Valse getuigen vals geconfronteerd met schadeverzekeringen Perfect passend pak per luchtpost Trends Lekker-gekke woonfabriek DINSDAG 4 JANUARI 2000 iso fD' redactie margot klompmaker en saskia stoelinga 023 cvag. loopt fl'pdffiu/tsft 0ls£&s7&aat.wjtfopto£o vaa# l/(//s, wa/st 2V vgvovs aaaj av£7 255ei/all&s. De post brengt soms onverwachte brieven. Vaak reclame, die je hele maal niet wilt hebben. Maar deze keer iets heel anders. Een verzoek van een verzekeringsmaatschappij om een getuigenverklaring. Aan het verkeerde adres, dat wel. Of beter, aan een verzonnen adres. Zouden ze dat altijd zo-doen? Geeft toch te den ken als je hun klant bent, en afhan kelijk van hun accuratesse. De verzekeringsmaatschappij is Amev Interlloyd en de getuige moet een aanrijding hebben gezien tussen een bestelauto en een bouwkraan, of iets van dien aard. Er moet natuur lijk een 'aansprakelijke' worden aan gewezen, een partij, die de schade moet betalen. Het ongelukje gebeurde in Rotter dam. Of de auto tegen de kraan aan reed, of andersom, dat stond alle maal niet in de brief, en het doet er ook niet toe. Het gaat om de getuige, die bij dit akkefietje aanwezig was. Een van de betrokkenen had zijn naam en telefoonnummer geno teerd. Daar nemen veel bedrijven te genwoordig genoegen mee. Je be stelt iets, ze schrijven je naam en te lefoonnummer op en vertrouwen er op dat alles in orde komt. En kenne lijk gaat het bijna altijd goed. Om een getuige aan te schrijven heb je natuurlijk ook een adres nodig. Dus moest Amev Schadeverzekering dat nog opzoeken. En wat doe je dan? Je kijkt in het telefoonboek. Of, wat meer voor de hand ligt: via de computer raadpleeg je de CD-foon- gids. Zoeken op zo'n cd-rom van KPN-Telecom werkt heel handig. En in bepaalde opzichten nog gemakke lijker is zoeken via de CD-foongids op het internet. Maar iemand, die kennelijk een val se naam opgeeft, is op die manier natuurlijk niet te vinden. Tochi schrijft de verzekeringsmaatschappij iemand aan. Iemand met ook die achternaam, maar andere voorlet ters. Aan mevrouw B.R. van Montag- ne. Mevrouw heet dus wel Van Mon- tagne (een gefingeerde naam overi gens) maar wie in de telefoongids 88WMWM— T R Kentekennummer De ANWB geeft daarom het hand liggende advies dat tijdibvc zenuwslopende gedoe van e^ng rijding vaak wordt vergeten: rtrai het kentekennummer van dejse: partij. Dat biedt doorgaans doro serieuze mogelijkheid om dei van de eigenaar en iemands iL#l teit te achterhalen. Maar ookr loopt soms op niets uit, en reirERi nog maar één weg: de gang nb a; Waarborgfonds Motorverkeejd. Rijswijk. Daar komen jaarlijksonl 50.000 claims binnen van au#se listen, die vastliepen met hetjstr len van een schade. kt c Ook bij het Waarborgfonds vi al men de getuige die valse geg&r i: geeft bizar. Waarom zegt hij k g; woon dat hij geen zin heeft irjd c rompslomp? En om dan zom speurende verzekeraar, uit e^g« foonadressenbestand iemand L prikken, dat vindt men maar jj. vreemd. „Dat zouden wij nieten werkwijze willen aanbevelen.bei ne< els kemper pfo b vi Inspirerend insecten^ ;hr >pe zoekt, zou haar bij de M niet tegen komen. Zij staat er namelijk in als De Groot-van Montagne. Als je de CD- foongids vraagt om de naam Van Montagne op te sporen, dan lukt dat, en verschijnt iedereen met de naam Montagne in beeld. Ook als het een tweede naam is. Wie op die manier naar iemand zoekt, ziet onmiddellijk dat er iets niet klopt. De voorletters van me vrouw De Groot zijn heel anders. Bovendien kan je bedenken dat als die mevrouw met twee namen in de gids staat, ze doorgaans de eerste opgeeft, als haar wordt gewaagd hoe ze heet. Dankzij de nieuwigheden van zoek systemen in computers, die het de gebruikers lekker gemakkelijk ma ken, krijgt mevrouw De Groot een hoop gezeur aan haar hoofd. 