oost-Franse Lotharin gen. Amper zeven jaar oud zong ze al op talentenjachten, feesten en jaarmarkten. Ze was dertien toen ze een contract kreeg voor een vast arrange ment in een club in het nabij gelegen Duitse Saarbrücken. Zeven jaar lang reed haar moe der haar daar drie avonden per week heen. Ze leerde er alle denkbare evergreens zingen. Het repertoire van Marlène Dietrich, Liza Minelli en alles wat in het verlengde daarvan ligt. Via via kwam ze onder de aandacht van een Parijs' produ cersteam en toen begon het succesverhaal. Een normale jeugd heeft ze door dat vroege succes anjper gekend. Dat ze bijna onderdoor ging aan alle druk toen haar eerste album direct een klapper werd, heeft ze ook al regelmatig in interviews verteld. Het kleine meisje met de grote stem, dat door managers en producers werd geleefd. Eigenlijk kwam ze pas in 1993 een beetje met zichzelf in het reine, toen ze voor de opnamen van het al bum 'Je te dis vous' drie maan den in haar eentje in Londen zat. Het kan haast geen toeval zijn dat ze op de hoezen van de sindsdien verschenen platen een stuk zelfverzekerder oogt. „Dat is ook geen toeval," zegt ze. „Nu weet ik precies wat ik wil. Mijn twee laatste platen hebben misschien niet zo goed verkocht als de eerste twee, maar ik ben er wel gelukkiger mee omdat ze meer echt van mij zijn." „Toen ik nog kind was had ik helemaal geen vriendinnetjes van mijn eigen leeftijd. Het wa ren altijd volwassenen die zich om mij bekommerden. Ja, toen ik rond mijn twintigste carrière begon te maken, toen was ie dereen opeens zogenaamd mijn beste vriend of vriendin. En allemaal hadden ze natuur lijk hun bijbedoelingen. Tegen woordig heb ik dat gelukkig di rect door. Nu weet ik wie mijn werkelijke vrienden zijn, want die heb ik gelukkig ook. Duitse acteur en regisseur Bernhard Wicki overleden frankfurt ap De beroemde Duitse acteur en regisseur Bernhard Wicki is op 80-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Wicki werd in 1953 als ac teur beroemd in de film 'Die letzte Brücke', waarin hij een Joegoslavische partisanenlei- der speelde, en schreef in 1959 geschiedenis met zijn eigen meesterwerk 'Die Brücke'. In de met talloze prijzen overladen en interna tionaal succesvolle anti-oor logsfilm schildert Wicki het tragische lot van zeven Duit se kindsoldaten in de laatste oorlogsweken. De eigenzinnige Wicki was de zoon van een Zwitserse zakenman en groeide in Duitsland op. Na 'Die Brüc ke' had hij nooit meer een echt succes, maar zijn roem was er niet minder om. Wicki werkte veel voor te levisie omdat hij op die ma nier onderwerpen kon be handelen die het om com merciële redenen in de film nooit zouden halen. In 1961 werd hij gevraagd mee te werken aan de Hollywood- productie 'De langste dag', maar na lezing van het ma nuscript wees hij de uitnodi ging van de hand. „De Duit sers werden er zo in afge beeld als in alle Amerikaanse films, als Krauts en Fritzep", zo becommentarieerde Wic ki zijn besluit. Pas na uitge breide onderhandelingen over het draaiboek ging Wic ki akkoord. Na twee andere films in de VS keerde hij ech ter in 1965 gedesillusioneerd naar Duitsland terug. In Duitsland maakte hij voor de televisie onder ande re 'Das falsche Gewicht' (1971) en 'Die Eroberung der Zitadelle' (1976), naar boe ken van Joseph Roth. Hij was bijzonder teleurgesteld dat de filmversie van de laatste productie geen succes werd. Ook zijn laatste verfilming van 'Das Spinnennetz' van Roth in 1988 sloeg niet aan. In een nieuwe biografie uit Wicki zich negatief over zijn eigen werk: „Hoog wilde ik opstijgen, te hoog, te veel - ik heb alles vernietigd." aterdag 8 januari t/m Saterdag 22 januari a.s. ld, SB ipiai opruiming vindt plaats op de 2e etag ;t sj onze winkel aan de Breestraat 93 en pe winkel Breestraat 127. bestraat 93 127 Leiden veenwouden gpd De Kast gaat verder met een nieuw, onafhanke lijk platenlabel. Het nieuwe bedrijf, dat ProActs heet, is een initiatief van Klaas de Jong, zakelijk leider van de Friese popgroep, en Hans de Boer, voormalig marketingmanager van platenmaat schappij Arcade. De 'sales' en distributie