J Bezoekersaantal Volkenkunde gehalveerd IC >ochter op vrijersvoeten' is bij Oller een hippie Cultuur Kunst Anthony Hopkins als Titus ïnstballonnen' komen iecht in Noord-Holland Corry Brokken schrijft column en memoires Van Heusden naast Fuchs in directie Stedelijk Museum -VG 4 JANUARI 2000 muzikant Nat Adderley overleden n tk» In de Amerikaanse staat Florida is jazzmuzikant Nat •y overleden. De trompettist, kornetspeler en componist "bndag op 68-jarige leeftijd aan de gevolgen van ernstige Ss. Adderley brak midden jaren vijftig in New York door n broer, de in 1975 overleden altsaxofonist Julian 'Can- 1' Adderley. Het Adderley-kwintet werd een legende, on- met door Nat geschreven composities als 'Jive Samba' Work Song'. Hun muziek kende sterke invloeden uit de gospelmuziek. Nat Adderley speelde mee op bijna ;d grammafoonplatenopnamen. Sinds hij in 1997 als ge- n zijn suikerziekte een been moest missen, leefde hij te- J^okken in een verpleegtehuis in Lakeiand. indler's List beste film' sterf les De Amerikaanse filmcritici hebben Steven Spiel- ^aajSteren uitgeroepen tot beste Filmmaker van de jaren '90. ns 'Schindler's List' en 'Saving Private Ryan' werden ge- ^neijot beste films van de laatste tien jaar. De vereniging van ongici plaatste 'Schindler's List' aan top van de lijst van de l boPte films van de jaren negentig. De film uit 1993 gaat over reJser Oskar Schindler die meer dan duizend joden redde. j Private Ryan' uit 1998 komt op de tweede plaats. Het 'rhaalt van de landing van de geallieerden in Normandië uimD-Day in 1944. Spielberg rekent in de film af met de he in R en romantische denkbeelden die soms over oorlog be- -lij stelt daarbij de vraag of het gerechtvaardigd is grote e brengen voor het redden van een mens. dig infidential', een film uit 1997 over corrupte politieagen- 3nderd door de filmcritici op een derde plaats gezet. Daarna ert d'porrest Gump' (1994), 'Goodfellas' (1990), 'Fargo' (1996) vante of the Lambs' (1991), 'The Shawshank Redemption' ;n dcpuip Fiction' (1994) en 'Unforgiven' (1992). Va ,rt <r Floris exposeert in Arnhem uw] a 1 i res^ Jos Bergman, die in de jaren zestig beroemd werd als atwi de televisieserie Floris, exposeert vanaf 12 januari in de leerdiskerk in Arnhem. Bergman stopte na Floris met zijn to- morrière en wijdt zich sindsdien aan de schilderkunst. Floris venhet grootste deel opgenomen in Gelderland. De land- alle jen van Bergman tonen veel Gelderse taferelen uit die tijd it is Jollandse duinlandschappen. De expositie in de kerk ien"ot en met 30 januari. 1 op 1 :havi inds onfi. Van 124.442 bezoekers in 1998 naar 68.389 vorig jaar Vervolg van voorpagina Het aantal bezoekers aan het Rijksmuseum voor Volken kunde is het afgelopen jaar dramatisch gedaald. Van 124.442 bezoekers in 1998 naar 68.389 vorig jaar. Woord voerster G. Vinke van het Leidse museum wil niet direct van een tegenvaller spreken ook al is het bezoekersaan tal bijna gehalveerd. „Als je de cijfers van vorig jaar ver gelijkt met die van 1997 valt het wel mee. Toen hadden we 77.324 bezoekers. Je kunt dus beter zeggen dat 1998 een extreem goed jaar is geweest." leiden pablo cabenda Reden voor die uitschieter in '98 was de tentoonstelling 'Kuifje in Tibet'. Dat was een vreselijk grote klapper. Zoiets kun je niet één twee drie evena ren." Vinke zegt zich echter geen zorgen te maken over te rugloop in het afgelopen jaar. „Als je de cijfers vergelijkt met die over een langere periode, zie je dat we in 1999 zelfs iets boven het gemiddelde van de afgelopen tien jaar hebben ge scoord. En dat is nog heel be hoorlijk voor een museum dat voor de helft gesloten is wegens verbouwing." Stedelijk Museum De Laken hal beleefde daarentegen een topjaar met ongeveer 50.000 bezoekers, zo'n veertiendui zend meer dan vorig jaar. Dat grote verschil werd voor een belangrijk deel veroorzaakt door de tentoonstelling 'Dage raad van de Moderne Kunst'. Directeur Jetteke Bolten ver wacht het bezoekersaantal van afgelopen jaar in 2000 te evena ren. „We hebben met de ten toonstelling rond de Zangeres zonder Naam een klapper in huis en later dit jaar onder meer een grote Japan-tentoon stelling." Omlaag De bezoekersaantallen van de andere