'Volgens onze informatie', schrijft Amev, 'was u getuige van een aanrij ding waarbij schade is ontstaan. Voor de behandeling van de schade hebben wij zo veel mogelijk infor matie nodig. Daarom sturen wij u hierbij een vragenformulier. Wilt u hierop de vragen zo volledig moge lijk beantwoorden en dit formulier aan ons terugsturen?' Mevrouw belt op naar de verzeke ring, en krijgt een medewerker aan de telefoon die in zijn computer pre cies kan zien over welke kwestie zij belt. Ze vertelt hem dat zij met het hele geval niets heeft te maken. En ze wil ook wel eens weten waarom ze haar aanschrijven. Dan blijkt wat ze al dacht: er was geen adres be kend. Ze is uit de CD-foongids ge plukt. Maar de getuige had wel een telefoonnummer opgegeven. Welk telefoonnummer dan? De medewer ker vertelt het haar zonder aarzelen. Een nummer dat, alweer, in de ver ste verte niet lijkt op haar eigen tele foonnummer. Moet ze nu nog een briefje schrijven, om de maatschappij te laten weten dat zij niet is wie zij denken dat ze is? Hoeft beslist niet, zegt de medewer ker. Hij begrijpt het helemaal, en het komt in orde. Haalt u ook mijn adres ars zelf. „Onze ervaring is dat de lid Nederlanders daarin doorgaaf all erg netjes zijn. Maar het is najete altijd denkbaar dat hij een relo n van degene, die de aanrijdingtm oorzaakt, en daarom onbekeiper blijven. Dan houdt het ook vo op. Dan kan je niks meer doek Ook de ANBW is een adres wr soort problemen bekend zoujcH nen zijn, omdat men daar aajinf juridische bijstand geeft. De jid v sche afdeling van deze belanttie ganisatie heeft echter evenmij: d( ervaring met onwillige getuig^an komt eigenlijk niet voor', zeg^d. woordvoerder. Wel is er de ot tegenpartij, die geen zin heef^^j worden lastiggevallen over ee| rijding, waar hij misschien w«brl mede schuldig aan zou kunnjd v Die heeft nooit een getuige bjpri hand, en die geeft inderdaad Jen matig een verkeerde naam ojfr d< verkeerd telefoonnummer', jen Anagram Op elke verticale regel dient een woord van vier een van vijf en een van zes letters te worden ingevuld. Het woord van vijf letters bestaat uit de letters van het voorgaande woord plus 1het woord van zes letters bestaat uit de vijf letters van het voorgaande woord plus 1 Als de hele puzzel juist is ingevuld, vormen de letters in de vet omlijnde kolom een woord, 1Insecteneter - jam - dooier; 2 akelig - strijdperk - imitator; 3. tegen - vaalgeel - kleine eend; 4. vers - loofboom - door water omgeven land, 5. spelonk - dieventaal - vleesgerecht; 6. deel v.h. gebit - Italiaanse dichter - tweepersoonsfiets; 7. hemellichaam - kippenstok - schaaldier; 8. zuiver - feestmaaltijd - horizon; 9. lattenkist - vuurpijl - vaartuig; 10. graansoort - godsdienst - knoflookworst. al <&wt "aa&>tz'm v/qoow ais w e'fsh&sxow. _J zsv&s/"ofi/of uit uw systeem, vraagt mevrouw. Dat zal gebeuren, geen probleem. Weer een brief Drie bedden naast elkaar, zo zie je ze niet vaak geëtaleerd. Bij Kitsch Kunst doen ze alles net een beetje anders. foto gpd Frans antiek staat ei naast Itali aanse kitsch, Russische meube len en koloniale