van het nieuwe label worden uitbesteed aan Arcade. Wat dat betreft verandert er weinig, want ook CNR, de vorige platenmaatschappij van de groep, valt onder dat bedrijf. Nieuw is dat ProActs zich niet alleen met het uitbrengen van platen gaat bezighouden, maar ook met marketing, management, mer chandising en muziek. Zijn de groepsleden nu ook aandeelhouders in deze onderneming? „Dat ligt voor de hand", zegt De Jong. „Maar wie pre cies, en voor welke percentages, dat kan ik niet zeggen. Er zijn meer stille vennoten. Alleen Hans en ik komen voor onze aandelen uit." ProActs is vanaf deze week officieel van start, maar De Jong en De Boer zijn er al sinds vorige zomer druk mee. „De muziekbizz is volop in be weging", verklaart De Jong, „en de grote platen maatschappijen gaan nog net zo te werk als der tig jaar geleden. Maar je moet wel kunnen in springen op nieuwe ontwikkelingen." Daarmee doelt hij op zaken als MP3 (muziek op Internet), „maar ook de merchandise kan natuurlijk prima via het net." Omdat Internet „niet zaligmakend" is, heeft ProActs ook een 0900-telefooncentrale. nk Walvaart 40 jaar cantor-organist van de Dorpskerkgemeente van den berg ara": dat orgel is altijd wel iets jde knikker geweest. Maar ddels is het toch het oud- Plhstrument van Voorscho- ligebouwd in 1720. Het heeft brige dorpskerk zelfs over- Toen die werd afgebro- rkbliwas het orgel in zeil ver- en) tot de nieuwe kerk erom- met werd gebouwd." Henk irat(aart (67) vierde afgelopen lag zijn 40-jarig jubileum cantor-organist van de '«kerkgemeente in Voor den. „Ik ben er nog van on- Je indruk, van de "warme Afstelling. Ik bleef handen kblajdden." ar het blijft niet bij een re- Er moet gespeeld wor- ,Jn daarom staat de maand "pri in het teken van de mu- i Vanaf morgen bespeelt aart vier achtereenvolgen- Q, ijdagochtenden de toetsen 'zijn' orgel. „Het zijn korte erten, van drie kwartier. Tijdag is er markt in het Tussen de boodschappen kan iedereen gratis mee aten Je zet de tas gewoon de kant. Dat gebeurde in 'erleden al vaker. Als ik van orgelkruk naar beneden dan zag ik de andijvie uit ssen steken." Uyr decennia op dezelfde Hoe houdt een mens het ..Die afgelopen jaren zijn urlijk niet altijd, alleen soepel verlopen. Ik com- erde mijn werk als organist het directeurschap van de .school tegenover de kerk: Henk Walvaart: „Ik ben nog altijd nerveus voor een concert. Ik wou dat dat ooit verdween, maar de span ning blijft." foto dick hogewoninc de Gevers Deynootschool. Dat was nogal druk. Daarnaast werk je samen met verschillende pre dikanten; de ene keer gaat dat stroever dan de andere keer, eerlijk is eerlijk. Maar de passie voor de kerkmuziek blijft over heersend. Het is ritmischer dan je denkt. Elk jaar probeer je tij dens vieringen iets anders te verzinnen, kies je een kader, een componist. Ik houd vooral van Bach. En van mensen na tuurlijk. Want je kunt nog zo mooi spelen, het leiden van een koor is een ander verhaal." „Als ik terugblik op de afgelo pen periode schiet me twee keer een fijne tijd te binnen: de periode '60-'70 waarin ik een grote kindercantorij leidde. En het jaar 1988 waarin ik besloot mijn baan als directeur ver vroegd op te geven zodat ik me helemaal aan de muziek kon wijden." Waarom niet eerder gekozen voor de kunst? „Ach, er moest ook brood op de plank. Boven dien trok het onderwijs mij aan. En muziek was altijd in de buurt. Mijn vader was predi kant. Ik begon als kind met pia noles, stapte over op orgel, volgde de vooropleiding aan het Utrechts conservatorium, maar toen mijn ouders naar Sassenheim verhuisden, was dat voorbij. Zo gaan die din gen." „Later kreeg ik les op het or gel in de Leidse Pieterskerk, van Adriaan Blankenstein. Van hem heb ik veel geleerd. Praten over de compositie, interpretatie. Ik heb mijn opleiding dus in de loop der jaren in losse delen ge noten." Steeds teruggrijpend op de kerkmuziek: omdat het orgel zo magistraal kan klinken, om dat er een verhaal bij hoort, omdat je met mensen werkt, omdat de kerk een ontmoe tingsplaats is waar lief en leed wordt gedeeld. Daarom." „Ik ben nog altijd nerveus voor een