Leidse rijksmusea gaan ook bijna allemaal omlaag. Het Nationaal Natuurhistorische Museum Naturalis, dat het af gelopen jaar zijn eerste verjaar dag vierde, trok iets minder be langstellenden. In '98 noteerde het museum 270.000 bezoekers, afgelopen jaar waren dat er ruim 259.000. „Na het eerste jaar moet je altijd rekening houden met een terugval in het aantal bezoekers omdat het nieuwtje eraf is", aldus voor lichter H. Dautzenberg. Met meer dan een kwart miljoen be zoekers neemt Naturalis echter nog steeds de toppositie in in de Leidse Museumwereld. Het Rijksmuseum van Oud heden (RMO) aan het Rapen burg moest afgelopen jaar met 102.000 gasten genoegen ne men. Zeventienduizend minder dan het jaar ervoor. Het ontbre ken van een grote thema-expo sitie zou de oorzaak zijn van de terugloop. In het buitenland scoorde het Leidse oudheden- museum daarentegen goed. De reizende tentoonstelling 'Life and death under tfie pharaohs' die Japan, Nieuw Zeeland, Au stralië, de Verenigde Staten en Duitsland aandeed, trok afgelo pen jaar bij elkaar 1,3 miljoen bezoekers. Voor dit jaar staan twee grote exposities op stapel bij het RMO waar het museum veel van verwacht. 'Farao's van de zon' over de farao Achnaton, zijn vrouw Nefertiti en hun schoonzoon Tutankhamon, en de tentoonstelling 'Asterix in Europa' waarmee het museum ongetwijfeld de successtory van 'Kuifje in Tibet' hoopt te evena ren. Het Museum Boerhaave heeft met 32.000 bezoekers het aantal van het jaar ervoor met duizend overtroffen. Het Penningkabi- wa e serij dein e blevonden in Spaarndam, mdelaarlem, maar de aller- erinferd voorlopig gesigna- wijk Benningbroek bij Me- De 1999 ballonnen die stgeestse interieur-ont- 'eau I.D. Design op ou- vond in Oegstgeest op- met de wind meegelift Noord-Holland. Ne- igentig van de witte en luchtballonnen zijn mmm\ van een label met de mededeling dat de vinder recht heeft op igneerde zeefdruk van er isstenaar Peter Katten- t 'J1 hi voorstelling van de Ie Ie L benen van Adam in wafejdijs' Een bee'8c>taat uk acln^sch werk van Lucas van De Zondeval' die in de ijvenakenhal hangt, schrfsnog staat niet ieder- 3el gspringen om de zeef- te, c^nette Vlaar, de vindster )r8 hningbroek, liet weten ijs te stellen op het be- t het kunstwerk waard mevrouw Oudkerk die üwjaarsdag met haar fleren 8e polder een lonnen vond, komt zo bgelijk haar prijs opha len. Overigens maakten niet alle ballonnen een lange reis. De eerste trossen bleven hangen in de bomen bij het Groene Kerkje in Oegstgeest en één ballon werd gelijk al onderschept in de Dorpsstraat. I.D. Design wilde met de actie een saluut brengen aan twee duizend jaar christelijke cul tuur. „Maar daar moet je verder niets achter zoeken", aldus een woordvoerster. „Dit was meer een tegenwicht voor al het vuurwerkgeweld op oudejaars avond. Een vreedzame actie om het nieuwe millennium te vie ren. We hopen nog op ballon nen uit het buitenland. Ontwerpbureau I.D. Design is trouwens niet als enige op het idee van de millenniumballon nen gekomen. In Goor zijn op oudejaarsavond ook zo'n 2000 ballonnen opgelaten. Daar ging het hele spektakel bijna niet door omdat de Luchtverkeers leiding Nederland bang was dat de ballonnen zouden knappen en de pakketjes op iemands hoofd terecht zouden komen. In goed overleg heeft de organi satie van de ballonnenactie het gewicht van de pakketjes terug gebracht van driehonderd naar dertig gram. los angeles Sir Anthony Hopkins speelt de rol van 'Titus' i Naast Anthony Hopkins speelt Jessica Lange een hoofdrol ii l van dit vroege werk van William Shakespeare. De opnamen voor de speelfilm zijn onlangs begonnen. FOTO REUTERS net bleef 25.000 bezoekers in 1999 op hetzelfde aantal steken als het jaar ervoor. In de Rotterdam trokken Boijmans en de Kunsthal veel meer bezoekers dan het jaar er voor. Boijmans was wegens nieuwbouwwerkzaamheden en een verbouwing gedeeltelijk ge sloten. Toch kwamen er 137.000 gasten, terwijl men er 120.000 had verwacht. De Kunsthal sloot het jaar af met 243.937 bezoekers, 90.000 meer dan het jaar ervoor. Ruim 400.000 mensen be zochten vorig jaar het Stedelijk Museum in Amsterdam. Daar kwamen een jaar daarvoor nog 465.000 mensen. Het lagere be