kasten gaan er samen met kunstobjecten; ba rokke banken en speelse spie gels worden geflankeerd door buitenissige stoffen. Je kijkt je ogen uit bij Kitsch Kunst aan de Rotte, gevestigd in een oude, verbouwde limonadefabriek in Rotterdam. Het bedrijf affi cheert zich als 'woon- en deco- ratiefabriek voor liefhebbers van bijzondere meubels en woonaccessoires'. En daar is niks te veel mee ge zegd. Hoewel kitsch en kunst op de eerste plaats aandacht krijgen, is er veel meer. In de verkoopruimte zijn enkele aparte winkels - shop-in-the- shop - ingericht: Plankenkoorts heet die, waar van alles en nog wat van hout verkrijgbaar is - van antieke vloeren tot kunst objecten. Nuova Odissea biedt schitterende Italiaanse verlich ting en decoratieve armaturen, terwijl men in de Stone Gallery een keur van exclusieve kerami sche tegels en natuursteen vindt. Het is een winkel, die niet in een hokje past. Maar dat is van meet af aan (september 1997) juist de bedoeling geweest. Door bovendien de opstelling van de meubels regelmatig te wisselen en steeds weer andere kleuren toe te passen, wil men bereiken dat het bezoekers - kij kers en kopers - nooit gaat ver velen. Leuk om zich een middag lang bij Kitsch Kunst aan allerlei spraakmakende spullen te ver gapen. Of na lang snuffelen iets te kopen. En dan daarna even uitrusten in de Kunstsalon, waar men met het uitzicht op het riviertje de Rotte kan genie ten van de kunst van catering en theeschenken. Een tweede winkel opende Kitsch Kunst vorige week aan de Herenstraat in Voorburg on der de naam 'Kitsch Kunst Lokaal'. Vergeleken bij de zaak aan de Rotte is deze maar klein, dus het assortiment is ook wat bescheidener. Hier worden voornamelijk 'bijzondere meu bels en overzeese accessoires' verkocht. Het is de bedoeling in nog enkele andere plaatsen een filiaal te openen. Een tijdelijke winkel is ook dit jaar weer ingericht op De Am sterdamse Woonbeurs. Hier wordt een beknopt overzicht van het aanbod in stijlen en producten getoond. Er is onder meer een 'Indian hoek' met fraaie kroonluchters, veel flu weel en barok. Verder een in koloniale sfeer ingerichte ruim te met een in stijl gedekte tafel en diverse nieuwe accessoires, vooral in de categorie sfeerlicht. thea wamelink Een maatkostuum voor de prijs van een confectiepak. Een illu sie? Niet voor Classic Tailors. Het Enschedese bedrijfje, dat in augustus van dit jaar werd op gezet door Hammadi Ajmidar en Nils Dogger, twee studenten technische bedrijfskunde aan de Universiteit Twente, levert vriendelijk geprijsde maatkle ding aan klanten door het hele land. Het directiekantoor is (nog) niet meer dan een kamer op de bo venverdieping van een studen tenhuis. De showmodellen hangen achter een simpel gor dijntje. De peilers waarop de jonge onderneming rust, een fax, een telefoon en een com puter met Internet-aansluiting, staan praktisch naast het bed van 'sales manager' Nils Dogger (24). „Maar wacht maar af', voorspelt zijn compagnon Hammadi Ajmidar (25): „Over een tijdje ziet het er allemaal stukken professioneler uit." Expansie is namelijk wat de twee ondernemers voor ogen hebben. En als de voortekenen niet bedriegen, ziet de toe komst voor Classic Tailors er inderdaad rooskleurig uit. De bestellingen voor maatkleding rollen inmiddels in steeds gro tere getale binnen. En voorlopig is hun bedrijfje nog het enige dat op maat gemaakte heren en dameskostuums aanbiedt voor een confectieprijs. Het