concert. Dc wou dat dat ooit verdween, maar de spanning blijft. Nee, ik heb geen ritueel voor ik begin. Al hoewel, met koude handen be gin je weinig. Beetje opwarmen kan geen kwaad." Denkt Walvaart al aan stop pen of zit hij tot de dood toe aan zijn orgelpijpen vast? „Ik denk nog niet aan stop pen, maar ik bekijk per jaar hoe ik me voel. Nu gaat het goed, en als dat verandert, trek ik me te rug. Want als je slecht gaat spe len is er niets meer aan. Mijn doel is altijd geweest om het hier goed te laten klinken, en ik hoop dat Voorschoten altijd zo zal worden opgeluisterd. Dat de stilte nooit invalt." Programma kerkmuziek- maand Dorpskerk Voorscho ten: vrijdag 7, 14, 21, 28 janua ri om 11.00 uur: orgelconcer ten door Henk Walvaart. Vrij dag 14 januari om 20.15 uur: jubileumconcert door Leids Vocaal Ensemble, conservato riumstudenten e.a. Zaterdag 29 januari om 13.00 uur: bei aardbespeling door GijSbert Kok, 14.00-17.00 uur kerkmu- ziekmiddag o.l.v. Christiaan Winter. haarlem Jasperina de Jong en Louis van Dijk staan voor het eerst samen op het podium in de theatershow 'Uitgestelde ontmoeting'. Het duo in spireert elkaar tot het op bijzondere wijze vertolken van muziek van Franz Schubert, Harry Bannink en vele anderen. 'Uitgestelde ontmoeting' gaat op 12 januari in première in de Stadsschouwburg van Haarlem. foto anp theater recensie dick van teylingen Voorstelling. 'De vierde maat' door De nieuwe snaar. Teksten, muziek, arrange menten, decor, kostuumontwerp, instru menten en rekwisieten: Jan en Kris De Smet, Geert Vermeulen en Walter Poppe- liers. Gezien: gisteravond, Leidse Schouw burg De nieuwe snaar, de drie aan genaam gestoorde muzikanten uit Vlaanderen, hebben voor hun achtste theaterprogramma de bezetting uitgebreid. Dat de den de gebroeders De Smet en Geert Vermeulen de laatste ja ren wel vaker. Zo kregen ze eer der versterking van bijvoor beeld Earl Oakin, de Britse trompettist die geen trompet nodig heeft. De nieuwe man, bassist Walter Poppeliers, is volgens het programmaboekje meteen betrokken bij alle facet ten van de voorstelling. Ook hij is een prima muzikant en hij kan zingen - minimale eisen, in dit gezelschap - maar verder is zijn rol op het podium nog wat bleek. Toen de snaar nog een snaar tje was wonnen ze met hun combinatie van muzikale vir tuositeit, humor en theatrale vondsten al eens een roos in Montreux. Sindsdien maakten ze veel voorstellingen van hoog niveau en hoorden ze in België bij de grote namen. Ook in Ne derland groèide de waardering, maar ze braken om onduidelij ke redenen niet echt door. Voor de Snaar op zijn best laat ik Mini en Maxi graag aan me voorbijgaan. Violist Geert Vermeulen is een komisch top talent, Kris de Smet en Jan de Smet zijn een stabiele basis. Misschien zijn ze net iets te an archistisch; zeg een combinatie van Het Groot Niet Te Vermij den en Alex d'Electrique. Ze stopten niet alleen muziek van overal ter wereld in smakelijke liedjes, maar kozen ook graag een haakse slijper als instru ment. In hun handen komt er behalve vonken nog muziek uit ook. Ook 'De Vierde Maat' zal de naam van De nieuwe snaar waarschijnlijk niet definitief vestigen: de liefhebbers zoeken ze weer graag op, de schouw burg zat vol, maar hun beste programma is het niet. Mis schien hebben ze de lat zo hoog gelegd dat we te veel verlangen en nieuwe verrassingen steeds onwaarschijnlijker worden. Desondanks is Geert Vermeu len als turner en horizontale bungeejumper weer onweer staanbaar. Er is weer veel te la chen, maar relatief weinig men sen kwamen onder hun stoel terecht. In een flink deel van de liedjes is de sfeer melancholiek mineur. Soms is dat heel mooi, zoals in 'De laatste bolero', soms wens je de sterke muziek sterkere teksten toe. De nieuwe snaar maakt zel den iets af zoals je het zou ver wachten. Dat hoort bij de club, maar in 'De vierde maat' gaat het wat ten koste van het ritme van de avond. Maar wie weet is een ingetogener programma wel een tegemoetkoming aan schouwburgdirecteuren die klaagden over te veel natte stoelen na afloop.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17