zoekersaantal wijt het museum met name aan de hittegolf in de zomer. Kleine musea steeds meer in de verdrukking AMSTERDAM ANP Kleine musea in Nederland dreigen in de verdrukking te ra ken doordat marktwerking en ondernemerschap steeds be langrijker (moeten) worden. Dat zei de voorzitter van de Ne derlandse Museumvereniging (NVM), H. Driessen, gistermid dag in zijn nieuwjaarstoespraak in het Stedelijk Museum in Am sterdam. De voorzitter, in het dagelijks leven directeur van de avant- garde kunstinstelling De Pont in Tilburg, waarschuwt voor een tweedeling die mede een gevolg is van overheidsbeleid. Staatssecretaris Van der Ploeg (OCW) vindt dat kunstorganisa ties marktgerichter moeten werken en zelf geld moeten ge nereren. In de ogen van Driessen zijn de overheid en het bedrijfsle ven meer geïnteresseerd in de 'glans en glamour' van grote in stellingen dan de kleine kunst musea. „Die beschikken zelden over brede, landelijke uitstra ling, hebben vaak een aanbod en een bezoekcijfer dat minder interessant is voor sponsoren en moeten het doen met een kleine bezetting die zich onvol doende in de verschillende deeltaken kan specialiseren", aldus Driessen. Als Van der Ploeg het heeft over collectievorming, slapende vermogens en overvolle depots waar iets aan gedaan moet wor den, dan gaat hij volgens Dries sen uit van gegevens van de grote musea. Herschikken van collecties noemt de voorzitter een goede gedachte, maar het mag geen argument zijn om kleine instellingen uit te sluiten van aankoopregelingen. •lans brengt oudste dansverhaal op de planken j ruk van rotterdam •pt deze keër goed af liefdespaar", laat de y choreograaf Ramon 4r geruststelling weten, ballet dat hij vorig sei- ïet Introdans maakte, p July', was dat wel an- p gaat het om een ko- iLa fille mal gardée', vrij 'Dochter op vrijersvoe- bn vrolijke vertoning. I Oller: „Ik heb me wel jrsonages verdiept." fans oogstte succes met 3e romantische tragedie irijs en julia' gebaseerde 's' Pan Oller. Reden om de •ks)] in het Catalaanse Es- ,0%ra geboren choreo- ïnieuw aan het werk te aat diet een oud verhaal. En at dis 'La fille mal gardée'. Jwijlet van Jean Dauberval, raa<fc weken voor het uitbre id de Franse revolutie in Tlx in première ging, is vc3t bekende dansverhaal. I tejenkt dan ook niets te m dpen als hij het over het e d£nd' heeft. eenle vooravond van de re- rsrS markeerde Dauberval 8eni fille mal gardée' een er -reling in het klassieke I" fjot dan toe ging dat over ien poningen en prinsessen, eters en bellen in de an 'entrées', soli en pas x. En daar was ineens heqjhttoe rechtaan gedanst Iaar' over gewone mensen, "ppel sprookje, voor ie- herkenbaar. liefdesverhaal, dus toch pmantiek? Oller: „Het j niet romantisch in de zin. Het is meer de (romantiek van verliefde 1. Er valt veel te lachen jt er allemaal gebeurt, j ik het originele libretto Choreograaf Ramon Oller (links) bemoeit zich ook met de kostuums van het ballet 'La fille mal gardée'. met veel respect ter hand heb genomen. Ik heb er zeker geen karikatuur van willen maken." De eigenzinnigheid, die hij niet 'Romy July' aan de dag legde, laat zich evenwel ook nu weer gelden. Oller liet het stuk van plaats en tijd veranderen, het gaat van de regio Bordeaux naar de Provence en van de ja ren tachtig van de achttiende eeuw naar de jaren zestig van de twintigste eeuw. Behalve de muziek die Ferdinand Hérold voor het ballet componeerde zijn de stemmen van Dalida en Johnny Halliday te horen. „Maar aan het oorspronkelijke verhaal heb ik in feite niets ver anderd. Ik heb er wel een ei gentijdse choreografie voor ge maakt, met elementen uit het klassieke en moderne dansidi- oom. Van de originele choreo grafie heb ik geen gebruik ge maakt. Die bestaat in grote lij nen nog wel, maar er zijn na derhand allerlei verschillende versies van gemaakt. Die bleven meestal dicht bij het origineel, wat niet wegneemt dat er hier en daar wel iets verloren is ge gaan. Er zijn passages veran IWÊ FOTO CPD/CEES MOOIJ derd,scènes toegevoegd." Een bekende klassieke vari ant is die van het St. Peters- burgse Maryinsky theater door Marius Petipa en Lev Ivananov (1885). Recenter zijn die van Frederic Ashton bij The Royal Ballet