concept van Classic Tailors is even simpel als geniaal. Zo dra een klant contact heeft ge zocht met het bedrijf, wordt hij aan huis bezocht, z'n maten worden nauwkeurig opgemeten en aan de hand van stalen wordt een stof uitgekozen. Alle gegevens gaan via Internet naar een kleermakersatelier in Bang kok, waar binnen drie weken een maatkostuum (al dan niet met bijpassend overhemd of blouse) wordt vervaardigd, dat per luchtpost naar Nederland wordt gestuurd. Voordelen: de klant spaart tijd (en geld), want hij hoeft niet van winkel naar winkel om een kostuum of mantelpak uit te kiezen en Classic Tailors hoeft niet te in vesteren in dure winkelruimte zit zijn familie al in het kleer makersvak. Hij kwam op ons over als een gedreven man." Om te voorkomen dat in Bang kok en in Nederland letterlijk met verschillende maten geme ten zou worden, diende er eerst nog een maatvoeringssysteem te worden opgezet, dat vergis singen aan beide zijden van de 'productielijn' uitsloot. Het sysr teem kwam er, dank zij de me dewerking van coupeuse Amke Rijkenbarg, 4e-jaars studente aan de modeacademie Charles Montaigne in Amsterdam en inmiddels de derde medewer ker van Classic Tailors, verant woordelijk voor het aanmeten van de kleding. Om helemaal op zeker te gaan, plaatsten de ondernemers eerst een proeforder; ze lieten maat kostuums vervaardigen voor zichzelf en voor enkele vrien den. Over de resultaten waren alle partijen dik tevreden. „We zijn geen door de wol geverfde pakkendragers", meent Nils, „maar je voelt wel het verschil tussen een confectiepak en een maatkostuum. Het zit gewoon stukken beter; de schouders zijn precies goed van breedte, de rug slobbert niet, het trekt nergens." „Dat is ook het grote verschil tussen maatkleding en confec tie", voegt Amke eraan toe. „Bij confectie moet je altijd wel een concessie doen; bij maatkle ding is zelfs het kleinste detail nog precies naar wens." Inmiddels heeft zij al heel wat kilometers door het land afge legd om de centimeterband langs klanten te leggen en hun wensen te noteren. De variatie mogelijkheden zijn haast on eindig, meent de coupeuse. „We hanteren een aantal stan daardmodellen, die de klant naar eigen idee kan aanpassen. Wil hij bijvoorbeeld een hoger gesloten jasje, dan kan dat. Bre dere revers, bandplooien in de broek of juist niet, een wat rui mere of liever een smallere snit? Alles is mogelijk. Zelfs over het etiketje met z'n eigen naam er op kan nog worden overlegd." Het aanmeten van een kos tuum luistert precies, weet ze inmiddels. Daarom wordt ook rekening gehouden met de houding van de cliënt. Staat de ze doorgaans met gebogen schouders, dan wordt de schouderlijn aangepast. Is er een buikje zichtbaar, dan krijgt het colbert wat meer ruimte in de voorpanden. „Op die manier kun je kleine onvolkomenhe den camoufleren." Zo nodig geeft Amke ook kle dingadviezen. „Vaak weten de mensen zelf al precies wat ze willen, maar soms hebben ze bij de keuze van een pak wat hulp nodig. Iemand met een klein postuur bijvoorbeeld kun je wat langer laten lijken met een jasje dat wat hoger sluit. Terwijl een man met lange be nen juist weer wat korter lijkt in een broek met een omslagje." Maatkleding is volgens de drie jeugdige ondernemers dan ook een uitkomst voor mensen met een afwijkende maat. Maar voor hen niet alleen. „Ook voor al die mannen en vrouwen die een hekel hebben aan winkelen en er toch goed uit willen zien", aldus Hammadi. „En die groep groeit explosief', vult zijn com pagnon aan. „Nederlanders werden ooit wel 'de voddenba- len van Europa' genoemd, maar die tijd is voorbij. De vraag naar kwaliteitskleding stijgt hier enorm. Als je ziet hoeveel studenten bij ons een maatkostuum bestellen...." Om het dragen van maatkle ding onder studenten nog te stimuleren, hanteert Classic Tailors voor hen een speciale prijs: wordt voor een tweedelig maatkostuum een uniforme prijs van 760 gulden gerekend, studenten betalen 100 piek minder. „In de hoop natuurlijk dat, wanneer ze eenmaal dik carrière hebben gemaakt, ze ons bedrijf ook nog weten te vinden", lacht Hammadi. kitty van gerven Classic Tailors in inmiddels te be reiken via een eigen website, www- .ClassicTailors.com, via e-mail: in- fo@ClassicTailors.com, of telefo nisch op nummer 053-4363152. HEINZ Oplossing van maandag: Horizontaal: 1. Ier; 5. ets; 7. tegel; 8. tas; 9. aap; 11 tater; 14. ka; 16. te; 17. rui; 18. mei; 19. ik; 20. pa; 22. Isere; 25. neo; 27. nis; 29. gelid; 30. esp; 31. god. Verticaal: 2. Eta; 3. rest; 4. nest; 6. tra; 8. tak; 9. ar; 10. pre; 12. alias; 13. emmer; 15. ark; 16. tip; 19. ion; 21. als; 22. lo; 23. eter; 24. enig; 26. ets, 28. Ido. inii Salontafel Flo. fc~ 20. De ene ontwerper liet zif.n spireren door een vlindéls 1 andere door een langpo: Dat resulteerde in het g|g Gerard Heilig in een sale en bij Isao Hosoe in een^ reaulamp. r De salontafel Flo van Le£ee bestaat uit twee glazen y18 die gesloten of gespreid Pta houten tafelblad steunerle vleugels zijn van veilighfer glas, leverbaar in helderPte voering dan wel in een vPu vele beschikbare laktinu nt houten blad is naar keuP1 doorn naturel of in kleuf De ijl ogende constructiel een robuuste gebogen p in feite de kop en geslot< voorpoten van het insecf^ beeldt en gemaakt is vaiw- selein. Lijkt wat riskant a 4 pootmateriaal, maar het gen een stootje. Het is d| Porceleyne Fles in Delft aal voor deze toepassing wikkeld. Het porselein iH^ beperkt aantal kleuren li baar. De dunne achterpctt zijn van (gelakt) metaaLF Safimex importeert de df Italiaanse Luxo gemaakre reaulamp Hoi van de Ita e: Japanse ontwerper Isaorlc De armatuur is van kunsVei transparant rood, blau\r a groen. Ook in zwart is hfe^ baar. In de kap, de kop vls insect, bevindt zich eenPe fluorescente lichtbron, f®' wordt met bijpassende f e klem geleverd. Desgewej^V de lamp met tafelvoet vfc' baar. °F Zo lijkt de kwestie afgedaan. Maar helaas. Een maand later komt er toch weer een brief van de Amev. „Tot nu toe hebben wij geen reactie van u ontvangen. Het is voor de af wikkeling van de zaak van belang dat wij in bezit komen van uw getuigen verklaring. Als er een reden is voor het niet terugsturen van het formu lier, wilt u ons dan laten weten welke reden dit is?", zo vraagt de verzeke raar heel beleefd. Alsof er niets is ge beurd. Alsof opbellen niet bestaat. Alsof bij de verzekering nog nooit ie mand op het idee is gekomen om naam, telefoonnummer en adres met elkaar te combineren, en zo te zien dat de getuige misschien wel bestaat, maar niet op deze manier. Het opgegeven telefoonnummer, zo blijkt bij enig zoekwerk (wat officieel volgens de KPN niet schijnt te kun nen) behoort aan een totaal andere persoon. Iemand, met een naam die in de verste verte niet op Van Mon tagne lijkt, en die op een adres woont, dat ook al niet in de buurt komt. Het lijkt er kortom op dat de getuige een valse naam