in Londen (1960) en Heinz Spoerli bij de Opéra Na tional de Paris. In al die versies, ook bij Oller, probeert een de gelijke ambitieuze moeder (vol gens de traditie een travestie- rol) tevergeefs haar opstandige dochter te koppelen aan de man van haar dromen. Niet eerder was de moeder eigenares van een boetiek in Saint Tropez, de dochter een hippie en de gewenste schoon zoon de zoon van een rijke par fumeur uit Grasse. Oller trekt een parallel tussen de dagen van Dauberval en die van de 'flower power': in beide perio des diende zich een nieuwe tijdgeest aan. „Ik heb Bourgog ne verwisseld voor de Rivièra omdat er geen bourgeoisie meer is in Bourgogne en er is ook niet de cultus van mensen die hun dagen op het strand doorbrengen. In de jaren zestig was Saint Tropez de chicste plek van Frankrijk en het we melde er van de jongeren die zich afzetten tegen de gezapig heid van de elite." Op de valreep van de twintig ste eeuw is het niet de bedoe ling met 'La fille mal gardée' een nieuwe culturele golfbewe ging te veroorzaken. Maar als geheel vrijblijvend moet de pro ductie toch ook niet worden ge zien. „Het is weliswaar een ko medie en als het goed is werken veel scènes komisch, maar aan het eind heb ik toch iets bespie- gelends willen geven. De doch ter is volgens de titel slecht op gevoed. Maar wat is een goede opvoeding? Wat schiet je met maniertjes op in het leven? Je kunt je afvragen wat die zo keu rig opgevoede moeder van haar leven heeft gemaakt." 'La fille mal gardée' door In trodans. Te zien o.a.: 8 en 9 ja nuari Stadsschouwburg Am sterdam; 15/1 Stadstheater Zoetermeer; 21/1 Lucent Danstheater Den Haag Zangeres en voormalig rechter Corry Brokken begint weer een nieuwe loopbaan, nu als schrijfster. Volgende week be gint ze in weekblad Margriet een column over haar tijd als rechter in Den Bosch. Dit voor jaar verschijnen ook haar me moires in boekvorm. In het tweede nummer van de Margriet van dit jaar wordt de eerste column geïntrodu ceerd met een groot interview met de chanteuse/magistrate- in-ruste. Brokken, in 1957 met 'Net als toen' Nederlands eerste song festivalwinnares, ruilde haar glanzende showbizz-loopbaan op haar 43ste in voor een studie rechten. Die zag ze uiteindelijk bekroond met de aanstelling als rechter bij de rechtbank in Den Bosch. Na die loopbaan maakte ze een comeback als zangeres. Brokken hanteert nu niet al leen de pen in de Margriet, maar publiceert in april van dit jaar ook nog eens haar memoi res, onder de titel 'Wat mij be treft'. Uitgeverij Archipel: „In schrijven heeft Corry Brokken een nieuwe passie gevonden. Met hart en ziel werkte zij aan deze memoires, waarin ze wil laten zien wie de werkelijke Corry Brokken is. Ze windt er geen doekjes om: de ruzies thuis met haar vader, haar lief desaffaires, haar studie en het gevecht met de media hebben haar gemaakt tot de vrouw die zij is." amsterdam anp was hij voorzitter van de Pro jectorganisatie Kunstvakonder wijs. Volgens Fuchs zal Van Heus den meer bevoegdheden krij gen dan zijn voorganger en zich naast de financiën ook bemoei en met de bedrijfsvoering. Er zijn nog gesprekken tussen mu seumdirectie, gemeenteraad en de ondernemingsraad (OR) over de precieze invulling van Van Heusdens functie. Met de benoeming van Van Heusden wordt tegemoet geko men aan de wensen van de on dernemingsraad. Daar was eni ge onrust ontstaan toen Bon- gers aankondigde op te stap pen. De raad maakte zich zor gen over de toekomst en het fi nanciële beleid van het muse um. Het Stedelijk Museum in Am sterdam krijgt een tweehoofdi ge directie. Naast directeur Ru- di Fuchs wordt Stevijn van Heusden (44) als nieuw direc tielid aangesteld. Fuchs wordt de eerst verantwoordelijke voor het artistieke beleid, Van Heus den wordt belast met de zakelij ke leiding. Van Heusden volgt adjunct directeur Hugo Bongers op, met dit verschil dat hij mededi recteur wordt. Bongers is sinds 1 januari directeur van muse um Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Hij volgde daar Piet Barendse op. Van Heusden was van 1984 tot 1997 directeur Kunsten van de ministeries van WVC en OC en W. Sinds 1997

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2000 | | pagina 17