heeft opge geven. Of misschien toch zijn eigen naam, maar dan het telefoonnum mer van zijn baas, zijn buurman of zijn neef. Het is een bestaand tele foonnummer. Duidelijk is dat hij domweg geen getuige wil zijn, dat hij misschien op de een of andere ma nier betrokken was bij die domme aanrijding, aan de kant van de 'schuldige' partij. Komt het vaak voor dat een getuige in feite onvindbaar blijkt? Bij het Bureau Voorlichting Verzeke ring is het niet een onderwerp dat problemen oplevert, en daarom niet boven aan de agenda staat. Het is ook niet in de eerste plaats het pro bleem van de verzekeraar, denkt men. „De getuigen worden aange dragen door degenen die bij een aanrijding betrokken zijn. Zij moe ten aannemelijk maken dat een aan- en geld verslindende voorra den, waardoor de prijzen laag kunnen worden gehouden. Het idee voor Classic Tailors ontstond ruim anderhalf jaar geleden, toen Nils Dogger naar een studentengala ging. „Maar ik bezat geen rokkostuum; dat moest ik huren. Een vriend van ons moest dat ook, alleen hij zat tijdelijk in Maastricht. Hij stuurde toen z'n moeder met zijn maten naar het Enschedese verhuurbedrijf, waar ik mijn pak persoonlijk had gepast. En wat bleek op het feest? Zijn kos tuum zat stukken beter dan het mijne." De conclusie die Nils Dogger daaruit wel moest trekken, na melijk dat je voor een perfect passend kostuum niet lijfelijk ter plekke hoeft te zijn, zolang je maten maar exact bekend zijn, liet hem niet meer los. Toen hij zelf tijdens reizen door Azië en zijn vriend Hammadi tijdens bezoeken aan Noord- Afrika ook nog eens ontdekten dat kleding van kleermakers- kwaliteit geen kapitalen hoefde te kosten, was het besluit om zelf een onderneming te begin nen snel genomen. Via Internet werd contact ge zocht met kleermakers in lage lonenlanden. „We hebben con tact gehad met mensen in Hongkong, Thailand, India, Oost-Europa, Bangladesh... Maar uiteindelijk is de keuze gevallen op Daswani, een kleer maker in Bangkok", legt Ham madi uit. „Drie generaties lang De Classic Tailors, v.l.n.r. Amke Rijkenbarg, Nils Dogger en Hammadi Ajmidar. foto gpd/charel van tendeloo rijding op een bepaalde manier is gebeurd, en de situatie verhelderen. Als een getuige zich schuil houdt en niet wil meewerken, dan is dat heel lastig, maar naar ons idee is het toch vooral het probleem van de gedu peerden." Maar als de verzekering op grond van een cascoverzekering moet uit betalen, dan zal ze toch ook wel wil len weten of ze de schade eventueel op de andere partij kan verhalen? Risicoaansprakelijk „Het kan inderdaad zijn dat iemand anders dan de verzekerde aanspra kelijk is. Dat wil zeggen: fout is ge weest, en in die zin een onrechtma tige daad heeft gepleegd en op grond daarvan dan aansprakelijk is. En dan kan het behalve om schuldaanspra kelijkheid ook nog om risicoaan sprakelijkheid gaan." En wat is dat? „Dat doet zich bij voorbeeld voor bij aanrijdingen tus sen fietsers en automobilisten. Als automobilist ben je ten opzichte van een fietser altijd de sterkere, en ben je daardoor aansprakelijk." Maar een getuige die valse gegevens opgeeft, dat is uitzonderlijk, aldus het Bureau Voorlichting. Hetzelfde zegt een woordvoerder van AMEV De ANWB geeft het advies dat, tijdens het zenuwslopende gedoe van een aanrijding, niet moet worden vergeten het kentekennummer van de andere partij te noteren. foto »ap

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 18